MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Ugyanannak a lónak a két oldala

2011. május 18. - Vittore.

Savrola nevű olvasónk egy hosszabb levelet küldött, amiben leírja, hogy megbüntették a kiegészítő jegy hiánya miatt, amikor kivételesen a Nyugatitól utazott haza és a bérlete mellé nem vett Újpestig kiegészítő jegyet. Ez eddig oké is, majd ezentúl savrola is megveszi amit meg kell vennie, de tovább olvasva azért igazat adhatunk neki annyiban, hogy ha a büntetésben következetesek vagyunk, akkor legyünk következetesek a szolgáltatás teljesítésében is.

Mert ez az igazi szocialista átok, ami még nem akar igazán változni, legyen bár BKV vagy MÁV, a befizetni valókat fizessük be mi, utasok, ellenben amit elvárnánk, az le van szarva, s ha nem jön össze, mehetünk panaszra a sóhivatalba. Hát íme a levél:

Tisztelt Új MÁV Blog!

Naponta ingázom Vác és Újpest között. Bérletem 21 ezer magyar forint/hó ezen a távolságon. Néha előfordul, hogy a Nyugatiig megyek vagy onnan indulok, ezekben az esetekben zónázóval, ami nem áll meg Vác és a Nyugati között (a gyengébbek kedvéért Újpesten sem). Eddig egyetlen egyszer sem fordult elő, hogy bármelyik kaller szóvá tette volna, hogy Újpest és a Nyugati között nincs jegyem (lehet, hogy azt feltételezik, hogy van külön BKV bérletem, de nincs, mert nincs szükségem rá), egészen pár héttel ezelőttig. Akkor a Nyugatiban szálltam fel és egy fontoskodó sínbohóc megkérdezte, hogy hol az Újpestig szóló jegy. Mondom nincs, megszokásból nem vettem, mert eddig senki nem hiányolta, de mondom kifizetem azt az egy-két száz forintot (ami egyébként 245 erre a 8 km-es szakaszra, a teljesre, ami 34 km, 550, micsoda arányok...). Aszongya nem úgy van az, nem adhat ki jegyet köztes állomásra, 2800 HUF pótdíj vagy mi!

Szemeim kerekednek: ezért képes megbüntetni? Itt a 21e forintos bérletem (nem fizeti ki a cég), nem vagyok notorius bliccelő, havonta egyszer-kétszer bejövök a nyugatiig (mondjuk úgy, hogy akciósan veszem igénybe a szolgáltatásukat), de az elmúlt 1 évben senki nem szólt érte. Hát ő most szól. Kérdeztem, hogy a MÁV által az elmúlt tizen X éveben okozott kellemetlenségeket ki teszi jóvá, az én időmet a késések miatt ki fizeti meg (stb.)? Ez őt persze nem érdekelte, nem az ő hibája (érdekes, ha szar van a palacsintában, akkor nincs köze a MÁV-hoz, de ha sarcolni kell akkor igen, jellemző), vagy fizetek, vagy rendőrt hív, akik Vácon fognak rám várni. Jól, van akkor, ne kötekedjünk, 3e-ért nem érdemes a rendőrökkel vitatkozni, rosszabbul is járhatok (az más kérdés, hogy 3e Ft miatt kijönnének-e, de talán volt már rá példa...). Az már utólag jutott volna eszembe, hogy megoldás lett volna még, hogy csekket állít ki, én meg diktálok neki valami kamut, de ha nem igazolom a bediktált adatokat ugyanúgy rendőrrel fenyegetőzhetett volna (tényleg: a rendőr átadhatja a sínbohócnak az adataimat? Én úgy tudom, nem.) Duzzogtam ezen egy kicsit, de rájöttem, hogy lényegében még így is olcsóbban jöttem ki, mintha eddig mindig megvettem volna a jegyet. Azóta egyébként kb. 3x mentem így be a Nyugatiba zónázóval, meg is vettem a jegyet, direkt nem mutattam, csak az Újpestig szóló bérletet, de egyszer sem kérték számon rajtam.

De igazából amiért rászántam magam, hogy írok, azt már részben érintettem fentebb: a napi tortúra és a késések. Pont a rákövetkező hétfő reggelen, az írásbeli érettségik hetében történt, hogy kiértem a váci állomásra, és mondják, hogy szerelvény hiány miatt a Szobról jövő zónázó nem közlekedik a Nyugatiba, csak személlyel (ez mindenhol megáll) lehet bemenni (gondolom a Szob felől érkező érettségizők roppantul örültek annak, hogy pont a fél 8-as vonat marad ki). Ez azt jelenti, hogy ugyanakkora kocsira cirka kétszer annyi ember jut, mint egyébként. Az ilyen utak kellemesek szoktak lenni...

Mint aznap délután is: kimaradt egy járat Vác felé. Amivel én járok haza, egyébként is a rövidebb változat, általában tele van, állni szoktam rajta (az is megérne egy misét, hogy csúcsidőben miért nem lehet normális méretű vonatot küldeni). Hát még ha kimarad egy járat! Nem hazudok, vagy 30-an álltunk egy 2,5x2 méteres előtérben, fullon volt a vonat és még legalább egy kocsinyi ember nem tudott fölszállni rá. Nem is volt túl hűvös, így gyorsan kialakult a konzerv életérzés. Végül is, sok jó ember kis helyen is büdös. Ezek a szerelvény hiányok az elmúlt hetekben rendszeressé váltak. Hogy miért rendszeres ez és miért csúcsidőben kell járatokat kihagyni (miért nem lehet napközben ritkítani), nem tudni! Zéró információ (máv honlapon sem találtam semmit erről, vagy jól eldugták)! Ma reggel úgy kellett bejönnöm, hogy a zónázóval Nyugatiba, majd a visszainduló személlyel ki Újpestig, mert a következő személlyel még később értem volna be.

Ja, meg az is rendszeres, hogy a masiniszta egész egyszerűen elfelejt egy állomáson megállni mikor gyorsított személy van (ez csak bizonyos állomásokon áll meg Vácig). Ilyenkor vagy a következő állomáson kell leszállniuk az utasoknak és a szembejövővel vissza, vagy gyorsan eszmél valaki, meghúzza a vészféket és a nyílt pályáról visszasétálnak az állomásra (egyszer egy hivatalos indoklásban az volt, és ez komoly, hogy a lehullott falevelek eltakarták az állomást, és nem vette észre mozdonyvezető, meg hogy a síneken lévő falevéltől túlcsúszott a vonat fékezésnél...).
Olyan is előfordul, hogy lerobban egy szerelvény, állunk, várunk, mire nagy nehezen kiderítjük (nem ám tájékoztatnak), hogy mi a helyzet: le kell szállni, majd jön a következő, de addig azért elhúz mellettünk egy üres szerelvény is.

Az ok nélküli késésekről már ne is beszéljünk, pláne ha még a csatlakozást is lekési az ember. A menetrendet nem tartják kötelező érvényűnek, állítólag nem is az. Ez ellenben akkor is vásárló megtévesztése, mert joggal hihetem azt, hogy feltüntetett időben el fogom érni a végcélomat. Ember tervez, máv végez...

De ezek után ne érezzem pofátlanságnak, ha egy 250 Ft-os jegy miatt büntetnek, úgy, hogy mellette azért ott van a 21 ezer forintos bérlet is? Persze ők mindenek felett állnak, az utas van értük, nem ők az utasért, ha szólni mersz még nekik áll följebb. Nem csodálkozom, hogy az utak telítettek, és sokan viszolyognak a tömegközlekedéstől. Én is áttérnék autóra, ha tehetném.

Üdvözlettel:
savrola

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!

* * * * *

Na vajon mikor lesz meg a Facebook-csoportunk 100. kedvelője? Ha tetszik a blogunk, lájkolj minket itt oldalt, vagy keress fel minket a Facebookon!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr942914655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

savrola 2011.05.19. 09:39:02

Ja, meg ilyen volt: Egy másik vidéki városból utaztam Pesten keresztül Vácra. 2000-essel akartam fizetni a pénztárnál (nagyjából ez volt minden pénzem), de hiányzott a sarkából egy fél nanométernyi darab. Azt mondta a pénztáros ezt nem fogadja el, mert ő nem fog vele szaladgálni a postára, hogy beváltsa. Kérdezem, hogy akkor most nem ad jegyet, blicceljek? És ha megbüntet a kalauz? Erre csak a vállát vonogatta. Volt még valamennyi apróm, Pestig vettem jegyet, Pesten pedig Vácig (ha késik a vonat Pestre az átszállásnál itt sincs időm jegyet venni). Az újságárus elfogadta a pénzt, pedig mondtam, hogy "hibás" példányról van szó. Egy kis rugalmasság és méltányosság csodákra képes.

Terézágyú 2011.05.19. 09:42:05

@genyamagyar:
"Egyszerűen nem értem, hogy van olyan ember, aki védi a MÁV-ot. Pontosan azért olyan szar mint amilyen, mert van aki megvédi. "

Tévedésben vagy, nem védjük a mávot. A máv szar.
Régen megérett már a privatizálásra, a lerombolásra, amit csak akarsz.

De semmiféle tulajdonsága a mávnak nem indokolja azt, hogy egy utas nagyhangon azzal büszkélkedjen, hogy ő azért nem vett most jegyet arra a vonalra, ahol ő utazik, merthogy eddig nem kérték, ezért aztán ő most szarik bele. És úgy gondolja, hogy akkor most már nem is kérhetik tőle, ha már eddig nem kérték...

Az ilyesmire nem tudok nagyon mit mondani (ámbár fentebb írtam a gyorshajtásos példát) legfeljebb azt a régi dumát, hogy ezért tart itt ez az ország, illetve, hogy ezért nem lesz ebből az országból semmi, mert ilyen a hozzáállás...

Ja, és hadd tegyem hozzá: a máv is azért szar, mert a vasutasok is így gondolkoznak, ahogy a levélíró utas: "eddig se szólt senki, ha nem söpörtem el a falevelet a sínekről, akkor most miért szólnak?" stb. stb.

És az nem mentség, hogy te utas vagy, aki fizet ezért, a vasutas meg ezért pénzt kap... a végeredmény ugyanaz: ő is beleszarik, és még neki áll feljebb, amikor lebukik, és te is beleszarsz, és még neked áll feljebb, amikor lebuksz.
Magyarország.

Pretoryan 2011.05.19. 09:42:28

Én Gödről járok be, és horrort tudok mesélni bármikor. Minden héten (MINDEN) van valami amitől eldurran az agyam soroljam? Kezdem a maival:

Előzetes értesítés nélkül a 07:08-as gyorsított személy, átment személybe 15 perc késést okozva. Ez nagyjából két hetente előfordul.

2-4 hetente ugyanez a vonat ki szokott maradni, azért mert ebben az időpontban teher vonat közlekedik a vágányon. (nem vicc, ez idén legalább 5-6x előforul, szerdán és csütörtökön volt eddig)

Most hétfőn (2011 _május_ 16) az iszonyatos +12 fokos hideg és az ónoseső szerű csapadék felsővezeték szakadást okozott (legalábbis ez volt a kommunikáció, mert a kaller rendes volt és végigment a kocsikon).

Van hogy korábban jövök dolgozni, így hamarabb megyek olyan 2 körül. A 14:11-es vonat teljesen normális, hosszú és elférünk rajta, a 14:28-as gyorsított olyan hosszú hogy, legalább 10 bmx vagon van a mozdony elé kötve. Mivel ez gyorsított nyilván kissebb a kihasználtsága, a vonat 1-2 kocsi kivételével 20% körüli kihasználtságon van. A 14:41-es vonat egy rövid BDV (remélem jól írom ezeket a rövidítéseket) ami zsúfolásig tömve szokott lenni, jellemzően heti 1-2x újpestnél már alig férnek az emberek, nem túlzás. Ha a 14:11-eshez hasonló vonat lenne az emberek elférnének rajta.

Volt olyan hogy az 5 (vagy 4) kocsis BDV-n két kocsin nem nyílt egyetlen ajtó sem, a kocsikba ugyan bementek emberek, de a leszállási para miatt általában nem, namos ezekre már Felső-Gödön sem lehet felszállni.

Amúgy az automatikus ajtók működése nagyon random faktoros, ezt én biciklisként duplán szoktam általában szívni.

Ha késés van Felső-Gödön, akkor arra még plusz rátesz egy lapáttal a MÁV. A késett vonat a legutolsó amivel foglalkoznak. A késett vonatok többsége tömött emberekkel, ez senkit nem érdekel.

Személy közlekedési ranglista;

1. zónázó a szent tehén. A zónázó akkor is indul ha felsővezeték szakadás van (és ez nem vicc). A zónázó hétvégenként mindig dupla Flirt (majdnem üresen) míg a többit a BDV-k elvégzik (a BDV-kre jellemző hogy majdnem lehet ülni).

2. gyorsított személy; hacsak nincs előtte mögötte zónázó, és/vagy nem késik. A késett gyorsított visszaminősül személynek (általában ezután minden megállóban megáll).

3. személy. A www.legalja.hu támogatásával készül. Ezt váratni, félreállítani nem indítani bármikor lehet, információ szolgáltatásra nem jogosultak rajta az utasok. Késés mindennapos, igazság szerint minden órás. Érdekes matekot is tudok hozzá mellékelni;
Gyorsított személy 07:08-kor van Felső-Gödön 07:37-kor a Nyugatiban (29 perc menetidő) én pedig a munkahelyemen 07:50-kor, gond nélkül (a gondot csak a MÁV okozhatja, mert biciklizem)

Személy: 07:14-kor van Felső-Gödön 07:46-kor a Nyugatiban (32 perc menetidő ez mind papíron ofc.) én pedig a munkahelyemen vagyok 08:20-kor. Ezt eljátszottam egy héten kétszer (nem január leghidegebb hetén hanem április legmelegebbjén).

Matek:
indulás időpontok közötti különbség (általában szokták tartani)
6 perc

Érkezés közötti különbség papíron;
32 - 29 = 3 perc

6 perc indulási különbség + 3 menetidő különbség = 9 perc lenne ha a mindenki általá használt matekot értelmeznénk, így beérnék 07:59-re.

DE a MÁV-nál

6 + 3 perc = 30 perc

És még sorolhatnám, de tényleg van sztorim arról is hogy hogyan vártunk 45 percet amiatt mert nem volt mozdonyvezető a NYUGATIBAN!!!

Nem kevésszer volt nálunk is a levelek miatti késésés.

Mostanság az a menő ha a mozdonyvezető túlcsúszik a pályaudvaron, konkrétan most kedden a 07:08-as gyorsított személynek Felső-gödön sikerült olyan ügyesen fékeznie hogy az utolsó 2,5 kocsi lógott be a peronra további fél kocsiból még ki lehetett ugrani a sorompó elé, mondjuk ez tényleg elég súlyos volt, de a BDV-k motor vagy vezérlőkocsija heti rendszerességgel hajt ki az állomásról.

Teljesen egyetértek Savroltával, főleg azért mert a szent tehénen akar utazni.

Jah még egy utolsó a fék és levél problémából kifolyólag:
Olyan 3 évtizede feltaláltak egy érdekes újítást amit nem csak autokra lehet használni; ABS-ek hívják.

savrola 2011.05.19. 09:45:27

@Terézágyú: Azzal vagyok ilyen, aki képtelen megérteni, hogy miről beszélek, és részleteket kiemelve, elválasztva a többitől egyoldalúan ítélkezik.

Terézágyú 2011.05.19. 09:46:24

@genyamagyar:
"ha valaki velem tisztességtelen, akkior én miért legyek vele tisztességes?

Ez itt a kérdés!"

Ez, csak az a baj, hogy ezt a kérdést mindenki felteszi, és mindenki rögtön meg is válaszolja magának, hogy "velem se tisztességesek, én csak válaszképpen nem vagyok tisztességes"...
Ismétlem: mindenki. A vasutasok is.
Az orvosok. A maszek szerelők. Még a tolvajok is!

A máv is ezzel indokol mindent, hogy a bliccelések miatt kénytelen ilyen-olyan intézkedéseket hozni stb. Csupán válaszként.

Mindenki a másikra mutogat.

Terézágyú 2011.05.19. 09:49:35

@savrola:
"Azzal vagyok ilyen, aki képtelen megérteni, hogy miről beszélek, és részleteket kiemelve, elválasztva a többitől egyoldalúan ítélkezik. "

Igen, te, és pl. genyamagyar stb. is ezt csinálja, hogy képtelenek vagytok megérteni, hogy miről beszélek, és a részleteket kiemelve, elválasztva a többitől egyoldalúan ítélkeztek rólam, hogy én védeném a mávot...

Jaj :)))))))

Tjuca 2011.05.19. 09:49:55

@Pretoryan: biciklis. én babakocsival szívtam, hogy vagy elől vagy a végén van a kocsi. na most bicajjal odatekersz, de babakocsival futni, miközben még cöccögnek is, de ezt itt elmagyarázták, hogy én vagyok a hülye természetesen. :-) ja nem göd, dunakeszi gyártelep. :-P ugyanaz.

cemeteryman 2011.05.19. 09:52:58

Több hozzászólás is érkezett arról, hogy "ha késik a vonat, már nem tudok jegyet venni xy állomásra". Én ezt úgy szoktam megoldani, hogy már az utazás elején megveszem a retúrjegyet végig, egészen a célállomásig. Igazából négyszer odaállhatnék különböző pénztárakhoz, de egyetlen alkalommal is el lehet intézni a teljes utazást oda és vissza is, így az esetleges késés akadálya elhárul a jegy(nem)vásárlás elöl.

genyamagyar 2011.05.19. 09:57:56

@Terézágyú: te arról beszélsz, hogy ha téged szívatnak, akkor hagyod magad. Egy darabig megy a dolog, de előbb-utóbb tele lesz vele az ember hócipője. Én számtalanszor késtem el a munkahelyemről, mert késett az intercity.

szekertabor · provo.blog.hu 2011.05.19. 09:58:08

Látszólag a két dolognak nincsen köze egymáshoz. Aki egy szolgáltatást igénybe vesz, az fizesse meg az árát, vagy a büntit. Aki szolgáltat, az pedig tartsa be a szolgáltatásra vonatkozó előírásokat, vagy fizesse meg a nem megfelelő szolgáltatásból eredő károkat. Eddig tiszta ügy.

Ami miatt mégsem választhatjuk külön a két dolgot, az az erőviszonyok aránytalansága. Tegyük fel, hogy én a vonatjegy megváltásakor bemutatom a pénztárban a személyes üzletszabályzatomat. Ebben az szerepel, hogy a szerződés, melyet a vasúttal kötök, arra kötelezi a szolgáltatót, hogy pontosan tartsa be a menetrendet, 5 percet meghaladó késés esetén jogomban áll 3000,-Ft helyszíni pótdíjat kiróni a MÁV helyszíni alkalmazottjára, csekken befizetve 5000,-Ft, 10 napon túli befizetés esetén 10000,-Ft. Egy olyan járaton, mint az esztergomi, ahol a menetrendet analfabéták állították össze, akik még életükben nem jártak az adott vonalon, de talán még vasúton sem ültek, ez minden alkalommal behajtható lenne. De persze a törvény és az erőfölény a vasút oldalán áll. Én nem szabhatok feltételeket, ők igen. Én nem választhatok másik vasúttársaságot, és örülhetek, hogy ez az egy szutyok még van. Ők még az EU-s fogyasztóvédelmi előírásokat sem tartják be, engem senki nem kárpótol a nekem okozott károkért, de velem szemben hatósági erővel léphetnek fel.

Tehát röviden: ami ezt a két dolgot (az utas mulasztását és a MÁV mulasztását) mégis összekapcsolja, az a MÁV erőfölénnyel történő visszaélése.

savrola 2011.05.19. 10:09:00

@Terézágyú: Te vagy itt az egyetlen, aki a tökéletest és az idealistát játssza. Én egy szóval nem mondtam, hogy a mávot véded, csak képtelen vagy felfogni, hogy nem azért bliccelek el 245 forintot, mert meg akarom úszni, hanem azért, mert úgy gondolom, hogy a rengeteg késés és kellemetlenség miatt (lásd még: Pretoryan) ennyi "kártérítés" és méltányosság jár nekem, mert ha hivatalosan járok el (beírok a panaszkönyvbe), akkor is szarnak rá. És ahhoz, hogy a pár száz forintomat megtérítsék a késések miatt, hosszadalmas tortúrának kell kitennem magam, amire kvára nincs időm.
Csak, hogy valami kontrasztot is fölállítsak: Volánnal is szoktam járni. Ismerem a sofőröket, ha tudják, hogy bérletem van, nem kell minden alkalommal előrángatni, megbíznak bennem. Ha meg nincs bérletem, akkor megveszem a jegyet, nem próbálom kijátszani őket vagy összekacsintani velük, hogy féláron, zsebbe engedjenek föl. Pedig megtehetném, megtehetnék. És miért van ez így? Mert tisztességesen végzik a dolgukat, mert még miattuk nem késtem le rendszeresen a csatlakozás, télen, hóban, jégbordás úton is csak nagy ritkán.

savrola 2011.05.19. 10:11:24

@cemeteryman: Van amikor oda kocsival megyek, vagy a visszafelé út kérdéses. Ezért fölöslegesen nem veszek retúrt.

belekotyogok 2011.05.19. 10:14:57

@szekertabor: arról nem is beszélve, hogy bizonyos területeken nincs más alternatíva, csak MÁV. Pl Ceglédről nem jutsz el busszal Pestre, ha tetszik, ha nem, más választásod nincs. (Amennyiben közösségi közlekedést szeretnél igénybe venni.) Azon a vonalon heti rendszerességgel van felsővezeték-szakadás (vagy valami, amit annak mondanak...), és nem mondhatod, hogy jó, inkább busszal járok.

Pretoryan 2011.05.19. 10:24:59

@Tjuca: jah igen! A MÁV sokmindent be tudna mondani, az hogy az aktuális vonaton elöl vagy hátul van-e a bicikli/babakocsi szállító azt nem! Had legyen izgalmas hogy elérd-e a kocsit vagy nem... Teljesen igazad van babakocsival sokkal nehezebb. Biciklin azon parázom hogy ne üssek el senkit a reggeli csúcsban ha elöl van a bingaszállító...

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.19. 10:26:05

Nagyon egyetértek a post-tal! Én naponta megyek 1-2 megállót Bp-en belül. Elindul a végállomástól (Keleti, Nyugati) és mire 1 megállót megy (Kőbanya) már késik 4-6 percet. Vajh miért?

A mobilomba felvettem az általam használt relációk linkjeit, hogy induláskor megnézhessem Elvirán, hogy kell-e rohannom ( qltura.blog.hu/2011/05/01/hajtek_mav_elvira_linkek ). Többnyire nem kell, mert késik. Ha csak kicsit késik, akkor szépen frissül is Elviránk. De ha gáz van (pl. felsővezeték szakadás), akkor simán hagyják a frissítést a csodába. 20 perce szobrozok és semmi. Nézem, hogy miért a szembe jövő vágányra jön be a vonat. Ekkor szoktam buszra váltani és megfogadni, hogy soha többet ezzel a trehány bandával!

savrola 2011.05.19. 10:35:41

Amúgy: iemig.mav-trakcio.hu/
Itt nyomon lehet követni, szinte valós időben, hogy éppen melyik vonat mennyit késik.

záporjózsi 2011.05.19. 10:36:50

@Pretoryan: A peronon kerékpározni tilos. Amúgy valóban nem szerencsés, hogy nincs több kerékpáros szakasz vagy nem mondják be.

@Zébácsi: Az árképzés nem a MÁV-é. Csak úgy engedhetnek, ha be tudják bizonyítani, hogy ezzel veszteségük nem keletkezik. Amúgy valószínűleg szabad megkérdezni és/vagy utánanézni, hogy milyen az árképzés. Egyszerűbb, mint gondolnád.

@Tower13: A MÁV külső adóssága 100, a belső 1000 milliárdokban mérhető. Te ennek a 0,1-1%-át írtad le. Igaz, hogy évente, de nem ez a nagy tétel. Ettől még minden bliccelő lop.

savrola 2011.05.19. 11:03:51

@záporjózsi: Ettől még minden egyes késésnél, vonatkimaradásnál megkárosítanak engem. De mint ahogy szekertabor is írta, nekem nincs lehetőségem, hogy helyben érvényesítsem kárigényemet.

genyamagyar 2011.05.19. 11:13:36

A MÁV kapott elég bizalmat az utasoktól. eddig. Elég volt!

Hányan is ülnek most tőlük - vagy a leányvállalataitól - előzetesben? Biztos azért, mert ők aztán kurvára becsületesek...

Amit a becsületes utas befizet, ők azt szétlopkodják.

genyamagyar 2011.05.19. 11:16:48

"Létrehozás ideje: 2011-04-28 Szerző: Pindroch Tamás
Nem volt ócskavas a sok MÁV-vagon, vád alatt a Cargo-vezér
A záhonyiak nem felejtenek
A Fővárosi Főügyészség hűtlen kezelés miatt vádat emelt a vagoneladási botrányban a Rail Cargo Hungária igazgatósági elnöke, Kovács Imre ellen – tudta meg a Magyar Hírlap. Kovács Imre, a MÁV egykori szállítmányozási üzletágvezetőjeként 2002-2003-ban szerepet játszott a MÁV tehervagonjainak hulladékáron történt értékesítésében. Az állam kára egymilliárd forint volt. Később ő lett a még állami MÁV Cargo vezetője. A Gyurcsány–Kóka-kormány vezényelte le a Cargo privatizációját, és az új osztrák tulajdonos Kovácsot azóta is igazgatósági elnökként foglalkoztatja. Záhonyban, az ország legnagyobb szállítmányozási elosztóhelyén még mindig felháborítónak tartják a történteket. A helyiek elmondása szerint a rendkívül jó MSZP-s és rail cargós kapcsolatokkal rendelkező Kelet-Trans 2000 Kft. negyven kitűnő darabot kaphatott az „ócskavas” tehervagonokból.

"Szóval ide megy, kedves Terézágyú, a pontosan kifizetett viteldíjad!

záporjózsi 2011.05.19. 11:52:08

@savrola: Csak azt nem értem, hogy ha ennyire vacak, akkor miért szállsz fel rá? (Hallgatólagosan elfogadva az összes nyűgöt...)

Tjuca 2011.05.19. 12:11:28

@záporjózsi: pl. mert nincs jogsija. (én) vagy nem akar vezetni, mert ha működne a máv, akkor gyorsabban ott lenne az illető, mint autóval. ez a magyarázat mindig kiakaszt, hogy ha annyira szar miért veszem igénybe? azért mert az eü szar még magamnak nem tudom kivenni a vakbelemet a konyhaasztalon. ugye.

de visszakérdezek. ha egy csomó nem pénzbeli dolgon lehetne változtatni (pl. bemondják, hol a biciklis kocsi, van-e, ha már nem tudják mindig ugyanoda rakni) stb. akkor miért nem változtatnak? na? mert a csóró, bliccelős utasoknak még ez is sok. ugye? meg azért a szar fizuért még ez is sok. ugye?

nagyon egyszerű mindig másra mutogatni, és nem, nem akarom elfogadni az összes nyűgöt, és hallgatni, hogy már megint miért késik a férjem fél órákat minimum, mert vagy reggel vagy este szívott a máv miatt, az ő főnöke meg leszarja, a munkának meg kell lennie. ezért a kedves máv a család együtt töltött idejét veszi el. :-(

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.05.19. 12:19:23

@záporjózsi:

Köszönöm a választ.
Úgy látom, sajno sikerült félreértened. Egyébként ismerem a közszolgáltató vállalatokra vonatkozó árképzési képletet.

E kis szösszenet ellenére jók a hozzászólásaid, látszik, hog yértesz ahhoz, amiről írsz.

További szép napot!

záporjózsi 2011.05.19. 12:21:50

@Tjuca: "akkor miért nem változtatnak? na?"
Honnan tudja, hogy hol van? Egyáltalán sikerült-e aznapra kiadni? Ha élőszavas a hangos, akkor könnyebb, ha gépi, akkor rá kell mondatni, kézzel kell minden vonatnál beállítani, hogy tényleg ott van-e, stb. Sajnos ez nincs ingyen.

"azért mert az eü szar még magamnak nem tudom kivenni a vakbelemet a konyhaasztalon."
Lehet befizetni maszek biztosítóhoz és kivetetni Hollandiában. Drágának drága, de van ilyen lehetőség is.

"ezért a kedves máv a család együtt töltött idejét veszi el. :-( "
Vagy beletörődsz, vagy nem utazol vele. Ez ma Magyarország. Már a kettővel ezelőtti főnök is megmondta, hogy mit kell/lehet csinálni, ha nem tetszik.

genyamagyar 2011.05.19. 12:25:43

@záporjózsi: "Vagy beletörődsz, vagy nem utazol vele."

Arra még nem gondoltál, hogy talán nem kéne beletörötdni abba, hogy elb*sszák az adóforintjaidat egy tré szolgáltatásra?

"Ez ma Magyarország. Már a kettővel ezelőtti főnök is megmondta, hogy mit kell/lehet csinálni, ha nem tetszik."

És te ezt elfogadtad?

Pretoryan 2011.05.19. 12:28:27

@záporjózsi: "A peronon kerékpározni tilos." Tudom, és ha nem muszáj nem teszem, de néha muszáj!

záporjózsi 2011.05.19. 12:29:34

@Zébácsi: Csak azt nem értem, hogy mit nem értesz, ha a képleteket ismered. Az van, azt kell betartani. A dolog ugye a 95 vs. 100 km-ből indult. Ott elvileg az a gond, hogy nem az adott viszonylatban közlekedett az utas. Vitatható, hogy az ugyanolyan díjövezet ellenére pótdíjazható-e, bár Szolnok és Bp között még érdekesebb lenne, ha közben a Zuglóban, hanem Kőfelsőn kívánna leszállni, azaz a 100 helyett a 120-as vonalon jött. Pl. az indulás előtt kapott egy telefont, hogy akivel találkozik az késik és jobb neki az Örs, viszont a gyors csak Zuglóban áll meg, személy meg épp nem volt. Mindegy miért, de oda átment, a km-ben benne van és a kezdőpont is azonos...

záporjózsi 2011.05.19. 12:33:17

@genyamagyar: "Arra még nem gondoltál, hogy talán nem kéne beletörötdni abba, hogy elb*sszák az adóforintjaidat egy tré szolgáltatásra? "
Ha erre költenék, akkor nem ilyen lenne. Mondjuk úgy, hogy kifizetőhelynek nem rossz...
"És te ezt elfogadtad? "Ameddig az országban élek, ráutaló magatartással elfogadom a korrupciót, a parkolási lenyúlást, a drasztikusan romló oktatást és egészségügyet, a pénzbehajtó rendőrséget. Akik tenni tudnának ezek ellen, azoknak érdekük, hogy ne változzon. Akiknek érdeke a változás, azok semmit nem tudnak tenni.

genyamagyar 2011.05.19. 12:43:09

@záporjózsi: ha beletörődünk, így is marad minden.

Tjuca 2011.05.19. 12:49:34

@záporjózsi: ugyeugye, magyarázkodsz. felelősséget megint nem vállalsz, és elküldesz a 3,14csába, engem, az ügyfelet.

"Ez ma Magyarország. Már a kettővel ezelőtti főnök is megmondta, hogy mit kell/lehet csinálni, ha nem tetszik."

"akkor miért nem változtatnak? na?"
Honnan tudja, hogy hol van? Egyáltalán sikerült-e aznapra kiadni? Ha élőszavas a hangos, akkor könnyebb, ha gépi, akkor rá kell mondatni, kézzel kell minden vonatnál beállítani, hogy tényleg ott van-e, stb. Sajnos ez nincs ingyen.

aha, megint itt tartunk. dolgozni kell(ene). :-) mi az, hogy honnan tudná? elárulom a bent álló vonatnál sem tudja a kakaluz a végén, hogy az első kocsi biciklis kocsi-e. végülis, igazad van, honnan tudja? meg minek? azt meg már meg sem említem, hogy azt tudja-e, hogy egy átlagos babakocsi befér-e egy ajtón vagy sem. mert egy bicaj felfér mindenhol, de egy babakocsi nem.

minden kedves vasutasnak azt kívánom, dolgozzon egyszer egy jóízűt, olyan helyen, ahol ügyfél van, és nem fogják neki elnézni azt, amit ma oly sokan elnézünk.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.05.19. 12:50:31

@záporjózsi:

Köszönöm, hogy ilyen szabatosan megfogalmaztad a dolgokat.

Lehet, hogy pontatlanul fogalmaztam, elnézést.

Az árképzés módját ismerem csak, nem a pontos képletet - hiszen ez a közszolgáltató vállalat jellegétől függően eltérő, még ha a kalkuláció módja azonos is.

Azt nem értem benne,hogy egyrészt a szolgáltatást ugénybe vevő utasok között eltérő a díjfizetés km-arányos mértéke, másrészt azt, hogy ilyen magas árak mellett mennyire alacsony a szolgáltatás színvonala. Illetve, ha ezt tényként fogadjuk el (mármint a díjszabáshoz mérten alacsony szolgáltatási színvonalat), akkor pedig a színvonal ingadozás túl nagy.
Közérthetőbben, sosem tudhatod előre, hogy az éppen igénybe vett szolgáltatás milyen színvonalon teljesül.
Mondjuk ez igaz egy pl. vízszolgáltatóra is, hiszen itt ingadozhat a víznyomás nagysága, ami ugyancsak nem egységes színvonalú szolgáltatás. De amíg egy ivóvíz, vagy távhő szolgáltató megadhatja, hogy a szolgáltatást milyen paraméterértékek között végzi (az ingadozás megengedett mértéke, tűréshatár tól-ig), addig a MÁV pontos menetrend szerint kell, hogy szolgáltasson - ergo, ha ettől eltér, akkor engem kár ér (hiszen lekéshetek csatlakozást vagy egy fontos megbeszélést).

Szóval, mindennek függvényében az árképzésbe illessze be ezt az ingadozási tényezőt (kimutatható lenne, hgy a vonatok átlagosan mennyit késnek), vagy pedig emelje a szolgáltatás színvonalát arra a szintre, amin a díjat kalkulálta.

Nincs pontos ismeretem másországok vasúttársaságainak ár/érték arányával, de az a rossz érzésem, hogy e tekintetben a MÁV sereghajtó, s mint ilyen, fontos negatív tényező országunk megítélése kapcsán az országunkba látogató turisták tekintetében.
Egy színvonalas magyar vasút országimázsépítő tényező lehetne, s ez igaz a BKV-re is.

savrola 2011.05.19. 13:25:55

@záporjózsi: Nem hiszem el, hogy ezt a kérdést feltetted! A legostobább és legmaszatolóbb kérdés. Miért nem járok kocsival? Mert kétszer annyiba kerül (igaz kevesebb, mint fele idő alatt beérek, ugye hogy az idő pénz), és nem térítik meg, a fizetésem kb. 60%-át elvinné. A volán pedig nem járható út számomra. Azt meg gondolom nem várod el, hogy emiatt váltsak munkát (ha igen, akkor menj orvoshoz. Asszem 2007-ben történt, hogy egyik napról a másikra 85 százalékkal emelkedtek az árak, a szolgáltatás minősége viszont ennyivel nem lett jobb.

lyken 2011.05.19. 15:41:17

@savrola: Én mikor meguntam és átváltottam kocsira, tökéletesen meglepődtem, mert ugyanannyiból jött ki a kocsi mint a vonat+bkv bérlet. Annyi, hogy 5,5 óráról 3 órára mérséklődött a napi utazás.

Ha vonatozol, még annyit tennék hozzá, mert hasznos lehet neked is, hogy nem bérlettel jártam, hanem napijegyekkel+start-klub kártyával. Ugyanis 20-21 menettérti jegy(dátum nélkül megváltottam hónap elején mind) annyira jött ki mint a bérlet. Ha egy hónapban kivettem egy szabadnapot vagy egy betegszabit, akkor máris anyagi bukta volt.(Márpedig minden hónapban volt legalább 1-2 nap túlóralecsúsztatás és/vagy szabadnap) Indulás előtt betoltam a pénztárablakon a jegyet, ráverték a pöcsétet és mentem is.

savrola 2011.05.19. 16:10:53

@lyken: Hát nekem nehezen fog kijönni ugyanannyiból. Max. ha szerzek egy 3,5 literes fogyasztású kocsit, vagy valakit aki bejár velem -d az egymáshoz való igazodás elég necces. De köszi a javaslatokat, megfontolom őket.

záporjózsi 2011.05.19. 16:45:40

@savrola: 85%-kal csak a kedvezményes utazások változtak. Persze régen volt, nem biztos, hogy jól emlékszem. A busz nem emelkedett ennyivel és mindkettő két lépcsőben nőtt. De a 85% jól hangzik.
"Azt meg gondolom nem várod el, hogy emiatt váltsak munkát"
Nem várom el. De ez is egy lehetőség. Te mérlegelsz, Te döntesz. A kapitalizmus már csak ilyen. Mondjuk nem Te választottad, ez tény.

@lyken: Ezek szerint a Te munkáltatód sem térített. Szomorú, de ez is a magyar kapitalizmus. Ha kéred a térítést, kirúgnak.

@Zébácsi: Az EU előírássainak megfelelően valamilyen késési dolgot már csináltak - persze úgy, hogy papíron van, csak ne próbáld meg igénybe venni. De a szabályoknak megfelel. Az árképzésnél pedig - ha már úgy látszik valóban érdekel - nézd meg, mennyibe kerül és hány km-nek számít a Bp Keleti - Kelenföld és mennyi ugyanez a táv, ha pl. Győrbe mész. A díjszabási távolság ugyanis nem feltétlenül egyenlő a megtett távolsággal. Emellett a vasúton olyan sokféle jegy van forgalomban (az utasok döntő többsége csak nyomtatott jeggyel találkozik), hogy egy övezet-átálláskor azok nyomtatási és a régiek megsemmisítési költsége is jelentős - függetlenül attól, hogy az életben valaki olyat vesz-e vagy sem... Ezért lett volna már régen esedékes egy normális, elektronikus jegyrendszer bevezetése, illetve a kedvezményes utazások pontosabb elszámolása.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.19. 17:53:14

@kissiú:
"Azóta inkább a BKV-ban (!) bízom."

Én mindkettőnél jobban bízom a csépai lókupecben, noha nem is ismerem.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.19. 18:06:01

@Pretoryan:
ABS a BDV-n talán van, de ha van is, más rendszerű mint az autókon.

záporjózsi 2011.05.19. 18:13:11

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A FLIRT tudja, a Talent egy rakás szemét, de van rajta, amúgy már kocsikra is kezdik felszerelni - persze ha tárcsafékes.

lyken 2011.05.19. 19:00:08

@kissiú: Szerintem, ha kicsengettél legalább 15-20 ezret egy repjegyárra, akkor ne a 3-4000 ft taxiköltséget sajnáld. Vagy ne csodálkozz azon ami történik.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.19. 22:14:42

@záporjózsi:

BDV-t (Hernyót) nem tudod van-e rajta? Azt tudom az is tárcsafékes.

záporjózsi 2011.05.19. 23:08:41

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Egyelőre nem találtam erre vonatkozó adatot. De a youtube videók talán segítenek. :) Arra számítok, hogy a kis Samun lesz, a hernyókon nem. A kocsikon sem valószínű.

De hová tűnt Columbo felesége? 2011.05.19. 23:22:36

@záporjózsi:

Nos, kedves Zaporozec, köszönöm a hasznos és érdekes infókat - az árképzéses dolgot okvetlenül megnézem.
Véletlenül tévedtem ide teganp iccaka, de egyáltalán nem bántam meg.
Remélem, még találkozunk az internet valamelyik vágányán!

Üdv, minden jót!

záporjózsi 2011.05.19. 23:22:45

@záporjózsi: Knorr NGS-1 minden kocsin. Kicsit meg vagyok lepve. Persze ha minden kocsi csúszik, akkor tök mindegy...

Pretoryan 2011.05.20. 08:18:46

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Namost az ABS mint Anti-lock Breaking System véleményem szerint lehet akármilyen "rendszerű" a célja ugyanaz, hogy a kerék blokkolását, azaz a jármű álló kerekű megcsúszását meggátolja. Ilyen módon pl. a csúszós leveleken vagy jégen (insert your idea) való megcsúszást gátolnia kéne. Ha azt mondod hogy a BDV-re felszerelt ABS nem alkalmas erre a feladatra, akkor ez valószínűleg nem ABS!...

záporjózsi 2011.05.20. 09:32:05

@Pretoryan: Az ABS akkor tud működni, ha van referenciajele. Emellett a vasúti fék másképpen működik sokkal nagyobb a reakcióideje és a levegő a sok kieresztéstől el is tud fogyni. Hiába Westinghouse-fék, a segédlégtartályból is elfogy egyszer a levegő.

Pretoryan 2011.05.20. 09:40:53

@záporjózsi: Nem vagyok egy nagy vasútműszaki ember, de valószínűleg ha az ABS-t kitalálták vonatra akkor annak működnie kell, és úgy hogy az vonathoz legyen optimalizálva, a referencia jelt és a levegő mennyiségét is beleértve. Egészen nyilvánvalóan más rendszerrel működik, de működnie kell.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.20. 09:52:58

@Pretoryan: Hali! Kicsit kuncogtam a dolgon. Az ABS azért lett kifejlesztve, hogy fékezés közben kormányozható maradjon az autó. Ha megcsúszik, akkor ez nem teljesül. Véleményem szerint a csúszási súrlódás egyéb iránt nagyobb, mint a gördülési, tehát a fékút valamelyest nagyobb lesz.

Ebben a relációban az ABS-nek nem sok értelmét látom, mert a vonat akkor sem lesz kevésbé irányítható, ha csúszik. :)

Ha a csúszási súrlódás kisebb lenne, mint a gördülési, akkor nagyobb értelme lenne a vagonokat fakockákon húzni, mint kerekeken. :)

Szólj, ha valahol hibádzik a logika!

Adani 2011.05.20. 10:14:08

@TrueY:

Na igen meg vonatnál elve nagy féktávolságra kell számolni, hiszen több száz vagy ezer tonnát kell megállítani akár 120 km/h sebességről. Volt már olyan, h bírósági tárgyalásnál vasúti átjárós balesetnél a bíró megkérdezte a vezért, h miért nem állította meg azonnal a vonatot. A válasz valami olyasmi volt, h ez nem talicska, h csak eldobom és megáll. Eleve hosszú fékúttal kell számolni. Előfordul,h nem sikerül pont az Á betűnél megállni (elvégre a rossz nyelvek szerint az Á betű az Á, ott úgyse állok meg rövidítése).

savrola 2011.05.20. 10:26:29

Nagyon elmentetek műszakiba. Kicsit vonatkoztassunk el a technikai megoldásoktól. Gondoljátok végig, hogy a kevésbé használt mellékvágányokat (magát a sínpárt) mennyire szokta belepni az avar! Én nem igazán tapasztaltam ilyen jelenséget. Pláne nem egy olyan vonalon, ahol 20 (ha nem 10) percenként járnak a vonatok. Mondom, elfogadom, hogy fizikailag lehetséges, hogy a levelek miatt megcsúszik a vonat, de teljesen életszerűtlen, hogy olyan mennyiségű levél halmozódjon föl, ezért a máv indoklása nem más mint szánalmas kifogás a trehányságuk takargatására, a felelősségre vonás ismételt elkendőzése, hazudozás.

Pretoryan 2011.05.20. 10:27:31

@TrueY: Jogos! Akkor viszont még mindig a problémánál vagyunk. Ha nem gond az hogy a vasúti sínre levelek hullanak, hiszen a blokkolás nem racionális probléma, mert így rövidebb a fékút, akkor mi a f.ért késnek a vonatok emiatt???

Pretoryan 2011.05.20. 10:29:07

@savrola: "de teljesen életszerűtlen, hogy olyan mennyiségű levél halmozódjon föl, ezért a máv indoklása nem más mint szánalmas kifogás a trehányságuk takargatására, a felelősségre vonás ismételt elkendőzése, hazudozás."

Egen! Erre akartam mutatni az ABS-es problémával...

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.20. 10:58:58

@Adani: "megállítani akár 120 km/h sebességről". Nem láttam a smilyt. 120 km/h a MÁV-nál? Ugye csak viccelsz! Ha még az SNCF-ről írtad volna, ahol azért panaszkodnak, hogy a TGV-nek néhol 100 km/h-ra kell lassulnia.

Egyébként a tankereknél (hajók) akár 30 km is lehet a fégtávolság. Gyorsabban nem lehet, mert a kavitáció megzabálja a "lapátkereket". :)

A villamosnál ezért van az elektromágnes. Ott nem is a kerekekkel (vész)fékez. Az elektromágnessel akármekkorára lehet növelni a fékerőt. Csak győzze az utas kapaszkodással. :)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.20. 11:00:32

@Pretoryan: Valszeg nem e miatt késnek. Szervezési kérdés (valszeg). Azt senki ne mondja, hogy a Nyugatiból/Keletiből induló vonatnak az első állomáson 4-6 percet kell késnie! 10 perces úton!

Adani 2011.05.20. 11:25:26

@TrueY:

120 km/h még a MÁV-nál se álom, több 120-as szakasz is van pl. Bp-Szolnok (100). Van 160-as szakasz is, de jelenleg csak az 1-es vonalon lehet ténylegesen elérni egyes szakaszokon. A Szajol-Gyoma is már az elvileg, csak nincs rá mozdony.

Pistie 2011.05.20. 11:27:22

Múltkor állunk a Nyugatiban a Budapest - Monor (vagy Cegléd, passz..) személyvonaton. 13.08-kor kellene indulnia, 13.10. Megy szépen az idő, 13.15, 13.20.. SEMMIT nem mondanak be. Ekkor már az utasok kérdezgetik egymást, vajon jó vonatra szálltak-e. 13.30-kor végigmegy a vonaton a kaller és mondja hogy a vonat nem indul, fáradjunk át a 13.38-ashoz. Most nem megyek bele abba hogy ez véletlenül pont az állomás tökmásik felén állt, és öregebb embertársainknak ennyi idő nem feltétlenül elég visszabaktatni és megnézni hogy hova kell menni, majd el a vonathoz. De a legjobb az egészben az volt, hogy hazaérve megnéztem elvirán, hogy mit írnak a vonatról, hány percet késik, stb. (elvégre el sem indult..). Mit írtak? Hogy tök pontos. Minden zöld, 13.08-kor elment a Nyugatiból. Úgy tűnik csak mi láttuk máshogy :)

záporjózsi 2011.05.20. 11:42:41

@TrueY: A csúszó súrlódás mindig kisebb, mint a tapadási. Ezt általában általános iskolában szokták bemutatni fizika órán. Persze csak ha a médiaismeret miatt ki nem vették... A gördülési ellenállás más téma, sajnos ahhoz már akár középiskolába is kell járni, mert ott kerülnek szóba a forgó testek. A gördülési ellenállás jóval kisebb, mint ugyanakkora tömeg esetében a csúszó súrlódás. Viszont a gördülő kerék által átvihető hosszirányú erő jóval nagyobb, mint a csúszó kerék által átvihető, mert amíg a gördülő keréknél a tapadás viszi át, a csúszó keréknél a csúszás.
A MÁV-nál alkalmazott legnagyobb sebesség 160 km/h, a váci vonal kb. végig 120-as.
@savrola: A vonat "csekély" 16-22 t-s tengelyterhelése hatására a levelek a sínkoronán szétkenődnek és lerontják a tapadást, viszont nem hasonlítanak már levelekre, hanem egy jó, csúszós kulimászra.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.20. 13:12:14

@záporjózsi: Igazad is van! De én nem is beszéltem tapadási súrlódásról! Én gördülési súrlódásról beszéltem, de legyen gördülési ellenállás.

Ha úgy lenne, hogy a gördülő kerekeknél átvihető erő jóval nagyobb lenne, mint csúszónál, akkor ez a vontatott kerekekre is igaz lenne és akkor jobb lenne befékezni őket, mert akkor kisebb lenne a mozgást gátló erő. Ezért ebben én kételkedek egy kicsit. Esetleg irodalmi hivatkozást tudsz adni?

savrola 2011.05.20. 14:27:52

@záporjózsi: Semmiféle kulimászt nem szoktam látni a síneken. Csak szimpla, csupasz, rideg síneket látok, semmi mást, mind a forgalmas, mind a kevésbé forgalmas vonalakon. A fékeket meg gondolom a vonat súlyához tervezik. Ha meg a fék nincs megfelelő állapotban, akkor a máv törvénytelenséget követ el, veszélyezteti az utasok testi épségét. A masiniszta meg mérje föl a "sínviszonyokat" és fékezzen ahhoz mérten. Ha erre nem képes, akkor alkalmatlan a feladata ellátására.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.20. 14:54:33

@savrola: Ennyire azért nem trivi. Le is fagyhat a sín és akkor már siklócsapágyként viselkedik. Mondjuk nyáron nem jellemző. :)

savrola 2011.05.20. 16:27:38

Hagyjuk már ezeket a lefagyásokat meg leveleket, meg hogy elvben lehetséges. Nyilvánvalóan hazudoznak, és basznak rá, hogy javuljon a szolgáltatás színvonala. Szerencsére ma péntek van, és délután már kevesebben szoktak lenni a vonaton, talán nem kell heringet játszanom, pláne ebben a melegben. De ahogy nézem most is csak 18 percet késik a személy, még járatkimaradás is lehet, úh. a konzervdoboz esélye fennáll.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.20. 20:16:11

@Pretoryan: @záporjózsi: @Adani: @savrola: @TrueY:

Vasúti járműveken az ABS azért más rendszerű, mert mindössze a kerék megcsúszását kell megakadályozni, ugyanis ha egy kerék megcsúszik, akkor laposodás léphet fel, melynek következtében tojás alakú lesz a kerék. Ez a jelenség nem csak az utaskomfort miatt kerülendő.

Vasúti járműveknél a féknek akkor van a legjobb hatásfoka, ha csúszva gördül, azaz blokkol is, meg nem is. Amikor vizes pályán fékez a vonat, akkor sokkal kissebb fékerőnél bekövetkezik a kerekek blokkolása, mint száraz pálya esetén, ergo vizes pályán hosszabb lesz a fékút. A vizes leveleken még hosszabb.

Vasúti járműveknél a blokkolást a fékerő szabályozásával lehet elkerülni, a fék rövid időre történő oldása kivitelezhetetlen a fékhatás terjedési sebessége miatt,illetve az oldási idő is kizárja ezt a módszert.
Léteznek még olyan tárcsakialakítások, amikor a tárcsa tüskék garmadájából áll, ezáltal jobban szellőzik, de fékezés közben mindig egy pillanatra old, anélkül, hogy ténylegesen oldani kellene a féket. Nevezhetjük akár passzív ABS-nek is.

Na most azt nem tudom, a BDV mivel operál? Tárcsával, fékerőszabályzóval, vagy dinamikus fékkel. (fékek: www.vilaglex.hu/Fizika/Html/Fek.htm )

BDV wiki

hu.wikipedia.org/wiki/BDVmot#M.C5.B1szaki_jellemz.C5.91i

"A motorkocsi képes visszatápláló fékezésre is, de ezt a funkciót hibás működései miatt ki kellett iktatni. "

Itt van a kutya elásva. Tervezéskor beletervezték a villamos féket, ami nem üzemel jelenleg. A levegős féket enek következtében átépítették? Nem? Ezek szerint túlmelegedhetnek menet közben a fékek, miáltal gyengül a hatásfokuk, és növekszik a fékút.

Amely járműben van dinamikus fék, ott a levegős fékek gyengébbek, mert a két rendszernek normál körülmények között egyszerre, egymást kiegészítve kell működnie. (Az Alstom metro már a másik véglet).

Most már mindent elmagyaráztam, csak azt nem tudom változatlanul, milyen rendszerű, milyen elvű blokkolásgátlója van a BDV-nek, ha van.

Ha nincs neki, akkor fékezés közben ha a gépész észreveszi a blokkolást, beleold, majd újra fékez, azaz olyasvalamit csinál, mint az autó. Az autónál van olyan, amelyik másodpercenként 36x képes oldani és újra fékezni, a mozdonynál 1 db oldás-újrafékezés 2-3 mp.
Azt tudom, hogy a hernyó már nem tuskó, hanem tárcsafékes

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.20. 20:33:21

@savrola:

"A masiniszta meg mérje föl a "sínviszonyokat" és fékezzen ahhoz mérten. "

Ez az ami lehetetlen néha. Vasútüzemben a 500 méteres fékút nem ritka.

Gyorsan megjegyzem: Nem tartom elfogadhatónak, hogy a vonat túlfut, főleg ha rendszeresen.

gcsabi 2011.05.20. 21:45:29

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Nem kellene laikus ként túlságosan elmélyedni a fékezés témakörben:)
"A motorkocsi képes visszatápláló fékezésre is, de ezt a funkciót hibás működései miatt ki kellett iktatni. "
Ez azt jelenti, hogy a fékezéskor keletkező energiát visszatáplálják a hálózatba. Ennek semmi köze a fékhatáshoz. Kevered a mágneses sínfékkel, amit mifelénk nem nagyon használnak.
Az általános fékút 1000m egy 100-as pályán,amin belűl a legkedvezőtlenebb körülmények között is meg kell tudnia állni a vonatnak. Így van megállapítva minden vonatra a fékezési paraméterek. Ha nem tudja teljesíteni nem közlekedhet. Normál esetben ez a fékút a valóságban sokkal rövidebb és ha a vezér azokra a körülményekre számítva kezd fékezni amelyek közt addig ment, egy nedves falevelekkel ellepett sinen nem fog tudni megállni akkora úton, mint az előző megállóban ahol nem voltak falevelek. AÍki autóval már próbált megálni egy vizes falevelekkel borított úton, az tudja mennyivel hosszabb fékúttal sikerül. A vonat is megáll 1000m-en belűl, csak nem , mondjuk 350, hanem 800m en. Ha tudja a vezér, hogy mire számítson előbb kezd fékezni, ha nem könnyen túlcsúszik. A vonatnál azért egy kicsit más a "fékpumpálás" mint egy autónál.
@savrola:
Sajnos a falevelek esete olyan mint amikor nem hiszel a gravitációban, de attól még hat. Összel nagyon sok helyen okoz problémát a vizes falevél ami rákenődve a sínekre úgy csúszik mint a tusfürdő a fürdőszobád kőpadlóján. Egy emelkedőben lévő megállóból sokszor alig tud elindulni a vonat,pláne egy könnyű bz. Sokszor egy pár kilométeres szakaszon 5-10 perces késést is össze lehet szedni.
Az alapsztorid meg sokkal hitelesebb lehetne, ha egy kicsit disztingválnál ebben az ügyben. Teljesen igazad van, hogy a máv szolgáltatása eléggé gyatra és megbízhatatlan. Te kötöttél magadban egy "szerződés módosítást", ami addig működik amig meg nem buksz vele. De ebben a módosított "szerződésben" ez is a játékszabály része, nem?
Amúgy logikailag eléggé sántít, hogy azon a "sínbohócon" /ez a sínbohócozás meg szerintem eléggé bunkó dolog, de ez neveltetés dolga/ akarod leverni aki a legkevésbé tehet a késésekről és az egyéb anomáliákról,sőt pont ő az aki , ellentétben az általad töküket vakaróknak tartott sínbohócokkal, úgy végezte a munkáját ahogy kell. Ellentétben a trehány és addig téged nem ellenőrző és büntető kollégáival szemben.
Ott is akad némi logikai bökkenő, ha egy olyan menetrend szerinted jó, amit minden évben meg kell változtatni és még sem betartható. Szóval azok a lusta hülyék akik egy betarthatatlan menetrendet nem képesek betartani, nem azok akik nem képesek betarthatót szerkeszteni!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.20. 22:41:25

@gcsabi:

Ez tetszik, hogy lelaikusoztál!

Az iskola melletti kocsmát Rétisasnak hívták.

(Látszólag jelentéktelen mondat, akik értik, azoknak nem, a többiektől elnézést.)

savrola 2011.05.20. 23:21:15

@gcsabi: Te sem igazán tudsz olvasni, vagy nem mindent olvastál el! A falevelek nem hit kérdése, hanem empíria kérdése (hú bmeg, hadd tűnjek már én is intellektuális egyénnek itt a sok fizikus között :D). Neveltetésemmel meg semmi baj, csak a sok éves, és mindennapi keserű tapasztalatok pedig átírják ezt. A kalauz meg akkor sínbohóc, ha a tudatában van annak, hogy én nap, mint nap (nyilván nem poénból van 21e forintos bérletem) mennyit szopok a máv miatt és ennek ellenére nem tud elnéző lenni. A többi, pedig lehet, hogy azért nem büntet, mert tudatában van ezeknek, nem csak empatikus, hanem önkritikus is ezért elnézőbb. Persze biztos van köztük trehány, nem törődöm, azok is sínbohócok. Az én számomra - sokakkal ellentétben - a dolgok nem csak feketék és fehérek. A máv pedig ugyanúgy saját szája íze szerint módosítgatja a szerződést anélkül, hogy engem kárpótolna. Így én is ezt teszem, és még mindig fenntartom, hogy joggal teszem (de csak is az ő hatásukra, nem önszántamból), ahogy azt szekertabor 2011.05.19. 09:58:08 nagyon jól vázolta. A menetrend meg alig-alig változik évről évre (tavaly decemberben például egy-két perceket sem változott). Ennek nem feltétlenül az az oka, hogy jó vagy rossz, hanem egyéb gazdasági szempontok (erről nem tudok bővebben mit mondani), és nyilván a külföldi menetrend változása is hozzájárul. Az meg egy baromság, hogy nem tartható. A JFK-ről New Yorkban 20 másodpercenként szállnak fel a gépek, mégsem késnek az utazást befolyásoló mértékben a gépek. Ehhez képest hol van egy Nyugati, pláne egy váci pályaudvar?

gcsabi 2011.05.20. 23:23:10

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Elnézést! Nem megsérteni akartalak, hanem arra
utalni, hogy NEM azért nem tud megállni ilyen esetben a vonat mert nem megfelelő a fékrendszere vagy nem rendelkezik kellő fékhatással. Biztosan meg tud állni az előírt 1000m-en belül, csak mivel nem számol a vezér egy általa nem ismert körülményre-a vizes falevelekre-a normál körülményekre számítva kezdi meg a fékezést. Így esetleg +3-400 méterrel később tud megállni. Ez ugyan belefér az 1000m-be de a megállóból rendesen kicsúszik.
Tök mindegy milyen rendszerű fékkel és fékezéssel közlekedik, mivel műszakilag és ténylegesen is képes megállni az előírt távbon belül. Ha nem akkor egyszerűen NEM is közlekedhet. A féktuskós TT fékezéssel ugyan úgy mint a rapid mg-vel. Legfeljebb az egyik 120-al mehet a másik 70-el, de olyan nincs, hogy az egyik megtud állni az általános fékúton belül a másik nem.

savrola 2011.05.20. 23:27:46

Na de, hogy vasutas témát is hozzak külföldről: Amerikában és Olaszországban is közlekedtem elég sokat vasúttal. Utóbbiban tapasztaltam késéseket, de ahhoz képest, hogy a laza olaszokról beszélünk (és pláne délen) semmivel sem voltak rosszabbak, mint a máv, pedig a jegyek ott sem drágábbak, a kocsik mégis légkondicionáltak és viszonylag tiszták (és kőkemény maffia vidékről beszélünk). Amerika pedig más dimenzió, asszem azon nincs is mit részletezni, és talán nem is lenne korrekt. De nem miden pénzkérdés.

savrola 2011.05.20. 23:30:30

@gcsabi: Te sem akarod megérteni, hogy nem létező falevelekre hivatkoznak, és nem az a kérdés, hogy valóban csúszik-e és befolyással van a fékútra. Mert nyilván lehet.

gcsabi 2011.05.21. 00:08:48

@savrola:
Jogosan vagy elégedetlen a mávval-ezt nem is vitattam-, de a mávval szembeni elégedetlenséged egy olyan emberen csapódik le, aki nem oka annak!
" egy fontoskodó sínbohóc megkérdezte, hogy hol az Újpestig szóló jegy." Ő egyszerűen az előírások szerint járt el, ezért le"fontoskodósínbohóc"-ozni nem túl elegáns! Lehet empatikus egy kaller és nem ellenőriz, de ha nem teszi és csak az előírások szerint jár el attól nem feltétlenül kukacoskodó sínbohóc. Ő nem azért kapja a fizetését, hogy elnéző legyen, hanem azért, hogy beszedje a jogszerű pótdíjakat. A monkáltatója meg is büntizi a kallert, ha mondjuk egy fővizsgáló ellenőrzi és nem fizetette ki a pótdíjat az utassal. Inkább díjazni kéne azt aki te helyetted válalja a kockázatot, mert nem büntet, mint elvárni bármelyiktől is. Egy banki pénztárosnál sem díjazná a bank, hogy enpátiából csak fele kamatot számolja, mert pofátlanul soknak tartja a hivatalosat. Teheted továbbra is, hogy nem veszed meg a jegyet, de néha meg fognak büntetni. Ez van.
A gázszolgáltatódnak is fizethetsz a számlánál kevesebbet mert kormol és gyengébb minőségű a gáz, vagy az áramszolgáltatónak mert ingadozik a feszültség, de ők is be fogják hajtani és ott sem az óraleolvasó a bunkó!
A menetrend meg mitől lenne jó, ha nem lehet betartani? A hiedelmekkel ellentétben egy vasutas sem állít meg egy vonatot a jelzőnél ok nélkül, hogy minél többet késsen vagy ne érje el a csatlakozást. Amikor egy menetrend szerkesztésénél és a vonatok megrendelésénél nem veszik figyelembe a műszaki és technológiai lehetőségeket akkor az szar! Rendszeresen nem vesznek figyelembe sebességkorlátozásokat, mert szerintük egy rövid szakasz az nem is számít, akkor sem ha van az útvonalon 10 belőle. Szemrebbenés nélkül beterveznek egy perces tartozkodást egy olyan megállóban ahol rendszeresen 3-4 percig tart a le-és felszállás, egy percbe egy 3 percig tartó személyzetváltást vagy egy állomásra be és kihaladásra 2-3 percet amikor a valóságban 6-7 perc az előírt idő. /ha ennél rövidebb idő alatt járaja ki, akkor ki kell hagynia több biztonsági előírást.... sorolhatnék még jó párat. Ha szerinted ez jó menetrend....
Kitaláltak és megrendeltek egy olyan rendszert, amihez nincsenek meg a feltételek. Olyan körülmények között erőltetik az ütemes közlekedést , amik nem teszik lehetővé a betartását, csak ezen a szinten.
A vonatokat a minisztérium rendeli meg, a menetrendet kivülről szerkesztik a birka máv vezetők meg nem merik azt mondani, hogy ez így marhaság. Az ő fizetésükért lehet hogy más sem mondaná....

savrola 2011.05.21. 00:35:39

Nem azért volt fontoskodó, mert megkérdezte, hogy hol van a maradék jegy, hanem azért, mert flegmán lesöpört minden érvet, és mindenáron büntetni akart, erőt fitogtatott. Egyszer még fogok az ilyenekkel találkozni, és a buták nem fogják érteni, hogy én miért nem süllyedek az ő szintjükre, miért vagyok méltányos velük! És még ők lesznek dühösek, hogy felül tudok ezen emelkedni, és ezért ráadásul még utálni is fognak! :D Ezen már előre röhögök! Az ilyen alja nép! És nem azért mert kalauz és mert velem nem egy társadalmi réteg, hanem azért mert képtelen felfogni a miérteket!

hzf · http://tummtumm.blogspot.com/ 2011.05.21. 11:33:28

én még mindig csak ezt tudom idézni egy kallertól:

"nekem nem érdekem, hogy az utasnak jó legyenm, mi jutalékért dolgozunk..."

ennyi :D

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.21. 11:48:56

@savrola:
Az a baj, hogy te ugyanolyan alja vagy, mint az általad lenézett kalauz, amíg nem vagy képes felfogni, hogy miért bűntetett eg, és miért ragaszkodott a bűntetéshez.
Egy kalauznak megvannak a szabályok, aszerint dolgozik. Lehet hogy emberileg megérti a panaszodat, mégis nem tudhatja, nem-e egy beépített vesztegető vagy akit ha elenged, másnap kirúgják.
Ez van, ő egy egyszeri végrehajtó személy, méltányosságot nem gyakorolhat. Neki előadhatod a világ fájdalmát is, nem fogja érdekelni, maxmimum a lelke mélyén megérti, mert ő is emberből van, és a vonat neki is késik.
Ha úgy érze a máv vétett a szabályok ellen (és igen nap mint nap véd) akkor meg lehet keresni a vezetőséget a felügyeleti szerveket, ők talán még tudnak is csinálni valamit egy egyzseri kalauz sajnos nem. Neki ugyanolyan bliccelő vagy mint amilyennel naponta 400x találkozik.
Ugyanis a 400 bliccelő 800 féle indokot hoz fel nap mint nap hogy őneki oda miért nincs jegye.

Hidd el, emberileg te se vagy magasabb szinten mint ő, a társadalmi megkülönböztetésen pedig hangosan felröhögtem :) Szánalmas, ne haragudj.

savrola 2011.05.21. 12:15:46

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Előbb tanulj meg olvasni és értelmezni! :D Ilyen baromságokat meg ne mondjál már, hogy keressem meg a felügyeleti szerveket, mert legfeljebb akkor állnak velem szóba, ha egy táska pénzzel érkezem! :D Ugyanolyan bliccelő? 21e Ft-os bérlettel? :D Eszed mint egy marék földnek! Röhöghetsz te a társadalmi rétegen, de ez akkor is létezik, akár kimondom, akár nem. És direkt nem szintet írtam. Az meg, hogy szerinted én alja vagyok, a te monitorod mögül nem nagyon nem mérvadó. És ajánlom figyelmedbe az eggyel előtted lévő hsz-t! Sok mindenre magyarázat...

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.21. 15:54:07

@savrola:
"Eszed mint egy marék földnek!"

Neked még annyi sincs a kommentjeid alapján...
Kit érdekel a 21 ezres bérleted, ha ott NEM VOLT ÉRVÉNYES ahol utaztál?
Olyan szakaszon utaztál, ahol nem volt érvényes bérleted, se jegyed. Kit érdekel, hogy mellette még 300000 ft-nyi bérleted van ha ott nem érvényes?
Nekem is van havi 10000 ft-nyi bérletem a MÁV-nál mégsem utazhatok vele tovább mint ameddig érvényes. Ha mégis továbbutazom, akkor ugyanolyan bliccelővé válok mint aki semmit nem vett.

Ha ezt nem vagy képes felfogni, akkor rajtad segíteni sajnos nem tudunk.

lyken 2011.05.21. 16:15:11

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Mi a véleményed arról, hogy a MÁV rendszeresen többezer fizető utast megkárosít a késő/kimaradó vonatokkal, ill. egyes esetekben indokolatlanul rabolja az idejüket?

Aurum08 2011.05.21. 16:22:38

@Pretoryan: Vác-Nyugati, zónázó
Hétvégén 16,28-kor indul Pestre. Na azon verekedj ki magadnak hétvégén állóhelyet... Dupla FLIRT... Oszt? Tripla kéne, vagy az a 7-9 kocsis Bmx, mert ez kevés. De hé, legalább tartja a menetrendet...

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.21. 20:50:23

@lyken:
Megvan róla a véleményem, és az nem pozitív. De ez ennek ellenére sem indok arra hogy:
- Bliccelj
- Más munkavégzését alpári módon kritizáld.

A boltban sem lophatsz arra hivatkozva, hogy más is lopott, vagy épp a boltos 2 napja rosszul adott vissza.

Ha nem vagy elégedett a szolgáltatással nem kell igénybe venni. És akkor nem lesz gondod a szolgáltatással többé. De ha elégedetlen vagy nem az a megoldás hogy lopsz.

Az meg végképp nem megoldás, hogy a késés miatt keletkezett jogos dühödet olyanon vezesd le, aki nem tehet a késésről, és ugyanolyan elszenvedője, mint te magad. Illetve szabályszerűen végzi a munkáját.

Képzeld, a múltkor Tatán álltunk 30 percet. Valaki megöngyilkolta magát, egy tehervonat előtt. A kalauzunktól érdeklődtünk, hogy mikor emgyünk tovább, mert szeged felé utazna tovább ismerősöm. A válasza az volt, hogy sajnos nem tudja, de ő is épp ugyanazt a vonatot akarja elérni megy ő is haza Szegedre.
Csak hogy érzékeltessem mennyire kiszolgáltatott a vonatszemélyzet, ugyanannyira mint az utasok.
Jah, ismerősöm elérte a vonatát, végigjárta de a kalauzt nem találta ott. Valószínűleg ő lekéste.... (Le keleltt még számolnia a keletiben, és úgy átutaznia zuglóba).

savrola 2011.05.21. 21:37:30

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Ki bliccel te marharépa? Azt nem vagy képes felfogni, hogy nem bliccelek, hanem önkényesen érvényesítem a kárigényemet, ami a máv önkényes és folyamatos szopatásából és időrablásából ered, mert a hivatalos és jogszerű keretek között nem érvényesíthetem, mert le se szarnak, mint ez a sínbohóc! Az sem érdekel, hogy azért késnek a vonatok, mert az infrastruktúra nem megfelelő! És ne mondd azt, hogy az olyanok, miatt, mint én akik bliccelnek, mert abból a pár ezerből nem sokra mennének. Az elmúlt években sokszorosára emelték a jegyárakat mégsem történt semmi, mégsem korszerűsítenek olyan szinten, hogy ne késsek! Az meg, hogy a kaller lekési a vonatát kvára nem érdekel, mert ő keresztül utazhatja európát 500 Ft-ból. Az meg, hogy vegyek igénybe másik szolgáltatást meg a legostobább duma. Nem gondolod, hogy megtenném, ha lehetne? Pláne, ha már ott van a 21e Ft-os bérlet!

vanek ur 2011.05.21. 21:52:05

@savrola: Volt-e érvényes jegyed az Újpest-Nyugati szakaszra? Nem. tehát blicceltél, vagy másképp fogalmazva: loptál. Ha boltban veszel le egy 300 Ft értékű terméket a polcról fizetés nélkül, a btk. tavalyi módosítása alapján 2-3 napra még le is ültetnek.
"hanem önkényesen érvényesítem a kárigényemet"
Attól ez még lopás. Hiába magyarázod, a bíró le fog ültetni. Ezt kellene megérteni.
Mondok egy szándékosan szélsőséges hasonlatot: ha az utcán leütlek, és elveszem az összes pénzed és értéktárgyadat, hiába mondom utána, hogy másképp éhen haltam volna. Ez senkit nem érdekel, ugyanúgy beküldenek a börtönbe, mintha azt mondtam volna, hogy ehhez volt kedvem.

"És ne mondd azt, hogy az olyanok, miatt, mint én akik bliccelnek, mert abból a pár ezerből nem sokra mennének."
Szerinted mennyien bliccelnek? 10%? 20%? 5%? 5%-kal több bevétel a menetjegyekből az 1 év alatt durván 1,5 milliárd Ft (utána lehet nézni). Ebből majdnem kijön egy FLIRT szerelvény (az 2 milliárd). Vagy 15-20 kocsi teljes felújítása. Vagy 5-7 új kocsi. Vagy 10 km mellékvonal felújítása, hogy ne 30-40-nel döcögjön ott a vonat.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.21. 23:34:12

@savrola:
"hogy nem bliccelek, hanem önkényesen érvényesítem a kárigényemet"

Muhaha. Te nyomorék. Ezt nevezik bliccelésnek. Érted? Blic-ce-lés. Nincs érvényes jegyed.
Nincs érvényes jegyed. Érted???
Azt hogy ezt mivel magxarázod, azzal, hogy megette a kutyád, vagy nem volt pénzed jegyet venni, vagy éppen "önkényesen érvényesíted a kárigényedet" kurvára mindegy.
A lényeg, hogy bliccelsz,. és a máv munkatársa ennek megfelelően fog eljárni.
Érted?? ÉRTED?????

Tipikus nyomorék vagy akinek ha A-t mondasz akkor B kell ha B-t mondok akkor A kell.

Miért nem bírja felfogni a csökött nyomi agyad, hogy az az általad sínbohócnak nevezett dolgozó, akit normális intellligens emberek kalauznak hívnak, nem méltányolhat semmit? Nem gyakorolhat méltányosságot??? Érted?! Neki ugyanúgy késik a vonat ahogy neked. Mertt egy vonaton vagytok. Érted?

Kétlem, hogy értenéd.

És tudod mit: Ha én lettem volna a "sínbohóc" én is mindne métlányosság nélkül megbasztalak volna egy kellenes kis bűntetésre, főleg, ha egy ilyen nyomorék ömlengést adsz elő ott a vonaton. Kár, hogy nem vagyok kaller :-))))

lyken 2011.05.22. 00:01:53

@Kimérős szaloncukor (Lédig): "Megvan róla a véleményem, és az nem pozitív."
Akkor viszont nem kell csodálkozni, hogy egyesek a nekik régóta folyamatosan okozott kárt kompenzálják maguknak.

"A boltban sem lophatsz arra hivatkozva, hogy más is lopott, vagy épp a boltos 2 napja rosszul adott vissza."
Való igez, viszont ha rosszul van árazva a termék akkor utána visszadják neked a különbözetet. A törvényben előirtaknak tökéletesen megfelelve.(A MÁV ugye kisírta az EU-tól, hogy ezt még jó sokáig ne kelljen neki.)

"Ha nem vagy elégedett a szolgáltatással nem kell igénybe venni."
LOL. Mert attól exponenciálisan nőni fognak a bevételek, mi?

"Muhaha. Te nyomorék."
Rohadt alpári a stílusod. Tény, hogy az akinek címezted, nem fogja másként látni a világot. De az eddigiekből ez világosan látszik. Igen, bliccel, pont. Ő ezt másképp értékeli, érzékeli mint te. Neked viszont igényed van rá, hogy ezáltal elégítsd ki bizonyos hajlamaidat, amiket csak itt és ily módon tudsz kiélni. Szomorú, hogy mennyi agresszívitását itt kiélő, az igazát mindenáron bizonygató, másokat mindenképpen meggyőzni akaró, frusztrált ember kommentel mostanában.

záporjózsi 2011.05.22. 06:43:21

@TrueY: "De én nem is beszéltem tapadási súrlódásról!"
Épp ez a baj. Akár vontat, akár fékez a kerék, az erőt a tapadás viszi át.
"Esetleg irodalmi hivatkozást tudsz adni? "
Mondjuk a középiskolai mechanika?

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Onnan is kerültek ki olyanok, akik inkább ne jártak volna oda. Viszont akik tanulni akartak, azok tanulhattak, ez tény.

"Itt van a kutya elásva. Tervezéskor beletervezték a villamos féket, ami nem üzemel jelenleg. A levegős féket ennek következtében átépítették? Nem? Ezek szerint túlmelegedhetnek menet közben a fékek, miáltal gyengül a hatásfokuk, és növekszik a fékút."
Azért itt erősen tamáskodnék, mert a Hernyónak olyan gyenge volt a villanyfékje és a betétkocsik - mivel önállóan is vonatba sorozhatók voltak és jelenleg is a 100-as sorozat gépes nélkül üzemel - amúgy is teljes értékű fékkel lettek felszerelve, hogy nem hinném, hogy a vonat arra lett volna kialakítva, hogy nagy sebességtartományban villamosan fékezzen. Ott a lejtmeneti fék volt az elsődleges szempont.
A lap megelőzése valóban fontos az "ABS" esetében, de akkor már legyünk olyan laikusok és tegyük hozzá, hogy fékút-stabilizáló feladata is van, ha a fék
- kis reakcióidejű (pl. villamos fék)
- kicsi a vonat (önálló fékvezérlésű, kis motorvonat, pl. regiotram vagy Desiro méretű jármű)
A vasúti keréknél ráadásul nem csak a sebességjelek alapján lehet csúszásgátlót készíteni, hanem a fékerő és a gyorsulás változása alapján is. Épp itt érhető tetten, hogy a gördülésből csúszásba váltó kerék hirtelen erőváltozással csökkenti a fékerőt.

@savrola: Nem, nem lehet kiismerni. Számítani rá lehet és kell is, de azt nem tudod előre megmondani, hogy hol milyen lesz a tapadás, mert a sín minden vonat után és a vonatok között is megváltozik. Esetleg homokolhatsz, de a vonat végén az halottnak a puszi...

@gcsabi: Ezt a laikusos részt az utána következő mondatod tükrében különösen nem kellett volna.
"Olyan körülmények között erőltetik az ütemes közlekedést , amik nem teszik lehetővé a betartását, csak ezen a szinten.
A vonatokat a minisztérium rendeli meg, a menetrendet kivülről szerkesztik a birka máv vezetők meg nem merik azt mondani, hogy ez így marhaság."
Az ütemes menetrendet igenis meg kell csinálni, be kell tartani, mert az utas csak úgy fog tudni a vasútra számítani, ha ez van. Ez már rég nem a kis falusi Mari néni, aki ünneplőt vesz, ha a városba megy. Az ingázók ugyanúgy városlakók, csak éppen közigazgatási határokat és településkategóriákat átlépő módon. A menetrendet elég nagy baj, hogy sokáig a MÁV tervezte, mert a sor végén ott az utas állt, minden üzemi szempont fontosabb volt nála... Ettől még ma is nagy szerepe van a MÁV-nak a menetrend hülyeségeiben, tehát érezhető a szervezet jelenléte.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.22. 11:50:19

@lyken:
Lehet hogy alpári a stílusom, de sajnos aki velem szemben megengedi a marharépázást és egy munkáját tisztességesen végző dolgozóval szemben a sínbohócozást, azzal szemben én is megengedem a nyomorékozást.
Sajnos ez egy ilyen világ, az adok-kapok megy.

savrola 2011.05.22. 16:06:25

@vanek ur: @Kimérős szaloncukor (Lédig): Kockák, korlátoltak és szűk látókörűek vagytok (mint az a sínbohóc is)! Ha a ti fajtátokon múlna ez a világ még mindig a kőkorszakban élne, mert nektek minden csak fekete és fehér! Szerencsére voltak, vannak és lesznek szabad és nyitott gondolkodású emberek. Azt nem értitek meg, ha én elmegyek, Pécsre, Győrbe, Szegedre stb. meg fogom venni a jegyem. Eddig is megvettem egész életemben! Bliccelhetnék? Bliccelhetnék! Nem teszem! De van egy minimális szakasz, ami utazásaimnak a 0,0000000000001%-át teszi ki, és itt fenntartom magamnak a jogot, hogy érvényesítsem a kárigényemet! Hívhatod te akár bliccelésnek, attól még jogom van hozzá, akárhogy erőlködtök a korlátolt agyatokkal! A munkáját tisztességesen dolgozó sínbohóc meg az első aki meghúzza magát, mikor késik a vonat! Ezért sínbohóc!

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.22. 16:20:50

@savrola:
"és itt fenntartom magamnak a jogot, hogy érvényesítsem a kárigényemet!"

101. alkalommal is elmondom:
Semmi gond, tartsd fenn nyugodtan a jogot magadnak.

Csak ne lepődj meg ebben az esetben, ha a MÁV fenntartja magának a jogot arra, hogy menetjegy nélküli utasnak tekintsen (mert az vagy, egy bliccelő!) és ennek megfelelően járjon el. (Megbűntessen, ahogy a panaszos leveledben tetted is.)
A máv jpoga oylanolyan jog mint a tiéd. Sőt, a máv szabály szerint cselekszik, amit te elfogadtál, neked még szabályod sincs rá.

És ez nem korlátosság, szimplán egy minimális intelligencia megléte, ahonnan az ember felfogja, hogy ha fizet egy szolgáltatásért akkor jogos a szolgáltatás igénybevétele, ha nem fizet akkor nem. Tökmindegy hogy a nemfizetést mivel indokolja: önkéntes kértérítéssel, a csillagok állásával, a Sátán sugallatával vagy akármivel.

savrola 2011.05.22. 16:22:46

Még az sem merült fel bennetek, ha normális szolgáltatást kapnék, akkor még ennyit sem blic... Ööö, érvényesíteném a kárigényem? Kockák!

savrola 2011.05.22. 16:23:25

"(mert az vagy, egy bliccelő!)" Mondom kocka vagy!

savrola 2011.05.22. 16:56:12

És az engem, hol érdekel, hogy a kalauznak késik a vonat (őt se érdekli, hogy nekem késik)? Ha zavarja, akkor sztrájkoljon érte! Ja nem, csak a több pénzért hajlandó sztrájkolni! Mert az zavarja, ha nincs elég!

vanek ur 2011.05.22. 17:07:59

@savrola: Miért is? Ezen az alapon az ún. "megélhetési bűnözést" is el lehetne fogadni. Elvégre ez is meg van ideologizálva...

"De van egy minimális szakasz, ami utazásaimnak a 0,0000000000001%-át teszi ki, és itt fenntartom magamnak a jogot, hogy érvényesítsem a kárigényemet! Hívhatod te akár bliccelésnek, "
Pont fordítva. Akármilyen minimális része az utazásodnak, ha nincs rá érvényes jegyed, az bliccelés. Hívhatod te "kárérvényesítésnek", vagy bárminek, attól még bliccelés marad.

"Még az sem merült fel bennetek, ha normális szolgáltatást kapnék, akkor még ennyit sem blic... Ööö, érvényesíteném a kárigényem? Kockák!"
Értem. Tehát ha nem tetszett a színházban az előadás, akkor a következőre belógsz jegyváltás nélkül, mert érvényesíted a kárigényed?

Ha olyan a szolgáltatás minősége, hogy nem vagy hajlandó érte fizetni, akkor igénybe venni se legyél hajlandó. Vagy attól jobb lesz a szolgáltatás, hogy te nem fizetsz érte?

Adani 2011.05.22. 18:34:46

@vanek ur:

Megélhetési bűnözés?

Miért melyik bűnözés nem az?

Hiszen azért bűnözik mindenki, aki arra adja a fejét ,mert abból akar megélni.

savrola 2011.05.22. 19:34:50

@vanek ur: Vedd le a szemellenzőtg!
Egyébként! Holnap úgy esik, hogy kocsival megyek reggel, lejárt a bérletem, hazafele nem lesz nálam elég kp. nálam bérletre, de meg fogom venni a jegyet, pedig tudom, hogy hogyan bliccelhetném el! Ilyen egy megélhetési bliccelő! És pontosan, visszajárna a jegyem árának egy része, ha késik a vonat. A színházban is visszakövetelik a pénzüket, ha szar az előadás!

záporjózsi 2011.05.22. 20:31:18

@savrola: A színházban viszont úgy adják a jegyet, hogy megérje a színháznak. A vasúton még a teljes jeggyel sem fizeted ki a szolgáltatás könyvelési ellenértékét. Az állam sem egészíti ki 100%-osan, ezért romlik ilyen ütemben minden.

vanek ur 2011.05.22. 20:47:36

@savrola: "A színházban is visszakövetelik a pénzüket, ha szar az előadás!"
Pontosan. Utólag. De ha nem kapják vissza, akkor sem ülnek be egy másik előadásra jegy nélkül önmagukat kárpótolva.

Ja, azt tudtad, hogy ha az előadást az 1. felvonás után szakad félbe, nem jár vissza a jegyár, és nem jár kárpótlás?

"Vedd le a szemellenzőt"
A lopás az lopás, akármilyen ideológiát is teszel mögé.

Adani 2011.05.22. 22:46:13

@vanek ur:

Ha nincs jegyed vagy nem érvényes az bliccelés ez így igaz. Ideológiát meg kár gyártani a bliccelésre, ha bliccelsz nem kell magyarázkodni, mond simán azt,h bliccelek, mert megtehetem. Ha viszont lebuksz akkor ne pampogj hanem oszd ki magadnak az IJ (Így jártál) kártyát. Vagy csináld ügyesen ,h ne bukj le (annyiszor) vagy ne csináld. Kicsit meg nem úgy bliccelni nem lehet. Ez bináris dolog vagy bliccelsz vagy sem. Csak kicsit bliccelni pont úgy nem lehet mint kicsit teherbe esni.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.23. 10:30:29

@záporjózsi:
""De én nem is beszéltem tapadási súrlódásról!""
"Épp ez a baj. Akár vontat, akár fékez a kerék, az erőt a tapadás viszi át."

Annyira nem triviális ez a súrlódás téma. A vontatott keréken miért csak gördülési ellenállás van? Ott is kellene tapadási súrlódásnak lennie, nem? Csak ellentétes (fékező) irányban. A súrlódás nem csak egy irányba hat. Tehát, akkor a vontatott kereken van gördülési ellenállás és tapadási súrlódás is? Ez utóbbi legalább egy nagyságrenddel nagyobb, mint a gördülési súrlódás.

záporjózsi 2011.05.24. 05:15:59

@TrueY: Igen, van mindkettő. A tapadás azt akadályozza meg, hogy a kerék megperdüljön, viszont mivel irányában elmozdulás (lokálisan!) nem történik, munkája 0. A gördülési ellenállás viszont a felületek összenyomódásával jön létre, így az összenyomódás, mint nem tökéletesen rugalmas alakváltozás, munkát emészt, azaz a mozgással ellentétes irányú nyomatékot kelt (valójában ez egy erőpár, így ez egy ellennyomaték lesz, hiszen a kerék egy forgó merev testként modellezhető). A súrlódás tehát fenntartja a gördülés csúszásmentességét. Ha elfogy, akkor csúszósúrlódás fog jelentkezni, azaz a fékező (vagy hajtó, de itt nem hajtott tengelyről van szó) erőt már kisebb súrlódási együttható képes átvinni, tehát kisebb lesz. Az ABS-eknek van egy klasszikus működési skálája, azaz a csúszó és a gördülő szakaszok aránya a fékezéskor. Igen ám, csak az alapvetően közúti fékre vonatkozik, a vasúton inkább csak beleold a fékerőszabályszó, ha hagyományos fékezésről van szó. Villamos féknél persze tud mindig próbálkozni.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.24. 11:03:29

@záporjózsi: Hát igen, a súrlódás értelmezése mindig porblémás (sic!). :) A középiskolai mechanika, de még az egyetemi mechanika is csak úgy foglalkozik vele, mint közismert dologgal, pedig az ördög a részletekben...

Itt egy viszonylag jó összefoglalást is találtam: hu.wikipedia.org/wiki/S%C3%BArl%C3%B3d%C3%A1s

Az a gondom, hogy a hajtott kerekeken figyelembe veszed a tapadási súrlódást, míg a vontatott kerekeken nem. Ezt írtad:

"Viszont a gördülő kerék által átvihető hosszirányú erő jóval nagyobb, mint a csúszó kerék által átvihető, mert amíg a gördülő keréknél a tapadás viszi át, a csúszó keréknél a csúszás."

A tapadási és csúszási súrlódás közötti eltérés trivi. A gondom az, hogy a hajtott kerekeknél beszélsz tapadási súrlódásról, a vontatott kerekek esetén meg nem. Pedig akkor ott is kell lenni. Ha jól értem, akkor persze ott is van, csak az átviendő erő sokkal kisebb, mert csak a csapágysúrlódásról van szó, illetve esetleg a generátorok nyomatékáról. Így a vontatott kerekeken bőven a súrlódási kúp belsejében tanyáz a súrlódó erő (vektora). Egészen a fékezésig és itt jöhet be az ABS. Pláne vizes/jeges esetben, ahol már csúszó csapágyként viselkedhet a kerék.

Jól pödröm a fifikát?

záporjózsi 2011.05.24. 11:26:12

@TrueY: "Jól pödröm a fifikát? "
Nem.
"Az a gondom, hogy a hajtott kerekeken figyelembe veszed a tapadási súrlódást, míg a vontatott kerekeken nem."
Ezért nem.
"Ha jól értem, akkor persze ott is van, csak az átviendő erő sokkal kisebb, mert csak a csapágysúrlódásról van szó, illetve esetleg a generátorok nyomatékáról."
Nem. Az átviendő erő a fékezéskor megvalósuló fékerő. A gördülés és a csúszás mindegy, hogy a kerék hajt vagy fékez, ugyanúgy viselkedik. Ha hajt, akkor a csúszással átvitt erő kisebb, mint a tapadással átvitt, ekkor beszélünk kipörgésről. Ha ugyanez fékezéskor következik be, akkor megcsúszásról vagy blokkolásról beszélünk.
süti beállítások módosítása