Savrola nevű olvasónk egy hosszabb levelet küldött, amiben leírja, hogy megbüntették a kiegészítő jegy hiánya miatt, amikor kivételesen a Nyugatitól utazott haza és a bérlete mellé nem vett Újpestig kiegészítő jegyet. Ez eddig oké is, majd ezentúl savrola is megveszi amit meg kell vennie, de tovább olvasva azért igazat adhatunk neki annyiban, hogy ha a büntetésben következetesek vagyunk, akkor legyünk következetesek a szolgáltatás teljesítésében is.
Mert ez az igazi szocialista átok, ami még nem akar igazán változni, legyen bár BKV vagy MÁV, a befizetni valókat fizessük be mi, utasok, ellenben amit elvárnánk, az le van szarva, s ha nem jön össze, mehetünk panaszra a sóhivatalba. Hát íme a levél:
Tisztelt Új MÁV Blog!
Naponta ingázom Vác és Újpest között. Bérletem 21 ezer magyar forint/hó ezen a távolságon. Néha előfordul, hogy a Nyugatiig megyek vagy onnan indulok, ezekben az esetekben zónázóval, ami nem áll meg Vác és a Nyugati között (a gyengébbek kedvéért Újpesten sem). Eddig egyetlen egyszer sem fordult elő, hogy bármelyik kaller szóvá tette volna, hogy Újpest és a Nyugati között nincs jegyem (lehet, hogy azt feltételezik, hogy van külön BKV bérletem, de nincs, mert nincs szükségem rá), egészen pár héttel ezelőttig. Akkor a Nyugatiban szálltam fel és egy fontoskodó sínbohóc megkérdezte, hogy hol az Újpestig szóló jegy. Mondom nincs, megszokásból nem vettem, mert eddig senki nem hiányolta, de mondom kifizetem azt az egy-két száz forintot (ami egyébként 245 erre a 8 km-es szakaszra, a teljesre, ami 34 km, 550, micsoda arányok...). Aszongya nem úgy van az, nem adhat ki jegyet köztes állomásra, 2800 HUF pótdíj vagy mi!
Szemeim kerekednek: ezért képes megbüntetni? Itt a 21e forintos bérletem (nem fizeti ki a cég), nem vagyok notorius bliccelő, havonta egyszer-kétszer bejövök a nyugatiig (mondjuk úgy, hogy akciósan veszem igénybe a szolgáltatásukat), de az elmúlt 1 évben senki nem szólt érte. Hát ő most szól. Kérdeztem, hogy a MÁV által az elmúlt tizen X éveben okozott kellemetlenségeket ki teszi jóvá, az én időmet a késések miatt ki fizeti meg (stb.)? Ez őt persze nem érdekelte, nem az ő hibája (érdekes, ha szar van a palacsintában, akkor nincs köze a MÁV-hoz, de ha sarcolni kell akkor igen, jellemző), vagy fizetek, vagy rendőrt hív, akik Vácon fognak rám várni. Jól, van akkor, ne kötekedjünk, 3e-ért nem érdemes a rendőrökkel vitatkozni, rosszabbul is járhatok (az más kérdés, hogy 3e Ft miatt kijönnének-e, de talán volt már rá példa...). Az már utólag jutott volna eszembe, hogy megoldás lett volna még, hogy csekket állít ki, én meg diktálok neki valami kamut, de ha nem igazolom a bediktált adatokat ugyanúgy rendőrrel fenyegetőzhetett volna (tényleg: a rendőr átadhatja a sínbohócnak az adataimat? Én úgy tudom, nem.) Duzzogtam ezen egy kicsit, de rájöttem, hogy lényegében még így is olcsóbban jöttem ki, mintha eddig mindig megvettem volna a jegyet. Azóta egyébként kb. 3x mentem így be a Nyugatiba zónázóval, meg is vettem a jegyet, direkt nem mutattam, csak az Újpestig szóló bérletet, de egyszer sem kérték számon rajtam.
De igazából amiért rászántam magam, hogy írok, azt már részben érintettem fentebb: a napi tortúra és a késések. Pont a rákövetkező hétfő reggelen, az írásbeli érettségik hetében történt, hogy kiértem a váci állomásra, és mondják, hogy szerelvény hiány miatt a Szobról jövő zónázó nem közlekedik a Nyugatiba, csak személlyel (ez mindenhol megáll) lehet bemenni (gondolom a Szob felől érkező érettségizők roppantul örültek annak, hogy pont a fél 8-as vonat marad ki). Ez azt jelenti, hogy ugyanakkora kocsira cirka kétszer annyi ember jut, mint egyébként. Az ilyen utak kellemesek szoktak lenni...
Mint aznap délután is: kimaradt egy járat Vác felé. Amivel én járok haza, egyébként is a rövidebb változat, általában tele van, állni szoktam rajta (az is megérne egy misét, hogy csúcsidőben miért nem lehet normális méretű vonatot küldeni). Hát még ha kimarad egy járat! Nem hazudok, vagy 30-an álltunk egy 2,5x2 méteres előtérben, fullon volt a vonat és még legalább egy kocsinyi ember nem tudott fölszállni rá. Nem is volt túl hűvös, így gyorsan kialakult a konzerv életérzés. Végül is, sok jó ember kis helyen is büdös. Ezek a szerelvény hiányok az elmúlt hetekben rendszeressé váltak. Hogy miért rendszeres ez és miért csúcsidőben kell járatokat kihagyni (miért nem lehet napközben ritkítani), nem tudni! Zéró információ (máv honlapon sem találtam semmit erről, vagy jól eldugták)! Ma reggel úgy kellett bejönnöm, hogy a zónázóval Nyugatiba, majd a visszainduló személlyel ki Újpestig, mert a következő személlyel még később értem volna be.
Ja, meg az is rendszeres, hogy a masiniszta egész egyszerűen elfelejt egy állomáson megállni mikor gyorsított személy van (ez csak bizonyos állomásokon áll meg Vácig). Ilyenkor vagy a következő állomáson kell leszállniuk az utasoknak és a szembejövővel vissza, vagy gyorsan eszmél valaki, meghúzza a vészféket és a nyílt pályáról visszasétálnak az állomásra (egyszer egy hivatalos indoklásban az volt, és ez komoly, hogy a lehullott falevelek eltakarták az állomást, és nem vette észre mozdonyvezető, meg hogy a síneken lévő falevéltől túlcsúszott a vonat fékezésnél...).
Olyan is előfordul, hogy lerobban egy szerelvény, állunk, várunk, mire nagy nehezen kiderítjük (nem ám tájékoztatnak), hogy mi a helyzet: le kell szállni, majd jön a következő, de addig azért elhúz mellettünk egy üres szerelvény is.
Az ok nélküli késésekről már ne is beszéljünk, pláne ha még a csatlakozást is lekési az ember. A menetrendet nem tartják kötelező érvényűnek, állítólag nem is az. Ez ellenben akkor is vásárló megtévesztése, mert joggal hihetem azt, hogy feltüntetett időben el fogom érni a végcélomat. Ember tervez, máv végez...
De ezek után ne érezzem pofátlanságnak, ha egy 250 Ft-os jegy miatt büntetnek, úgy, hogy mellette azért ott van a 21 ezer forintos bérlet is? Persze ők mindenek felett állnak, az utas van értük, nem ők az utasért, ha szólni mersz még nekik áll följebb. Nem csodálkozom, hogy az utak telítettek, és sokan viszolyognak a tömegközlekedéstől. Én is áttérnék autóra, ha tehetném.
Üdvözlettel:
savrola
Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted! * * * * * Na vajon mikor lesz meg a Facebook-csoportunk 100. kedvelője? Ha tetszik a blogunk, lájkolj minket itt oldalt, vagy keress fel minket a Facebookon! |