Tegnapi bejegyzésünk nagy port kavart, egy beküldőnk mesélte el történetét. Késve ért a vonathoz, felszállt jegy nélkül, majd a kalauz adott neki jegyet. Később jött egy céges ellenőr, és meg akarta büntetni az utast, mert a vonaton vett jegyet, mikor az állomáson is lehetősége lett volna rá. Ráadásul valószínűleg a jegyet vonaton kiadó jegyvizsgálót is meg akarta hurcolni, mivel a beszámoló szerint az ellenőr vad telefonálgatásba kezdett.
Egyik hozzászólónk szólta ezt hozzá:
Komolyan ekkora szabálykövető erkölcsrendészet van otthon? Higyjük már el szerencsétlen poszternek, hogy sprintelt a vonatért. A kaller adott neki jegyet, mindenki boldog.
Nehogy már az utas tegyen szívességet! Ha a MÁV azt akarja, hogy ne a kallertől vegyünk, akkor legyen mondjuk 300 forinttal drágább a kallernál. De lehessen venni. Ha meg nem jön a kaller, akkor ne az utas legyen már a geci, talán a MÁV oldja meg, hogy igenis jöjjön. Méghozzá mosolyogva, nem pálinkaszagúan, nem "utálom ezt a melót" arckifejezéssel. Ugye, az utasból élnek, elvileg.
Higyjétek el, sokkal boldogabb lesz az ország, ha hagyjátok egymást élni!
Azért emeltük ki ezt a hozzászólást, mert a hozzászólónak teljesen igaza van. A MÁV még 2015-ben is úgy viselkedik, mintha az államszocializmusban élnénk, s ő lenne a hatóság. Észre kellene venni, hogy hiába monopólium, azért ügyfélbarátként kellene viselkedni.
A fent említett példa is jól mutatja ezt. A vonaton nem lehet jegyet venni, mert CSAK. Természetesen veszélyes, ha a jegyvizsgáló sok pénzzel utazik, meg ha mindenki a vonaton venné a jegyet, akkor sokkal lassabban haladnának a dolgok, de a hozzászóló is említette a megoldást. Legyen egy bizonyos százalékkal drágább a vonaton vásárolt jegy, és adják ki bárhol, bárkinek. Ekkor majd az utas figyelni fog, hogy időben érjen ki az állomásra, vagy magasabb jegyárat fizet. Vagy ha úgy dönt, hogy neki megéri a magasabb ár, akkor kényelmesen, a vonaton veheti meg a jegyet.
Ha a MÁV-Start magánvállalat lenne, biztosan bevezette volna már ezt a megoldást, hiszen ilyenkor ugyanannyi kilométerre magasabb jegyárat kapna az utastól, tehát nőne a bevétele. Állami cégként láthatóan nem fontos, hogy nőjenek a bevételek...
***
Egy további alternatív megoldás a fenti esetre:lehessen jegyet venni minden vonaton, ehhez csak védett automatákat kellene minden vonaton elhelyezni. Ha az állomásokon működnek a modern jegykiadó automaták, a vonatokon is működnének.