Egy érdekes cikk jelent meg, mely szerint 2025-re mindennaposak, 2030-ra pedig egyeduralkodók lesznek az önvezető autók, ezzel feleslegessé téve a magánautók használatát.
Az önvezető autó kb. olyan autó, amibe beülünk, megmondjuk az uticélt, majd a végállomáson kiszállunk, az út során pedig alszunk, videózunk, vagy azt csinálunk, amit akarunk. Hogy a dolog nem scifi, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy a Tesla Motors vezérigazgatója is azt nyilatkozta nem rég, a 2015-ös autóik a menetidő 90%-ban képesek önmaguk vezetésére.
A General Motors 2017-re ígéri az olyan autókat, amelyek az autópályán 110 km/h-nál is ömagukat vezetnék, nem beszélve a városban történő araszolásról. A Google pedig már évek óta teszteli az önvezető autóját, amivel eddig 3 kisebb baleset történt, akkor is a másik autót vezető ember ment bele szabálytalanul a Google automata autójába.
A cikk szerint az önvezető autók térhódításával az autók 99%-a eltűnik majd, mert egyszerűen nem éri meg fenntartani azokat. Jó kérdés, hogy mi lesz a helyzet vidéken, bár ahol már 2-3 embernél több él, ott már lehet jogosultsága a közös autóhasználatnak.
Mivel az önvezető autók nagy szériában lennének gyárthatóak, kb. ugyanolyan felszereltséggel, illetve a kihasználtságuk nagy lenne, az egy mérföldre, kb. másfél kilométerre eső utazási költség kb. 50 cent, 140 forint lenne. Ez már egy embernél is jobb érték, mint a jelenlegi taxik tarifája. A nagy kérdés az, hogy vajon egy-egy önvezető autóból álló hálózat feleslegessé tudná-e tenni a vasutat?
És itt nem csak az önvezető autókra kell gondolni, hanem akár autóbuszokra is, vagy olyan utasszállító járművekre, amikre ma még nem is tudunk gondolni. Könnyű kitalálni, hogy ha elég sok ilyen jármű közlekedik pl. egy nagyváros és Budapest között, akkor hatékonyabbak lennének, mint a vasút.
Az egyes járművek egymással kommunikálnának, így mindig tudnák, hogy egy várakozó utashoz melyik jármű van a legközelebb, melyik vegye őt fel. Sőt, az úticélok ismeretében azt is eldönthetik, van-e olyan jármű, aminek útitervébe jobban illik az utas úticélja? Ha egy jármű balesetet észlelne, vagy csúszós utat, akkor értesíthetné a többi járművet, amelyek azonnal áttverveznék az útvonalukat. Alternatív megoldásként akár még azt is felajánlhatnák az utasoknak, hogy a módosult útiterv miatt átszálhatnak egy közelben lévő másik járműre. Az így optimalizált útitervek rengetek felesleges várakozástól és megtett úttól kímélnék meg az utast, gondoljunk csak arra, hogy ma hogyan lehet például az ország keleti végéből a nyugati eljutni (vasúttal csak Budapesten keresztül).
Nem lenne több késés, az automata járművek egymás figyelnék, így kizárva az emberi hibát, minimálisra csökkenne a balesetek száma. A kihasználtság közelítené a 100%-ot, azok a járművek, amelyekre nincs szükség átmenetileg, gyorsan leállíthatóak lennének, s csak akkor indulnának újra, ha éppen szükség lenne rájuk.
A hírek szerint ezekre az önvezető autókra már csak 10-20 évet kell várni. Vajon mi lesz utána a kevésbé rugalmas vasúttal?