1. levél
Tisztelt Cím !
A mai nap folyamán Miskolcról utaztam Budapestre. A vonat amivel jöttem ~40 percet késett (Sajó IC). A helyjegy árát a szokásos módon próbáltam vissza igényelni a pénztárnál, és ekkor ért az első meglepetés : az információhoz kell menni ezt már ott intézik. Kivártam a sorom és kaptam egy A/4-es papírt amit ki kellet töltenem (ekkor ért a második meglepetés, ugyanis azelőtt ilyen nem volt). A mezőkben meg kellett adnom a nevem, címem, bankszámla számom, tervezett és megvalósult utazás kezdetét-végét, indulási illetve cél állomást, illetve még jó pár dolgot, amiről fogalmam sem volt, hogy mi. A vonat beérkezése óta eltelt egy jó tíz perc eddig a pontig, és a lap még korántsem volt teljesen kitöltve. Az előttem lévő utastárs is hasonló problémával fordult az ügyintézőhöz. A vicc az egész történetben az, hogy a pótjegyárát nem is adják vissza rögtön. A fent említett papíron lehet választani postai utalás, banki átutalás, illetve később valamely állomáson készpénzben.
Itt szált el az agyam végleg, össze gyűrtem a papírt és mentem a dolgomra. A vonatom 40 percet késett (mint említettem) a sorban állás illetve a bürokrácia újabb 15-öt vett el az életemből.
Erre az egész elmebajra pedig, nem néztem utána, egy miniszteri rendelet kötelezi őket. Továbbá ugyanez a rendelet a belföldi vonatoknál a késést, ami után a visszatérítési igény be lehet jelenteni, 15-től 30 percre emelte.
Ha a közlekedési minisztériumnak ennyire szüksége van a 140(-540)Ft-ra, hát legyen boldog vele.
Ezeket csupán azért írtam meg, hogy a többi MÁV-ozó (utastársak) tisztában legyenek vele mibe vágnak bele egy esetleges késés után.
2. levél
Szia Donát!
Tegnap, 2010.06.17.-én utaztam haza Debrecenből pesti átszállással Tatabányára. Debrecenig Inter Cityvel szoktam menni, most sem tettem másként. Már Debrecenbe bemondták, hogy a vonat 20 percet késik, de gondoltam Pestig ezt behozza. Azonban tévedtem. Budapest-Nyugati Pályaudvarra 33 perc késéssel érkezett a vonat. Ugye júniustól változtak a visszatérítési szabályok, így mostantól 30 perc késés után lehet csak kártérítést kérni az eddig 15 perccel szemben, de a menetjegy árának a 25%-át is megtérítik. Aki nem tudná annak leírom, hogy eddig úgy működött a rendszer, hogy késett a vonat (IC) 15 percet, majd az állomáson odamentünk a jegypénztárhoz, ahol ott helyben a pótjegy ellenében visszafizették a pótjegy árát. Ez esetemben 540 Ft. Az új szabály értelmében – mivel 33percet késett- odamentem a pénztárhoz többedmagammal, és szerettük volna visszakapni a helyjegy árát. A pénztáros nő először éretelenül nézett, magyarázkodott, hogy új szabályok vannak és neki kéne egy igazolás arról, hogy késett a vonat, amit a kalauztól kell kérni stb. (Meg is jegyeztem neki, hogy remélem Ön se gondolja, komolyan, hogy az utasnak kell igazolni a Mávnak a saját késését és majd a vonaton utazó többszáz utas egyenként megkeresi az állomáson a kalauzt és kikéri…) Ezen a kis párbeszéden túllendülve, a kasszás hölgy elmondta, hogy egy 3 oldalas igénylőlapot kell kitölteni, majd azt beadni és majd utólag megkapjuk a visszatérítést, miután elbírálták. Természetesen ragaszkodtunk hozzá, és kikértük az igénylőlapot, ami mire a kezünkbe került „csak” 1 oldalas lett, de ránézvén hirtelen az APEH – ban éreztem magam. Nagy nehezen kitöltöttük, bár a lap kéri a jegy sorszámát azt az információn körülbelül 4. próbálkozásra tudták megmondani, hogy melyik az a sok közül. Ismét kiálltuk a hosszú sort, hogy mindezt leadjuk, ahol a pénztáros nő közölte, hogy le kell adni a jegyket az igénylő lap mellé. Én mondtam neki, sajnos én tovább utazom Tatabányára így ez nem fog menni. Erre ő kijelentette, hogy ha azonnal vissza akarom kapni a jegy árát, azt az egész országban csak a KELETI PU. ügyfélszolgálatán tehetem meg. Ez aztán az utasbarát megoldás. Megkérdeztem, hogy az nem lehetséges – e, hogy majd Tatabányán leadom ezt a lapot a jegyekkel együtt és majd onnan felküldik a központba. Természetesen ez megoldható – szólt a válasz. Kissé kétségekkel teli, hazaindultam majd a tatabányai állomáson kezdtem elölről az egész PROCEDÚRÁT. Az itteni pénztáros, hölgy egy igazolást kért a vonat késéséről, ő persze azt mondta, hogy a Nyugatiban kellet volna adni azt az ügyfélszolgálaton, ott meg a kalauztól kérték. Úgyhogy teljes a káosz. Ezzel az új szabályozással próbálják elérni, hogy az utasnak elmenjen a kedve a jogos kártérítés igényléséről. Az űrlapot csatolom a levél mellé, eltart egy kis ideig, mire az ember kitölti. Nekem a panasz megtétele, a lap kézhez vétele és kitöltése majd leadásának megpróbálása 1 órát vett igénybe. Olyan jó tapasztalni ismét, hogy itt „minden” az utasokért van. Én természetesen megtettem a panaszom, az internetes ügyfélszolgálaton és várom a visszajelzést.
Ezt az igénybejelentő lapot érdemes megnézni!
További sok sikert a bloghoz:
Labossa Bence
A beszkennelt bejelentő lapot pedig itt találjátok:
http://ashi.web.elte.hu/bejelento.jpg