MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Gyorsvasúttal Európában

2010. január 21. - georgejr

Néhány napja kértelek benneteket, hogy európai gyorsvasutas élményeiteket osszátok meg velünk. Amellett, hogy itt is megjelenítem, mert érdekes a téma, Szudvari már jelezte kommentben, hogy egy cikket akar írni belőle. Íme az eddig beérkezett élmények vágatlanul:

Olasz EC

 

Hali! Nem tudom, hogy gyorsvasútnak számít-e, de egyszer volt szerencsém olaszban a EuroStar vonatot használni tévedésből. Azt tudni kell, hogy apukám vasutas így olaszba ingyen vonatozok első osztályon. Bariból akartal eljutni Milánóba és a sima IC-re kértem jegyet, de valamiért lehet az én angol tudásom sántítot, de a EC-re kaptam jegyet, mondjuk sokkal gyorsabban is tette meg az utat és menetközben folymatosan hordták a különböző újságokat és italokat ingyen, bár ez lehet az első osztály előnye volt. Nagyjából ennyi volt a gyorsvasúttal való kapcsolatom :)
üdv norbi
 
DB ICE - 2009. július
 
Sziasztok!

 2009. júliusában volt szerencsém utazni nagy sebességű gyorsvasúttal. Haverom Kasselben lakik (Észak-Hessen tartomány), akihez hozzá utaztam. Utamat BP-Kelenföldön kezdtem meg egészen Münchenig Railjettel. Bécs és St. Pölten közt 200km/h-val száguldott! A többi szakaszon 140-160 km/h-val. München Hbf-re érkeztem a városban töltöttem egy napot. MAjd másnap a szállásomtól irány a München Hbf és a 21. vágány, ahol bennt állt a DB büszkesége az ICE. Csatolt ICE-vel utaztam 2. osztályon. Sebesség egyes szakaszokon 250km/h volt!

A két város (München-Kassel) a távolság durván 500km és 3 óra alatt teljesítette a távot. Kassel-Wilheimshöhe állomáson már várt a haverom.

Visszafele egy mezei IC-vel utaztam majd Münchenben átszálltam vártam pár órát és a Kálmán Imre EN-el utaztam haza.

A német és osztrák vasutakon pompás volt a utastájékoztatás. A személyzet beszélt angolul. Sajnos a derék MÁV-Start személyzete csak magyarul tudott ( Hegyeshalom- BP) a Kálmán Imre vonaton :(
Miért olyan személyzetet adnak egy nemzetközi vonatra, akik nem tudnak egy idegen nyelvet sem?

A fülkében volt egy amerikai házaspár, akik Aradra utaztak. Mindig államhatártól a másik határig vettek jegyet. Hegyeshalomnál is akartak venni, de az én tolmácsolásom nélkül nem tudtak venni, a fenti ok miatt.

Kicsit szégyelltem magam a MÁV-Start helyében...

Üdvözlettel,
D. Péter
 
Ha van még ilyen ne kíméljetek, akár postban, akár kommentben, de idevelük:)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr181689777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.21. 13:37:04

"Miért olyan személyzetet adnak egy nemzetközi vonatra, akik nem tudnak egy idegen nyelvet sem?"
Hát, havi nettő 90-ért nem tolonganak az 1-2 nyelvet beszélő lelkes kaluzjelöltek...

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.01.21. 14:44:20

Amikor én utaztam sima névtelen IC-vel Münchentől Budapestig, egyáltalán nem volt bemondás. Csak a kis füzet, amiben a megállók meg az átszállási lehetőségek benne vannak az érkezési-indulási időkkel együtt.

Amúgy Magyarországon MP3-ban rögzítve van az összes IC meg EC (magyarországi szakaszának) bemondása, csak valahogy nem jut mindenkinek MP3 lejátszó. Vagy a MÁV csak a hangokat adja, a lejátszót meg önköltségen kell beszereznie a kalauznak?

A Gyula 2010.01.21. 14:50:10

@Peti817172M: MP3-as bejátszás megszűnt, csak kézibeszélőt adnak és magyar szövegkönyvet. Csak ezeket lehet használni.

szeme közé, laposan! 2010.01.21. 16:58:04

"... apukám vasutas így olaszba ingyen vonatozok első osztályon..." Hát, pont ez a baj a MÁVVAL, bazmeg! A sok kurva ingyenélő, más meg fizeti helyettetek is az utazást! Gondolom, a fater bakter, vagy hasonló rendkívüli szaktudást igénylő munkát végez ott, és persze máris hatodunokatestvér szintig van ingyen a vonat. Bezzeg bazzeg, ha neked is fizetned kellett volna azt a 30-40 rugó jegyköltséget, vagy belföldön a teljesárút, akkor talán nem lenne ekkora szarban a MÁV... Mert miért is utazhat ingyér' a kedves levélíró???

petya.bacsi 2010.01.21. 17:09:53

@szeme közé, laposan!: tévedsz, nincs ingyen. EGYSZERI 1200Ft-ot kell nekik fizetni személyenként (én ennyiből haza sem tudok menni) - pont a napokban lettem felvilágosítva erről :D

lyken 2010.01.21. 17:17:31

@szeme közé, laposan!: Így van! Jól megmondtad! Nem azért mennek szarul a dolgok, mert például flottaszerződések keretében kilopkodják a pénzt vagy mert pártfunkcionárusokal van dugigaz Andrássí úton a főosztály! Vagy mert töltelékállásokért évi 1-2 milliárdot fizet ki a MÁV! Hanem mert a Józsi közvetlen családtagjai kedvezményesen utaznak! Kölcsönösségi megállapodások alapján. Vasutas barterben. Mint minden E-U-RÓ-PA-I ország vasúttársaságánál. Botrányos! Hovatovább undorító! Azonnalmonnyonle!

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.21. 17:21:43

@petya.bacsi:
Látod, hogy megint kevered a szart?
Az 1200 forint a szabadjegy, ami nem egyenlő a FIP igazolvánnyal.
Nyugodjál egy kicsit, kérlek.

gergel 2010.01.21. 17:27:16

@szeme közé, laposan!:
Savanyú a szőlő?
Sosem irigyeltem egyetlen osztálytársamtól az ingyen vonatozást, pedig volt jó pár. Tudtam hogy pl úgy is alig tudtak elmenni nyaralni( mi meg még úgysem :D ). Elég nyomorultak voltak, pont azért mert akkor is olyan kurvaszarok voltak a bérek.
Tehát éppen ezért ha tegyük fel bakter, egyáltalán nem sajnálom tőle.

sniper 2010.01.21. 17:31:00

(tobbek kozott) a ket posztolo miatt erzem ugy, hogy az allami nyugdijra teljesen felesleges szamitanom. Az a meglepo, hogy a google translate/babelfish etc. altal generalt forditasoknak sem sokkal rosszabb a kohezioja, helyesirasa, mondatszerkesztese...

Sic transit gloria mundi.

közöSÜN 2010.01.21. 17:33:16

@szeme közé, laposan!: Ezzel a stílussal elmehetsz bakternak, mondjuk havi 70-ért.
Akkor majd az éhendöglésedről írsz, nem mások ingyenes utazásáról...looser

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.21. 17:46:23

@szeme közé, laposan!:
Szerinted KÜLFÖLDÖN hogyan utazik MÁVVAL?! Banyek, páran annyira el vagytok már vakulva, hogy még gondolkodni sem vagytok hajlandóak...
Külföldön a KÜLFÖLDI vasút adja a FIP kedvezményt nem a MÁV...
A FIP egy nemzetközi kedvezményrendszer és a FIP tagvasút vállalatok a tagok vasutasainak biztosítanak ingyen utazást, komolyabb feltételekkel. (Ha érdekel bárkit részletezem.)
Tehát Magyarországon a MÁV rendszerén GySEV rendszerén ugyanúgy ingyen utazhat a Bolgár, az Osztrák, Szlovák, Cseh, Román, Ukrán, Spanyol... stb sorolhatnám még, vasút alkalmazottja és annak hozzátartozói.

Annyian fikázzátok ezt a vasutas és családtagi kedvezményt, de ez majdnem MINDEN európai állam vasútjánál így van belföldi, és nemzetközi FIP egyzményi szinten.

Tesék gondolkodni, vagy minimum kérdezni, ha valamit nem tudunk, esetleg nem értünk.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.21. 17:48:36

@gergel:
Így igaz. Azért havi nettó 80-90-ből a család fenntartása mellett rezsi kifizetése mellett vajon mennyi jut olyan hűdenagy utazgatásokra?? Semmi...
Ahogyan más ilyen alacsony pénzből tengődő, vagy akár még a magasabb jövedelmű családoknak sem.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.21. 17:51:14

Jah, és ez az egész nemzetközi ingyenutazás (FIP) sem úgy működik, hogy hopp gondolok egyet, elővillantom a kis kártyámat bármely vasúton, és mindenki elémborul, lehet utazni ingyen mindenhol 1.o-n...

Meg kell igényelni a MÁV központban, van kiállítási határideje, és tagvasutanként évente egyszer adják ki 3 utazás alkalomra.

Kocsivizsgáló80 2010.01.21. 18:08:54

Tényleg vannak olyan emberek akik azt hiszik, hogy azért tart ott a Máv Start ahol tart, mert van szabadjegyem? Elképesztő!!! Komolyan mondom!!

Sőőőőt az ország megélhetése is ezen múlik!!!

vuvuvu2 2010.01.21. 18:09:47

A francia forradalom 200.évfordulójának havában Interrail-eztünk barátnőmmel Franciaországban. Az utolsó szakasz amit vonattal megtettünk a Párizs-Lyon szakasz volt, méghozzá TGV-vel. 20 éve ez igen nagy élmény volt számunkra: az ajtók légmentes záródása, a szinte repülőgép belső teréhez hasonló belső tér, a bőrhuzatos ülések, az utastér patikatisztasága és persze a szinte hang nélküli siklás a síneken. A 400 km-es távot szűk 2 óra alatt tettük meg, és a vonat belső terében szinte nem is érzékeltük azt, hogy az akkori viszonyokhoz képest hogyan száguldott az akkor 270 km/óra csúcssebességgel közlekedő TGV-nk. Utazásunk idején egyébként Európában kizárólag a TGV létezett mint szupergyors vasút, annak is csak 3 vonala, az egyik Párizs és Rennes, a másik Párizs és Genf, végül egy Párizs és Marseilles között, ez utóbbi vonal egy szakaszát tettük meg mi is. Franciaországba egyébként úgy léptünk be, hogy Strasbourg-nál léptünk határt, onnan levonatoztunk Lyonba, ahol éjfélkor felszálltunk egy vonatra és reggel 9-re a Pireneusokba értünk. Aztán volt egy 10-12 órás éjszakai utunk Marseilles és Reims között (ez a város Párizstól kb. 2 órányira fekszik vonattal). Az egészet azért mesélem, mert a Marseilles-Párizs táv normál vonattal akkortájt 8-10 óra volt, a TGV ehhez képest 4 óra alatt tette meg a távot (mi félúton, kb. 2 óránál kiszálltunk, de a többiek hamarosan kiszállhattak a Cote d'Azur-ön). Akkor is és most is hihetetlen az egész! Nagy élmény volt, később csak norvégiai vonatozásaim értek fel ezzel.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.21. 18:14:18

@Kocsivizsgáló80:
Így van. Ti tettétek tönkre a vasutat, nem ám a vízfej, milliós véglkielégítések, 10 főnök egy munavállalóra... Bahhh :-( Ostobák...

petya.bacsi 2010.01.21. 18:22:56

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: fentről lefelé olvasok, így mikor reagáltam, még nem tartottam ott, ahol ezt írtad.

bnero 2010.01.21. 19:19:18

Miért baj, hogy van ingyenjegyem?

A fater 35 éve vasutas és a központban volt mindig is.

Keres annyit, hogy ez is járjon

tomi79 2010.01.21. 19:40:59

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
"Hát, havi nettő 90-ért nem tolonganak az 1-2 nyelvet beszélő lelkes kaluzjelöltek..."
Az lehet, de a vasút maga is megszervezhetné a kalauzok nyelvi képzését, mint ahogy más munkahelyeken is van nyelvtanfolyam.
Most valami meglepőt mondtam?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.21. 19:49:32

@tomi79:
Igen... És 30 de inkább 40-50 éves embereket ültetsz be a padba és tanítod meg majd a nulláról nyelvekre őket, miimum társalgási szinten...? A nyelvtanulás nem megy egyik napról a másikra, amíg tanul nem dolgozik... Rengeteg IC fordás ember kell ahhoz túl sok, hogy mindegyiket beültesd hosszú időre tanulni...
Van tanfolyam, de ahhoz nyilván túl rövid, hogy valamit érjen is. (Alapszinten azért megtanulnak...)

A hatásosabb megoldás az lenne ha megfizetnék a nyelvtudással rendelkező, ezáltal magasabb szintű szolgáltatást nyújtó embereket, de ez nincs így.

szobatars 2010.01.21. 19:59:37

@tomi79: kalauzok nyelvi képzése??? Ha olvastad az indexet az elmúlt napokban, akkor a gépjármű flottával kapcsolatban olvashattad a jogi igazgatóság teljesen töketlen állásfoglalását.

Mellesleg fél éve nincs közbeszerzési jogi vezetője a MÁV-nak...minek az egy közpénzből gazdálkodó állami cégnek??? nyelvi képzés kalauzoknak....nem kellene a francia tévét nézned...:-))))

talonfa 2010.01.21. 20:12:55

2009-ben volt?? szerencsém kína keleti részében : shanghai-wuxi changzhou vonalon utaznom. A menetjegy megvétele után nem mehetett ki az utasközönség a peronra hanem bezártak egy 100m2 területre ami marha karámra hasonlitott. Amikor beállt a vonatunk akkor megindult mindenki és akkor ell. a jegyet ugy mehettünk ki a peronra. Amikor felszálltunk a fertelmes emberi ürülék tüdőszaggató tisztitó hatása alá kerültünk.(haver próbálta használni a wc-t, de nem jött össze neki mert olyan guggolós volt és a kolbászok már visszafelémásztak nem le!!! Ember ember hátán és olyan szagokkal még sosem találkoztam mint ami ott volt, de talán nem is fogok....
Vissza felé már szerencsésebbek voltunk, mert a super expressel mentünk mint amit most vezettek be a teljes vonalon.
hangtalanul suhantunk fele annyi idő alatt mint idejövett. A közlekedő ajtó felett volt display ahol a km/h volt jelezve ugy kb 160-220km/h- val mentünk. Megtapasztalhattuk a multat és a jövőt egy napon belül a kinai vasuton.

tomi79 2010.01.21. 20:25:23

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Ha alapszinten megtanulnak "külföldiül", akkor miért nem beszélnek?
Társalgási szinten, vagyis középfokon tényleg nem lehet megtanulni egy nyelvet egyik napról a másikra, de az állomásokat bemondani, utasokat tájékoztatni alacsonyabb szintű nyelvtudás is elegendő.

Nyelvet tanulni lehet 40-50 éves korban is, ha muszáj. Édesapám munkahelyét a rendszerváltás után megvette egy osztrák cég, ott nem volt mese, délutánonként (munkaidő után!) mindenki járt némettanfolyamra, korra való tekintet nélkül. Igaz, a legtöbben csak alapszinten tanultak meg ott is, de legalább tudtak valamennyire kommunikálni németül.

Akárhogy is, de a vasútnak meg kellene oldania, hogy legalább a nemzetközi vonatokon, jobb esetben az IC-ken is (végül is kiemelt szolgáltatás) meg tudjanak szólalni a kalauzok idegen nyelven is. Egyszer szemtanúja voltam, amikor az egyik IC-re a külföldi utas fel akarta tenni a biciklit, amit a kalauz (egyébként inkább harmincas, mint negyvenes) magyarul, ordítva próbált megakadályozni. Szerintem nagyon égő volt, nem csak a nyelvtudás hiánya, de a vele párosult agresszivitás is. Legalább hagyta volna feltenni a biciklit, ha már nem ért szót az utassal se angolul, se németül!

Sokszor egyébként szándék kérdése is, hogy valaki megszólaljon egy idegen nyelven, amelyen csak pár szót tud, mégis kommunikálni akar. Litvániában történt néhány éve, hogy a jegypénztáros ugyan csak néhány szót tudott németül, mégis szót értettem vele, mert azzal a néhány szóval el tudta mondani a lényeget. A magyar vasútnál ilyen helyzetben kétségbe szoktak esni, és elküldeni a külföldi utast a fenébe.

tomi79 2010.01.21. 20:34:40

@szobatars: Erre mit mondjak? Ha azt írom, hogy a MÁV csoport összes vezetőjét ki kellene rúgni, mert korrupt és alkalmatlan, azzal csak ismétlek egy közhelyet.

szobatars 2010.01.21. 20:41:19

@tomi79: hogy lennének alkalmatlanok??? precízen ellátják azt a feladatot, amiért ott vannak..kár, hogy az a feladat nem egy jól működő vasút...
:-))))

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.21. 20:43:49

@tomi79:
Erre csak azt tudom mondani, hogy az agyonsztárolt szlovákiában Párkányban se tudott egy mukkot sem a pénztáros sem a kalauz se angolul se magyarul!
Kérdeztem valamit a jeggyel kapcsolatban, először próba magyarul, látom, szem kikerekedik, utána angolul, mégjobban kerekedik...
Mondtam az állomás nevét meg hogy diák, utána szlovákul kezdett el nekem magyarázni egészen lelkesen... Végül nekem kellett a szlovákból kihámozni, hogy azt kérdezi, magyar-e a diákom... Végül mondtam, adjon teljesárúat, de elég nehezen értette...
(A kalauz a végállomás és a köszönöm szavakat ismerte. )

tomi79 2010.01.21. 21:12:57

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Nem, egyáltalán nem állítottam, hogy Szlovákiában sokkal jobb a helyzet a nyelvtudás terén. Biztos vagyok benne, hogy a jegypénztárosok ott sem tudnak angolul, illetve a kalauzok többsége sem. Igaz, itt a másik posztból az derül ki, hogy Szlovákiában legalább az EC-ken előfordulnak angolul beszélő kalauzok.
Igaz, attól hogy Szlovákiában sem jobb a helyzet, ugyanúgy gáz itthon a nyelvtudás hiánya (nem mellesleg Magyarországra több külföldi turista érkezik tudomásom szerint, mint Szlovákiába).

szciklon 2010.01.21. 21:18:25

Két éve körülbelül utaztam az AVE gyorsvasúttal, ami Barcelona és Madrid között jár, Zaragozáig (300 km). Időnként 280 km/h-val mentünk, a turista osztály is kifogástalan volt. Nagy élmény volt, bő másfél óra alatt odaértünk Zaragozába.

neurotikk! (törölt) 2010.01.21. 21:20:06

@szeme közé, laposan!: Jah, csakis ez az oka mindennek, az egesz vilag rombadol ha nem allitjuk meg. Sot, fizessen minden vasutas is ha utazik. A mozdonyvezetot miert nem ellenorzi a kalauz?! Felaborito! Egy brancs ezek.
Nezz utana elobb a dolgoknak vagy legalabb gondolkozz mielott szolsz, akkor legkozelebb nem csinalsz hulyet magadbol.
Ingyenjegy hazastarsnak jar es a gyermekeknek, de a gyermekeknek csak 18 eves korig, kiveve ha tovabbtanulnak (vagyis a szulok tartjak el), akkor ha jol emlekszem max 23 eves korig, evente kell megujitani. Ez a MAV kiegeszito juttatasa a dolgozok fele a beren felul.
Nagypapa, nagymama, szomszed bacsi es a kedvenc postas mind fizetnek.
Nem tudom te milyen gyakran lattal szabadjegyest a vonatokon, de en eleg ritkan. Nem gondolom hogy sokat segitene a 'magas' jegyarakon ha elvennek a dolgozok eltartottjaitol ezt a kiegeszito juttatast. Mennyi lenne a novekedes? 0.5%? 1%? Hat gen, ez az egy dolog hianyzik mar csak es ha ez megvan onnantol a MAV csodajara fog jarni a vilag.
Nagyon meglattad a lenyeget, gratulalok.
Idezojeles 'magas' jegyarat irtam, mert meg a teljesaru jegy is alacsonyan van tartva a tenyleges koltseghez kepest az allam altal diktalt tarifaval, tehat te, a teljes arat fizeto sem fizeted meg az onkoltseget, szoval alacsonyra szabja az allam a tarifat mondvan kipotolja a kedvezmenyes jegyek kulonbseget. Allitolag az utasok 38%-a fizet teljes aru - az is onkoltseg alatti - jegyet mindosszesen.
Az utasokat igazabol az adofizetok tamogatjak.
Mashol, a tolunk fejlettebnek szamito orszagokban a jegyar magasabb, sokszor jelentosen. Mondjuk jobban is van differencialva a piac igenyei es uzleti strategia alapjan. Pl. olcsobb oda-vissza venni, olcsobb elore megvenni, stb.
Ra lehet venni a MAV-ot, hogy vegye el a felhaborito kiegeszito juttatast az alkalmazottaitol, de jobban segitene rajta ha a sok kedvezmenyt venne el es teljesen uzleti alapra helyezne a jegyarakat.
... persze nem biztos, hisz akkor kevesebben utaznanak.
Nem tud eltartani ez az orszag egy vasutat, legalabbis ekkorat, ugy latszik.

Taxomükke (UK) 2010.01.21. 21:23:51

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Ugyan már, tudott az magyarul, meg valószínűleg németül is valamennyire. MagyarRAL nem akart beszélni. Én is jártam így, még szlovákul sem akart érteni ... Amíg apám németül beszélt vele, megértette, oszt amikor meghallotta véletlenül, hogy magyarok vagyunk, onnantól már semmilyen nyelven nem értett az istenadta...

HgGina 2010.01.21. 21:24:45

norbi: Neked nem csak az angol nyelvtudásod sántít, hanem a magyar is. És az mindkét lábára sánta.

A Gyula 2010.01.21. 21:37:28

@Beela: 25 éves korig, ha felsőfokú nappali képzésben vesz részt.

neurotikk! (törölt) 2010.01.21. 22:14:37

En ket gyorsvasutat probaltam eddig. A nemet ICE-t es a sved X2000-et. (maig sajnalom, hogy kihagytam az Eurostart)
Az ICE-rol csak azt tudom mondani, egy jol megcsinalt dolog, es kesz. Kenyelmes, halk, gyors, minosegi vonat. Regebben probaltam Frankfurt es Munchen kozott, tetszett hogy fulkes es vagonos ulesek valtakoztak egy kocsiban is, es hogy a masodosztaly sem zsufolt, kenyelmes. Tiszta, ep, levegos es kellemes megvilagitasu kocsi (este utaztam), a design szerintem kelloen modern, tetszetos. Legutobb Muchen es Nurnberg kozott probaltam egy hajnalban, mert Nurnbengbol olcsobbak voltak a repjegyek pestre (repulni kellett mert idore mentem, amugy vonatoztam volna) es ICE-vel atruccani gyors es ha idoben vesszuk a jegyet olcso, megerte. Itt is csak azt tunik fel, hogy nem tunt fel semmi igazan, azt kapni amire szukseg van. Korrekt szervezes es minoseg, nem lehet panasz semmire, a 250 km/h-t nem lehet erezni (a sebesseget kijelzon lehet kovetni). Egyedul azt hogy az alagutaknal kellemetlenul bedugul a ful.
Erdekes volt tapasztalni amit vasutepitesbol tanultunk, hogy a vasuti palyan a kanyarok atmeneti iveben az oldalgyorsulas valtozas poroszosan kemenyebben, linearisan alakul, berakjak a kanyarba a vonatot, nem ugy mint pl. Magyarorszagon ahol szepen el van simitva az oldalgyorsulas valtozas szinuszos gorbet kovetve. Ezt akkor ereztem, mikor a budin menetiranynak oldalt allva pisaltam, jott egy kanyar amibe befutva hirtelen kezdett el noni az oldalgyorsulas, nem elsimitva, kicsit egyensulyt vesztettem es kezdtem bedolni a budiba. Egyaltalan nem volt veszes, de simabb atmenetet csinalnak mas orszgokban, pl. nalunk is, relative kevesbe kemenyen rakjak be a vonatot az ivbe. Ha nalunk jol karba lenne tartva a palya akkor nalunk kevesbe jelentkezne ez a jelenseg. Ott csak azert tunik fel mert annyira sima a palya, hogy ez eszreveheto mar. A MAV-on eg teljesen mindegy, egyenesben is jobban figyel az ember az egyensulyra es a celzasra.
Az ICE budija is nagyon korrekt, szep nagy tukorrel, tiszta, termeszetesen zart rendszeru, elszivos mint a repulokon, ahogy kell, nem balkani pottyantos.
Az X2000-t az elso osztalyon probaltam ki. Joelore vasaroltam amikor meg olcso volt a jegy es nem volt nagy extra az elso osztaly, hat akkor probaljuk ki azt, gondoltamk. Utolag mar tudom, szinte mindegy lett volna melyikre veszek, mert az internetkapcsolat ami benne van az arban es a szendvics reggeli a kulonbseg a masodosztalyhoz kepest es valamivel tobb a hely, de a nagyobb hely teljesen folosleges altalaban, a masodosztalyon is jol el lehet ferni meg egy igazan nagydarab embernek is, rengeteg hely van a labaknal. Az elson jut meg egy kisebb asztal is az uleshez, ha valaki dolgozni akar ki tudja teriteni a dokumentumait. Az uleseknel van konnektor a laptopnak, 1. osztalyon a jegyarban van benne, masodosztalyon vasarolhato interneteleres. Kellemes elmeny volt az elrohano, felkelo napos dombos, havas, hajnali sved tajban Skype-olni anyuval. : )
Ami meg tetszett, hogy minden vagon vegeben volt egy kis ingyenbufe ahol mindenki kiszolgalhatta magat kaveval, a kivalasztott fajta teaval (tobbfele filteres), buborekos vagy buborkmentes asvanyvizzel, almaval banannal, es asszem valami nassolnivalo is volt.
A vagonok maguk kivulrol rondak az ICE-hez kepest, nem sokat nez ki beloluk az ember, szurke hullamos femlemez dominal, latszolag kicsi ablakokkal - valojaban eleg nagy az, jo a kilatas. A belso kialakitasa nekem kisse kevesbe tunt tetszetosnek latvanyra mint a nemet, a nemet valahogy stilusosabbnak tunt, de meg mindig nagyon kellemes. 200 km/h az utazosebesseg amit itt sem lehet erezni, kozel sem ugral az ujsag az ember kezeben, jo ha a sarka mozog kicsit az 'egyenetlesegektol'. Az inditas es megallas is nagyon sima, szinte eszrevehetetlen.

pocokpocok 2010.01.22. 12:13:48

@bnero:
te bérelt provokátor vagy, hogy jobban bőszítsd az embereket, ugye?:)

GH 2010.01.22. 18:59:02

Én régebben éltem Németországban (2002-2003), Kölnben. Akkoriban egyszer ültem ICE-n. Nem volt rossz, de azért annyira nem volt nagy csoda, kényelmes volt, de marha nagy volt a zsúfoltság és kicsit büdös is volt. Ott az ICE pótjegy nem tartalmaz helyjegyet, és vasárnap utaztak a diákok, katonák is. Egy kis késését is összeszedtünk, de így is nagy élmény volt.
A késés akkoriban egy hosszú építkezés miatt nagyon gyakori volt. Tavalyelőtt ismét voltam ott, és mostanra alig van késés. Mondjuk a jegy még a németeknek is marha drága.
Egyébként a vasutasok ott is ingyen utaznak. Ez mindenhol így van Európában.

GH 2010.01.22. 19:04:19

Ja, a vasutas bérekhez annyit, hogy akik forgalomban, pályán dolgoznak, nem keresnek jól. (70-115 ezer nettó). Viszont a hatalmas apparátusban egyátalán nem rosszak a fizetések. Van egy-két ismerősöm a vezigen, szakszervezeteknél stb. Valahogy olyan a MÁV, mint az ország kicsiben: szegények vs. gazdagok.
A diplomások marha nagy pénzeket kapnak. Pl. nem vezető beosztású humánpol. előadó: 350-500 ezer. (Minisztériumban, pedig ott is jó pénzek vannak, kb. a felét vinné haza.) Talán ők nincsenek annyira rászorulva az arcképesre.
Van egy szakszervezetis haverom is. Na ő, csak beosztott, de havi br. 350-et ő is megkap, plusz Cafeteria, szolgálati lakás, amit akartok...

Szóval sok vasutas (az elitből), nem is használja az arcképest.

pocokpocok 2010.01.23. 13:59:18

@Beela:
gratulálok, tökéleteen megfogalmaztad, amit mi már ununk megfogalmazni!
köszi

stepboy 2010.01.23. 23:45:51

hello, nekem ezek voltak:
1, 2008 elején Párizs-Lyon oda-vissza TGV Duplexszel (emeletes), II. osztályon. Belülről picit kopott, de kényelmes. A kb. 500km-es távot olyan jó 2 óra alatt tudtuk le - volt egy pici fennakadás, út közben megálltunk valahol. A vezér szólt, h mi a szitu (mint a repülőkön a kapitány), de asszem csak franciául.

2, Szintén 2008-ban Párizs-Brüsszel oda-vissza, jegyet akciósan lehetett kapni az I. osztályra a visszaútra (gyakorlatilag olcsóbb volt, mint a II. osztályú jegy), szóval csak az odairányon utaztam II. osztályon. Nem is baj, ezek a vonatok bár szintén TGV szerelvények, nekem szűkebbnek tűnt egy picit. A kb. 300km-es út olyan 1 óra és 20 perc időtartam. Ha gyorsan megy a vonat, nem érdemes közben járkálni, mert iszonyú erők hatnak az emberre (ezt ülőhelyzetben egyáltalán nem tapasztalni). Az első osztály hatalmas élmény - sok hely, kényelmes ülések (bár ezek is kopottak voltak már, előfordult olyan is, h nem volt tálca a támlán, mert letört) és van felszolgált kaja is :-)

3, 2009-ben utaztam ICE-vel Mannheim-ból Stuttgartba: ~100km, 38 perc alatt. Bár II. osztályon ültem, termes kocsiban és háttal, eddig talán ez volt a legkényelmesebb. Idősebb gép volt, nem a rakétaszerű ICE3-as, de ennek ellenére vadi új szerelvény jellegű nyomott hagyott.

2010.01.24. 11:59:29

@stepboy:
"Belülről picit kopott" - a vadiúj Duplex??? :ooo
Németben pedig ICE1-essel, vagy ICE2-essel utazhattál, azok a régebbi (1988-tól) kialakításúak.

stepboy 2010.01.24. 13:03:10

@Selkath: a Duplex nem volt már vadiúj 2008-ban sem (a wiki szerint 2006-os a legfrissebb széria, a "Dasy" sorozat még szerintem nincs gyártásban).
Igen, a német vonat ICE2-es volt.

Manyizga (törölt) 2010.01.25. 10:49:14

Az, hogy ennyi pénzért nem kapni a munkaerőpiacon idegen nyelven beszélő munkavállalót, az hazugság. :)
Két dolgot kellene tenni:
1, Mostantól CSAK alapfokú német/angol tudással vesznek fel jegyvizsgálót. (És csak ők kerülnének nemzetközi vonatokra!)
2, A most nemzetközi vonatokon dolgozó jegyvizsgálókat az előbbi pontnak megfelelő munkavállalókkal cserélik le 2 éven belül. (A nyelvi készséget meg 2 év múlva ellenőrzik a most ott dolgozóknál. Ha addig megtanult alapszinten, akkor maradhat, ha nem, akkor mehet az ország másik végébe Zsuzsivonaton melózni.)

lurkó 2010.01.26. 18:38:42

@Manyizga: Egy kérdés: ezek nélkül is bp-n miért nem akar jv-nek menni senki? A budapesti jegyvizsgálók min. 65%-a vidékről jár be és folyamatos a 20 fős létszámhiány.
süti beállítások módosítása