MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Légkondi-generáció

2012. október 03. - Vittore.

Olvasónk a klímáról ír, szerinte ez teljesen felesleges, meg kell tanulnunk melegben és hidegben is élni. A beküldés jól illeszkedik a tegnap megjelent panaszhoz, a nyár folyamán is számos levelet kaptunk, melyben azt vetették fel olvasóink, hogy régen sem volt légkondi, mégsem halt ki az emberiség.

Íme a levél, mindenki döntse el maga, mennyi benne az igazság:

Az emberi önzés jele a légkondicionáló. Valaha forróságban arattak, és az emberi szervezet kibírta. A pláza generáció nem élhet légkondicionáló nélkül.

A teljes bejegyzés ide kattintva olvasható: Légkondi-generáció

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr424817226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2012.10.03. 08:58:18

A Klíma akkor egészségtelen csak ha nem takarítják ki évente egyszer, de az nem magának a légkondinak a baja, ha ezt nem teszi meg a tulajdonos.

De igaza van a poszternek minek klíma, hiszen régen sem volt mégis lehetett élni nélküle (ill. hát nézzük csak meg mind meghaltak már :) Sőt minek legyen egyáltalán vonat, régen se volt mégse halt ki az emberiség, sőt áram,gáz, vezetékes víz és angol wc sem volt a sötét középkorban.

Mellesleg régen sem a túráző napon délben arattak, hiszen a középkori ember sem volt hülye, és igen hőguta akkor is létezett, és belehalt volna ugyanúgy. A farmerek nem véletlenül keltek korán, és ugye hajnali 5-6 körül még nem volt meleg, délben behúzódtak az árnyékba és este mentek ki ismét a földekre.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2012.10.03. 09:26:23

A poszter először az internetezést fejezze be, mert régen megvoltak anélkül is, és az írása károsítja az agysejteket (az enyémet legalábbis).
Miért nehéz elhinni, hogy van, aki egyáltalán nem bírja a meleget? Nekem pl. 25 fok felett már minden bajom van, az egész nyarat végigszenvedtem, mert még a lakást se lehetett kihűteni éjszaka (nincs légkondim otthon, de jövőre biztosan veszek...).
Az igaz, hogy a klímát okosan kell használni. Tisztítani, nem 19 fokra behűteni, nem úgy irányítani, hogy az ember fejére fújja az 5 fokos levegőt. Sajnos az sok helyen nem teljesül, és a gyári beállítások is elég "ridegek". A FLIRT pl. télen-nyáron túl hideg ha nincs belenyúlva, én általában +2 fokra szoktam korrigálni (ez azt jelenti, hogy a posztoló nálam nyáron se fagyna meg, a kánikulában a vonaton sincs 27-28 foknál hidegebb).

vanek ur 2012.10.03. 09:28:34

Klíma ügyben szerintem nem lehet igazságot tenni. Emlékszem, a klíma előtti időkben még egy 6-8 személyes fülkében is állandó konfliktusforrás volt nyáron, hogy nyitva vagy zárva legyen az ablak. Ugyanez egy 40 személyes teremben még inkább előjön.
Klímát sem lehet úgy beállítani, hogy 40 embernek (sőt: FLIRTen 200 embernek) jó legyen. De minden hátránya ellenére egy rendesen karbantartott, és jól beállított klíma, ami megfelelő levegőáramlást biztosít és jól párátlanít, ugyanakkor a külső hőmérséklettől 5-7 fokkal ad hűvösebbet nyáron, sokkal jobb megoldás, mint bármilyen nyitható ablak.
Jó példa a budapesti metrókocsi: hiába van a tetején légbeömlő nyílás, hiába van nyitva az ablak, nyáron még így sem elviselhető az, ami benne van.
Külön konfliktus a nyitható ablak és a légkondi. Sajnos nem sokan tudják, hogy működő légkondinál a külső levegő direkt beeresztése (nyitott ajtón, ablakon át) egyáltalán nem jó, a két dolog szépen kioltja egymást, a klíma ráadásul jobban fog erőlködni, többet fogyaszt.

Adani 2012.10.03. 10:39:22

@vanek ur:

Az új Alstom metrón meg ugye már nincs nyitható ablak, de van helyette légkondi és pusztán már amiatt is halkabb, hogy nem süvít be a levegő az ablakon, az alagútban amúgy sem túl egészséges levegő van, ugyebár azt nem takarítják naponta és sok szennyező anyag gyűlik ott össze.

A klímát ésszel kell használni ez tény, az energiahasználat is kisebb lesz ,ha nem 16 fokra állítod a légkondit, csak mondjuk 24-26 fokra, az még nyáron is elviselhető, meg persze nem beülni a légáramlat irányába.

Wl 2012.10.05. 11:22:41

Jó lenne különválasztani a klíma esztelen használatát attól a ténytől, hogy a korszerű járművek alapfelszereltsége a klíma.

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]:
"A poszter először az internetezést fejezze be, mert régen megvoltak anélkül is, és az írása károsítja az agysejteket (az enyémet legalábbis)."
Nekem is valami ilyesmi jutott eszembe. Meg ugye vasút se olyan régóta van, előtte az emberek évezredekig éltek nélküle...

Wl 2012.10.05. 11:29:32

@Adani: alapvetően igazad van, de egy dolog azért kicsit erő volt.

"az alagútban amúgy sem túl egészséges levegő van"
Ez kétségtelenül így igaz, az alagútban lévő pornak nagyon nem kellene bejönnie az utastérbe. Hogy miért nincs rendszeres alagútmosás, mint máshol, az egy másik történet... Csak jó lenne cserélni a szűrőket, akkor amikor kell, és nem akkor, amikor már azt veszélyezteti, hogy leég a szivattyút működtető motor. Meg időnként kitakarítani a légcsatornákat, stb stb... Hogy ez nálunk így lesz-e, az még a jövő zenéje, de azért ne legyünk túl naivak... :S Meg lehet nézni, hogy az off Volvokon a beömlőnyílások környéke milyen fekete. Az se mostanában volt takarítva...

Wl 2012.10.05. 11:30:07

@Wl: azért kicsit erő volt => azért kicsit erős volt

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2012.10.05. 21:41:41

@Adani: Plusz nem egy konzervdobozba zárva arattak, hanem kint a friss levegőn.

Hűtő fűtő esetében félévente kell takarítani. (Hűtő esetében azért csak évente, mert télen nem használod)

Kopi3.14 2012.10.06. 23:50:38

Nem tudom kedves posztoló valamit hallott-e olyan áltudományokról, mint az áramlástan illúziója, amely alapján egyértelműen meghatározható, adott sebesség mellett a nyitható ablak, vagy a légkondi a környezetbarátabb. Nem tudom kellett-e a kedves posztónak 40°C feletti hőmérsékletben a nap által permanensen sütött vasúti kocsiban üldögélnie három órát levegő nélkül. Nem tudom a kedves posztoló halott-e már olyanokról épületklimatizálás terén, hogy hőcserélő, vagyis nem a mínusz húsz fokos levegőt kell az épület fűtésének felmelegíteni, hanem a benti, kimenő levegő hőjét átadja elébb a bejövőnek, majd az lesz tovább kezelve ha kell. Nem tudom, a kedves posztoló arra nem gondolt, az utastársak, esetleg saját maga is nem a klíma miatt alszanak a vonaton, hanem mert nem pihenik ki magukat éjjel, elfáradnak a munkában, s ezen idő alatt is tud az agyuk kikapcsolni, avagy az ingerszegénység is fáraszt, ahogy a nagy meleg is, utóbbi pl. gépjárművezetőknél kifejezetten balesetveszélyes.

Nem tudom, a kedves posztoló a Hofi által megénekelt úton halad? Papírja van, írni tud, feljelent! Mert hogy gondolkodni nem gondolkodott, az biztos.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.10.07. 19:57:09

Ennyi netto hulyeseget regen olvastam egy irasban.

Ugy latszik a kedves billentyuzetet ragado felhaborodott olvaso sose utazott a paraszt metron (korall voros csikos MAV szerelvenyek) ami nyaron nem meleg hanem forro szokott lenni ugy felmelegszik az izzo napon.
(mert ugye a szerelveny hiaba "szaguld" a sineken ha egesz nap sut ra a nap, hogy egy ferditett Arany idezettel eljek:
"Ég a napmelegtől a kopár szík vagonja
Tikkadt igázók utaznak rajta;")
Neha leszallva a vonatrol szinte uditonek tunik a 30-35 fokos meleg.

A legkondicionalo nem az ordogtol valo dolog.
Az, hogy felelotlenul hasznaljak az inkabb az emberi tudatlansagnak tudhato be es nem a szerkezetnek.

Ha a kedves felhaborodott olvaso ennyire ellene van a haladasnak akkor koltozzon vissza a barlagba, de a legjobb lenne ha inkabb a fara maszna vissza es meg a tuzet is elfelejtene, mert ha ugy nezzuk az elso legkondicionalo a tuz volt.

Utazgatóó 2012.10.08. 20:55:07

Valahogy igaza van a kommentelőnek! Miért van az,hogy sokszor nyomja a hideget a Flirt,Desiro,mikor a kinti hőmérséklet ezt egyáltalán nem indokolja?Kint 10 fok van,mégis fújja az esőtől ázott fejem a hideg.Csupa egészség! Nem szeretem a kímás kocsikat! Nyáron meg ha tele van a kocsi,és forró az egész kocsi vaslemeze,úgysem bírják a klímák.De ami végképp bosszantó,ezek a hiper-szuper ic kocsik télen ne a hideget nyomják,fűtsenek!
Több utastárssal beszéltük egyszer a debreceni gyorson,hogy ott sokkal jobb az idő,mint az ic-ken.Én is jobb szeretem a gyorsvonati kocsikat.Melegebb,kényelmesebb!Télen csak gyorssal utazom (15-20 perc többletmenetidő meg belefér.)
Nem beszélve arról,ha ordít pl. egy gyerek,nem kell hallgatnia az egész kocsinak a fülkés kivitel miatt.
Lehet,hogy maradinak tűnök,de velem együtt 3 emberke a 4-ből volt ezen a véleményen.
Nem lennék én sem az újítások ellen,csak nem így kéne csinálni,ilyen "műanyag módon" sokszor.
Mennyivel barátságosabb pl egy fülkés kocsi fautánzatú belső borítása,mint egy akár új kocsi fehér műa.fala.
Valamelyik északibb ország pl vadiúj kocsikat vagy motorvonatot sötétbarna fautánzattal rendelt nemrég(2010-2011 körül) neten láttam róla képeket.Sokkal szebb,mint a magyar flirt pl.Ülései is nagyobbak voltak,és fejtám mellett oldalsó arctámot is rendeltek beléjük (bár lehet,hogy hosszabb utazásokra vették,nem tudom,annyira nem értek hozzá,de nagyon tetszett) Na a fűtése lehet,hogy nem jó annak se:)

Utazgatóó 2012.10.08. 21:08:37

35 fokban utaztunk a cseheknél,szlovákoknál régi fülkés kocsikban.A leglepukkantabb kocsikban is kivétel nélkül mindenhol (4db/fülke) megvoltak a függönyök!Figyeltük az ellenvonatokat is!Mindenhol megvoltak!Ők veszik a fáradtságot,és pótolják őket!Milliárdok elmennek nálunk feleslegesen,itt is lenne pénz a folyamatos pótlásra,de mindenki leszarja,pedig igencsak komfortnövelő lenne!Nem izegtünk-mozogtunk,elviselhető volt a hőmérséklet!Ja és nem kapunk akár halálos legionella általi tüdőgyuszit a klímától,mert nem volt.

Kopi3.14 2012.10.09. 00:11:03

@Utazgatóó: az Uzsgyikban van meghajtott fejtámla emlékeim szerint, meg fűtése is. Nem tudom volt-e valaha szerencséd olyan kocsihoz, amelynek az ablaka nem volt jó, mindig lecsúszott, s mindezt télen, mínusz fokban, vagy nyáron fordítva nem moccant sehova. Esetleg a fülkés kocsiban csak kis bukó ablakok esetén klímahibát harminc fok feletti külső hőmérséklet esetén. Nekem mindegyikhez. Jobb kedvelem ilyenek miatt a zárt ablak plusz klíma kombót.
A flirten a meleg levegő a párásodás ellen kell, hogy hatékonyabban lehessen kiszedni a levegőből a párát.

Németeknél komoly botrány volt 20010-ben a rossz klímából ICE járatok esetén, mikor rosszul lettek a kocsin a meleg miatt.

Adani 2012.10.09. 08:59:22

@Kopi3.14:

Na igen, nálunk meg sokszor mindennapos és bár nem kellemes fülledt 50 fokos levegőjű kocsiban ülni 2-3 órákat, de azért nem tragédia és ki lehet bírni. Ott meg egy fél-3/4 órás állomásközben nem volt klíma és már az ablakokat törögették be. Ott ugye ritkán van példa ilyesmire pláne ICE-n.

Kopi3.14 2012.10.09. 20:59:22

@Adani: a szigetelése az ICE-nek kissé más, mint az átlag magyar kocsinak, így klíma nélkül tényleg meg lehet veszni benne. Plusz szó szerint heringjáratok tudnak lenni. amikor harmincan lesznek rosszul, ájulnak el, akkor már tenni kell valamit.

VJVMan 2012.10.10. 20:53:54

@Adani: Pont olyan MÁV pólóm van (feketében) mint neked az facebookon... (már ha te vagy az akire gondolok...)

Adani 2012.10.11. 00:03:29

@VJVMan:

A Megint Átmentünk Valakin fajta?

Senkin nem láttam még ilyet, és tudtommal már nem is árulják.

Adani 2012.10.11. 15:12:44

@VJVMan:

Nocsak ,akkor ismét felvette a kínálatba?

Én is tőle vettem amúgy, vagy 4 éve, és akkor épp kifutó széria volt, de ezek szerint van akkora érdeklődés, hogy megérte újra árulni. Mondjuk én még pont ezt nem láttam senkin meg ugye lehet szólni kéne Tomcatnak, hogy megváltoztak a pályaszámok, és a V43-ból 431 lett, vagyis meg kén változtatni a mozdony pályaszámát 431 666-ra :)

Iza Béla (törölt) 2012.10.12. 11:53:01

Az ablakok bizonyos sebesség fölött (ez nem az aktuális közlekedés sebessége, hanem a jármű engedélyezett legnagyobb sebessége) nem szabad, hogy nyithatók legyenek. Ez jó, csak a hőguta ellen meg kell bent a klíma. Persze lehetne rendelni mondjuk 80-ra korlátozott kocsit úgy, hogy nekünk az jó lesz. Drágább, mint a klíma, mert az széria, a nyitható ablak meg egyedi.

Iza Béla (törölt) 2012.10.12. 12:06:58

@Utazgatóó: "Mennyivel barátságosabb pl egy fülkés kocsi fautánzatú belső borítása,mint egy akár új kocsi fehér műa.fala."
És mennyivel egyszerűbb összetörni! Az új belsők ha nem is törhetetlenek, sokat bírnak. Ha pedig nem törik össze, a kocsi nem áll, hanem termel.

Steve_Jones 2012.10.18. 10:37:13

Na ezen a sötétségen mindig felhúzom magam. A kedves posztoló próbáljon már meg a 40 fokos irodaházban délben egy SQL lekérdezést vagy egy tisztességes Excel makrót megírni!!! És egyetlen hiba és milliárdos kár a cégnek! Ma sem egy programozó, sem egy gazdaságis, sem egy ügyfélszolgálatos nem pihenhet meg a déli órákban mert nálunk FOLYAMATOS A MUNKAIDŐ!!! Ja és közalkalmazottakról beszélünk, a versenyszférában még inkább így van! vagy a vonat és a buszvezetők is csatakosak legyenek az izzadságtól, aztán egyetlen kis hiba és sok sok utas az életével fizessen??? Régen a földművesek pedig kora reggel és késő délután dolgoztak délben sziesztáztak (olaszok, spanyolok is ezt csinálják, navajon miért????? Mert a 48 fokban még a tengerparton is egyszerűen ÉLETVESZÉLYES a kinntartózkodás, még a nyaralásom alatt is inkább behúzódtam a vályogházba. Ma egy normális munkahelyhez hozzátartozik, hogy legyen klímaberendezés, és nem csak a dolgozó kényelme miatt, hanem azért, hogy a szellemi teljesítőképessége ne egy nagy nulla legyen, hanem haszna is legyen annak, hogy bent tölti a 8 óráját. SZóval kedves nemplázahuszár posztoló, tessék szíves lenni ezen elgondolkozni!!!

jack o'neill 2012.10.22. 17:12:41

Valami sosem jó. Ha van klíma az a baj, ha nincs klíma az a baj.
Én örülök neki, meg ahogy hallom mások is.
Illetve a környezetem allergiával kűzködő tagjai is hálát adnak, mikor felszállnak és utána nem folyik az orruk és nem tüsszögnek.
" sokan el sem tudják képzelni az életüket klíma nélkül. Egy fiatal hölgy beállt a Relay bolt hűtőszekrényének elejébe 32 foknál."
Igen, de az már persze fel sem merül a posztíró agyában, hogy van aki pl a meleget nem bírja és kurvára nem a klíma generáció miatt. De tudom, gondolkodni nehéz, észt osztani könnyű...
Én vagyok az első aki valami hűtött helyre megy nyáron akár 28°C-ban is! Mindezt úgy, hogy hidegebb időben meg lazán elvagyok laza cuccban, amikor más már téli cuccban van. Ez van!
Majd röhögök rajta, mikor télen be van ötlözve és sír, hogy na? Most ki nem alkalmazkodik? Édesf@szom...
Van akinek jó és van akinek nem. Nagyon örülök, hogy ezért most kellett ez a poszt és hogy a posztíró megmondja majd, hogy nem kell a klíma, meg mikor és mit kell elviselni. Remélem beül valami jó, klíma nélküli zárt, BKV buszba és elvan magával.
süti beállítások módosítása