MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Pénteki kerékpáros kaland

2009. július 16. - georgejr

Máté nem kalandtúrára indult, csupán a MÁV szolgáltatását kihasználva bringával akart eljutni a munkahelyére. Komolyan Zsákos Frodónak könnyebb dolga volt, mint neki. A bringát normálisan sehol nem lehetett elhelyezni, zavaró volt más utasok számára, de még a vonatra sem volt egyszerű feltenni. Nesze neked járj bringával... Az alábbi levélben a kaland túra leírása mellett konstruktív javaslatokat is születtek, amelyeket reméljük meg is fogad a Vasút.

Ez a pénteki kalandom, ahol (most így utólag visszaidézve) én voltam olyan buta, és megpróbálkoztam a biciklis bejárással...
Hadd tegyem hozzá, hogy kellőképp el is ment tőle a kedvem. Az nem tudom, hogy a lentebb mellékelt levelem hatására, vagy csak véletlenségből ma reggel bicikli szállítós motorkocsi jött, bár most már hiába... 
A levelet a MÁV Start ügyfélszolgálata tegnap kapta meg tőlem, válaszukat várom azóta is.

Ha netalán leközlésre kerül, azt megköszönöm, ha nem, akkor is szerintem egy érdekes tapasztalatnak elmegy.

Üdvözlettel,

M. Máté

Tisztelt Máv-Start!

A pénteki napom eseményeit szeretném megosztani önökkel:

Péntek hajnalban úgy döntöttem, mivel Start kártya tulajdonos vagyok, és most amúgy is ingyenes a bicikliszállítás, az aznapi munkábajutást kerékpár segítségével oldom meg.

Lakóhelyemen, Püspökhatvanban a jegykiadó hölgy készségesen ki is állította az ingyenes szállítást igazoló átírótömbös jegyet.

Mivel felénk a mai napig BZMOT típusú szerelvények járnak, ezért a kerékpár elhelyezése problémát jelent, tapasztalatom szerint vonalunkon (78-as, Aszód-Balassagyarmat) maximum 1-2 motorkocsi (!!!) van felszerelve az ehhez szükséges kampós tartóval. Az aktuális, reggel 4:40-kor tőlünk elinduló vonaton ilyen kampók nem lévén (vagy legalábbis a motorkocsiban én nem láttam ilyesmit), az egyik nem motoros kocsi előterében az ablak alatt végigfutó hosszú ülés mellett tudtam elhelyezni "járgányomat".

Szerencsére a településünkön sikerült elérni, hogy a vasútállomást peronnal lássák el, mivel ez nélkül a kerékpár felvitele lehetetlen lett volna, főképp úgy, hogy a jegyvizsgáló kollégájuk így sem sietett segítségemre.

A bicikli bejuttatása Aszódtól Budapest-Keletiig zökkenőmentes volt, viszont a munkahelyem Ferihegy megállóhoz közel lévén Budapest-Zugló megállóhelyen ismét vonatra szálltam. Sajnos kerékpáromat nem tudtam a megfelelő, erre kijelölt helyre elhelyezni, mivel az az ajtó épp "sárga cetlivel" (Y-bárca?) volt lezárva, így egy kocsival előrébb az előtérben tudtam felszállni.

A hazafelé úton Ferihegytől Zuglóig zökkenőmentesen bejutottam, majd a Keletiből 16:03-kor induló Miskolci gyorsvonatra próbáltam feljutni... Itt jött a következő kellemetlen meglepetés, mivel az elvileg kerékpár szállításra kijelölt kocsi előterében a kampós tartó úgy volt kiképezve, hogy a kerékpár felakasztásával vagy az utastérbe való bejárást, vagy a peronról történő felszállást nehezíti a belógó kormány. (régebbi típusú, bőr üléses, ülésfűtéses szerelvény) A vonat indulásáig le is vettem a kerékpárt, hogy az utastársak tudjanak közlekedni tőle.
Aszódon ismét átszállás a BZMOT-ra, sajnos ekkor már nem tudtam a reggeli helyre betenni a biciklimet, de a motorkocsi előterében a lehajtható ülések között találtam végül helyet, ahová el is helyeztem Püspökhatvanig.

A kérdésem a következők lennének:

- Tapasztalatom szerint (és ez nem csak a 78-as vonalra érvényes) a BZMOT-ok előterében igencsak foghíjasak az ülések feletti csomagtartók, legtöbbször nem is alkalmasak csomagok elhelyezésére, akkor miért nem cserélik le őket biciklis-kampókra?

- a gyorvonatként közlekedő régi típusú szerelvényeken miért úgy vannak a tartók elhelyezve, hogy a rájuk akasztott biciklik akadályozzák a közlekedést?

Nagyon szépen kérem önöket, hogy amennyiben lehetséges, fontolják meg az általam leírt tapasztalatokat, és tegyenek érdemi lépéseket az ilyen helyzetek megoldására.

Köszönöm, hogy időt szakítottak levelemre!

Tisztelettel,....

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr361247554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rickyramirez 2009.07.16. 17:35:38

Nagyon érdekes észrevételek ezek, mert én rendszeresen mindenféle típusú vonaton szállítok kerékpárt, de az itt leírtakat nem tapasztaltam.
Például Bz-motokhoz nagyon sokszor van szerencsém, és nem tudom, hogy a kérdéses vonalon milyen járművek közlekednek, de amelyekkel én találkoztam, lényegében mindegyik alkalmas volt kerékpárszállításra. Vagy a motorvonat részen, vagy valamelyik kocsiban (már feltételezve, hogy nem csak a motorkocsi megy) megtalálható az a bizonyos két kampó, és ezt - általában - kívülről is jelzik. Lehet, hogy az utas nem a megfelelő végén szállt fel a vonatnak, mert a másik végében voltak a kampók, a jegyvizsgálót meg nem érdekelte, mert egyrészt mit ugráljon, másrészt meg az ablak alatti ülések mellett is lehet kerékpárt szállítani, ha éppen úgy alakul. Lehet, hogy csak át kellett volna mennie a kocsi másik végébe.
Itt jegyzem meg, hogy nemrég olyan Bz-vel utaztam (kerékpárral ráadásul!), amelyik teljesen fel volt újítva, de nem motorkocsi volt, hanem csak "sima"! Vadonatúj, piros plüssülések voltak mindenhol, a WC-ben víz, mindenhol frissen kirakott tájékoztató matricák, és teljesen tiszta volt! Nagyon örültem, amit egy ilyen vonatból ki lehet hozni, azt kihozták. Hihetetlen, de ilyen dolgok is történnek ám a vasút háza táján.
Visszatérve az észrevételre: írja, hogy a kampó kiképzése miatt egy kerékpárszállító kocsiban nem lehetett közlekedni. Hát ezt el sem tudom képzelni, ugyanis én is rengeteget utaztam ilyen "régebbi típusú, bőrüléses, ülésfűtéses" kocsival, de ilyet soha nem tapasztaltam. Lehet, hogy a legközelebbi felakasztott kerékpárhoz hozzáér nyitáskor az ajtó, ezt el tudom képzelni, de hogy emiatt ne lehessen az ajtón közlekedni... Ezzel szemben az jogos észrevétel, hogy sajnos sok helyen azok a csavarok, amelyekkel a kampók magasságát lehet szabályozni, nem használhatók.
Az a kitétel is furcsa, hogy peron nélkül nem lehetne feltenni a kerékpárt. Már miért? 80 éves a posztíró? Szeretném elmondani, hogy pl. Zirc állomáson szinte mindig úgy áll meg a vonat, hogy a kerékpárszállító kocsi (lényegében az egész kocsi, de a kerékpárszállító rész bizonyosan) már túlmegy a peronon. Nem tudom, miért van, de azért csak felrakja mindenki a járművét, és itt sem siet mindig a jegyvizsgáló az utasok segítségére.
Szóval rugalmasnak kell lenni, Bz-n pedig az ablak alatti ülések előtt is lehet kerékpárt szállítani, ha más lehetőség nincs. Én pl. utaztam már úgy, hogy egy Bz-mot volt az egész vonat, és azon volt kb. tíz kerékpár (még az utastérben is voltak)!

balazs07894 2009.07.16. 17:51:23

Hello,

Azt kell, hogy mondjam, szerintem ez csak egy általános bicikliszállítós esemény, sajnos ez a magyar valóság. Az utóbbi 2 hónapban 3 alkalommal (18 óra biciklivel való utazás) utaztam biciklivel. Tapasztalatom szerint a 29-05-ös Bp kocsik nagy részén ki van alakítva az egyik WC helyén üres tér akasztókkal, bár találkoztam olyannal, hogy az egyik akasztót lelopták! Viccelődött is a jv, hogy biztos kulcstartónak levette valaki... :D

20-17-es By kocsival kétszer hozott össze a sors, az egyikben volt akasztó, a másikban meg csak egy lehajtható ülés volt... Ezek a By kocsik egyszerűen förtelmesek (nem a halberstadtikra gondolok), annyira koszosak, undorítóak, hogy inkább a bicikli mellett álltam, tartottam, mivel nem volt akasztó, az utasoknak meg fel kell szállni valahogy.

A halberstadti Byd, Bydee kocsikkal maximálisan meg vagyok elégedve, hatalmas üres tér normális ülésekkel, kiegészítve lehajtható ülésekkel, normális belső térrel, ezekkel élvezet biciklit szállítani.

Volt, hogy B vagy Bo kocsikra kellett szállni, hát ez elég érdekesen alakult, mondván, hogy akivel voltam, ő is szállított biciklit, vagyis két bicikli volt. A Bo-n meg nincs kialakítva üres tér, a WC előtt nyomorogtunk két biciklivel, az utasoknak meg persze, hogy itt kellett le-fel szállni, a hátsó 6 kocsi az messze van... A legnagyobb, amikor megálltunk, nyílik az ajtó, egy nő, biciklivel! Gondoltam csak nem olyan hülye, hogy felteszi a két bicikli + két ember mellé a biciklijét, de mégis. Egy megállót utazott, persze pont az ellenkező oldalt volt utána a peron, tehát a bicikliket betoltuk félig-meddig a folyosóra, persze közben cigarettáztak egy páran az előtérben a biciklim mellett, úgyhogy nekik még szólni, hogy menjenek már beljebb, mert le akar szállni... Két órás út, végig álltuk persze, egyszerűen nem volt lehetőség a bicikli elhelyezésére, és csak Bo-ból állt az egész vonat, meg talán egy Ao is volt benne.

A Bzmot-tal eddig szerencsém volt, kétszer utaztam velük, motorkocsik nélkül közlekedtek, de az egyik vezetőállás mögött elegendő hely volt kihagyva a bicikliknek. Megjegyezném, hogy különösen kedves volt a jegyvizsgáló, nagyon segítőkészen leszállt előre, és átvette a biciklit, a kiszolgálás 10/10 pont.

Jah, BDt 300-as vezérlővel is mentem kétszer, egyszer nyitva volt a poggyásztér, itt is készségesen segített valamelyik MÁV-os dolgozó a felrakásban, míg máskor csak a középen található ajtónál álltam a biciklivel, de végülis 20-25 perces volt az egész út, nem is baj.

Tehát igazából szerintem egyszerűen képtelenség, hogy minden vonatba bicikliszállító kocsit tegyenek, kell ennyi izgalom, elvégre Magyarországon vagy, MÁV... :D

Viszont amit megtehetnének persze, hogy a Bo, B-ken kialakítani az egyik WC helyére üres teret, meg az ellopott akasztókat idővel pótolni.

rickyramirez 2009.07.16. 20:47:04

@balazs07894:
Nem tudom, hányféle halberstadti kocsi létezik, de az alapján, amelyik típussal én szoktam találkozni, nem értem, mire fel vagy annyira megelégedve: van az elején egy üres hely, ahová talán befér egy kerékpár, illetve ha valaki mellé akar még rakni egyet, azt csak úgy lehet, hogy nekitámasztja a már ott lévőnek. Kérdezősködni elég kellemetlen, úgyhogy ez esetben én inkább állok az ajtónál a kerékpárral együtt. Meg elsősorban kerekesszékhez lett az kialakítva, ahogy elnézem, ráadásul ha valaki egy kerékpárt berak oda, akkor a lehajtható ülések egyikére sem lehet már ülni, vagyis több ülőhely kiesik, és ez nagyobb zsúfoltság esetén - ha éppen nem szállít senki kerékpárt - kellemetlen lehet.
A másik pedig a WC helyén kialakított hellyel rendelkező kocsi: erről csak annyit, hogy rendeltetésszerű használatra alkalmatlanok, ugyanis az akasztó magassága nem állítható, viszont az akasztó és a plafon között nincs akkora hely, hogy a kerék beférjen, így oda felakasztani nem lehet (esetleg gyermekkerékpárt).

MTBence 2009.07.16. 23:47:41

Nekem szerencsém volt eddig a kerékpárszállítással. Ehhez általában budapesti elővárosi vonatot használok, amik legtöbbször vezérlőkocsis szerelvények. Ezeken van kialakítva nagy méretű poggyásztér, ahol könnyedén elhelyezhető a kerékpár. Viszont lenne két észrevételem ezzel kapcsolatban:
- A kampókra tegyenek gumit vagy bőrt, mellyel megakadályozható, hogy - a fém a fémen elven - a kampó menet közben összekarcolgassa a felnit!
- Biztosítsák a nagy poggyásztéri ajtók használatát! A legtöbb esetben nem működnek sem a régi fajták (kézzel húzva működők, pl.: BDt-3xx), sem az új fajták (gombnyomásra működők, BDt-400 - BDt-405). Ha lehetséges utólag megoldani, akkor jó lenne, ha ezeket az ajtókat kívülről is lehetne nyitni.

(És az is tök jó lenne, ha a randalírozó kedvűek nem a kerékpártartókon élnék ki magukat! Mert maguktól és a rendeltetésszerű használattól nem tudnak elromlani azok a kampók, azokat csak direkt lehet tönkretenni!)

balazs07894 2009.07.17. 00:55:44

@rickyramirez: Én eddig olyan halberstadtival találkoztam (Bydee és Bybdtee), aminek egy komplett 1/3-ad utastér volt biciklitárolónak alakítva.

Tehát van a 3 része a kocsinak (1/3 és 2/3 résznél ajtókkal), és a 3/3 résznél a harmadik harmadnál az egész utastér egy üresség oldalt lehajtható üléssel, viszont az utolsó 1,5 méterre be van rakva normál ülés, ami az utastérben is van, tehát egy komplett fotelszerű ülés.

Készítettem egy ábrát Painttel gyorsan, amin mutatom.

Kb. 5 bicikli is befér simán úgy, hogy kényelmesen leülünk a fotel részbe, ha meg tömeg van, ott a lehajtható.

Link: www.kul.hu/nawk

Adani 2009.07.17. 08:07:51

"tt jegyzem meg, hogy nemrég olyan Bz-vel utaztam (kerékpárral ráadásul!), amelyik teljesen fel volt újítva, de nem motorkocsi volt, hanem csak "sima"!"

Nem InterPici volt? Ott hozták ki belőle azt, amit csak lehet, minden Bz-nek úgy kéne kinézni. A másik full extrás és követendő dolog a szombathelyi iker-bz lenne, két motorkocsi egybeépítve.

"A Bzmot-tal eddig szerencsém volt, kétszer utaztam velük, motorkocsik nélkül közlekedtek"

Az kizárt, akkor mi hajtotta? :) Szerintem arra gondolt a kommentelő, h pótkocsi nem volt rajta csak a motor. Bzmotoknál ugye van maga a motorkocsi, ebben van a motor alul elhelyezve, meg vannak hozzá motor nélküli pótkocsik is, ugye Bzmotoknál nem lehet átmenni menet közben egyikből a másikba.

Ákibard! 2009.07.17. 08:16:11

@Adani:
"két motorkocsi egybeépítve."

Egy motorból és egy BDzx-ből lett szegényke... :)

Adani 2009.07.17. 08:20:16

@Ákibard!:

Ott a pont igazad van motor és vezérlőkocsi volt.

Lun_Istar · http://lunistar.uw.hu 2009.07.17. 09:10:59

Én vagyok a levél elkövetője...

Sajnos nem vagyok annyira képben a típusokkal, szóval körülírom a dolgokat.

Igen, vannak felénk is felújított bz-k, de azok szinte csak és kizárólag napi 2x, közvetlen Bp-i járatként mennek. A bőrös kocsi bringatárolójáról meg lesz kép is, ha legközelebb olyannal jövök hazafelé.

Elvileg ez is a WC helyetti konstrukció volt, de a vagon mindkét végén volt kampó (fix), de mivel én pont nem fértem a WC helyére, így a másik részre "játszottam". Egri gyors volt, V43-mal, vezérlő kocsi nélkül...
a vezérkocsikban el tudtam helyezni felfelé (Hatvan-Bp keleti), illetve melótól vissza (cegléd-bp nyugati) Zugóig, kifelé a vezérkocsi ajtaja volt leragasztva (mindkettő az a változat, ahol az utaslépcső felől lehet bemenni, tolószékes rögzítőkkel, és automata wc ajtóval)

Lun_Istar · http://lunistar.uw.hu 2009.07.17. 09:12:47

@Adani:

Reggeli összeállítás:
motorkocsi +2 pót

délután:
motor + 1 pót

rickyramirez 2009.07.17. 12:52:42

@Adani:
Nem InterPici volt, ezért is csodálkoztam, mert eddig én csak olyan felújított Bz-vel találkoztam, amelyik motorkocsi volt.

rickyramirez 2009.07.17. 12:57:17

@MTBence:
Rossz lenne, ha kívülről is lehetne nyitni a kerékpárszállító kocsik ajtaját, hiszen akkor bárki kinyithatná, és anélkül, hogy a tulajdonosaik észrevennék, ellophatná az ott tárolt kerékpárokat. Nem véletlenül nem lehet azokat kívülről kinyitni.
Az meg pontosan nem világos, hogy mit értesz a kampók "elromlása" alatt, de számomra azt jelenti, hogy nem lehet a magasságot állító csavarokat kicsavarni. Ez pedig aligha rongálás következménye.

Ákibard! 2009.07.17. 16:07:41

@Adani:
Nem motor és vezérlőkocsi, hanem egy motorkocsi ÉS egy sima poggyászteres mellékkocsi. (Börtönrácsos Bz-nek is hívják :)))
Nem kötekedés, csak megakadt rajta a szemem. :)

MTBence 2009.07.17. 22:40:52

@rickyramirez:
Természetesen úgy gondoltam, hogy kívülről csak akkor lehessen kinyitni, ha belülről nincs bezárva egyéb okok miatt.
A "kampó" szó alatt a teljes szerkezetet értettem. Az annyira egyszerű dolog, hogy elromlani nem tud. Én úgy vettem észre, ha egy ilyen magasságállító csavart nem lehet kicsavarni, akkor annak vége van letörve, ami rendeltetésszerű használatkor nem tud letörni. Más, amikor megvan mindene, és mégsem csavarható. Olyankor lehet, hogy elsz*ródott a menet, vagy felújításkor telefestették az egészet (a festék száradás után ilyen esetben ragasztóként funkcionál).
Viszont örülök, hogy egyet értesz azzal a javaslatommal (legalábbis gondolom, mert erre nem reagáltál), hogy a kampó végére a felni összekarcolódásának megakadályozása végett tegyenek valami gumit vagy bőrt.

Ákibard! 2009.07.18. 08:19:21

@MTBence:
" hogy a kampó végére a felni összekarcolódásának megakadályozása végett tegyenek valami gumit vagy bőrt. "

Ahol a sok baromállatja nem szedte le, ott van...
A 400-as sor. BDt-n biztosan. Meg a BDV-ken is. A postban említett kocsikon meg szinterezett a cucc, az nem karcol, inkább a felnid karcolja azt.

MTBence 2009.07.18. 20:51:51

@Ákibard!:
Akkor ezért találni elvétve (tényleg nagyon ritkán) olyanokat, melyeken van valami gumi, vagy bőr. Ezek szerint ez az első dolog, amit "levandálkodnak" róla.

Ákibard! 2009.07.18. 21:02:01

@MTBence:
Igen, sajnos vannak akik ebben lelik örömüket... :(

Mostanában, hogy HÁV-ezek a drótszamarammal látom az újabb őrületet: az ablak gumikeretének késsel vagdosása :(

A főjavított DBt-ken pedig locsolótömlőből láttam.

Ákibard! 2009.07.18. 21:07:19

@Ákibard!:
BDt természetesen nem DBt.

Ákibard! 2009.07.18. 21:07:54

@Ákibard!:
És HÉV nem HÁV :))))))))) Fáradt vagyok...

greentech 2009.07.19. 13:22:05

Én szintén sokat utazok kerékpárral. De nagyon kíváncsi lennék, hogy eddig ki tudta a felújított Bhv-kon felakasztani a kerékpárt a kampóra, mert nem lehet, csak ha kisebb átmérőjű kereked van.

Az is érdekelne, hogy InterPici vezérlő kocsijában miért nem lehet szállítani kerékpárt, ahol csak egy ülőpad van végig az ablak alatt, a kocsi egyik végében, úgy, mint a natur Bzx-en. Ott ugyanis lenne elég hely, főleg ha kivennék onnan azt az ülő részt, úgysem lehet óda helyjegyet kapni.
Mert ugye a kifogás az, hogy nem fér fel a bringám az InterPicire, ezért mehettem egyel későbbi Bz-vel, amivel 2-szer át kellett szállnom.

Snake 2009.07.19. 15:25:41

@greentech: "Mert ugye a kifogás az, hogy nem fér fel a bringám az InterPicire, ezért mehettem egyel későbbi Bz-vel, amivel 2-szer át kellett szállnom.
"Nem a helyhiány miatt nem szállíthatsz, hanem azért mert az Interpicin, mint vonatnemen nem lehet kerékpárt szállítani.

Ákibard! 2009.07.19. 16:53:28

@Snake:
Gondolom úgy értette, hogy IP feliratos motorkocsira.

Mivel IP már lényegében nincsen csak 1-2 vonalon a motorkocsik rendes Bz-ként közlekednek. Szeghalom felé én is azzal mentem.

Snake 2009.07.19. 23:30:45

@Ákibard!: nem hiszem, mert helyjegyet is említett.

greentech 2009.07.20. 17:26:44

@Snake: Vonat neme szerint van meghatározva ezt én is tudtam, de látom azt már nem tudtad, hogy, csak azért mert nincs hely. Csak ezt a körmondatot próbáltam kihagyni. Szóval nem azért nem vihetnél magaddal bringát, mert IP, hanem mert nincs hely (elviekben, gyakorlatilag lenne). Szóval helyhiány miatta besorolták az IC-k, és EC-k közé, ahol szintén nem vihetsz gépet.
Szóval még mindig fenntartom azt hogy simán lehetne Btzx-en kerékpárt vinni.

Nem tudom viszont, hogy minden IP szerelvénybe van e besorozva Btzx.

greentech 2009.07.20. 17:33:06

Ezt kihagytam, erre reagáltam:
@Snake:"Nem a helyhiány miatt nem szállíthatsz, hanem azért mert az Interpicin, mint vonatnemen nem lehet kerékpárt szállítani."
süti beállítások módosítása