Nem fázol, csak optikai csalódsz.
Tisztelt Szerkesztő!
Az alábbi dolgot tapasztaltam december 14-én péntek reggel, középpontban a változatosság kedvéért egy kalauzzal.
A 6:15-kor Sopronból induló 919-es Ciklámen IC-vel utaztam Budapest fele. Minden rendben, pontos indulás. Ez a vonat Csornától a 939-es szombathelyi Savaria IC-vel összecsatolva folytatja az útját. Ezzel nincs is semmi gond, csak a csatolás után a 402-es számú GySEV-es kocsiban elment a fűtés (Csornáig volt folyamatosan).
Győr környékén már kezdett elég hideg lenni, volt, aki a kabátját is felvette. Győrben szállt fel a MÁV-os kalauz és több utas is szóvátette a hiányosságot. Néhányan kérték, hogy ha nem tud a problémával mit kezdeni, akkor állítson ki igazolás arra vonatkozóan, hogy visszakapják a helyjegy árát. A kalauzunk semmi együttműködőkészséget nem mutatott és elég modortalanul viselkedett. Utastársaim többször is szóltak a kalauznak, hogy csináljon valamit a fűtéssel, de ő kifejezetten udvariatlan hangnemben (értsd: bunkó módon) közölte többször is, hogy a VONATON VAN FŰTÉS! Nem lehetett meggyőzni az ellenkezőjéről, továbbra is tartotta magát az igazához. Sokan mondták neki, hogy fáznak, de gyorsan elintézte a jegyellenőrzést és kiment a kocsiból.
Komárom tájékán végre beindult a fűtés, még jó, mert már nagyon hideg volt. Én úgy vettem észre, hogy Tata után megint leállt a fűtés, vagy legalábbis minimális szintet működött, bár sokat nem érzékeltem belőle, pedig az ablak mellett ültem, ahonnan a szellőzés is jön.
Az is elég nagy probléma önmagában is, hogy elmegy a fűtés a vonaton (pláne InterCity-n), de a kalauz hozzáállása megmagyarázhatatlan. Nem tudom, hogy hogy jön ahhoz, hogy ilyen lekezelő módon bánjon az utasokkal. Persze megint az utas a hülye, aki valami furcsa, megfejthetetlen okból fázik, a kalauz nem tehet semmiről (és még ha így is van, az sem jogosítja fel ilyen viselkedésre).
Bár sok esélyt nem látok rá, vezetőségi szinten kéne az ilyen, kommunikációra, emberi kapcsolattartásra alkalmatlan dolgozókat elmarasztalni. Igazán a fejükhöz kaphatnának már, hogy egy kis pozitív hozzáállással, néhány kedves szóval mindenkinek kényelmesebbé tennék az utazást (önmaguknak is) és elkerülnék a konfliktusokat is, ugyanis az utas máshogy fog hozzáállni a problémákhoz, ha udvarias kalauzzal kell társalognia.
Persze ezt nem általánosításnak szántam, de igen sokat utazom vonattal és sajnos elég sűrűn találkozon hasonló esetekkel.
Köszönöm a figyelmét!
Üdv.: István