MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

100 éves a Gödöllői HÉV

2011. november 26. - Vittore.

100 éve készült el a Gödöllői HÉV utolsó szakasza. A vonal történetéről egy érdekes összefoglaló olvasható a BKV honlapján, mi itt, Adani kolléga jóvoltából képekkel szolgálhatunk a nosztalgiavonatról, melyet ennek örömére indítottak.

A képek közül néhány kisebb méretben a tovább gombra kattintva megtekinthető, de mellékeltük a linket, ahova mind a 60 képet feltöltöttük, hatalmas méretben. Köszönjük Adani!

A Gödöllői HÉV vonalát szakaszonként adták át, az első szakaszt 1888-ban, így ott már 123 éve elindult a közlekedés. Ez a vonalrész a mai Keleti pályaudvar környékétől indult, s Cinkotáig vezetett. A vontatásról gőzmozdonyok gondoskodtak.

A második szakaszt 1900, augusztus 28-án indították be Cinkotától Kerepesig, míg a harmadik, befejező szakasz 1911. november 25-re épült fel, s ekkor érte el a gödöllői MÁV-állomásig. Ennek átadását ünnepelte ma a BKV a nosztalgiavonat felállításával.

 

 

 

A teljes, 60 képet tartalmazó mappa ide kattintva érhető el (új ablakban nyílik meg).

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr473413660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.11.27. 12:33:00

A Cinkotai kocsiszínbe is be lehetett amúgy menni, de nem volt időm kivárni a sort, így az kimaradt.

Itt egy videó is a különvonatról.

www.youtube.com/watch?v=e8oimCGyp8E

F173 2011.11.27. 17:58:47

Az a döbbenetes, hogy alig fejlődött az elővárosi közlekedés az utóbbi 100 évben...

gozos 2011.11.27. 19:29:34

Nem csak az elővárosi. Egy Budapest-Zalaegerszeg vonal a gőzös időben sem volt több idő, mint 2011-ben a villamosított vonalon.

Adani 2011.11.27. 20:08:01

A GHÉV pedig még vissza is fejlődött, hiszen eredetileg a Keleti pályaudvarig járt, a belső szakaszt a metróépítésnél szüntették meg. Az Örsöt is akkor barmolták szét úgy, ahogy most is kinéz, pedig akkor még nem volt beépítve meg lehetett volna jobban csinálni. A Stadionoknál pl. lehetett volna közös peronos átszállóhelyet csinálni, sőt a meglévő HÉV pályára is rá lehetett volna építeni a metrót a Kerepesi másik oldalán.

Sőt maga a GHÉV se fejlődött szinte semmit, eredetileg ezek a Fradikukacok 70-el mentek, ma pedig csak 60 km/h a legnagyobb sebesség. Sőt mivel itt nem volt nagyobb bizt. ber felújítás sem mind a többi HÉV-en így a baloldali közlekedés is megmaradt a mai napig. Egy 1997-ben készült dokumentumfilmben is elhangzik, hogy már öregek a járművek és nem is komfortosak, a mai korigényeinek nem felel meg, le kell őket cserélni. Eltelt 14 év és még mindig ezek járnak.

Egy 1997-es filmben

Tűzgolyó 2011.11.27. 21:24:31

Azért volt egy két HÉV-baleset a vonalon:
www.langlovagok.hu/cgi-bin/lang/index.cgi?view=keptar&function=kep_keres&galeria_kulcsszo=H%C9V&ajanlo=on

(ezt az anonim panaszbeküldőt pedig el kéne takarítani onnan, mert gondolom mindenki beszívja, és oda akarja írni a hozzászólását)

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.27. 23:59:57

@Adani: Szentendrein a felújítás óta van néhány 70-es szakasz.

Adani 2011.11.28. 07:59:33

@Tűzgolyó:

A legemlékezetesebb az volt mikor a Baumgartner szalonba vittek két teherkocsit meg némi sínt kicsit bővítve a kínálatot. :)

A Kerepesin, ahol a vágány kanyarodik az Expo felé látszik is az aszfaltban a nyoma az esetnek, legalábbis két éve mikor arra jártam megnézni hová megy a vágány láttam.
Az ilonatelepi átvágáson azóta tehervonat nem mehet, ugyebár az ottani lejtőn gyorsult fel anníira, hogy nem tudták féksarukkal se megfogni Cinkotán meg az Örsön. Még az volt a mák, hogy sikerült az utolsó pillanatokban egyenesbe rakni a váltót az Örsön és lezárni a kereszteződést. Ugye ha ott 100-al a bakra fut akkor az nem fogta volna meg és ha lemegy az aluljáróba akkor ott vérfürdőt rendez.

záporjózsi 2011.11.28. 11:40:24

@Peti817172M: Semelyik HÉV-en sincs 60+ szakasz.
@Adani: Azért azt tegyük hozzá, hogy hajnalban még hajlékonyból is elég kevés dekkol ott, így tisztességes vérfürdő sem lett volna.
Bizt. ber reszelés azért volt (Örs, Csömör D55), de vonali berendezés nincs, max. az átjárókban van pár elektronikus berendezés. Meg pár elavult jelfogós. A régi kiágazási berendezések sincsenek meg (Nagyicce, Sashalom), mert egyszerűen nincs hová kiágazni.

Adani 2011.11.28. 12:50:12

@záporjózsi:

Tudtommal Cinkotán is csak vonóvezetékes váltók vannak, Gödöllő Palotakerten meg még az se, helyszíni állítású váltók, a végállomásig pedig nem is használják az egyik vágányt már régóta.

záporjózsi 2011.11.28. 16:25:40

@Adani: Így van, a nagyiccei visszafogó meg kulcsos.
süti beállítások módosítása