Ötmilliárd forintot csoportosít át a kormány a vasúti dolgozók ösztönzésére. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke azt nyilatkozta az Origonak, hogy ez a pénz az, ami szerintük a MÁV-Cargoi privatizációja után járnak a dolgozóknak.
A VDSZSZ 2008-ban azért sztrájkolt, hogy a MÁV-Cargo 102.5 milliárd forintot privatizációs bevételéből minden dolgozó kapjon nettó 250.000 forintot. Ha a hírek igazak, akkor végül a vasutasok elérték a céljukat.
Kifizeti a kormány a vasutasokat a MÁV-Cargo eladásáért
Összesen ötmilliárd forintot csoportosít át a kormány a vasutasok "pénzügyi ösztönzésére". Egy szakszervezeti vezető szerint ez azt jelenti, hogy kifizetik azt a pénzt, amit a VDSZSZ korábban sztrájksorozattal követelt a MÁV-Cargo privatizációs bevételéből.
Az idén egy-, a következő két esztendőben pedig további 4 milliárdot szán a kormány a MÁV-Start Zrt., a MÁV-Gépészet Zrt. és a MÁV-Trakció Zrt. minden vasúti dolgozójának "pénzügyi ösztönzésére" - derült ki a pénteken megjelent Magyar Közlönyből. Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) alelnöke az [origo]-nak azt mondta: arról a pénzről van szó, amit a MÁV-Cargo privatizációja után követeltek a dolgozóknak.
"Orbán Viktor már ellenzéki politikusként is jogosnak tartotta követelésünket, hogy a MÁV-Cargo privatizációja után minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot. Ez most valósul meg" - mondta Bárány, aki szerint a miniszterelnök a kormányhatározattal állta a szavát, amelyet még áprilisban adott, amikor Gaskó Istvánnal, a VDSZSZ elnökével tárgyalt. Bárány szerint az ötmilliárd forint fedezi követeléseiket, amelyeket a tavalyi borsodi árvizek idején fejenként százezerrel csökkentettek.
A VDSZSZ még 2008-ban kezdett sztrájksorozatba azt követelve, hogy minden vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV-Cargo 102,5 milliárd forintos privatizációs bevételéből (ezt csökkentették tavaly az árvíz miatt 150 ezerre). Ezenfelül visszamenőleg 10 százalék kiszervezési pótlékot akartak elérni a MÁV-ból kikerült leányvállalatok dolgozóinak. A korábbi kormányok elutasították a követelést.
Az [origo] kérdésére, hogy a kormány döntése után a VDSZSZ kimarad-e majd az esetleges vasúti munkabeszüntetésekből, a szakszervezeti vezető, Gaskó István közeli munkatársa kijelentette: a sztrájkkal nem is érdemes próbálkozni Magyarországon, mert az új jogszabály értelmében ez kivitelezhetetlen. Hozzátette ugyanakkor, hogy adott esetben a Munka törvénykönyve elleni tiltakozásokban, például útlezárásokban részt vesznek.
Forrás: Origo.hu