MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Vita-téma: Azonnali viteldíj-csökkentést?

2011. október 16. - Vittore.

A héten Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója is elismerte, hogy a vasút ma drága és hogy majdnem annyiba került egy utazás vonattal, mint kocsival.

Ezt az állítást mi is meg tudjuk erősíteni, s akkor fel is tennénk a kérdést: Vajon jó ötlet lenne -e az azonnali viteldíj-csökkentés? Azaz, többen utaznának -e a vasúton, ha olcsóbb lenne a jegy?

Ha igen, akkor ki állná az olcsóbb jegyek miatti kiesést? Mivel a MÁV állami cég, ezért az adófizetők, de hozna -e több bevételt az, hogy olcsóbb jeggyel többen utaznának? Mi az az ár, amiért érdemes lenne visszaülni a Volán buszairól, vagy az autóból a MÁV vonataira? Milyen feltételek kellenek ehhez még a jegyárak csökkentésén kívül?

Néhány példa, a MÁV jegyáraira, másodosztályon, egyszerű személyvonattal az összehasonlítás kedvéért:

  • 100 km teljes árú: 1830 Ft (menettérti: 3660 Ft)
  • 200 km teljes árú: 3360 Ft (menettérti: 6720 Ft)
  • 300 km teljes árú: 4580 Ft (menettérti: 9160 Ft)

A fenti összegek 1 főre vonatkoznak, s teljesebb a kép, ha a ma aktuális 95-ös benzin kb. 400 Ft-os árával számolunk (az árak kb. 392-395 Ft körül mozognak, ezt kerekítettük).

A 400 Ft-os literárat figyelembe véve, ennyi üzemanyagot lehetne venni a vonatjegy árából:

  • 100 km teljes árú: 4,58 liter (menettérti: 9,16 liter)
  • 200 km teljes árú: 8,4 liter (menettérti: 16,8 liter)
  • 300 km teljes árú: 11,45 liter (menettérti: 22,9 liter)

Ezek a mennyiségek még akkor is figyelemre méltóak, ha például az autó fenntartásánál jelentős más költségek is fellépnek, hiszen az autót nem csak a vonat pótlására tartanánk fenn.

(hadd hívjuk itt fel a figyelmet arra, hogy minden hétvégén egy-egy érdekes témát bocsátunk vitára, melyekért érdemes külön is visszatérni)

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!




Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr433306442

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Te át mernél menni vakon a Károly körúton? 2011.10.17. 22:22:59

,,Az útszakasz átalakításánál nemcsak arra ügyeltünk, hogy több hely jusson a bicikliseknek és a gyalogosoknak, hanem a fogyatékkal élőkre is gondoltunk." Csakhogy mindebből egy szó sem igaz, nem kattognak, nem beszélnek a jelzőlámpák. Nézd m...

Trackback: A mennyivel olcsóbb helyett 2011.10.16. 22:44:01

A megintallunkvazze (MÁV) blog érdekes kérdést feszeget a legutóbbi posztjában. Mégpedig azt, hogy vajon mennyivel kellene csökkenteni a mostani MÁV-os vételárakat ahhoz, hogy az emberek inkább a vonatot válasszák, mint az autót. A kérdés jogos, csak ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

záporjózsi 2011.10.17. 09:25:00

@lobster thermidor: Nem mindegy? A nemzetközi személyszállítás piaci és nem szocpol alapon működik.

szita szita péntek 2011.10.17. 09:25:49

@Valós Kilométer: Unokatesóm vett egy törésből újá épített 3 éves suzukit 7 éve 300 eFt-ért. Ennek a kocsinak a mai értéke úgy 100-150 eFt. A kocsi mindeddig jól szolgált szaladgálós autónak. Értékvesztés 30 eFt/év... Reprezentálni mondjuk nem lehet vele, de a vonattal sem... Szervízköltsége gyakorlatilag nulla. Azért ez is egy alternatíva, a vonathoz képest még csak rosszabbnak sem mondanám...

szita szita péntek 2011.10.17. 09:29:57

@Szumi: A közelmúltban abszolváltam egy 1400 km-es utat vonattal. A tervezett kb 30 óra volt. Nemzetközi vonat, nem volt átszállás. A késés meghaladta a 18 órát. Miről beszélsz?

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.10.17. 09:30:09

nem az aron van itt a hangsuly.

ez egy sznob orszag. ha 1000 lesz a benzin litere, ezek akkor is egyesevel fognak fesziteni a hitelere vasarolt autoikban:-)

egyszeruen el van baszva mentalisan az egesz banda.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.10.17. 09:30:36

@Zabalint: Azért az autó olajcsere költségét ide beszámolni elég nagy ferdítés. Ugyanis az autót nem csak munkába járáshoz használom, illetve nem csak egyedül. Egy hétvégi családi kirándulást nem vagyok hajlandó elb@szni azzal, hogy kilométereket kutyagolok az órákat késő tömött vonathoz akkor sem, ha egy fékbetét belekerül +3000 Ft-ba, és 3 évente ki kell cserélnem...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 09:30:56

@Szumi:
A francokat, ez marhaság. Ha a 200-as átlagsebességet tudná a vasút, nyomába nem érne az autós közlekedés. És akkor arról nem is beszéltünk, hogy vidék-Budapest viszonylatban sok esetben(nyilván attól függően Budapesten belül hová mész) a befelé dugók elkerülésével gyorsabban ott lehet(ne) lenni vonattal.

120 km-es viszonylatban is lehet gyorsabb a vasút, meg 120 km-nél a csonka Magyarországon is vannak sokkal nagyobb távolságok.

E123456 2011.10.17. 09:31:02

@názmin: Győr és Tata között Van lehetőség, de a belfőldi ic-k csak max 140km/h..

rancidx 2011.10.17. 09:31:08

@Zabalint: Vasúti dolgozóból én még csak alkeszt, kleptománt, öntudatos munkaundorost és ezek tetszőleges kombinációit láttam:)

záporjózsi 2011.10.17. 09:31:20

@szita szita péntek: A gyakorlatilag 0 a 30k/évhez képest biztosan nem igaz. Gondolj csak a vizsgadíjra, az olajcserére, stb. Ha összeszámolod, bizony a 30k-hoz közel lesz.
Suzukit és egyéb hasonló járgányokat az vesz, akinek az autó közlekedési eszköz, esetleg munkaeszköz és nem hímtagpótlék. Kevesen nőttek még fel idáig, ebből él az autóipar. Viszont akiknek valóban a munkához kell, azoknak a munka meg is kell, hogy termelje az árát és épp annyit tudnak autóra költeni, ami még a munkához megéri.

Airgüzü 2011.10.17. 09:34:08

Kopi3.14: Hogyne hallottam volna, de legalább annyival illene menni, amennyit a tachográf megenged. Szerintem 130-cal autópályán haladva két szegedi retúr fuvar beférne egy napba. Nyilván sok apró ellenvetés van azokban, amiket írtam, de akárhogy csűrjük-csavarjuk, a magyar fizetésekhez képest elképesztően drágán, irgalmatlanul lassú, körülményes és nem komfortos szolgáltatásokat kapunk. Nincsenek profi vezetők, a szakmaiság zérus, mert lenyomja a sunyi megélhetési politika.

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.10.17. 09:35:41

@szita szita péntek: Kivételek vannak, de én az átlagról beszéltem. Napi 50-60 km mellett (MÁV vagy HÉV kiváltás) szerintem már nem annyira mindegy, hogy milyen kocsival megy az ember (műszakilag). Sem a biztonság, sem a kényelem miatt.

Nem tudok olyan autóról, aminek a "szervízköltsége gyakorlatilag nulla". Olyanról viszont igen, ahol a kocsit üzemeltető sajnos nem végezteti el a szervizeket. Persze lehetnek eltérések és kisebb nagyobb hullámvölgyek a kiadásokban. Nekem is volt olyan 2 évem, amikor csak olajat, légszűrőt és fékbetétet kellett cserélnem. A következő két évben meg évi 100.000 Ft volt a kötelezőn felül.

lobster thermidor 2011.10.17. 09:37:01

@záporjózsi:

Azért jóval olcsóbb a nemzetközi buszjárat mert nem szocpol alapon támogatott?
Nem értem mit akartál ezzel mondani.

szita szita péntek 2011.10.17. 09:39:35

@záporjózsi: A 30 k/évet a gép értékvesztésére írtam. A normális fenntartással kapcsolatos költségek (vizsgadíj, olajcsere, gumikopás) nyilván pénzbe kerül. Ugyanakkor a gépben a klasszikus "elromlik" értelemben eddig semmi nem ment tönkre. Amennyiben tönkre fog, akkor a bontóból relatíve ócsóért pótlni tudja gond nélkül.

názmin (törölt) 2011.10.17. 09:39:45

@E123456: Bocs de ezt nem nekem kellett volna irni hanem ZABALINTNAK mert én tudom hogy a vonat elején 140 kocsik a vonat végén 160 kocsik vannak,ezért is kérdeztem hogy hol megy olyan sebességgel!!!!!!!!!!

joszip 2011.10.17. 09:41:20

Nem tud olyan olcsó lenni hogy beleférjen reggel egy 50 perces késés, megfagyva a megállóban. Soha. Szar is, lassú is, megbízhatatlan is. Az, hogy emellett drága, már igazán nem oszt nem szoroz. Üzenem a mávnak, hogy sokat ne reméljen.

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.10.17. 09:41:21

@záporjózsi: "Minden más helyen olyan fejlett a közúthálózat, hogy a vasúti közlekedés autóbusszal bármikor kiváltható."

Jó lenne, ha így lenne (én is szeretném). Nemrég a hálózat 1-2%-át szüntették meg és már rögtön indult a kétségbeesés. Mi lenne, ha a 10-20%-a helyett lenne busz? Kb az ami a BKV-val történne, ha 10-20% letenné a kocsit: összeomlana. Sajnos a busz üzemeltetés sem olyan olcsó (állami szinten), mint elsőre látszik. Esetleg magánvállalkozók bevonásával lehetne bővíteni, de a magasabb költség sok embernek fájna.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 09:41:22

@newtehen:
Az a ferdítés, hogy most olyanokkal jössz, hogy nem csak munkába járáshoz használod. Az éves fix költségről beszéltél, én meg megemlítettem, hogy több mint felét kifelejtetted, egyébként meg nem csak olajcsere, időnként még a kipufogót is ki kell cserélni például. Annyira nem értek hozzá, tavaly nyáron cseréltette bátyám az alap dolgokat, nem volt semmi extra meghibásodás, 6 éves a kocsi, volt amit először, volt amit másodszor kellett cserélni, és az egész 200 ezer körül jött ki, aminek nagy része ténylegesen az alkatrészek voltak, és nem a szerelés, meg nem átbaszás. Ha teszem azt a 3. évben volt még egy fele akkora(4 évesen vette a kocsit, szóval ez nem számszerűsíthető), akkor az évente 50 ezer. Az olajcserének csak egy része van ebbe beleszámolva(nyilván ami az alkatrész csere idején volt), ezen kívül lehetnének extra meghibásodások is(és lesznek is biztosan előbb-utóbb!), emberi tényezőről meg nem is beszéltem(nem mindenki húz le 20 évet balesetmentesen).

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 09:42:34

@newtehen:
Ja, persze abban a 200 ezerben benne volt a műszaki is, de mondjuk te azt se számoltad.

Nzoltan 2011.10.17. 09:46:23

@ergemex: Ugyanezt kellene a közutakon is. csak akkor lesz út, híd, stb... ha kifizeted. Ugyanis az útalapba befizetett összeg korántsem fedezi az út karbantartását. Sőt még az újak építését sem. Arról nem is beszélve, hogy sok önkormányzat a lakókkal fizetteti meg az úthálózat bizonyos részét, ha van autó, ha nincs.
Na és a parkolóházakról még nem is szóltam.
ű
Legyünk korrektek. Ha valamit ki akarunk fizettetni másokkal.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 09:47:22

@záporjózsi:
Szvsz új Suzukit nem az vett, akinek mint közlekedési eszköz kellett, az használt autót vett(megbízható forrásból, vagy autószerelő által átvizsgálva, elkerülendő az átverést). 2-3 milliót sosem ért a régi Swift, pedig annyiért árulták anno hitelre. Az új Suzukiknak amúgy már egészen autó formájuk van...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 09:50:07

@Valós Kilométer:
Az a poén, ismerek olyanokat, akik basztak 8 évig a szervizre, aztán mikor már használhatatlan volt a kocsi, elvitték ismerős szerelőhöz, az csak a fontosabb dolgokat megcsinálta, 300 ezer lett a "számla", erre azóta is háborognak, hogy átbaszta őket...

Nzoltan 2011.10.17. 09:51:58

Az azért megmosolyogtató, hogy ilyenkor hogy meg tudnak telni az autók. Oszt a reggeli dugóban szinte mindig egy ember ül. :-)

Gekko 2011.10.17. 09:54:26

Azért ha a "híres-neves" útdíj projekt egyszer révbe ér, némileg módosulnak az árak - ami az autós közlekedést illeti.

Amúgy igen, rettenetesen drága a vasút, de ami rosszabb, rugalmatlan a Start árképzése. Közhely, de amíg nincs konkurencia, addig dolgozni sem fognak. Minek.

Ja, ami vicces, hogy RailJet-el 25 EUR Bécs, oda-vissza. Gyorsabb, mint autóval:-) Szóval, lehet jó terméket csinálni.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 09:55:14

@Valós Kilométer:
Egyébként záporjózsi állítása már csak azért sem állja meg a helyét, mert éppen a "minden más helyen" szar a közúthálózat is meg a vasút is.

Nzoltan 2011.10.17. 09:56:44

@Valós Kilométer: Azt senki nem akarja, hogy magánosítsák a busz szolgáltatásokat. Emlékezzünk, mikor bajnaiék alatt 2009 őszén meghosszabbították a Volán monopolhelyzetét 2016-ig. Ennek értelmében az OrangWays nem indíthat belföldi járatokat.

A volánbuszvezetők a kisebb falvakban a saját sírjukat ássák, mikor féláron zsebre fuvaroznak.

Erdőtársulás 2011.10.17. 09:59:27

@Valós Kilométer: Én nemrégiben irattam át autót, majd adtam is el szinte rögtön, és az oldalon található költségek kb tizedét fizettem. Éves szervízem is 60-70 ezer forint körül van (és akkor nagygenerálos 5 éves átlagot vettem), nem közel 300 ezer, mint a kalkulátorban. Mondjuk én évi 10 ezret teszek bele, és 10 éves autóm van.
Szerintem a kalkulátor a kvázi luxuskategóriájú autóra lő, legalábbis az alkatrészeket, szervízt, stb ezen az áron számolja.
Azért nem vagyok meggyőződve róla, hogy valós, mert a MÁV igazi alternatívája simán egy kis-kompakt autó, ami képes stabilan 130-cal menni autópályán, legyen 5-15 éves. Ennek pedig 1 millióhoz képest tört része a fenntartási költség, vagy én csinálok valamit túl jól...
Most lehet azt mondani, hogy kivételek vannak, de az a weboldal nem opt-out, hanem költségmaximalizál, ami a MÁV esetében olyan szolgáltatással lehetne szembeállítani, mintha makulátlanul tiszta, maximális megbízhatóságú szolgáltatással és minden vonalon minimum RailJettel számolnánk.
Itt lehet visszakanyarodni az eredeti kérdésedhez, hogy "miért lenne olcsóbb a MÁV"?
Hát azért mert nem teljesül az előbbi, azaz a szolgáltatásban (valós) minimumköltséggel minimumra törekednek (itt lehet felsorolni a koszsos szerelvényeket és várókat, a gyalázatos szervezést, késéseket, stb), és teszik ezt elméletben szervezett formában, ami össze sem hasonlítható költséghatékonyságot kellene hogy eredményezzen az egyéni autós közlekedéssel szemben...

Netuddki. 2011.10.17. 09:59:41

@Valós Kilométer: Osztánek olyanról, hogy fix költség hallottál-é? Ölég nagy botorság a KGFB-t beleszámolni az útdíjba. Akinek van ótója az ezeket akkor is fizeti ha ott áll a garázsban és csak vonatozik. Akinek meg nincs annak sajna csak a tömegközlekedés marad. Sokan vannak így, nagyon sokan. Ezért olyan a máv amilyen. Ha mindenkinek lenne ótója akkor be lehetne csukni a máv-ot úgy ahogy van mert senki sem venné igénybe ilyen feltételekkel...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.10.17. 10:00:02

@Zabalint: Siralmas az, hogy a kocsinál még a kocsi porszívózásának közben porszívó okozta áramfelvételt is hozzá akarod adni a bejárási költségekhez, és maximum egal jön ki egy ember esetében is.
Nem tudom, az ablakmosó folyadékot beleszámoltad-e?
Meg hogy egy kétszázast kell adni a kutasnak, hogy megnézze a gumit? Siralmas, basszus!

Nzoltan 2011.10.17. 10:00:15

@Nzoltan: Ezzel azt is akartam mondani, hogy mind a BKV, MÁV, Volán dolgozói és szakszervezetei a legnagyobb ellenségei a fejlődésnak.

Ebben az országban ha nincs munka, akkor a nép azt követeli, hogy adjon az állam munkát(pedig ez nem az ő dolga. És ha kapnak akkor meg mindig van valami aminek okán basznak normálisan dolgozni.

Netuddki. 2011.10.17. 10:01:58

@kovi1970: Viszont amit hiányolok, a vonatozással és a kapcsolódó tömegközlekedéssel elbszott időt is valahol forintosítani kéne...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 10:03:09

@Nzoltan:
Ez a monopolhelyzet mit jelent valójában? Csak azért kérdezem, mert Sopronban volt egy helyi vállalkozó, aki kísérleti jelleggel indított pénteken és vasárnap Sopron-Budapest-Sopron buszt(nem tudom azóta mi van a dologgal), előre kellett persze megvenni a jegyet, de olcsóbb volt a diákjegynél is. Ez simán különjáratnak minősült? Akkor végül is alapvetően mi különbözteti meg a különjáratot a menetrend szerinti járattól, mi van ha mondjuk minden reggel 7-kor indítok egy különjáratot?

Nzoltan 2011.10.17. 10:05:20

@rancidx: Van néhány variáció. Mint amennyi az ötöslottóban. :-D

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 10:05:29

@newtehen:
Az a siralmas, hogy a költségek talán felét számoltad, erre figyelmeztettelek erre, te meg elkezdesz gúnyolódni az ablakmosó folyadékkal.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.10.17. 10:05:41

@Zabalint: Ja.
És amíg vonattal jártam (23 év, írtam) Jelentős költséget jelentett a ruháim idő előtti cseréje. Az legalább 250-300 ft + évente. Plussz a táskák, és az, hogy évente 2x ellopnak valamit, vagy esetleg önként átadom a kivételezetteknek.

Laptopozás? Ugyan már! Egy peremvonaton este a mobilodat nem tanácsos elővenni.

Netuddki. 2011.10.17. 10:06:25

@Nzoltan: Csak nem valami politikusféle vagy? Azok szoktak ekkora ökörséget mondani, akik még életükben nem dolgoztak. ;)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.10.17. 10:06:50

@Zabalint: A személyeskedéseden túllépve, megismétlem a számodra lehangoló tényt: Még így is maximum egal-ra jön ki...

szekertabor · provo.blog.hu 2011.10.17. 10:07:04

Szeretném jelezni, hogy a 10-es főút mentén lakóknak egyelőre a vasút az egyetlen reális alternatíva, akármennyibe is kerül. Mert amikor éppen nincsen síntörés, féknehézmény, vagy az ezer más okból éppen nem állnak a szerelvények, akkor Pilisvörösvárról reggel 35 perc alatt bent vagyunk a Nyugatiban, míg ugyanez közúton autóval 40-60 perc, busszal 50-90 az éppen érvényes dugótól függően.
Továbbá vegyük figyelembe, hogy a MÁV és a VOLÁN díjai ezen a távon forintra megegyeznek. Viszont az autósoknak nincsen diák-, nyugdíjas, és nagycsaládos kedvezmény, szóval ott csak azzal spórolhatsz, ha teli autóval jársz dolgozni.

cso zsi 2011.10.17. 10:07:58

@Perillustris: "Jelenleg ugyanis nagyon sok teherautó használja az olcsóbb magyar utakat a drágább osztrák sztrádák helyett. "

Ami az országon áthaladó forgalomnak elenyésző része, hiszen Hegyeshalomtól - Szegedig folyamatos a kamionsor az M1-M5-ön.

Nzoltan 2011.10.17. 10:08:38

@Zabalint: Gondolom a rendszeresség számított. Szerintem a volán szakszervezete kimondottan az Orange Ways ellen kapálódzott, mert olcsóbb jegyár mellett kaptál kávét, meg ingyenwifit a buszon. Ekkora cég meg nem tud észrevétlen lenni a nagy érdekképviseletekkel szemben.

Hiperlajhár 2011.10.17. 10:09:54

Addig írogattok ilyeneket, amíg a benzin árát megint felemelik. Ki az a hülye, aki azt hiszi, hogy ITT BÁRMINEK IS CSÖKKENNI FOG AZ ÁRA?

Joooe 2011.10.17. 10:11:05

@Valós Kilométer: azért mert a kocsid egyébként is megvan, egyébként is fizeted a biztosítást, stb.
És ha el kell döntened, hogy A-B távot vonattal vagy kocsival teszed meg, akkor már A-B távra ezekkel a költségekkel nem kell számolni akkor is kifizetted őket ha a kocsid a garázsban áll (csak oda használod ahova tömegközlekedés nem visz vagy érdemben nem használható) és ezeken felül kifizeted még a méregdrága jegyárat is.
Futásköltségről beszélünk, ezért korrekt a nyitópostban szereplő összehasonlítás.

Nzoltan 2011.10.17. 10:11:33

@kovi1970: Nem, csak nem az államtól várom a sültgalambot mint igen sokan idehaza. Bár én is tehetném, de akkor szar lenne a megütött életszínvonal. Így most sokkal jobb. :-)

Netuddki. 2011.10.17. 10:11:52

@szita szita péntek: Korrekt.

"A kopásról meg annyit, hogy 6 éve nem jártam szerelőnél."

Azért 2 évente nem árt olajat cserélni. :)

Netuddki. 2011.10.17. 10:14:32

@Nzoltan: Hát pedig pont orbán mondta a kicsi vagy nagy szájával, hogy 1milka munkahelyet fognak TEREMTENI. Azzal most ne foglalkozzunk, hogy ki szokott teremteni, de az eccerű állampolgár akkor honnan várja a munkahelyet?

Joooe 2011.10.17. 10:18:20

@Toyotásember: "- Nyáron meleg, ellenben télen jó hideg"
Ne gondold, ennyire nem jó a helyzet, ma már tovább romlott.
Néha már légkondi van, amit ha esetleg bekapcsolnak - hogy tutira mutassák hogy működik - olyan szinten járatnak hogy az évszaknak megfelelően öltözött utasok fele simán vesemedence gyulladással gazdagodik, grátisz :)

Az őszi-téli fűtés ennek pont az ellenkezője... felöltözöl a kinti -15 fokhoz, és kocsiban meg kikapcsolhatatlanul nyomja a fűtés a 25-30 fokot... én csak télen használom a nyári ingeimet, de még így is szinte elviselhetetlen, hogy télikabátos eszkimóból komplett sztriptízzel kell átalakulnom napozó ndk turistává. Fulladj meg, izzadj le, érezzed hogy milyen jófejek vagyunk hogy fűtűnk rád. Az hogy fűtés nincs nagyon ritka, de még mindig jobb mint a túlfűtés.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 10:22:26

@newtehen:
Hogy jobban megértsd, nem én álltam neki egyenként az apróbb tételeket számolgatni, hanem te felezted meg a tényleges költségeket azzal, hogy az alsó hangon évi 50 ezres karbantartási költségekre 0-t számoltál.

"Laptopozás? Ugyan már! Egy peremvonaton este a mobilodat nem tanácsos elővenni. "

Te olvasol is, vagy csak írsz és személyeskedsz? Láttad mire írtam a laptopozást? Akkor még egyszer leírom, én azt írtam, hogy alapvetően a vasútnak nem olcsóbbnak, hanem bizonyos téren jobbnak kellene lennie, mint az autós közlekedésnek. Tehát szükség lenne a gyorsaságra, azaz gyorsabbnak kellene lenniük az autónál, valamint szükség lenne kényelemre(azaz az utazás ne legyen full haszontalan idő, erre írtam a laptopot). Itthon ezek körül előbbi sehol, utóbbi kis túlzással az IC-ken van meg(hiszen ott azért előhúzhatom a laptopot, de wifi az nincs). Sehol nem írtam, hogy ezek a dolgok rendben vannak, hanem azt írtam, hogy mik az elvárások a vasúttal szemben, amit tőlünk nyugatra teljesít, nálunk meg nem. De látom te csak kötekedni jársz ide.

Az meg hogy equalra jön ki, nem teljesen igaz, függ a viszonylattól, kedvezményektől, hány emberrel utazol, stb. Teljes áru jeggyel ahogy a cikk is mutatja, 4,2 litert kell fogyasztania az autódnak, hogy egyedül olcsóbb legyél. Erre jönnek rá az évi fix költségek. Tehát kimondható, egyedül nem vagy olcsóbb, és minél kevesebbet utazol, annál drágább vagy autóval. De természetesen így is durva, hogy 2 emberrel már jóval olcsóbb az autó.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.10.17. 10:34:49

@Zabalint: "hanem te felezted meg a tényleges költségeket"

Arról szerényen hallgatsz viszont, hogy a jegyárak sem fedezik a tényleges vonatozás költségeit.

Mindezek mellett elhanyagolsz egy csomó olyan tényezőt, ami egy felnőtt, dolgozó ember számára használhatatlanná teszi a vasutat ártól függetlenül.
Lovagolhatsz a műszaki vizsgán, vagy az olajcserén.
Van akinek napi 2-3 óra önmagában ennyivel többet ér, hogy nem lehet kifejezni.

Egyszer. Tényleg csak egyszer próbálj meg öltönyben, fényesre pucolt cipővel beérni időben(!), 8-ra egy munkahelyre, mondjuk 40 km vonat + 2 bkv átszállás kombóval. Akkor majd megérted miről szól a poszt.
Rájössz, hogy az 5.xx-es vonattal kell indulnod, és egy 17:00 munkaidő vége esetén a hazaérkezés 19:xx lesz.

Aztán vásárolj, menj a gyerekért oviba, főzz, takaríts, tanulj a gyerekkel, moss, meg ÉLJ!

EZÉRT járunk kocsival, mint ahogy az első hozzászólásomban írtam. Akkor is, ha 3000 Ft a fékbetét, és 4 kell belőle, 3 évente.

laci_52 2011.10.17. 10:35:33

Az elővárosi forgalomban (különösen Budapesten) van jövője a vasútnak az egyre nagyobb dugók és a parkolási gondok miatt. Itt még az ár sem olyan lényeges, mert a döntő részét a munkáltató fizeti(már amelyik!).

F173 2011.10.17. 10:37:27

Nem a vasút drágasága a legnagyobb problémája az autósoknak, hanem a kényelem. Ameddig az agglomerációban nincsenek nagy és őrzött P+R parkolók és a nagyvárosok belvárosaiban lehet parkolni a járdán nem lesz nagy változás.
Ha Budapesten betiltanák a járdán való parkolást ez akár 50%-al is csökkenthetné a parkoló helyek számát, ami maga után vonná, hogy sokkal kényelmesebb lenne vonattal bemenni a városba, arról nem is beszélve, hogy a belvárosi forgalom is nagyban csökkenhetne.

jobbos 2011.10.17. 10:39:13

Tudom az ajánlani az oszkar.com-ot, vonatozás helyett.
Telekocsi rendszer, az autósok meghirdetnek utakat, utasjelöltek ezek között kereshetnek, és feljelentkezhetnek valakihez.
Több, mint két éve használom sofőrként, azóta egy-két alkalmat kivéve sohasem megyek haza üresen. Nekem is jó, mert beszállnak a költségbe, az utasnak is jó, mert olcsóbb és kényelmesebb, mint a vonat, busz.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.10.17. 10:42:04

@F173: "Ha Budapesten betiltanák a járdán való parkolást"

El kell keserítselek: Jelenleg tilos a járdán parkolni. Sőt, nagyon keményen büntetik is...

phaszfej 2011.10.17. 10:49:14

viteldíjcsökkenés egybeírandó

trhd 2011.10.17. 11:02:39

@kisdubos: Bp-Berlin közöt csak a reklámban 29 euro a jegy, nekem eddig soha nem sikerült vennem. 2 hete is november közepére vettem egy repülőjegyet 7500 Ft-ért (ezt kifogtam, de a többi kb 9-10eFt volt), mellette a legolcsóbb vonat 39, illetve sokkal több. Ismerem a MÁV Start reklámoldalát, de azt "elfelejtik" megemlíteni, hogy a 29 euros jegyből csak 1-2 darab van/vonat, így azonnal elfogynak, ahogy 2 hónappal előtte meg lehet vásárolni. Nekem esélyem sincs ilyet kifogni, ha spontán utaznék - ha meg 2 hónapra előre tudok tervezni (mint pl. Karácsony környékére), akkor egyértelmű, hogy repülő, olcsóbb, gyorsabb.
Az kimondottan irritáló, hogy sokszor olcsóbb Berlinbe utazni Bpről (akár busszal/repülővel), mint az országban megtenni 2-300km-t vonattal... Ezt az aránytalanságot pl. senki nem viseli el.

De hogy valami jót is írjak a MÁV-ról: a fenti útvonalat egészítem ki a Bp-Esztergom járattal. Ott pl. semmi mással nem utaznék, csak vonattal, ugyanis az új Siemens Desirok közlekednek, menetrend ok, általában tartják és mivel nem a teljes szakaszt kell leutaznom (30km), árban is még ok (nincs kedvezményem). Közben tudok laptopon dolgozni, nem elveszett az idő, nincs wcszag (ezt nagyon ritkán lehet rajta érezni), klíma általában jól megy a melegben, fűtés ok, tehát ez már tényleg hasonlít pl. egy nyugaton megszokott elővárosi járathoz, igaz, itt még lassan halad a vonat (60km/h), de már tervezik a szakasz teljes felújításáta, mivel 100-ra növelik a sebességet. Ha ezt tényleg megcsinálják, ezzel az egy szakasszal meg leszek elégedve és szívesen fizetem a 640Ft-ot érte.(Busszal is 550). És az az érdekes, hogy az emberek sokkal jobban vigyáznak a vonatokra (persze vannak rongálók, de ez elenyésző ahhoz képest, ami a régi vonatoknál látható).
Azért remélem, hogy hasonló színvonalas módon egyszer csak megoldják máshol is a járatokat.

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.10.17. 11:05:22

@Erdőtársulás: Az autóátírás költségére 57500 Ft-ot számol a kalkulátor, kétlem, hogy te ennek tizedéért megcsinálod, amikor ezek nem választható költségek (forgalmi, törzskönyv, eredet, vagyonszerzési). A kezdeti költségek lehetnek eltérőek, mert nem mindenki cseréli a biztonsági berendezéseket (30.000 - 100.000), és nem mindenki vizsgáltatja át az autót (akár többet is) mielőtt megveszi (x * 10.000 Ft).

A szervizárak nem márkaszervizes árak, hanem egy általános szervizhálózat árai. Nekem a 15 éves autómra jól működik, illetve ennél idősebb és fiatalabb autóknál is nagyságrendileg jó értéket számolt. Fontos azonban megjegyezni, hogy azok az optimális szervizelés költségei. Tisztában vagyok vele, hogy az emberek többsége ennek 50-80%-ából kihozza (mert vagy kimarad valami, vagy haver csinálja, vagy ő csinálja, vagy nem fizet ÁFA-t és illetékeket aki csinálja).

A kalkulátor az autó várható költségeit mutatja. Tehát, ha egy kisebb autóból átszállnám egy nagyobba, akkor kb legyen elképzelésed arról, hogy milyen árakra számíthatsz. Ettől lehet több és kevesebb is, de azért van benne ennyi minden felsorolva, mert kissé szórakoztatott, amikor minden fóromon azt olvasom, hogy "szinte nem is kell rá költeni", meg hogy "olcsóbb, mint a tömegközlekedés".

Ha nálad jelentősen eltérnek ezek a költségek, akkor magánban szívesen várom a részletes kalkulációdat, és módosítom a kalkulátort is.

Gábor a Jobbszélső 2011.10.17. 11:06:36

nagykanizsán csak míg kimennék a vasútállomásra, az +2 buszjegy. Haza még ugyanennyi. Időben, szerintem nehéz lenne egy órán belül megúszni. Na neeeee. Viccnek is rossz! Százszor inkább a kis válságkezelős twingo :)

midnight coder 2011.10.17. 11:08:30

@Valós Kilométer: Ezeknek a költségeknek a nagy része lufi. Én az előző opelemet 10 évesen vettem, 20 évesen adtam el, közben annyit járt szervizben ami a műszaki vizsgához kellett. Sebességvátózár ? Casco ? UV gravírozás ? Lúfütty.
Ja, és az a kocsi is 6 liter körül evett százon. Parkolásárt csak vagy pár alkalommal fizettem, összesen úgy 2000 forintot - nem feltétlenül a belvárosba kell bemenni autóval.

Szumi 2011.10.17. 11:08:37

@záporjózsi: nincs kedvem számolgatni - de a Dalmát partvidékről Bákóba eljutni lehetséges, hogy felemésztett 1200 km-t.

Denzelii 2011.10.17. 11:10:25

Kedves szerző talán bölcsész?
Csak egynemű dolgokat hasonlítunk össze!!

MÁV - kocsi: mindkettő szolgáltatás. A-ból, B-be visz el.

Tessék a képletbe belevenni, hogy kötött indulás, sose pontos megérkezés, kényelem, sebesség, járulékos költség (MÁV-nál is van, helyi közlekedés!! sose a célállomás a vasútpályaudvar, hanem valami ház, intézmény), egyéb utazási körülmények.
Az autó adója, szervíze pedig nem számít 100km-re, mivel ezek nagy része (a szervíz is egy rendes autósnál évente kötelezően megvan) évi egyszeri költség, ha a kocsi 1km -t megy, ha 10e km-t. (olaj, gumi ilyenek ezek kilóméter arányosak ugyan, de nem ez az ártöbblet a döntő).

És ha már MÁV, akkor Volán is, ugyanis ha egyedül utazom akkor Volán, ha családdal akkor autó, és MÁV csak akkor, ha a fiam szeretne kicsit vonatozni, különben ezzel a szarral sose sehová (16 évig vonatoztam, elég volt).
(Volán: Budapest - Szada 700Ft, Máv: Budapest - Gödöllő 735Ft, de ugye még nem vagyok a célállomáson)
Egy csomó helyre a MÁV el se visz, vagy ha igen, akkor a Volán olcsóbb, és sokszor gyorsabb is!

Meg azért nézzünk szét szépen, hogy azt a 100km-t mennyi idő alatt is teszi meg:
Debrecen-Tiszalök: 83km, 1:30 és 2:00 órás menetidők. Ember! 40km/h átlagsebesség!! Ez nem szolgáltatás!!

rena55 2011.10.17. 11:14:22

Jó lenne a vonat, ha:
1. nem lenne olyan drága,
2. nem járna olyan ritkán,
3. és egyéb szempontból alternatívája lenne az autónak.
Legalábbis nekem.
Én nem Budapesten dolgozom, viszont az összes vonat oda megy, ugye. Vidéken lakom és vidéken is dolgozom az agglomerációban (Bp-től 25 km) és "keresztbe" kell mennem, kb 30 km-t. A vasútállomástól 3 km-re lakunk, a busz pedig nincs összehangolva a vonattal, tehát kezdhetem a napot egy óra gyaloglással (fel a domra, lea dombról sajnos majdnem egy óra - ha nem lenne gyerekem) . Vagy kell kocsi és lemegyek mondjuk az 5 órás vonathoz. Ehhez felkelek az óvodásommal 4kor. Ja, nem 3kor, mert le kell gyalogolni. AZtán beutaztunk Petre, ami hivatalosan 50 perc, gyakorlatilag 65, mert egy vasúti sínpár van, az összes szembevonatot be kell várni. Majd Pesten felszállunk a másik vonalra, hogy elérjük a másik várost, aztán 40 percet gyalogolok a kisgyerekkel az oviig, majd további 25-öt a munkahelyemre. És nemis tudom hány óra van már, de nem fél 8, az biztos. Busszal gyakorlatilag ugyanez pepitában.
Vagy: beülök a nem épp fiatal, de szerencsére elég megbízható autómba, aminek tény, hogy drága (?) a fenntartása, de mindezt elintézem brutto 40 perc alatt. ÉS közben nem ázunk, nem fázunk.
Nekem megéri.

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.10.17. 11:15:23

@kovi1970: Nem az útdíjba, hanem a teljes költségbe (MÁV viteldíj vs fenntartási költség) számoltam bele. Nekem nem lenne autóm, ha a napi utazáshoz nem kellene (ha másra kell, akkor időnként bérelnék vagy taxiznék, mert sokkal olcsóbb). Akinek még akkor is van, ha nem használja annak havi 5-10 Ft alatt van. A nagy költség az autónál az üzemanyag, az értékvesztés és a szerviz. Más a szervizköltsége és az értékvesztése egy autónak, ha 5000 és más ha 30000 km-t megy egy évben (az üzemanyagról nem beszélve).

"Ha mindenkinek lenne ótója akkor be lehetne csukni a máv-ot"
Sok embernek van (3.000.000 autó forgalomban), de sokan nem használják. Szerintem te sem szeretnéd, ha mindenkinek lenne, mert így is sok a dugó, akkor pedig közlekedni sem lehetne. Sőt már 20-30%-os növekedés mellett sem nagyon (lásd magas benzinár előtti csúcsidők).

lujz28 2011.10.17. 11:18:46

Én évekig ingáztam a Hajdú Volánnal az 50km-re levő megyeszékhelyre. Egy oda-vissza jegy 2000 Ft. Ha délután egy óráig dolgoztam, a kettő órakor induló távolsági busszal indultam haza, ami rendszeresen kettő perccel lekéste a Püspökladány felé induló három órai buszt, így rendre Berettyóújfaluban ragadtam délután fél ötig. Tehát ha kettőkor elindultam Debrecenből, akkor öt órakor értem haza az ötven kilóméterre levő faluba. 50km = 4óra utazás!!!! Tudom én, hogy a menetrendet nem könnyű összehangolni, de ez a menetidő már felháborító ennyi pénzért. A modortalan kiszolgálásra, a 15-40 perces késésekre, a járatkimaradásokra már nem is pocsékolok szót.
Ez autóval kb. 2500 Ft és 40 perc.

ehja 2011.10.17. 11:23:20

Kedves Valóskilométer!

Tekintsük a következő gyakorlati példát.
Család, 2 felnőtt és 2 gyerek (8 és 10 éves), meglátogatná a 250 km-re (pl. Nyíregyházán) élő rokonokat. Igy mennyi az 1 km-re eső költség vasúton és autóval?

Hasonlítsuk össze. És persze kalkuláljuk bele, hogy autón mennyi csomagot lehet vinni, hogy nem kell koszban és büdösben, a kötekedő norvégokkal utazni.
Nem kell esőben ázni, télen fázni és nyáron elolvadni. Számítsuk bele a menetidőt, a késést és azt, hogy az autó háztól-házig visz azaz nincs átszállás, csatlakozás és tömegközlekedés (amelyeknek ugyancsak van költséeg). Természetesen mondhatjuk, hogy az autó legalább a vasúti 1 osztálynak felel meg.

Na így ki is az olcsóbb és a jobb?

Miért akarja mindenki a szart franciakrémesként eladni?
Edd meg te kakit ha szerinted cukrészipari remekmű!

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.10.17. 11:24:59

@newtehen: A MÁV évente többet kap, de konszolidáció nincs évente, szerintem. Az én autómnál csak a benzinköltség évi 600.000 Ft (kb 20000 km), pedig csak 7,5-et fogyaszt. Az értékvesztés jelentéktelen, mert 15 éves, így csak évi kb 100.000 Ft. A szerviz pedig megúszható lenne 30-50.000 Ft-ból, de én megelőző szervizeket is csináltatok és a szervizkönyvében megadott intervallumokat is tartom, így az is 100-150.000 Ft évente. Ez így 800.000 Ft (ami kb a kocsi eladási értéke). Ha fiatalabb vagy nagyobb lenne, akkor bőven 1MFt felett lenne, nálam.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.10.17. 11:29:25

A járatkimaradás a MÁV-nál is mókás. Van amikor a keletiből Gödöllő felé járó vonat sokat késik, akkor azt úgy oldják meg, hogy egyszerűen kihagynak egy járatot.
Ezt amúgy is már a zsúfoltság miatt az ajtókban lógó utasok nagyon szokták szeretni.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.10.17. 11:42:14

@Valós Kilométer: Ezek szerint abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy a máv pont háztól házig visz. Ritka.
Sajnos akiknél ez nem így van, és az induló és a célvárosban is meg kell venni a buszjegyet, ott még azt is hozzá kell számolni.

És attól, hogy a cég kifizeti a 80%-át, vagy akár az egészet, még ennyibe kerül. Max ennyivel kevesebb fizut kapsz, csak nem mondják. Ugyanis ma már minden cég bérköltséggel számol, egyszerűen kiszámolja mennyit érsz Neki, Ezt osztja le. Nem kapod meg jutiban, hanem elnyaralja egy MÁV fejes.
(nem pont Te, általánosságban.)

Nagymoli 2011.10.17. 11:53:15

Az eredetit nem találom, de értesítőben kaptam: @Nagymoli: "Akinek van pénze autóra, az meg is dolgozott érte!"

Képzeld el, akinek nincs autója (fél Mo), az is megdolgozik ugyanannyit érte, csak nem kap annyi fizetést. De Te, Lárás Janival egyetemben nyilván azt mondod, hogy az az ember annyit is ér. <----Eddig az idézet! Nem értem, hogy jön ide, ki mennyit ér! Eddig csak a közelekdésről, támogatásról, stb volt szó! Nyilván aki válaszolt, tudja, mit mondok! Maradjunk annyiban, hogy majd én megmondom, mit mondok, gondolok, és ne akard kitalálni! Beszélj a saját nevedben! Részermől senkit nem értékelek sem le, sem fel, pláne nem fizetés alapján! Aki vonattal közlekedik, azt az autósok nagyon szépen támogatják! Ki mennyit ér, piszkosul nem a fizetés kérdése! Ki mennyit tanult, esetleg kinek milyen ismerettségi köre van, hogy tud mutyizni, mennyi végkielégítést tud összelopni.. Vannak érdekes kérdések, de itt most csak a vasútról legyen szó! Tehát: autózok, és ezzel elég szép adót fizetek, amiből jut a vasútnak is! De nem önként autózok, bőven jó lenne a vonat, ha normális szolgáltatás lenne! Árakat nem is kell említeni! Elég a koszt, fűtetlen téli várókat! (megjegyezném, Keletiben vasutas rámszólt, hogy a barátnőm ébresszem fel, nem alhat, de jegyünk volt, és az induló vonatra vártunk.. miközben a csövező hajléktalan felé oda se lépett)
Van egy-két fővonal, ahol normálisabb a közlekedés, ésszerű tempó, gyakori vonatok, meg amire panaszkodnak, hogy nincs utas: mellékvonalak. Csak az utazik rajta, akinek nincs más választása! Van autóm, de tavaly vettem MÁV-Start kártyát. Hááát.. Maradok még az autónál, vasút nem nagyon fejlődött. munkába járni esély sem vele... Mindezt úgy, hogy vasútmániás lennék, de mára már csak a vonatfotózás marad belőle....

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.10.17. 11:58:28

@newtehen: Nem a MÁV, hanem a HÉV. A HÉV bérlet 12000 Ft, amiből 10.000 Ft-ot fizetne a cég. A BKV bérlet pedig 10.000 Ft, így összesen 12.000 Ft (mivel ketten megyünk ezért 24000 Ft). Kocsival csak a benzin 50.000 Ft (de a teljes költség 70.000 Ft körül van).

Én a béralku után kértem a HÉV pénz (néhány éve, mikor nem kocsival jártam) és megadták szó nélkül. Tudom, hogy nem mindenhol így van és valaki be sincs jelentve (utóbbiakat sajnos nem tudom sajnálni), előbbiek utólag is kérhetik. Ha ezt felszámolják nekik, akkor még mindig lehet más céget keresni.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.10.17. 12:06:42

@Valós Kilométer: "akkor még mindig lehet más céget keresni. "

Jajj, ne nevettess. :-D Ez jó volt..

F173 2011.10.17. 12:12:09

@newtehen: Ez nem igaz, rengeteg helyen táblával jelezve van hogy két kerékkel szabad a járdán parkolni, annak ellenére, hogy elég szűk a járda és gyalogosan elég nehéz közlekedni!
Arról nem is beszélve, hogy sokszor az utcán parkolás is eléggé akadályozza a gyalogos és autós forgalmat!
Sok nagy város van ahol a belvárosban csak parkolóházban van lehetőség parkolni!

Cnere 2011.10.17. 12:21:17

@Valós Kilométer: hát persze, ha nem fizetik a bejárás költségeit 100%-ban, akkor fel kell mondani és elmenni több fizetésért olyan helyre ahol kifizetik. Ez tényleg ilyen egyszerű... elméletben.

Gyakorlatban meg egy nagy böszmeséget mondtál.

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.10.17. 12:45:28

@newtehen: @Cnere: A munkahelyváltás nem mindenkinek egyszerű dolog. Nem ide tartozik ezért ebbe nem is mennék bele, de a költségtérítéssel kapcsolatban fontos, hogy sokan nem is ismerik ennek lehetőségét (munkaadó 80-86%-ban kötelezően térit), ezért ezt belinkelem, hátha valakinek jól jön:

munkaugyiblog.hu/news_details/18/2/mire-figyeljunk-2011-ben-a-munkaba-jaras-koltsegteritesenek-szabalyai-kapcsan

www.apeh.hu/adoinfo/szja/utazas_080109.html

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2011.10.17. 12:53:08

@Valós Kilométer: lofaszt sem er a kalkuratorod.
220ert vettem egy nagy, v6os, fullextras boros autot.
130ert atirattam (ezert kulon a kurva anyjat a magyar allamnak) de ez 1xi koltseg 10 evente!
2,5 év koltsegei: olaj, szurocsere 10e kmenkent 10e ft
gumi: 80%os hasznaltak: 10e a 4 gumi
ado, biztositas: 20+28 ezer evente
fogyasztas: tekintve h 3.0 az auto es benzines, nalam sok, kb 2x annyira jon ki mint a mav jegy.

DE:
- fizetek evi kb 40.000 FT-ot a mavnak az adombol, ha nem lenne mav es ez nalam maradna, az fedezne az autom eves szervizkoltsegeit plusz a biztositast!
- akkor indulok amikor akarok, a mav menetidejenek kb. a fele az utazasi idom (ami tekintve h 3.0 v6 az auto, nalam jelentos elmenyfaktor is! )
- tudom mikor erek oda (mav ese4teben max. annyit tudok h jo a menetido+3 ora kesesen belul van)
- haztol hazig visz, ha akarom majdnem fel tonna(!) csomaggal
- ha akarom 5 ember ul az autoban
- EN VALASZTOM MEG AZ UTITARSAIMAT (te onkent utaznal 3 reszeg norveggal es 5 csemetejukkel 200km-t, ha a mav nem rulettezne oket a te fulkedbe? )
- tiszta borules, jo szellozes, zene stb. szemben a mav retkes padjaival, szoval eleve nem a masodosztallyal kene osszevetni a jegyarakban!

utoljara kb 3 vagy 4 eve utaztam 1x vonattal, autocserenel az ujert vonattal kellett elmennem, 300km, 3 atszallas + 3 helyi buszjegy + 4 ora keses, azaz összesen 9 (!!!) ora menetido egy 300km-es utra.

van meg kerdesed, vagy erted, hogy be kell szantani a sineket es a helyuket behinteni soval? :DDDDDDDDD

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2011.10.17. 12:55:44

jah, munkaba jaras eseten nalam, ha tomegkozlekedek akkor ~1 ora, autoval ~6 perc :D

cso zsi 2011.10.17. 13:01:15

@Valós Kilométer: Úgy tűnik, te vagy olyan szerencsés helyzetben, ahol megteszik, hogy kifizetik a bejárás költségét. Kötelező, de leszarják.
Ahol meg minimálbérre, vagy 4 órásra vagy bejelentve (ha egyáltalán), miért pont ez lenne fontos a munkáltatónak. Úgy, hogy a helyi közlekedés kifizetése +50%-os terhet ró a munkáltatóra, viszont nincs kötelezve rá. (a minimálbért nem a dolgozó kéri térdenállva könyörögve)
Alapjaiban van elcseszve az egész.
Bevételt vár az állam, de nincs miből.
Ha emberi bérek lennének úgy, hogy a munkáltatót ez nem tenné tönkre, többet tudnának költeni-magukra fordítani a népek, így az áfabevétel nagyobb lenne.
Mindemellett szét lehet nézni az álláshirdetések között, ahol a munkavállalókat csak saját gépkocsi megléte mellett alkalmazzák bizonyos típusú munkára.

cso zsi 2011.10.17. 13:03:24

@Valós Kilométer: "akkor még mindig lehet más céget keresni"
Ha 30-35 közötti vagy, akkor talán fog menni. 40 fölött esetleg, 50 körül válaszra sem méltatnak.

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.10.17. 13:10:00

@ejszarny: Értelek, én is kocsival járok. Viszont én nem leépíteném, hanem bővíteném a MÁV-ot/HÉV-et. Így minőségi szolgáltatásért (pontosság, csend, tisztaság, gyorsaság, kedvesség) akár a Német vagy Svájci árakat is kifizetném (még ha a munkáltatóm nem fizetné, akkor is). Az élményautózás meg megmaradna hétvégére.

cso zsi 2011.10.17. 13:12:58

@kovi1970: "Azért 2 évente nem árt olajat cserélni"
Amennyiben autóról beszélünk, nem egy elektronikai remekműről, úgy az olajcsere otthon is megoldható a garázsban.
Lehet szidni a Suzukit (magam sem szeretem), de a motorja normál használat mellett elnyűhetetlen.

cso zsi 2011.10.17. 13:15:07

@F173: "Sok nagy város van ahol a belvárosban csak parkolóházban van lehetőség parkolni!"
Azok, ugye nem Magyarországon vannak?

rancidx 2011.10.17. 13:20:48

@Valós Kilométer: "bővíteném a MÁV-ot/HÉV-et"
Miből bővítenéd? Ha az adóinkból bővitenék is ezt a két szarkupacot, akkor azok csak nagyobb szarkupacok lennének, még több lenyúlással.
A magyar államra és a magyar állam cégeire jóérzésű ember lyukas 2 fillérest se merne bizni, ha nem lenne kötelező.
Sokkal egyszerűbb lenne, ha a BKV-t, MÁV-ot hagynák végre bedőlni, a használhatóbb részeket meg piacra dobnák.
A munkába járási támogatást az állam ösztönzi kedvezményekkel, na vakon miért? nem szivjóságból, hanem, mert a támogatás ára úgyis megjelenik a cég termékeiben, a vevők ezt kifizetik (ergo ismét mindenki fizet a mávért bkvért) ,ebből adóbevétel is van és a polgár meg igénybe veszi a hulladék máv és bkv közlekedést.
Őrült közpénzek folynak el a mávnál, függetlenül az aktuális kormányoktól és amig magánkézbe nem kerülnek ezek a trágyadombok, addig ez nem is fog változni.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 13:34:33

@newtehen:
Te még mindig nem tanultál meg olvasni!

Sehol nem vitattam a vonatozás hátrányait, sőt pont azt hangsúlyoztam, hogy nem is az ár a legfontosabb tényező, hanem a sebesség és a kényelem. És még véletlenül sem mondtam azt, hogy összességében a vonatozás lenne a jobb. Én arról beszéltem, hogy mitől lehetne jobb, mely tényezőkön kellene javítani. Akkor jöttél te, és úgy hasonlítottad össze a vonatozást az autózással költségben, hogy a fele fix költséget letagadtad. Én erre reagáltam, erre most jössz azzal, hogy szar a vonatozás. Képzeld, ezt eddig is tudtam, és le is írtam, de te olvasni képtelen vagy, csak az a lényeg, hogy neked legyen igazad, akkor is ha hülyeséget írtál.

Adani 2011.10.17. 13:34:53

@cso zsi:

Ez nagoyn igaz, annyira, h szinte el se lehet mondani. Volt olyan, aki egy lestrapált régi Swiftet hajtott, már alig volt értéke annyira rossz állapotban volt, a benzin benne érte szinte legtöbbet, azt direkt nyúzták mint az állat, mondván egy kis tereprally meg bohóckodás vele aztán megy a roncstelepre. Hidegben padlózták a motort, küldték fel meredek emelkedőn hatalmas gödrökön át, fullgáz-full fék felváltva vezetés stb. és bírta, nem sikerült direkt sem kicsinálni. Tanulóvezetőnek meg külön jó, mert nagyon engedékeny és hibatűrő szerkezet, pláne a kezdő vezetők féle, 5-el veszem kanyart benyomott kuplunggal szinte megállva, meg a nem szeretem használni a váltót féle vezetésnél, a régi Swiftünk ,de a mostani Sx4 is olyan, h ötösből akár 30-40 re is lassíthatsz gond nélkül nem kezd el rángatni meg nem fullad le csak nagyon lomhán gyorsít mikor gázt adsz.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 13:39:46

@Denzelii:
Úgy tudom MÁV és Volán ugyanannyiba kerül. És van olyan viszonylat, ahol az egyik, van ahol a másik a jobb, van ahová csak az egyik, van ahová csak a másik van.

2011.10.17. 13:47:38

@trhd: ebben nem értek veled egyet. 3-4 hetente teszem meg vonattal a bln-bud távot oda-vissza. 2-3 hetekkel előtte veszem meg a jegyet hol a mávnál, hol a db-nél, és az esetek többségében van 29 eurós jegy - már ha az éjszakai vonattal akarok utazni. 29 eurós jegy ugyanis csak arra létezik. de előfordult már, hogy egy héttel előtte is volt. nekem valahogy repülőjegyet nem sikerült úgy vennem még erre a távra 2-3 héttel az utazás előtt, hogy az poggyásszal, mindenestül jobban megérje nekem, mint 12 órát vonatozni. (mellesleg most szántam rá magam egy db-kártya beszerzésére is, mert a kedvezménnyel még ennél is olcsóbban kijövök majd.)

Mad Mind 2011.10.17. 14:13:18

Az ár is fontos, de ha sosem pontos és koszos, akkor hiába csökkentik az árat, nem fognak vele menni. Japánban minden második forduló után takarítás van az ingajáratokon, Gyorsvonatokon, meg minden végállomáson. A pontosságról nem is kell beszélni. Ha csak feleennyire felfejlődne a MÁV, már megduplázná az utasszámot.

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.10.17. 14:51:14

@rancidx: Nekem mindegy hogy az állam bővíti vagy magáncég. Az biztos, hogy magáncég előbb árat emel (duplájára) és utána (vagy egy időben) bevezeti a jobb szolgáltatást. Az állami bővítésnél megvan az esélye, hogy előbb egyéb forrásbevonással bővítenek (optimalizálnak), majd utána fizettetik meg. Nekem mindegy lenne melyik történik előbb, de sokaknak nem.

A másik, hogy a vasút magánkézbe adása monopólium helyzetet teremtene, így a magáncég akkora árat kérne amennyit akar. Ezért sincs máshol sem magánkézben. Vagy van ahol nem állami (Európában)?

rancidx 2011.10.17. 15:20:02

@Valós Kilométer: Te még hiszel a télapóban is?:)
Ha 2x ennyi pnzt kapna a máv, akkor 2x ennyit költene, és 2x ennyit tolna vissza a zsebekbe.
Gondolom nem hallottál még piaci versenyről, ha duplaannyi a vasúti jegy, akkor gombamód szaporodnak a buszos cégek, akik fele, kétharmada áron viszik a kuncsaftot, ergo bedől a vasút. Ez persze feltételezi, hogy az állam nem ugat ebbe is bele.
Nem tudom hol van, hol nincs magánvasút, de pl nyugdijkassza einstand sincs máshol, itt meg van, máshol ekkora regadó sincs.
Ezzel az erővel miért ne lehetne magán máv, ha ilyen szar marad és még drága is, akkor meg utasmentes lesz, de azt meg egy befektető se hagyja. ha ez súlyos tizezrekkel kisebb terhet jelentene az átlag adózónak, akkor még az is beleférne, hogy a vasúti személyszállitás szünjön meg. Csak az állam olyan hülye, hogy veszteséggel üzemeltessen és üres vonatokat futtasson

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.10.17. 15:37:04

@rancidx: "Gondolom nem hallottál még piaci versenyről, ha duplaannyi a vasúti jegy, akkor gombamód szaporodnak a buszos cégek"
A kétszer annyi pénzért jobb szolgáltatást várnék. Ilyenek lennének:
- pontosság: max 2-3 percen belüli késések
- tisztaság: bárhova leülhetek, bármit megfoghatok anélkül, hogy koszos lennék, minden ragyog
- gyorsaság: itt példaként hoznám a Ráckevei HÉV-et, aminek Tököl-Bp szakasza kb 25 km és ezt 50 perc alatt teszi meg egy kötött pályás rendszer, pedig fele ennyi idő alatt is képes lenne. Ez sok MÁV vonalra is igaz lehet.
- világosság: nagyobb és tisztább ablakok
- kényelem: a buszhoz hasonló ülésrend, kettesével egymás mögött, fotelszerű ülésekkel, működő klíma
- zajcsökkentés: a mostani üvöltő menetzaj helyett néma csend
- extrák: wifi, büfé, stb

Ezekkel szerintem nem nagyon tudnának versenyezni a buszok, főleg a sebességgel és a kényelemmel (pl: bármikor felállsz és sétálsz egyet).

Lehet erre mondani, hogy mindez álom, de Németországban és Svájcban 20 éve így működik. Én azt szeretném, hogy nálunk is ez legyen. Ehhez viszont nem csökkenteni, hanem növelni kellene a jegyárakat. Természetesen millió más dolog is kell hozzá: korrupció csökkentése, személycserék, létszám- és vonal optimalizálás, stb.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.10.17. 16:48:00

@Valós Kilométer:
Úgy van, nagyon jó elgondolás. Kb. én is ezeket gondolom, bár megjegyzem az egymás mögött üléses megoldás egyes szerelvényeken most is így van.

Ehhez persze az is kellene, hogy a mostani mávos bagázst a tetejétől az aljáig jól seggberúgni. De ki rúgja őket seggbe, majd a szintén korrupt politikusok? Ezért lehet jobb lenne a privatizáció, egy magáncégnél jobban seggbe lennének rúgva talán.

Megjegyzem, az osztrák ÖBB is állami, a személyszállítás ott is veszteséges, és az állam ott még többet tol a vasútba. A szolgáltatás valamivel jobb ott, mint nálunk, de gyorsaság a mellékvonalakon ott sincs.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.17. 18:55:03

@Perillustris:

Baromság.

Nem éri meg átjönni MO-ra, mikor az A2-n 1-1,5 óra alatt fenn lehet lenni Bécsben, ha nálunk kerül, akkor egy pihenőt minimum ki kell venni rá, és Ausztriában ugyanúgy kell fizetni, csak nem annyit.

Az idézett állítás egy hangulatkeltő baromság.
Sokkal komolyabb gond, hogy a Bulgária Románia felől Szlovénia Olaszország Dél Európa felé menő tranzit valóban hozzánk (rajtunk) jön keresztül, mivel így nemkell az EU-ból kiléptetni az árut. Számukra már régóta óránként mennie kellene a vonatnak.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.17. 19:02:48

@Perillustris:
maps.google.hu/maps?saddr=pozsony&daddr=kassa&hl=hu&sll=48.232865,20.058393&sspn=0.993427,1.766052&geocode=FZiv3gIdbgkFASmXYcoKNolsRzFoQ4j9gpsfYw%3BFWRs5wIdFF5EASl7lcZnG-A-RzHQi5fG0fcABA&vpsrc=0&dirflg=t&mra=ls&t=w&z=7

MO-ra bejönni Komárom-Kassa, Pozsony-Kassa viszonylatban van értelme. Nálunk kerülni csak autópályán van értelme, de akkor ott az M0 bizonytalansága. Ugyanúgy ki kell venni felénk is egy pihenőt, mintha SK-ban a linkelt úton mész. Nálunk meg hosszabb útvonalon mész, ami gázolajban akár kb 100 literrel több.

Sokan szgk-sok esküsznek erre az útra, hogy Komárom-miskolc Viszonylaton például sokkal jobb-gyorsabb stb, mint az M1-M3.

Én csak pár szakaszát ismerem ennek az útvonalnak, ott ugyanannyival lehet menni, mint az M1-M3-on.

Ez az állítás megint mese.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.17. 19:36:19

@Zabalint: "könnyen beszerezhető alkatrészekkel bíró autónál is szokott még átlag évi 50-100 ezer lenni a normál kopás miatti alkatrészcsere."

Ebbe már a CRTD vezérműszíja is benne van, görgőkészletestül, esetleg vízpumpástul.

cso zsi 2011.10.17. 23:07:53

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Kamionnal bizony így fognak tenni: Javasolt útvonalak
487 km, 5 óra 18 perc
E-75/E60 és E71/M3
a fenti Bp-n át,
de az M0-on is gyorsabb, ha nincs fennakadás.
Javasolt útvonalak
503 km, 5 óra 27 perc
E-75/E60

Míg a tiéd díjmentes szakasszal:
Javasolt útvonalak
395 km, 6 óra 8 perc
Út száma: 75 és E58
fizetősen:
Javasolt útvonalak
456 km, 5 óra 34 perc
E58 és E50

Már csak az a kérdés, hogy mennyi is ott a kilométerdíj, amit műholdas követéssel mérnek.
www.kamionhirek.hu/20100407/utdijfizetes-szlovakiaban
"A szlovák törvény meglehetősen nagy összegű bírságokat helyezett kilátásba a szabálysértést elkövetőkkel szemben. Szabálysértést követ el az, aki a díjköteles útszakaszokat útdíjfizetés nélkül használja; ellenőrzéskor, a felszólítást követően elutasítja az útdíj megtérítését; nem szereltet be fedélzeti egységet; a fedélzeti egységbe nem vagy hiányosan, vagy hamisan táplálja be az adatokat; a fedélzeti készülékkel jogosulatlanul manipulál. A kiszabható büntetés ilyen esetekben 2655,- Euróra rúg, csekken befizetett bírság esetén pedig 1655,- Euróra. A büntetés mellett a hatóság pótdíj kiszabására is jogosult a kijelölt útszakaszon – útdíj megfizetése nélkül – megtett valós távolság alapján. Amennyiben a megtett valós távolság nem állapítható meg, akkor az útdíj kiszámítása 650 km útszakasz-hosszúságból és az illetékes díjszabásból történik."
Két év múlva személyautóra is kell.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.10.17. 23:24:26

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Én még nem fáztam King Longon. Mondjuk nem egy szál ingben szoktam buszozni, de a 10-15 fokot mindig elérte az utastér hőmérséklete.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.17. 23:45:26

@cso zsi:
Nem műholddal mérnek, hanem egy ún. go-box-ot kell beszerelned, amire feltöltöd az egységeket. A pályán vannak az olvasóegységek telepítve, és mikor elhaladsz mellettük/alattuk, akkor emeli le a díjat.
Minden autópálya, és elég sok gyorsforgalmi út lett fizetős, viszont a gyorsforgalmi utak jellemzően gyors forgalmúak.

Személyautóba valószínűleg nem lesz bevezetve, ott marad a matrica.

A go-boxok legnagyobb baromsága, hogy ismerek olyan kamion(os)t, akinek a műszerfalán 5 box van. Egységesítésre, legalább egy doboz, azon belül több egyenleg szinten , még remény sincs a közeljövőben.

@Peti817172M:
Mázlista.

záporjózsi 2011.10.18. 16:09:57

@Szumi: Köszönjük. A lényegen nem változtat. Most 500-600 km a max. amit össze lehet szedni viszonylag értelmes útvonalon.

@Zabalint: 2004. évi XXXIII. tv. az autóbusszal végzett személyszállításról. Egyszerűen tilos.

Denzelii 2011.10.20. 09:34:39

@Zabalint: elvben, de gyakorlatban nem (aka: a jogalkotó szerint igen, a pénztárnál nem).

Hmm, te utazol is ezekkel? Nem úgy tűnik.
Kilóméter alapon ugyanannyit kérnek, csak ugye nem ugyanazon az útvonalon jutnak el oda, ezért mégsem ugyanannyi a két jegy.

záporjózsi 2011.10.20. 11:13:51

@Denzelii: Ezt a jogalkotó is tudta, hiszen ugyanabban a rendeletben van, hogy távolság alapú a díjszámítás. És övezetes. Ha majd területi vagy viszonylati alapú lesz, az lesz a baj.
süti beállítások módosítása