A héten Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója is elismerte, hogy a vasút ma drága és hogy majdnem annyiba került egy utazás vonattal, mint kocsival.
Ezt az állítást mi is meg tudjuk erősíteni, s akkor fel is tennénk a kérdést: Vajon jó ötlet lenne -e az azonnali viteldíj-csökkentés? Azaz, többen utaznának -e a vasúton, ha olcsóbb lenne a jegy?
Ha igen, akkor ki állná az olcsóbb jegyek miatti kiesést? Mivel a MÁV állami cég, ezért az adófizetők, de hozna -e több bevételt az, hogy olcsóbb jeggyel többen utaznának? Mi az az ár, amiért érdemes lenne visszaülni a Volán buszairól, vagy az autóból a MÁV vonataira? Milyen feltételek kellenek ehhez még a jegyárak csökkentésén kívül?
Néhány példa, a MÁV jegyáraira, másodosztályon, egyszerű személyvonattal az összehasonlítás kedvéért:
- 100 km teljes árú: 1830 Ft (menettérti: 3660 Ft)
- 200 km teljes árú: 3360 Ft (menettérti: 6720 Ft)
- 300 km teljes árú: 4580 Ft (menettérti: 9160 Ft)
A fenti összegek 1 főre vonatkoznak, s teljesebb a kép, ha a ma aktuális 95-ös benzin kb. 400 Ft-os árával számolunk (az árak kb. 392-395 Ft körül mozognak, ezt kerekítettük).
A 400 Ft-os literárat figyelembe véve, ennyi üzemanyagot lehetne venni a vonatjegy árából:
- 100 km teljes árú: 4,58 liter (menettérti: 9,16 liter)
- 200 km teljes árú: 8,4 liter (menettérti: 16,8 liter)
- 300 km teljes árú: 11,45 liter (menettérti: 22,9 liter)
Ezek a mennyiségek még akkor is figyelemre méltóak, ha például az autó fenntartásánál jelentős más költségek is fellépnek, hiszen az autót nem csak a vonat pótlására tartanánk fenn.
(hadd hívjuk itt fel a figyelmet arra, hogy minden hétvégén egy-egy érdekes témát bocsátunk vitára, melyekért érdemes külön is visszatérni)
Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!
|
Az utolsó 100 komment: