MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Még egy utassal kevesebb

2011. augusztus 26. - Vittore.

Zoltán az oldalt található gyorsbeküldőn küldte be a történetét. Mivel a gyerekei szeretnek vonatozni, így Velencére tartva nem az autó mellett döntött, hanem igénybe szerette volna venni a magyar vasút segítségét.

A család ki is érkezett a Déli-pályaudvarra, ahol az indulás előtt 25 perccel még nem volt kiírva a vágányszám. Ezután elkezdődött az igazi tortúra: a vonatjuk késett 10 percet, majd később 20-at, aztán 30-at, 40-et és 50-et. Eközben a strandolni vágyó tömeg a napon izzadt, bár kétlem, hogy így tervezték a napon való sütkérezést...

Zoltán a történteket latolgatva mégis a kocsi mellett döntött, ám mielőtt hazaindultak volna, természetesen vissza szerették volna kapni a jegyük árát. Erre megint csak egy hosszú sor kiállásával lehetett volna mód, így Zoltán megfogadta, hogy egy darabig biztos nem vonatozik a család.

Íme a beküldés:

Tisztelt Máv!

2011 Július 9.-én szerettünk volna a családommal Velencére utazni egy kis strandolásra. Úgy gondoltuk, hogy nem autóval megyünk, mert a gyerekek szeretnek vonatozni.

A jegyet az interneten megvásároltam, és kimentünk a Déli pályaudvarra, hogy a 8:31-es vonatra felszálljunk. Időben kiértünk, a menetjegyet az automatán keresztül megkaptam.

Már csak 15 perc volt az indulásig, de hogy melyik vágányról megy a vonat az nem volt kiírva. 5 perccel az indulás előtt kiírták, hogy 10 perc késés lesz. Már egy jó nagy tömeg várta a vonat indulását, a többség a tűző napra szorulva.

Elindult új  blogunk, mely a történelemmel foglalkozik: Múlt-idő Történelmi Magazin: Aki elvesztette a Szent Koronát

Újabb várakozás után kiírták, hogy 20 perc késés lesz. Aztán hogy 30, 40, és 50 perc késés. Persze nem rögtön írták ki, hogy 50 percet fog késni a vonat, hanem fokozatosan.

Ekkor úgy láttuk, hogy vonattal aznap nem fogunk leérni Velencére, ezért haza indultunk, hogy akkor autóval talán le fogunk jutni fürödni. A jegypénztárban szerettem volna visszaváltani a jegyet, de ekkor egy kedves hölgy, közölte, hogy semmi akadálya ennek, ha még végigállok egy kígyózó sort.

Na ekkor telt be a pohár. Úgy gondolom, hogy ez a szolgáltatás egy nagy nulla. A tájékoztatás szintén. A hangos bemondóba ugyan mondtak valamit, de az érthetetlen volt.

Javaslatom: Ha azt szeretnék, hogy az emberek vonattal utazzanak, megfelelő körülményeket teremtsenek. A kánikulában talán oszthattak volna frissítőket. Normálisan tájékoztassanak arról, hogy miért késik a vonat, hogy meddig kell várni.

Egy biztos, hogy egy darabig nem fogom igénybe venni a Máv-start szolgáltatásait.

Üdvözlettel * Zoltán

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!





Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr493182643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.08.26. 21:11:44

Déliben osztanak vizet, de csak annak, aki utazási szándékkal bemegy a karámon belülre (meg annak, aki odamegy kérni), de ha nem mész oda, akkor nem fog hozzád levitálni magától a víz.

Velencére óránként megy személyvonat, és időnként egy sebes, szal ha 50 percet késett, akkor már nem sok volt hátra a következőig.

Vittore. 2011.08.26. 21:32:14

@Peti817172M: Július 9-én még nem volt vízosztás.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.26. 21:51:22

Részvétem a családnak.

A MÁV egész jól kezelte a helyzetet, csak az utasok ne lábatlankodtak volna peronokon.

Kedves MÁV! K O M M U N I K Á C I Ó !!!!!

názmin (törölt) 2011.08.27. 05:40:10

Valószinü egy be érkezö szerevénynek kellet volna vissza fordulni és az ha késik akkor hogyan induljon vissza idöben?EGYÉBKÉNT ÜTEMES MENETREND VAN ÓRÁNKÉNT INDULNAK A FLÖRTÖK ÉS JÓ 50 PERC ALATT MEG IS ÉRKEZNEK!!!Ez legyen a legnagyobb gond a menetrenddel akkor minden oké!!!!!!!!

jack o'neill 2011.08.27. 09:45:51

Ezzel a vonattal jöttem haza melóból aznap!
Való igaz, csak nőtt a 8:31-es késése. Végül 1 óra késéssel, totálisan tele (még a WC-ben is voltak szerintem), 9:31-kor indult el. Igaz az utolsó percekben úgy kellett a serpenyősnek (a pinpong ütős aki jelzi az indulást - nem tudom mi a szakszó), hogy a dohányosok is takarodjanak már fel. Addigra az egyébként dupla Flirt-et - látva a hatalmas tömeget - kibővítették triplára. Majd az ezt követő 9:31-es is elindult némi késéssel és az is tripla Flirt volt.
A MÁV-nak fekete pont, mert akkor nem volt felkészülve, hogy aznap, a jó időben bizony sokan mennek majd Velence felé. Viszont jó pont, hogy látva a nép mennyiségét a csatolt villamosokat triplára bővítették! Így azt a hatalmas tömeget, plusz Kelenföldön és Camponánál álló rengeteg utast csak el tudták vinni. S, mind a kallerok, mind a Déliben a hangos mondta a dolgokat (a beküldő nem értette, más 600 ember meg igen)
A beküldő nem tudom meddig várt, de ha kicsit türelmesebb, akkor megspórolja a haza + autó kerülőt. Valószínűleg már rég Érd magasságábanlettek volna a klímában, mikor még csak hazafelé mentek az ótóért. Értem, hogy - pláne gyerekkel - idegesítő mikor már fürdhetnének, de én sem morogtam, pedig k*rva fáradt voltam és már aludhattam volna....
@Peti817172M:
Akkor még nem volt vízosztás.

Black Hawk 2011.08.27. 13:45:52

" A hangos bemondóba ugyan mondtak valamit, de az érthetetlen volt."

Ennél már csak a "hangos bemond valamit, de az első, második, harmadik, x-edik vágányon álló csörgő miatt nem lehet hallani" eset a jobb. Halláskárosodást lehet mellettük kapni, amikor ilyen áll valahova, az ember menekülhet, mert szétmegy a feje. Selejtezhetnék már végre őket, megünnepelnénk páran.

lurkó 2011.08.27. 14:23:03

@Black Hawk: Azért a Déliben ritka látvány a classic csörgő. Ráadásul számomra sokkal fejfájditóbb a Flirtek folyamatos sípolása.

lamed 2011.08.27. 20:01:35

"Ha azt szeretnék, hogy az emberek vonattal utazzanak, megfelelő körülményeket teremtsenek."

Hol éltél te eddig? Ez a módszer a hanyatló nyugat módszere! Nálunk nemrég valamelyik MÁV vezető teljesen komolyan azt javasolta, hogy méginkább lehetetlenítsék el az autózást, így kényszerítsék az embereket a vonatra. EZ az igazi magyar módszer!

Jadro 2011.08.27. 20:04:07

Peti817172M : "Velencére óránként megy személyvonat, és időnként egy sebes, szal ha 50 percet késett, akkor már nem sok volt hátra a következőig."

Ez egy igazi MÁV-os hozzáállás. Kollégához van szerencsénk? :)

vidor 2011.08.27. 20:05:44

Bevett gyakorlatnak tűnik, hogy mindig csak annyi késést mondanak be, amennyi már van, és tíz percenként növelik tízzel.

Saláta27 2011.08.27. 20:18:29

@vidor: Ezt nem értem egyáltalán, tényleg általános gyakorlat. Kizártnak tartom, hogy pl. egy nemzetközi gyorsvonat esetében, amely 80-90 perc késéssel érkezik a határra, miért nem lehet azonnal kiírni a 90 perc késést; miért kell először 15, aztán 25-35-45-55-65-75-90 perc késést kiírni, és így olyan embereket is várakozásra késztetni, akik már az elején találtak volna alternatív megoldást.

aha, persze 2011.08.27. 20:39:01

"igénybe szerette volna venni"

szerette volna igénybe venni

Én is elszúrom mindig :)

Marty Mcfly 2011.08.27. 20:40:01

erről csak egy dolog jut eszembe egyetemista éveimből:
Zuglóban kellett leszállnom, hogy a keletibe csatlakozzak. Ekkoriban (21. század első évei) a zuglói pályaudvar falára a következő szöveg volt "fújva":
"Buzi MÁV"
No comment!
Nem tudom, azóta él-e még a felirat, mindenesetre tömör és velős!
:-)))

aha, persze 2011.08.27. 20:46:00

Az összes vasutast így kellene kiszolgálni:

Vasutas: Jónapot, kérek egy liter tejet.
Eladó: 300 Forint.
Vasutas: Parancsoljon.
Eladó: Köszönöm.
Vasutas: Na, miért nem adja ide a tejet? Most fizettem érte!
Eladó: A tejet előre láthatólag 10-15 perc késéssel fogjuk kihozni a raktárból. Addig is szíves türelmét, és megértését kérjük.

Pszt! 2011.08.27. 20:49:56

-Indulás előtt 25 perccel minek akar a vágány mellett ácsorogni a 40 fokos kánikulában?
(most olvasom tovább, hogy nem is 25 csak 15. Vittore elírta :) )

Amúgy a levélíró nem lehet nagy vonatos, ha ilyen csekélységek kiakasztják. Ez a MÁV ember! Naponta vonatozom munkába, láttam sok kacifántos dolgot.

bbandi 2011.08.27. 21:36:56

Vagy 10 évvel ezelőtt mentem majdnem ilyen melegben Szolnokról a balatonra (Szolnoktól átszállás nélkül), ott az a vonat emlékeim szerint 20-ról 80-ra növelte a késését 10 percessével.

gyilkos fűegér 2011.08.27. 21:55:20

Lehet, hogy idealista vagyok, de egy laza egy órás késés után a MÁV-nak nemhogy soron kívül vissza kellett volna fizetni a jegy árát, de elvinni ingyen, és utána a célállomáson mindenkinek visszaadni a pénzt.
Nem néztem utána, de elképzelhetetlennek tartom, hogy mondjuk a német, vagy a svájci államvasút ne fizesse vissza azonnal a pénzt egy órás késés után.

@jack o'neill: Volt olyan opció a célállomáson, hogy visszafizetik a jegyed árát?

Mylady 2011.08.27. 22:02:01

50 perc? Az vicc. Anno egyetemista koromban jártam úgy (Bp-Békéscsaba), hogy kimentem reggel a 8:30-as vonathoz és végül a 10:30-assal mentem haza, mert az indult el előbb...

lala5a 2011.08.27. 22:21:46

@jack o'neill:
Azért csínján bánjunk azzal a jó ponttal. Bizonyára emlékszünk még rá, hogy júniusban késő őszi idő volt, évszázados hideg rekordok dőltek meg. Aztán július 9-ei hétvége előtt megjött a nyár, a meteorológusok egész héten arról beszéltek, még a hőségriasztást is elrendelték. Mindenki készült az első igazán nyári hétvégére, csak a MÁV nem. 4 fős társasággal utaztunk volna ezzel a vonattal mi is. Valóban 8:15-kor, amikor kiérkeztünk már tekintélyes tömeg volt a Déliben. Csak vonat nem volt sehol, ami el is szállíthatta volna őket. A tájékoztatás egyenlő volt a nullával. 40 percnél tartott a kiírás, amikor bementem az ügyeletes tiszthez, aki éppen telefonon beszélt valakivel, akinek azt a rendkivüli helyzetet ecsetelte, hogy utasok olyan tömege lepte el a Délit, amilyent ő még nem látott. Pedig nem Brad Pitt zombijai tettek látogatást. A telefonos élménybeszámoló után, amikor már 40 perc volt kiírva késésnek, még nem tudta megmondani, mikor fog elindulni a vonat. Csak annyit, hogy most már hamarosan várható, miután összekapcsolják és betolják a 3 egységes szerelvényt.
Mivel jó előre tudott volt, hogy nagyon meleg lesz, ha MÁV kicsit is törődne az utasokkal is, eleve már 3 egységes szerelvényt állít be. De ha nem tette, akkor miért az indulás előtt néhány perccel jutott eszükbe vonatozást játszani, ki-be tologatni a szerelvényeket? Jobban járt volna mindenki, ha időben elszállítják a 8:31-es szokásos összeállítású szerelvénnyel azokat akik addigra már kint voltak, és nem várják meg, hogy a következő 1 órában megduplázódjon az utasmennyiség. Megjegyzem, Elvira szerint pontosan 61 perc volt a késés, tehát már a következő vonatnak is el kellett volna indulnia, amikor még az előző sem indult el.
Mi is lemondtunk az utazásról. A pénztárakat látni nem lehetett, nem, hogy megközelíteni, ezért a Keleti-ben váltottuk vissza a jegyeket, természetesen 20%-ot levonva, amiért nem hoztunk igazolást a késésről ami miatt elálltunk az utazástól, vagy váltottuk volna vissza a Déliben igazolás nélkül, ahol hivatalból tudnak a kialakult káoszról.
Ilyenkor az jut eszembe, a MÁV-nak csak 2 baja van az utasokkal.
Az egyik, ha nincsenek, a másik, ha vannak.

Teszt.Elek 2011.08.27. 22:27:27

@Saláta27:
Egyszerű pszichológia.. Ha 5-10 perc mulva "jön" a vonat, akkor nem fogsz elszaladni, hanem mindjárt itt van alapon megvárod.

Ha kiírnák, hogy 90 percet késik, akkor inkább felülnél egy buszra és lehet oda is érsz mire a vonat megérkezik ami elvinne.

Röviden: a MÁVnak nem érdeke pontosan tájékoztatni minket a késésekről, mert azzal mindenképp legfeljebb utasokat veszítenek.

SvenH. (törölt) 2011.08.27. 22:34:30

@Peti817172M: aham...
ha pedig az elozo is kesett volna akkor nem szuletett volna meg ez a level

SvenH. (törölt) 2011.08.27. 22:45:52

@jack o'neill: "A beküldő nem tudom meddig várt, de ha kicsit türelmesebb, akkor megspórolja a haza + autó kerülőt. Valószínűleg már rég Érd magasságábanlettek volna a klímában, mikor még csak hazafelé mentek az ótóért."

ez azon tul hogy cinikus nem veszi figyelmbe a tenyeket...

"A család ki is érkezett a Déli-pályaudvarra, ahol az indulás előtt 25 perccel még nem volt kiírva a vágányszám. Ezután elkezdődött az igazi tortúra: a vonatjuk késett 10 percet, majd később 20-at, aztán 30-at, 40-et és 50-et."

ha a vonat indulasa elott VALOBAN KIIRTAK VOLNA, hogy a vonat 50 percet kesik, akkor a csaladnak lett volna olyan 75 perce...
amikor a vonat indult volna, akkor mar fürcsiztek volna a strandon...

tede 2011.08.27. 22:46:20

A MÁV nagyon jól működne, ha nem lennének az utasok.

zbzbzb 2011.08.27. 22:51:51

én tényleg nem értem azokat akik egyetlen szóval is a védelmükbe veszik ezt az "intézményt"
a magyar állóvasutak gyakorlatilag megszünt létezni, mikor látjátok be végre?
amit most láttok, az a végjáték
remélem a romokon egy olyan szolgáltatás születik majd, ami mindenkinek (utasok+dolgozók) jó lesz

rcfan 2011.08.27. 23:07:34

Lehet csemegézni hány nem zöld ( késés < 5 perc ) vonat van:
elvira.mav-start.hu/terkep/

elég.volt 2011.08.27. 23:34:53

Nade kedves posztoló. Miért kell ilyen csúnyákat írni a MÁV-ról. Természetesen nem neked van igazad. A MÁV, a BKV és a Volán is kiválóan, a paraméterkönyvnek megfelelően, tisztességgel, becsülettel, a megfizetett díjjal arányos szolgáltatást nyújtva szállítja a hozzád hasonló folyvást elégedetlenkedő utasokat. Ejnye-ejnye. Vigyázz, nehogy odafent elolvassák az áskálódó írásodat, mert még a végén a szólás- és a szabad véleménnyilvánítás szabadságának jegyében a rendszer börtönében találod magad.

Én előre szóltam...

Mr Garrison 2011.08.27. 23:38:25

leszarom. vagy gépkocsival vagy motorral közlekedem. a többi idegtépő és pénzügyileg veszteséges számomra. a saját kocsidban/motorodon oda mész és akkor amikor szeretnél, ha nagy dugóra számítasz akkor motor, ha tudod hogy sokan mentek akkor kocsi. nincs nyomorgás, várakozás.

Kobunko · http://elejtett.blog.hu 2011.08.28. 00:33:25

mondjuk ma Gárdonyban két órát állva a dugóban a volán mögött (mellettünk a sínek) eszembe jutott párszor, hogy ha vonattal jövünk, nemcsak már rég otthon vagyunk, de a söripart is plusz egy fő támogatja. de persze hamar rájöttem, hogy míg kocsival egy év alatt másodjára csúszott a menetidő, vonattal ez körülbelül bármelyik vonalon bármikor megtörténik. fölösleges gondolat volt látatlanban bízni a mávban, és arra vall, nem gyakorlott utasról írta a levelet :)

Jofiu 2011.08.28. 01:25:33

Ezt már velem is eljátszották.
De.
Ez úton is szeretném megköszönni annak a segítőkész péztárosnak a javaslatát aki 10 perccel a vonat indulása előtt lebeszélt az indulásról. Mondta, hogy a vonat tuti nem lesz itt 10 percen belül mert épp csak elindult a 40 percre lévő állomásról. Várjak mennyit késik végül.
És igaza lett, miután nagyjából húsz perces lépésekben 80 percre módosult a késés meggondoltam magam, nem utaztam.

Mindenesetre a forgalomirányítóknak a tudjákmit a tudjákmilyükbe. Kicsit nehéz elhinni, hogy mindíg csak 10 perccel a folyamatosan módosított időpont előtt derült ki, hogy fél órán belül mégsem lesz még ott a vonat! Nem is érdekelnek a kifogások erre, és még egyszer kössz a pénztárosnak.

Jofiu 2011.08.28. 01:33:10

@aha, persze:
Nem rossz ötlet.
És ha az áruval kapcsolatban minőségi kifogások merülnek fel - romlott - akkor 15%, de minimum 200 forint kezelési költség ellenében visszaváltható.
Dolgozik itt valaki boltban? Kipróbálhatná milyen fejet vágnának.

Jofiu 2011.08.28. 01:37:09

@Jofiu:
"aki 10 perccel a vonat indulása előtt lebeszélt az indulásról."
helyett
'aki 10 perccel a vonat indulása előtt lebeszélt a jegyvásárlásról.'

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.08.28. 02:03:40

@rcfan: bakker. Gyekenyes- BP , keleti 378 perc, es legalabb 3 vonatot latok meg 200 perc felett. Aztak...

Nekem , ha evente 2szer hazamegyek Magyarorszagra, mindig sikerul egy-ket oras kifognom. Mert valakia vonat ele ugrik, vagy masik vonat ele, es a ketpalyas vonalona masikon nem tujak elengedni a vonatokat... Arrol nem is beszelve, hogy egy teljesaru jegy mennyibe kerul, es ezert mit kap az ember? Mocskos , budos kocsikat...

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.08.28. 02:06:16

Vágányfelújítás alatt álló vonalon már csak ilyen az élet.
Amúgy a elvira.mav-start.hu/terkep/ épp 379 perc késést ír a 201-es Gyékényes-Keleti pu vonatra Fonyódnál. Időkép meg 44km/h-s szelet.
Szóval 2011-ben ugyan miért tetszik kizárólag a táblára-hangosra hagyatkozni?

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.08.28. 02:14:40

@tildy:): :) 3 perc különbséggel :D :D
Az inkriminált vonalon cuki, dobozból elővett masinák gurulnak. Légkondival. Bár itt a végeken sem kell panaszkodnom: épp renoválják az algyői Tisza hidat és valamiért a MÁV trakció számára a leggazdaságosabb megoldás az volt, hogy fogtak két M-62es erőgépet (civilben tehervonatot továbbít), mögéje biggyesztettek 2 db kocsit, és így pirítanak Szeged és Algyő között azon a hatalmas 16km-es távon. Gondolom csak azért nem Gigantot vagy Teknőt fogtak be eléjük, mert nem villamosított a pálya. Bár, ha már itt tartunk, a népjóléti Kiskunfélegyháza-Szeged tanyajáró személy is egy kocsiból és egy V43-ból áll. Motorvonat errefelé luxus %D

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.08.28. 02:16:42

@tildy:): A késé oka: az erős oldalszél (44km/h + 60-70km/h-s széllökések).
Fonyód állomáson kigyulladt fa dőlt a felsővezetékre, egy másik pedig Balatonszárszón tépte a drótot.
Fonyód egyik csonkavágánya mellett kigyulladt egy fa, és a felsővezetékre dőlt, az áramellátást ki kellett kapcsolni a károk elhárításáig. Késő este Balatonszárszón újabb fát döntött a vezetékre a vihar, a késések háromórásra nőttek.

szgy 2011.08.28. 02:48:42

@Mylady: az olaszoknál jó a vasút, de nem kapkodják el a dolgokat. a nagysebességű vonatok mire Milánóból vagy Rómából Szicíliába érnek, annyit késnek hogy szinte bármelyik helyi személyvonattal hamarabb célbaér a kedves utas :-)

persze a szolgáltatás még ott is messze jobb a magyarországinál.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.08.28. 04:20:43

Ááá, hülyeség ez a vonatozás.Már 2008-ban is megérte, még egymagamban is(!) autózni a vonat helyett.Árban a benzin csak párszáz forinttal volt több a vonatjegynél, és ugye a kocsi azért eléggé háztól házig megy, nem áll meg minden nagy fánál, és ha többen vagyunk utasok, akkor nem többszöröződik a költség, hanem osztódik többfelé.Na ez a nem mindegy.A vonatozás manapság egy vicc, csak épp nevetni nem tud az ember rajta.Persze gyerekként nyaranta vonatozni a Balatonra az romantikus volt, de már nem hiányzik.

HLaci 2011.08.28. 05:59:00

"így Velencére tartva nem az autó mellett döntött, hanem igénybe szerette volna venni a magyar vasút segítségét."

na itt Qrta El.
nemkicsit: NAGYON.

amúgy röhej, hogy ez a sok szerencsétlen barom bármit is elvár a mávtól...

a máv nem arra van vazze, hogy elvárásoknak felejjen meg, hanem arra, hogy pár10e vasutas kellemesen lógathassa a lábát, a górék meg talicskázhassák kifele a pézet.

olyan qrva nehéz ezt felfogni?

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.08.28. 06:35:34

@geegee: Igen-igen, és maga az autó, a karbantartás, a kopás, az egész amortizációja, a jogosítványod autópályamatrica mind-mind ingyen van.
Köszönjük, ezt már ismerjük.
Én egy gyengébb, olcsóbb használtautó árán évekig elvonatozok. Amíg sajnos nem csak a benzint kell bele vásárolni, addog bizony nem olcsóbb a saját autó, csak ferdített számításokkal.
Egyszer 2 autóőrült bolonddal beszélgettem ők is jöttek ezzel a "benzin olcsóbb mint a jegy dumával" aztán leültem velük pontról-pontra összeszedni mi mennyibe fáj/fájt, bizony vastagon drágábbra jött ki az autó.
Amiben "nyertek" az a rugalmasság, és a kényelem, ezt el is ismertem nekik, ezek nem forintosíthatóak. De nem olcsóbb és közel nem olyan olcsó a vonat.

De amúgy felajánlottam már sok embernek, hogy az évi 20-22 ezer km vonatozásom menetjegyeinek árát teljesárúra kiegészítve megkapja egy évre, ha alámtol egy autót amit csak tankolnom kell, minden költséget, még a jogsimat is Ő állja.
Sajna senki nem tette még meg, és ez nem azt bizonyítja, hogy az " autó olcsóbb a vonatnál" elv igaz lenne.

Gluteus Maximus 2011.08.28. 07:19:08

„Az 1970-es évekre a vasútnál csak a hülyék maradtak
– és a megszállottak.” Moldova György

A megszállottak azóta nyugdíjba mentek...

kenya5 2011.08.28. 07:26:53

Málam etalon a német vasut amikor a kalauz nem azt mondja hányadik megálló hanem leirta egy papirra hogy 16:16 egy mellékvonalon! ez mikor lesz a MÁV-nál?????

poluri 2011.08.28. 07:52:01

Sajnálom a gyerekeket. Az apuka kapott a MÁV-tól egy kiváló érvet, hogy soha többet ne kelljen elvinnie őket vonatozni.

poluri 2011.08.28. 07:55:55

A hobbivonatozáshoz ésszerűen kell megválasztani az időpontot, amikor várhatóan kevés az utas, nincs se kánikula, se hófúvás.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.28. 07:58:52

@Kimérős szaloncukor (Lédig): ez igaz is, csak van az a variacio, hogy a kocsi mar megvan mert amugyis kell
na akkor, folrg ha tobben mennek, olcsobb es kenyelmesebb utazni
meg ilyenkor sem csak benzinnel, megy az teny..
de azert ne onnan induljunk i, hogy na en most kivaltom a vonatot a kocsival es elkezdek jogsit szerzni, majd kocsit venni stb.

poluri 2011.08.28. 08:07:38

Javaslatom hobbivonatozáshoz: menjetek ki a pályaudvarra a gyerekekkel menetrend nézegetés és internetes helyfoglalás nélkül. Nézzétek meg a bent álló vonatokat, majd kérdezd meg őket, hogy melyik tetszik nekik. Válasszatok egy vonzó leszálló állomást, nézzétek meg a visszautazási időpontokat, hogy megfelelőek-e. Út közben az interneten tájékozódj a célállomásról, hogy program javaslatokat tudj adni a gyerekeknek, amikor leszálltok.

Neduddgi 2011.08.28. 08:13:09

Ahogy elnézem, Gyékényesről most nem érdemes vonattal menni a Keletibe... A 201-es jelenleg 577 perc késésnél jár, a 441-es pedig 73 percnél. Figyelembe véve, hogy a 201-es valahol Enyingnél vesztegel, ennyi idő alatt már gyalog is fel lehet érni Pestre.

kenya5 2011.08.28. 08:24:42

@Kimérős szaloncukor (Lédig): ha neked holnap délelött tiz órára jelenésed van valahol mikor indulsz a kedvenc vonatoddal?

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.28. 08:35:29

@Kimérős szaloncukor (Lédig): persze ha már alapból VAN valakinek autója meg jogsija, és mondjuk négy-ötfős családdal indulna el... Számoljuk csak ki?... A poszt nem az apuka-egyedül-mindennap-utazik szituációval foglalkozik ugyanis. Két teljes árú vonatjegy pl már nekünk sem éri meg az autóhoz képest, ami ugyanannyiért visz több embert is. És BKV-zni, jegyért sorbanállni, kéregetőket kerülgetni, késésre várni sem kell.

@Pszt!: "-Indulás előtt 25 perccel minek akar a vágány mellett ácsorogni a 40 fokos kánikulában?"
Mondjuk azért megy ki valaki 25 perccel előbb, mert
- megeshet, hogy 15-20 percet áll sorban majd jegyért, mert éppen olyanja van a MÁV-nak.
- és/vagy szeretne a kölköknek megfelelő ülőhelyet találni, mielőtt agyig telik a vonat.

A fogdoki 2011.08.28. 08:43:30

1. Én itthon már évek óta felhagytam a vonatozással. Maximum ha fáradt vagyok és nem vagyok időhöz kötve, akkor jó sok könyvvel felszerelkezve még nekiindulok, de csakis akkor, ha sehol nem kell átszállnom, mert az végképp reménytelen kis országunkban!
2. A vonatinfón is elgondolkodtató, hogy a zöld nem azt jelenti, hogy pontos, hanem hogy max. 5 percet késik. Tessék csak utánanézni, mondjuk Nyíregyháza-Békéscsaba viszonylatban nem ritka az 5-6 perces átszállási idő Szolnokon! A német RTL-en nemrég a híradóban botrányosnak kiáltották ki a német vasutat, mert - ha jól emlékszem - csak a vonatok 60%-a pontos, és legalább 30%-a 1-5 percet késik, míg Svájcban asszem 96%-a percre pontos.
3. Svájcban sokat vonatoztam és tényleg percre pontosak még a kis regionális vonatok is. Egyetlenegy vonat késett egyszer 6 percet, de akkor a kalauz már fülig vörösödve mentegetőzött.
Ott a 10-12 perc átszállási idő az átlagos, de bőven elég, pláne hogy a nagy pályudvarok előtt a kalauz bemondja, hogy merre lesz átszállás és - figyelem! - még azt is, hogy hanyadik vágányról fog indulni a vonat. Amit egyébként a menetrend is ír, akár hónapokkal előre! Tehát előre tudtam mindig készülni, mert tudtam, hogy hanyadik vágányra fogunk érkezni, és honnan indul a másik vonatom. Én minden MÁV-osnak megmutatnám egyszer, hogy így is lehetne ezt. Cserébe olyat is láttam, hogy indult a vonatunk, amikor valaki még szaladt volna, de az éppen elinduló vonat már nem állt meg! Egy ember miatt nem éri meg kockáztatni nekik, hogy a többi néhány száz késve érkezzen meg...
4. Na Németországban Erfurtban volt szerencsém hasonlókat átélni, mint itthon. Az IC-m, amivel a Frankfurti reptérre kellett volna eljutnom, baleset miatt 60 percet késett. Másik vonat nem volt, csak majd a következő IC, de mivel egymás mögött jönnek, az is késni fog - tájékoztattak az utascentrumban (normális emberi hangon, sajnálkozva, nem türelmetlenül, mélységes elnézésüket tolmácsolva). 60 perc leteltével 70 percre módisították, majd 80-ra. Na innen jött viszont a különbség: nem bajlódtak a további módosításokkal, hanem egyszerűen bemondták a vonatot. Hanyadik vágányra jön, melyik szektorban található az étkezőkocsi, az elsőosztályú kocsi, stb...és hogy a vágány mellett vigyázni tessék! Ezt megtették kétpercenként kb. további 15 percig!!! Na ez még itthon is durva lett volna! (Aztán Frankfurtban a reptéren a tügőm kiköptem, úgy rohantam, hogy le ne késsem a gépemet...)

Tomi1973Wien 2011.08.28. 08:43:35

vezetoseget fellogatni, szemelyzet jelentos reszet megkorbacsolni, aztan elkezdeni rendet rakni... :LOL:

nekemirj 2011.08.28. 08:52:09

A Vasútnál egy tökös vezető tudna rendet tenni, de az nincs. Egyébként az első számú fővonalon sincs rend, sőt. Már meguntam, hogy ugyanaz a vonat minden héten egyszer legalább 30 percet késik, írtam a Máv Startnak. Kaptam is egy semmitmondó választ. Erre 2011.08.26-től vágányzári menetrend van, amit természetesen nem tartanak be, mert nem is akarják. Erre írtam újra a Máv Startnak és az infrastruktúráért felelős államtitkárnak is mellékeltem a levelet. Íme:

2011.08.26. A 4827-es vonat 20 perc késéssel érkezik meg Tatabányára. 40 perc késéssel még csak el sem indul.
Az előtte közlekedő 4907-es gyorsvonat 40 perc késéssel indul el Tatabányáról, miután addig ott állt.
Utastájékoztatás semmi.

Tudom, mint állandó utas, hogy mától vágányzári menetrend van. Ezért is felháborító a késés.
Teljesen felesleges vágányzári menetrendet csinálni, ha úgysem tartják be. Vagy akkor olyat kell csinálni amit be tudnak tartani. Több ötletem is van, de nem osztom meg mert a Magyar vasút nem utasbarát, hanem ellenségnek tekinti az utast.

Mindenesetre kérem kivizsgálni a mai ügyet különös tekintettel a következőkre:
1. Ki a felelős a vágányzári menetrendért és annak betartásáért. Ha nem működik a dolog, milyen személyi konzekvenciákat vontak le belőle. (elbocsátás?)
2. A hőségriadóban semmilyen víz osztás nem volt az állomáson a vonat meg a tűző napon állt. Ki ezért a felelős, miért nem tették meg az intézkedéseket?
3. Miután az utastájékoztatás semmilyen sem volt az állomáson azon kívül, hogy néhány vonat késik, milyen személyi felelősségre vonást kezdeményeznek? Véleményem szerint az állomásfőnök és a fő menetirányító azonnali elbocsátása lenne a legelső lépés.
4. Ilyen szolgáltatási színvonal mellett mikorra tervezik a havi és félhavi jegyek 50%-s árcsökkentését ezzel is kedvezni azoknak a még megmaradt utasoknak akik a rendszeres késések miatt még egyáltalán tudnak dolgozni, vagy a vasutat választották.

Tekintettel arra, hogy ezen a héten a 4827-s már háromszor késett 10 percnél többet (A MÁV személyi és tárgyi mulasztásából) és emiatt több száz ember a munkából elkésett a levelemet mellékelem Dr. Völner Pál Úrnak is, hogy képben legyen milyen rosszul is mennek mennek a dolgok Magyarország első számú vasúti fővonalán és a MÁV Zrt.-nél. Ennek fényében talán a kormányzat is oda tud hatni, hogy megtörténjenek a személyi felelősségre vonások és a 21. századnak megfelelő vasúti közlekedés alakuljon ki.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.28. 08:57:44

@tildy:):

Vihar volt, és a déli part forgalma ezért állt, mivel több helyen fák dőltek a sínre és két helyen vezetékszakadás is volt.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.28. 09:17:58

@Kimérős szaloncukor (Lédig):
Budai agglomeráció - Balatonfüred melletti nyaraló

Volán jegy 2 egész, 1 diák: 1375 Ft
3 db BKV jegy Volán busztól a délibe 840 Ft (Gyüjtővel)
Vonatjegy BFüredre hármunknak 6200 Ft
Buszjegy Balatonfüreden a vasút és a nyaraló között 615 Ft

Egy odaút költsége 9030 Ft, Ezért a pénzért nem tudok csak korlátozott mennyiségű poggyászt vinni.

Ez oda vissza 18060 Ft!!!!!

Egy reggel 7:30-as indulás esetén is csak déli 12 után néhány perccel vagyok ott.

Autóval háztól házig 118 km, M7-est nem kell igénybe vennem, tetszőleges mennyiségű csomagot, sőt még a kutyámat is magammal vihetem. A rekord időm az 1 óra 18 perc, átlagosan 1 óra 35 perc alatt megteszem, a leghosszabb idő volt eddig 2 óra 15 perc.
A kocsim 5,3 és 6,2 között fogyaszt százon (Mennyi klímahasználat, mennyi város), mi most 7 literrel számolunk, az üzemanyag árát 400 Ft-nak vesszük. Így kapunk egy odaútra 3304 Ft-os költséget. Oda-vissza 6608 Ft.

A különbség az autó javára 11452 Ft.

Várom, hogy egy 336 km-es úton milyen tételek merülnek fel, amire nem elég a 11452 Ft.

Leonce 2011.08.28. 09:34:28

Az a baj, hogy a személyszállítás a MÁV-nál veszteséges. (mondjuk az más kérdés, hogy akkor miért pont a MÁV Cargo-t privatizálták, elég érdekes módon.)
Ha valami nem éri meg , de kötelező, az szül ilyen helyzeteket.
Én mindenesetre örülök , hogy van a MÁV és a Volán is. Sajnos terv volt, hogy a kormány Győr és Budapest között csak az egyiket működteti, nyilván a vonatot.(Ez elég felháborító lett volna.) Az meg kizárt, hogy az így keletkező plusz pénzből a MÁV fejlesztett volna, szóval én már azt mondom: csak ennél rosszabb ne legyen:) Üdv, egy megfáradt tömegközlekedő, akinek nincs autója

A nép fia 2011.08.28. 09:52:47

Amatőr. Megértem a felháborodását, de sokra nem megy vele. Ez a MÁV. Ezzel mindig kalkulálni kell, ha vonattal akar utazni az ember - pláne, ha strandszezonban.
Egyszerűbb lett volna már reggel azt mondani a gyerekeknek: srácok, kocsival megyünk, és kész.

Felnőtt ember vagy, tudhatnád, hogy a MÁV így működik.

check 2011.08.28. 09:55:09

Olvasgatom a MÁVról szóló egyre kínosabb bejegyzéseket és eszembe jut, hogy 2 hete milyen simán utazgattam Németországban vasúton...
Igaz a dojcse bánnál felfogták, hogy az utas nem szimpla tereptárgy hanem ügyfél, akire szükség van, mert fizet ugye... Bele sem merek gondolni mit gondolhat egy onnan idevetődött túrista...

SarahConnor 2011.08.28. 10:19:18

Kedves posztoló!

Jogos a felháborodásod, de segíthettél volna magadon például, ha nem álldogálsz a tűző napon. Nyilván nincs nagy rutinod vonatozásban, de ha tízpercenként (vagy ötpercenként) módosítják a vonat késésének időtartamát, akkor nyugodtan szundíthatsz is egyet. Szintén jó lett volna megkérdezni valaki rutinos "szopót", aki nap mint nap megjárja ezt a hercehurcát.
Én is mindennap megkapom a magam MÁV-fröccsét. Vannak bizonyos megfigyeléseim, pl ha az indulás előtt 20 perccel vagy többel már ki van írva a késés, az tuti, hogy emelkedni fog. Szimplán csak mert olyan távból nem tudják megsaccolni, hogy mennyi az annyi. És ha elkezdik az ötpercenként csúsztatós játékot, akkor nyugodtan menj be valahová, védett helyre és csücsülj békésen, míg megunják a játszadozást.
Velem nap mint nap adják ezt elő, mert ingázom, és ugye (önhibámon kívül) nincs pénzem autóra, én nem hagyhatom ott egy kis várás után az egészet csak úgy (mert 40 perc gyakran csak kicsi várakozásnak számít). Te igazából egy szerencsés ember vagy, hogy nem szívsz ezzel rendszeresen és van alternatívád. Én csak különböző megfigyeléseket végzek, és túlélőmódszereket dolgozok ki.
Inkább örülj neki, hogy ennyivel megúsztad és nem kell nap mint nap munkába menet nyomakodnod és várnod ugyanúgy, ahogy most kellett, így talán egyre több ember belekóstol az egész MÁV abszurditásába és végre teszünk valamit (a sok mit sem érő panaszkönyvi bejegyzésen kívül).

Üdv.

Szkájvóker Lajos (törölt) 2011.08.28. 10:41:58

@sirdavegd: Ez a tipikus eset, amikor éppen nem a MÁV-on múlna a késés. Csak az utasok sajnos már annyit lettek más alkalmakkor szívatva, hogy az ilyen "jogos" késéseket sem tolerálják. Igen, máshol is vannak a mieinknél sokkal durvább átépítések, máshol is vannak viharkárok, amik miatt sokszor nem kevés késés keletkezik. Viszont alapesetben normálisnak mondható a forgalom. Ha ezt a MÁV-ról is elmondhatnánk, sokkal kevesebb felháborodott user levelét olvasnánk itt :)

Most ezzel nem a jv-ket, mv-ket, fszt-ket akarom bántani. Igen köztük is vannak olyanok, akiket igencsak indokolt lenne lapátra tenni, de ahogy én látom, az átlag teljesen megfelelően végzi a munkáját.

Fel kéne végre fogni, hogy a vasút nem egy hatáság, hanem egy szolgáltató cég.
Illetve az sem ártana, ha legalább a középvezetői szintig működne a szamárlétra. Olyan emberek döntenének, akik valamennyire ismernék a dolgokat a másik oldalról is.

Jofiu 2011.08.28. 10:54:21

@check:
"nem szimpla tereptárgy hanem ügyfél"
vs.
"az utas = önpakoló teher", Ryanairtől szabadon (self loading cargo)

Mackósajt 2011.08.28. 11:04:39

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Várom, hogy egy 336 km-es úton milyen tételek merülnek fel, amire nem elég a 11452 Ft."

A számítás eleve feltételezi, hogy már van autód, mert elengedhetetlenül szükséged van rá valami máshoz. Oszd le szépen összes megtett kilométerre az autód árát + az összes fenntartási költségét (szerviz, biztosítás(ok), esetleges fizető garázs), és add hozzá ezeket az összeghez, és akkor lesz is valami értelme az összehasonlításnak.

Egyébként csak a számítási módszeredet vitatom, a következtetést nem feltétlenül. Az autó családdal nálam is győztes, még akkor is, ha az én becslésem szerint drágább. Család nélkül viszont a vonat nagyon-nagyon lealázza (lealázná, ha valamennyire működne a vasút).

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2011.08.28. 11:22:20

@názmin:

"Valószinü egy be érkezö szerevénynek kellet volna vissza fordulni és az ha késik akkor hogyan induljon vissza idöben?"

Valószínű, de ki a phaßt érdekel? Amikor jegyet váltok a 6:20-as vonatra, akkor köztem és MÁV között létrejön egy szerződés, amelyben a MÁV vállalja, hogy engem 6:20-as indulással az általam megjelölt célállomásra továbbít. Ebben NEM SZEREPEL az, hogy ehhez milyen előéletű szerelvényt biztosít. Vagy, ahogy a művelt francia mondaná: "not my fucking problem".

tede 2011.08.28. 11:42:28

@Mackósajt: nyilvan van már autója, mert nem arra az évenkénti 2-3 balatoni útra veszi és tartja az ember az autót.

Jofiu 2011.08.28. 11:42:30

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Szerintem is igazad van részben, útvonalat is gazdaságosabban lehet választani autóval, kvesebb a pluszköltséget okozó megkötés, és ha valaki máson elszámolja az autó beszerzési és fenntartási árát (beleértve a váratlan esetek biztosítását, hogy kár és váratlan eseményeket is át tudjon hidalni), akkor neki abszolút megéri inkább autóval. A szolgáltatási színvonalról nem is beszélve.
De a teljes képet nézve továbbra is csak részigazság. Ha csak ennyi lenne a sztori akkor a következő utazásnál MINDENKI-nek jobban megérné az autókereskedőhöz menni a MÁV pénztár helyett.
Sőt!
A MÁV-ra költött magán és közösségi pénzekből allamilag támogatott népautóprogramot indíthatnánk. Vasútot lebontani, mindenki alá autót tolni.
Addig is aki maga tartja el az autóját, annak a felhasználási időre vetített beszerzési és fenntartási költség ketyeg minden utazáson, vonatpótló meneteken is, akkor is ha 'csak' 336km. Neked vette valaki az autót és elvégzi a szervízelését, biztosítását, pótlását helyetted?
(magam részéről három főre látatlanban nagyobb különbséget vártam volna csak az azonnali költségeket számítva, főleg így, hogy ilyen járulékos 'kerülőkkel' jár a vonatos út)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.28. 11:57:15

@Mackósajt:

"A számítás eleve feltételezi, hogy már van autód,"

Az autó vételára, elosztva az eddig vele megtett kiométerekkel: 13 Ft
Biztosítása és az adó napi 80 Ft
Műszaki vizsgára félre kell tenni naponta 40 Ft-ot
Gumikra kétévente 30 000 Ft-ot költök.
Szervízre a tapasztalati értékem 3 Ft/km.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.28. 12:03:56

@Jofiu:
Magam vettem, magam szervízeltetem, bár izzócsere és olajcsere az megy nekem is, azért nem viszem el.

Alkatrészt kedvezménnyel tudom megvenni, amit nem tudok magam szervízelni, azt olcsón csinálják, én viszont a szerelőnek csinálok mást olcsón meg, amihez ő nem ért.

Általában karbantartásra havi egy órám megy el, illetve esetleges javításokra, nagyobb karbantartásokra fél évente 4 óra plusz alkatrész.

Munkanaponként kapok 88 X 9 Ft költségtérítést a munkáltatómtól.

Inno 2011.08.28. 12:10:14

Ezt tényleg rendszeresen eljátsza a MÁV. Undorító. Ilyenkor az 5-ös, majd 10-es késés bemondása után oda kell sétálni az infós pulthoz, mert ha ott rákérdezel konkrétan, akkor már megmondják, hogy fél órát, órát, vagy netán "bizonytalan ideig késik". Ameddig a tájékoztatás menete nem változik, addig ezt a megoldást javaslom mindenkinek.

tiborc2008 2011.08.28. 12:20:37

Elvira-térképen Kisújszállás környékén egy 657-es számú vonatnál 18 perc késés látható pillanatnyilag.
Amit nem értek: a viszonylat Budapest Keleti - Budapest Nyugati.

Mackósajt 2011.08.28. 12:29:51

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
"Az autó vételára, elosztva az eddig vele megtett kiométerekkel: 13 Ft"

Azaz kb. 1700 Ft/Budapest-Balatonfüred út (3400 Ft oda-vissza). + oda vissza kb. 800 Ft a tipikus szerviz. Máris megvan annak a különbségnek egy része. (Ha történetesen kevesebb az ember, és Budapesten lakik,akkor kb. az egész.) A többit per időben adtad meg, azt nyilván nem tudom átszámolni.

Ezzel együtt, aki egyébként az agglomerációban lakik kertes házban (=parkolás automatikusan megoldott), ahonnan naponta autóval jár be dolgozni, annak valóban kézenfekvő választás. De még ebben az esetben sem olyan ordító a különbség, mintha csak az üzemanyagot számolod. (Budapesten lakva pedig az autó sokszor inkább problémaforrás, mint haszon.)

Az is igaz, hogy az indító poszt beküldője a gyerekek vonatozási vágya miatt választotta csúcsidőben, kánikulában a vonatot az autóval szemben családostól. Ezt azért még én sem merném. :)

Mackósajt 2011.08.28. 12:36:17

@tede: OK, nagyon is lehetséges, hogy túl általános szintre vittem a kérdést, miközben az ő konkrét esetében nagyon is igaza van. Csak bosszant, amikor emberek jönnek, és kiszámolják, hogy mennyivel olcsóbb a benzin, mint a MÁV, és közben úgy veszik, hogy az autó egyetlen költsége a benzin.
Mindezt úgy mondom, hogy én is azon gondolkodom kellene autó, mert naponta 1 órát megtakarítanék vele lakás-munkahely vonalon. Viszont _sokkal_ drágább lenne, mint a BKV bérlet.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.28. 12:43:38

@Mackósajt:

A 13 Ft/km (vételár/futás) minden kilométerrel csökken.Az első kilométer értelemszerűen egyenlő a vételárral.

Évi 40 ezer jelenleg az átlagos futása a kocsimnak. Az időre megadott dolgokat ehhez kell viszonyítani.

pause 2011.08.28. 12:54:48

ottanse megy az elvira?

tede 2011.08.28. 13:06:40

@Mackósajt: az autó drága, de ha már mindenképpen megvan, akkor a plusz utak már tényleg nem kerülnek sokkal többe. Úgy kell nézni, hogy lemegyek a balcsira, az +200 km, ha lemegyek vonattal, akkor meg +0km a kocsimban, de a benzinen kívül tulajdonképpen nem nagy költség.
főleg azért nem mert a kopó alkatrészeket nem akkor cserélem, amikor már életveszélyes a fék, hanem előbb. Az olajat sem 10e km-ként cserélem, mert akkor kétévente kéne, hanem évente. A gumit is 5-6 évente kicserélem, nem várom meg míg tükörsímára kopnak.
Úgyhogy nekem gyakorlatilag csak a benzin, meg az ablakmosófolyadék a plusz költség, ha lemegyek a balatonra.

Azzal egyetértek, hogy egy autót nem olcsó fenntartani, tehát ezt is mérlegelni kell. De ha van autó, akkor ezek a plusz utak szinte alig jelentenek más pluszköltséget, mint a benzin.

Jofiu 2011.08.28. 13:15:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Ezek alapján neked kicsivel havi 60e alatt vannak az elosztott fix költségek, üzemanyag nélkül, jelenleg.
Ezek szerint anyagilag mégsem tudja kiváltani a vonatot nagy általánosságban, max annak aki elvonatozik 80-100e-t havonta (20-40 csak meglenne a benzinkoltség).
Persze továbbra is annak, akinek az autó egyéb okból már rendelkezésre áll, mint mondjuk neked munkába járásra, annak ökörség lenne vonatra költeni, egyértelmű. Nálad napi ca. 2000 plusz benzinköltségre jön ki az autófenntartás és ki is van használva rendesen. Így érthető.
Nem beszélve a szolgáltatás minőségéről aminek az értéke szintén nem kevés, meg kell fizetni.
Egyedi mérlegelés kérdése.

flimo13 2011.08.28. 13:26:48

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: csak arra próbáltam kissé humorosan utalni, hogy az egyéb költségeken kívül, amin majd elflémeltek, van aki dolgozik a vonaton, vagy uram bocsá' kikapcsolódik vezetés helyett, nála simán játszhat az egyéni döntésében az órabére felszorzása a menetidővel. Persze ez fordított irányba is működhet.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.28. 13:41:53

@flimo13:
Azt hittem kiszámoltad az átlagsebességemet, és a traffira céloztál.

Kocsival két óra, vonattal majd hat.
Inkább vezetek két órát,mert akkor négy órát tudok kikapcsolódni pluszban, alkalmanként kétszer.

flimo13 2011.08.28. 13:52:55

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: na akkor nálad négy órai bér végső esetben hozzáadható a vonat költségeihez :))

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.28. 13:53:54

@Jofiu:

Akkor mégegyszer:

Évi 40 ezret megyek a kocsival.

Az autó vételára, elosztva az eddig vele megtett kiométerekkel: 13 Ft-Ez 4 ezres futás esetén egy év múlva már csak 9,60 Ft/km. Vegyük 10-nek.

Biztosítása és az adó napi 80 Ft - kilométerenként 0,73 Ft
Műszaki vizsgára félre kell tenni naponta 40 Ft-ot - kilométerenként 0,73 Ft

Gumikra kétévente 30 000 Ft-ot költök. - Kilométerenként 0,37 Ft

Szervízre a tapasztalati értékem 3 Ft/km.

Minden költség összeadva:
15 Ft/km, erősen felfelé kerekítve. Így jön ki a 60000.

Ehhez jön még 1120000 Ft üzemanyagköltség.

Tehát 1 km autózás (nem számítva kényelmet, rugalmasságot, gyorsaságot) 29,50 Ft-ba kerül.
Ezt ha még a 200 km-es jegyhez viszonyítom is, már két embernél rentábilis. Kérdés persze, mibe kerül eljutni a vasútállomáshoz.

luxxie 2011.08.28. 14:50:07

@Mackósajt: Ember, miért kéne az autó árát beleszámolni a költségekbe? Az a pénz attól még nem vész el, hogy autót veszel belőle, csak átalakul autóvá. Maximum az értékvesztését oszthatnád le, de az egy kis, öreg, olcsó autónál gyakorlatilag 0. Ha veszel öt kilóért egy régi autót, azt öt év múlva is eladhatod ugyanannyiért, ha karbantartod rendesen.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.08.28. 15:20:02

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Nézd, én értem amit mondasz, de én amúgy is tartok autót, mert mondjuk, hogy hobbi.Más meg bagózik, narkózik, kurvázik, piál, stb... én meg azt nem csinálom.Az autó vételáránál pedig csak a bekerülési összeg minusz az eladási ár különbsége játszik, úgy meg már azért jobban fest a dolog.

Jofiu 2011.08.28. 15:37:43

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Miért is kellett még egyszer?
Én azt hittem ugyanarról beszéltünk.

Ha van autód és sokat használod akkor már összemérhető a vonatár, nem is volt ezzel probléma.
Csak el kell fogadni valakinek ehhez a havi szétosztott járulékos 60e költséget akkor is, ha épp nem utazik semmit.

Igényektől és lehetőségektől függ, melyik gazdaságosabb.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.28. 16:05:03

@Jofiu: Ugyanarról bezélünk, csak még F-1 előtt ebédelni akartam, ezért a végső konkluziót nem írtam oda, (Bocsánat, siettem, és lemaradt a fele.) ami @Kimérős szaloncukor (Lédig): eredeti felvetésére válasz.

Egyrészt: Az üzemanyag és az egyéb költségek egy kihasznált autó esetében 95% - 5% arányban állnak egymáshoz, tehát elég, ha az üzemanyagköltséget vetem össze a vonatjeggyel, a többi költség elhanyagolható.

Másrészt: A vasút, noha nagy távolságokra olcsó, két ember számára még 200 kilométeren sem alternatíva, és nem csak a költségek, hanem a rugalmatlanság, kényelem, és az időfaktor miatt sem.

Sajnos ez van.

SvenH. (törölt) 2011.08.28. 18:30:24

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Volán jegy 2 egész, 1 diák: 1375 Ft
3 db BKV jegy Volán busztól a délibe 840 Ft (Gyüjtővel)
Vonatjegy BFüredre hármunknak 6200 Ft
Buszjegy Balatonfüreden a vasút és a nyaraló között 615 Ft"

ja hat aki eszaki agglomeracioban lakik...
ha deliben laknal eppen a vasut mellett mar maskent alakulnanak...

amugy sokan leirtak hogy 2 szemelyre eppen hogy olcsobb az auto

ezert ha normalis lenne a MAV es tenyleg megfelelo szolgaltatast nyujtana, akkor ezt az aranytalansagot az uthasznalati dijjal jelentosen lehetne valtoztatni... amit ugye kis utakra is ki kene fizetni, kb lenne olyan 2e - 3e esetedben

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.28. 20:08:40

@SvenH.: Óvatosan az úthasználati díjjal!

Ára beépül mindenbe!

Buszt kellene járatni mindenhova, ahova eddig nem.

Ha mindenki vonattal akarna menni hétvégén Balatonra, akkor szerinted mi lenne?

"ezert ha normalis lenne a MAV es tenyleg megfelelo szolgaltatast nyujtana, akkor ezt az aranytalansagot az uthasznalati dijjal jelentosen lehetne valtoztatni."

ha normalis lenne a MAV es tenyleg megfelelo szolgaltatast nyujtana, akkor ezt
- Miét is kellene akkor úthasználati díj?
- Ha a vasút jobb lenne mint az autó, akkor hidd el, vonattal mennék.

SvenH. (törölt) 2011.08.28. 21:16:13

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: uthasznalati dij kell mindenhova, ha folduton mennek akkor az 0 HUF
autopalyadij is van nem? akkor miert nem lehet a kis utakra es fokent Budapestre?

hat dragul minden ja... legalabb eltolodik a verseny a vasut fele, aminel nem lesz utdij, hiszen ok sinparon mennek amit ok tartanak fenn

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.08.28. 23:12:37

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Nem akarok a zsebedben turkalni, de amennyiben berleted is van, ennyit teljesaron kifizetni sajat zsebbol sem tul olcso...
Ellenben nekem volt egy kis ponym (nem lo) , sulyado meg biztositas volt valami evi 40 ezer forint, de a tobbi ... max a benzinar. Ha mar kettne mentunk olcsobbra jott ki. Gondolj bele, egy Debrecen -Kiskunfelegyhaza ut 8 E ft kb ket embernek, es nem hinnem, hogy elmegy ra 20 liter benya. Midnezek mellett nem hajlektalanszagu a kocsi ennyi penzert, nem kell allnom ennyi penzert, es meg sorolhatnam, Mocsok draga teljesaron a magyar vasut.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.08.28. 23:16:29

@tildy:): 204 km, 3 hours 14 mins, egy bo 7es fogyasztassal ( bar suzival ez lehet siman 5.5 is) 14*400 Ft(mennyi most odahaz a benzin? ) 6400 Ft.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.08.28. 23:19:56

@tiborc2008: Kor IC.A szolnoki palyan megy majd Nyiregytol Miskolc fele halad tovabb ugy er Budapestre vissza.

SvenH. (törölt) 2011.08.29. 01:38:48

@tildy:): debreken szöged vasuti vonal? szerintem azt fel kellene szantani es soval behinteni...

vasutat ami versenykepes azt Bp - Debrecen(+ tobbi polusvaros) viszonylatban kellene megcsinalni rendesen... hogy a 2 belvaros kozott fel oraval kevesebb ideig tartson vonattal
na az utdijat fokent arra kell bevezetni + a parhuzamos buszos kozlekedest ott ki kell nyirni

valahogy ugy latom, hogy vonatot inditani csak igy nagyban erdemes (pluszba meg a Bpi agglomeracios)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.08.29. 10:57:13

@SvenH.: IGen. Eleve gaz, hogy egyutt megy az IC meg a gyors a szegedi vonalon, arrol nem is beszelve, hogy a palya jo reszen 1 sinpar van csak.

lyken 2011.08.29. 18:55:48

@Peti817172M: "Déliben osztanak vizet, de csak annak, aki utazási szándékkal bemegy a karámon belülre (meg annak, aki odamegy kérni), de ha nem mész oda, akkor nem fog hozzád levitálni magától a víz.

Velencére óránként megy személyvonat, és időnként egy sebes, szal ha 50 percet késett, akkor már nem sok volt hátra a következőig."

Teljesen igazad van, az utas a hülye. Meg a tömeg aki ott vár vele. Mert az 50 perc ugye normális. A történtekkel is ugye minden oké, csak egy újabb túlzott igényekkel pampogó hülye.

Más: Zoltán egyébként valószínűleg jobban járt, hogy nem jutott fel a vonatra.
- Nem nyomorgott egy tömött szardíniásdobozban.
- Olcsóbban jött ki, mintha vonatozott volna.
- Visszafele nem szívta végig ugyanazt a késő vonat programot.
- Akkor indulhatott haza amikor jólesett nekik.
- Kényelmesen utazott.
süti beállítások módosítása