Laci még június elején küldött egy levelet, ami valahogyan elkeveredett, hát most íme, olvashatja mindenki. Annál is inkább érdemes elolvasni, mert Laci logikusan végigvezeti az ütemes menetrendből eredő késéseket, vonatokkal példálózva és javaslatot is tesz a megoldásra.
Emellett a kerékpárosokat is védelmébe veszi, hiszen nincs is annál idegesítőbb dolog, mint amikor a kerékpárszállító kocsi helyét össze-vissza cserélgetik, s a vonat beérkezése után kell fel-alá rohangálni a bringákkal.
Ha Laci olvas minket, remélhetőleg azóta megkapta a választ is az ügyfélszolgálattól, s azt is elküldi nekünk. Íme a levél:
Tisztelt MÁV-Start!
A 70-es vonal néhány sajátosságára szeretném felhívni a figyelmüket. Alapvetően nem vagyok elégedetlen a szolgáltatásaikkal, azonban néhány év utazási tapasztalat alapján megosztanék Önökkel egy-két ötletet, hogy miként lehetne csupán józan ésszel, pénz befektetése nélkül sokat javítani a szolgáltatásaik minőségén.
1. Az egyik örök téma, a menetrend betartása, különös tekintettel a 70-es vonal, Szob - Budapesti-Nyugati viszonylaton szolgálatban lévő, 2147. sz. személyvonat közlekedtetésére. A fenti, általam napi gyakorisággal igénybevett vonat menetrend szerint 7.26 perckor indul Szobról és 8:34 perckor érkezne Budapest-Nyugati pályaudvarra. Azért csak érkezne, mert leszámítva néhány kivételes esetet, gyakorlatilag 95%-ban leginkább feleslegesen, 5 percet meghaladóan késéssel érkezik a Nyugatiba.
A probléma nem az egyébként sem jelentős 5 perc késéssel van (még ha ez a gyakorlatban inkább kb. 8-10 perces pontatlanságot is jelent), hanem hogy ez jórészt feleslegesen történik. A gond nem is ennek az egy vonatnak a késése, hanem hogy ez jelentősen befolyásolja az utána következő 2-3 vonat menetrendjét is. Jó néhány éve már, hogy - talán elsőként -ezen a vonalon bevezették az ütemes menetrendet, így egy kiszámítható, gyors és szállítási kapacitásban megfelelő szolgáltatást tudtak kínálni a Vác fele közlekedőknek. Ez roppantul üdítő az utasok számára, azonban a menetrend és az útvonal (egy sínpár, elosztó szerepet betöltő pályaudvarok vonatfogadó képessége) sajátossága, hogy a késés is ütemes lett. Az ütemes menetrend sajnos csak addig tartható, amíg a vonatok legfeljebb 2-3 percet késnek, az ezt meghaladó késések halmozottan okozzák a menetrend összeomlását. A 2147. sz. vonat pont egy ilyen áldozata a nem túl szerencsés forgalomirányításnak és okozója a hétköznapi menetrendben egy kisebb tébolynak. Dunakeszi-Gyártelep állomás, ahol felszállok a vonatra a következő felállás szerint működne egy átlagos hétköznap, Budapest irányában:
7.53: 2217. sz. személyvonat (Vác - Budapest-Nyugati) érkezik,
kb. 8.04: Metropol EuroNight (Berlin - Budapest-Keleti) áthalad,
8.13: 2147. sz. gyorsított személyvonat, Szob - Budapesti-Nyugati érkezik,
8.23: 2317. sz. személyvonat, Vác - Budapest-Nyugati érkezik,
kb. 8.35: 2157. sz. zónázó, Szob - Budapest-Nyugati áthalad
A fenti álomszerű képet azonban a Metropol EuroNight állandó késése (avagy valami Nagymaros környékén fennálló forgalmi akadály, amely gyanús arányosságban áll a Metropol késével - amennyit késik a Metropol, arányosan kb. annyit késik a 2147-es is) befolyásolja. A hétköznapok menetrendje a gyakorlatban kb. így néz ki:
kb. 7.55: a 2217. sz. személyvonat az ELVIRA szerint kb. 2-3 perces késéssel érkezik (érdekes, hogy az ezt a vonatot megelőző, csúcsforgalomban lévő menetrendben standard a kb. 2-5 perc késés, és ennél csak ritkán több),
kb. 8.12: a Metropol EuroNight, mely a 2147. sz. gyorsított személyvonat idejében halad át az állomáson. Valljuk be, nem túl logikus ötlet azért félreállítani a 2147-est kb. Nagymaros-Verőce magasságában és váratni kb. 5-6 percig, hogy utolórje a Metropol EN és megelőzze. Ahelyett, hogy hagynák a vonatot menetrend szerint haladni és a Metropolt kb. további 2 percre feltartanák, a jóval több utast szállító gyorsított személyvonat nem késne Rákospalota-Újpestig. Ráadásul ez a Metropol számára sem jelentene további késést, mivel a gyorsított személy sem áll meg Újpestig.
kb. 8.21: megérkezik a 2147. sz. gyorsított személyvonat (a Nyugatiba rendszerint ugyanannyi késéssel érkezik, kb. 8.41)
kb. 8.31: megérkezik a 2317. sz. személyvonat (Nyugatiba rendszerint ennél valamivel kevesebb késéssel érkezik, kb. 8.56)
kb. 8.40 2157. sz. zónázó kb. Istvántelek után utoléri az előtte kb. 7 percet késő 2317. sz. személyvonatot, így végül kb. 9.00 körül érkezik a Nyugatiba.
A fenti folyamattal talán elég szemléletesen írtam le, hogy a 2147. sz. gyorsított vonat késése miként borítja ütemesen a menetrendet. Laikus ember szemével nézve a fenti ötlet (ha 5 percnél többet késik a Metropol EN, akkor vagy egyáltalán nem állítják félre a 2147-est Nagymaros környékén vagy csak pl. Gödön) sokat javítana az ebben az időszakban ezekkel a vonatokkal közlekedők kiszolgálásán. Ennél már csak az valamivel a viccessebb, amikor a Metropol 15 perc késéssel érkezik (ez kb. hetente elő is fordul), mert ekkor nemcsak a fent említett 3 vonat esik áldozatául, hanem a Vác állomáson lévő csatlakozási rend miatt még további 2 vonat fog 10-15 percet késni, hangsúlyozandó: jórészt feleslegesen.
2. Vonatok összeállítása a 70-es vonalon, avagy hogyan (nem) veszik figyelembe a kerékpárral közlekedő utasok igényeit. A vonalon jellemzően kétféle típusú vonatot közlekedtet a MÁV: hernyókat (BDVmot és BVhmot), illetve Posta BHV kocsikat, V43-as mozdonnyal. A Váctól Budapest Nyugati pályaudvarig, csúcsidőben közlekedő vonatok pedig szinte kizárólag csak az utóbbiból kerültek ki, mégpedig olyan kocsisorrendben, hogy reggel a Nyugati felé mindig a vezérlőkocsival kezdődött az összeállítás, amit kb. 5 kocsi illetve a végén a gép követett. Néhány hónappal ezelőtt azonban valamilyen okból néhány vonatnál megváltoztatták az összeállítást és most vegyes sorrendben közlekednek ezek a vonatok, ugyanazzal a járatszámmal - néha (többségében) a mozdony van a vonat elején néha pedig a vezérlőkocsi. A kisebbik része a dolognak, hogy mivel a legnagyobb forgalmú állomásoknak Vác és Nyugati között ezen a végén van a kijáratuk és mivel ezért valamivel nagyobb tömeg utazik a vonatok elején ezért a mozdonyt követő 1-2 kocsiban érezhetően nő a zsúfoltság. A nagyobbik probléma, hogy mivel ezeken a vonatokon hivatalosan a vezérlőkocsiban kialakított kerékpárszállító részben lehet a kerékpárokat szállítani, a változó összeállítású vonat nehéz helyzet elé állítja a kerékpárosokat.
Nem egyszer fordult elő, hogy azért álltunk egy állomáson, mert meg kellett várni, hogy a kerékpáros a vonat elejére vagy a végére tekerjen és szabályosan szálljon fel - persze akármelyik kocsiba is felrakhatná a biciklit, de a jegyvizsgáló ekkor joggal figyelmeztethetné a szabályok megfelelő betartására. Mivel ezen a vonalon elég nagy a kerékpáros forgalom, ráadásul a 70-es vonal néhány vonata a 100-as vonallal közös, ezért apró, de sok kellemetlenségtől kímélnék meg a bicikliseket (és az utazókat) ha konstans összeállítást használnának azonos járatszámon. Akár visszatérhetnének az eredeti összeállításra (mozdony a Budapest felé közlekedve a vonat végén, a Nyugatiban így a vezérlőkocsi lenne elől), mellyel a kerékpár nélkül utazók is nyernének a zsúfoltság csökkenése miatt, vagy megfordíthatnák végérvényesen az összeállítást. Ez is jelentéktelennek tűnő dolog, azonban a mindennapi ingázás során roppantul idegesítő tud lenni.
Remélem, hogy ezen a két javaslaton elgondolkoznak és esetleg pozitív döntést hoznak vele kapcsolatban.
(tájékoztatásul levelemet, az "Új MÁV blog" c. internetes fórum szerkesztőjének is megküldtem)
Segítségüket előre is köszönöm, tisztelettel,
xxx
Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted! Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket! |