Érdekes cikket olvastam az előbb a Napi Gazdaságon: a MÁV egyik igazgatósági tagja, Lantos Csaba harmadával csökkentené a MÁV tarifáit, főleg azért, hogy a közösségi közlekedés újra előnyben legyen az egyéni közlekedési módokkal szemben. Ezt társítanák a jelenlegi kedvezmények szűkítésével is.
Az ötlet remek, kérdés, hogy lesz -e ebből valami is? Íme a cikk:
Harmadával csökkentenék a vasúti tarifákat
Jelentősen csökkentené a vasúti tarifákat a MÁV Zrt. igazgatósági tagja, részben azért, hogy a kötött pályás közlekedés teret nyerjen az egyénivel szemben.
A kedvezményes, ötszázalékos áfa-körbe sorolná a helyközi vasúti- és a helyi tömegközlekedést Lantos Csaba,a MÁV Zrt. igazgatósági tagja, aki egyúttal átlagosan 30 százalékos tarifacsökkentést hajtana végre amellett, hogy a kedvezményeket jelentősen szűkítenék.
A MÁV igazgatósági tagja arról is beszélt az IFUA Horváth & Partners mai konferenciáján, hogy a környezetterhelés csökkentése és a közúti infrastruktúra megóvása érdekében a vasúti árufuvarozást versenyképessé kell tenni a közúti fuvarozással szemben. Nálunk most a közúti közlekedés részaránya nagy ütemben nő a kötöttpályás rovására, különösen az árufuvarozásban, pedig utóbbitól függ, hogy a vasút pénzügyileg fenntartható-e.
Más tényezők mellett a magas pályahasználati díjak okozzák a vasúti áruszállítás térvesztését. Átlagosan 30 százalékos hálózathasználati díjcsökkentésre lenne szükség a kereslet növelése érdekében. Ez azonban nem elég: az infrastruktúrát is fejleszteni kell például RO-LA terminálokkal, és így a kamionokat vasúton szállíthatnánk át az országon. Lantos Csaba hangsúlyozta: a használatarányos útdíjat úgy kell megállapítani, hogy a jelenleginél sokkal nagyobb állami bevételt hozzon. Ennek megfelelően kell kialakítani az árazási modellt, és növelni kell az úthálózatnak azt a részét, amelynek használatáért fizetni kell.
A közlekedési rendszer fenntartható működéséhez további tényezőket is elengedhetetlennek nevezett a közgazdász az IFUA konferenciáján. Így például át kell térni a vasútorientált közlekedésfejlesztésre, de nem szabad túlzásba vinni: a minőségi távolsági és nagyvárosi elővárosi közlekedés területén lehet fenntartható és versenyképes vasúti szolgáltatást működtetni. A regionális fejlesztéseket össze kell hangolni, ugyanakkor meg kell engedni, hogy helyi - akár egyedi - megoldások is szülessenek. A fejlesztéseket EU-s forrásból kell megoldani, az ehhez szükséges saját erőt a központi költségvetésnek kell állnia (akár banki hitel törlesztő részlet formájában). Mivel uniós támogatást csak tehermentes cégek kaphatnak, a vasúttársaságoknál sürgősen el kell érni ezt az állapotot, mert ha most elhalasztjuk a lehetőséget, nem lesz pénz az infrastruktúra fejlesztésére.
A közgazdász szerint a közúti szektort önfinanszírozóvá kell tenni 2014-ig, mert ma nettó 140 milliárd forint költségvetési hiányt okoz beruházások nélkül. Ehhez be kell vezetni a használatarányos, elektronikus útdíjat, ami növeli a közlekedési szektor saját - más szektorhoz át nem csoportosítható - bevételeit. El kell törölni, hogy a munkáltatók kilométerenként 9 forinttal támogathassák a magángépjármű-használatot, ugyanakkor a munkáltatók további közterhek nélküli, sima költségként vásárolhassanak munkavállalóiknak közösségi közlekedési bérleteket, az agglomerációból bejáróknak az összes, általuk használt tömegközlekedési eszközre is.
Forrás: napi.hu
Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted! Kérlek töltsd ki egyperces kérdőívünket az olvasói levelekről! Szeretnénk még jobbá tenni az oldalt! |