Kedves Donát! Kedves blog!
Azért írok, mert tegnap (2010. december 22.) volt szerencsém megtapasztalni, hogy milyen egy igazi balkáni vasút (Nyugat-)Európában.
Egynapos kirándulásra mentünk Bécsbe, a reggeli (60-as) Railjettel, majd este az utolsó vonattal, a Daciával (347) haza. (Tavaly a Dacia még EuroNight volt, az utolsó vonat pedig a 69-es rj.) A Railjet ismét megmutatta, hogy hogyan kell működnie egy vonatnak. Hazafelé viszont nem volt ilyen szerencsénk.
A szerelvény 2-2 ÖBB háló- és fekvőhelyes kocsiból, valamint 6 CFR kocsiból állt. A kocsi, amelyben utaztunk, nem volt európai vonathoz méltó, ilyen szerelvényt szerintem még a MÁV(-START) sem állítana ki nemzetközi vonatként. A fülke és kocsi, amelybe a helyjegyet kaptuk (411-es kocsi, 8-as fülke), meglehetősen koszos volt, és a mosdóban nem volt víz. (Ez utóbbi lehet, hogy az ÖBB hibája, de én kétlem.) Annál több EU-s polgártársunk utazott a vonaton hazafelé (a helyfoglalás szerint Dévába), és ők is sokat tettek a vonat további bemocskolásában, cipőstül álltak fel az ülésekre, hogy teherautónyi csomagjukat fel tudják valahogy préselni a csomagtartóra; és mivel már (amúgy nagyon helyesen) nemzetközi vonatokon nem szabad dohányozni, folyamatos váltásban jártak a WC-be cigarettázni, de a füst nem csak ott volt érezhető.
Mosdóba sem mertünk kimenni, nemhogy aludni, pedig egy éjszakai (régen EN) vonaton az ember szívesen megtenné. Amikor pedig Magyarországon magyarul beszéltünk, szúrós tekintettel néztek ránk – pedig egymás között előfordult, hogy ők is (halkan, de észrevehetően) magyarul beszéltek.
Amikor pedig egyszer mégis kimerészkedtem a mosdóba, amíg vártam, hogy egyikük befejezze cigarettáját, észrevettem, hogy az egyik kapcsolószekrény ajtaja teljesen nyitva volt, és onnan kábelek lógtak ki. Ekkor nem volt nálam fényképezésre alkalmas eszköz, így csak leszálláskor tudtam lefotózni, ekkor már „csak” egy ujjnyira volt nyitva…
Jó 20 perc késéssel értünk a Keletibe, de akkor már menekültünk a vonatról. Szerintem egy nemzetközi vonatnak olyannak kell lennie, mint a Railjet, és nem mint a Dacia Express… Csak azon csodálkozom, hogy egy ennyire lepukkadt szerelvényt az osztrák vasút el mert indítani.
/A vonathoz a magyar vasútnak semmi köze sincs, hacsak az nem, hogy tavaly óta lekerültek róluk a magyar kocsik./
Üdvözlettel:
B.Á.