MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Nyugati pályaudvar - tájékoztatási káosz

2011. január 04. - Ashi Valkoinen

A szünet alatt nem volt poszt, viszont mától ugyanúgy lesz minden hétköznap 8-kor, mint eddig, tehát ha nincs levél, poszt sincs. De egyelőre most van elég.


Tisztelt Máv-Start Zrt.! Tisztelt Raáb Donát!

Rendszeresen utazom a Más-Start Zrt. vonalain, leginkább azért, mert néha olyan későn megyek haza, mikor már nekem megfelelő Volán járat nem indul Budapestről. Az elmúlt évek folyamán sok mindent megszoktam a magyar vasúttól, volt, hogy kimaradt vonatom, volt, hogy a kalauz a másfél órás út alatt egyszer nem ment végig a vonaton. Már az sem lep meg, hogy vasútnál minden évben az első hó meglepetéseket okoz, hogy a vasúti dolgozók minden évben újra fedezik fel azt az egyszerű tényt, hogy a víz kitágul, mikor megfagy.

De ami tegnap történt, az kicsit felháborított. 9 órakor értem be a Nyugati pályaudvarra, néztem a kijelzőn: 9:13-kor indul a 9-es vágányról a vonat Lajosmizsére. Nagyszerű, ezzel szeretnék utazni. Odabattyogok a 9-es vágányhoz, a szerelvény bent is áll, de gyanúsan sokat állnak előtte. Mint kiderült, a szerelvény zárva. Nézem a kijelzőt a vágány elején, semmi információ rajta. 9 óra 20 perc körül megjelent, hogy a vonat 10 perc késéssel indul, (7 perc késéssel a menetrendhez képest!), majd 9 óra 25 perc körül az, hogy hogy a késés várhatóan már 30 perc. A kijelzőről az összes információ eltűnt 9 óra 40 perc környékén.

Később, mint az információn kiderült, a járatot törölték. A nagyszerű hír, hogy ezt be is mondták a hangosbemondóban: 10 óra 10 perc körül, majdnem egy órával a vonat menetrend szerinti indulása után, fél órával a törlés után. Az információs pultnál a kolléga semmilyen információt nem tudott adni arról, mikor indul vonat Lajosmizse felé. Mondta, hogy amint beérkezik egy szerelvény, amit el tudnak indítani visszafelé. Mondta ezt akkor is, amikor már az érkező vonatok közül egy sem késett, az összes késő járat beérkezett.

Idő közben a 10:48-as vonat is kimaradt minden jelzés nélkül. Ezt legalább már ki sem írták az információs táblára, mint induló szerelvény. Ha nem kap el 11 óra felé egy segítőkész vonatkísérő (a narancssárga mellényes emberek, akik a vonatokon vannak a kalauz mellett) az állomás területén, akivel még a 9:13-as vonatra vártunk közösen, akkor még további órákat vártam volna az indulásig. Persze az információs pultnál a munkatárs még ekkor sem tudott semmivel felvilágosítani minket.

Tudom, hogy technikai problémák, azaz felsővezeték-szakadás volt, ráadásul a váltókkal is volt valami gikszer. Az eset folyamán több dolog is eszembe jutott, amin javítani lehetne szerintem. Az első, hogy ilyen esetben 5 percenként be kéne mondani az állomás területén, hogy felsővezeték-szakadás miatt késések várhatóak, és mindezt ki kéne írni az összes információs táblára (a pénztáraknál, a vágányoknál továbbá a 10-13-as vágányok feletti nagy táblára). Így mindenki értesülhetne róla.

Ami nagyon felbosszantott, az az, hogy a szerelvény, ami 9:13-kor indult volna, bent állt az állomás területén, ámde zárva volt. Senki nem volt képes arra, hogy kinyissa, így többen kint fagyoskodtunk a szerelvény előtt. Nem hiszem el, hogy ne lett volna egy szabad ember, aki ki tudja nekünk nyitni azt.
Továbbá idegesítő még, hogy a váróteremben, ami az egyetlen meleg hely az állomáson, nincs információs tábla. Így, ha a munkatársukra hagyatkozva, az információs tábláról akartam értesülni a vonatindulásról, kint kellett fagyoskodnom a 10-13-as vágány előtti táblánál.

Remélem észrevételeimet megfontolják, és javítanak azon, hogy a későbbiekben ilyen ne fordulhasson elő!

Üdvözlettel:
N. V.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr362558895

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nem járt a metró, nem járt a vonat, miért nem képes senki tájékoztatni a nyomorult utasokat? 2011.01.04. 08:21:54

Vasárnap. 2010. december 19. Mennék be a városba, nem azért, mert jó -10-ben terpeszkedni a főúri műbőr üléseken vagy azért, mert életem egyetlen értelme a havi bérletem nyújtotta szinte korlátlan lehetőségeket extrém módon a végletekig kiélv...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MagyarZizzi (törölt) 2011.01.04. 11:06:20

A MÁV-ot valóban minden évben meglepi, hogy télen hideg van, nyáron pedig meleg. "Nem voltunk felkészülve az extrém időjárási körülményekre..." -- árulja már el valaki, mi extrém azon, hogy télen esik a hó, nyáron pedig süt a nap?! Részvétem a posztolónak, remélem, nem szendevett nagyon súlyos fagysérüléseket!

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.01.04. 13:12:37

Teljesen jogos a felháborodás, de sajnos az "egy szabad ember aki kinyitja" legfeljebb flirt vonaton működhet, mást nem lehet otthagyni üzemben, felügyelet nélkül, pláne járó motorú dízelt. Szóval ehhez egy fix ember kellett volna oda.
A nyugati és környéke (rákosrendező/palota, köki) kiemelten a két dízeles (esztergom, lajosmizse) vonalat annyira le van rohadva hogy iszonyat. Amíg ezek a vonalak fel nem lesznek újítva, kiemelten úgy, hogy önműködő térközrendszert építsenek (vagyis ne kelljen az egyik vonat indításáig megvárni amíg a másik átérjen a következő állomásra, hanem akár egymás után mehessenek jelzőről jelzőre) addig semmi változás nem várható sajnos. Főleg, hogy idén még több vonatot járatnak ezeken, és még könnyebben borítja össze egy-egy késő szerelvény az egész menetrendet az egész napra.
És akkor még nem beszéltünk az m41-esek és a desirok üzembiztonságáról...

franta 2011.01.04. 13:45:02

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]:
Mi a probléma a Desirok üzembiztonságával?

dzsaszper 2011.01.04. 13:45:10

ezek a tapasztalatok mindennaposak.
a kiírás és a hangosbemondás jó, ha csak 10 percet van elmaradva.

És egybevág a tapasztalatom, nem csak az utasokat nem tájékjoztatják, hanem a tapasztalataim szerint amikor szükség lenne rá, akkor a jegyvizsgálótól az információson át az ügyeletes tisztig senki nem tud semmit.

franta 2011.01.04. 13:47:35

Nem ritka akár a 40 perces késés sem. Azt nem értem, hogy a mizsei vonalon azokon a megállóhelyeken, ahol nincs személyzet (pl. Gyál-Felső, Felsőpakony) hogy értesülnek az utasok a minusz 15 vagy plusz 35 fokban, hogy késik a vonatuk 40 percet?

belekotyogok 2011.01.04. 13:52:22

@franta: hogyan értesülnek? szerintem a rátermettebbje felismeri, hogy késik...ha utazni akar, akkor megvárja. sajnos.

franta 2011.01.04. 13:59:54

@belekotyogok: Mondjuk mesélte egy srác, aki Gyál-Felsőnél szokott felszállni befelé, hogy ha gyanússá kezd válni a dolog, akkor mobilon felhívja Gyál állomást, hogy akkor most mégis hogy? Ha a késés tényét konstatálják, akkor felszáll egy buszra és azzal bemegy a Határ útra. De a pakonyiak sajna várnak, mert kék busz csak Gyálig jár.

franta 2011.01.04. 14:03:38

@belekotyogok: Utazni azt nagyon akarnak, mert a vonal utasainak kb. 90% dolgozni / tanulni jár be Pestre. Csodálom, hogy a munkahelyük mennyire toleráns, mert gyakorlatilag nincs nap késés nélkül. Még reggel is gyakori a késés, amikor már négy vonat bement Pest felé, és csak egy jött kifelé, tehát még elkerülniük sem kell egymást.

belekotyogok 2011.01.04. 14:07:46

@franta: amúgy nagyon durva ez a helyzet, mást nem lehet tenni sajnos.

naxosz 2011.01.04. 14:12:52

Tisztelt Kartársak!

Következő lenne az észrevétel.

Karbantartás: Felsővezetéken nem lehet, mert ott ahol az új FLIRT és TALENT kocsik közlekednek, nem tudják kitolni a gépeket és ezért nincsen karbantartva a felsővezeték. Egyes állomások 5-6 éve nem voltak kikapcsolva. Megjegyezném, hogy tavasszal és ősszel ki kellene karbantartásra. Ezért ér a télen újonnan, a nyár meg... mindegy. Mindenki tudja, hogy a fém meleg hideg tágulása mit eredményez.

Tájékoztatás: Akik bemondják a szövegeket a MÁV Zrt. Pályavasút alkalmazottai, de mivel a személy szállítás a MÁV-START Zrt.-hez tartozik így csak akkor mondanak be bármit is ha megrendelik a STARTOSOK a Pályásoktól. Ezért nincsen infó. Ezért jó, hogy feldarabolták a vasutat. A START-os emberek akiknek ez a feladata lenne nem állnak a helyzetük magaslatán és nem tudják mi a teendő. Vele megesik ilyen akkor beül forgalmiba és ott megvárja a vonatot.

Nem olyan egyszerű a dolog minthogy én bemondom... én sem mondanám be, ha levonnák az összegét fizetésemből, mert nem megrendelésből hanem szívességből cselekszem. Pályavasút meg lenne finanszírozva nem lenne ilyen baj, mert akkor legyintenének rá de nem így van..

Ennyit akartam. Köszönöm!

becherke 2011.01.04. 14:31:11

@franta: Sehogy. Az ember áll és várja a csodát. Aztán meglátja a vonatot jelző 3 pontot (lámpa) és ha fedezékben volt kimerészkedik, hogy felszálljon. Ez kifejezetten élvezetes jeges eső esetén, mikor aztán kiderül, hogy csak egy tehervonat, ami elhúz és felkavarja a levegőt. Akkor visszahúzódik a fedezékbe - ha van - és reménykedik.

Jelfogó 2011.01.04. 14:55:34

@naxosz: "A START-os emberek akiknek ez a feladata lenne nem állnak a helyzetük magaslatán és nem tudják mi a teendő."

De akinek mindössze ennyit tesz lehetővé a szellemi szintje, az miért kerülhet olyan beosztásba, ahol tízezrek utazásába szólhat bele naponta? Enyhén abszurd.

franta 2011.01.04. 16:02:38

Ezt azoknak a sorstársaknak írom, akik naponta használják a mizsei járatot.
Nos. Amíg a vonatok csak a Kökire mentek be, nem volt ennyi probléma. Volt - a szar pálya és a szar mozdonyok miatt -, de nem ennyi.
Ti. ha gebasz van a Nyugatiban vagy a Kökin, vagy Zuglóban, vagy Kőbánya-Alsón, bármi miatt, akkor az egész rendszer borul, így a mizsei járatok is, amelyek lehet, hogy ebben a konkrét szituban éppen "vétlenek". Ugye amig a járat csak a Kökiig ment, addig a három külső vágány volt fenntartva a mizsei számára. Vagyis ha balhé volt a Nyugatiban, vagy ellopták Kőbánya-Tehernél a színesfémet, attól még ki tudták engedni / tudták fogadni a - sehova nem vezető - külső vágányokon a mizsei vonatokat, mely külső vágányok csak a mizsei vonatoknak voltak fenntartva.
Én befelé menet a Kökin szállok le, hazafelé menet pedig a Nyugatiban fel - kényelmi okok miatt. Basszus, szívesen kimetróznék újból a Kökiig (amúgy a Kálvinyosról), csak állna helyre a rend. (Ugye a mizsei járat nem villamosított, tehát ha elektronikus probléma van a Nyugatiban, az a Kökiről induló mizsei vonatokat nem érintené, nem érintette korábban sem.)

axaard 2011.01.04. 16:29:55

Először is: Donát, köszönöm szépen, hogy kitetted!

Másodszor: másnap utaztam 'pestre újból, és Dabason, míg az indulásra vártam, beszélgettem egy-két vasutassal. Ők mondták, hogy a lajosmizsei vonatok minden gond nélkül elindultak - Kökiről. Csak ezt nekünk a Nyugatiban nem mondta senki sem, mindösszesen annyit: "Már érkeznek be a késő vonatok, amint beérkezik az első Lajosmizséről, fordítják is vissza."

Üdvözlettel:
Nagy Vilmos

pbence 2011.01.04. 16:31:24

@franta:

Igazad van, de szerintem nem az lenne a helyes, ha visszaállítanák a régi rendet, az már elmúlt, rossz is volt, ne legyen.

Írod, hogy Te kényelemből szállsz fel a Nyugatiban. Én is pontosan így szoktam tenni, egyszerűen pont úgy jön ki, hogy az előzőt már nem érem el, de a következőig sok idő van, ezért bemegyek a Nyugatiba, és ott várom ki a melegben (már ha fűtenek) az indulást. Reggel meg nyilván nem igazodik a napomhoz a menetrend, ezért szintén bemegyek a Nyugatiba, mert annyi időm van. Nekem alapvetően mindegy, mert Budapest Bérletem is van.

De azért vannak olyanok is, akiknek ez már nem csak kényelmi szempont, hanem jóval lerövidíti az utazási időt. Ugye a Nyugati-Kőbánya-Kispest táv 14 perc vonattal, 19 perc metróval, de a metró máshonnan indul, meg konkrét menetrendje sincs, így lehet, hogy várni kell rá, ezért összességében 25 perc körül lehet metróval az eljutás.
Arról nem is beszélve, milyen arányban nő a menetidő, ha Zuglóból vagy Kőbánya alsóról indul valaki, onnan még rosszabb az utazás Kőbánya-Kispestig.
Az sem komoly alternatíva, hogy egy korábbi szolnoki/monori/stb. vonattal kijön az ember a Nyugatiból, nem egyszer röhögtek már a képembe Kőbánya-Kispesten, hogy nem csatlakozó vonat, ezért elindították a lajosmizseit. És ha az ember ráhagy egy bizonyos időt, akkor már ott van, mintha metróval menne.
(Egyszer volt, hogy 18:49-re kellett volna érkeznie a monori személynek, és 18:55-kor indult volna a lajosmizsei. Valami gond volt szokás szerint, ezért csak 19:01-re értem Kőbánya-Kispestre, amikor a lajosmizsei még _bent állt_! Épp a felüljáróról láttam, ahogy elindítják. A forgalmi irodában lévő hihetetlen magas intelligenciájúnak és végzettségűnek tűnő barom csak fölényesen magyarázta, hogy nem csatlakozó, és hogy azért indult ennyi késéssel, mert "mozdony problémák" voltak.)
A másik meg az, hogy nem mindenki vesz Budapest Bérletet, ha nem muszáj. Azoknak elég jó, hogy hosszabb távon járnak a vonatok, és nem kell szórakozni a metróval, vagy mással.

Szóval most a "valamit valamiért" állapot van, de megjegyzem, nem olyan sokszor történnek felsővezeték-szakadások vagy egyéb problémák, inkább csak az állandó bénázás megy, mert senki le sem szarja ezt a vonalat, gondolják, nekünk úgyis mindegy, minek időben mozdony a vonatra, minek időben kimenni meneszteni, hoppá, most vesszük észre, hogy a Desiro nem jó, stb... Szóval némi fegyelemmel elkerülhető lenne az állandó késés, de az a vasútnál nem megy, de nem ám.

Amikor meg történik valami, teljesen jó megoldás, hogy a vonatok Kőbánya-Kispesten fordulnak. (Már amennyire tudnak, mert a honállomásuk a Nyugati, a Desirok bejövetel óta nem olyan egyszerű már a szerelvénykiadás, épp ezért is lenne kicsit komplikáltabb a régi rendszer visszaállítása.) De ha megoldható, és tudnak ott fordulni, akkor csinálják is rendesen. Mert a Nyugatiban (a levélíró is erre panaszkodik, de Zuglóban, Kőbánya alsón is hasonló a helyzet) szó szerint tesznek az utasok fejére, halál mindegy nekik, mikor jutnak haza, csak teher számukra az egész, szóval az teljesen normális, ha a nagy táblán _kint sincs_ a vonat, mintha nem is járna, a bemondásban szó sincs róla, vagy ha van, akkor nem lehet érteni, és akkor kérdésre az információs bunkó megmondja nagynehezen, hogy bocs, csak Kőbányától megy. Aha, és érjek oda most 15 perc alatt, nem?

Szóval megint arra lyukadok ki, hogy szolgáltatni kéne, kedves vasút, nem csak szívatni a népet, és akkor nem születne ilyen levél, és semmilyen probléma nem lenne a lajosmizsei vonallal.

pbence 2011.01.04. 16:33:56

@axaard:

Igen, ez a hihetetlen nagy probléma... LE SEM SZARJÁK AZ UTASOKAT! Már bocsánat a káromkodásért, de ez van. Nem az a nagy gond, hogy történik valami (már mostanában már abból is kicsit sok van), hanem az, hogy a vasút KÉPTELEN a helyzet kezelésére.

pbence 2011.01.04. 16:39:16

@axaard:

Még azt kérdezném, mikor történt ez? Ugye eléggé sokszor van mostanában gond, szóval már nem elég annyit mondani, hogy "amikor nagy késések voltak", mert az minden héten van. (Ezzel persze nem Téged akarlak sérteni, nem tudhattad, hogy nem lesz egyértelmű.)

És még annyit, hogy iszonyatos hazugság, hogy "Már érkeznek be a késő vonatok, amint beérkezik az első Lajosmizséről, fordítják is vissza."! Ugyanis az általad említett két vonatot (9:13, 10:48) a Nyugatiban állítják ki, nem Lajosmizséről fordulnak. Ebből is látszik, mennyire értenek a munkájukhoz az ott ülő idióták.

pbence 2011.01.04. 16:41:22

@Jelfogó:

Ezen én is gondolkoztam már, de nem jöttem rá. Sokezer munkanélküli van, akit be lehetne tanítani egy ilyen feladatra. De nem, a START-nak csak a hülyék kellenek ezek szerint. Valószínűleg ez jobban illeszkedik az imidzsükhöz.

pbence 2011.01.04. 16:47:49

@franta:

Jaj, azt is meg tudják magyarázni, miért :D Ezek mindent megmagyaráznak, mikor írok nekik, csak szolgáltatni nincs kedvük normálisan.

@becherke:

MINDEN megállóba ki kellene építeni a vizuális és a hangos utastájékoztatást. De az se úgy működjön, mint mondjuk Budafokon vagy Budatétényben, ahol bemondják a vonatot, aztán vagy jön, vagy nem, vagy már el is ment...

Ahova meg nagyon szép rendszer volt kiépítve (Barosstelep), azt hagyták szétverni. EU pénz, de az sem érdekelt senkit, hadd verjék csak szét. Persze így nagyon olcsó volt, mert nem kell költeni védekezésre, és a hülye utas is csak pampog, de majd neki is írnak valami szánalmas válaszlevelet.
Az meg egyenesen pofátlanság, hogy ugyan "csak" a kijelzőket verték szét, a hangos utastájékoztatás sem működik ott... Na, ezt mivel magyarázzák, hogy fogják a vandálokra?

franta 2011.01.04. 16:53:52

@axaard: Hát ez az. Még Karácsony előtt volt, hogy kimentem a Nyugatiba, se kép, se hang az óránként induló mizsei expresszről. Semmi.
Mentem az Infóba, ott mondta a csaj, hogy a Kökiig mennek a vonatok, és onnan fordítják vissza őket. Menjek ki a Kökire metróval...
De ilyeneket nem lehetne közölni a néppel? Mondjuk a 14-17 vágánynál álló ellenőrök talán elmondhatnák. Jó, tudom, nem ez a dolguk, de tán belefér a munkaidejükbe ez a pár mondat. Tehát szólni nekik, hogy ez az info, a mizsei IC többnyire a 14-17-ről indul, az elképedt utasokkal közöljék, hogy irány a Köki.
Mindenhez egy kis jószándék kéne, na az, ami nincs.

franta 2011.01.04. 16:57:00

@pbence:
"Arról nem is beszélve, milyen arányban nő a menetidő, ha Zuglóból vagy Kőbánya alsóról indul valaki, onnan még rosszabb az utazás Kőbánya-Kispestig."
Igen, ebben igazad van, erre nem gondoltam.

pbence 2011.01.04. 17:09:12

@franta:

Én azt az alkalmat neveztem a MÁV karácsonyi ajándékának.

18:15-re értem ki a 18:18-ashoz. Hát ki sincs írva! (Legközelebb én meg ugyanilyen természetességgel ne vegyek jegyet?) Gondoltam, már úgyis mindegy, körülnézek a környéken, majd megyek a 19:18-assal, de az sem volt kiírva, így hát megkérdeztem, mi lesz vele. Mondták, hogy Kőbányáról indul. Kimentem, hát ott csak a 20:33-as és a 21:33-as volt kiírva, és be is állítva a 10. vágányra. Felhívtam a MÁVDIREKT-et, ők szinte meg voltak sértődve, hogy mit várok el, a vonatkimaradás teljesen normális most, és különben is folyamatos a tájékoztatás. Mondom neki, hogy nem, nem mondanak semmit sehol sem. Végül nem akartam vitatkozni vele, így elköszöntem és letettem. Nem sokkal később kiderült, hogy lesz 19:33-as is, de láss csodát, a Nyugatiból indul, és alapból 30 percet késik.

Most komolyan, ezek nem látnak fél órás távlatba?

Amúgy utólag kiderült, hogy a 18:33-as Kőbányáról simán elindult 35-kor, és ha akartam volna, akkor sem érem el, még ha 10 perccel előbb érek ki, akkor sem.

Borzalmas a vasútnak a váratlan események kezelésének képessége....

franta 2011.01.04. 17:31:16

@pbence: Oooops! Akkor ugyanarról az esetről / napról beszélünk. Igen, a 30 perces késésűvel mentem el én is. De basszuskulcs, a nyugatis infós nő mondta, hogy innen nem mennek arrafelé vonatok... Ezért hajtott ki a Kökire.
Igen, borzalmas...
(Magánügy ugyan, de arról szó nincs, hogy valamiféle MÁV gyűlölő lennék, tudniillik az apám 50 (!) évet húzott le a cégnél, illetve a cég környékén. De ilyen szar a MÁV békeidőben soha nem volt.)

pbence 2011.01.04. 17:51:59

@franta:

Én sem vagyok MÁV-gyűlölő, mindössze az a bajom, hogy nagyon el vannak kanászodva, szolgáltatás meg nincs. Amúgy kifejezetten vasútbarát vagyok, de MÁV-val utazni már nem csak vasúti élmény, hanem egyéb kalandok és megpróbáltatások is várnak az emberre, ami már nem mindig élvezetes.

franta 2011.01.04. 18:03:18

@pbence: Az a vicc, hogy a családom egy része Szentgotthárd környékén lakik. A Szombathely- Szentgotthárd (továbbmenve Graz) járatot a Kókáék meg akarták szűntetni, de legalábbis az "ötlet" felmerült. Erre megvette a GySEV. Lássatok csodát, a vonalon minden megváltozott. Tiszta kocsik, normális kalauzok, késés nyema, az állomások (megállóhelyek) tisztán tartva, tele virágokkal satöbbi. Hát így is lehet. (Aki a GySEV-en korábban utazott Győr után Sopronig, az tudja, miről beszélek. Basszuskulcs: akkor az egész MÁV-ot Záhonytól Szombathelyig vegye meg a GySEV.)
Ez most OFF, de azt még az apám sem tudta megmondani, hogy miért alakult úgy, hogy még a Rákosi rendszerben sem államosították a GySEV-et.

zozoli10 2011.01.04. 19:28:39

Mindig is a Budapest mostoha gyereke volt a lajosmizsei(142) és a kunszentmiklósi(150) vonal.
hát-hát a Nyugatiban is vannak fejetlenségek!
Anyum az infin dolgozik és ő is sokszor mondja, hogy nem tud mit mondani mert ős is csak azt látja ami a táblára ki van írva, így hát tanácsként mondja hogy figyelje a hangos bemondót meg a táblát...de persze megy a körbetelefonálgatás, hogy már megint mi van? - ja hogy már megint megsérült a felső vezeték Kőbánya-tehernél (tavaly minimum 10X volt itt galiba). Szóval sokszor nekik sem könnyű!

A Nyugatit elvileg fel fogják újítani...kíváncsi leszek ebből mit hoznak ki! XD :D

@franta: + a szentgotthárdi vonalat most villamosították :D

axaard 2011.01.04. 19:44:49

@pbence: december 19-én volt az eset...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.01.04. 21:09:33

Jó szokásomhoz híven végiggondoltam a sztorit utasok nélkül.

Megint az jött ki, hogy a MÁV-ot (minden ágát) zavarják az utasok.

gcsabi 2011.01.04. 23:22:57

@naxosz:
Nem kellene olyan "infókat" terjeszteni, amik nem felelnek meg a valóságnak!
Az a bizonyos megrendelés egy teljes menetrendi időszakra vonatkozik, nem esetről-esetre. Konkrétan: Minden menetrend változáskor megrendeli a hangosbemondó szolgáltatásokat a START, hogy mikor mit és milyen formában kér. Kiadnak egy "szövegkönyvet" és a számítógépes progit, ami a gépi bemondás szövegeit tartalmazza vonatonként.
Nem kell mindig újra és újra megrendelni ahányszor késik egy vonat. Minden 5 percet meghaladó késést közölni kell a hangoson és ha lehet a kijelzőkön. A vonatok menetrendi idejéhez képest 5-10 perccel előbb, és amennyiben lehetséges késési időt és okot. Ezt kell kiegészíteni, ha változik a késés időtartama. Itt szokott a probléma keletkezni, hogy sokszor nem lehet igazán pontosan, de még aránylag nagy eltéréssel sem megjósolni mennyi lesz a késés. Ennek sok oka van Technikai technológiai és a szűk kapacitásoktól függően. Nem egyszerű pl. egy lerobbant mozdonyt pótolni vagy dizelt szerezni egy vezetékszakadásnál vagy elhárítani egy hibát vagy akadályt ami esetleg kilométerekre esik a megközelíthető utaktól. Egy mozdonyt esetleg 40-50km-ről kell hozni, ha van és személyzet is akad hozzá stb.
A késéseknél a START irányító dönt a csatlakozások várakoztatásáról és a vonatok sorrendjéről-a forgalmi irányítóval együttműködve, mert a lehetőségeket az is megszabja-de a semmiből senki sem tud mozdonyt vagy szerelvényt, személyzetet stb. varázsolni.
Szóval a tájékoztatás nem szívesség vagy esetenkénti "megrendelés" és senkinek nem vonják le a béréből, esetleg azért büntetik meg, ha nem mondta be amit kellett volna!
Azért akadnak érdekes helyzetek, amikor a 20 percesre ígért késés helyett 15 lesz és az utas elmegy sörözni és felháborodik amikor 18-perc után ér vissza, hogy hogy mehetett el a vonatja! És ez sajnos nem is párját ritkító eset. Nem bír annyit késni egy vonat, hogy ne legyen valaki aki az utolsó pillanat után fut, hogy elérje.

vanek ur 2011.01.05. 08:26:32

Mikor tanulják mér meg a MÁV-nál, hogy az utasok tájékoztatása az a dolog, amit nem lehet pénzhiányra fogni. Hangosbemondó van, kijelző van, csak használni kellene, ez nem pénzkérdés. Arról nem is beszélve, hogy a panaszok fele megszűnne, ha legalább rendesen tájékoztatnák az utasokat a problémákról.

Pretoryan 2011.01.05. 08:52:57

@zozoli10: "Mindig is a Budapest mostoha gyereke volt a lajosmizsei(142) és a kunszentmiklósi(150) vonal"

Nyugatiból szoktam indulni, ne hidd hogy ez a "mostoha gyerek" dolog csak azokra a vonalakra vonatkozik, sőt. Jómagam a Váci vonalon mozgok, de kolléganőm pl. az esztergmi vonalon szív nap mint nap, mondtam neki hogy írja le egyszer remélem meg is teszi.

Tájékoztatás;
A nyugatiban a legbiztosabb módszer hogy bemész az ügyeletre és ordítasz mint a fába szorult féreg. Tavaly sikeresen indítottam két három szerelvényt, szerintem az ügyeletesek rettegnek tőlem. Sajnos ez a magyar sztenderd 2011-ben. A MÁV és közeli "hozzátartozói" nem ismerik a következő borzalmasan új vívmányokat; számítógép, mobiltelefon, telefon, internet (csak a felső vezetőknek jár ez a privilégium).

@naxosz: "Nem olyan egyszerű a dolog minthogy én bemondom... én sem mondanám be, ha levonnák az összegét fizetésemből..."

Ez igaz? Van itt MÁV-os? Valaki tudna névtelenül nyilatkozni bármilyen használható médiának ez ügyben? Ha az utastájékoztatásért fizetéslevonás jár, azt mindenképpen meg kell tudnia a közvéleménynek, mert ez olyan abszurd hogy akár a Monty Pythonból is írhatta volna bárki.

De most komolyan itt a fejemben a kép, ahogy áll a főnök a bemondó mögött;
"-Főnök, Kökiről indulnak a vonatok időben. Bemondhatom?
- Nem Gizike! Ha bemondja levonom a fizetéséből."
Zseniális!

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.01.05. 09:26:17

@franta: a desirok üzembiztonságával az egyetlen gond, hogy alacsony. Kérdezz meg tetszőleges számú mozdonyvezetőt a nyugatiban, meg fogsz lepődni.

@Pretoryan: ez viszont aranyos, remélem nem gondolod komolyan, hogy azért indult el vonat, mert üvöltöztél a nyugatiban az ügyeletessel. Neki aztán pont annyi ráhatása van a dologra, hogy tud szólni egy szinttel feljebb, hogy itt van egy utas és mindjárt a torkának esik, csináljanak valamit. De ettől nem fog ott teremni a vonatra személyzet, nem fog összeforrni a felsővezeték, és pláne nem fogja a start másképp szervezni a a dolgait (amire egyébként ráférne). Annyit esetleg elérhetsz mint az egyik kalauzzal üvöltöző utasnak sikerült múltkor, hogy tatabányán rendőrt hívtak rá.

A tájékoztatásról meg annyit, hogy nyilván nem így működik, de igen, elvileg ha nem sablonszöveget mondanak be és azt hallja valami főnök, simán megbüntetheti.

Amúgy sajnos tényleg sokan úgy állnak hozzá, hogy az utas szükséges rossz, de mikor a pl. FLIRTen az egyiknek az a baja hogy miért olyan hangos az utastájékoztatás, a másik azért esik neked hogy miért van lehalkítva mert ő nem hallja (ugyanez a fűtéssel, van a tipikusan hidegebb rész , meg a tipikusan melegebb, naná hogy a fagyos a hidegbe ül a hőhullámos meg a melegbe, és egyik fázik másiknak melege van) akkor hamar ott találja az ember magát az ember hogy így nem tud figyelmes lenni, meg utasbarát, mert ha valakinek úgyis szar amit csinál, akkor csinálja szabályszerűen és legalább a főnökei nem baszogatják.

A kalauzok meg a forgalmisták meg tényleg olyan dolgokért és annyiszor vannak cseszegetve, hogy valahogy meg lehet érteni, hogy nem vállalnak be semmit ami nem a nagykönyvben van megírva. Szívás egy vonat oldalán nem megfordított iránytábláért 3 hónapig 5000 nettó fizetéscsökkenést kapni...

pbence 2011.01.05. 10:51:33

@axaard:

Ez nagyszerű, mik ki nem derülnek... Én meg már azt hittem, hogy minden eddigi nagyobb késésről tudok, de nem, ezek szerint sűrűbben történik ilyesmi, mint gondoltam.

@gcsabi:

A Nyugatiban nagy problémám még, hogy az induló vonatok késésére csak olyan sablonszöveg van, hogy "késéssel fog indulni", vagyis csak a kijelzőről derül ki a pontos idő, szövegből nem. Néha előfordul, hogy bemondják élőszóban is, de nagyon ritkán. (Mondjuk olyan is van, hogy sehogy nem mondják be, csak megjelenik a kijelzőn.) Egyszerűen nem értem, miért nem lehetett évek óta cserélni a sablonszöveget, és ha már nem sikerült, akkor miért használják, miért nem mondják be élőszóban... Mondjuk azt meg egyszerűen nem lehet érteni, csak ha éppen a hangszóró mellett állok, de hogy ez a rendszer hibája, vagy magáé a bemondóé, nem tudom.

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]:

"de mikor a pl. FLIRTen az egyiknek az a baja hogy miért olyan hangos az utastájékoztatás, a másik azért esik neked hogy miért van lehalkítva mert ő nem hallja (ugyanez a fűtéssel, van a tipikusan hidegebb rész , meg a tipikusan melegebb, naná hogy a fagyos a hidegbe ül a hőhullámos meg a melegbe, és egyik fázik másiknak melege van)"

Mondjuk ez tényleg elég érdekes probléma. A hőmérséklethez annyit mondanék, hogy fixen kéne tartani minden vonaton, olyan 21-22 fok körül, annál melegebb nem nagyon van egyik háztartásban sem télen, viszont a hidegebb meg folyamatos ülés mellett tényleg kellemetlen lehet. Akinek meg így is melege van, az vegye le a kabátját; nem egyszer láttam már, hogy valaki úgy húzza le az ablakot, hogy kabátban ül, holott ő a kabát levételével tudna "védekezni" a meleg ellen, a hideg ellen meg kissé nehezebb.

Aki meg utastájékoztatás hangossága ellen kampányol, az felőlem elmehet a jó büdös fenébe. Kikérem magamnak, hogy egy-két kényes f.sz miatt én, vagy akár nálam tájékozatlanabb utasok ne hallják, hogy hol járnak, mert vagy nagyon lehalkítják pl. FLIRT-en, vagy nem is használják a rendszert pl. felújított Bhv-kon.
Mégis miben zavarja őket egy normális hangú bemondás? És itt most nem arra gondolok, mikor tényleg ordít a FLIRT, hanem arra, amikor az utazási zajok mellett még teljesen normálisan hallható. Akit ez zavar, az ne utazzon tömegközlekedéssel.

"Szívás egy vonat oldalán nem megfordított iránytábláért 3 hónapig 5000 nettó fizetéscsökkenést kapni..."

Az is szívás, ha az ember nem tudja, hogy a vonat hová megy, meg egyáltalán indul-e, stb. Tudom, ezt elsősorban nem az iránytáblából lehet megállapítani, túl nagy funkciója nincs is, de ha már ott van, akkor igazán nem nagy dolog megfordítani.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.01.05. 11:26:29

@pbence: a csíkos bhv-kon páran már leírták, hiába van utastájékoztató (vultron) ha nincs felfrissítve, vagy éppen buszos menetrend van benne... más kérdés hogy nagyon sokaktól hallom akik vezetik, hogy gyűlölik az egészet és biztos nem fogják kezelni. pedig semmi munka nincs vele, induláskor kell beírni a vonatszámot és jónapot.

iránytáblával kapcsolatban igazad van, csak az ominózus esetben az volt a lényeg, hogy ugyanaz a viszonylat volt kint, csak visszafelé... ezért 15 ropi szerintem kicsit karcos.

+1: "miért nem mondják be élőszóban..." bár nem nyugati, de a keletiben az valami rettenetes. semmit, de semmit az égadta világon nem érteni belőle ha élőszóban mondanak be valamit. pedig jó a hallásom...

pbence 2011.01.05. 11:33:10

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]:

Elég baj, hogy egy jó kis rendszert nem akarnak frissíteni. Bár amikor rákérdeztem az ügyfélszolgálaton, miért nem használják, akkor azt írták, hogy zavarja az utasokat. Ennek ellenére a FLIRT-en azért csak megy ugyanaz a rendszer... Szóval nehéz ezt megérteni.
Azt meg végképp nem értem, a mozdonyvezetőnek ez miért nehézség. Én olyat is láttam már, aki előszóban bemondta minden megálló előtt, mi következik.

15 ropi mondjuk tényleg elég sok, ebben egyetértek...

A Nyugatiban sem lehet hallani, csak ha épp olyan helyzetben állok. Egyébként legfeljebb csak foszlányokat lehet meghallani. Mondjuk az automata bemondása is kicsit nehezen érhető a pályaudvar nem megfelelő részein. Lehet, hogy erre is panaszkodott valaki?

franta 2011.01.05. 17:52:38

Még annyit, hogy korábban, pár hónapja, volt a mizsei railjeten problémán a Kökin, szintén nem megmagyarázott késés miatt, nos, kérdésemre a kalauz vonogatta a vállát, és felettébb ingerülten közölte, hogy "nem t'om". A viselkedésére megjegyzést tettem, erre egy nő így szólt, hogy "ne legyen igazságtalan - már mint én -, ő semmit nem tudhat. Semmit nem tudhat." Én így: "De egy ügyféllel így nem lehet viselkedni, ti. én is főnök vagyok egy olyan helyen, ahol - valamilyen módon - ügyfélszolgálat zajlik. Ilyen viselkedésért a beosztottam minimum...". Erre ő így: "Igen, igen, én is - mármint ő - vasutas vagyok, és tudjuk, hogy a MÁV-nál a kommunikáció gyenge pont (tehát tudják?), de maga - mármint én - ne legyen agresszív" - mikor nem is én voltam az.
Na ennyit a hozzáállásról és a mundér becsületének a védelmezéséről.
Csók anyu.

naxosz 2011.01.05. 21:51:56

@gcsabi: Igaz, de tévedsz. Megrendeli minden évben. EZ igaz, de mikor rendkívüli eset van akkor hangosért felelős hölgy vagy úr nem fog addig új infót bemondani ameddig nem kapja meg Kerepesi út diszpécsertől, hogy ezt bemondhatja. Minden vonat forgalmát a Kerepesi úton lévő épületből figyelik felosztva a területet. Ugyan ebben az irodában ül 2 db START-os akik tudnak dönteni. Légy szíves akkor nyilatkozz ha tudod a hátterét oks? Ez így van ahogy leírtam.

Tartalék menet meg csak csomóponti főnökségen/TRAKCIÓ telephelytől függ.

Amúgy mondd csak.. mit mondjon be? Azt tudja amit adnak neki. Ő csak az utastájékoztatót kezeli. Aki nem ismeri a szerkezeti felépítést ne durrogjon le mást.

naxosz 2011.01.05. 21:56:03

@Pretoryan: Kicsit sarkítva van amit leírtál. Korábban felvázoltam, hogy történik és MÁV-os nem fog nyilatkozni neked, mert kirúgják, ha engedély és felügyelet nélkül teszi ezt. Ha feláll a dolgozó az asztalától akkor be kell kapcsolni a jelszavas képernyővédőt, hogy más ne lássa mit csináltál vagy ne tudjon belépni... Vicc de volt rendőrök vezetik a VBO-t akik ilyen döntéseket hoznak.

Fejétől bűzlik a hal!

lurkó 2011.01.06. 03:18:36

@naxosz: Egy túrót!! Lapozd fel az F2 utasitást és olvasd el az utasok tájékoztatására vonatkozó bekezdéseket. Egy kicsit segítek állomási területen az utasok tájékoztatása a forgalom feladata semmi köze semmilyen megrendeléshez és a starthoz. Hallottam már én is ilyen baromságokat. De azt hogy betartják ezt az utasitást nagyon kevés helyen.

karosszékely 2011.01.06. 13:27:31

@naxosz: Ez nagyon sok munkahelyen így van (számítógép lezárása, ha elhagyod a helyed), külföldön is, szerintem ez egy teljesen jó szabály, senki nem nyúlkáljon/nézegessen más gépébe, amíg az nincs ott (főleg úgy, hogy ezzel problémát/kárt is tud okozni a másiknak). Oké, hogy alapvető bizalom van a kollégák iránt, de azért az ördög nem alszik.

pbence 2011.01.06. 17:39:00

@franta:

Az ottani jegyvizsgálók egy része valami elképesztően bunkó. Nincsenek túl sokan, de akikről beszélek, azok eleve úgy állnak az egészhez, hogy ez nekik mekkora teher. Egy részük köszönni nem bír, amikor bejön, valakinél az "új felszállók menetjegyeit kérném kezelésre" úgy hangzik, hogy "újfelszáll...", van, aki rögtön meggy is tovább, amikor előveszem a bérletet, igazából nem is érdekli, mi van ráírva, csak előtte áll fölöttem türelmetlenül, és végül meg sem köszöni.
Meg volt olyan is, aki leszállt cigizni Kőbánya-Kispesten, ugyan már szabad volt a jelző, és mentünk volna a Nyugatiba, de ő cigizett és röhögött valami hasonló kaliberű egyénnel. Végül a forgalmista szólt rá, hogy menni kéne. Olyan is volt, hogy kifelé Kőbánya-Kispesten mozdonyvezető-váltás volt (az is nagy hülyeség volt úgy megszervezve, de volt, ez tény), és ugye a jegyvizsgálónak alá kell írnia ilyen esetben. Na hát ezek ketten is voltak, szépen végignézték, hogy a mozdonyvezetők cserélnek, felszálltak, és indították volna a vonatot... Akkor eszméltek rá, hogy hoppá, még feladat van.

És akkor vannak azok, akik zsebre dolgoznak. Ez nagyon ment itt pár éve, azóta kicsit visszaszorult, de még mindig létezik. Telefonon, a kereszteknél meg kézjelzésekkel adják le egymásnak az infót, hogy van-e ellenőr.
Nemrég történt, ugyanazzal a jegyvizsgálóval, aki egyébként aktívan részt vesz ebben a kézjelzős dologban: és utas szólt neki (még ő szólt neki!), hogy nem Zuglóig menne, hanem a Nyugatiig, de a jegye (amit egyébként nem tőle, hanem ellenőröktől vett) csak Zuglóig szólt, és kérdezte, mit tehetne. Rögtön jött a csávó, hogy 500 Ft pótdíj, de ő ezt nagylelkűen elfelejti, kért egy "százast", és ment tovább.
Hát az ilyeneket legszívesebben ledobnám a vonatról.

Szóval a jegyvizsgálók sem tökéletesek egyáltalán, és sokan nagyon is megérdemlik, hogy az ember felemelje a hangját velük szemben.

naxosz 2011.01.06. 18:37:39

@karosszékely: Teljesen igazad van. Sajnos én jó indulatú vagyok. Mondjuk a kollégák ha bele olvasnak is, akkor is a valóságot látják. Igaz, ami fontost azt egyből megcsinálom és elküldöm. Én annak hitvilágnak vagyok tagja, hogy "egy irányba húzunk" és nem merül fel bennem az emberi gyarlóság. Ennyi!

ui.: Kollégák meg tisztelnek, hogy kemény vagyok de emberséges. Ezért nincsen félni valóm. De lehet, hogy nem ártana valóban tartani.... :)

gcsabi 2011.01.06. 18:53:28

@naxosz:

Az a helyzet, hogy az első hsz-ben leírtál egy jó nagy marhaságot:"csak akkor mondanak be bármit is ha megrendelik a STARTOSOK a Pályásoktól. " Ehez képest a "helyesbített" verzió már
kisebb-de még mindig-marhaság!
Az éves megrendelésben, ami minden állomásra külön-külön elkészül és egy kb. 25-30 oldalas általános megállapodásban ,minden részletesen és konkrétan le van írva. Még az a bizonyos :
"de mikor rendkívüli eset van" is! Amíg nem érkezik esetleges eltérő szövegszerű megrendelés, addig sem ülnek mint egy kuka, hanem az 5-percen túli késéseket , az esetleg tudható
paraméterekkel, annak hiányában a szövegkönyv szerint: pl.: bizonytalan ideig, műszaki ok, baleset stb. ki kell írni és bemondani! Az nem úgy néz ki, hogy ülnek mint a halak az
akváriumban és várják a bűvös megrendelést.Az a bizonyos :"de mikor rendkívüli eset van" , pontosabban rendkívüli üzemi körülmény,azt jelenti, hogy a pályakapacítás csökkenik
valamilyen rendkívüli okból/a balesettől a terrortámadásig/ helyzetben jön az, hogy a forgalmi irányítónak jelentett esetről a hálózati irányítón keresztül értesül a startos főirányító,
aki a forgalmi főirányító által közöl lehetőségek között mérlegelve adja le , ha szükséges a módosított közlekedési rendet és ekkor nyilatkozik, hogy akar-e ELTÉRŐ TÁJÉKOZTATASI SZÖVEGET
leadni! NEM kötelező, csak akkor kell megrendelni, ha nincsen megfelelő szövegminta vagy plusz infót akar leadni!!!! Addig is a normál késési tájékoztatást kell alkalmazni.
Egy "mezítlábas" késésnél a FOR-ból és az IEMIG-ből származó infók alapján, esetleg a MIR vagy a start diszpécserrel megbeszélteket íratom ki és mondatom be és akkor rúgnak seggbe, ha
várok a "megrendelés"-re! Szóval addig "amúgy" ezeket mondja be!
Persze nem bátorkodom olyasmibe "beledurrogni" aminek te biztosan sokkal jobban ismered a szerkezeti felépítését, hisz még alig 29-éve ülök a rendelkezőasztal mögött és csak néhány száz esetben kellett
foglalkoznom ilyesmivel!

Azért ezt még értelmezhetnéd, ha tudod:"Tartalék menet meg csak csomóponti főnökségen/TRAKCIÓ telephelytől függ."

franta 2011.01.06. 19:08:44

@pbence: Igazad van, a járaton még mindig egy csomó kaller zsebre dolgozik. (Abban is igazad van hogy nem annyian, mint korábban, de most is többen.) Mert a hüje (sic) fasz agyukkal nem jönnek rá arra, hogy jó pár VOLÁN buszjárat szűnt meg amiatt, hogy a sofőrök zsebre dolgoztak, oszt látták a főnökségen, hogy itt nincs ám bevétel, azaz nincs igény a járatra. Itt baszott rá mindenki: a korrupt sofőr és a korrumpáló utasok... Az egyik a munkáját, a másik a járatá vesztette el.
Pl. a 2949-esre Gyál-Felsőn szinte naponta rendszeresen felszáll pár etnikai kisebbséghez tartozó nő - de a magyar sem különb -, és bérlet és jegy hiányában nyomnak a kallernek egy kizs pízt. Az egyik kallernek még pofája sem volt, mert közölte, hogy ez így igencsak kevés.
De mondom, vannak normális, kedves és korrupciómentes kallerek is a vonalon.

franta 2011.01.06. 19:13:55

Bence, amúgy nem vagyok feljelentgetős - csak dühös -, de remélem, hogy az illetékesek is olvassák ezt a 2949-es dolgot.
Mert én fizetek a bérletemért, és idegesít, hogy mások nem.

Pretoryan 2011.01.06. 19:57:48

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]:
"ez viszont aranyos, remélem nem gondolod komolyan, hogy azért indult el vonat, mert üvöltöztél a nyugatiban az ügyeletessel."

Nem nem! Igazad van, nem attól indult el a vonat, hanem attól kezdtek információkat mondani a hangosban, bocsi csak a főnököm sertepertélt mögöttem amikor a posztot írtam.

"Amúgy sajnos tényleg sokan úgy állnak hozzá, hogy az utas szükséges rossz, de mikor a pl. FLIRTen az egyiknek az a baja hogy miért olyan hangos az utastájékoztatás, a másik azért esik neked hogy miért van lehalkítva mert ő nem hallja (ugyanez a fűtéssel, van a tipikusan hidegebb rész , meg a tipikusan melegebb, naná hogy a fagyos a hidegbe ül a hőhullámos meg a melegbe, és egyik fázik másiknak melege van) akkor hamar ott találja az ember magát az ember hogy így nem tud figyelmes lenni, meg utasbarát, mert ha valakinek úgyis szar amit csinál, akkor csinálja szabályszerűen és legalább a főnökei nem baszogatják."

Orbitális barom lenne az aki minden igényt ki akarna elégíteni egy 30-60 perces úton (most elővárosról beszélek). Nekem spec az hiányzik, hogy a Flirten kívül ha van is a vonaton utasinformáció egy kezemen meg tudom számolni hogy hányszor hallottam beleszólni bárkit is. A legnagyobb bajom pl. az a nyugatiban hogy ha vonatban ülök simán nem hallom hogy mit mond a hangos. Egyszerűen ha 3 ember beszélget a kocsiban, akkor ha hallom is kivenni nem tudom. Miért is baj?! Mert a szerelvények (főleg télidőben) lerobbannak, nincs kaller nincs mozdonyvezető, felső vezeték szakadás van... ezekről nem hallunk ha bemondják akkor sem sajnos.

@naxosz:
"Ha feláll a dolgozó az asztalától akkor be kell kapcsolni a jelszavas képernyővédőt, hogy más ne lássa mit csináltál vagy ne tudjon belépni..."
Informatikus vagyok! Általában a "karvalytőkénél" (bankok, biztosítók, kommunikációs cégek) dolgoztam az életem során, ezért úgy gondolom hogy ez egy normális céges normális előírása. Nálunk is 2 perces várakozás után van automatikus (blank 10 perc után monitor kikapcs) képernyő védő, és jelszó kérés.

gcsabi 2011.01.06. 20:41:48

@Pretoryan:
A MÁV-nál az elsődleges tájékoztatás a vizuális tábla, a hangos csak kiegészítés. Én inkább a kijelzőrendszereket bővíteném és fejleszteném, mert a tapasztalataim szerint egy nagyobb állomáson a hangos nem igazán informatív,pláne egy nagyméretű csarnok akusztikai környezetében. Egy olyan vonatcsoportban ahol négy-öt, vagy még több vonat érkezését és indulását kell folyamatosan mondani, plusz a csatlakozásokat és a-sajnos-"rendes üzemszerű" késéseket, egyszerűen elsikkad az infóáradatban az ami egy-egy utasra vonatkozna. Rendszeres, hogy áll az utas a tábla alatt, miközben épp ötödször mondja a hangos a vonatát és tőlem kérdezi honnan indúl! Nem azért mert birka, hanem a sok infó követhetetlenné válik egy idő után. A másik része az, hogy sokan egyszerűen nem is nézik meg a kijelzőket, mert valahogy ahhoz vagyunk szokva, hogy megmondják nem nekünk kell informálódni!
Na most képzeld el az ország boldogtalanabb felét, ahol desirót vagy talentet csak képen láttak és a bz-k vagy by-kocsik nem létező "információs rendszerét" élvezhetik!
@pbence:
Valóban egy kissé túlreprezentált a bunkó munkavállaló a MÁV-nál, de az utóbbi 8-10 évben-én legalább is -azért van egy folyamatos javulás. Azért az is árnyalja a képet, hogy az emberek jó része valahogy úgy érzi, egy vasutassal szemben megengedhet olyan hangnemet és viselkedést is, ami egy bankban vagy egy APEH ügyintézővel szemben eszébe sem jutna! A köszönésről meg annyit, hogy jó ha tíz utasból egy köszön, vagy megszólít amikor kérdez valamit. Legtöbbször a "honnanindúl, mikormegya.., meg a maguksemtudnakámsemmit" dívik a köszönés helyett!
Tudom ez nem mentség néhány kolléga bunkó viselkedésére, de ez viszont is igaz!

naxosz 2011.01.07. 05:58:44

@Pretoryan: Igen a banknál rendben az ügyfél adatai, pénzek mozgása stb. Itt nálunk mi lenne titkos? Görög vasutak nem fogadnak több nemzetközi vonatot? Vagy milyen utasítások vannak a télre? És még sorolhatnám :) Szerintem van különbség bank és vasút között.

ui.: persze nálunk is humánnál jogos meg a pénzügyön de máshol minek? :)

franta 2011.01.07. 19:39:00

Na tessék, ugyanide kötődik a mai tapasztalat. (Dátumot lsd. a komment feladásakor.)

Kedvenc járatommal indultam volna a Westbahnhofról 17.18-kor. A táblára ki van írva, hogy a Köki és Kispest között vonatpótló buszok járnak. De a vonat indul az 1. számú vágány elejéről. Ez eddig rendben is van, de kérdem az Információt, hogy ugyan meddig kell várni a Kökin, Kispesten, stb. A válasz az, hogy "nem tudjuk."
No, a Desiróka elindult - az most más kérdés, hogy kevésbé tapasztalt utasok nem értik, hogy az 1. vágányon miért áll két vonat (Esztergom, illetve Mizse felé). Mindegy, a mizsei intercity nagy nehezen kiballagott. A vonat kijelzőjén megszűnt létezni a "Lajosmizse felé" kiirat, illetve a bájgúnár hang sem mondta be, amit szokott, hogy "Köszöntjük stb. ....)
És semmilyen hang nem mondta be, hogy "héj, emberek, a Kökin le kell pattanni innen", illetve azt, hogy akkor vajon hova kéne menni a vonatpótló buszhoz. Ja ugye kaller nyema.
Nos, a nép rájött, hogy le kell szállni a Kökin, oszt ott mondta egy narancssárga mellényes, távrecsgős pali, hogy a vonatpótló busz úgy érhető el, hogy végig kell menni a folyosón, oszt majd lefele a lépcsőn. De hogy balra avagy jobbra, azt elfelejtette közölni. Nos, a folyosó végén a nép egyik fele jobbra, a másik fele balra indult el.

Na jó, a busz el is indult a Kökiről Kispest állomás felé, de - tán gyalog jobb lett volna? - bejárta Tolnát és Baranyát, ti. különféle mellékutakon eljutott a Lakatos úti lakótelepre (Lőrinc), majd kikötött - tényleg - a Kispest állomáson, ahol ott állt a várva várt vonat. Ami idővel (félóra) el is indult.
De duma sehol, magyarázat sehol, csak gondolom, a mentalitás a lényeg: basszátok szájba magatokat, örüljetek, hogy hazaértek pizsmaosztásra.

Post scriptum: amikor nagy a balhé, tehát feltűnő a késés, a kallerek eltűnnek a vonatról. Korábban azt gondoltam, hogy azért, hogy egye-bassza, nem ellenőrzünk jegyeket, mert mi vagyunk a hunyók. Ah, az elgondolásom buta. Nem, azért nem jönnek, mert nincs kedvük magyarázgatni.
Köszi MÁV - nem a blog -, hogy megint sikerült lemaradni egy találkozóról, és buktam lózsit, és vesztettem a szavahihetőségemből.

pbence 2011.01.08. 18:47:29

@franta:

Nekem is részem volt ebben tegnap.

Én befelé utaztam a Nyugatiba elvileg 17:27-re érkező vonattal. Pár utas beszélte, hogy azt hallotta, hogy gond van, és valószínűleg vonatpótlóra kell szállni Kispesten.
Jött a jegyvizsgáló is, kérdezték tőle is, hogy mi van. Azt mondta, még semmi sem biztos, majd szól, ha kiderül valami.
Pestszentimrén egy Desiroval volt a kereszt, ami már eleve gyanús volt, ugyanis elvileg az a Nyugatiból 16:18-kor induló vonat volt, ami soha nem egyrészes Desiro, így valószínűleg az előző befelé menő vonat jobb híján Kispesten fordult. Aztán a hangosbemondó is mondott valamit Kispestről, akkor már eléggé biztosnak tűnt, hogy pótlóbusz lesz. Legvégül a jegyvizsgáló is elmondta a dolgokat, így minket nem ért váratlanul a dolog.

Megérkeztünk Kispestre menetrend szerint, 17:03-kor, le is szálltunk, de már rengeteg ember rohamozta a vonatot, akik hazafelé akartak menni.
A hangos ott nem mondott semmit, de az állomásépület elé érve egy vasutas már személyesen irányította az utasokat, hogy hol találják a buszt. Ott is volt egy csuklós BKV busz, amibe simán befértünk, és el is indult 17:07-kor. Kőbánya-Kispestre érkeztünk 17:16-ra.
Ott eléggé nagy meglepetéssel tapasztaltam, hogy bent áll a Nyugatiból 16:18-kor induló vonat az 5. vágányon, és ki van írva szintén az 5. vágányra a befelé jövő lajosmizsei vonat 15 perc késéssel. (Azóta már rájöttem, hogy valószínűleg a Nyugati és Kőbánya-Kispest között is forgott külön szerelvény, korábban azt hittem, hogy úgy gondolják, majd megoldjuk a monori/ceglédi vonatokkal ezt.)

Én végül elértem a késett monori vonatot, így Zuglóba összesen 5 perc késéssel értem az eredetileg tervezetthez képest. Elég vicces, hogy gázolással együtt ez sikerült, még gázolás nélkül is többet szoktam késni sokszor...
Ott láttam pont a Nyugatiból 17:18-kor induló lajosmizseit, ami kétrészes Desiro volt, és tényleg semmi felirat nem volt rajta.

Szóval nekem összességében pozitív volt a tegnap, nem gondoltam volna, hogy ellenkező irányban ekkora szívás. Komolyan azt hittem, hogy végre valamit jól is meg tudnak oldani. Ezek szerint nem.
Az annyira meg sem lep, hogy a Nyugatiban semmit sem tudnak, ez eléggé szokásos dolog sajnos, az viszont annál inkább érdekes, hogy egyáltalán szóltak bármit is a tábla alján a dologról. Máskor inkább sz.rnak bele az egész tájékoztatásba.
Az szerintem is nagyon súlyos, hogy a vonaton nem mondanak semmit. Miért is? A Desiron még csak meg sem kell erőltetnie magát senkinek azzal, hogy végigsétáljon, csak a szájához kellene emelni a mikrofont. De úgy látszik, hogy még ez sem megy. És nem ez az első eset sajnos.
A busz útvonala meg sajnos Budapest adottsága... Még mindig jobb, hogy van egyáltalán busz, mint a régi megoldás: Kispesten beböfögték (ha egyáltalán erre vették a fáradságot), hogy nem megy tovább a vonat, vegyük igénybe a BKV-t. Igen, és melyik BKV járat visz közvetlenül Kőbánya-Kispestre? Hoppá, hogy egyik sem? Meg egyébként is, vegyek 320 Ft-ért BKV jegyet, ha nincs bérletem? Kissé abszurd, ezért örülök a busznak.
A legutolsó, amit nem értek, hogy miért állt ott +fél órát a vonat. Az oké, hogy kicsit később indult a busszal érkezők miatt, de ennyivel miért? Megint egy érthetetlen MÁV-sztori.

franta 2011.01.08. 19:02:06

@pbence: Hát igen, Bence, végül is hazaértem pizsamaosztásra, nem fagytam meg a nagy alföldi pusztában.
De ugye ez a poszt a kommunikációról szól - és nem az egyéni nyomoromról.
Az alábbi viszont érdekes, a belső kommunikációt illetően. A járat egyik állomásán ma megkérdezte egy illető az adott állomás forgalmi szolgálattevőjét, hogy mi volt ez a tegnap délutáni / esti malőr? Erre az a válasz érkezett, hogy "nem voltam szolgálatban, nem tudom". Basszus, ezek váltáskor nem adják át egymásnak az infókat? Pedig szerintem ez elég fontos infó.
Ha ez egy állomáson belül sem megy, akkor mit akarunk a fejpályaudvartól?
(Amúgy közölte egy utas - a forgalmi szolgálattevő helyett -, hogy "baleset volt".)

gcsabi 2011.01.08. 20:00:37

@franta:
Nem értem mitől lenne "fontos információ" az a MAI szolgálat ellátás szempontjából, hogy TEGNAP egy másik állomáson baleset volt? Miért kellene ezt ma tudnia? Váltáskor inkább azt az infót kell átadni, ami rá és mostanra vonatkozik, amire sokszor néhány perc van és nem biztos hogy a tegnapi történet a leglényegesebb. A tegnap nappalossal meg legközelebb este fog találkozni, amikor az fogja váltani. Lehet, hogy érdekes, de egy másodkézből származó infó egy másik állomáson történtekről inkább szóbeszéd mint infó.

pbence 2011.01.08. 21:03:10

@franta: @gcsabi: Amúgy ezzel az utólagos dologgal kapcsolatban jut eszembe, hogy általában mindent kiraknak a mav-start.hu-ra, csak éppen az elhárítás után le is veszik, így sokan nem tudják, miért is késett a vonatuk.
Viszont ha valaki RSS-en töltögeti le ezeket a híreket, azoknak megvan a linkje, és a link még hónapok múltán is működik. Pl. ez a blog is folyamatosan töltögeti le a linkeket, ezért a jobb oldalon még megvan az ezzel kapcsolatos hír linkje: www.mav-start.hu/hirek/hir.php?mid=14d272e7493cb3

pbence 2011.01.09. 01:17:43

@franta:

Az én sem vagyok - sajnos, pedig kellene. Valahogy sosem vagyok képes arra, hogy konkrét vonatszámokat és történeteket írjak egy-egy ilyen esetről az ügyfélszolgálatnak. Általánosságban szoktam sokat írni, hátha tesznek valamit, mert ezt nagyon fontosnak tartom.

"Gondom" is volt egyszer ebből. Tényleg nem írtam SOHA SENKIRŐL konkrét adatot, mondom, csak általánosságban, mégis "bajba kerültem" emiatt.
Egyik nap hazaértem, és mesélik, hogy egy MÁV-alkalmazott ismerős (mozdonyvezető) hallotta a nevem más vasutasok körében, hogy állítólag idegesek rám, hogy kib@szok velük, és "vigyázzak". Na, röhögtem egy jót. Aztán jött egy másik ismerős is, hogy ő meg egyenesen a vonaton hallotta a nevemet. Ezen már annyira nem röhögtem, de különösebben nem is érdekelt. Megmondtam, hogy ezek nem fognak engem leállítani, és meg is fenyegettem az ügyfélszolgálatot, hogy még egy ilyen, hogy kikerülnek az adataim, és megy a feljelentés. Jött is egy elnézést kérő levél postán, és ezzel elfelejtettem az ügyet. Érdekes módon nem lett gondom az egészből, ezért is írtam az idézőjeleket.

Azért levontam a következtetéseket: a féreg jegyvizsgálóknak nem tetszett, hogy valaki szóvá meri tenni, mekkora férgek. Azóta még nagyobb örömmel írok ellenük dolgokat :) Az ügyfélszolgálaton meg akkor a biztonság, hogy simán kikerül bármilyen adat. Így működik egy igazán jó cég.

franta 2011.01.09. 14:25:21

@gcsabi: Kedves Csabi. Ha Te az atomerőműnél dolgozol, és gáz van a műszakodban, akkor a váltást erről nem értesíted?
Egy "baleset" a vonalomon csak van annyira fontos, hogy a váltótársamnak beszámolok róla. Nem?
Ha meg ezt másképpen látod, gondolod, akkor bocsika, de minimum felelőtlen, maximum érzéketlen vagy. Szerintem érzéketlen vagy. Tudod, vannak dolgok, amiket nem lehet megtanítani, hanem születni kell rá. Az érzéketlenség ilyen.
Jó utat és mégjobb mundérvédelmet...

franta 2011.01.09. 14:37:03

@pbence: Bence! Jókat írtál. És remélem, hogy az illetékesek is olvassák a blogot, és levonják a konzekvenciákat arról, amit az "adatvédelemről" írtál. Például...
A kaller-maffia - hm..., hogy is mondjam... -.
Mit tesznek? Leraknak a vonatról? Megvernek a klotyón? Na ne má'...
Amúgy a nevezett járaton voltam szombaton is és vasárnap is. Voltak ellenőrök. (Most nem tizen, mint szoktak, csak egy és kettő.)
Talán van a blognak értelme? Jelzése? Jelzés értéke?
Remélem, és akkor nem posztolunk és nem kommentezünk hiába.
Reménykedjünk!

Post scriptum: (És hahó, figyelni a MÁV menedzsmentnek is!)
A menedzsmentben a panaszkezelés egy külön ügy. Vagyis a panaszttevőket nem lekoptatni kell, hanem az érszrevételeiket figyelembe kell venni, hogy a szolgáltatás megjavuljon. Ez a tény elhangzik minden alapvető menedzsment tanfolyamon. Gondolom, a hatalmas arcú MÁV menedzserek is elvégeztek minimum egy alapvető tanfolyamot, és ezzel tisztában vannak. Ha meg nem, akkor meg annyi... Hinaus!

gcsabi 2011.01.09. 16:19:46

@franta:
Ha megbocsátod én nem minősitgetlek ismeretlenül.
Egészen egyszerűen arról van szó, hogy a ma nappal szolgálatban lévő NEM találkozik, csak a szolgálata végén, amikor az előző nappal dolgozó fogja leváltani, így legkorábban akkor mesélheti el mi történt. A szolgálatátadáskor meg inkább azokat az infókat kell átadni ami az adott állomásra és a folyamatos szolgálatvégzéshez kell /pl.: milyen vonatok közlekednek, kértek engedélyt vagy jöttek el a szomszédos állomásról, miknek kért vagy kapott engedélyt, milyen vonatok várnak engedélyre, miről nincsen még visszajelentés, mi és mennyit késik, lesz-e áttervezett vonatkereszt, ha van teherforgalom, milyen kocsik vannak feladva, melyik vonattal továbbítják, milyen kocsik mikor milyen vonattal várhatóak, van-e befejezett vagy folyamatban lévő rakódás, milyen irásbeli rendelkezéseket kell adni, van-e és milyen hiba az állomási biztosító berendezéssel, számítógépes rendszerrel, telefonokkal, van e a szomszédos állomásokon olyan hiba ami befolyásolja a munkavégzést, van-e bármi ami a rendes szabványos munkavégzéstől eltér....../ Ha van még idejük biztosan elmondják egymásnak azt amit esetleg tudnak egy másik állomáson történt balesetről, ami lehet, hogy kevesebb mint amit te tudsz, mert nem biztos hogy nézték a tv-t vagy a netet. Akit meg leváltott a nappalos az akkor még nem volt szolgálatban amikor az eset történt, tehát az is csak másodkézből kapott infókat tud, ha nem nála vagy a szomszéd állomáson történt.
Még mindig nem értem, mitől fontos és elengedhetetlen infó az amiről beszélsz. Miben befolyásolja a MAI munkát a TEGNAPI beleset, ami ráadásul egy x-edik állomáson történt, hogy pontos információkkal kellene rendelkezni? Nem a
területi sajtószóvivó, hanem forgalmista.
Nem suzoktam "mundérvédelmet" folytatni, csak az olyan tájékozatlan, de mindenbe beleokoskodóknak szoktam némi információt adni, mint te,hátha egyszer úgy minősítenek valamit, hogy fogalmuk is van róla miről beszélnek. És azoknak akiket valóban érdekel mi és hogyan is van a vasútnál, nem csupán nettó fikázni akarnak, gondolkozás nélkül.

pbence 2011.01.09. 17:55:29

@gcsabi:

"csak az olyan tájékozatlan, de mindenbe beleokoskodóknak szoktam némi információt adni, mint te"
Már bocs, de ez ugyanolyan minősítés volt ismeretlenül.

És egyébként sem kell mindent okoskodásnak venni, az utasok általában nem okoskodni akarnak, hanem panaszkodni az elégtelen szolgáltatásra. Az "okoskodást" mindig is úgy vettem, mint afféle jótanácsot, hogy ne mondja már senki, hogy csak úgy ugatok. Ezenkívül amúgy is sokan érdeklődnek a vasúti dolgok iránt dolgok iránt, akik mindig fognak valami ötletet adni. És azt nem lehet elvárni, hogy minden ötlet maradéktalanul beilleszthető a vasút jelenlegi rendszerébe, de nagyon sok jó ötlet van, ami továbbfejlesztéssel alkalmazható.

Engedd meg azt is, hogy leírjam, miért hangzik el sokszor itt a blogon a mundérvédelem, vagy ehhez hasonló szavak.
Sajnos sok olyan vasutas és vasútbarát kommentel itt, akik nagyon el vannak szállva. Tisztelet a nagyon sok kivételnek, köztük neked is, ugyanis te is azok közé tartozol, akik kulturáltan és racionálisan állnak hozzá az itt kikerülő posztokhoz. De sajnos nem mindenki így áll hozzá. Te is láthatod, az előző kommentek között is előfordult, hogy ugyan kulturáltan, de azonnal azzal jöttek, hogy a Nyugatiban dolgozók semmiben nem felelősek, mert ez nekik nem kötelességük, csak ez meg az felelős.
A kulturálatlanság+elfogultság mintapéldája meg Kopi3.14 volt, akinek nem volt nagy gond valakit hülyének, idiótának, stb. nevezni olyan dolgokért, amit pont ő tudott rosszul. De volt itt egy mozdonyvezető is, akinek most nem tudom a nickjét, aki szintén így kezelte a dolgokat.
A középút Ákibard! volt, aki szintén nem mindig tudott mindent jól, de azért jó nagy mellénnyel osztotta az észt.

(Sajnos veled is komolyabb vitába kerültem egyszer, amikor - a tényeket ugyanúgy ismerve, mint én - egyértelműen megállapítottad, hogy nem a vasút a felelős, és egyértelmű, hogy le kellett mondani a vonatokat. Azóta sem értem, miért ez az álláspontod.)

És ezek után nem meglepő, ha az emberek kissé ellenségesen állnak az összes vasutas kommentelőhöz, még akkor is, ha azok teljesen normálisak. Sajnos a jó hírneveteket néhányan már megalapozták.

gcsabi 2011.01.09. 19:19:22

@pbence:
Pedig nem akartam, de úgy látszik sikerült :)
/ez a fránya Freud/
Látod pont ez a lényeg. Veled sem mindig értek egyet, de emlékeim szerint nem sértegettük még egymást.
A "beleokoskodást" arra értem, amikor valaki minden ismeret nélkül osztja az észt, nem azokra a felvetésekre amik értelmesek, még ha néha irracionálisak is a jelen pillanatban és a MÁV mai állapotában.
Néha figyelmen kívül hagyják, hogy hol is élünk! Az pl.: sokszor tud bosszantani, amikor a német, francia osztrák stb. vasúttal példálóznak. Kérdem én mi működik nálunk ugyan úgy, mint a németeknél vagy osztrákoknál? Legyen az vasút, bank, biztosító, multi cég, áruházlánc vagy bármi!
Pedig egy tuskóban, vagy bankban a kintihez képest sokkal nagyobb jövedelmezőség van és még is ég és föld az itteni és ottani működésük. A MÁV meg legalább 25-30 éve egy mindenkor alul-
finanszírozott cég volt, ami mára elképzelhetetlenül le van pusztulva.
Hidd el csoda, hogy egyáltalán működik. Sokszor a napi, nem túl zökkenőmentes és szanaszét késő közlekedés is néha csodaszámba megy.
A bunkóságot meg sohasem mentegettem akár vasutas akár nem . A lepusztultság nem lehet indok a bunkóságra. Szerintem a legtöbb vasutas nem bunkó az utasokkal és megpróbál segíteni, csak az sohasem olyan szembeötlő mint az aki bunkó!
Hidd el sokkal jobban tudnám szidni a vasutat mint pl.: Jelfogó,de egyszer már leírtam, hogy ez nem az én dolgom :)
Nem emlékszem most mi volt az említett vitánk...

franta 2011.01.09. 19:33:47

@gcsabi: Ha megbántottalak, akkor bocsánatot kérek. Tényleg ne haragudj.
Az érzelmi ügy a részemről lezárva.
süti beállítások módosítása