MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

IC 653 tortúra

2010. december 20. - Ashi Valkoinen

Tisztelt Máv Start Zrt!

A tegnapi nap folyamán volt szerencsém sokadjára a MÁV-val utazni. Az
elmúlt évek tapasztalai után megint sikerült rendesen
felidegesíteniük. Gödöllőről szerettem volna Nyíregyházára jutni, az
5506-os sebesvonattal és a 653-as IC-vel füzesabonyi átszállással. Az
átszállás mindig egy katasztrófa, mert hiába a 8 perces átszállási
idő, valahogy mindig úgy jön ki, hogy épp sikerült átrohanni az
IC-hez. Most is ez történt, futva elérem a beérkező Intercity vonatot,
ami aztán ott is maradt, mert a mozdonyban elromlott valami (éreztem
is egy kis égett szagot a vonathoz rohanás közben).
Na itt kezdődtek a problémák. Semmit nem tudtunk a mozdonyról,
semmiről, csak hogy "segélygép" érkezik - ez tőlem lehet egy hókotró
is, arra gondoltunk többen, hogy hóakadály van a sínen vagy hasonló.
Mindenesetre még csak megbecsülni sem tudták, mondtak 20 percet,
bizonytalan időt, mindent, hogy mikor indulhatunk tovább. Közben
megérkezett az 528-as sebesvonat, amivel Miskolcig (esetleg
Szerencsig) el tudtunk volna jutni. Természetes volt, hogy átszállunk,
mert még mindig jobb haladni, mint ülni a fűtetlen rossz mozdonyú IC-n
"bizonytalan ideig". Ezek után megérkeztünk Miskolcra, majd a
sebesvonat ott menetrend szerint áll. Közben hallottuk a bemondón,
hogy az eredeti 653-as IC mégis csak indul egy szomszédos vágányról
rövidesen. Így leszálltunk az 528-as sebesvonatról, és átmentünk a
másik vágányra, ott össze volt rakva egy 3 IC kocsiból álló
szerelvény, de senki semmit nem tudott mondani arról, hogy ez a vonat
mikor fog elindulni, mikor lesz előtte mozdony, semmit... A vonaton
valamilyen szintű fűtés volt és világítás is, egy darabig, aztán
maradt égve 4 lámpa, és egyre hidegebb lett, már az ajtókból is elment
a levegő, így leszállni se tudtunk volna, ha akarunk sem (nyilván ott
valami vészkapcsolókkal megoldható lett volna, de annyira nem volt
veszélyérzetem). Közben akárkit kérdeztünk, senki nem tudott semmilyen
információval szolgálni azzal kapcsolatban, hogy mikor lesz mozdony,
semmi. Aztán a történésekből sikerült rájönni, hogy mozdonyunk úgy
lesz, hogy a lerobbant 653-asért küldött "segélygép" - ami kiderült
egy másik mozdony, visszahozta a 653-ast, és azt átteszik az új 653-as
szerelvény elé. Idő telik, fűtés, világítás, ajtó, információ nincs.
Na egyszer csak lett mozdonyunk, elindult a fűtés, és vártuk, hogy
akkor induljunk. DE: a mozdonyvezetőnek lejárt a munkaideje, és át
kell adja, amiről megint azt mondták, hogy bizonytalan ideig eltart.
Hogy lehet, hogy egy napi rutinfeladat idejét még csak megbecsülni sem
képesek? Na mindenesetre lassan 2 órás késésben volt a vonatunk, és MI
UTASOK kitaláltuk, hogy már érkezik a következő kör IC, az 568-as.
Persze azt megint nem tudta senki, hogy hányadik vágányra, majd
érkezés előtt 1 perccel be is mondták, hogy hová. Semmivel sem
hamarabb. Na úgy döntöttünk néhányan, hogy arra átszállunk,
természetesen hely és pótjegy nélkül - 2 órás szenvedés után
megérdemeljük, fizikailag ötödik vonat volt amire felültem
Füzesabony-Miskolc viszonylatban. Meglepő volt, hogy azon a vonaton
mit sem tudtak az előttük levő problémájáról. Mindenesetre egyes
utasok elég nagy vitatkozása mellett sikerült valami központi
engedélyt kapni, hogy ugyanmár ne legyünk megbüntetve. 5 óra alatt
sikeresen meg is érkeztünk Nyíregyházára, a menetrend szerinti 3 órás
út alatt.
Amit tapasztaltam, az teljesen ellentmond az utasbarát hozzáállással,
ugyanis több ponton értelmetlen, lassító, hiányos intézkedést véltem
felfedezni. Hogyan lehetett volna a helyzetet megoldani?
- mindenkit átszállíttatni a gyorsvonatra és Miskolcon már kész
pótvonat várja az utasokat MOZDONYVEZETŐVEL, amivel továbbutazhatnak,
nem még segélygépet küldözgetni, meg csatolgatni oda-vissza 2 órán
keresztül. Ha elbírta volna még a gyorsvonathoz hozzá lehetett volna
csatolni a lerobbant szerelvényt és behúzni Miskolcig az utasokkal
együtt, de egy átszállás se lett volna nagyobb gond. Aztán meg majd a
háttérben megoldják a hibás szerelvény Miskolcra vontatását, az ránk
utasokra, nem tartozik...
- az lett volna a minimum, hogy a kialakult helyzetben az 568-as
intercityre való átszállást úgy kommunikálják, hogy szólnak a 653-as
kalauzainak időben, ők felszállnak a vonatra és kihirdetik a
lehetőséget - nem pedig a vonat beérkezése előtt 1 perccel bemondani
az állomás hangos utastájékoztató rendszerében - ami nem mellesleg
alig hallható a bezárt IC kocsiban... Jah és az 568-as IC-re már
odaszólni, hogy ez meg ez történt, és bánjanak megértően a kimerült
utasokkal, esetleg biztosítsanak nekik egy forró teát a
kellemetlenségeik miatt. Ehelyett konfliktusba kellett keveredni az
568-as kalauzával, mert ő nem tudott semmiről, és utasítás, hogy az
utasnak nem szabad semmit elhinni. Na ez aztán az utas-vevőorientált
hozzáállás.

Azt hiszem az elvárásaim nem nagyok, hiszen ennek így kellene működni,
nem pedig úgy, hogy senki nem tud semmiről, és a FIZETŐ MÁV által
keletkezett problémák sorával küzdő utast alapból csalónak, hazugnak
nézzük. - Ezek után nem csoda, ha már nem tudnak kulturáltan
viselkedni - gondolok itt a velünk sorstárs idősebb házaspárra,
akiknél a kulturált viselkedés tűrésküszöbét átlépte a kialakult
helyzet. És nem hibáztatom őket, mert még csak a közelébe se kellett
volna érnie a helyzetnek egy normálisan működő szolgáltató szemléletű
cég esetén.

Most utaznék legközelebb vonattal, Nyíregyházáról a reptérre, de ezek
után nem merem bevállalni, mert nagyon nem lenne jó lekésni a gépet,
és ilyen szervezetlenség mellett bármilyen problémából képesek 2 órás
késést faragni, amire megint nem megoldás, hogy ezzel már kalkulálok
és egy fél napot a reptéren töltök emiatt...
A mostani esetnél a pszichés próbáratételt leszámítva nem ért
meglepetés, mert eleve kalkuláltam azzal, hogy Füzesabonyban nem
sikerült a 8 perces átszállási idővel átszállni a 653-asra, csak az
568-asra. Talán jobb is lett volna, nyugisan ücsörögni 2 órát a
füzesabonyi váróban mint próbálni előrébb jutni a szembejövő
akadályokkal.

Külön tisztelet a 21. századi színvonalon üzemelő Elvira rendszernek,
ugyanis a mobilomról folyamatosan tudtam nézni, hogy az egyes vonatok
hol járnak, és ezáltal a MÁV-os dolgozókkal szemben is tájékozottsági
előnyre tettem szert.

Nem tudom miért jó elvenni az emberek kedvét a vasúttól, pedig sokkal
környezetbarátabb és kényelmesebb megoldás tud lenni sok esetben,
szemben az egyéni autózással. Még ha be is üt 1-2 eset (mindenhol
előfordulhat), azt az ember elfogadja, ha legalább azt látja, hogy a
hozzáállás biztató, de ezt sajnos nem láttam, így nem látok reményt
sem, hogy rövidtávon szignifikáns javulás fog bekövetkezni.

Üdvözlettel: T. A.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr372527497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2010.12.20. 10:50:50

Le kéne a MÁV-nak szokni arról a szokásról,h a vonatot akarják minden áron eljuttatni a célba. Az utast kell. Vagyis ilyen esetben ha tehnikailag nem ehet csapják hozzá egy másik vonathoz és húzza be a szerelvényt. A másik evidens dolog kéne,hl egyen,h ha két állomás között vmi gubanc van és nem járhatnak a vonatok akkor fordítsák vissza a kiinduló állomásra mindkét oldalt. Így nem mindenki szív csak, aki át akar utazni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.12.20. 16:23:13

Ebben az esetben a MÁV a MÁV megítélése szerint nagyon jól kezelte a helyzetet, mert minden MÁV-os szabályzatot betartottak. Egy apró zavaró körülmény merült fel csak, az utasok.

MAjd a nálam jobban értesültek ideírják, én csak kérdezem, hogy ez kinek a sara volt most?

- MÁV Start-é ?
- MÁV Trakcióé?
- MÁV pályavasúté?
- MÁV gépészeté?
- MÁV 324. KISKft-é?
...
Sokadik poszt, ahol kiderül, hogy ezek a cégkupacok nem képesek egymással kommunikálni.
...
- Az utasoké?

És miért?
És a felelős mit kap?

zozo6296 2010.12.20. 16:46:11

Most nézem hogy a MÁV új menetrendi könyvében a nemzetközi vonatok kétszer vannak benne! a 160.oldal után mégegyszer jön a 129-től a 160-ig. Utána meg a 193. Ha valakinek van könyve, lesse már meg hogy neki is ilyen-e!

Snake 2010.12.20. 17:16:31

@zozo6296: Vidd vissza és cseréltesd, ez nem normális jelenség.

A posthoz pedig: Megint megadta magát a Samu, ez sajnos már csak egy(három) ilyen motorvonat...prototípus.
A megoldás a Start részéről sajnos nem volt a legjobb (legfőképpen az utastájékoztatásban látok hiányosságokat), de a postoló javaslatai sem azok:
-A BVmot motorvonat un. Scahrfenberg rendszerű vonókészülékkel van felszerelve, ezt a hagyományos csavarkapoccsal csak segéd-vonókészülékkel lehet kapcsolni, ezzel viszont csak max. 80 km/h az engedélyezett sebesség, így a gyors alaposan megkésett volna.
-Miskolc ugyan mi a fenéből állított volna ki egy komplett 5 kocsis IC-t?
-Az étkezőket nem a MÁV-START üzemelteti, így nem nagyon tudom elképzelni, hogy hogyan lehet megteáztatni az utasokat.

Pretoryan 2010.12.20. 18:38:28

@Snake:"Az étkezőket nem a MÁV-START üzemelteti, így nem nagyon tudom elképzelni, hogy hogyan lehet megteáztatni az utasokat."

Meg fogsz döbbenni, és tudom hogy járatlan út a MÁV-nál, és elképzelni sem tudom hogy ez bármilyen szabálykönyvben bent lenne, de erre pontosan és határozottan tudom a választ:

Főznek sok teát és odaadják nekik!

Tudom, tudom ez nagyjából a szürke zóna határa, hogy Magyarországon egy késett fűtetlen vonat utasai télidőben TEÁ-t kapjanak, és/vagy az kaller bármilyen információval rendelkezzen, mert az a rohadt posta galamb megint rossz állomáson szált le.

A váci vonalról én is akartam írni egy összefoglalót, de minek? Többször írtam már, változni nem változott semmi!

A postból én egyetlen sort hiányolok méghozzá a dátumot:

Magyarország 2010 december

pbence 2010.12.20. 21:14:14

@zozo6296:

Hihetetlen, csak itt a blogon már a második hozzászóló, akinek hibás a menetrendje... Mi folyik ott Szabadkán?

pbence 2010.12.20. 21:36:10

@Snake:

Első két ponttal egyet tudok érteni, mert azok technikai adottságok... A harmadik tényleg csak részletkérdés, a gyakorlatban nyilván megoldható lenne, hogy a MÁV-START számlájára főznek teát a vonaton.

De úgy alapvetően az egész dolog azért mégiscsak zavaró.

Először is: a helyzet kialakulása. Az oké, hogy prototípus, de az utas mennyiben tehet erről? És mennyiben a MÁV/MÁV-START? Ez ugyanolyan, mint hogy a Nyugati közlekedését 4 napon belül belül már másodszorra zavarja meg felsővezeték-szakadás. Nem az utas tehet róla. Nem is vis major. Szerintem egyértelműen a MÁV/MÁV-START tehet róla.

Másodszor: lebonyolítás/tájékoztatás. Te is látod, hogy gondok vannak vele. Igen, csak az a baj, hogy MINDIG gondok vannak vele. Mintha szándékosan tartanák vissza az információt. És ez sosincs másképp. Tovább magának a helyzetnek a kezelése is súlyos gondot jelent az elvileg hozzáértő embereknek.
Épp most jövök haza a Nyugatiból, és nyilván nem volt semmilyen normális tájékoztatás, semmilyen vészforgatókönyv, semmi. Mintha a nagyanyám irányította volna a közlekedést, aki persze egyáltalán nem ért a vasúthoz.

Amit ezzel mondani akarok, az az, hogy a vasút az emberek szemében egyáltalán nem megbízható és nem tisztességes partner. Sok mindent meg lehet magyarázni, de egy idő után már elég.

A levélírónak:
A menetjegy és pótjegy árának 50%-a visszajár, hiszen 120 percnél nagyobb volt a késés. Mindenképp intézd ezt el, ne hagyd veszni a pénzed!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.12.20. 22:39:53

Bántás nélkül, de a teát én is meglovagolom!

Egy pohár forró tea lett volna a legkevesebb, amit az utasok kaphattak volna, és mellesleg ezt a teafőzést lett volna a legegyszerűbb meg/leszervezni, csak akarni kellett volna.

De jelenleg nálunk a vasút eszetlenül szét van tagolva-darabolva, és ez minden egyes rendkívüli eseménysorozatnál megmutatkozik, ugyanis az utasok rendszeresen szívnak, a tájékoztatási létra legalján vannak, és szerintem akik ott szobroztak, azok joggal mondják a mávra (direkt kisbetűvel!), hogy egy szarkupac.

Ettől önmagában a szétdarabolás még akár lehet jó is, de hogy itt nálunk rosszul élnek vele, azt most már egyértelműen látjuk.

zozo6296 2010.12.21. 00:07:40

@pbence: Na ez a másik, hogy Szabdkán nyomtatják.............

pippen33 2010.12.21. 08:32:24

Új vagyok a blogon, de néha gondolkodom. Ha nem volt a szerelvényen fűtés, mitől tudott volna a büfékocsi személyzete teát főzni? Lehet, hogy van kályhájuk, ezt nem tudom.

Pretoryan 2010.12.21. 08:44:13

@pippen33: Hmm... Tehát értelmezzünk ismét, az érkező szerelvényen várhatták volna az utasokat egy egy pohár meleg teával. Ott volt áram, és mint tudjuk ha áram van minden van... kivéve a MÁV-nál, mert ott lehet hogy a mozdonyvezetőnek lejár a munkaideje, és/vagy felső vezeték szakadás van, befagynak a váltók, 1,5 cm hó esett és mittomén mivan, esetleg nincs kalauz, vagy bedöglött az ajtó nem lehet becsukni (ha bedöglik az ajtó viszont be van csukva akkor a szerelvény megy, max az utasok mennek egy megállóval többet) stb.

Mondjuk az is igaz, hogy a MÁV nehezen alkalmazkodik a megújult igényekhez, az elmúlt 50-80 év alatt alig változott valamit a dolog, néha így is 1950-ben érzem magam. De azért vannak ötleteim. Pl. ha a MÁV autók helyett mobil flottát vásárolna, egy egészen nagy lépéssel közelebb lehetne kerülni a XXI. századi elvárásokhoz. Pl. a kalauz tudná hogy mi folyik azon az útvonalon ahol megy, túl sok infrastruktúra nem kéne hozzá... persze ahogy ismerem az állami beruházásokat, mindenkinek iPhone-ja lenne.

zozo6296 2010.12.21. 13:48:48

@pbence: Voltam panaszkodni. Azt mondták, hogy blokkal együtt(!!!!!!!!!!!!!!) kéne visszavinnem. Ez nálam alapból necces mert találtam a könyvet, a másik meg, hogy biztos sok ember tartogat egy ilyen áruhoz blokkot. Még az is érdekes nekem, hogy ehhez adnak blokkot.......

vanek ur 2010.12.21. 22:02:17

@Pretoryan: Nevetni fogsz: van a jegyvizsgálóknál mobil. Nem okostelefon, de a célnak nagyjából megfelel. Nincs viszont a központban egy adatbázis, amiből gombnyomásra kiderül, hogy egy adott időpontban melyik jegyvizsgáló melyik vonaton van, illetve hogy egy adott helyen bekövetkező zavar a következő 1-2 órában melyik vonatokat érintheti. Nincs továbbá ember, aki felhívogatná ilyenkor a jegyvizsgálókat, de legalább sms-t küldene nekik.

vanek ur 2010.12.21. 22:04:20

@zozo6296: Nyugtát adnak hozzá (kis kézzel írtat). Ha könyvesboltban veszel egy könyvet és vissza akarod vinni nyomdahiba miatt, ők is fognak blokkot kérni, hogy náluk vásároltad. Legalább 30 éve így van: csere csak a vásárlást igazoló blokkal/nyugtával - bármilyen terméknél.

vanek ur 2010.12.21. 22:09:05

Az eset kapcsán: ismét bebizonyosodott, hogy a MÁV Csoport semmilyen rendkívüli eseményt nem képes normálisan lekezelni. Nem tud az ügyfelei érdekének megfelelő megoldást találni rövid idő alatt, nem kommunikál, csak sodródik.
Ezek a jelenlegi adottságok mellett is minimális anyagi ráfordítással megvalósíthatók lennének. Forgatókönyveket kell kidolgozni, azokat betanítani az irányítóknak, és kommunikálni, kommunikálni, kommunikálni.
(A tartalék vonat tartalék személyzettel jelenleg csak álom, ez tényleg sok pénz, főleg, ha teljes Magyarország lefedése a cél.)

zozo6296 2010.12.21. 22:21:24

@vanek ur: Ja oké. Csak én még ott tartok, hogy a BKV bérlethez/jegyhez sem adnak nyugtát, mert az maga a nyugta-mármint a jegy/bérlet. Múltkor Újpest-városkapu volán pénztárában kaptam kék színű nyugtát havibérlethez amúgy.
Csak mondjuk azért érdekes hogy nyugtát kérnének a cserére, mert ez nem egy könyv(mm könyvesboltba illő);egy könyvet lehet kapni több könyvesboltba is(libri bookline líra stb), a menetrendet meg nem igazán tudom megvenni csak a mávtól.

Adani 2010.12.21. 23:21:20

@zozo6296:

Nem is szoktak a vonatjegyhez nyugtát adni, hiszen maga a jegy az. Rá is van írva.

vanek ur 2010.12.22. 08:54:43

@zozo6296: Teljesen mindegy, hogy egy termék hány helyen kapható, a reklamációhoz kell a vásárlást igazoló nyugta vagy számla. Hiába van ráírva egy termékre, hogy Tesco gazdaságos, ha blokk nélkül viszed vissza a Tescoba, nem cserélik és nem veszik vissza. (Sőt: csak abban a Tescoban intézheted a reklamációt, amelyikben vetted.)

mól 2010.12.22. 12:30:54

Mikor szokik már le arról a MÁV hogy az IC-ket kizárólag kötelező ülésfoglalással közlekedteti? Bőven megtenné a fakultatív is!!! - Ez mindenhol így megy nyugaton!!!!

zozo6296 2010.12.22. 15:56:51

@Adani: @vanek ur: okkééé.

@mól: Hát ja, ez egy vicc. Rengeteg településre csak IC-vel lehet eljutni, amire minimum is 140HUF-t kell pluszba fizetni.
Jobb helyeken A-ból B-be eljutsz egy típusú vonattal; van,ahová viszont IC-vel is,amire nem kell semmilyen pluszköltséget fizetni.
Nálunk? El akarsz(haza akarsz) jutni pl. Sárbogárdra,ott kezdődik, hogy Bp-ről csak helyjegyes IC van.Ja,bocs van még 5 sebes.......... .

pbence 2010.12.22. 19:47:26

@zozo6296:

Ráadásul Sárbogárdra csak azért nem jár óránként/kétóránként személyvonat Budapestről, mert rosszul van megcsinálva a FLIRT-ek fordulója... Simán meg lehetne csinálni bármilyen beruházás nélkül, csak a menetrendet kellene egy kicsit átszerkeszteni. De immár sokadik éve ugyanaz a rossz menetrend kerül bevezetésre.

lurkó 2010.12.23. 00:11:49

@pbence: Sok oka van ennek de ez pont nem az. :-))

pbence 2010.12.23. 00:34:01

@lurkó:

Ha sok oka van, akkor jó lenne tudni, mik azok. Sajnos sok esetben lehet hallani a vasúttól, hogy "lehetetlen, ennek sok oka van", de ez nem magyarázat.

Igenis, sokan állnak értetlenül az előtt, miért nem járnak ki a FLIRT-ek legalább kétóránként Sárbogárdra, holott igény lenne rá (hiszen más vonatokkal kiszolgálják azt a területet is), és kapacitás is. És nekem ne mondd, hogy a "laikusok" nem értenék meg, ha valami konkrét oka lenne.

Ehelyett 61 perc a fordulóidő a Déliben, annyi ideig csak állnak a vonatok, majd - amelyik Dunaújvárosig megy - 10 perces fordulóval jön vissza, szinte mindig késve. Ennek így mi értelme van? Teljesen kézenfekvő a helyzet, és most, hogy az IC-k a Déliből indulnak, már a Keletitől is független a vonal, és lehetne ez irányba módosítani a menetrenden.

De komolyan mondom, én elhiszem, hogy vannak komolyabb okai is, miért nincs ez jobban megcsinálva, csak akkor azokat leírhatnád nekünk is.

zozo6296 2010.12.23. 23:01:13

@pbence: ez a harmadik év, hogy a 40a-n ütemes menetrend van. Azelőtt jópár személyvonat kiment Sárbogárdra, az ütemes mr. bevezetése óta egy darab se.
Amúgy biztos nem azért nem megy ki mert szar a forduló. A mendei vonatok is(amíg voltak) 71 percet álltak Mendén.Nem ám 11-et neeeeem. 71et....

Ne szórakozz hogy 10 pecet állnak Dunaújvárosban?!!? Most ez komoly??

Halkan megjegyzem,hogy én tavaly decemberben-a kettővel ezelőtti menetrendi időszak alatt- utaztam egy Kecskemét-Kaposvár személyvonattal. Tavalyi mr-del ezt már csak Dombóvárig tehettem volna, idén pedig mindössze Bajáig. Sőt, Kecskemétig 5 vonat le se megy, csak Félegyházáig, Baján pedig van átlag 4 perc átszállás, ami semmire nem elég.
Az előbb említett Kecskemét-Kaposvár közvetlen vonat helyett most kétszer át kéne szállni, ha valakinek kedve támad arra menni.
A Miskolc-Ózd vonalat meg sem említem.........

zozo6296 2010.12.23. 23:20:00

@zozo6296: Most nézem hogy a Kecskemét-Kaposvár útvonalon Budapesten keresztül gyorsabban oda lehet idén érni mint Baján át......

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.12.24. 21:50:20

Annyit fűznék hozzá a levélhez, hogy ha elmegy a levegő az ajtóból, akkor kézzel lehet mozgatni, tehát bárki bármikor vésznyitó használata nélkül le tudott volna szállni.

AndOr 2010.12.25. 20:51:37

@mól: "kizárólag kötelező ülésfoglalással közlekedteti?"
Helyfoglalás nélkül IC pótjeggyel igénybe vehető. Te még nem hallottál ilyet? (Én csak hallom, nem járok IC-vel.)

AndOr 2010.12.25. 21:00:51

@zozo6296: "Csak én még ott tartok, hogy a BKV bérlethez/jegyhez sem adnak nyugtát, mert az maga a nyugta-mármint a jegy/bérlet." Ahogy Adani is írta, a vonatjegyen is láthatod, menetjegy/nyugta.
Vettél BKV menetrendet? Rá van írva, hogy nyugta? Ha igen, cseréld ki, mert hibás!