MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Első osztály rendszeres hiánya, csatlakozás anomália

2010. szeptember 01. - Ashi Valkoinen

Tisztel Szerkesztő, MÁV!

       Levelem két anomáliára hívná fel a figyelmet, melyet a MÁV tettrekész
alkalmazottai tovább tetéznek.
       Az első szituáció a Budapest - Hatvan közötti útvonalon történik,
hétvégente többször. A két város között óránként járnak
személyvonaton, és gyorsvonatok is. A gyorsvonatok a Miskolc,
Sátoraljaújhely,és Eger irányába közlekednek a Keletiből.  Azon már
nem akadok ki, hogy a péntekenként megvásárolni szándékozott jegyemet
nagyon ritkán sikerül elsőre a kérésemnek megfelelően (BKV bérletem
van, retúr, első osztály, diákkedvezménnyel) kiadni. 10 esetből
egy-egy alkalommal nem hajlandó a pénztáros kiadni az jegyet, mivel
szerinte az első osztály és a diákkedvezmény nem összeegyeztethető.
Ilyen esetben aprót váltatok velük, és megveszem az autómatából.
Amennyiben az odaút, vagy a visszaút hétvégén történik, rendszeresen
hiányzik az első osztály a gyorsvonatokról. Az első pár esetben azt
gondoltam én vagyok a hülye, biztos nem néztem meg jól a menetrendet,
és a kalauz is szó nélkül kezelte a jegyemet. A sokadik alkalom után
viszont szóvá tettem a kalauznak a problémát, és többszöri
rákérdezésem után közölte, hogy kiállít egy igazolást. A Keleti pu.
pénzárában ez a papír az első-  és másod-osztály különbözet
visszafizetését eredményezte, levonva a kezelési költséget(!).
A következő alkalommal jobban megvizsgáltam a kalauz által kiállított
igazolást, melyen feltünt, hogy számomra van két releváns alahúzással
kiválasztandó opció, miszerint "az utas nem vette igénybe az első
osztály ÖNHIBÁJÁBÓL, vagy A VASÚT HIBÁJA MIATT".
Legközelebb vitába bonyolódtam a kalauzzal, azt firtatva, hogy miért
is az én hibám, ha nincs a vonaton első osztályu kocsi. Valahogy igy
zajlott a párbeszéd:
- Elnézést, szeretnék kérni egy igazolást.
- Miről?
- Arról, hogy nincs a vonaton első osztályu kocsi, és kérem húzza alá
a "vasú hibájából" részt.
- Miért is a vasút hibája?
- Azért, mert a meghirdetett menetrenddel ellentétben nincs a vonaton
első osztályu kocsi.
- Há' de hétvége van.
- És ez releváns?
- ???
- Ez miben befolyásolja a meghirdetett menetrendet?
- HÉTVÉGE van!
- Elnézést, de az ELVIRA nem írta, hogy a vonat csak "2. o. kocsival
közlekedik", sőt a hatvani állomás kijelzője sem, holott a
személyvonatoknál szerepel ez a megjegyzés.
- DE HÉTVÉGE VAN!!!
Körülbelül ennyiben szoktunk maradni az esetek 50 százalékában. A
többi esetben aláhuzzák a vasút hibája részt, mert felfogják az
érvelésem. A sikertelen esetekben az ügyfélszolgálat orvosolja a
problémát, a kalauz igazolásának módosításával, mely esemény önfeledt
jegyzőkönyvezést, telefonálgatást, és fénymásolgatást eredményez.
Ezzel a módosított igazolással a pénztárban már nem vonják le a
kezelési költséget a jegy árából. Abban az esetben is
igazolásmódosításra van szükség, ha a pénztárosok fele azért dobja
vissza az igazolást, mert, a kalauz véletlenül Budapest-Keleti pu. -t
ír állomásnak, mivel a BKV bérletemnek köszönhetően csak Rákoscsabáig
szól a MÁV jegy.
Utolsó beszélgetésem ebben a témában a személyes ügyfélszolgálaton:
- Elnézést hölgyem, miért van az, hogy hétvégén nem tudják meghirdetni
azokat a vonatokat pontosan, melyek csak másodosztályu kocsikkal
közlekedik?
- Sajnos Ő nem tudom, biztos egyedi eset.
- Sajnos nem, minden hétvégén ez van.
- Nem tudok mit csinálni.
- Hölgyem, ha ön bemegy egy autókereskedéshez, kinéz magának egy
Renault  márkáju autót, pár nap múlva, miután a kereskedő elintézi a
papirokat, megkap egy Daciát és az árkülönbözetet, amiért harcolni
kell, mit szólna? Főleg ha ez rendszeresen megtörténik.
- Értem én a problémát, de nem tudok mit csinálni, írjon levelet az
Igazgatóságra, ha ez tényleg rendszeres.
- Igen, az. Köszönöm, viszlát.
A következő eset a hugommal történik. Hatvan - Győr útvonalon
közlekedik rendszeresen, Hatvan - Győr útvonalra szóló bérlettel. A
Hatvan - Budapest távot az általam használt vonatokkal teszi/tesszük
meg, néha közösen. A Budapest - Győr útvonalra IC pótjegyre van
szüksége, melyet az átszállásra hagyott kevés idő (13 perc) miatt
Hatvanban vesz meg az indulás előtt 10-15 perccel. A peronon állva, a
vonat érkezése idejében legalább az esetek felében azt veszi észre,
hogy a kijelzőn megjelenik 15 perc késés. Kérdezem én, laikus, ez csak
most derült ki? Nem lehetett véletlenül tudni az előző 15, esetleg 30
percben is?
Ha már ennyit késik a gyors, esélytelen az IC elérése, melynek
következménye egy űj helyjegy. Első probálkozásom a pénztárnál:
- Jó napot hölgyem, szeretném ezt a helyjegyet egy következő IC -re
valóval kicserélni.
- Mit képzel maga?
- Azt, hogy késett a gyorsvonat, amiért nem értük el az IC -t, így
kéne egy pótjegy a következőr ehelyett.
- Azt úgyanúgy ki kell fizetni, MÉGIS MIT KÉPZEL?
- Hölgyem, úgy gondolom, hogy amennyiben Önök egy szolgáltatást nem
teljesítenek a vállaltaknak megfelelően (késik egy gyorsvonat), nem
csak az lenne a kötelességük, hogy kicseréljék a következőre, de a
kellemetlenségért esetleg az EU normáknak megfelelően visszatériteni a
jegy árát is.
- Budapest nem "csatlakozó állomás"!
Itt jött egy rész, ahol nekem, idióta utasnak, el lett magyarázva, mit
jelent a fenti szóösszetétel. Az szintén egy más kérdés, hogy
szerintem ennek alkalmazása törvénytelen. Ekkor még nem volt
ügyfélszolgálat, így az ügyeletes tiszthez mentem. Elmondtam neki a
panaszom, mondta, hogy ezt emberileg megérti, de nem tud mit csinálni,
írjak a panaszkönyvbe. Megtettem, 2 hétre rá jött egy levél, hogy
kérik a jegyeket, és visszafizetik a kétszer megvett pótjegy árát.
Ekkor naivan úgy gondoltam, hogy lám, mégis nekem van igazam.
Következő együttutazásunk alkamával szintén egyből a pénztárhoz
mentünk, előadtam a fenti történetet, mindek eredményeképpen újból
elzavartak. Tüntetőleg a "megszokott arcok" szó szerint elmenekültek a
pénztárakból, maradt két kedves hölgy. A frissen nyitott
ügyfélszolgálaton folytattam a kört, mivel az ügyeletes tiszt
felvilágosított a létezéséről. Ott is előadtam a problémát, miszerint
miért kell kétszer fizetni egy olyan szolgáltatásért, melyet a
"szolgáltató" hibájából nem tudok igénybe venni? Ismét a "Budapest nem
csatlakozó állomás" szóösszetétel magyarázatát kaptam válaszként. Itt
én a panaszkönyvbe írás eredményességével probáltam érvelni, mely
felvetésemre a két hölgy a szélső asztaloknál "lefagyott", és nem volt
képes válaszolni. Az egyetlen Úrhoz fordultam a szobában, aki gondolom
valamilyen felsőbb beosztásban dolgozhatott, melyre a "mikrofonfeje"
és a MÁV logós pulóvere utalt, ellentétben a két bluzos hölggyel :)
A panaszkönyves felvetésre annyit reagált, hogy biztos az hibázott,
aki elbírálta az esetemet, mert szerinte az jogtalan volt, majd Ő
kivizsgáltatja. Épeszü érveim nem hatották meg, a "Budapest nem
csatlakozó állomás" és a "majd én kivizsgáltatom" loopba került...
Ezek után őt is otthagytam, az ügyeletes tiszt ismét a panaszkönyvet
javasolta...
Tudom hosszu voltam. De valahogy kezdem unni, hogy a MÁV minden utazás
alkalmával - elnézés a kifejezésért, de nem találok jobb szót erre -
lehúz párszáz Forinttal.

udv,
B

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr782257303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

martinasz 2010.09.01. 20:45:12

Jó estét kívánok! Elnézést kívánok,hogy megint ,nem csak csendben olvasok,hanem írni is merek,de ha már a késésekről van nagybaszó,és a 80-as vonalról nem bírom megállni! A dolog nem máról,nem tegnapról,és még csak nem is tegnapelőttről szól hanem kb. 4 hónapról! azóta folyamatosan napi rendszerességgel késik a Kassa-Bp-Keleti gyors kb 40 percet/ebben a szent pillanatban 27 percet/Hideasnémetiből indul 18.23/ ugyancsak innmár 4 hónapja napi rendszerességgel késik a Sátoraljaújhely-Bp-Keleti gyors minden áldott nap 10-20 percet..../17.47/ebben a szent pillanatban 12 percet/ezzel természetesen hazavágja a Hatvan-Bp.Keleti személy menetrendjét is/Hatvan 21.07/....és ez így megy hónapok óta! Amikor felhívtam az ügyfélszolglatot akkor azt mondtam :na ez már a vég,innen már nincs tovább,innentől már nincs értelme bármiért is reklamálni....az ügyfélszolgálatos hölgy azt válaszolta,hogy "biztos sok a fel,meg le szálló és ezért késnek"....és ilyen embereket beültetnek a MÁV-START CALL CENTERÉBE! Köszönöm szépen Jó ÉJszakát kívánok!

Kopi3.14 2010.09.01. 21:16:55

@martinasz: Ha már vetted a fáradtságot és belevau- úgy írva, mintha rendszeres olvasója lennél a blognak- akkor minimum illene képben lenned a Call Centerrel kapcsolatban, hisz posztokban is, kommentekben is már sokszor le lett írva, akik ott ülnek a vasúthoz semmiben nem kötődnek.

Eme remek posztot elkövetőnek:az, hogy nem úgy van meghirdetve a vonat, hogy csak másodosztályúval közlekedik, az nem jelenti, hogy közlekedik rajta első. Mert ezzel még nincs meghirdetve az első és másodosztályú kocsi együttes jelenléte.

martinasz 2010.09.01. 21:33:14

@Kopi3.14: T.KOPI! Biztosíthatlak,hogy rendszeres olvasója vagyok-még a T.GEORGEIJ idejéből,arról is biztosíthatlak,hogy a T.BKV figyelővel kapcsolatos vitáját is figyelemmel követtem....arról is biztosíthatlalak,hogy természetesen tudom,hogy úgy mond semmi közük hozzá!....csak tudod akkor nem kéne éjjel nappal reklámozniuk a Máv-Direket 06-40-494949 számán ülő dilettánsokat,ennyi erővel megadhatnák a kéményseprők,vagy a vízművek ügyfélszolgálatának a telefonszámát is....ennyit azok is értenének hozzá!.....Esetleg ha késésekhez is hozzá tetszene szólni megköszönném! ÜDV!

martinasz 2010.09.01. 21:46:35

@Kopi3.14: T. Kopi Íróótárs kérem! Akkor ezek szerint még az is lehetséges,hogy az adott vonat csak első osztályú kocsikkal közlekedik,és mindenkit megbüntetnek aki másodosztályú jeggyel fel száll?....Ne tessen vicőllni kérem tisztelettel!

charlie 2010.09.01. 22:12:46

@Janicsár: itt egy büdös szóval nincs írva, hogy ha nincs ülőhely a 2. osztályon, akkor nem számítanak fel pótdíjat elsőosztály különbözetre.

A MÁV (és úgy általában minden vasúttársaság a világon) csak felárért biztosít ülőhelyet, ebből kifolyólag az, hogy csak állóhely van, nem hiányosság. Mivel a jegyedért azt kapod, hogy elvisznek. Azt nem, hogy ülve.

Domeq (törölt) 2010.09.01. 22:38:27

Diák 1. osztályon? Kérem.

Kopi3.14 2010.09.01. 23:06:31

@martinasz: Nem viccelődök, komolyan mondom. Pl. lehetne akár harmadosztályú kocsikkal is. A leírt szöveget ugyanis értelmezni kell, nem pedig gondolni mit jelent. Ha az értelmezéssel valakinek gondja van, az menjen vissza általános iskola első osztályba, és kérje meg az anyukáját, hogy utazzon vele, ne legyen gondja. Mégis kiket hirdessenek, ha elvileg velük csináltatják a szogláltatást? Annak minősége másik kérdés. Nem kéne a szezont a faxszal keverni.

pbence 2010.09.01. 23:32:43

@Kopi3.14: És akkor milyen jelzést alkalmaznak a menetrendben arra, hogy a vonat 1. osztályú kocsit is továbbít?
Költői kérdés volt, nincs ilyen jelzés. Amelyik vonat a menetrend szerint nem "Csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik", ott a vonaton van 1. osztályú kocsi is. Legalábbis a vasútnak biztosítania kéne.

Janicsár 2010.09.01. 23:39:04

@charlie:

Régebben is ezekkel a szavakkal volt megfogalmazva ez a szabály, amikor még csak űrjegy volt, akkor rá kellet írni, hogy a 2-1 KOK "üllőhely hiánya" miatt lett kiállítva pótdíj nélkül.
Nekem így tanították, így is alkalmaztam eddig.
Szerintem az is hiányosság, ha nincs ülőhely, vagy szó szerint állóhely sem.
Akkor lehetne arra hivatkozni, hogy a jegyen az sincs rajta melyik vonattal, sőt melyik nap fog utazni?
Mert 14 napig csak jön olyan vonat amivel eljut oda meg vissza is.

pbence 2010.09.01. 23:41:02

@charlie: Ez azért nem teljesen igaz. Valóban nem lehet zsúfoltság (ülőhelyhez nem jutás) esetén felár nélkül az 1. osztályon utazni, viszont az Üzletszabályzat lehetőséget ad arra, hogy az utas lemondjon az utazás folytatásáról, és visszakapja a le nem utazott részre eső menetdíjat, kezelési költség levonása nélkül.

pbence 2010.09.01. 23:46:42

@Janicsár: "Mert 14 napig csak jön olyan vonat amivel eljut oda meg vissza is." Sajnos pontosan ez a vasút üzletpolitikája. Hiszen mit kap az utas, ha esetleg úgy adódik, hogy 14 napig nem jön a vonat? Kártérítést biztos nem, menetdíj-visszatérítést sem, kivéve, ha pót-/helyjegyes a vonat (na meg ha lemond az utazásról).

rickyramirez 2010.09.02. 00:08:59

@Kopi3.14:
"az, hogy nem úgy van meghirdetve a vonat, hogy csak másodosztályúval közlekedik, az nem jelenti, hogy közlekedik rajta első"
Miért nem? Akkor mi a fenének alkalmazzák a "csak másodosztályú kocsikkal közlekedik" jelölést, ha ennek hiánya nem azt jelenti, hogy a lehetséges mindkét osztályt képviselő kocsi is közlekedik? Illetve miért alkalmaznak olyan jelölést, hogy egy konkrét vonat bizonyos viszonylatokban csak másodosztályú kocsikkal közlekedik (mert például szétkapcsolják, és az egyetlen első osztályú megy az egyik irányba, a másik irányba pedig csak másodosztályú marad)?
De kérdeznék én ennél konkrétabbat is! EN 347 Dacia nevű vonat, 421-es számú kocsi, ELSŐ OSZTÁLYÚ, közlekedik: Wien - Budapest, kiállító: Máv-Start. Ez KONKRÉTAN meg van hirdetve a hivatalos menetrendben, ellenőrizhető. Nem állítom, hogy olyan sokszor utaztam ezzel a vonattal, de egy párszor igen. És mi történt kérem szépen a nyárom egy alkalommal? Koppantam, mert nem volt rajta a hivatalosan meghirdetett első osztályú kocsi, és nekem első osztályú jegyem volt (mert tudtam, hogy kényelmes kocsi, jó a légkondi, megéri ide jegyet venni, mivel korábban már utaztam vele)! Ez is az utas hibája, hogy ide első osztályú jegyet vett?

rickyramirez 2010.09.02. 00:33:14

A történethez konkrétan kapcsolódva: örök probléma lesz úgy látszik, hogy ha egy vonatra meg kell venni a pótjegyet/pót- és helyjegyet, és a csatlakozás késik, akkor bukja az ember a pótjegy árát. Ez végül is egy lutri, hiszen ha azt mondom, hogy mondjuk fél óránál több van az érkezés-indulás között, akkor sem biztos, hogy elérem, mert ugye simán lehet ennél nagyobb késés is, sajnos ilyen a vasút állapota napjainkban. És ezen az sem segít, ha megveszem előre, mert nem mindig lehet pontosan tudni az utazás időpontját.
A legérdekesebb helyzet ilyen téren szerintem: van Budapest-Keletiből egy vonat 19.05-kor Győr felé (EN 466), meg öt perc múlva is (IC 918). Mindekettő pót-, ill. pót- és helyjegyköteles. Kiér az ember 19 órakor az pályaudvarra, mit csináljon? Ha beáll a sorba, az sem biztos, hogy a 19.10-es IC-t eléri, mert sorra kell kerülni, és a megváltott jeggyel még oda kell jutni a vonathoz. Ha megveszem mondjuk a 19.10-esre, és lekésem, nem térítik vissza az árát. Ezért mondjuk megyek a biztonság kedvéért a következő vonattal, amely 19.38-kor indul, és nem kell rá pót- ill. helyjegy. Igen ám, de mikor felérek a vágányokhoz, kiderül, hogy a 19.05-ös EN 19.10-kor még el sem ment valamilyen ok miatt, és tkp. elértem volna bármelyiket, hiszen az IC meg emiatt szintén késve fog indulni. Ekkor van az, hogy az utas választhat, hogy felszáll pót- ill. helyjegy nélkül, és fizet pótdíjat, vagy megy a sima gyorsvonattal. Kellene valamilyen megoldás, hogy ne kerüljön az ember ilyen választási helyzet elé.

charlie 2010.09.02. 09:35:26

@Domeq: mi a baj vele? 50% csak a 2. osztályra jár, az 2-1 osztály különbözetre nincs állami támgoatás.

charlie 2010.09.02. 09:37:12

@pbence: igen, arra van lehetősége, de most nem is arról van szó, hanem, hogy ha nincs másodosztályon ülőhely, akkor pótdíj nélkül kérhet/kaphat különbözeti jegyet.

charlie 2010.09.02. 09:39:39

@rickyramirez: vegyél olyna üzletpolitikai kedvezményben nyújtott valamit, amivel nem kell pótjegyet venni és kész. GySEV-éknél már van, MÁV-nél is kéne reklamálni ilyenért, hátha bevezetik.

Adani 2010.09.02. 11:43:20

Elvileg nem lehet sima gyorson átülni ingyen az első osztályra, de ha heringezés van akkor a kaller általában megengedi a normálisabbik fajtából valók biztosan. Amelyik meg nem ilyen ott meg általában győz a többség, vagyis benyomulnak az első osztályra és a nemiszervbe elküldik ha büntetni akar. Ilyennel még nem találkoztam, hasonló tömegnyomornál ha eleinte akadékoskodott is, h de hát ez első osztály meg tudtuk mindig győzni, h nem férünk el a másodosztályon.

Egyébként találóan meg is jegyezte egyszer egy kaller, h az első osztály annyiban más, h drágább, kevesebben ülnek ott és a kocsi oldalán nem 2-es hanem 1-es szám van. Nem jobbak ott se a körülmények, max. nincs tömegnyomor és nagyobb eséllyel ülhetsz.

rickyramirez 2010.09.02. 12:51:09

@Adani:
Már többször volt szó korábbi eseteknél is mind az "átülésről", mind a kocsiosztályok közötti különbségről (illetve arról, hogy nem sok különbség van). De ha már felvetetted, újra megismétlem: egyrészt az ingyen átülés megengedése azokkal szemben tisztességtelen, akik kifizették a magasabb összegű viteldíjat, és tették ezt leginkább éppen azért, hogy ne kelljen nagy tömegben utazniuk, és legyen ülőhelyük. Tehát az ilyen "kaller" többszörösen is helytelenül jár el.
Másrészt pedig én erősen vitatkoznék azon, hogy minden esetben igaz az, hogy nincs kényelmi különbség a két kocsiosztály között. Igenis vannak olyan kocsik, ahol érzékelhető különbség van ilyen téren is. Az viszont igaz, hogy a legtöbb esetben nem sok, gondoljunk csak arra, hogy bizonyos kocsikat, amelyek addig első osztályúként jártak, a közelmúltban egyszerűen átminősítettek másodosztályúvá, kicserélték az oldalukon a számot, aztán ennyi.

Adani 2010.09.02. 15:04:51

@rickyramirez:

De ha kb. kidurran a vonat oldala annyian vannak, akkor nyilván senki sem fog azért lemaradni, mert a másodosztály dugig az első meg kong az ürességtől. Ilyenkor győz a népítélet és benyomulnak oda is. Írtam is posztot arról, mikor egy vasárnap délutáni pesti gyorsra kettővel kevesebb kocsival jött és ott tényleg minden kocsi full tele, a folyosó is, a WC és a mosdó is. Szolnokon állítólag maradtak is le, az viszont tény, h már Gyomán is cipőkanalas felszállás volt. Ha nem engedtek volna be első osztályra utast akkor meg arról lenne poszt, h heringezés volt, de két kocsi tök üresen ment micsoda dolog ez, megjegyzem jogosan. Az meg persze, h eszébe se jut senkinek ,h pl. Szolnokon hozzácsapjanak még két kocsit a vonathoz, ugyanmár.

molace 2010.09.02. 15:46:16

Ha olyan előfordulhat, hogy IC-ről!! hiányzik az első osztályú kocsi, akkor mit vársz egy személyvonat esetében. Oda a megmaradt kocsikat teszik, amik üzemképesek és nem kellettek a gyorsra pótlásnak.
Pl.: Békéscsaba és Gyoma között, van amikor egy, van amikor 3 kocsival megy a személy és néha amikor ebből kettő 1. osztályú. És legtöbbször ezeket a pesti gyorsokra csatolják, mert ha azon kevesebb van akkor az tényleg szardíniavonat. (egy ilyen esetről volt egy bejegyzés nemrég)

Annyi szóljon a MÁV mentségére, hogy az IC-k amikről néha hiányzik az 1. osztályú kocsi, azok román kocsikkal mennek, úgyhogy ebbe a CFR a saras.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 18:23:07

@gcsabi: Azok az arcok miért nem tudják a szabályzatot akkor, amikor pl. úgy kérek jegyet tőlük hajnalban, hogy Hatvanig BB-hez diákot és egy Hatvan-Salgótarján diákot. Mire fel közli velem, hogy olyan nincs? Mire fel adja ki egyben, sokkal drágábban? Miért Ő van megsértődve, amikor kikövetelem, hogy adja ki a szabálynak megfelelően az általam kért jegyeket. Ugyanezt eljátszotta Erdőtelek esetében, ott nem BB-hez kértem volna, csak szintén külön a Kál-Kápolnától. Mivel szerencsétlenül 121km, s így 140-et fizettetnének olcsóbb külön a jegy a Bz-re, de szabályos.

Ugyanígy, amikor érvényes vasúti igazolást nézegetve fogalma sincs arról, hogy utazhatok Győrig Esztergom - Almásfüzítő útvonalon is, és nem hajlandó az így szóló bérlethez az 1-es vonalra IC-re pótjegyet adni. Hárman voltunk így, akik utaztunk néha arra is, szabályosan, mindkét útvonalon mehetünk.

Szóval a Keletiben miért csak néhány szabályt tudnak? Sokról miért nincs egyáltalán fogalmuk?

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 18:32:54

@Ákibard!: OK, de például reggel vizsgára amikor a megvett IC pótjeggyel szaladgálok a vágányokon át, hogy DACIA vagy IC? IC vagy DACIA? Mert fogalma sincs senkinek sem (a menesztőnek sem) arról, hogy melyik indul előbb? Rendben, hogy késik a DACIA, bár a legtöbbször vasúti hiba miatt nem indul, mivel összeállítva, mozdonnyal indulásra készen áll plusz 30-40 percet a Keletiben. De miért nem tudják 6:12-kor, hogy akkor most melyik megy ki előbb? Miért az utolsó pillanatban szól oda az amúgy kedves menesztő a DACIA-tól mutogatva, hogy az IC megy előbb.

Pénzlehúzás az ősrégi, gyorsvonati kocsinak épített IC-vonatokra jegyet venni. Még a GySEV is adna IC-bérletet egy-egy megjelöltre a havibérlet mellé, a MÁV semmit. A bérletért elővárosi kocsik, a pót- és helyjegyért gyorsvonati kocsik.

Szabály szerint nincs igaza a MÁV-nak, de már a sokadik halasztást kapta az EU-tól, nem sokáig tehetik ezt még... (a jelenlegi IC kocsikkal pl. nem szolgáltathatnak IC feláron ha letelik a határidő)

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 18:35:31

@gcsabi: Ezért volt olyan kalauz, hogy a 3 másodosztályú helyetti 1 darab kocsi (pótszerelvény) zsúfolásig tömött érkezik, mint nemzetközi gyors, s az első osztályon még állni is tilos volt?

A helyjegyes utast meg leszállítja Kelenföldön, holott joggal kérné a helyét, nem ő tehet róla, hogy a DACIA valahol félúton tart a Keleti felé.

Ha értelmes a kalauz, akkor lehet az 1.o. ülni, de ha idióta?

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 18:36:55

@charlie: Nemzetközi vonaton is Bécsig váltott helyjeggyel, ugye?

Na jó, idén már helyreállt a DACIA kapott kocsikat, tavaly volt szenvedés. Persze most kocsi van, csak utas nincs már rá...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 18:41:09

@Janicsár: És amikor 1.o. kocsi van besorolva, de a vonat "csak 2.o. kocsikkal közlekedik"?

Volt olyan kaller, aki büntetni akart mindenáron, a végén nem tette meg: menetrendet dugtuk az orra elé. Amúgy vicces lett volna Győrben anno (akkor, amikor még B-Bo-Bko kocsik jártak, három éve), hogy "ez mi?" Csak 2.o. szerelvényen osztálykülönbözeti bünti?

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 18:47:32

@martinasz: Egyszer panaszbejelentésre írásban azt a választ adták, hogy " a vonat túltartózkodott a nagyobb utasforgalom miatt Kelenföldön". Elárulom: az IC-vel 40 percet Győr bejáratánál álltunk, nem is tudtam, hogy ott van Kelenföld. S hogy mennyien szálltak ott fel-le? Hű, semennyien.

Az is vicc, hogy a vágányépítés - ami előre tervezhető - vis maior-nak számít...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 18:51:10

@Domeq: 1. osztályra szóló diákbérlet is van, csak az árából kijön 4 hónap 2. o. bérlet...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 19:00:06

@rickyramirez: Ha lenne egy gyűjtő pótjegy, amit akkor használnék fel, amikor éppen úgy jön ki a lépés sokkal nagyobb forgalma lenne általam a MÁV-nak.

Pl. Keletinél ha nem indul a DACIA, átszállnék az IC-re. Arra nincs idő, hogy a pénztárakig vissza, le-fel s a vonatig ismételten mire kiderül, hogy nem indul.

Pl. Kelenföldön nem jön a DACIA, helyette az utolsó pillanatban beközlik, hogy érkezik az IC. Szintén lehetetlen megvenni a pót- és helyjegyet rá.

Én vagyok a rossz?

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 19:01:33

@charlie: Diák MÁV-START kártya nincs. Ha lenne, megvenném...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 19:03:17

@Adani: Odaírhatnák a "dolgozóinknak fenntartva" táblát is, rajtuk kívül nem sokan utaznak első osztályon...

charlie 2010.09.02. 20:14:37

@Közlekedésguru: az nemzetközi vonat, helybiztosítással. nem belföldi gyorsvonat. mutass nekem belföldi nem IC vonatot helybiztosítással.

charlie 2010.09.02. 20:15:28

@Közlekedésguru: aztán az milyen lenne?szociálpolitikai kedvezmény mellé még több kedvezményt? azt az atyaúristen se könyvelné el.

Janicsár 2010.09.02. 20:37:34

@Közlekedésguru: Ha 2. o-val van meghirdetve a menetrendben, akkor minden kocsi 2o, attól függetlenül, mi van rajta.
Volt olyan vonat, ami csak 2.o-ra volt meghirdetve, de csak 3db 1.o. kocsiból állt.
Ezen a vonaton vissza is járt az 2-1 különbözet.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.09.02. 22:26:31

Az 1. osztály meg a diákkedvezmény összeegyeztethető, de az 1. osztály, és a BB már nem.

pbence 2010.09.02. 22:46:00

@Ákibard!: Attól, hogy ez a szabály, még nem biztos, hogy jó. Teljesen irreális, hogy egy budapesti fejpályaudvaron 30 perc legyen az minimum átszállási idő, amikor 10-15 perc alatt a leglassabban mozgó, legtöbb csomaggal érkező utas is képes átjutni az egyik oldalról a másikra, akár a Keletiben is, hát még a Nyugatiban vagy a Déliben...

pbence 2010.09.02. 22:48:25

@Peti817172M: Miért? 2.-1. különbözeti a teljes szakaszra, az szabálytalan?

Kopi3.14 2010.09.03. 02:25:03

@rickyramirez: látom nem tudsz szöveget értelmezni, csak fantáziálsz róla. Fentebb leírtam, ha eddig nem sikerült, akkor ajánlom a következő basic programot:
1 olvas
2 értelmez
3 goto1

A konkrét esethez- valami közbejött, kártérítés jár cserébe. Erre annyit mondok, ismerned kéne a jogaidat, meg a lehetőségeidet is. Hasznosabb lenne jogi könyveket olvasgatnod, mint fantáziálnod.

Kopi3.14 2010.09.03. 02:29:58

@Közlekedésguru: esetleg a diákod nem érvényes rá?

Kopi3.14 2010.09.03. 02:33:45

@pbence: De van, a legmagasabb kocsiosztály jele 1. Tessék már tájékozódni, nem marhaságokat írogatni bele a nagy világba. Amúgy meg fantáziálsz világnak, de szöveget értelmezni nem tudsz.

Ákibard! 2010.09.03. 04:59:21

@pbence:
Nagy tévedés.
A csak másodosztályú kocsikkal közlekedik megjelölés annyit jelent, hogy a vonat vasút által elismerten nem továbbít 1.o. kocsit, ha esetleg mégis van a vonatban, akkor azt 2.o. jeggyel is igénybe lehet venni.
Ha ezt nem mondják nem jelenti automatice, hogy van 1.o..

Ákibard! 2010.09.03. 05:03:49

@Közlekedésguru:
Nem szabályos egy vonaton (egy vonatszámon) két jeggyel utaznod.
Főleg nem az általad említett BKSZ trükközéssel nem.
Ne legyél megsértődve ha nem akarja kiadni, azt hiszed egy hülye ül a ketrecben de naponta minden 5. ember akar valami általa rettentően turpisnak gondolt ötlettel előállni a trükközésre...
Ha ezt szabályosan lehetne játszani, akkor nem csak a BKSZ határon belül vehetnéd igénybe a kiegészítőt, hanem az egész országban.

Ha ezért _véletlnül_ talál megbűntetni egy jegyvizsgáló, akkor ne lepődj meg. Ő meg azért nemm akarja kiadni, mert ha _véletlenül_ megbűntet a jv emiat, azt pénztárhibával fogja tenni, Te pedig akkor már nem fogod azt mondani, hogy: Ja kérem, én kértem úgy, hogy külön, mert a pénztárosnak semmmi köze hozzá, meg különbenis amikor kértem, akkor a Bp-Hatvant magamnak kértem, a Hatvan-Salgótajánt meg a barátodnak, aztán véletlenül végig Te utaztál vele.

Ákibard! 2010.09.03. 05:06:09

@Közlekedésguru:
Nem egyszerűen el kell döntened, melyikkel akarsz utazni.
Ha a Daciaval mert nem akarsz pótjegyet fizetni, akkor ülj fel a Daciara, aztán ha mégsem megy el, csak fél óra késéssel akkor ezt benézted most.
Vagy döntsd el, hogy Te at IC-vel akarsz utazni vegyél pótjegyet, és szard le mikor indul a Dacuia még ha előbb is indult el netán.
Te bitosra akartál menni most nem skerült.

Személy szerint én ma biztosra akarok menni, megyek is veszek a 6:10-esre pótjegyet, mert Győrben időre ott kell lennem, nem fég bele a aDacia meglepetésszerű késése.
MAjd a vonatról jelentkezem... :)

Ákibard! 2010.09.03. 06:08:34

Na jah, jelentkezem a vonatról.
A Dacia még nem indult el (meglepetééés!) én meg ülök a Zícén.
Azért szerintem annyira nem nagy meglepetés ez...
Úgy nagy általánosságban a Dacia szerintem soha nem indul időben így ha siet az ember, akkor egyértelműen az IC választása a helyes.
Ha meg ráér belefér a késés, akor meg a dacia is.
Ugyanazok a kocsik csak pótjegy nélkül, ja.

Ákibard! 2010.09.03. 06:12:28

@Közlekedésguru:
Amúgy most értelmezem újra a kérdésed bocs de reggel volt :-)
Mi a lótökért rohangálnál megváltott IC pótjeggyel a két vonat között?!
Ha megváltottad a pótjegyet, akkor egyértelműen menj az IC-vel nem? :-ooo

HA netán neadjisten valami meteor becsapódása miatt a dacia pontosan indulna el, akkor a két vonat között 10 perc vagyon. Ha meg késve indul csak nyertél az üzleten szerintem.
AMúgy meg ha netán a Dacia menne hamarabb akkor sem kapod vissza a pótjegy árát.
Tehát tényleg nem értem miért kellene megváltott pótoddal fel-alá rohangálnod?

Amúgy elindultunk, a Dacia maradt, én most jön döntöttem :)

charlie 2010.09.03. 08:57:56

Ha annyira fontos, hogy a hamarabb indulóval menjél el, akkor meg vegyél olyan bérletet, amivel nem kell pótjegyet venni...

pbence 2010.09.03. 15:42:18

@Kopi3.14: @Ákibard!: Kinyitom a menetrendkönyvet. Megnézem, teszem azt, a 6102 számú, Budapest-Záhony gyorsvonatot. Mi van a fejlécében, ami a kocsiosztályra utal? Semmi. Pedig tudom, hogy van rajta 1. osztályú kocsi, és úgy is közlekedik, mert utaztam már vele ebben a menetrendi időszakban.
Ugyanezt teszem a 904 számú, Budapest-Szombathely gyorsvonattal. Szintén semmi jelzés erre nézve, mégis tudom, hogy van rajta 1. osztályú kocsi, és úgy is közlekedik.

Tehát továbbra azt mondom, hogy nincs olyan jelzés, ami arról ad információt, hogy van a vonaton 1. osztályú kocsi. (A Kopi3.14 által említett "1" jelzést még sehol nem láttam, és akárhogy keresem, sehol nem találom.)
Innentől kezdve _értelemszerűen_ azt gondolom, hogy ahol nincs "Csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik" jelzés, ott van 1. osztályú kocsi a vonaton. Ha ez nem így van, akkor a MÁV-START egész egyszerűen megtéveszti az utasokat.

pbence 2010.09.03. 15:46:21

@Kopi3.14: Egyébként köszönöm a megjegyzésedet a szövegértelmezésemről, de egyelőre fogalmam sincs, hogy milyen szöveget kellett volna értelmeznem, úgyhogy örülnék, ha felvilágosítanál.

Snake 2010.09.03. 15:51:02

@Kopi3.14: Ez baromság. Meséld már el, hogy a menetrendkönyv vonatkozó oldalán (15. o.) hol szerepel ilyen?

pbence 2010.09.03. 15:52:57

Egyébként a ti értelmezésetek szerint akkor a közlekedési korlátozások jelzésének hiánya nem jelenti azt, hogy az adott vonat minden nap közlekedik? Vagyis ha nincs ott a jelzés, akkor ilyen szerencsejáték jellegű, hogy jönni fog-e a vonat?

Ákibard! 2010.09.03. 16:36:05

@pbence:
Mondom mégegyszer:
Az, hogy nincsen "Csak másodosztályú kocsikkal közlekedik" jelzés még nem jelenti azt, hogy továbbít 1.o. kocsit is.
Stimm?
Az 1.o. kocsi továbbítására nincs jelzés, 1.o. kocsi azokon a vonatokon LEHET (nem lesz) amelyek nincsenek megjelölve a csak 2.o. kocsikkal jellel.
Például 9408 is nincs megjelölve csak 2.o. kosikkal jellel, de több hónapig ment olyan szerelvénnyel amibenm nem volt 1.o. mert szolnoki inga volt amiből nem létezik elsőosztály.
Érted?
Nincs emgjelölve hogy csak 2.o.-al megy de az sincs jelölve hogy továbbít 1.o. kocsit. Vagy visz vagy nem.

Ákibard! 2010.09.03. 16:36:44

@pbence:
A közlekedési korlátozás és a kocsiosztály megjelölése ég és föld...

Ákibard! 2010.09.03. 16:38:00

@pbence:
"Amelyik vonat a menetrend szerint nem "Csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik", ott a vonaton van 1. osztályú kocsi is. Legalábbis a vasútnak biztosítania kéne. "

Igen, ez a Te saját téves értelmezésed.

Ákibard! 2010.09.03. 16:40:58

Amúgy a menetrendkönyv ezt írja:

A vonatok ÁLTALÁBAN (ismétlem: ÁLTALÁBAN) 1. és 2.o. kocsikkal közlekednek, amit külön NEM JELÖLTÜNK.

(Értelmezzük együtt: a jelöletlen vonatok ÁLTALÁBAN 1 és 2.o. kocsikkal közlekednek, de lehet hogy nem lesz 1.o. ugyanis nem kötelessége 1.o.-t továbbítani, csak ÁLTALÁBAN közlekednek így a vonatok)

Ha a vonat csak 2.o. kocsikkal közlekedik, azt a vonatszám alatt 2. szám jelzi.

Ez szerintem egyértelmű magyarázatra nem szorul.

martinasz 2010.09.03. 18:31:34

@Ákibard!:T.Ákibard KARTÁS! Legyünk öszinték kérem tisztelettel...azért ebbe az első -másod osztály baléba elég rendesen bele tetszett zavarodni....Hihihi

gcsabi 2010.09.03. 18:45:08

@Ákibard!:

A személyvonatok összeállítása a SZVÖR-ben /személyvonat összeállítási rend/ van pontosan meghatározva. Ennek összhangban kell lennie a menetrendi adatokkal. Ezért, ha nincs a csak másodosztályra utalás, akkor bizony kell lennie elsőosztálynak is! Nem úgy állítják össze a vonatokat, hogy vagy jut bele 1.-o vagy nem, a kedves utas meg totózzon amikor jegyet vesz! Sajnos vannak eltérések a SZVÖR-töl, de nehogy ez legyen a "normális"!
A te értelmezésedben az szomorú, hogy annyira szétcsúszott a MÁV-START, hogy ez jut az eszedbe!

pbence 2010.09.03. 18:50:10

@Ákibard!: Akkor már megint egy rendkívül idióta MÁV-START szabályozásba ütköztünk. Nem gondoltam volna, hogy ilyen látszólag egyértelmű dolgokat is lehet másképpen értelmezni. Így ennek a jelzésrendszernek SEMMI ÉRTELME NINCS.

"Például 9408 is nincs megjelölve csak 2.o. kosikkal jellel, de több hónapig ment olyan szerelvénnyel amibenm nem volt 1.o. mert szolnoki inga volt amiből nem létezik elsőosztály. "
"Vagy visz vagy nem."
Pontosan ez a probléma. Majd a jós megmondja, hogy lesz-e holnap 1. osztály az X. számú vonaton, vagy mi?
Az utasokat erről mindenképp tájékoztatni kéne, méghozzá jó előre. Hogy egyáltalán érdemes-e azon gondolkozni, hogy vegyen-e valaki 1. osztályra jegyet.

"A közlekedési korlátozás és a kocsiosztály megjelölése ég és föld..."
Miért? Ugyanaz a logika. Valami nincs jelölve (1. osztály hiánya ~ közlekedés korlátozása). Az 1. osztály hiánya előfordul, ennyi erővel a közlekedés korlátozása is előfordulhatna.

"Igen, ez a Te saját téves értelmezésed."
Szerintem - és sok ember szerint - ez lenne a helyes értelmezés. Sajnos a MÁV-START szerint nem az, eddig ezt nem tudtam.

"Értelmezzük együtt:"
Köszönöm, hogy finoman utalsz arra, hogy segghülye vagyok, és csak Te vagy itt az okos. Sajnos csak az a baj, hogy eddig én ezt szöveget nem olvastam (tudom, az én hibám, ezt elismerem), a semmit meg elég nehéz akárhogy is értelmezni.

pbence 2010.09.03. 18:53:25

@gcsabi: Ez azért megnyugtat. Már teljesen kezdtem beletörődni, hogy a MÁV-START-nál az Ákibard! által említett dolog az útmutatás, tehát szabadon dönthetnek arról, hogy tesznek bele 1. osztályt, vagy nem.
Ezek szerint nem, köszönöm, hogy legalább Te rávilágítottál.

Ákibard! 2010.09.03. 18:58:28

@gcsabi:
Igen, pontosan arra utaltam, hogy ezekben az esetekben nem a szvör szerint állítják össze a vonatokat. (AZért ez a hozzáértőknek annyira nem meglepő, traumát sem okoz.)
De ne felejtsük el, hogy az egyszeri utas nem tudja mi a szvör, ő a menetrendből informálódik.
Ott pedig nincs jelzés se az hogy van se az hogy nincs 1.o.

Kopi3.14 2010.09.03. 18:59:56

@pbence: Elvirán rendre látom ezt az infót. A szövegértési alapokat pedig keresd vissza fentebb, ahol már megírtam előre neked.
Az a vonat közlekedik minden nap, amelyiknél fel van tüntetve. Az a vállalt szolgáltatás. Ahol ezt nem teszi, ott várható, hogy nem mindig fog közlekedni. Pl. ott van a hópehely, hogy különleges esetekben is közlekedő vonat.
Elképzelhető, hogy létezik harmad osztályú kocsi is a MÀV-nál, s ha nincs kinn a csak másodosztályú kocsikkal közlekedik, akkor lehet, hogy nem elsővel, hanem harmadosztállyal párosultan közlekedik. Vagy lemarad róla az első osztály, esetleges műszaki hiba miatt, stb.

Ákibard! 2010.09.03. 19:01:32

@pbence:
Állj-állj-állj.
Válasszuk ketté a dolgot.
Van egy szerelvényösszeállítási rend, amihez egy utasnak semmi köze (nem sajnálom tőle szimplán nem is tudhatja hogy létezik, és értelmezni sem tudja, mert nem is érdekli) és van egy menetrend amit az utas néz, az utas abból informálódik.

Az utasnak az a lényeg, amit felé közölnek, felé az van közölve, amit beillesztettem. Hiszen a hivatalos menetrendkönyvből van másolva!
Eszerint ha nincs jelzés az NEM jelenti azt, hogy lesz 1.o. is!
Az hogy miért nincs benne (alapból nem kellene benne lennie, vagy csak lefelejtették róla) már más kérdés.
De utasként Te nem hivatkozhatsz arra kétes esetben, hogy a SZVÖR-ben láttad, mert igazából a SZVÖR belső dokumentum, nem olyan mint a menetrend, hogy mindenhol fent van a neten. Más kérdés, hogy ennek ellenére kézről-kézre vándorol.

Ákibard! 2010.09.03. 19:02:30

@martinasz:
Hülye-e vagy-e?
Igen, ismerünk.
Köszönjük a mai építő hozzászólásodat is :-)

Ha esetleg van kedved rámutatni mibe keveredtem bele, csak bátran, megrágom jobban a szavakat, hogy a Te érzékeny gyomrogd is fel tudja dolgozni :)

Ákibard! 2010.09.03. 19:03:49

@Kopi3.14:
Jajjj....
A MINDEN NAP közlekedő vonatnak nincs jelzése...
Hogy ezenfelül milyen jelzések korlátozások vannak rajta, (hópihe egyebek) más kérdés, de külön jelzás nincs arra, hogy egy vonat minden nap közlekedik.

Ákibard! 2010.09.03. 19:09:07

@pbence:
Pedig egymáshoz semmi köze a kettőnek...
Ha nincsen közlekedési korlátozása, az a vonat minden nap közlekedik.

Ha nincs osztály korlátozása az azt jelenti, hogy lehet rajta első is.

Az értelmezésben segít a menetrendkönyv használati útmutatója, amiből másoltam az idézetet.

Nem tudok mit mondani erre, paszírozzuk a szart, keverünk-kavarunk egymástól független jelzéseket...

Biztos ismered a plakátot:

Igen*

*Nem.

Ha definiálja, hogy az a jelzés mit jelent, akkor azt fogja jelenteni, még ha neked nem is logikus...
A közlekedési korlátozás hiány definiálva vagyon, jelentése az a vonat minden nap közlekedik.
Ha nincs osztály megjelölés az definiálva vagyon, hogy azt jelenti, a vonaton előfordulhat 1 osztályú kocsi is de nem biztos hogy lesz.

Azt hiszem innentől már csak szövegértelmezés a dolog.

Ákibard! 2010.09.03. 19:11:49

@pbence:
Amúgy meg az utolsó bekezdésedhez:
A kifogásolt hsz nem a "válasz erre" funkció használatával jelent meg, nem valaki hozzászólására válasz.

Tehát jól látom, hogy az "akinek inge magára veszi" esettel állunk szemben.

Én nem szántam kimondottan neked, általánosan írtam mindenkinek, te magadra vetted, mert úgy érezted öltözködnöd kell. Te bajod. :)

Aurum08 2010.09.03. 19:25:03

@charlie: Aranyhíd Expressz. Szeged-Fonyód között. Csak helyjegy váltása kötelező. És azt hiszem a Campus Expressz is CSAK helyjegyes.

Egyébként, a Desirokon van első osztály, de amikor Esztergomig mennek, a menetrendkönyv és Elvira szerint csak másodosztályú kocsival közlekedik. Akkor az első osztályt megépítették és berendezték a gyárban, de én haszálhatom, teszem azt BEB-vel?

Ákibard! 2010.09.03. 19:28:28

@Tyky8:
Igen hassnálhatod BEB-el is és 2.o. jeggyel is.
A menetrendben meg van jelölve hogy csak 2.o. kocsikkal közlekedik, így a benne lévő elsőosztály is automatice 2.o. lesz.

AndOr 2010.09.03. 19:47:01

@Közlekedésguru: "utazhatok Győrig Esztergom - Almásfüzítő útvonalon is"
Ha utazhatsz, értesíts, mennék én is.
De még nem tudok róla, hogy visszanyitották volna. :(
Elvira a Te barátod! :)

Kapitányság 2010.09.03. 20:01:13

Üdv! Végigolvastam a kommenteket, egyet áruljatok el. Ha nincs osztálymegjelölés akkor ugyebár az még nem garantálja, h lesz 1. osztály is az adott vonaton. De akkor ezt az utas hol& mikor tudja meg,h tényleg lesz-e? Mert akkor ennyi erővel az 1. osztályra való jegyváltás az lutri, mert vagy lesz kocsi vagy nem. Nem?

pbence 2010.09.03. 20:06:11

@Ákibard!: Akkor meg egyszerre mindenkit hülyének nézel. "Értelmezzük együtt" - ez tipikus lenéző stílus. De ezt nem folytatom.

gcsabi 2010.09.03. 20:06:59

@Ákibard!:
Szerinted mi alapján vesz valaki 1.o-ra jegyet, ha nem a menetrendben meghirdetett szolgáltatások alapján? Nem gondolhatod komolyan, hogy a közlekedő vonat kocsiosztálya csupán "tájékoztató"-jelleggel szerepel a menetrendben és vagy tesznek rá 1.o-t vagy nem! Akkor milyen alapon dönti el az utas, hogy vegyen-e 1.o-ra jegyet a pénztárnál, vagy pótdíjjal a vonaton és mi alapján dönti el a pénztáros, hogy számít-e kezelési költséget, ha nem volt a vonaton 1.-o?
Meg egyébként mi a francnak van az üzletszabályzatban olyan fölösleges feljezet : "A vasúti társaság felelőssége a vasúti személyszállítási szerződés teljesítéséért", pláne a :"felelősség eltérő szolgáltatás esetén" nevű szabályozás?
Ne alázzuk már annyira a MÁV-ot, hogy a menetrendben leírtak csak esetlegesek és tájékoztató jelleggel íródik!
A logikád szerint, ha nem tudja az utas mi az a fékszázalék és nem ismeri a fékutasítást, akkor nem is kell a vonatnak megállnia, és ha balesetet szenved ne is próbáljon holmi megfékezettségre hivatkozni!

Ákibard! 2010.09.03. 20:13:10

@Kapitányság:
"Mert akkor ennyi erővel az 1. osztályra való jegyváltás az lutri, mert vagy lesz kocsi vagy nem. Nem? "

Igen, sajnos lényegében igen.

Azért igen nagy százalékban közlekedik az az 1.o. kocsi, de előfordul hogy nem, és az utas feleslegesen vett 1.o. jegyet.
Ilyenkor jön az igazolás-visszafizetés menet-

Ákibard! 2010.09.03. 20:22:08

@gcsabi:
Basszus, a MÁV a saját hivatalos menetrendkönyvében írja le, hogy a jelöletlen vonatok általában közlekednek 1 és 2 osztályú kocsival... Nem kell alázni a céget, ők írják a saját könyvükben az értelmezést:
A nem jelölt vonatokon általában van 1.o. de lehetséges, hogy nincs. Ennyi.

Az utas nyilván a menetrend alapján vesz 1.o. jegyet: A külön nem jelölt vonaton ÁLTALÁBAN lesz 1.o. Aztán ha nincs akkor igazolás-visszafizetés.

Csűrhetjük-csavarhatjuk, anyázhattok engem (nem mintha zavarna) ettől még a cég saját hivatalos menetrendkönyvében ez lesz és a cég értelmezése ez.
Akkor is ha Neked vagy épp nekem ez nem tetszik.

Az egész abból adódik, hogy nincs külön jelzés az 1.o. közlekedésére! Ugyanis ha lenne, akkor KÖTELEZŐ lenne garantálnia, mert jelezte, hogy lesz és ha nincs, akkor az utasnak jogos panasza lenne!
Így azt jelenti csak hogy ÁLTALÁBAN közlekedik benne 1.o. aztán ha nem akkor sajnos nem tudnak mit tenni visszafizetnek, de te nem tudsz mutogatni semmire mert sehol nincs garantálva hogy lesz 1.o.

És ismétlem, ez nem az én gondolkodásomon vagy komolyan gondolásomon múlik, ezt a cég a saját menetrendkönyvében írja le. Tessék már megérteni, hogy én onnan idéztem, semmi több, ne az én gondolkodásomat anyázzuk már.

A fékutasításos bekezdéseden szerintem még Te is nevettél mert marhaság... Bocsánat tényleg ne haragudj, de az... Az utasnak baleset esetén se sok köze van a megfékezettséghez max utánanéz ha érdekli.

Amúgy vicces, mert amikor itt felhozunk 1-1 panasznál, hogy hát igen benne volt ez és ez az üzletszabályzatban, akkor engem anyáztok, hogy mit képzelek, hogy az utas majd belső szabályokat meg utasításokat fog olvasgatni, most meg ennek szöges ellentéte: az utas már szvört és fékutasítást is kívülről tudja.
Nem kicsit vicces...

pbence 2010.09.03. 20:27:39

@Ákibard!: Szerintem Téged nem szoktunk anyázni, csak nem tetszésünket fejezzük ki egyes szabályokkal és utasításokkal kapcsolatban.
Én személy szerint kifejezetten örülök, hogy szinte mindig kapunk felvilágosítást, csak sokszor úgy adod elő, mintha ez lenne a tökéletes, az ideális. A másik meg az, hogy, sokszor lenéző és kioktató a stílusod.

Ákibard! 2010.09.03. 20:32:22

@pbence:
Egyáltalán nem látom én sem tökéletesnek, csak jelenleg ez a helyzet nincs rá jelzés írtam is miért...
Konkrétan anyázni nem, idézőjelbe tehettem volna, de a hideget rendesn kapom mindig úgy mintha én alkottam volna a szabályt.
Volt már pár szakmabeli aki rég nem látogat vissza ide nem véletlenül, gondolom nekik sem tetszett az állandó hidegzuhany olyan szabályok, okok miatt amit nem is mi találtunk ki, csak maximum közöljük, hogy ez a helyzet, ez a tényállás. Én meg mazochista vagyok, még állom a sarat...

Kapitányság 2010.09.03. 20:43:44

Sajnos akkor mégegy okkal több,hogy ne vegyünk 1. osztályra jegyet mert nem elég,hogy horribilisan drága lett, még nem is biztos,hogy lesz 1. osztályú kocsi az adott vonaton. :S

Ákibard! 2010.09.03. 20:51:53

@Kapitányság:
Ez azért ne legyen elrettentő ok...
Megesik nem is egyszer hogy nincs 1.o. de azért nem ez a jellemző.
Ha meg netán pont kifogja az ember, akkor visszakapja a pénzét, veszteni nem lehet rajta. Szerintem.

gcsabi 2010.09.03. 21:24:33

@Ákibard!:
Nem "anyáztalak" sem téged, sem mást! Nem szokásom.
Ez nem a "cég" értelmezése, hanem a tiéd!
Alapból 1.-2.o kocsikkal vannak meghirdetve a vonatok és a kivételt jelölik. Az általános feltételek minden szerződésben az alap szolgáltatást jelölik, itt is!
Az "általában" azt jelenti, hogy a kivételek nélkül az az általános és nem fordítva.
Pontosan ezért van az Üzletszabályzatban az eltérő szolgáltatás alatt az 1-2o különbözet levonás nélküli kifizetése, mert nem teljesítette a szerződésben vállalt minőségű /a menetrendben meghirdetett/ szolgáltatást! Ez nem perelhető, mert a szerződés alapjául szolgáló Üzletszabályzat a kezelési költség nélküli kártalanítást garantál és az utas a jegyváltással ezt a szerződést elfogadta.
Azért nincsen külön jelzés az 1.o-ra, mert ez az általános alapszolgáltatás és ezért jelzik az ettől eltérőt és nem fordítva! "ha a vonat csak 2.o..." ez az eltérő, nem a csak 2.o az általános.
A fékutasítást tök komolyan írtam, mert a te logikád szerint amit nem ismer az utas ahhoz semmi köze!

Ákibard! 2010.09.03. 22:43:54

@gcsabi:
Most vagy szándékosan nem akarod megérteni amit írok vagy tényleg nem...
Szerintem amit a cég a saját hivatalosnak nevezett menetrendkönyvében leír, az igenis a cég álláspontja és nem az enyém, még akkor sem ha én idézem.

De ha engeded a témát részemről lezártam, kicsit unom már hogy 10. alkalommal írom le ugyanazt de 11. alkalommal is a számba adod, hogy ez az én álláspontom nem a cégé.

Üsd fel a menetrendkönyvet, a piros oldalakon megtalálod a idézett részt, utána gondolkodj el, hogy én vagy a cég nyomtatta bele azt amit ott látsz. (Megtetted már amúgy? Megnézted mi van ott leírva vagy csak viszed a magadét, hogy ezt csak én állítom??)

Mondjuk tényleg érdekelne, hogy ha szerintetek az az alapszolgáltatás hogy van 1-2.o. akkor MIÉRT írja a cég (ismétlem a cég írja nem én) a saját menetrendkönyvében (ami jelen esetben az én menetrendkönyvem, de a betűket ők tették bele) hogy a vonatok ÁLTALÁBAN 1-2.o.-al közlekednek?

Bennem van a hiba érzem :-) Le kell szokni a mávblogról.

Ákibard! 2010.09.03. 22:44:24

Jajj jelenj meg hozzászólás!

Utazgatóó 2010.09.03. 23:29:41

Mi olyan bonyolult ebben az elsőosztályos históriában?
Azokon a vonatokon,ahol műszaki hiba /hiányosság miatt nem soroztak be első osztályú kocsit,de a vonaton menetrend szerint közlekedne 1-o.kocsi,akkor a kaller által megírt igazolás alapján a 2-1 differencia összege visszajár kezelési ktsg.levonás nélkül.
A menetrendkönyv EGYÉRTELMŰEN jelöli azokat a vonatokat,melyeken nincs első osztály menetrend szerint.Ha mégis van első osztályú kocsi azokban a vonatokban,amelyekben nem kéne hogy legyen,akkor oda be lehet ülni 2.o.jeggel is.
Nincs ezen szerintem többet magyarázni.

Kopi3.14 2010.09.04. 16:16:19

@Ákibard!: Viszont azzal, hogy nincs kiírva a minden nap, nem garantált. Csak annyi biztos, el akarják indítani, hogy sikerül-e, az más kérdés, felelősség nem terheli őket érte, ha nem, mert nem garantált szolgáltatás.

pbence 2010.09.04. 16:37:23

@Ákibard!: gcsabi arra utal, hogy az általad is idézett mondat a menetrendkönyv 12. oldaláról másképpen is értelmezhető. Nevezetesen:
"A vonatok:
• általában 1. és 2. osztályú kocsikkal közlekednek, amit külön nem jelölünk. Ha a vonat csak
2. osztályú kocsikkal közlekedik, azt a vonatszám alatt 2. szám jelzi."
Itt az "általában" (gcsabi szerint és többszöri olvasatra szerintem is) arra utal, hogy azoknak az eseteknek a kivételével, amikor ott a "2." szám. Azt nem írhatják, hogy "mindig", mert van kivétel. Tehát az az általános [ugyanabból a szótőből ered, mint az általában], hogy 1. és 2. osztállyal is közlekednek, kivéve, ha ott a "2." jel.
Való igaz, hogy ez a szöveg kicsit félreérthetően van megfogalmazva, de a logika azt diktálja és az Üzletszabályzat is arra utal (visszatérítés), hogy a gcsabi és általam is vázolt értelmezés a helyes. De ezt csak akkor dönthetjük el, ha kikérjük a MÁV-START hivatalos véleményét.

pbence 2010.09.04. 16:39:41

@Kopi3.14: Sehol nincs kiírva, hogy minden nap. Ez az alapértelmezés. Az Elvira csak segítségképp írja ki, de nem az Elvira a hivatalos menetrend.
Amit írtál, az meg egy vicc. Jót röhögtem. Olvasd el az Üzletszabályzat ide vonatkozó részét.

pbence 2010.09.04. 18:28:19

@Ákibard!: Egyébként meg ami miatt egyáltalán felhoztam a témát, az Kopi3.14 egyik hozzászólása volt, amiben nyíltan lenézte a posztolót, hogy egyáltalán mit képzel magáról, hogy azt gondolta, lesz 1. osztály. (Pedig gondolni gondolhatja, az előbbi tájékoztató értelmezésétől függetlenül is.)
Aztán dobálózott ilyen hülyeségekkel, hogy lehetne harmadosztály is, ami a MÁV-START-nál egyáltalán nem is közlekedik. Közben személyeskedett, hogy nem tudunk rendesen szöveget értelmezni, holott nem is volt szöveg, amit kellett volna.
Végül közölte, hogy az "1." jel jelenti azt, hogy van 1. osztályú kocsi is. Ezt a jelet még senki nem látta, csak ő.
Aztán most jön ezzel, hogy ahol nincs kiírva, hogy minden nap, ott nem garantált a közlekedés.
Komolyan mondom, mintha csak azért járna ide, hogy a feszültséget szítsa. Na ez húzott fel.

charlie 2010.09.04. 22:59:43

@Kopi3.14: van magasabb kocsiosztály, RailJeten a Premium class. Az az első osztály felett van.

@Ákibard!: Elég nagy baj, hogy @Tyky8: nem publikus... A teljes menetrendnek (tehervonatok, stb.) és vonat összeállításnak publikusnak kéne lennie.

charlie 2010.09.04. 23:08:50

@Tyky8: nem találok a menetrendben ilyen vonatot, vonatszám? vagy ez valami ideiglenes vonat?

@Ákibard!: pedig jó lenne, ha eljutna a start is oda, hogy fixen kínálná szolgáltatását, nem pedig ahogy esik úgy puffan alapon. és ha nem tudja hozni amit kéne, akkor kártérítés. mert ha az utas nem tartja be az üzletszabályzatot, az utas fizet plusz pénzeket. ennyi erővel akkor az utas is vagy vesz jegyet, vagy nem.

@pbence: csak két kocsiosztály van Európában a hetvenes évektől.

pbence 2010.09.04. 23:11:28

@charlie: Akkor még nagyobb hülyeség ez a harmadosztályos dolog. Engem annyira nem zavar, hogy valaki ilyeneket írogat be, de lehet, hogy ha valaki ezt olvassa, azt hiszi, hogy van harmadosztály.

pbence 2010.09.04. 23:20:14

@charlie: Ja, az Aranyhíd 1787/1786 vonatszámokon fut, expresszvonat, csak nyáron közlekedik Szegedről Fonyódra és vissza.
A Campus 1755/1575 vonatszámokon, szintén expressz, és tanítási időszakban közlekedik, Szegedről Miskolcra pénteki közlekedési rend szerint, vissza vasárnapi szerint.

charlie 2010.09.05. 00:01:31

@pbence: '56-ba szűnt meg a harmadosztály, nem is a hetvenes években, UIC határozatra.

Snake 2010.09.05. 12:24:00

@charlie: "van magasabb kocsiosztály, RailJeten a Premium class. Az az első osztály felett van." Nem csak azokon. A csak nyáron közlekedő Adriában magyar komfortkocsi közlekedett. De vannak 1+ osztályos személykocsijai a PKP-IC-nek és az ÖBB-nek is.

Ákibard! 2010.09.05. 13:14:48

@charlie:
"Az az első osztály felett van."
Ja.
De menetjegy, díjszabás meg úgy általában minden szempontból elsőosztály, amire plusz felárat kérnek el.

Ennyi erővel még sokkal több osztályt megkülönböztethetnénk, de az alap a 1. és 2. osztály a többi csak feláras szolgáltatás.

charlie 2010.09.05. 13:56:49

@Snake: A szegedi ickben is vannak komfort kocsik, de azok sima első osztályként járnak ott.

Kopi3.14 2010.09.06. 23:36:05

@pbence: Bazz, nézz már egyetlen egyszer Elvirát. Ill. most már mav-start.hu menetrendkeresőt. Vagy menj el szemészhez.

@charlie: meg ÖBB-nek Business Class is, tudom.

pbence 2010.09.07. 10:29:34

@Kopi3.14:

Ha most az ELVIRA-t nézzük (ami nem számít hivatalosnak, meg egyébként is a menetrendkönyvről beszéltünk), az összes olyan vonatnál, ahol nincs közlekedési korlátozás, az van írva, hogy "közlekedik: naponta". Ha a menetrendkönyvet nézzük, akkor ezt külön nem jelölik, ott az a "jelzés", hogy nincs jelzés.
Korábban írtad: "Viszont azzal, hogy nincs kiírva a minden nap, nem garantált"
Na már most, az előbbiek alapján ennek a kijelentésednek semmi értelme nincs, mivel az egyik rendszerben mindig ki van írva, a másikban meg soha, mégis ugyanazokról a vonatokról beszélünk.

Az "1." jel szintén ELVIRA tulajdonság, a "Legmagasabb kocsiosztály" oszlopban jelenik meg. A menetrendkönyvet nézve erre nincs külön jel, hanem - hasonlóan a közlekedési korlátozáshoz - ott az a "jelzés", ha nincs odaírva a korlátozás, jelen esetben a "csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik".
Tehát amit az egyik rendszerben mindig ki van írva, az a másik rendszerben soha nincs, ugyanazoknál a vonatoknál.
(Szerinted ez nem így van, mint korábban írtad, de attól még így van, csak hasonlíts össze szúrópróbaszerűen vonatokat a két rendszerből.)

Ahhoz pedig, hogy lenézed a posztolót: csak keress rá a Budapest-Hatvan ill. vissza viszonylatra, amiről a posztoló is ír, aztán gondolkozz el rajta, hogy kit kéne lenézni, mivel az összes kiadott gyorsvonat mellett ott az általad sokat emlegetett "1." jel (amit ugye a menetrendkönyvben a semmi "jelöl").

A harmadosztály meg ugye elég mélyen ki lett itt tárgyalva, szóval azt meg biztos nem találom meg, még az ELVIRA-n sem.

Szóval ezek után nem tudom, miért kéne szemészhez mennem. Legalább ismerd el, hogy tévedtél, és hülyeségeket írtál be ide, amikkel esetleg másokat megtévesztettél, de legalábbis megsértettél.

gcsabi 2010.09.07. 11:56:25

@pbence:
A posztban hétvégei visszaútról van szó, amikor VAN két gyorsvonat is amelyik csak 2.o-kocsikkal közlekedik. Nagy eséllyel ezek egyikéről van szó.
Ahogy te is felületesen nézted az elvirát, úgy a posztolóval is megeshetett. Ezért emlegették neki azt, hogy:"Há' de hétvége van." Persze, ha ugyanilyen okoskodó és lekezelő modorban reklamált amikor nem volt igaza, ahogy a csatlakozó budapesti vonat esetében /" - Budapest nem "csatlakozó állomás"!
Itt jött egy rész, ahol nekem, idióta utasnak, el lett magyarázva, mit
jelent a fenti szóösszetétel."/, akkor előfordulhat, hogy nem voltak túl segítőkészek a saját tévedése miatti problémái megoldásában.
Tudom sokszor jogos a panasz, hogy nem udvarias és segítőkész némely vasutas,/ bár tapasztalataim szerint legtöbben nem ilyenek vagyunk/ de ez a stílus sem sokat segít!

pbence 2010.09.07. 14:15:36

@gcsabi: Oké, most én is benéztem, tényleg van "2"-es vonat. De ez nem változtat azon a tényen, hogy ezek a vonatok a menetrendkönyvben is "2"-vel vannak jelölve.

Alma Janos 2010.09.07. 23:20:14

@gcsabi: Kedves gcsabi. Kopi3.14 es a tobbiek,

sajnos nincs igazatok, a vonat elso osztallyal van hirdetve, most kerestem egy szombati indulot peldaul Hatvanba. Mivel az odautrol is szo van. Minden oraban van gyors, es mindegyikhez 1. osztalyt ir az elvira. Kimehetunk szombaton, es megnezhetjuk hany esetben lesz csak 2. osztalyu kocsikbol allo Flirt az egri vonalon :)
A modorrol annyit, hogy _mindig_ tisztelettudoan szolok hozza a celszemelyhez, a reakciojatol fugg a tovabbi kommunikacios stilusom
süti beállítások módosítása