MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Peronon maradt a mozgássérült utas

2010. július 05. - Ashi Valkoinen
Szerintem a probléma korrekt körbejárása, észrevétellel és válaszlevéllel is, inkább tanulságként, mint rendes posztként a "nyári szezonban".

A peronon hagyták a mozgáskorlátozott utast

2010. július 1. 17:57 K. A.

Otthagyott a vonat egy mozgáskorlátozott férfit a békéscsabai állomáson — erről számolt be olvasónk. A MÁV tájékoztatása szerint előzetesen kell bejelenteni a kerekesszékesek utazási igényét.

 

— Orosházáról Budapestre utazó fiunkat Békéscsabára, a Zaránd IC-hez vittük. A jegyek megváltása után a vonathoz siettünk, amire már felszálltak az utasok. A pótjegyes vonat lépcsőjénél egy tolókocsiban ülő és nehezen beszélő utas kért tőlünk segítséget a felszállásához, kezében mutatva menetjegyét. Nem tudtunk segíteni, de a feleségem a mozdony mellett beszélgető kalauzokhoz és a vonat vezetőjéhez szaladt a kérést továbbítani — írta szerkesztőségünknek Horváth Endre.

Segíteni azonban nem tudtak, mivel a kalauz azt közölte velük, ilyen esetekben előre meg kell rendelni a szolgáltatást. Olvasónk beszámolója szerint ezután rövid tanakodás kezdődött, majd az IC elindult, az állomáson hagyva a tolószékes férfit, miközben a vasutasok hátat fordítottak a segítségre szoruló mozgáskorlátozottnak.

A MÁV-START Zrt.-nél megkeresésünkre a panasz kivizsgálását ígérték, 30 napon belül. A kommunikációs osztályról a következő általános tájékoztatást kaptuk: a mozgáskorlátozottaknak nem kell előzetes bejelentés tenniük a vasúti utazás igénybevételéhez, amennyiben tudnak önállóan közlekedni, vagy van kísérőjük, aki segít nekik.

Olvasónk levele:

„Tisztelt Szerkesztő(ség)!

Egy ma délelőtti,kellemetlen élményünket szeretném megosztani Önökkel...

Orosházáról Budapestre utazó fiunkat Békéscsabára az onnan 10 óra 18 perckor Budapestre induló Zaránd IC vonathoz - csatlakozás nem lévén - autóval vittük el.A jegyek megváltása után a pontosan (!) érkező vonathoz siettünk,amire már felszálltak az utasok,mire mi odaértünk.A pótjegyes vonat lépcsőjénél egy tolókocsiban ülő -  és nehezen beszélő utas kért tőlünk segítséget a felszállásához,kezében szorongatva - mutogatva a menetjegyét.Nem tudtunk segíteni,de a feleségem a szerelvény mozdonya mellett beszélgető kalauzokhoz és a vonat vezetőjéhez szaladt a segítség kérést továbbítani.

Azt a választ kapta,hogy meg kell rendelni  - előre - az ilyen szolgáltatást!

Az egyik kalauz (hölgy) - a rideg és hivatalos válasz ellenére - megnézte a mozgássérült utas menetjegyét,majd elment a forgalmi irodához.Kis idő múlva jött a szerelvényt menesztő forgalmi szolgálattevő,kicsit tanakodtak a vonat és a tolókocsi mellett,miközben a szomszéd vágánynál további vasutasok - kocsirendezők - ácsorogtak...
Nem bízom a képzelő erejükre a folytatást: a "luxus" IC vonat két perc késéssel elindult Budapest felé.A kalauzok még felszálltak rá,a többi vasutas hátat fordított az állomásról kijáró szerelvénynek,ami mellett egyedül maradt a tolószékben ülő mozgáskorlátozott -  és láthatóan sérült férfi,kezében az érvényes jegyekkel.

Keserűen indultunk az autóhoz.Hazafelé arról beszélgettünk,hogy mi hasonló esetben hogyan szerveztünk volna meg egy mozgássérült családtag utaztatását,vajon mit is akart valójában - biztosan utazni akart az a férfi ott a harmadik vágány mellett? - ki adott neki jegyet,miért nem tájékoztatták előre és ... tudjuk: ha felteszik a vonatra,valahol még le is kellett volna valakinek onnan vennie.

Békéscsaba megyénk székhelye.Ez az állomás a legfontosabb kapocs az ország más része felé.Még ebben az "olyan -amilyen" állapotban is szeretjük,de a dolgoknak így kell történnie?

Orosháza,2010.június 23.”

Mint fogalmaznak, a kerekesszékkel közlekedők esetében bonyolultabb a helyzet, mert a vasútüzem sajátosságai miatt nehézségekbe ütközik a közlekedésük. A kerekesszékkel együtt kellene nagy szintkülönbségeken, szűk átjárókon átjutni, ehhez olyan speciális emberi és gépi segítségre van szükség, ami nem áll mindig, minden állomáson rendelkezésre, ezért kérik az utazás előzetes bejelentését.

A vasutasok kötelesek a be- és kiszállásnál, valamint az utazás során kiemelt figyelmet fordítani és minden szükséges segítséget megadni az utazás zavartalan lebonyolítása érdekében a fogyatékkal élőknek, illetve a csökkent mozgásképességűeknek.

A MÁV szerint a teljes akadálymentesítés több százmilliárd forintba kerülne. Az emelőberendezés vagy speciális kocsi iránti igényt a 06 (40) 49 49 49 telefonszámon, a megrendeles@mav-start.hu e-mail címen vagy a MÁV-START Zrt. postacímén, az 1087 Budapest, Könyves Kálmán krt. 54-60. címen lehet bejelenteni a tervezett utazást megelőző munkanapon 14 óráig vagy csoportos utazás esetén a tervezett utazást megelőzően hét munkanappal. Az igény bejelentésénél külön fel kell tüntetni a kísérő meglétét.

A MÁV kommunikációs osztályának válasza:

„Köszönjük a megkeresését, a kérdéseire a MÁV-START Zrt. az alábbi tájékoztatást adja:

A MÁV-START Zrt. ügyfélszolgálata a hozzá beérkező észrevételek tartalmát 30 napon belül kivizsgálja és az érintetteknek a választ megküldi, így az Ön által elküldött utaspanasz kivizsgálásának eredményeivel kapcsolatban egyelőre a szíves türelmét kérjük.

A mozgáskorlátozottaknak nem kell előzetes bejelentés tenniük a vasúti utazás igénybevételéhez, amennyiben tudnak önállóan közlekedni, vagy van kísérőjük, aki segít nekik. A például mankóval, járókerettel közlekedők vagy az EK utasjogi rendelet alapján tág értelemben vett csökkent mozgásképességűek (pl. idősek) tömegesen és sikerrel küzdik le nap mint nap a vasút adottságaiból adódó akadályokat. A kerekesszékkel közlekedők, azaz a mozgáskorlátozottak egy kisebb csoportja esetében azért bonyolultabb a helyzet, mert a vasútüzem sajátosságai miatt nehézségekbe ütközik a közlekedésük. A kerekesszékkel együtt kellene nagy szintkülönbségeken, szűk átjárókon átjutni, ehhez olyan speciális emberi és gépi segítségre van szükség, ami nem áll mindig, minden állomáson rendelkezésre, ezért kéri a személyszállító vasúttársaság az utazás előzetes bejelentését. Ezen kívül léteznek meghirdetett, speciálisan kialakított kocsik a kerekesszékes utasok kiszolgálásának biztosítására. Ezen kocsikba történő be- és kijutás is mobil emelő-berendezéssel történik a külön erre a célra kialakított, több mint 70 cm szélességű ajtón keresztül. A kocsi belsejében egy vagy két kerekesszékesek részére kialakított hely valamint mosdó található. Csoportos utazás esetén az utasok az előre megrendelt, különleges kialakítású, önemelő-berendezéssel ellátott, kerekesszékesek kocsiját vehetik igénybe, ahol a kocsiban a kerekesszékes utasok által is használható WC is található. A kocsi kísérője az emelőt kezeli és a csoportot a kiindulási állomástól a célállomásig kíséri. Az egyéb járművek a mozgáskorlátozottak utazásánál nem vehetők figyelembe, mivel ezek feljáróajtói túl keskenyek (60 cm), így ezeken a járműveken a kerekesszékes utasok ki- és beszállása még emelőberendezéssel ellátott állomásokon sem lehetséges. Ez alól kivételt képeznek azok az esetek, amikor az utas kísérővel utazik és a segítségével ki tud szállni a kerekesszékből, és az emelőt csak az összecsukott kerekesszék ki- és beemeléséhez kéri. Az üzletszabályzat vonatkozó rendelkezései alapján az állomási és vonatkísérő személyzet köteles a be- és kiszállásnál, valamint az utazás során kiemelt figyelmet fordítani és minden szükséges segítséget megadni az utazás zavartalan lebonyolítása érdekében a fogyatékkal élőknek illetve a csökkent mozgásképességűeknek. A személyszállító vasúttársaság képjellel megjelölt ülőhelyeket a kerekesszékkel közlekedők és más rászorultak számára tartja fenn. A vasúti társaság a kerekesszéket díjfizetés és elszámolás nélkül szállítja, az utasnak csak a megfelelő menetjeggyel kell rendelkeznie.”

Forrás: BEOL.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr852130614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Michael Collins 2010.07.05. 14:42:37

Vessetek a mókusok elé, de ezek alapján a MÁV szerint az egyedül utazó állampolgárok másodrendű állampolgárként vannak kezelve! Még jó hogy nem kell útvonal engedélyt kérniül előre! És mi van akkor, ha a MÁV az előzetes bejelentés ellenére nem tudja biztosítani az utazás feltételeit?

Michael Collins 2010.07.05. 14:43:24

@Michael Collins: Természetesen az egyedül utazó kerekesszékes állampolgárokra gondoltam.

Adani 2010.07.05. 14:46:30

Előre bejelenteni azért kell, mert a legtöbb állmoáson van emelő, de fel kell készülni rá, mert azt üzembe kell helyezni kell szakképzett személyzet hozzá. Kisebb állomásokon meg nem biztos, h van emelő, azt oda is kell vinni ezért is kell előre szólni, h utazni akar egy mozgássérült és igény lesz rá. Békéscsabán tudtommal van emelő az állomáson. Ha nem jelenti be akkor is utazhat ha fel tud szállni, de járhat így ,h nem tud felszállni és nem tudják feltenni, ezért is ajánlatos előre bejelenteni az utazási szándékot.

záporjózsi 2010.07.05. 15:39:10

@Adani: Az állomások jelentős részén az emelő üzemképtelen vagy nincs szakképzett személyzet. Emellett érdekes, hogy mondjuk az IC-n hogyan helyezkedik el az ülőhelyén - meg ha "véletlenül" ott nem tud, akkor hová teszik.

@Michael Collins: Az EU-nak erre van egy szép utasjogi rendelete, abban elvileg le van írva.

Adani 2010.07.05. 16:02:07

@záporjózsi:

Ezért kell előre szólni, hátha akkor meg tudják oldani valahogy. Ha más nem majd kivezényelnek pár markos legényt, akik felteszik.

VJV Man 2010.07.05. 16:04:43

A gond ott kezdődik, hogy nem minden kocsi alkalmas a kerekesszékek elhelyezésére. Ha csak úgy feltesznek valakit az állmáson és a kocsit nem lehet rendesen rögzíteni, abból komoly baleset is lehet.

Ráadásul ha nincs emelő, kézzel feltenni valaki azért probléma, mert ha esetleg elejtik, vagy elborul, vagy bármi történik, az a vasút hibája.

(egyszer kézzel vettünk le valakit mert olyan megállóban szállt le, ahol másképp nem tudtuk megoldani. Feltenni az utasok tették fel a kerékpárszállítóba. Már eleve ez az egész megalázó)

Vannak speciális, erre a alkalmas kocsi, amit megrendelés esetén a vasút üzembe helyez.

A vasút nem vállalhat felelősséget ha az utazás során baj történik egy nem erre való speckó kocsiba.

A vasút szabályzatba le is van írva. A vasút szabályzat mindenkire vonatkozik. (persze ha az összes vasúti kocsit átalakítanák az lenne a megoldás, de az ország csődbe menne)

Gáznak gáz, de sokkal jobb megoldás sajnos nincs.

VJV Man 2010.07.05. 16:06:06

@záporjózsi: IC-n is ráakasztanak egy erre alkalmas kocsit. Pár hete volt nekem is egy utasom.

záporjózsi 2010.07.05. 16:07:34

@Adani: Arról is volt már műsor, hogy a markos legények van úgy, hogy nem nyúlhatnak a tolókocsishoz, mert elszúrják...
@VJV Man: Arról volt szó, hogy ha nem szól. ;) Szólni ezért is kell.

Adani 2010.07.05. 16:09:28

@VJV Man:

Na igen jó megoldás nem nagyon van és a vasúton nagy gondok vannak, és érthető ,h nem elsődleges helyen van egy olyan probléma, ami al akosság kevesebb mint 1%-át érinti. És hát nem a vasút az egyetlen sok közintézmény sem akadálymentes a mai napig sem, pedig már a soskzor kitolt határidők is lejártak.

eml 2010.07.05. 16:17:01

2010 van, emberek!

Jim Raynor 2010.07.05. 18:40:06

"A vasúti társaság a kerekesszéket díjfizetés és elszámolás nélkül szállítja, az utasnak csak a megfelelő menetjeggyel kell rendelkeznie"

oh, mily kedves, mindjárt elsírom magam.

Kalamona 2010.07.05. 18:46:57

Ez az előre bejelentés (mennyivel előre?) maszatolás! Van olyan helyzet, hogy azonnal, illetve pár órán belül utazni kell.
Felháborít, hogy ott hagyták a peronon.
Már megoldotta az összes VOLÁN, de még a sokat szidott BKV is.

Allítólag 2010.07.05. 18:48:01

Igen 2010-ben még mindig itt tartunk.
Még mindig azt magyarázni, hogy mit miért nem lehet....
Persze, ha előre szólna akkor sem lenne, mert kocsihiány van....
Felszántani, meghinteni sóval itt már más segítség nincs.

TyToo 2010.07.05. 18:49:38

Ezt a levelet én elküldtem volna az ombudsmanhoz is. Felháborító, hogy ilyen megtörténhet... :(

Tomzone 2010.07.05. 18:50:54

@VJV Man:
Khmmmm, az ország csődbe menne? Néhány ülést kellene felhajthatóvá tenni + rögzítők per vonat.
Csak a MÁV-tól évente 15-30 (vagy talán sokkal több) Milliárdos túlfizetés megy ki a szándékosan előnytelenre kötött szerződések miatt...

Darth Revan 2010.07.05. 18:52:06

Persze draga lenne, hogy minden vasuti kocsit akadalymentesitsunk. De legalabb emberseg lenne akkor - es nem csak a MAV dolgozoiban, hanem az utasokban is.

Mr. Davidson 2010.07.05. 19:14:23

Azon gondolkodtam az imént, mivel a Keletiből háromnegyed órát késett az IC immáron sokadjára, hogy mit tehetek? Ne menjek vonattal? Akkor mivel? A cég az autót nem fizeti rendesen, a busz általában tömve van, mit tehetek? Késett a vonat 100adjára. És? Kényszerhelyzet ez van.

fővizsgáló 2010.07.05. 19:42:24

@Eugenie Danglars: kicsit kultúráltabban is lehet beszélni...De hát ezt nem iskolában tanítják.De hogy megértsd:a kollegák nem azért nem segítettek, mert jó buli,poénos.Egyszerűen TILOS!!!A jegyvizsgáló szintén nem teheti meg.Olvass vissza, írták, mi miatt:könnyen leejthetik...stb.Nekem is volt utasom, ott az utasok egyszerűen feltették.Ha esetünkben a kollegák segítenek, lehet, hogy erről írnak posztot, mennyire meg lett alázva az utas.Ezért is tiltja a szabályzat.

Cifu78 2010.07.05. 19:47:22

@Kalamona: "Ez az előre bejelentés (mennyivel előre?) maszatolás!"

Legalább egyszer olvasd el a postot elejétől a végéig, mielőtt nekiállsz tele szájjal köpködni...

Cifu78 2010.07.05. 19:49:05

@Eugenie Danglars: Te sem olvastad el ezek szerint a postot, csak a címét. Innentől kezdve kinek a jó kurva anyukáját is?

csíra 2010.07.05. 19:51:34

Szerintem felesleges a szabályzattal takarózni. Meg lehetett volna mondani a segítségre szoruló nem-utasnak, hogy feltesszük most az egyszer, de legközelebb szóljon előre, mert ez a szabály és mert az úgy biztonságos.
Kivétel erősíti a szabályt, ezt a kivételt meg lehetett volna tenni, érzésem szerint.
Ha pedig baleset történik, a balesetet szenvedő fél nem tett volna feljelentést, ebben biztos vagyok, hiszen tudta volna, hogy ez "normál" esetben nem így kellett volna, hogy történjen.
Anyway, szánalom, hogy nem tudták megoldani a problémát, szabályzat ide vagy oda.
A jegy árát vajon visszaadták-e?

kovacsguszti68 2010.07.05. 19:51:38

a történetnek számomra az a legérdekesebb része, hogy a mozgáskorlátozott utas rendelkezett jeggyel. Ha egyedül utazott, akkor vélhetően azt saját maga vásárolta meg. Ha ez így történt, akkor a pénztárosnak ezt látnia kellett volna. Ha ezt látta, akkor intézkedhetett volna. Továbbá: az illető már a peronon volt, várta a vonatot. Ezt az állomáson tartózkodó többi vasutas is láthatta (volna)... ez a történet csak azt mutatja, hogy néhányan emberségből elégtelenre vizsgáztak...

Kalamona 2010.07.05. 20:09:51

@Cifu78:
Elolvastam.
Az is amit írtam és esmételten rájöttem. hogy nem köpködtem.

Nyugodt, békés jóccakát.

négykarika 2010.07.05. 20:29:23

gazemberek... az összes, amelyik vegignezte, es egy vallvonogatasnal többre nem futotta az eszeböl es az erejeböl... gazemberek...

2010.07.05. 20:42:22

Szar helyzet, de őszintén, egy vonatajtó tényleg elég magasan van... hogy tervezte a felszállást? Hogy a kalauzok emelgetik fel, meg majd le? Nem sok előrelátásról tett bizonyságot...
Az ok, hogy remélhetőleg a jövőben, ha pénz lesz rá akkor megoldják a problémát valahogy minden állomáson. De azért egy mozgássérült tisztában kell legyen a helyzetével és ezekkel a mindennapi problémákkal, számomra érthetetlen, hogy képzelte...

Én sem szívesen emelgetnék valakit másfél méterre, ha leejtem akkor nekem lőttek mert minden újság megírja, beperelnek és kártérítést követelnek. Mehetek az adósok börtönébe.

csiribi (törölt) 2010.07.05. 21:06:18

Na igen, tényleg szar helyzet...
A fiam 1996-ban történt balesete után, ha rossz volt a lift a kollégiumban, egyedül vittem fel az ötödik emeletre, ha én nem voltam, valamelyik társa tette ugyanezt:)
Csak két évig kellett...
Ma már amint látom, hallom, ha nem cigány vagy, taigetosz...

Allítólag 2010.07.05. 21:22:27

Na akkor talán egy kicsit módosítok az álláspontomon pozitív irányba, nem kell sóval behinteni, csak felszántani.
Forrás beol.hu

Későbbi vonattal ment

Nemrég írtunk arról, hogy Békéscsabán, a vasútállomáson hagytak egy kerekes székes férfit, akinek érvényes menetjegye volt. A vasúttársaság kivizsgálta az esetet és a következőt közölte: megállapították, hogy az utazni kívánó mozgáskorlátozott igényét előzetesen semmilyen formában nem jelezte, továbbá az általa használt jármű a szabványos kerekes szék méreteit jóval meghaladta, így sem az emelőszerkezettel történő balesetmentes beemelése, sem pedig a vonaton történő elhelyezése nem volt biztosítható.

A békéscsabai állomás jegyvizsgálóinak elmondása szerint már többször szállították az utast más járatokon kényszermegoldásként, segítve eljutását. Az utazásra végül ez esetben is sor került, az állomás személyzete a forgalmi technológia módosítása mellett egy későbbi járat paklikocsijában az utast célállomására szállította — közölte a MÁV kommunikációs osztálya.

DePassant 2010.07.05. 22:15:53

Ezért szeretem ezt a blogot! Először jön a nagy demagóg duma, hogy a "lelketlen vasutasok" meg "emberségből nulla", stb. Aztán amikor megszólal a másik fél is, mindjárt kiderül az igazság :) De azt ugye a szenzációhajhász média elfelejti lehozni... Az emberek meg csak csóválják a fejüket, hogy nahát mik vannak.
Csak emlékezzetek vissza, sokszor volt téma a TV-ben a mozgássérült parkolás, és akkor maguk a mozgássérültek mondták ki azt, hogy a személyautó az egyetlen lehetséges közlekedési eszközük!!! Ismétlem, ezt ők mondták.

@Kalamona: Mesélj már nekem, hogy a volán társaságok és a BKV hogyan is oldja meg az akadálymentesítést pl a régi ikarus buszainál? Elárulom: sehogy. Megint egy tökéletlen aki hülyeségeket írkál... Valóban egyre több az alacsonypadlós busz, de ez még fényévekre van a "megoldástól".

Fogadjuk el, hogy belátható időn belül nem lesz akadálymentes a vasút (volán, bkv sem) és azt is meg kell érteni, hogy jelenleg nem ez a legkomolyabb probléma amivel vasút szembenéz.

Thrasher 2010.07.05. 22:21:27

"nem tudtunk segíteni" bazmeg, de másra mutogatni, azt tudtok

privateer 2010.07.05. 22:24:43

Utasként nem biztos hogy vállalkoznék ilyenre.
Nekem a fizikai kondícióm nem olyan, hogy ukkmukfukk felemeljek akár többedmagammal együtt egy másik minimum 50 kilós embert, plusz még 30 kilós, (vagy mennyi is egy ilyen?) széket.

Ugyanakkor mivel van érvényes jegye, akkor ha akadályozva van valami miatt, és a társaság nem vállalja a felelőséget hogy csak úgy felrámolják a vonatba, akkor jó hogy elküldik egy későbbi vonattal.

Jelek szerint ez egy rendszeres utasuk lehet, ha már többször vitték. Csak nem lehet az emelőt mindig ott tárolni, hogy bárki ellopja, megrongálja stb.

Ashi Valkoinen 2010.07.05. 23:04:05

@Eugenie Danglars: @dzsekwolf: oké, hogy index-címlapról jöttetek, nade ezt nem kellene még hirdetni is! Remélem, pár év múlva a kulturált kommentelést már ti is ismerni fogjátok. Mert ez nem az a blog, ahová csakúgy beállíthattok ész nélkül köpködni.

dzsekwolf 2010.07.05. 23:06:18

@csíra: emberség? hát innen s a balkánon túl ne keress embereket. hazánkban még voltak emberek 15-20éve de mostanra már haldoklik a jóindulat. vagy nagyon elment szabadságra.jó hosszúra..

dzsekwolf 2010.07.05. 23:12:19

@Ashi Valkoinen: ez még nem is köpködés , rózsabimbó, amúgy meg ide meg ehhez a sztorihoz tökéletesen megfelel.méghogy kulturált kommentelés? uggyan már, a kulturált kommentelést észre sem vennék. mindent a maga helyén.de örülük,hogy te kulturált vagy. már jobban is alszom.

- Capri - 2010.07.05. 23:21:19

Magyarország, én így rühellek.

ghalleck 2010.07.06. 02:44:07

@- Capri -: Magyarország?! Ez kérem, FEKETE AFRIKA! Bár így láttatlanban sem esik jól sértegetni az ott élőket. Erre nincs elfogadható magyarázat a MÁV részéről!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.06. 03:45:58

hat en nem tudom, de itt minden halyijaratu buszra is van lift a kerekesszeleselnek

AndOr 2010.07.06. 06:24:59

@Kalamona: Ők is csak részben oldották meg. Nem vállalnám kerekesszékkel a pesti 1-es villamost se, meg a legtöbb helyközi buszt. A normál méretűvel sem, és mint végül kiderült, annál nagyobbról van szó. (Talán ez az akkumlátoros 3 kerekű? Hát azt felemelni sem semmi.) A metrón se sok kerekesszékest láttam még.
@vuvuzela importőr: Szerintem is lehetett volna előrelátó, és akkor nem hozza magát ilyen megalázó helyzetbe. (Persze van bizonyos hajlam arra, hogy ilyesmit elnézzenek a mozgáskorlátozottnak, merthogy gyakran kicsit értelmi fogyatékosként is kezelik...)
@négykarika: Szerintem nem gazemberek. Többségünk nem tud mit kezdeni az ilyen helyzetekkel. Nem tanultunk meg segíteni!
@Tomzone: Na, ez az. Nem minden kocsit kell átalakítani, egy vonatra elég lenne egy, ami kis átalakítás után alkalmas ilyesmire.

A többi utasról (nem vasutasok!):
Egyébként meg ott van pl. a Flirt. Alacsonypadlós is, meg emelő is van, meg biztonságos rögzítés. És ezeket rendszeresen igénybevevő utasok.
Kisfaluban vonat megáll, vezér elő, kulcs, lift, begurul, rögzít, örül, jv üdvözli a törzsutast... Szinte idilli. DE.
A többi utas egy része meg átkozódik, mert így 1-2 perccel többet áll a vonat. (Aztán szidja a MÁV-ot.)

AndOr 2010.07.06. 06:29:55

@ghalleck: "Ez kérem, FEKETE AFRIKA!"
Hehe. És az ilyen építő szándékú kommentektől lesz fehérebb.

Pepe135 2010.07.06. 06:54:24

Most komolyan ki ez sok álszent???

Ok, sajnálom a mozgássérültet, de elítélem aztamit miattuk folytatnak.!
Igen, a technika mamég nem tart ott, hogy minden vonatot használhassanak. 100 éve még kerekesszék se volt...
Ami meg felháborít, hogy egy csomó parkolót látatlanba lefoglalnak nekik! Külön támogatást kapnak autóvásárlásra. Jah, nekem csak a szívemmel van gond, járni tudok kb 200 métert, ezért már én vagyok a másodosztályú állampolgár. :(

Adani 2010.07.06. 08:00:18

@DePassant:
Egy maagspadlós Ikarusra ugynaúgy nem tudják feltenni pláne ha tömegnyomor is van, ami távolsági buszon megszokott. Pláne ha villanymotoros kocsiról van szó az lehet akár 100 kiló is.

A BKV se tudja megoldani tele a BKV Figyelő blog is olyan panaszokkal, h még akkor sem jön alacsonypadlós busz mikor meg van hirdetve., elég kiszámíthatatlan. Ráadásul kapásból kiesik az összes metró mint lehetséges közlekedési eszköz (Kivéve a kettest az Őrs-Stadionok távon), a legtöbb villamos, Zuglóban a trolik is. Na jó a kismetrón van néhány állomáson korlátlift, de a nagy részük nem működik és csak az kezelheti, aki levizsgázott rá.

Előre pedig azért ajánlatos szólni, mert akkor legalább esély van ,h tudnak intézkedni soroznak olyan kocsit a voantba, amin tud utazni, gondoskodhatnak emelőről, hogy be is tudják tenni az induló és a célállomáson is. Egy mozgássérültnek egyébként is meg kell az utazást terveznie bárhová is megy, mert neki még egy pár lépcsőfokos lépcső i lehet áthatolhatatlan akadály.

@Pepe135:

Ebben is van igazság, és azért akadálymentesítésben is javul a helyzet ha lassan is, új építéseknél már eleve így terveznek ,h akadálymentes legyen, de egyre több középületet így építenek át.

RobinGood 2010.07.06. 08:04:36

@Pepe135: Neked nem a szíveddel a lelkeddel van baj :-(

RobinGood 2010.07.06. 08:07:45

@AndOr: "Egyébként meg ott van pl. a Flirt. Alacsonypadlós is, meg emelő is van, meg biztonságos rögzítés."
Igen csak ebből elég kevés van és az is csak olyan időben jár amikor várhatőan kevesebb az utas (késő este, meg hétvégén délután) legalábbis Vác felé.

halbikvera 2010.07.06. 08:13:21

Nem szeretnék szívtelennek tűnni, de tényleg, igazán szar ügy mozgássérültnek lenni, meg biztosan megvan a maguk baja amúgyis, de itt most egyértelműen a MÁV mellé tudok állni.
Én biztosan nem pakolgatnám fel a kedves utast kerekesszékestül a vonatra, de még a nálam jobb kondiban lévő utastársaknak sem lehet egyszerű a dolog.
A kedves mozgássérültnek meg igazán lehetne annyi esze, hogy magától nem jut fel a vonatra, úgyhogy hozhatott volna valakit, aki felrakja. Meg eleve, nem tudom, hogy indul el így, arra alapozva, hogy majd fel meg leszedik, csak mert kerekesszékben van. Egyszer maradna fenn a vonaton, mert nem szedi le senki a célállomáson, utána valszeg meggondolná, hogy felelőtlen döntéseket hoz. Nem szeretem, amikor mások jóindulatára apellálnak.
Egyébként nyilván, a megoldás az lenne, ha fel lennék szerelve a vonatok megfelelő berendezésekkel, de őszintén megértem, hogy nem ez a legfontosabb nemzetgazdasági érdek. Majd eljön az az idő is egyszer, addig meg tessék előre gondolkodni.

RobinGood 2010.07.06. 08:30:23

@halbikvera: "Egyébként nyilván, a megoldás az lenne, ha fel lennék szerelve a vonatok megfelelő berendezésekkel, de őszintén megértem, hogy nem ez a legfontosabb nemzetgazdasági érdek. Majd eljön az az idő is egyszer, addig meg tessék előre gondolkodni."

Erre bizony csak azzal a szintén demagóg szöveggel lehet reagálni, hogy talán a MÁV vezetőinek nem autóbérlésre kellene 1 milliárdot költeni, hanem inkább ilyen fejlesztésre.

Oranje!!! 2010.07.06. 08:36:13

Én a család helyében elvittem volna a faszit a kocsival.

gpetersz 2010.07.06. 09:04:00

A posztolónak: miért nem raktátok fel ti bazmeg?!

cirkof 2010.07.06. 09:05:37

@halbikvera: Még szerencse hogy:
Ha "ne adj Isten" te ilyen helyzetbe kerülsz, tudni fogod mit is kell tenned!

t0thl 2010.07.06. 09:15:46

Sajnos ez egy ilyen kegyetlen szituáció volt.
Azt az egyet nem hiszem, hogy a kerekesszékes úriember nem volt tisztában egy átlag vonat adottságaival. Megfelelő kisérők nélkül elindulni egy ilyen túrára felelőtlenség.
Nem bízhatja magát az ember a sors kényére kedvére, és tényleg egy átlag vasúti kocsira nem lehet csak úgy fölemelni még ha van is éppen jelentkező. Egyrészt nem fér föl kocsistul, ki kell venni belőle, össze kell csukni a kocsit, fönt beültetni, és akkor még mindig nem tud közlekedni a vasúti kocsiban, nem tudja elfoglalni az ülőhelyét sem.
Sajnos vannak ilyen esetek amikor az embernek saját magának tekintettel kell lennie a saját fizikai korlátaira. Legyen az testi fogyatékosság, vagy simán a korból fakadó.
Nem vagyok MÁV- os és mélységesen átérzem a helyzetet, és fogalmam sincs akkor is így gondolnám-e, ha én ülnék a székben. Nem is szeretném megtudni, rettenetes lehet.

Kopi3.14 2010.07.06. 10:34:16

Tegyük hozzá a történethez, hogy a peronok Békéscsabán nem túl utasbarátok, s bizony a magasperonos vágányoknál is előforduzlhat, hogy a talajról kell felmászni, ha hoszabb egy vonat, de a kettes-négyes közötti szakaszon valódi alpinizmus kell a vonatra feljutáshoz, szűk peronról.S ha leejtik, ezen területen mionden gond nélkül ráeshet a szomszédos vágányra, ami gerinctörést, egyéb cosnttörést, a lágy részek súlyos traumáját is okozhatja. Ha meg a nyakába borul a szék is, akkor végképp. A kis ajtónyílások sem támogatják az utas feltételét, maximum mint egy hullát valaki a lábánál fogva húzza, másik meg a hátánál tartja. Finoman fogalmazva is megalázó. Amit viszotn nem értek a problémát tekintve: nyugaton és északon is létezik a vagonok járószintjével megegyező szintű peron, nincs szükség lépcsőre. Nálunk ez miért nem akaródzik elterjedni?

Tomzone 2010.07.06. 10:38:02

Itthon miért nem engedik, hogy a vonattetőn lehessen utazni? Egyből megoldódna a probléma.

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2010.07.06. 10:47:05

@Tomzone: Hát ha ez a perverziód, szerintem nyugodtan utazz a tetőn. De ha a 25kV áthúzna véletlenül, akkor ne a vasút legyen a hibás.

Nagymoli 2010.07.06. 11:57:38

Biztos lehet kérni tetőn utazáshoz is engedélyt. Tájékoztatót is kapsz majd, hogy a kanyarokban a fenti drótkötélbe lehet kapaszkodni, le ne ess! :-P :-DDD
Amúgy meg a keskeny ajtónál a széles kerekesszéket látva a fejem vakarásán kívül én sem tudtam volna jobbat kitalálni.

Adani 2010.07.06. 12:17:54

@Nagymoli:

Na igen, aztán majd megadja a megfejtést a drót végén széndarab című találós kérdésre. Régebben tényleg utaztak a vonat tetején is, de akkor nem volt villamosítva és nem volt felsővezeték.

Helyi UL, h még a 80-as évek elején két ember felmászott a pályaudvaron szenet lopni egy szerkocsira, aztán mikor magasba emelték a lapátot áthúzott a 25.000V.

Nagymoli 2010.07.06. 15:00:24

@Adani: És lopás helyett csak több lett a szén....

Allítólag 2010.07.06. 19:13:31

@Oranje!!!: És honnan tudod, hogy van családja és hogy ráér?
Mondjuk körvonalazódik, hogy a sokan vannak, akik csak saját magukkal vannak elfoglalva, a többi meg le van szarva. Érdekes mentalitás.
Persze gondolom a mozgáskorlátozott ember általában jó körülmények között él és mindenféle luxuscikkre telik neki, biztos jól fizet a rokkant nyugdíj.
Ha viszont törvény szerint akadálymentesíteni kell akkor oldják meg, vagy ha nincsen pénz akkor vegyenek a mozgás-korlátozottaknak autót. Vagy a törvényeket az állami vállalatoknak, közintézményeknek nem kell figyelembe venni csak az átlagpolgárnak?
Na megint hosszú lett.

punkers22 2010.07.07. 14:07:04

@Tomzone: "Néhány ülést kellene felhajthatóvá tenni + rögzítők"
Meg az ajtókat szélesíteni hogy átférjen a kerekesszék,még egy babakocsi sem fér be minden ajtón!Azért nem olyan egyszerű mint ahogyan a kedves utas elgondolja!Csak bele kéne gondolni jobban és nem rögtön a vasútra köpködni!

VJV Man 2010.07.07. 20:13:39

Nem értem, hogy mi a gond. Kevés olyan kocsi van ami alkalmas a feladatra. Ezért kell megrendelni. Többször vittem már mozgássérülteket, akik időben megrendelték a kocsit, és az ott várta őket az állomásnál. A leszálló helyen pedig az erre kiképzett ember várta a vonatot, hogy az erre való emelővel le vegye az utasokat.
Nem tudom, hogy máshol hogy van, de meg lennék lepve ha nyugaton (nem figyeltem még erre soha) minden vonaton van mozgássérültek szállítására alkalmas kocsi.

A lényeg, hogy az ilyen szituációk elkerülése végett van az a szabály, hogy előre kell jelezni és nincs probléma.
(a szabály nem ismerése, nem mentesít alóla)

DePassant 2010.07.07. 23:08:32

@VJV Man: Nyugaton igencsak minden akadálymentesítve van. Német meg svájci vasútról tudok nyilatkozni, én ott ahol eddig jártam az akadálymentes. Egyébként nincs ezen mit csodálkozni, ez hosszú időbe telik. Míg Magyarországon tizenpár éve ismerjük az akadálymentesítés szót, nyugaton már 30 éve is így terveztek, majd egyszer mi is elérjük, hogy napi rutin lehessen egy mozgássérültnek a vonaton/buszon utazni. egyszer...

eml 2010.07.08. 01:02:24

@punkers22: Mikor hozták meg a mozgáskorlátozottak esélyegyenlőségét biztosító törvényt?
Segítek: Még Horn Gyulának hívták akkor a miniszterelnököt.

Azaz volt a vasútnak 15 éve.

Kopi3.14 2010.07.08. 01:30:57

@DePassant: rendszres DB utasként mondom itt sincs minden akadálymentesítve. Kölnben a villamosokkal is ez a helyzet alacsonyperon magas padló de van lift másik megállóban magas peron magas padló nuku lift most meg még nuku mozgólépcső, vagyis a második emeletről a pincébe kell lecipelni a tolókocsit, babakocsit hogy az utcara érjen az ember vagy átszálljon másuk járműre.

@Allítólag: a vasúti kocsi mint olyan mióta közintézmény?

Adani 2010.07.08. 08:52:19

@Kopi3.14:

Bizon ott is vannak magaspadlós járművek, sőt Londonban és New Yorkban is. Ott is előre kell szólni, h az emelővel odaérjenek. Talán annyiban jobb a helyzet, h több állomáson van aluljáró ami lejtős vagy van lift. De hát az új építésű vagy újonnan felújított állomásokon nálunk is így terveznek már. Az más kérdés, h vagy működik a lift vagy nem. Vagy pl. nyugatabbra több ememlő van így majdnem minden állomáson van, vagyis kevesebb nehézséget okoz. De magaspadlós buszok még ott is szaladgálnak. Mellesleg magaspadlóval is megoldható az akadályímentesítés legalábbis Kecskeméten láttam ilyen megoldást, a középső ajtónál van egy emelőszerkezet beépítve ki van írva, h kérje a járművezető segítségét. Egyszer láttam működés közben egy babakocsit emeltek be vele.

punkers22 2010.07.08. 10:27:52

@eml: És a vasút mi a g***ből építette volna át majdnem a teljes kocsiparkját? Szerinted ilyen egyszerű?Flexel levágok az ajtótokból 10-10cm-et oszt jóvan! Miért nem lehet megérteni? Meg kell rendelni a spec. kocsit és utazhatnak!Ennyi!Szar hogy még mindig itt jár az ország, de ezért nem a kisembereket kell meglincselni!

eml 2010.07.08. 13:45:18

@punkers22:
Nem kell flexelni. 15 év alatt kézifűrésszel is meg lehetett volna csinálni.

És nem a kisemberekkel van bajom, bár ez nem volt leírva.

Megalázónak tartom, az emberi méltósággal összeegyeztethetetlennek, hogy speckó kocsit meg kell rendelni. Ez egy vicc! Egy rossz vicc.

15 év arra kevés volt, hogy a főbb vonalakon legalább minden második vonaton, valamint az IC-ken maradéktalanul lehessen kerekesszékkel utazni.

záporjózsi 2010.07.08. 20:13:22

@Pepe135: A tartósan betegeknek is jár különféle támogatás. A gépkocsi átalakítási támogatás nem csak a kerekesszékeseknek jár. Emellett ha az elmúlt 20 évben minden úgy épült volna, hogy ők is használhassák, nem itt tartanánk. 2003-ban olyan lakóépületeket adtak át, hogy esélyük nincs beköltözni. Azóta is alig van akadálymentes lakóépület. Ja, hogy azon a babakocsi is elmegy? Vagy ha a kiskocsin szeretném a bútort betolni, akkor megy? Az senkit nem érdekel - pedig nem nagy a költségigénye. Ezrelékekben ha mérhető.

záporjózsi 2010.07.08. 20:16:21

@punkers22: Készült 360 db. Bhv kocsi felújítása. Csak a vezérekben van emelő, miközben a kocsik új vázat kapta. Drágán lettek vacakok. Ha azt a pénzt értelmesen költik el, lenne ugyanennyi férőhely normális kocsikkal. Az Uzsgyihoz is lehetett volna rendelni alacsony közepet, a Bz-ket is meg lehetett volna faragni. A Dezsők és a FLIRT-ek akadálymentesek, a Talent pedig maga a megtestesült korrupció...

záporjózsi 2010.07.08. 20:17:15

@eml: Mikor gyártották az első alacsonypadlós buszt? Lassan 35 éve...

záporjózsi 2010.07.08. 20:18:29

@VJV Man: Ahol új vonat van, ott mindenütt kiépítik. Viszont van, hogy a nagysebességűbe is mechanikus emelőn (tekerős) emelik be, mert nincs más megoldás.

DePassant 2010.07.09. 02:15:16

@Kopi3.14: Én inkább vasútállomásra gondoltam, nemrég jártam Kölnben emlékeim szerint elég jól meg van csinálva. Na persze lehet, hogy a Dóm árnyékában nem figyeltem eléggé :) De azt el kell ismerni, hogy míg az ilyen alacsonyabb peron/megálló dolgok áthidalhatóak viszonylag kis kellemetlenségekkel, addig 3 lépcsőt nem fog tudni megmászni a kerekesszék (vonatok, régi ikarusok stb.)

@Adani: Londonban nincsenek magaspadlós járművek (kivéve a 15 és asszem 9-es buszt ahol nosztalgiabuszok járnak), viszont nagyon sok metróállomás nincs akadálymentesítve. Folyamatosan dolgoznak rajta, sokszor egyszerűen a szűk hely miatt kivitelezhetetlen.
Ha pedig esetleg valamelyik vasútállomáson kerekesszékes szeretne utazni, nem kell előre írásba adnia, mindössze a helyszínen egy "help point"-nál jeleznie kell, hogy segítségre lesz szüksége. És egyből kerítenek valakit. Rengetegszer láttam.

Nofrit 2010.07.12. 16:15:56

@Kalamona: Megoldotta a Volán és a Bkv???? Amikor erről írtam egy riportot, a Volán nem is volt hajlandó nyilatkozni, annyira pocsékul "oldotta meg". BKV? Ne viccelj! Én aztán messze vagyok a kerekesszék használatától, de én magam képtelen vagyok a metrót használni, vagy a régi villamosokat, amikre oly' nagyot kell lépni. A három közül akárhogy is, a MÁV a legsegítőkészebb. Tudom, tapasztaltam.

záporjózsi 2010.07.12. 16:30:33

@Nofrit: Melyik hány utast szállít naponta?

Nofrit 2010.07.12. 16:59:29

@záporjózsi: A BKV a legtöbbet, utána a MÁV és végül a Volán. Számadatot most nem tudok.

Adani 2010.07.12. 19:15:52

@Nofrit:

A BKV figyelőn több mozgássérült is törzskommentátor, ők sokszor beszámolnak róla, h a BKV nem áll a helyzet magaslatán. A kismetrónál a korlátliftek nagy része nem működik, hiába jelölik a menetrendben az alacsonypadlós buszokat, teljesen véletlenszerűen jönnek. A BKV-nál a buszok karbantartása kritikán aluli, biztos az arra szánt pénz végzi Nokiás dobozokban. Szinte az összes busz a szétesés határán van, kb. a buszok harmada ki se jöhetne a garázsból. Így nem csoda, h ezt sem képesek tartani ha épp nincs olyan alacsonypadlós busz, ami legalább gurul, akkor magaspadlós megy hiába van más a menetrendben. Ha pedig betűről betűre betartanák az utasítást akkor alig lenne olyan busz, amit ki lehetne honi az tényleg elég szigorú, ha nem működik az utastájékoztató vagy nem ég egy lámpa akkor sem lehetne kihozni.

záporjózsi 2010.07.13. 11:24:19

@Nofrit: A MÁV utasszáma finoman fogalmazva is gyengécske. Az erre felhasznált élőerő meg magas. Fussa foglalkozni a mozgáskorlátozottakkal. Persze ha végre felfognák, hogy nem a kerekesszékesek miatt kell az egész, mert van pár babakocsi, bőrönd, szipirtyótank, kerékpár, stb., akkor elég tekintélyes lesz a sor. De asszem még Monoron is korlátliftet csináltak. Gratulálok.

Adani 2010.07.13. 12:30:51

@záporjózsi:

A frissen felújított állomásokat viszont úgy építik ,h legyen aluljáró. Mezőtúron, Gyomán, Cegléden lépcsős aluljáró liftekkel, amik vagy mennek vagy nem. Tiszatenyőn és Szajolon viszont megoldották úgy, h lejtős aluljárókat építettek így azt bárki használhatta. Ez lenne a legegyszerűbb, az jó mozgássérülteknek, bicikliseknek ,babakocsisoknak is. Még a banyatankot és a gurulós bőröndöt is fel lehet húzni rajta.

Nofrit 2010.07.13. 17:49:54

@záporjózsi: Ezt értem, és egyet is értek vele. Én csak azt mondtam, hogy nem csak a MÁV nem oldotta meg ezt a problémát. Mert amíg a kerekes székes barátnőm Szolnokról el megy valahogyan - ezen van a hangsúly, tudom - vonattal Sopronba, busszal csak akkor tud, ha magánúton buszt bérel.

záporjózsi 2010.07.15. 14:50:12

@Adani: A lift kb. ugyanennyire jó, csak néha elromlik. Érdekes módon a BKV-sok egész jól működnek. Viszont szélesebb marad a peron. Persze a fővonalon, ahol a tervezési sebesség 160 km/h vagy afölötti, ott muszáj. Máshol nem lenne az...

@Nofrit: Nem is kell tudnia busszal. A vasúti szolgáltatás a rendelkezésre állást biztosítja. Majd ha lesz miből, akkor válogatunk is.
süti beállítások módosítása