A peronon hagyták a mozgáskorlátozott utast
— Orosházáról Budapestre utazó fiunkat Békéscsabára, a Zaránd IC-hez vittük. A jegyek megváltása után a vonathoz siettünk, amire már felszálltak az utasok. A pótjegyes vonat lépcsőjénél egy tolókocsiban ülő és nehezen beszélő utas kért tőlünk segítséget a felszállásához, kezében mutatva menetjegyét. Nem tudtunk segíteni, de a feleségem a mozdony mellett beszélgető kalauzokhoz és a vonat vezetőjéhez szaladt a kérést továbbítani — írta szerkesztőségünknek Horváth Endre.
Segíteni azonban nem tudtak, mivel a kalauz azt közölte velük, ilyen esetekben előre meg kell rendelni a szolgáltatást. Olvasónk beszámolója szerint ezután rövid tanakodás kezdődött, majd az IC elindult, az állomáson hagyva a tolószékes férfit, miközben a vasutasok hátat fordítottak a segítségre szoruló mozgáskorlátozottnak.
A MÁV-START Zrt.-nél megkeresésünkre a panasz kivizsgálását ígérték, 30 napon belül. A kommunikációs osztályról a következő általános tájékoztatást kaptuk: a mozgáskorlátozottaknak nem kell előzetes bejelentés tenniük a vasúti utazás igénybevételéhez, amennyiben tudnak önállóan közlekedni, vagy van kísérőjük, aki segít nekik.
Olvasónk levele:
„Tisztelt Szerkesztő(ség)!
Egy ma délelőtti,kellemetlen élményünket szeretném megosztani Önökkel...
Orosházáról Budapestre utazó fiunkat Békéscsabára az onnan 10 óra 18 perckor Budapestre induló Zaránd IC vonathoz - csatlakozás nem lévén - autóval vittük el.A jegyek megváltása után a pontosan (!) érkező vonathoz siettünk,amire már felszálltak az utasok,mire mi odaértünk.A pótjegyes vonat lépcsőjénél egy tolókocsiban ülő - és nehezen beszélő utas kért tőlünk segítséget a felszállásához,kezében szorongatva - mutogatva a menetjegyét.Nem tudtunk segíteni,de a feleségem a szerelvény mozdonya mellett beszélgető kalauzokhoz és a vonat vezetőjéhez szaladt a segítség kérést továbbítani.
Azt a választ kapta,hogy meg kell rendelni - előre - az ilyen szolgáltatást!
Az egyik kalauz (hölgy) - a rideg és hivatalos válasz ellenére - megnézte a mozgássérült utas menetjegyét,majd elment a forgalmi irodához.Kis idő múlva jött a szerelvényt menesztő forgalmi szolgálattevő,kicsit tanakodtak a vonat és a tolókocsi mellett,miközben a szomszéd vágánynál további vasutasok - kocsirendezők - ácsorogtak...
Nem bízom a képzelő erejükre a folytatást: a "luxus" IC vonat két perc késéssel elindult Budapest felé.A kalauzok még felszálltak rá,a többi vasutas hátat fordított az állomásról kijáró szerelvénynek,ami mellett egyedül maradt a tolószékben ülő mozgáskorlátozott - és láthatóan sérült férfi,kezében az érvényes jegyekkel.
Keserűen indultunk az autóhoz.Hazafelé arról beszélgettünk,hogy mi hasonló esetben hogyan szerveztünk volna meg egy mozgássérült családtag utaztatását,vajon mit is akart valójában - biztosan utazni akart az a férfi ott a harmadik vágány mellett? - ki adott neki jegyet,miért nem tájékoztatták előre és ... tudjuk: ha felteszik a vonatra,valahol még le is kellett volna valakinek onnan vennie.
Békéscsaba megyénk székhelye.Ez az állomás a legfontosabb kapocs az ország más része felé.Még ebben az "olyan -amilyen" állapotban is szeretjük,de a dolgoknak így kell történnie?
Orosháza,2010.június 23.”
Mint fogalmaznak, a kerekesszékkel közlekedők esetében bonyolultabb a helyzet, mert a vasútüzem sajátosságai miatt nehézségekbe ütközik a közlekedésük. A kerekesszékkel együtt kellene nagy szintkülönbségeken, szűk átjárókon átjutni, ehhez olyan speciális emberi és gépi segítségre van szükség, ami nem áll mindig, minden állomáson rendelkezésre, ezért kérik az utazás előzetes bejelentését.
A vasutasok kötelesek a be- és kiszállásnál, valamint az utazás során kiemelt figyelmet fordítani és minden szükséges segítséget megadni az utazás zavartalan lebonyolítása érdekében a fogyatékkal élőknek, illetve a csökkent mozgásképességűeknek.
A MÁV szerint a teljes akadálymentesítés több százmilliárd forintba kerülne. Az emelőberendezés vagy speciális kocsi iránti igényt a 06 (40) 49 49 49 telefonszámon, a megrendeles@mav-start.hu e-mail címen vagy a MÁV-START Zrt. postacímén, az 1087 Budapest, Könyves Kálmán krt. 54-60. címen lehet bejelenteni a tervezett utazást megelőző munkanapon 14 óráig vagy csoportos utazás esetén a tervezett utazást megelőzően hét munkanappal. Az igény bejelentésénél külön fel kell tüntetni a kísérő meglétét.
A MÁV kommunikációs osztályának válasza:
„Köszönjük a megkeresését, a kérdéseire a MÁV-START Zrt. az alábbi tájékoztatást adja:
A MÁV-START Zrt. ügyfélszolgálata a hozzá beérkező észrevételek tartalmát 30 napon belül kivizsgálja és az érintetteknek a választ megküldi, így az Ön által elküldött utaspanasz kivizsgálásának eredményeivel kapcsolatban egyelőre a szíves türelmét kérjük.
A mozgáskorlátozottaknak nem kell előzetes bejelentés tenniük a vasúti utazás igénybevételéhez, amennyiben tudnak önállóan közlekedni, vagy van kísérőjük, aki segít nekik. A például mankóval, járókerettel közlekedők vagy az EK utasjogi rendelet alapján tág értelemben vett csökkent mozgásképességűek (pl. idősek) tömegesen és sikerrel küzdik le nap mint nap a vasút adottságaiból adódó akadályokat. A kerekesszékkel közlekedők, azaz a mozgáskorlátozottak egy kisebb csoportja esetében azért bonyolultabb a helyzet, mert a vasútüzem sajátosságai miatt nehézségekbe ütközik a közlekedésük. A kerekesszékkel együtt kellene nagy szintkülönbségeken, szűk átjárókon átjutni, ehhez olyan speciális emberi és gépi segítségre van szükség, ami nem áll mindig, minden állomáson rendelkezésre, ezért kéri a személyszállító vasúttársaság az utazás előzetes bejelentését. Ezen kívül léteznek meghirdetett, speciálisan kialakított kocsik a kerekesszékes utasok kiszolgálásának biztosítására. Ezen kocsikba történő be- és kijutás is mobil emelő-berendezéssel történik a külön erre a célra kialakított, több mint 70 cm szélességű ajtón keresztül. A kocsi belsejében egy vagy két kerekesszékesek részére kialakított hely valamint mosdó található. Csoportos utazás esetén az utasok az előre megrendelt, különleges kialakítású, önemelő-berendezéssel ellátott, kerekesszékesek kocsiját vehetik igénybe, ahol a kocsiban a kerekesszékes utasok által is használható WC is található. A kocsi kísérője az emelőt kezeli és a csoportot a kiindulási állomástól a célállomásig kíséri. Az egyéb járművek a mozgáskorlátozottak utazásánál nem vehetők figyelembe, mivel ezek feljáróajtói túl keskenyek (60 cm), így ezeken a járműveken a kerekesszékes utasok ki- és beszállása még emelőberendezéssel ellátott állomásokon sem lehetséges. Ez alól kivételt képeznek azok az esetek, amikor az utas kísérővel utazik és a segítségével ki tud szállni a kerekesszékből, és az emelőt csak az összecsukott kerekesszék ki- és beemeléséhez kéri. Az üzletszabályzat vonatkozó rendelkezései alapján az állomási és vonatkísérő személyzet köteles a be- és kiszállásnál, valamint az utazás során kiemelt figyelmet fordítani és minden szükséges segítséget megadni az utazás zavartalan lebonyolítása érdekében a fogyatékkal élőknek illetve a csökkent mozgásképességűeknek. A személyszállító vasúttársaság képjellel megjelölt ülőhelyeket a kerekesszékkel közlekedők és más rászorultak számára tartja fenn. A vasúti társaság a kerekesszéket díjfizetés és elszámolás nélkül szállítja, az utasnak csak a megfelelő menetjeggyel kell rendelkeznie.”
Forrás: BEOL.hu