Ashi Valkoinen elmaradhatatlan év eleji helyzetjelentése az 1-es vonal Tatbány-Budapest közötti szakaszáról.
Szervusz!
Régen írtam már, de itt az ideje egy kis helyzetjelentésnek az 1-es vonal Tatabánya-Budapest közötti szakaszáról.
Volt egyszer a 2009-es év, 2008. decemberében bevezették a menetrendet, ami kényelmesebbé és gyorsabbá is tette az utazást az ingázók számára. Kelenföldig a menetidők lecsökkentek 48, illetve 45 percre, és ezeket egy-két kivételes esettől eltekintve sikerült is betartani. Ami a szolgáltatást illeti, abszolút elégedett vagyok, a mostani menetrend nem sokat változott a 2009-eshez képest.
A mostani menetrendben viszont már a RailJet vonatok is megállnak Tatabányán, így gondoltam, egy utazás alkalmával ki is próbálom a sógorék kirakatvonatát. A másodosztályú (economy) kocsi nekem a forgóvázak felett kifejezetten zajosnak tűnt, viszont a szék kényelmes volt. A menetidő nem sokkal rövidebb, mintha személyvonattal tenné meg ezt az utat az ember, és nem is nagyon szokták igénybe venni Tatabányáról Budapest felé az emberek ezt a vonatot, habár három-négy le- és felszállót mindig szoktam látni, ha arra járok. Személy szerint örülök, hogy alkalomadtán van közvetlen vonat tőlünk Bécs felé, de nem vagyok benne biztos, hogy ez a megállás jó döntés.
Ami már problémásabb, az az oroszlányi csatlakozások kérdése. Amikor még ingázni kezdtem Tatabánya és Kelenföld között, még a régi, kék Bhv-k jártak felénk. A reggeli, 6:20-kor érkező, az akkori pályaállapotok miatt sosem pontos oroszlányi ingáról legalább száz ember szállt le, legtöbbjük a "hathuszonhetes" legendára szállt át. Ezekszerint egy jó csatlakozással még a kék vonatot is meg lehet tölteni. Utána volt egy év, amikor a Talentek Budapest-Oroszlány fordában közlekedtek, aztán hirtelen szétverték az egészet, és jött a 2009-es menetrend. A vasúti pályát rendbetették, most már FLIRT motorvonat jár a viszonylaton, viszont körülbelül feleannyi, mint korábban, ugyanis csúcsidőn kívül csak kétóránként van vonat. Ami pedig óra 08-kor ért Tatabányára, a csatlakozás pedig óra 42-kor indult tovább, tehát több, mint fél órát kellett várni. Visszafelé szintén, BP-ről már 15-kor leért a vonat, de Oroszlány felé csak 46-kor indult el. Csúcsidőben pedig nem volt csatlakozás Oroszlány és Győr között egyik irányban sem, amit az alábbi kép illusztrál a legjobban:
A képen teljesen normális forgalmi helyzet látszik. A 2010-es menetrend pár perces módosításokkal ugyanolyan, mint az előző. Eredmény: évről évre tűntek el az utasok a viszonylatról. A vasútállomásra menet mindig elsétálok az oroszlányi szerelvény mellett (feltéve, ha indul az adott órában), napközben általában a mozdonyvezetőn, a jegyvizsgálón és legfeljebb 1-2 utason kívül nincs rajta senki. A reggeli járatról is legfeljebb 20-30 ember száll le. Jövőre ezt is be lehet zárni, úgy tűnik, az utasnak jobban megéri a Vértes Volán heringjáratain utazni.
Egyetlen komolyabb fennakadás volt, az a 2009-es nagy hidegek idején, amikor sorba fagytak be a váltók, az egyik napon vonattal bejutni kész rémálom volt, ugyanis Kelenföldtől körülbelül Törökbálintig voltak eltorlódva egymás után a vonatok, mert nem volt szabad vágány személyszállító vonatoknak Kelenföldön. Persze a 14-es vágányon egy RoLa állt, csökkentve a szabad vágányok számát, de mint utólag megtudtam, ezek a vonatok csak az átmenő vágányokon közlekedhetnek műszaki okok miatt. A leginkább bicskanyitogató az egészben az, hogy sem a Déli, sem a Keleti nem fogadott vonatokat a váltófagyások miatt, ráadásul utólag mindig kiderül, hogy leginkább a karbantartás hiányzik. Meg az az eset, amikor a fagyálló ráfagyott a váltóra, miután a felolvasztott vízzel felhígult...
Összességében, nap mint nap utazom, és nem tapasztalok sok problémát. Örülnék, ha ez más elővárosi vonalakon is így lenne, de ahogy olvasom mások beszámolóit a blogon meg az index vasutastopikjaiban, sajnos ez nem így van.
üdv, AV