MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

1-es vonal helyzetjelentés 2010

2010. január 18. - georgejr
Ashi Valkoinen elmaradhatatlan év eleji helyzetjelentése az 1-es vonal Tatbány-Budapest közötti szakaszáról.
 
Szervusz!

Régen írtam már, de itt az ideje egy kis helyzetjelentésnek az 1-es vonal Tatabánya-Budapest közötti szakaszáról.

Volt egyszer a 2009-es év, 2008. decemberében bevezették a menetrendet, ami kényelmesebbé és gyorsabbá is tette az utazást az ingázók számára. Kelenföldig a menetidők lecsökkentek 48, illetve 45 percre, és ezeket egy-két kivételes esettől eltekintve sikerült is betartani. Ami a szolgáltatást illeti, abszolút elégedett vagyok, a mostani menetrend nem sokat változott a 2009-eshez képest.

A mostani menetrendben viszont már a RailJet vonatok is megállnak Tatabányán, így gondoltam, egy utazás alkalmával ki is próbálom a sógorék kirakatvonatát. A másodosztályú (economy) kocsi nekem a forgóvázak felett kifejezetten zajosnak tűnt, viszont a szék kényelmes volt. A menetidő nem sokkal rövidebb, mintha személyvonattal tenné meg ezt az utat az ember, és nem is nagyon szokták igénybe venni Tatabányáról Budapest felé az emberek ezt a vonatot, habár három-négy le- és felszállót mindig szoktam látni, ha arra járok. Személy szerint örülök, hogy alkalomadtán van közvetlen vonat tőlünk Bécs felé, de nem vagyok benne biztos, hogy ez a megállás jó döntés.

Ami már problémásabb, az az oroszlányi csatlakozások kérdése. Amikor még ingázni kezdtem Tatabánya és Kelenföld között, még a régi, kék Bhv-k jártak felénk. A reggeli, 6:20-kor érkező, az akkori pályaállapotok miatt sosem pontos oroszlányi ingáról legalább száz ember szállt le, legtöbbjük a "hathuszonhetes" legendára szállt át. Ezekszerint egy jó csatlakozással még a kék vonatot is meg lehet tölteni. Utána volt egy év, amikor a Talentek Budapest-Oroszlány fordában közlekedtek, aztán hirtelen szétverték az egészet, és jött a 2009-es menetrend. A vasúti pályát rendbetették, most már FLIRT motorvonat jár a viszonylaton, viszont körülbelül feleannyi, mint korábban, ugyanis csúcsidőn kívül csak kétóránként van vonat. Ami pedig óra 08-kor ért Tatabányára, a csatlakozás pedig óra 42-kor indult tovább, tehát több, mint fél órát kellett várni. Visszafelé szintén, BP-ről már 15-kor leért a vonat, de Oroszlány felé csak 46-kor indult el. Csúcsidőben pedig nem volt csatlakozás Oroszlány és Győr között egyik irányban sem, amit az alábbi kép illusztrál a legjobban:
A képen teljesen normális forgalmi helyzet látszik. A 2010-es menetrend pár perces módosításokkal ugyanolyan, mint az előző. Eredmény: évről évre tűntek el az utasok a viszonylatról. A vasútállomásra menet mindig elsétálok az oroszlányi szerelvény mellett (feltéve, ha indul az adott órában), napközben általában a mozdonyvezetőn, a jegyvizsgálón és legfeljebb 1-2 utason kívül nincs rajta senki. A reggeli járatról is legfeljebb 20-30 ember száll le. Jövőre ezt is be lehet zárni, úgy tűnik, az utasnak jobban megéri a Vértes Volán heringjáratain utazni. 

Egyetlen komolyabb fennakadás volt, az a 2009-es nagy hidegek idején, amikor sorba fagytak be a váltók, az egyik napon vonattal bejutni kész rémálom volt, ugyanis Kelenföldtől körülbelül Törökbálintig voltak eltorlódva egymás után a vonatok, mert nem volt szabad vágány személyszállító vonatoknak Kelenföldön. Persze a 14-es vágányon egy RoLa állt, csökkentve a szabad vágányok számát, de mint utólag megtudtam, ezek a vonatok csak az átmenő vágányokon közlekedhetnek műszaki okok miatt. A leginkább bicskanyitogató az egészben az, hogy sem a Déli, sem a Keleti nem fogadott vonatokat a váltófagyások miatt, ráadásul utólag mindig kiderül, hogy leginkább a karbantartás hiányzik. Meg az az eset, amikor a fagyálló ráfagyott a váltóra, miután a felolvasztott vízzel felhígult...

Összességében, nap mint nap utazom, és nem tapasztalok sok problémát. Örülnék, ha ez más elővárosi vonalakon is így lenne, de ahogy olvasom mások beszámolóit a blogon meg az index vasutastopikjaiban, sajnos ez nem így van.

üdv, AV 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr51681325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Snake 2010.01.18. 15:42:10

AZ a 14-es vágány 4-es lesz inkább.

Ashi Valkoinen 2010.01.18. 21:58:27

@Snake: A RoLa a 14-esen állt Kelenföldön. A 4-esre nem is mehet.

2010.01.19. 12:43:09

Számomra érthetetlen a Railjet megállítása Tatabányán. Most már minden nívósabb vonatot megállítanak minden tizedik fánál? Ha Pécs felé járna a RJ, én sem örülnék neki, ha megállna pl. Sárbogárdon, pedig bogárdi vagyok. Ez egy minőségi járat, nem kéne lehúzni a "standard" IC-k, gyorsok közé!

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.19. 14:03:33

@Selkath:
Ember. 2010, jönnek a választások.
Gipsz Géza xxx párt polgármestere elintézte maguknak, hogy megálljon a railjet a világvárosban, Tatabányán.

(Ugye nem felejtik el kire kell szavazni??)

Ugyanez a helyzet Mosonmagyaróváron...

Snake 2010.01.19. 15:08:26

@Ashi Valkoinen: Ja, bocs valahogy átsiklottam azon, hogy az már Kelenföldre vonatkozik, nem pedig Tatabányára.

Ashi Valkoinen 2010.01.20. 17:51:04

@Snake: Előfordul az ilyesmi.

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Fogalmam sincs, ki bulizta ezt itt ki, de attól még nem szavazok rá. 1-2 alkalommal örülnék neki, de tényleg jobb lenne, ha nem állna meg.

1116001 2010.01.22. 08:19:08

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

Pedig egyszerűbb oka van a megállásnak.
Keleti nem udja elöbbb fogadni/indítani, mint ahogy a sógorék sem. Így viszont van vagy 10percnyi tartalék a menetrendben. Ezért inkább megállítják, hátha igénybeveszi valaki, azis plusz bevétel.

Ettől függetlenül szerintem is marhaság Tatabányán és Móváron megállítani. A menetidő érdemben akkor csökkenhet Bp-Bécs között ha kész lesz a főpályaudvar Bécsben.

Peetee 2010.01.25. 11:55:30

Régen sokat jártam vonattal, ma már szinte egyáltalán nem.
2 ember, ha beül egy 7liter/100km fogyasztással megáldott autóba. Országon belül BÁRHOVÁ eljut OLCSÓBBAN(7liter/100km + 9Ft/km amortizáció) és kényelmesebben, mintha vonatra szállna.
Ha már van 3.-4. utas bármilyen tömegközlekedésnél olcsóbb...

Kocsivizsgáló80 2010.01.26. 08:28:53

@Peetee: Aha. És addig nem mész be dolgozni, ügyet intézni amíg nem vagytok ketten, ugye? na ne viccelj!
süti beállítások módosítása