BKV Figyelő küldte ezt a cikket. Még az Ő blogján jelent meg a cikk, melynek a folytatását itt olvashatjátok.
Kedves Misi!
Olvastam a Félig üres vonatra csak felárral adnak el helyjegyet posztot. A téma már annyiszor előkerült, és kommentekben mindig elmondták a megoldást, hogy jó lenne egy önálló posztban összefoglalni az eredményeket. Kis utána olvasással én ezt megtettem, íme:
Két eset van:
a.: Nemzetközi vonat. Többször elhangzott már, hogy a helyek egy részét fenntartják a külföldre/külföldről utazóknak. Érthető az üzleti indok: egy nemzetközi jegy drágább, és még ha a bevételt meg is kell osztani a többi vasúttal, valószínűleg több jut belőle a MÁVnak, mint a határig szóló belföldi jegyből. A külföldre induló vonatnál így logikus döntés, hogy a helyeket végig fenntartják. Az el nem adott helyeket a határátlépésnél át kell adni a következőnek, aki eldönti, hogy belföldi utasnak eladja-e. Külföldről érkező vonatnál kellene ez: a határon átadják az üres helyeket, amit a MÁV eladhatna a belföldi utasnak, főleg, ha a vonat csak Budapestre megy.
Részben emiatt láthat ezeken a vonatokon sok üres helyet, aki a pénztárban amúgy nem kap jegyet.
A másik ok az megegyezik a belföldi vonatokéval.
b. Belföldi vonatok: Akár helyjegyes, akár csak a "komfortdíjat" kell megfizetni, a rendszer nem tud kiadni több jegyet, mint ahány hely van a vonaton. (Ha nincs helyjegy, a háttérben akkor is lefoglal egy ülőhelyet a gép, csak a jegyre nem nyomtatják rá, hova szól.). Nincs előre elosztott készlet az egyes állomásokra, de a rendszer figyeli az utazások szakaszait is. Ha egy hosszabb táv bármelyik rövidebb szakaszán elfogynak a helyek, akkor a hosszabb távra sem ad el jegyet a gép.
Egy példán keresztül talán érthető lesz: A példa kedvéért menjen egy Miskolc-Budapest vonat 1 db másodosztályú kocsival, az összesen 80 ülőhely. Ha Füzesabonyban megvettek 40 jegyet Budapestig erre a vonatra, akkor a Miskolc-Budapest útra már csak 40 jegyet ad el a gép. (A másik 40 jegyből csak akkor ad el a rendszer, ha valaki csak Füzesabonyig megy.) Ha tehát felszállna erre a vonatra valaki, aki nem kapott Budapestig jegyet, azt látná, hogy a vonat félig üres. Füzesabonyban viszont teljesen tele lesz a vonat, sőt, valakinek nem jut majd ülőhely.
A belföldi vonatoknál a telefonos jegyfoglalás miatt is lehetnek üres helyek. Le lehet foglalni a jegyet telefonon, amit a vonat indulása előtt legalább fél órával kell átvenni és kifizetni. A lefoglalt, de ki nem fizetett jegyeket fél órával indulás előtt szabadítják csak fel, de nem biztos, hogy ez alatt a fél óra alatt el is tudják adni. Emiatt is lehet üres hely a vonaton. (Ezen tavaly még úgy próbáltak segíteni, hogy a jegyet legkésőbb az indulás előtti napon ki kellett fizetni, de ez elég kényelmetlen, és nagy felháborodás is volt miatta.)
A vonaton a kalauz nem helyjegyet ad el, csak a "komfortdíjat" fizetteti ki némi büntetéssel súlyosbítva.
Ennyi a történet, a blogot átnézve bárki utána nyomozhat. Szerintem a rendszer nem rossz. Gyenge pontja a nemzetközi vonat (a fenntartott helyek miatt), és a telefonos jegyfoglalás (a lefoglalt, de ki nem fizetett jegyek miatt). Ezeken kellene javítani, és jobb lenne a helyzet. És hétvégén 1-2 kocsi szinte mindegyik IC-re elférne még, mert azokat is megtöltenék az utazók.
Vanek úr