MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Nincs helyjegy, de büntiért lehet venni

2009. október 13. - georgejr

Aki tanítási időszakban pénteken helyjegyes IC-re akar szállni, jobban teszi, ha elővételben napokkal korábban megvásárolja a jegyet, mert 100%, hogy nem lesz már pénteken. De a kedvencem, amikor maga a pénztáros buzdítja az utast, hogy szálljon fel, és igaz 900 forint sarcot fog fizetni, de azért szálljon fel. Megint más kérdés az, amikor több helyjegyet adnak el, ergo nem tudnak szolgáltatni és a helyjegyesek is állnak, illetve amikor tátong a vonat, de  a gép szerint nincs már hely. Nem lehetne erre valamit kitalálni? Nem lehetne, hogy ha elfogyott a helyjegy akkor még kiadnak mondjuk kocsinként 20 pótjegyet?

 

Hello!


Ez már sokadik ilyen eset, és kicsit elgondolkodtam, hogy ez-e a normális. Budapest- Pécs viszonylat, péntek délutáni IC. 14:50-kor már nem volt helyjegy a 15:45-ös IC-re, de a 17:45-ösre sem. A kedves pénztáros hölgy felajánlotta, hogy szálljak fel a vonatra, 900Ft lesz a büntetés, 400 lett volna a helyjegy.

Csak az a kérdés, hogy miért is büntetnek meg? Azért a szolgáltatásért (helybiztosítás), amit azért nem veszek igénybe, mert nem képesek szolgáltatni, és nem is fizetek érte. Egy jobbik eset lenne, ha csak simán kifizettetnék a helyjegy árát, és nem kapnék érte széket.

Nyilvánvalóan jogosan járnak el, csak félelmetesen etikátlanul. Valahogy nem hiszem el, hogy ne lenne jobb megoldás.

Üdv
Ferlin

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr961446862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.10.13. 10:54:33

"Örülök", hogy megszűnt a MÁV-figyelő, ugyanis az akkor ott már 30x elcsépelt témákat ismét lehet itt darálni :-)))

Azon gondolkodtam, hogy elkezdjem-e ismét a helyjegykiadás rendszerét bemutatni, a nemzetközi vonatok nemzetközi és belfölgi kontingenseinek működését-szerkezetét ecsetelni, de úgy döntöttem, most eltekintek tőle. Úgyis 1 hétr múlva lesz egy post ami ezt kifogásolja.

Röviden: Egy nemzetközi vonat ahogy a neve is mutatja NEMZETKÖZI utasok kedvéért közlekedik, az hogy belföldi utasok is felszállhatnak csak egy bónusz. Az üres helyek a nemzetközi utasoknak fenntartott nemzetközi helyek, amit akkor sem lehet belföldre eladni, ha ott nem ül senki.
Hogy a vnaton mégis miért lehet? Mert ha már egyszer felszálltál nem fog senki lepakolni, hanem elfoglalhatsz egy üres helyet, de (és itt A DE) ha oda jelentkezik valaki helyjeggyel akkor át kell adnod. Csak épp a nemzetközi vonaton belföldön nincs helybiztosítás...
Ennyi.

Adani 2009.10.13. 10:55:35

Pedig lehetne. Egyszerűen ilyenkor helyjegy nélkül csak állni lehetne, ill. ha van hely leülhetsz ,de ha valakinek odaszól vagy akár sima pótjegye van akkor oda kell engedni. Egyébként miért ne lehetne az IC-k mögé 1-2 gyorsvonati kocsit is tenni, amibe nem kell külön jegy? Szeged-Bp között már évek óta így megy és ott bevált a dolog. Mostanában már az IC részen is többen vannak mondván többe kerül de legalább kényelmes.

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.10.13. 11:00:50

@Ákibard!: Ez nem nemzetkozi IC, ez a Mecsek IC... Egyebkent azt meg lehetne oldani, hogy olyan esetben, amikor az IC-n elfogyott a helyjegy, ki lehetne adni potjegyet is kb 20-at kocsinkent. Vagy lehetne egy oszver szerelvenyt is beallitani. Sajnos tanitasi idoszakban ezek a problemak folyamatosan elojonnek. Nyilvan keves a kocsi, de talan ki lehetne talalni valamit erre...

Ákibard! 2009.10.13. 11:13:35

@georgejr:
Mea culpa a 400-as pótjegy tévesztett meg.

Ign vágom már mi a helyzet. Ugyanis Pécs felé az IC-ket 3-4 halberstadti kocsival erősítik meg, ahová helyjegyet nem csak pótjegyet kérnek el. Így 10-11 kocsival mennek a pécsi IC-k amit azért valljunk be nincs hová erősíteni. (Kilógna az állomásokról...) Pár hete láttam egy beérkező pécsi IC-t a Keletiben, csarnok 7-re hozták be, az utolsó kocsi épp befért a mézeskalácsház mellé. Nincs hova hosszabbítani őket...

Állójegy pedig nincs és nem is lehet. Alapelvek között szerepel, hogy álló utas nem lehet helybiztosításos vonaton. Ez pedig helybiztosításos. (Az erősítés kocsik nem, de az a MÁV jóarcsága...)

HPL 2009.10.13. 11:32:59

Én öt éve végeztem Szegeden. Már akkor sem volt ismeretlen a helyzet, hogy pénteken már nincs helyjegy az aznapi IC-re. Vedd meg korábban. Ennyi. Mondjuk, aznap amikor Pécsre érkezel.

Adani 2009.10.13. 12:19:07

@HPL:

Feltéve persze, h tudod ,h mikor fogsz utazni, mert ez korán sem biztos.

Ákibard! 2009.10.13. 12:26:54

@Adani:
Mondjuk aki rendszeresen utazik az csak tudja már mikor fog utazni...
Nekem is kialakult a Vasárnap 9208, csürtörtök 9305 rendszer és ez csak ritkán változik...

Kopi3.14 2009.10.13. 15:54:23

Egyébként azt, hogy van üres hely és nincs pőótjegy fel lehet odlani: valaki megveszi, de nem utazza le. Vissza meg nem viszi. Emellett előjön a másik örökzöld, miszerint A máv rendszere nem úgy működik, hogy minden jegyet egy központi rendszerben kezelnek és midnenki onnan veszi le a neki kellőt, s ha Bp-Sárbogád között van egy utas,m a helyét el lehet adni bogádtól Pécsig. Hanem vannak egységek ide is, oda is, amoda is, hogy ne legyen az, csak Bp-ről lehet jegyet venni. Egyébként nem tudom, pár éve utaztam rendszeresen Veszprém-Pécs viszonylaton, valahogy midnig volt pótjegy este fél hatkor az utolsó IC-re, amit egyedüliként tudtam elérni...

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.10.13. 16:37:33

Sajnos a MÁV elég erősen le van maradva informatika téren. Az ugye alap, hogy olcsónak nem olcsó, ezt nem kell ragozni. Amivel versenyképes tudna lenni az a szolgáltatás. IC-n lehetne mondjuk wifi, ma már minden hülye azt használ, Orangeways is, nehogymár az IC-kel legyen lehetetlen. Ez esetben mondjuk a kaller tudna nekem helyet foglalni, felárért a fenekem alatti székre, ha indulás előtt nem tettem meg. Ugyanez a pénztárakra hatványozottan érvényes, internet, internet, internet. Mindenhova. Ha Büdöslapajpusztán akarok venni egy Pécs-Bp jegyet, akkor a pénztáros nyomja be abba a nyomorult gépbe az indulási időmet, a viszonylatot, és a számítógépre kötött 2. felém néző monitoron kérdezzen rá, hogy melyik hely a szimpi, ami zöld, az szabad. Lehetetlen? Nem, legszarabb ADSL, meg egy 80000 forintos teszkós PC megfelel a célnak. Jó, persze nem kell ilyen szintű rendszer minden kis mellékvonali megállóhelyen, (mivel oda pénztár sem kell, hanem automata, ami persze tudhatná ugyanezt), de 2009 végén az IC/gyorsvonati állomásokon ezt tartanám megfelelő szolgáltatásnak. A kapacitásról meg annyit, hogy nem kell akkora vonat, hogy a Keletiből Érdig lógjon ki a vége. Péntek délután meg vasárnap este picit be kell sűríteni, vagy ha nincs elég IC kocsi (mert nincs) akkor mentesítő gyorsvonatot indítani.

Kopi3.14 2009.10.13. 22:15:03

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: ütemes menetrendben már nincs semmi kapacitás a pécsi vonalon, így kapacitást csak kocsiszám növeléssel lehet bővíteni. egy kis matekozást kérnék tőled: nézd meg az ország összes állomásának számát, szorozd fel az általad kiválasztott összeggel, amihez mellékelj egy érintőképernyőt az utasoldalra, hogy válogathass helyet, egészítsd ki megfelelően stabil hálózattal- egy adsl nem megfelelő, saját rendszer kell.
Aztán a drágaságához: megint nézd meg mekkora hálózatot, mekkora szolgáltatást mennyiért ad, vesd össze más vasúttársaságokkal, és utána drágálld.

BonFire 2009.10.14. 00:45:43

@Kopi3.14: Ezt hívják úgy, hogy "megmagyarázás". Nagyon utáltam apámban is azt a Pató Pál szindrómát, hogy 2 óra hosszat képes volt magyarázni, hogy miért nem lehet megcsinálni egy 5 perces munkát.

A nemakarásnak mindig nyögés a vége. Nem 2009 utolsó negyedévében kell nekiállni felfejleszteni teljesen 0-ról az informatikai rendszert, hanem el kellett volna kezdeni 1980-ban és fokozatosan fejleszteni, és akkor nem lenne akkora érvágás egy komplett modern jegykiadó és kezelő rendszer kiépítése, mert az alapok már meglennének, csak a selejtet, meg az elöregedett eszközöket kellene pótolni.

Csak még mindig könnyebb az 1962-ben legyártatott jegylyukasztóval felszerelni a kallert, meg az ugyanakkor legyártatott bélyegzővel stemplizni a kartonpapír jegyet a Baszodaroszlóti megállóhelyen egy kutyaólszerű állomásbódéban, mint beruházni.

Ha nincs pénz (de van, mert államilag finanszírozott vállalatról van szó), akkor ne szolgáltasson, mert ez Balkán-színvonal.

RedWing 2009.10.14. 10:00:33

@Ákibard!: Ehhez képest mindig van álló utas a pécsi IC-ken! Egyszerűen több jegyet adnak el, mint amennyi hely van. Ez érvényes a nemzetközi és a belföldi IC-kre is! Én a vasárnapi járatra pénteken, a péntekire szerdán szoktam jegyet váltani, hogy biztos kapjak. Indulás előtt min. fél órával kint vagyok, hogy ha esetleg több jegyet adtak el a helyemre, még akkor is tudjak ülni. Ráadásul az utóbbi 5 hétben minden egyes alkalommal volt legalább 15 perces késés!

Ákibard! 2009.10.14. 10:26:30

@RedWing:
Persze hogy van! Azok miatt akik "Nincs pótjegyem, de felszállok" gondolkodással élnek. Ha a gép már nem mutat szabad helyjegyet, akkor nyilván nincs hely. Ha ettől független még 10-en felszállnak ők már állni fognak. Najó üljön le 5 mert 5-en nem jöttek el, de valamennyi állni fog...
Aki pedig már fent van azt nem fogják lerakni, azt mondják jólvan fizess 500ft pótdíjat és akkor maradj... De ebből nem lehetne pénztári rendszert csinálni. (Értsd: kiadnak direkt állójegyeket,) hisz ezt a TV. sem engedi és szabálytalan is lenne!

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.10.14. 10:39:47

@Kopi3.14:
Olyan, hogy ütemen felüli vonat? Vagy arra gondolsz, hogy nem a menetrendben, hanem a pályakapacitásban nincs tartalék? Amúgy ha szutyok ADSL meghal akkor mivan? Semmi. Az mint most, csak most az a különbség, hogy a szutyok ADSL nem tud működni sem, mivel az sincs. Nem biztonsági rendszerről van szó, nem azt mondtam, hogy a térközjelző kommunikáljon vodafone mobilneten. Annyi kéne, hogy nem otthonról foglalsz jegyet (mert Mari néni számítógépet se látott az elmúlt 70 évben), hanem a pénztáros csinálja meg neked. Nem kell érintőképernyő sem, csak egy 2. képernyő. Üléseken számok. Melyik kell? Öööö, 42-es ülés. Néni benyomja neked billentyűzeten. Kreativitás, kolléga, szarból kell várat építeni.

Az árról annyit, hogy a magyar utas leszarja az SBB-t meg a DB-t. A magyar utast az érdekli, hogy egy átlag személyautó benzinköltsége kb 1,4 teljesárú vonatjegy árával egyezik meg. Ha ketten mentek már megéri, plusz gyorsabb és kényelmesebb. (nem elővárosiban, az más tészta)

Ákibard! 2009.10.14. 10:52:43

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Most is a pénztáros foglalja neked.
1 perc alatt telefonon.
Ehhez nem kell semmi extra csak egy üzemi telefon...
Ne szórakozzunk már hogy oda telepítsünk ADSL netet meg jegyautomatát ahol alig van jegybevétel...

Kopi3.14 2009.10.14. 16:05:05

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: ez máshol is így van, sőt, ott esetleg egyedül is megéri autóznod. Fel kéne ébredni. Ahogy abból is, hogy csak ezt a kifizetett pénzt nézzük. Mert pl. az adóforintok jelentős része szintén oda megy, arról miért nem sírsz? plusz cserébe elutazhatsz olyan viszonylatokon is a vasúttal, amit mással nem nagyon tudnál megtenni, mert nincs rá lehetőség. A vasút meg fenntartja tipikusan szép példája az a kondorosi hét km-es szakasz.
Arra gondoltam egyébként, hogy a pécsi vonalon jelenleg a menetrendben, pályában együttesen nincs kapacitás nem hogy plusz vonatra, de tíz perc késés behozására sem.
@RedWing: Érdekes, nem tudom mikor utazol, valahogy nekem ez kimarad az életemből, pedig eléggé változatos időpontokban utazok Bp.-Pécs között, hogy egyenletes felmérésem legyen a kihasználtságról.
@BonFire: csakhogy nem lett elkezdve fejlesztése a rendszernek arra a szintre, amit a kolléga követel, hanem egy bizonyos igényszintnek megfelelőre. Azért pedig, mert állami cég, állami finanszírozással had ne költsünk már felelőtlenül mindenre Így is akkor az államadósság, hogy alig tudunk nyögni alatta, plusz semmire nincs pénz, mégis mindenre akarunk, kevesebb adóból. Ez pedig nem megy. A vasúti infrastruktúra nem rossz szerintem, az utas egyre jobb kiszolgálásban részesül a jegyvásárlást tekintve, még ablak mellé is tudja kérni a jegyet, ha akarja. De ezt ezer éve is tudta, még a papírjegyet lyukasztós korszakban. Lyukasztó készüléket és lyukasztandó jegyet egyébként valamikor hét éve láttam utoljára Balatongyörökön. Vagyis ez a verzió is simán kopik ki a rendszerből.

magocska 2009.10.14. 17:39:16

@Kopi3.14:
"ez máshol is így van, sőt, ott esetleg egyedül is megéri autóznod."
Lehet, csak máshol van más előnye a vasútnak, amiért az emberek mégis ezt választják. De amíg kocsival ugyanannyi idő és két személynek árban is jobban jön ki, addig nincs ami a vasút mellett szóljon.. A gyorsvonatokon az utazási kultúra miatt még a cigifüstöt is lehet szagolni.

Kopi3.14 2009.10.14. 19:03:21

@magocska: az utazási kultúra is a máv hibája már? Atya ég.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.10.14. 22:02:55

Kétféle vasúti filozófia létezik a távolsági forgalomra:
a) latin típusú (francia, olasz, spanyol távolsági hálózaton dívik): helyjegyesek a távolsági vonatok, ha megtelt csak büntiért szállhatsz fel
b) germán típusú (osztrák, svájci, német): helyjegy váltható, a helyek foglaltságát kiírják minden szék fölé; akinek nincs helyjegye, az a szabad helyekre leülhet vagy állhat
Nekem a német modell jobban tetszik, érdemes lenne a MÁV-START-ot és a közlekedési minisztériumot levelekkel zaklatni, hogy térjenek át egy rugalmasabb megoldásra. Már az is jó lenne, ha lenne felszállójegy, mint régen, amikor az ülőhelyek már elfogytak.

combo 2009.10.15. 17:16:43

Egyébként Pécs felé tényleg mindig ez van... ;-)

combo 2009.10.15. 17:27:22

Nos, nem tudom, hogy Pécsre volt-e gyorsvonat a megváltó ütemes menetrend előtt (99%, hogy igen), de Kaposvárra például volt. Az OK, hogy jól kifundálták a MÁV-nál, hogy márpedig minden pécsi utast IC-re kényszerítenek - nyomatékosításképpen a személyvonatokat Pusztaszabolcs metropolisznál elvágjuk -, de ezek után pénteken széttárt karral annyit böffenteni, hogy "nincs hely, gyerekek", enyhén szólva idegesítő. A gyorsvonatra legalább annyi ember préselődik fel, amennyi felfér...

combo 2009.10.15. 17:37:03

Ja, és nem bírom megállni, hogy ne szúrjam ide, hogy látom lelki szemeim előtt, ahogy az M6 elkészülte után a MÁV-lobbi hogy keresztbe fog feküdni az autópályás Budapest-Pécs buszjáratoknak pénteken is, párhuzamosságot ordítva. Csak az a baj, hogy nem bírják az adott utasmennyiséget elszállítani.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.10.17. 16:02:52

@combo:
Kedves combo, igazad van, az ütemes menetrend Pécs felé nem jó. De ez nem az ütemes menetrend, mint rendszer hibája, hanem a minisztériumi rövidlátásé, mert nem engedélyezett más vonatot a vonalon.
Az elvi lehetőség megvan arra, hogy a Pécs - Pusztaszabolcs között közlekedő személyvonatok kétóránként közvetlenül a Délibe menjenek. Ezt erre az évre nem engedte meg a minisztérium.
Az infót olyan vasutasoktól kaptam, akik jobban benne vannak a tervezésben.
Decembertől lesznek ilyen vonatok, és lesz egy sűrítő vonat is.
Ha a pálya jobb állapotban lenne, Pécsre is óránként kellene vonat, mint pl. Szegedre.
süti beállítások módosítása