Egy levél sorozatot szeretnék megosztani Veletek. Iszonyat hosszú levelezés, így fel kellett darabolnom. A lényeg, hogy RSZT panasszal élt, mert a 10 perc késéssel Békéscsabára érkező vonat a Keletibe már 45 perces késéssel érkezett, viszont a békéscsabai tájékoztatás miatt már semmi nem járt vissza. Ezt szóvá tette, majd közel egy éven keresztül levelezett és várt a válaszra, miközben értelmezte a hatályos kormányrendeleteket, melyek alapján kiderül, hogy a kormányrendelet nem tiltja, hogy helybiztosítás nélküli pótjeggyel igényt tartsunk kártérítésre, visszatérítésre, csak a SZÜSZ....
Round One:
Feladó: RSZT
Címzett: eszrevetel@mav-start.hu
Tárgy: jelentős késések a Békéscsaba-Budapest szakaszon
Dátum: 2007-11-04 23:59
Tisztelt Ügyfélszolgálat!
A vonatok a Békéscsaba-Budapest szakaszon rendszeresen késnek. Ma a Békéscsabáról menetrend szerint 17:45-kor induló Traianus IC tíz perc (bejelentett) késéssel érkezett meg Békéscsabára, és több mint 45 perc késéssel Budapest-Keleti pályaudvarra.
A személyszállítási üzletszabályzatuk szerint (20.§ 190. KF.) ilyen esetben nem kötelesek kártérítést fizetni, ugyanis a vonat csak pótjegyköteles. Érdeklődöm, hogy helybiztosítás nélkül miért származik az utasnak kevesebb kára a késésből, avagy mivel indokolják a szabályzat fent említett pontját?
Tisztelettel kérem, hogy vizsgálják felül az üzletszabályzatuk 20.§-ában foglaltakat, különös tekintettel a 182. KF. és 190. KF.-re.
Ezzel kapcsolatban a Magyar Vasúti Hivatalt is meg fogom keresni.
Válaszukra várva, köszönettel:
RSZT
Válasz:
Feladó: XXXXX.monika@mav-start.hu
Címzett: RSZT
Tárgy: válaszlevél Gy. 69-4282/2007
Dátum: 2007-11-12 15:02
Tisztelt Utasunk!
Köszönettel vettük az eszrevetel@mav.hu postaládánkba küldött levelét. A 2007. november 4-i megkeresésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk:
Társaságunk lehetőségeihez mérten igyekszik utasai részére a pontos tájékoztatást, menetrendszerű közlekedést, kulturált utazást, szolgáltatást biztosítani, ezt sajnos nem minden esetben sikerül maradéktalanul teljesítenünk.
Szíves elnézését kérjük utazásai alkalmával elszenvedett kellemetlenségekért.
Mint ahogy Ön is tapasztalta, Budapest – Békéscsaba vasútvonalon pályarekonstrukciós munkálatokat végzünk. Sajnos ez kisebb-nagyobb fennakadásokat okoz a személyszállító vonatok közlekedésében, mivel az átépítés során jelentkeznek olyan geológiai, műszaki stb. előre nem tervezhető nehézségek, melyek a vonatközlekedésben késéseket okoznak.
A korszerűsítés ideje alatt ún. vágányzári menetrendet vezetett be Társaságunk, hogy a munkálatok során is valamennyi járatunkat le tudjuk közlekedtetni minimális időpont módosítással, melyet az utasaink részére meg is hirdettünk.
Az átépítés 2007. december 8-ig fog tartani, mely elengedhetetlen a vasúti közlekedés színvonalának emeléséhez, alapvetően az utazóközönség kényelmének növelését szolgálja.
Az Ön által igénybe vett 731 sz. IC vonat is a fent említett okok miatt késett.
Tájékoztatjuk, hogy a 731 sz. IC vonat helybiztosítás nélkül közlekedik, melyre 390 Ft-os pótjegyet kell vásárolni. Társaságunk Üzletszabályzata - melyet kormányrendelet ír elő - értelmében csak helybiztosítással közlekedő vonatok igénybevételekor lehet kártérítést vagy helyjegy visszatérítést kérni.
Levelét továbbítottuk az Üzletszabályzattal készítésével foglalkozó munkatársaink részére, de a kormányrendeletet Ők sem fogják tudni módosítani.
Köszönjük megkeresését. Ezúton szeretnénk ismételten szíves elnézését kérni a megélt kellemetlenségek miatt, és reméljük, hogy a jövőben is megtiszteli Társaságunkat bizalmával, és akkor elégedett utasaink között üdvözölhetjük.
Üdvözlettel:
XXXXX Mónika
ügyfélszolgálati szakelőadó
Round two
Feladó: RSZT
Címzett: XXXXX.monika@mav-start.hu
Tárgy: Re: válaszlevél Gy. 69-4282/2007
Dátum: 2007-11-12 19:38
Tisztelt XXXXX Mónika!
Köszönöm a november 4-i levelemre küldött válaszát, és benne szíves tájékoztatását a sorozatos késések okáról.
Válaszában említi, hogy Társaságuk Üzletszabályzatát [1] kormányrendelet írja elő:
> Társaságunk Üzletszabályzata
> - melyet kormányrendelet ír elő - értelmében csak helybiztosítással
> közlekedő vonatok igénybevételekor lehet kártérítést vagy helyjegy
> visszatérítést kérni.
A vasúti személyszállítási szerződésekről szóló, jelenleg hatályos 10/1997. (I. 28.) Korm. rendelet [2] közforgalmú személyszállító vonat kimaradására és késedelmére vonatkozó paragrafusa:
20. §
(1) A vasúttársaság a helyjegy, illetve pótjegy díjának visszafizetése mellett köteles megtéríteni az utas kárát, ha az utas ülőhelyét helyjegy váltásával vagy más módon biztosította, és
a) a közforgalmú személyszállító vonat kimarad, vagy
b) a vonat a célállomásra 30 percet meghaladó késéssel érkezik meg.
(2) A kártérítés összege nem haladhatja meg az utas menetjegye árának
a) vonat kimaradása esetén a tizenötszörösét,
b) késedelem esetén az ötszörösét.
-----
Válaszában hangsúlyozza, hogy a kormányrendeletet az Ön munkatársai sem
tudják módosítani:
> Levelét továbbítottuk az Üzletszabályzattal készítésével foglalkozó munkatársaink részére, de a kormányrendeletet Ők sem fogják tudni módosítani.
Érdeklődöm, hogy a fent hivatkozott rendeleten kívül van-e más hatályos kormányrendelet, amely Társaságuk Üzletszabályzatát szabályozza.Amennyiben nincs más, az Üzletszabályzatukra vonatkozó, kártérítést szabályozó rendelet, a Kormány csupán azt írja elő, hogy ülőhelybiztosítás esetén Társaságuk köteles kártérítést fizetni, ha a vonat jelentősen késik vagy kimarad.
A rendelet nem tiltja meg a vonatkésés utáni kártérítés fizetését a helybiztosítás nélkül utazók részére. A kártérítési kötelezettség alól helybiztosítás nélküli esetben kizárólag Üzletszabályzatuk menti fel Társaságukat.
Így nem a Kormányrendeletet, hanem Társaságuk Üzletszabályzatát kell csak módosítani.
A fentiek fényében ismét megkérdezem, hogy helybiztosítás nélkül miért származik az utasnak kevesebb kára a késésből, avagy mivel indokolja Üzletszabályzatuk 20. §-ának (Közforgalmú személyszállító vonat kimaradása és késedelme) vonatkozó részeit?
Továbbá ismételten kérem, hogy vizsgálják felül Társaságuk Üzletszabályzatának 20. §-ában fogla1takat, különös tekintettel a 182. KF. és 190. KF.-re!
Várom válaszát!
Köszönettel:
RSZT
[1] http://mav-start.hu/res/MAV-START_uzletszabalyzat_I.pdf
[2] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700010.KOR
Válasz:
Feladó: XXXXX.monika@mav-start.hu
Címzett: RSZT
Tárgy: Re: válaszlevél Gy. 69-4282/2007
Dátum: 2007-11-13 08:11
Tisztelt Utasunk!
Mint ahogy azt korábbi levelünkben leírtuk, továbbítottuk észrevételét az illetékes munkatársainknak, akik az Üzletszabályzat módosításában érdekeltek.
Üdvözlettel:
XXXXX Mónika
Folyt köv.