MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

A helybiztosítás fakultatív

2009. május 04. - georgejr

Tamás nem kapott pótjegyet az ISTER EN járatra. Bátor volt így felszállt a vonatra. Persze a jv leszállította, mert nem volt nála annyi kp, ami elegendő lett volna a pótjegyre és az 500 forintos pódíjra... Tudom szabályzat, de tényleg mi a különbség ha peronon álló kalauztól veszek pótjegyet és ha a vonaton utazótól? Ő miért adhat ki a peronon, ha a pénztárban nem? A MÁV-Start válaszál megtudjuk, hogy a helybiztosítás fakultatív (szabadon választható, nem kötelező), és különben is elnézést, hogy a kalauz nem büntette meg 6000 forintra...

Feladó: RSZT
Címzett: eszrevetel@mav-start.hu
Tárgy: Méltatlan pótdíjak
Dátum: 2007-12-10 15:05

Tisztelt Ügyfélszolgálat!

2007. december 7-én pénteken Szolnok--Békéscsaba viszonylatban utaztam a Szolnokról menetrend szerint 19.08-kor induló 371 ISTER EN járattal.
Mivel erre a járatra kötelező pótjegyet váltani, kértem egy pótjegyet a szolnoki vasútállomáson. A jegyeladó azonban közölte, hogy már nem tud pótjegyet adni. A vonatra így érvényes menetjeggyel, ám pótjegy nélkül voltam kénytelen felszállni.

A vonaton a jegyvizsgálótól kértem egy pótjegyet. Ő a jegy árának megfizetésén felül 500 forint pótdíj megfizetésére szólított fel az Üzletszabályzat értelmében.

Elmondtam neki, hogy a jegypénztár nem adott ki nekem jegyet, nem én mulasztottam el a pótjegyvásárlást. Erre közölte, hogy "nem érdekel, mi történt a jegypénztárban", továbbá, hogy a vonat indulása előtt Szolnokon a peronon vásárolhattam volna tőle pótjegyet pótdíj megfizetése nélkül.

Ha a jegypénztár már nem adhat el pótjegyet, akkor a jegyvizsgáló miért adhat el mégis?
Ha az utasnak nem adnak el pótjegyet a jegypénztárban, a vonat mellett álló alkalmazottól pedig nincs lehetősége pótjegyet vásárolni, akkor a vonaton utazva miért kell 500 forint pótdíjat fizetnie? Mit kárpótol ezzel az utas, milyen kára keletkezik a MÁV-START-nak abból, ha az utas nem a vonat mellett, hanem a vonaton váltja meg a pótjegyét?

Mivel nem volt nálam annyi kézpénz, hogy a pótdíjat is ki tudjam fizetni, a jegyvizsgáló közölte, hogy Mezőtúron le kell szállnom a vonatról. Kérdeztem tőle, hogy ez esetben kell-e fizetnem. Kérdésemre nemmel válaszolt. Mezőtúron leszálltam, a vonaton semmit sem fizettem, tehát Szolnok és Mezőtúr között egy pótjegyköteles járaton pótjegy nélkül utaztam. Ez tehát tisztán a MÁV-Start ZRt. vesztesége volt. Ezt a jegyvizsgálónak is elmondtam. Ő azt válaszolta, hogy "az a 400 forint nem számít". (A 400 forint valójában csak 380 forint, a pótjegy ára.)

Négyszáz forint (a pótjegy ára) a MÁV-START alkalmazottja és így képviselője (a jegyvizsgáló) szerint Társaságuknak nem számít, de ötszáz forint (a pótdíj) számít. Miért?

A cél egy minél élhetőbb vasúti közlekedés. Reményeim szerint Önök is ezért dolgoznak. Az utasbarátság jegyében kérem Önöket, hogy töröljék el a méltatlan pótdíjakat, módosítsák Üzletszabályzatukat oly módon, hogy pótjegyet a vonaton is pótdíj fizetése nélkül lehessen váltani (legalább is akkor, ha a jegypénztárban már nem lehet)!

Kérem, hogy az utasok becsületességére, ne pedig becstelenségére apelláljanak Üzletszabályzatuk következő módosításakor!

Várom válaszukat!

Köszönettel:

RSZT

Válasz:

 

Feladó: XXXXXXXXX Zsuzsanna_MÁV-START_Ügyfélszolgálat 
Címzett: RSZT
Tárgy:válaszlevél Gy.69-5927/2007.
Dátum: 2008-01-16 14:35

Tisztelt Utasunk!

 

Rendkívül fontos számunkra, minden olyan megkeresés, bejelentés, amely utasainktól érkezik, ezért köszönettel vettük levelét. Ezúton szeretnénk szíves elnézését kérni a késedelmes válaszadásunkért. Megkeresésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk:  

Társaságunk lehetőségeihez mérten igyekszik utasai részére a pontos, kulturált utazást, szolgáltatást biztosítani, ezt sajnos nem minden esetben sikerül utasaink igénye szerint maradéktalanul teljesítenünk. A nemzetközi relációból érkező, és oda induló vonatok többsége nemzetközi viszonylatban fakultatív helybiztosítással közlekedik. A vonaton külön ülőhelyek vannak fenntartva mind a belföldön utazók, mind a nemzetközi viszonylatban közlekedők részére. Ilyen az ISTER EN vonat is, mely belföldi forgalomban helybiztosítás nélküli IC pótjeggyel vehető igénybe (390 Ft). Az IC, EC, EN megjelölésű járatainkon érvényes pótjegyváltási kötelezettség a járatot igénybe vevő utasok komfortérzetét hivatott szolgálni. Azzal, hogy csak meghatározott számú pótjegyet értékesítünk ezekre a vonatokra, a zsúfoltság kialakulását kívánjuk elkerülni, melyet egy hely-nyilvántartó rendszer segítségével valósítunk meg. A nyilvántartáshoz csak pénztárosaink férhetnek hozzá, ezért amennyiben elővételben nem váltható meg a pótjegy az adott járatra, az azt jelenti, hogy utasaink már a teljes férőhely-kapacitásra benyújtották igényüket, így a továbbiakban a járatra felszállni nem lehet. A minőségi szolgáltatás biztosítása érdekében nem áll módunkban a vonatra pótjegy nélkül felszálló utasok részére pótdíj nélküli pótjegyet értékesíteni, hiszen ez esetben a fent részletezett törekvéseink nem valósulhatnának meg. A helyjegyközpont munkatársának tájékoztatása szerint az említett vonat a tárgynapon teljes kihasználtsággal közlekedett, ezért pénztárosunk nem tudott az Ön részére pótjegyet kiszolgáltatni. 

Jegyvizsgáló munkatársaink az Üzletszabályzat V. részében foglaltak alapján csak 500 Ft pótdíj felszámításával adhatnak ki pótjegyet (390 Ft), amely - a nemzetközi viszonylatú fakultatív helybiztosítással összefüggésben - nem foglalja magában a helybiztosítás díját, így a helybiztosítást sem. Amennyiben a fizetendő összeg a vonaton nem kerül kiegyenlítésre, úgy utasleadási lap kerül kiállításra, amelyen a felszámított pótdíj mértéke 6.000 Ft. Ezt az összeget a dokumentum kiállításától számított 30 napon belül kell befizetni. Amennyiben munkatársunk nem ajánlotta fel ezt a lehetőséget, úgy ezért szíves elnézését kérjük. 

A hasonló kellemetlenségek elkerülése érdekében engedje meg, hogy figyelmébe ajánljuk (a 06 40 49 49 49-es helyi tarifával hívható telefonszámon) a 14 napos előrendelési, vagy 60 napos elővásárlási lehetőségeinket, amennyiben tervezett utazásokról van szó. 

Köszönjük megkeresését és megértését. 

 

Üdvözlettel: 

XXXXXXXXX Zsuzsanna

ügyfélszolgálati szakelőadó 

MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt.

Ügyfélszolgálat

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr661101522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leijon 2009.05.04. 10:59:05

SünhegyekXDLOL:D

Ez melyik jv volt? Ezen a vonalon rendesek szoktak lenni...:)
Ez egyébként tényleg oltári nagy hülyeség..amúgy igaz az hogy a MÁV-start nak nincs meg valami szoftvere és ezért adnak csak pótjegyet országon belül és nem helyjegyet?

Ákibard! 2009.05.04. 11:36:13

@SzarkaTarkaFarka:
"amúgy igaz az hogy a MÁV-start nak nincs meg valami szoftvere és ezért adnak csak pótjegyet országon belül és nem helyjegyet?"
Dehogy igaz. Egyszerűen a nemzetközi vonatokra nem adnak belföldön helyjegyet csak pótjegyet. Ez nemzetközi megállapodás, minden nemzetközi vonatnál így van.

Ilyen konstrukció, hogy a peronon állva pótdíj nélkül lehet pótjegyet venni a jegyvizsgálótól nincsen, feltételezem valami "okosságra" gondolt...

PTibor (törölt) 2009.05.04. 12:02:02

" A jegyeladó azonban közölte, hogy már nem tud pótjegyet adni. A vonatra így érvényes menetjeggyel, ám pótjegy nélkül voltam kénytelen felszállni."

ezzel a mondattal csináltál magadból hülyét..
ha nem lehet felszállni akkor miért szálltál fel? és miért ugrálsz..

most tovább olvasom a cikket.....

Ákibard! 2009.05.04. 12:11:16

A másik fele meg az amit PTibor is ír:
Nincs pótjegye, felszáll, nem vesz pótjegyet a jegyvizsgálótól, az leszállítja úgy, hogy nem ír utasleadásit és nem bűnteti meg, és még neki áll feljebb. Ehhez kell a vastag pofa...

Adani 2009.05.04. 12:34:41

Ha nem adnak IC jegyet külön én is fel szoktam szállni, mindig mindent meg lehet beszélni. Mellesleg még jól is járt így, h Mezőtúron letették, hiszen választhatott is. Vagy vesz a vonaton IC jegyet, ami +500 ft, leszáll és akkor nem kell fizetnie nem száll le és utólag 6000. Cegléd-Szolnok között pl. mindig a Szolnokon leszállok verziót választottam mikor IC-vel mentem Cegléd-Szolnok távon, a kaller is látta a jegyemen ,h Szolnokon át kell szálljak vagyis tovább úgyse mennék.

Meg kellett volna kérdezni esetleg a kallertól, h ha a peronon lehet normál áron akkor mi vna leszállok Mezőtúron és ott a peronon megveszem tőle a fennmaradó útra? A peronon vetted tehát már normál áron kéne adnia.

Hallottma olyanról, h másodosztályú jegy első osztályos kocsiban ,mert sokan voltak a kallerel végül megegyeztek ,h a különbséget kifizetik. El is kezdte számolgatni ,h azt mondja Szolnok-Békéscsaba. Utas közbeszól: Mezőtúr lesz az főnök, nézzen csak ki az ablakon. :) Kiszámolta Mezőtúrtól és zsebből zsebbe lerendezték. :)

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2009.05.07. 19:04:42

A kalauz nem jegypénztáros. A pótdíj meg azért van, hogy gondolkozz el azon, vajon megéri-e neked az, hogy utazás közben veszed meg a jegyet. Legyen csak minél magasabb az összege. Vonatra csak érvényes menetjeggyel (értem ez alatt azt, hogyha hely/pótjegyköteles a vonat, akkor azzal együtt) lehet felszállni. Pótdíj nélkül a kaller csak olyan állomástól adhat bármilyen jegyet, ahol a vonat megáll, és ott nincs jegykiadás.
A helyedben, tisztelt levélíró, bekussolnék.

Kopi3.14 2009.05.15. 13:46:29

@chipetke: azért a pótdíjat finomítanám, pl az Isterre is jellemző, csütörtök, péntek este Békéscsaba felé tele van, de pesten nem lehet az öszes rendelkezésre álló jegyet megvenni, modnván a szolnoki, mezőtúri, csabai, stb. jegyeket nem látják, így Bp-n kifogynak a helyekből. Aztán sem Szolnokon, sem Mezőtúron, sem Bcs-n nicns felszálló, de az ottani helyeket pótdíjjal adták el a vonaton. Vagyis előbb legyen egy univerzális rendszer, ahol ha valaki csak Bp-Szolnok között kér helyet, azt eladhasák utána Szolnoktól tovább, és így többen tudnának egy darabon utazni. Ahogy fel lehetne szabadítani valamikor pl a csabai jegyek egy részét is Bp részére pl., ha látazik nicns akkora érdeklődés rá.