Tamás nem kapott pótjegyet az ISTER EN járatra. Bátor volt így felszállt a vonatra. Persze a jv leszállította, mert nem volt nála annyi kp, ami elegendő lett volna a pótjegyre és az 500 forintos pódíjra... Tudom szabályzat, de tényleg mi a különbség ha peronon álló kalauztól veszek pótjegyet és ha a vonaton utazótól? Ő miért adhat ki a peronon, ha a pénztárban nem? A MÁV-Start válaszál megtudjuk, hogy a helybiztosítás fakultatív (szabadon választható, nem kötelező), és különben is elnézést, hogy a kalauz nem büntette meg 6000 forintra...
Feladó: RSZT
Címzett: eszrevetel@mav-start.hu
Tárgy: Méltatlan pótdíjak
Dátum: 2007-12-10 15:05
Tisztelt Ügyfélszolgálat!
2007. december 7-én pénteken Szolnok--Békéscsaba viszonylatban utaztam a Szolnokról menetrend szerint 19.08-kor induló 371 ISTER EN járattal.
Mivel erre a járatra kötelező pótjegyet váltani, kértem egy pótjegyet a szolnoki vasútállomáson. A jegyeladó azonban közölte, hogy már nem tud pótjegyet adni. A vonatra így érvényes menetjeggyel, ám pótjegy nélkül voltam kénytelen felszállni.
A vonaton a jegyvizsgálótól kértem egy pótjegyet. Ő a jegy árának megfizetésén felül 500 forint pótdíj megfizetésére szólított fel az Üzletszabályzat értelmében.
Elmondtam neki, hogy a jegypénztár nem adott ki nekem jegyet, nem én mulasztottam el a pótjegyvásárlást. Erre közölte, hogy "nem érdekel, mi történt a jegypénztárban", továbbá, hogy a vonat indulása előtt Szolnokon a peronon vásárolhattam volna tőle pótjegyet pótdíj megfizetése nélkül.
Ha a jegypénztár már nem adhat el pótjegyet, akkor a jegyvizsgáló miért adhat el mégis?
Ha az utasnak nem adnak el pótjegyet a jegypénztárban, a vonat mellett álló alkalmazottól pedig nincs lehetősége pótjegyet vásárolni, akkor a vonaton utazva miért kell 500 forint pótdíjat fizetnie? Mit kárpótol ezzel az utas, milyen kára keletkezik a MÁV-START-nak abból, ha az utas nem a vonat mellett, hanem a vonaton váltja meg a pótjegyét?
Mivel nem volt nálam annyi kézpénz, hogy a pótdíjat is ki tudjam fizetni, a jegyvizsgáló közölte, hogy Mezőtúron le kell szállnom a vonatról. Kérdeztem tőle, hogy ez esetben kell-e fizetnem. Kérdésemre nemmel válaszolt. Mezőtúron leszálltam, a vonaton semmit sem fizettem, tehát Szolnok és Mezőtúr között egy pótjegyköteles járaton pótjegy nélkül utaztam. Ez tehát tisztán a MÁV-Start ZRt. vesztesége volt. Ezt a jegyvizsgálónak is elmondtam. Ő azt válaszolta, hogy "az a 400 forint nem számít". (A 400 forint valójában csak 380 forint, a pótjegy ára.)
Négyszáz forint (a pótjegy ára) a MÁV-START alkalmazottja és így képviselője (a jegyvizsgáló) szerint Társaságuknak nem számít, de ötszáz forint (a pótdíj) számít. Miért?
A cél egy minél élhetőbb vasúti közlekedés. Reményeim szerint Önök is ezért dolgoznak. Az utasbarátság jegyében kérem Önöket, hogy töröljék el a méltatlan pótdíjakat, módosítsák Üzletszabályzatukat oly módon, hogy pótjegyet a vonaton is pótdíj fizetése nélkül lehessen váltani (legalább is akkor, ha a jegypénztárban már nem lehet)!
Kérem, hogy az utasok becsületességére, ne pedig becstelenségére apelláljanak Üzletszabályzatuk következő módosításakor!
Várom válaszukat!
Köszönettel:
RSZT
Válasz:
Feladó: XXXXXXXXX Zsuzsanna_MÁV-START_Ügyfélszolgálat
Címzett: RSZT
Tárgy:válaszlevél Gy.69-5927/2007.
Dátum: 2008-01-16 14:35
Tisztelt Utasunk!
Rendkívül fontos számunkra, minden olyan megkeresés, bejelentés, amely utasainktól érkezik, ezért köszönettel vettük levelét. Ezúton szeretnénk szíves elnézését kérni a késedelmes válaszadásunkért. Megkeresésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk:
Társaságunk lehetőségeihez mérten igyekszik utasai részére a pontos, kulturált utazást, szolgáltatást biztosítani, ezt sajnos nem minden esetben sikerül utasaink igénye szerint maradéktalanul teljesítenünk. A nemzetközi relációból érkező, és oda induló vonatok többsége nemzetközi viszonylatban fakultatív helybiztosítással közlekedik. A vonaton külön ülőhelyek vannak fenntartva mind a belföldön utazók, mind a nemzetközi viszonylatban közlekedők részére. Ilyen az ISTER EN vonat is, mely belföldi forgalomban helybiztosítás nélküli IC pótjeggyel vehető igénybe (390 Ft). Az IC, EC, EN megjelölésű járatainkon érvényes pótjegyváltási kötelezettség a járatot igénybe vevő utasok komfortérzetét hivatott szolgálni. Azzal, hogy csak meghatározott számú pótjegyet értékesítünk ezekre a vonatokra, a zsúfoltság kialakulását kívánjuk elkerülni, melyet egy hely-nyilvántartó rendszer segítségével valósítunk meg. A nyilvántartáshoz csak pénztárosaink férhetnek hozzá, ezért amennyiben elővételben nem váltható meg a pótjegy az adott járatra, az azt jelenti, hogy utasaink már a teljes férőhely-kapacitásra benyújtották igényüket, így a továbbiakban a járatra felszállni nem lehet. A minőségi szolgáltatás biztosítása érdekében nem áll módunkban a vonatra pótjegy nélkül felszálló utasok részére pótdíj nélküli pótjegyet értékesíteni, hiszen ez esetben a fent részletezett törekvéseink nem valósulhatnának meg. A helyjegyközpont munkatársának tájékoztatása szerint az említett vonat a tárgynapon teljes kihasználtsággal közlekedett, ezért pénztárosunk nem tudott az Ön részére pótjegyet kiszolgáltatni.
Jegyvizsgáló munkatársaink az Üzletszabályzat V. részében foglaltak alapján csak 500 Ft pótdíj felszámításával adhatnak ki pótjegyet (390 Ft), amely - a nemzetközi viszonylatú fakultatív helybiztosítással összefüggésben - nem foglalja magában a helybiztosítás díját, így a helybiztosítást sem. Amennyiben a fizetendő összeg a vonaton nem kerül kiegyenlítésre, úgy utasleadási lap kerül kiállításra, amelyen a felszámított pótdíj mértéke 6.000 Ft. Ezt az összeget a dokumentum kiállításától számított 30 napon belül kell befizetni. Amennyiben munkatársunk nem ajánlotta fel ezt a lehetőséget, úgy ezért szíves elnézését kérjük.
A hasonló kellemetlenségek elkerülése érdekében engedje meg, hogy figyelmébe ajánljuk (a 06 40 49 49 49-es helyi tarifával hívható telefonszámon) a 14 napos előrendelési, vagy 60 napos elővásárlási lehetőségeinket, amennyiben tervezett utazásokról van szó.
Köszönjük megkeresését és megértését.
Üdvözlettel:
XXXXXXXXX Zsuzsanna
ügyfélszolgálati szakelőadó
MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt.
Ügyfélszolgálat