És ebben igaza van a levélírónak, hiszen az embereknek eszük ágában nincs, sorbaállni, hogy visszakapják a komfortdíjat. Mondjuk van 200 utas, akinek visszajárna a komfortdíj:
200*390=78 000, ebből maximum 20 utas fog elmenni, hogy visszaváltsa (már ha egyáltalan ad a kaller igazolást, mert ez az első akadály, a vasúti valóságshow-ban). A többi siet, lesz@rja azt a 390 forintot, nem érdekli, elege van. Később sem fogja visszaváltani, így a vasútnak lesz 70 ezer forint tiszta haszna 200 utason, amiért igazából nem is szolgáltatott. Nem lenne egyszerűbb, ha a kalauz az igazolás helyett, kiosztana egy papírt, hogy a kedves utas írja le az adatait, később körbemenne, begyűjtené a papírokat a jegyekkel együtt, a másodpéldányt átadná az utasnak és a MÁV később utalvány formájában kárpótolná őket? Ez csak a szerkesztő ötlete, de nézzük Viktória levelét:
Kedves XY! (a levelet elküldtem a MÁV-START-nak ,minden létező email címre, a vezérigazgatótól az asszistensig, az MTV-nek, a TV2-nek, az RTL Klubnak, a Nemzeti Közlekedési Hivatalnak, a Közlekedési Minisztériumnak, plusz: Origo, Index, Haon, HVG, Magyar Nemzet, Nepszabadsag)
A segítségüket szeretném kérni egy olyan ügyben, amely szerintem az emberek nagy részét érinti és amelyben sajnos én tehetetlen vagyok.
Négy évet ingáztam Győr és Debrecen között, egy éve pedig „csak" Budapest és Debrecen között utazom két hetente hétvégén. Tekintve, hogy autóm sajnos nincsen, és közvetlen buszjárat sem indul Debrecenbe, (sem Győrből nem indult, sem Budapestről nem indul) kénytelen vagyok vonattal járni. Az elmúlt öt év során volt szerencsém igen jól megismerni a MÁV által nyújtott „szolgáltatásokat", igen sok idegtépő utazáson vagyok túl, de úgy érzem ezen a nyáron betelt a pohár, a tehetetlen düh felemészt.
Hosszasan tudnék mesélni arról, hogyan, milyen szemtelen módon zsákmányolja ki a MÁV az embereket, milyen felháborító dolgokat tapasztaltam, azonban most csupán két dolgot említenék, amelyre szeretném felhívni a figyelmet és amelyek megváltoztatásában talán az Önök által nyújtott nyilvánossággal tudnának segíteni. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy kizárólag Intercity vonatokról beszélek, azokon utazom, abban a hiú reményben, hogy elvileg, az viszonylag kulturált kocsikon szállítja utasait.
1. tisztaság: egyszerűen felháborító és elfogadhatatlan, hogy az Intercity járatokon, legyen példa Budapest-Debrecen (2,5 óra), az egész vonat, minden kocsiját végig kell járni, hogy találjunk egy olyan illemhelyet, amelyben viszonylag(!!!) elfogadhatóak az állapotok és amelyet a szerencsétlen utas használni tud. (természetesen az ülőkére ha egyáltalán van, semmi esetben nem lehet ráülni hányinger és fertőzésveszély nélkül; szappan, papírtörlő, illetve WC papír szinte SOHA sincsen, víz is csak nagy ritkán)
2. légkondícinálás: szintén türhetetlen, hogy a kocsik nagy többségében egyáltalán nem működik a légkondicionálás. Ugyan mindenhol be vannak szerelve a klíma berendezések, de minek! Azt a tényt, hogy nyáron kánikulában a +34 fokban ülnek az emberek egy kocsiban (ha fülkés az még rosszabb) ahol nincs hűtés, csak az teszi még elviselhetetlenebbé, hogy a kocsik ablakai úgy vannak kialakítva, hogy ne lehesenn őket kinyitni. Tehát nem hogy egy kis huzat jönne be a menetszéllel, de még levegő sincs a kocsikban. Ez nem csak hogy kellemetlen de veszélyes is, bármikor bármelyik utas rosszul lehet, elájulhat. A minimális emberi körülmények sem adottak a vonatkocsikban.
A fent említett két probléma természtesen csak kicsiny töredékrésze annak, amit kifogásolhatnék (állandó késések illetve azok letagadása; a helyjegyet hiába kérjük egymás mellé, esetek nagy többségében nem úgy kapjuk, utastájékoztatás teljes hiánya, mind a vonatokon, mind a pályaudvarokon;...stb.).
Én mindent megértek, tényleg mindent. Megértem ha azt mondja a MÁV, hogy sajnos nincsen pénz takarítószemélyzetre (akár a vonatokon menetközben is!), nincsen pénz szappanra és toalettpapírra, sőt azt is megértem, ha van rá pénz de egyes utasok ellopják, megértem ha nincs pénz a vonatokon és a pályaudvarokon a hangosbemondó készülékek kicserélésre,ne hogy lehessen érteni éppen mennyit hazudnak mennyit késik a vonat, azt is megértem ha nincsen pénz a klímák karbantartására, azok megjavíttatására esetlegesen újak megvételére. Ez ma Magyarország, megértem. DE!
A javaslatom a következő:
Mondjuk ki! Mondjuk ki, hogy nincsen rá pénz! És miután ezt kimondtuk, akkor talán ne kérjünk a fent említett szolgáltatásokért, amiről már a vonat indulása előtt tudjuk, hogy nincs a vonaton, utasonként 390 Ft-ot! Ugyanis az 520 Ft-os helyjegy ára két részből áll:
- 130 Ft a hely ára (az, hogy van lefoglalt űlőhelyünk) illetve
- 390 Ft amely a komfort díj (többek között a légkondicionlás is ebben van benne)
Legyen akkor két féle járat: gyűjtsék össze a működő klímával rendelkező kocsikat és indítsanak naponta 2 klímás járatot, amikre a szolgáltatásnak megfelelően 520 Ft a helyjegy, a többiről pedig mondjuk ki, hogy nincs benne klíma, így ezekre a járatokra csak 130 Ft-os helyért fizetendő jegyet kelljen megvenni. De az non sense és etikátlan, hogy több száz utas fizet naponta olyan szolgáltatásért amiről tudja a MÁV és kedves vezetősége, hogy nem tudja biztosítani.
Erre válaszolná azt a tisztelt MÁV vezetőség, hogy ilyen esetekben kérjünk igazolást a kalauztól, hogy nem működött a klíma és a pályaudvaron visszakapjuk a 390 ft-os komfortdíjat. Ez a megoldás is több sebből vérzik: miután én két és fél órát utazom a 30 fok feletti, levegő nélküli vonaton és végre valahára megérkezem, eszem ágában sincs, a szintén nem légkondicionált pályaudvaron beállni egy sorba (ahol elvileg a vonat összes utasa állhatna) és további 30 percet sorbaállással tölteni. Miért nem? Azért, mert sajnálom rá az időt, azért utazom haza, hogy az időmet a családommal töltsem és ne a pályaudvaron. Illetve, ha én időre megyek, legyen az egy csatlakozó vonat indulása, busz indulás ha átszállok, esetleg állásinterjú, tárgyalás, bármilyen találkozó, koncert vagy színház, nem biztos, hogy van még plusz fél órám a sorban állásra.
Ha jól megfigyeljük, a mostani állapot csak és kizárólag a MÁV-nak kedvez. Hiszen elkéri utanként és utasonként az 520 Ft-ot, de cserébe nem ad semmit, ugyanakkor azt is tudják, hogy a fent említett okok miatt, csak kevesen állnak sorba visszakérni a komfortdíjat.
Tisztelettel megkérem Önöket, hogy amennyiben van rá módjuk, hívják fel erre a problémára annak reményében hogy talán változik valami.