MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Re: Arrogáns kalauz

2008. május 29. - georgejr
Szerencsére mindig vannak kivételek, amik abban erősítenek, hogy a helyzet nem reménytelen. Alant Király Rák levele:


Kedves georgejr!

Az Arrogáns kalauz c. cikk kapcsán eszembe jutott egy nagyon hasonló történet, ami velem esett meg, csak a végkifejlet pozitívabb.

Szegedre óránként mennek IC-k. Zuglóban váltottam jegyet egy 5 óra X perckor induló szegedi IC-re, a pénztáros - egy fiatal srác, aki egyébként csípőből letegezett, mindegy - pedig szó nélkül kiadta a jegyet az egy órával korábbira (ami egyébként a jegykiadás előtt pár perccel ment el). Nem néztem meg, hogy rendben van-e, hiszen volt még dolgom, siettem.

A vonatra felszállva, amikor a helyemet kerestem, akkor vettem csak észre, hogy az előzőre kaptam jegyet. Mindegy, gondoltam, ha jön a kalauz, majd elküldöm a fenébe azzal, hogy a kollegája rossz jegyet adott. Ami ezután következett arra viszont egy MÁV törzsutas sem tud felkészülni.

Miután vázoltam a helyzetet, a kalauz udvariasan, kedvesen elnézést kért, panaszkodott, hogy tényleg sokat hibáznak a pénztárosok és ennek ők isszák meg a levét. Azt mondta, maradjak nyugodtan, és ha  valaki másnak is oda fog szólni a jegye, akkor keres nekem máshol helyet. Én megköszöntem a kedvességét, és megkérdeztem, hol tudnám jelezni a MÁV felé, hogy milyen segítőkész kalauzzal hozott össze a sors. Erre csak annyit válaszolt, hogy ha én ezt említem a főnökeinek, akkor valószínűleg lecseszik, tehát ne tegyem. Ezért nem is írnék dátumot.

Az én nagyapám is vasutas volt, és sokat mesélt arról, hogy akkoriban tényleg az utas és a szolgáltatás volt az első, pedig a vállalat akkor is állami tulajdonban volt. (Gondolom, a vagonokat is az ő idejében takarították utoljára...) Kicsiben ugyanezt láttam a szegedi IC-n szolgálatot teljesítő kalauzban is. Az a  baj, hogy ez a kuriózum és az Arrogáns kalauz c. cikkben leírt történet az átlag.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr70493026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

avogadro00 2008.05.29. 15:48:11

tudjátok ám mért veszik ezt amúgy szigorúan? igen? hát azért, mert mi utasok a következőt csináltuk régen: nincs jegy az IC-re, akkor kérek egy másikra és utazom azzal, amire már nem adtak jegyet, majd aztmondom, hogy én nem arra kértem, hát ezért. ez a világ rendje: valakik kitalálják hogyan lehet csalni, aztán emiatt szigoritanak, majd az issza meg a levét, aki eddig is becsületes volt. pl az a sok diák, aki kért minden IC-re helyjegyet, mert még nem döntötte el melyikkel utazik őfelsége :)

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2008.05.29. 15:54:45

Jó h ilyen is van.
A büntetés miatt cseszik le, mert gondolom itt is lehet vmi fejkvóta, és hát abba az elrontott jegy is beletartozna.

Siendor_ (törölt) 2008.05.29. 16:54:13

De amúgy, mint "intelligens utas", miért ne "csalhatnál"? Helyed nem lesz - át kell adnod annak akinek tényleg az akkori vonatra szól a jegye (ennek betartása mondjuk elvárható az ily módon trükköző utastól, a betartatása a kallertől), ráadásul kifizetted a pótjegyet. Egyébként lehet hogy a többi trükkös miatt még helyed is van :)
Hol itt a gond?
A minden IC-re helyjegyet kérés az meg kissé durva, nem is adnék. Utaslistát az ICre! :)

Adani 2008.05.29. 18:42:05

Na ja, ha kifizetted a pénzt akkor sem éri kár MÁV-ot ha másik vonattla mész. Ilyenkor elvárható lenne, h nem büntetnek ha öknént átadod a helyet annak, akinek tényleg oda szól.

Gonoszfóka 2008.05.29. 19:10:40

Kissé hasonló velem is történt vagy 3 éve. Szállok fel az IC-re (Keletiből mentem Debr-be), a helyemen meg ül egy család. Megnézem, vonatszám, kocsiszám, hely stimmel. Mint ahogyan a családfőnek is...Magyarán ugyanarra a helyre kiadtak két helyjegyet, ráadásul ők messzebb utaztak, mint én. Amikor meg jött a kalauz, elkérte, megnézte mindkettőnkét, hümmögött, mondta, ilyennel még nem találkozott. Bünti nuku (evidens, jegyet vettünk, nem mi és nem is a pénztáros hibázott, hanem a rendszer), és bocsánatot kért ő is. Szerencsére volt még hely, mondta, üljek bárhová.

Sheldrake (törölt) 2008.05.29. 23:40:41

Minden IC-re helyjegyet venni? Mégis hogyan? Ha a szabályokat betartják a pénztárosok, akkor helyjegyet nem adhatnak ki, csak akkor, ha érvényes menetjegy vagy ingyenutazási igazolvány is van hozzá. Kijátszani ki lehet, de csak azért, mert a menetjegyre nem pecsételik rá, hogy helyjegy kiadva (korábban talán pecsételték), mint ahogyan teszik ezt számla kiadás esetén a "Számla kiadva" bélyegzővel.

A helyjegyen pedig elvileg rajta van, hogy melyik menetjeggyel érvényes. Ha jó lenne az informatikai rendszer, akkor látszana, hogy az adott jegyhez van-e és milyen viszonylatra kiadva helyjegy, de nem jó az informatikai rendszer, ezért ez nem működik és nem is fog még vagy száz évig.

Ezt egyszer végig kellene gondolni, hogy mit és hogyan szeretnének megvalósítani és az elejétől kezdve újra kidolgozva felépíteni és megírni, mert csak akkor fog normálisan működni. Addig az egész csak toldozgatás.

Mert minden jegyre nem lenne nagy kunszt egy egyedi vonalkódot nyomni, amit jegyvizsgálat alkalmával végig lehetne olvasni és nem csak azt tudná már a kedves vasút, hogy merre utaznak az utasok, hanem azt is, hogy mikor, hányan és melyik vonaton és esetleg melyik jegyvizsgáló nem jegyet vizsgál már 1 órája...

Az szerintem igenis a vasút hibája, hogy az internetes és telefonos jegyrendelést nem kötik regisztrációhoz, mert akkor legalább nyomon lehetne követni és ki lehetne szűrni a notórius jegyet nem átvevőket.

Attól pedig már előre tartok, hogy mi lesz a jelszó nélküli interneten rendelt és fizetett jegyek csupán kód alapján történő átvételekor, ami elvileg e hónap végétől fog élesen működni. Jah, már hónap vége van. Ütemesen késik ez is...

blr 2008.05.31. 13:30:43

"Ha jó lenne az informatikai rendszer, akkor látszana, hogy az adott jegyhez van-e és milyen viszonylatra kiadva helyjegy,"

Ha jó lenne, akkor nem tudna olyan vonatra helyjegyet kiadni, ami már elment.

Ákibard! 2008.05.31. 19:01:18

A rendszer korábbi vonatra nem tud kiadni helyjegyet! Egyedül akkor, ha esetleg késik, és ezt külön engedélyezik. Picit "rondítás" szaga van a dolognak.
A fiatal tegeződős pénztárost személyesen ismerem, reggel is találkoztam vele. Kinyomtatom a postot, és ha nem felejtem el, megmutatom neki, és tolmácsolom a véleményét a dologról...

Greg36 2008.06.02. 08:48:05

Gonoszfóka:
IC-re simán előfordulhat, hogy két ugyanolyan helyjegyet adnak el ugyanarra a szerelvényre. Legalábbis, ha valamelyik kisebb állomáson veszi csak az egyik fél és kézzel kitöltött jegyet kap. Még nagyon hanyag pénztárosról sem lehet beszélni, Ő felhívta a telefonon a központot, és a rendszer szabad helyet mutatott, így nekiállt kitölteni az indigóspapírt, közben meg egy másik állomás egy másik ügyintézőt hívott ugyanakkor, és a gép oda is szabad helyet mutatott még. Utána, ha vissza is hívják valamelyik állomást, hogy sztornó, az utas már addigra elment a jegyével.
Szegedre helyjegyet venni meg ősi diák szokás. Egy helyet talán-talán még Zuglóban is találsz a nem helyjegyes szakaszon, Cegléden meg biztosan leszállnak egy csomóan. (Járok arra, nem hasraütve).
Virgin Transon IC-n kis LED kijelző írja az ülés felett a nevet, aki lefoglalta a helyet. Bár ezt nem tudom, miért írom, egy tiszta vagon-mosdóval is megelégednék itthon.

Adani 2008.06.02. 17:04:28

Eleve minek kéne helyjegy Szegedre, mikor vannak gyorsvonati kocsik is azokon a vonatokon, ahová nem kell? A kényelem miatt esetleg, de a legtöbb diák, mivel nem sok pénze van inkább ezen spórol.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.04. 22:09:28

Várom a véleményét, bár szerintem nem emlékszik már, elvégre semmilyen retorzió nem érte. Amúgy azt gyanítom, már megvolt a jegy kinyomtatva, aztán valakinek mégsem kellett és rám sózta, mert látta, hogy sietek. Főleg, hogy írják - amit én nem tudtam - hogy a rendszer elment vonatra nem ad ki jegyet.

Adani: nyilván. de nekem ér annyit a plusz ic jegy (két pohár sör ára), hogy ne ezeréves retekben kelljen utaznom. Meg abban is bízom, hogy ha előbb-utóbb kihalnak az ,,ígyisjó" utasok, akkor tisztábbak lesznek a kocsik.

Ákibard! 2008.06.07. 16:03:12

Nos, találkoztam az említett pénztárossal, és beszélgettem is vele.
Az esetre (így minimum 2 hét távlatából ) már érthetően nem emlékezett, napi többezer utasnak ad ki többezer jegyet, és nem egyszer esik meg, hogy sietős utast szolgál ki.
A jegy kiadásáról:
Ha a vonat indulási ideje már megelőzi a rendszerben lévő aktuális időt, akkor a nyomtatás gombra kattintva megjelenik egy figyelmeztető felirat:

Az indulási idő már elmúlt! Nyomtatható a jegy???
1: IGEN 2: NEM

Látható, hogy nem újra a nyomtatás gombot kell lenyomni, tehát az is kizárt, hogy a nagy kapkodásban kétszer nyomta volna le.
A hibaüzenetet látva értelemszerűen nem adta volna ki a jegyet.

A korábban kiadott jegy-nem kell senkinek eset már csak azért sem helytálló, mert neki csak kára származik abból ha "rádsózza". Ez nem törött bútor, hátha nem veszed észre, és elviszed. Ő akkor is megkapja az 520-at ha azt adja oda, vagy ha újat nyomtat. Neki nincs gondja egy rontott jegyből, az meg édesmindegy, hogy a szolgálat végén 10 vagy 11 jegyet ront le.
Amúgy ez az eset könynen ellenőrizhető a jegy megtekintésével, és ha van lehetőség erre, örömmel megnézném a pót+helyjegyet, és a hozzátartozó menetjegyet is.
( drabikadam [kukac] vasutbaratzrt.hu )
Látva a jegyet, egyértelműen megállapítható lenne a hiba-vagy épp nem hiba.
Csak úgy szubjektív véleményként jegyezte meg, hogy sajnos elég sokszor előfordul, hogy a kedves utas korábbi IC pótot akar felhasználni későbbi vonaton, majd pénztárhibára hivatkozik.
Csak a jegy megtekintése után megbukik a dolog...

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.17. 11:21:51

Bevallom őszintén, ha tudtam volna, hogy lesz valaki, aki utána megy, megőrzöm a jegyet. A történetet ugyanakkor elsősorban nem a hibázó pénztáros kárára, hanem a jóindulatú kalauznő kedvességének emlékére írtam, ráadásul a sztorit egy másik itteni sztori ihlette. Így az április végi történethez kapcsolódó helyjegy már réges-régen egy alföldi szeméttelep kies magányában rothad darabokra, jótékonyan elfedve születésének - kiadásának - rejtélyes körülményeit.

Örülök neki, hogy nem érdeke a pénztárosnak a rontott jegyet újra eladni. Az viszont nem volt szándékomban - és nem is logikus - hogy óránként közlekedő IC-vonalon eggyel hamarabbira kérjek jegyet.