Na ez már bennem is sokszor felmerült, hiszen ugyanolyan retkes legtöbbször, mint a másod (ha nem retkesebb)
Helló, tényleg nagyon idegesítő tud lenni ez a MÁV nevű képződmény, töprengenék én is kicsit rajta.
Az lenne a nagy költői kérdésem, hogy tkp. mit is takar az I. osztály a MÁV vonatain?
Pár hónapja uataztam a Dunántúlra Egerből. Füzesabonytól nemzetközi gyorssal mentem a Balaton déli partjáig. Felszálltam ugyi péntek reggel a másodosztályra, naná, hogy dugig volt még a peron is. Átverekedtem hát magam egy első osztályú kocsiba, gondoltam megbeszélem a kallerrel, hogy inkább kifizetem a különbözetet; végül is elég messzire utazom, nem kellene végig állni. Nem is volt ezzel semmi gond, a kalauz tök rendes fiatal srác volt; nem volt jó a PSION-ja, úgyhogy megkereste és odaküldte hozzám a kollégáját, és csak onnantól kellett a különbözetet kifizetnem, ahol az I. osztályú jegyet kiadta (addigra már kb. Vámosgyörknél voltunk).
A gondom az egésszel a következő: igazából az I. és II. osztályú kocsik között már nincs jelentős különbség (legalábbis a gyorsvonaton; az általam néha használt vonalakon). Sokszor valamikori I. o.-ú (plüssüléses) kocsik a II. o.-úak is. Esetleg még a (kétes tisztaságú) fehér fejtámlahuzat, de az sem mindig van. Az alapvető eltérés csak annyi, hogy az első osztály (többnyire) nincs dugig. De már bocsánat, CSAK ezért fizessek 25 %-kal többet? Az egy többletszolgáltatás, hogy van hely? Lehet, hogy hülye a felfogásom, de ezt én valahogy abszurdnak érzem. Ha elég sok embernek lesz elege a II. osztály tömegnyomorából és megveszi az I. osztályú jegyet és ott is tömegnyomor lesz, akkor mivel lehet majd igazolni a kettő közötti árkülönbözetet?
Én akkor már inkább megszüntetném ezt az ál-osztálykülönbséget, és mondjuk ülő- meg peronjegyet adnék eltérő árban. Természetesen ülőjegyet (olyasmi lenne, mint a helyjegy, csak nem konkrét helyre szólna) csak max. annyit, amennyi ténylegesen van a vonaton. És peronjegyet is csak ésszerűen korlátozott számban (mondjuk pl. kocsinként 10 db). Azt persze megértem, hogy aki pont azzal a vonattal akar elmenni, annak nem kellemes, ha elfogyott a jegy. De hát akkor vegye meg korábban, előrendelésben; illetve ha egy járaton (akár csak bizonyos napokon) rendszeresen elfogy a jegy, akkor több kocsit kell indítani. Mondjuk ez a meghatározott számban kiadott jegy (egyéb feltételek mellett) csak akkor működne, ha minden jegy konkrét vonatra szólna (de a MÁV kb. úgyis valami ilyesmit szeretne, ha jól rémlik).
Nagyon naivak az elképzeléseim?
Üdv: Cpt. Flint