MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Rövid a peron

2007. augusztus 24. - georgejr
Váci állomáson szinte életveszélyes a leszállás az utolsó vagonokból. Kerekesszékkel, meg ne is utazzunk, hiszen a körülmények sajnos nincsenek biztosítva, pedig a charta, a törvény és az uniós jogszabályok is kötelezővé teszik ezt.


Már többször szerettem volna írni azzal kapcsolatban, hogy Vác állomáson rendszeresen lelóg a vonat a peronról, és a mai események cselekvésre is késztetnek.

Szob felől a vonatok szinte mindig a 3. vágányra érkeznek. Vegyük példának a 7:17-es zónázót, ami változó kocsiszámmal közlekedik: olyan 5 és 9 db közötti kocsit húz a mozdony. Megfigyelhető, hogy hét elején inkább rövidebb, és általában pénteken a leghosszabb, nomeg nyilván az a tényező is közrejátszik, hogy éppen hány kocsit tudnak egyáltalán összegereblyézni.


Ha a vonat hosszú, 1/2, 1, 1 1/2 esetleg 2 kocsi is lelóg a peronon túlra, vagyis a leszállók vagy előre mennek a kocsikon keresztül  megkockáztatva ezzel, hogy esetleg fentmaradnak, és legközelebb csak a Nyugatiban tudnak leszállni + pótdíj, vagy leugorhatnak a zúzottkőre. Mivel a vágány ráadásul enyhe kanyarban húzódik itt, ezért az alsó lépcső térdmagasság fölött van, szóval elég balesetveszélyes mutatvány a leszállás. Mindez azonban jól láthatóan nem érdekli sem az állomási dolgozókat, sem pedig a vonatszemélyzetet; egyetlen egyszer sem vettem észre, hogy a jegyvizsgáló odament volna segíteni a leszállóknak, pedig láttam itt már hátikosaras nénikét leereszkedni, meg biciklist is leugrani kezében a bringával.

A legfelháborítóbb jelenetnek azonban ma voltam szemtanúja, illetve ezúttal résztvevője is. A mindkét ajtajával a peron nélküli részen megálló utolsó kocsiról ugyanis egy féllábú kerekesszékes akart leszállni. Szerencsére egy ugyancsak itt leszállt vámos (nem elírás: vámos, nem pedig mávos) valahogy levette a kocsijából kimászott mozgássérültet, leültette a zúzottkőre, majd elvette az általam leadott kerekesszéket, és segített neki visszaülni. Az egész procedúra -- az én megítélésen szerint, illetve az alapján, amit közben a mávnak címezve nekünk mondott  -- rendkívül megalázó volt számára. Én közben azon gongolkodtam, hogy mi lesz, ha mindeközben a vonat elindul, a kanyar miatt ugyanis valószínűleg nem lehet elölről látni, hogy mi zajlik a hátsó kocsinál.

A kalauz az eseménynél nem volt ott, akkor láttam először, amikor egy-két perccel a vonat indulása után megérkezett az utolsó kocsiba, és kérte a jegyeket.

Idéznék a vasúti személyszállítási szerződésekről szóló 10/1997. (I. 28.) Korm. rendeletből, a máv régi üzletszabályzatából (mióta mávstart lett, azóta nincs neki ilyenje, de minek is, elvégre kit érdekel, hogy ez jogszabályi előírás lenne), illetve a Vasúti Személyszállítási Chartából:

4.§ (3) A vasúttársaság a megállóhelyeken a balesetmentes utaskiszolgálás érdekében gondoskodik ... b) a vonatok megközelítését segítő építmények (utasperon, aluljáró, felüljáró) létesítéséről.

115. KF. A jegyvizsgáló az utasok fel- és leszállásánál segítséget nyújt.

11. A mozgáskorlátozott utasok segítése
A vasútvállalatok alkalmazni fogják a közös gyakorlatot a mozgáskorlátozott utasok segítésének tekintetében, az európai vasúttársaságok által megállapított normák alapján. Ez vonatkozik az állomási segítségre irányuló tájékoztatásra, a vonatok le szállást és felszállást segítőeszközeire ill. az ott nyújtott segítségre, és a fedélzeti információra egyaránt.

Engedjétek meg, hogy feltegyem a Tornóczky Anitai kérdést. "És ezt így hogy?"

Fedup Sári

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr1147716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VisszatérőJeti 2007.08.24. 13:18:18

Lécci lécci mommeg hogy mikor hangzott el és mely kontextusban ezen kérdés???

Fedup Sári 2007.08.24. 14:24:23

Börtönriport a T-Aktákban olyan 4 éve.

Sheldrake (törölt) 2007.08.24. 15:13:18

Aszódon is rövidebb a peron, mint a hosszabb gyorsvonatok, akár Budapest, akár Miskolc felől érkezik a vonat.

Nők szoknyában ne próbálkozzanak!

kismuk 2007.08.24. 16:01:20

Sárbogárdon is ez a helyzet a pécsi IC ugy áll meg, hogy utolsó 1-2 kocsi nincs peronon. Az az elsőosztály, kislány tűsarkú, huzós bőrönd és bagikő isteni állapotok

flimo13 2007.08.24. 16:45:22

Amig a délibe ért be a Szombathely-Sporon IC addig az utolsó kocsikból ott is rendszeresen ugrani kellett, főleg vasárnap este volt nagy élmény, nagy táskákkal ("egyetemjárat").

bato 2007.08.25. 21:51:53

Kérdésem: mennyit költött ez az ország vasútkorszerűsítésre az elmúlt időben, és mennyit közútra? Mi a túróból kellene ezeket a veszélyes helyeket átépíteni, ha alig-alig halad előre a vasút fejlesztése? Ehhez politikai döntés kell és sok pénz.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.25. 22:59:53

bato: Ehhez egy népszavazás kellene, méghozzá ügydöntő népszavazás... Anélkül politikai döntés nem lesz.

Sheldrake (törölt) 2007.08.25. 23:04:21

5 milliárdért népszavazás? A hülyének is megéri... 10 éve is meg lehetett volna már csinálni ezeket a veszélyes helyeket. :)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.25. 23:32:02

Nézd, ha a népszavazás választással, vagy műs népszavazással van egyidőben, akkor nincs ekkora többletköltség.

Sheldrake (törölt) 2007.08.26. 09:05:20

Ebben igazad van, viszont ha mindenről népszavazunk, akkor előbb-utóbb komolyságát veszti a dolog. Előbb olyan embereket kellene mindenhová ültetni, akik felelősséggel tartoznak a saját döntéseikért és területükért. Hiába jön létre minden második hónapban valami új szervezet vagy tömörülés, az emberek nagy része már régen elvesztette a fonalat.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.26. 11:30:41

Sheldrake: A népszavazást tényleg nem szabad mindenre használni, de lesz sok olyan kérdés ami értelmetlen. A Parlamenti demokráciának az alapja elsősorban az, hogy 4 évente választunk. Miért? Mert ahhoz, hogy előre menjen az ország sok önállóan népszerűtlen intézkedésre van szükség, amik szinte sosem mennének át egy népszavazáson. A népszerűtlen intézkedések, népszerűtlenség ilyen szempontból a cikluson belül is időzíthető, ezért nem visszahívható a parlament. A 4 évet egyben kell értékelned, amikor látod a népszerűtlen dolgok eredményét. Ezt megbolygatni nem csak a népszavazás súlya miatt sem szabad, hanem azért sem, mert az a jogállamiság és a demokrácia alapját ássa alá.

A petíció, a népszavazás olyan esetekben eszköz, ahol nem ilyen népszerűtlen intézkedéstkérdőjelezel meg, hanem alapvetően olyan célokat tűzül ki a mindenkori kormányzat elé, amely egyetlen politikai erő választási programjában sem szerepel, elfelejtődött, vagy a vezetők közös érdeke miatt kimaradt. Az elfelejtett témákban peetíció, a mutyi miatt kimaradókban a népszavazás az eszköz.

A MÁV rendbetétele kapcsán egy népszavazás, akár több kérdéssel is, megtérülő befektetés, és nem is drága.

Fedup Sári 2007.08.26. 20:43:45

A népszavazással kapcsolatban egy érdemi és két eljárási kérdésem lenne:
Mi(k) lenn(én)e(k) a népszavazásilag felteendő kérdés(ek)? Ki gyűjtené össze az aláírásokat? Hányan mennének el ikszelni?

De tényleg, ahhoz sztem. nem kell népszavazás, hogy a jegyvizsgáló segítsen a fel és leszállásnál -- különösen a felvázolthoz hasonló esetben (nyilván most is van, aki segít, de ezeknél a lelógófarú vonatoknál még tényleg nem láttam).

Megaztán, itt Váczon a vonatok vagy az állomásépület kijáratától jobbra lévő félperonnál állnak meg, vagy az attól balra lévő félperonnál. Mi lenne, ha a lelógós vonatok igénybe vennék a teljes peronhosszt? Igen, némileg balesetveszélyes helyzet lenne, mert mindenki megszokta, hogy középen áll meg minden vonat, úgyhogy, ha jön valami, akkor is át lehet menni a vágányokon. A megoldás: ha jön a túlhosszú vonat, valakinek oda kellene állnia (esetleg egy lánccal/szalaggal elzárnia az utat) a vonat érkezésekor, és így feltartóztatni azokat, akik épp akkor akarnának a hátrább lévő vágányokhoz átmenni. (Remélem, érthető, hogy is vannak a vágányok, peronok elrendezve; biztos van így máshol is).

Amúgy ezt a peront, ha nem csal az emlékezetem, kb. 10 éve építették. Nem hiszem, hogy azóta hosszabbak lettek a vonatok.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.26. 21:19:19

Fedup Sári: A kérdések összeállítása kapcsán természetesen sok érdemi munkára lenne szükség. Egyetértek, hogy a kalauznak KÖTELESSÉGE segíteni, és ilyen helyzetben erre nincs sok mentség. DE(!) peront nem fognak építeni, amíg erre nincs kényszer.

Népszavazás kérdései kapcsán:
Egyetért-e azzal, hogy az országgyűlés alkosson törvényt amely a közösségi közlekedés, mint közfeladat megfelelő színvonalú ellátását oly módon segíti, hogy előírja, hogy a közúthálózat fejlesztésére fordított összeg nem haladhatja meg a közössgi közlekedés fejlesztésére fordított összeget?

Egyetért-e azzal, hogy az országgyűlés alkosson törvényt, amely környezetvédelem, az esélyegyenlőség érdekében előírja, hogy 2012től, a vasúthálózatra vonatkozó megengedett sebességek átlagos értéke (kilométerenkénti adat alapján) magasabb legyen, mint a közúthálózaté?

Pl. ilyesmik, de ez alapvetően még kidogolzásra szorul. Nem titkolom, hogy a vasút rendbetételére az is egy jó megoldás, ha egyesületek, klubok, egyéb civil szervezetek alakulnak, amik ellátnák a vasút feletti civil kontrolt, és a megfelelő lobbitevékenységet a vasút érdekében. Érdekes módon, ugyanez az ötlet itt a blogon előforduló emberek között nem csak bennem merült már fel, és ismereteim szerint a MÁV is támogatná az ötletet.

Ha a civil szervezet feláll, és sok a helyzet javításában érdekes utas és vasutas csatlakozik, akkor a civil szervezet egyik eszköze lehet a népszavazás kezdeményezése, a petíció, és így pedig már a szükséges erő is meglehet a dolog keresztülvitelére.