MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Vonateltérítés

2011. november 23. - walteristvan

Aki a vasutat választja munkahelyének, netán hivatásának, mint jó magam is,  egy két dolgot nem árt tudni erről a közlekedési ágról.

Mindenféle vasúti iskolában, tanfolyamon vagy  egyéb képzésen, ahol vasúti ismereteket tanítanak, amit a tanulókkal legelőször tisztázni kell, az, hogy mi is az a vasút? Az Utasítások, valamint az Értelmező szótár szerint is:

A vasút kényszerpályás, szárazföldi közlekedési ág...., és még folytatódik a meghatározás, de jelenleg ehhez az írásomhoz ebből, ennyi is elég. A történet szempontjából lényeges, hogy kényszerpályás. Nézzük, hogy mit jelent ez?

Azt jelenti, hogy a vasúti járművek kerekei úgy vannak kialakítva, hogy az egymástól meghatározott távolságra levő sínszálakon (normál nyomtávolság a MÁV-é) biztonságosan  közlekedhessenek. Sőt, ezzel arra vannak kényszerítve, hogy a járművek a sínszálakat nem is hagyhatják el. Magyarul arra megy a jármű (mozdony,  vonat), amerre a sínek vezetnek. Nem tudnak a vonatok jobbra, balra kitérni, ha velük szemben is jármű közlekedik.

A klasszikus vasutas viccben ez úgy hangzik:
- Mit csinál  a bakter, ha azt látja, hogy két vonat ugyanazon a vágányon egymással szemben halad?
-  ........?
-  Beszól az asszonynak:  Gyere ki anyja, ilyet még nem láttál!

Abba már ne bonyolódjunk bele, hogy a jármű azért egyik sínről a másikra át tud menni.
A lényeg az, hogy amerre a sín van, arra tud menni a vonat.

Főleg tudni kell, hogy nem a mozdonyvezető dönti el, hogy melyik vágányon közlekedik, hanem a forgalomirányítók, forgalmi szolgálattevők  állítják be az úgynevezett  "vágány utat", amelyiken a vonat közlekedhet.

Ha ezeket  a dolgokat nem tudja valaki, annak nem szabad olyan műveletbe kezdeni, mint az a fiatalember, akiről most mesélek.

A győri személy pályaudvar első vágányán állt a Hegyeshalomba közlekedő személyvonat.
Indulási időig még volt vagy 20 perc. A vonat elején levő mozdonyon a mozdonyvezető és a mellette szolgálatot teljesítő vonatvezető  (akkor még volt ilyen munkakör) a szükséges adminisztrációs munkákat elvégezték, várták az indulási időt, közben beszélgettek.

Mint derült égből villámcsapás, úgy érte őket a váratlan meglepetés: A mozdony ajtaját (kívülről)  kinyitotta egy fiatalember,  úgy 19-20 éves lehetett,  felugrott a "vezetőállásra".  Az ott levő két emberre irányította a kezében levő pisztolyt és rájuk ripakodott.

Azonnal induljanak a vonattal Hegyeshalom felé! Meg ne álljanak addig, amíg át nem értek a határon!

Ez egy váratlan helyzet. Mit lehet ilyenkor tenni?

A vonatvezető megpróbált ugyan magyarázkodni.  Gondolom el akarta mondani, hogy ez a művelet nem hajtható végre. Csak, ha a forgalomirányítókat is kényszeríti valaki.
Nem mondhatta el, mert a fiú ráordított, hogy hallgasson. Inkább azonnal induljanak.

A mozdonyvezető nyerhette vissza előbb a lélekjelenlétét. Ravasz ötlettel állt elő.  Azt mondta a fiatalembernek, hogy előbb be kell indítani a mozdonyt, amihez be kell mennie a géptérbe.

Na ezt bevette a fickó. Honnan tudta volna szegény, hogy ez nem így működik?

A beindításhoz nem kell a géptérbe menni.  Viszont a géptérből a mozdony másik végére át lehet menni.  A mozdonyvezető is ezt tette. A mozdony hátsó ajtaján szép óvatosan távozott a mozdonyról és elment rendőrt keresni.

A mozdonyon maradt vonatvezető sejtette, hogy mi a szándéka a mozdonyvezetőnek, de egyre rosszabbul érezte magát, mert a  "vonateltérítő" kezdett ideges lenni. Rákiáltott a vonatvezetőre, hogy  hívja  azonnal a mozdonyvezetőt vagy indítsa be ő a mozdonyt.  Szabadkozni akart, hogy  nem ért a mozdonyhoz, ő csak vonatvezető. Ebből ugyan a srác semmit meg nem értett, de egyre durvábban követelte, hogy induljanak már.

A nyomaték kedvéért, vagy csak idegességében még a pisztolyt is elsütötte. Talán nem is egyszer, mert később a vonatvezető fogasra akasztott köpenyén hét lyukat is találtak.

A vonatvezető, aki már nem volt egy fiatalember, olyan sokkot kapott, hogy összeesett, elájult. Erre a pisztolyos fiú is begyulladt. Letette a pisztolyt és élesztgetni próbálta az öreget.

Ekkorra ért vissza a mozdonyvezető két rendőrrel, akik leszedték a disszidálni szándékozót a mozdonyról. Nem lehetett gyakorlott gépeltérítő.  Ellenállást nem tanúsított, sőt félájultan vitték el a mentők a vonatvezetővel együtt.

Egy rámenős újságíró kinyomozta volna azt is, hogy a fiú miért akart külföldre menni
(megbukott matekból, vagy elhagyta a szeretője), sőt azt is, hogy honnan vette a pisztolyt (netán az apja katonatiszt volt). Én ezeket nem tudom.

Azt viszont igen, hogy a vonatvezető nem dolgozott többet. Egészségi állapota miatt  lerokkantosították. Azt sem tudom, hogy a "vonateltérítő" milyen büntetést kapott.
Ha azt nem is tanulta meg, hogy mi az a "kényszerpálya", annyit tanulhatott az esetből, hogy a vonatot nehéz eltéríteni.

Azt csak a szovjet filmekben a partizánok tudták!

(István cikkei a több évtizedes vasút pályafutásából itt olvashatóak.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr313404419

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egy busz nekimegy a fának... 2011.11.24. 11:45:38

Egy busz nekimegy a fának.- Hogyan történt? - kérdezi a rendőr a sofőrt.- Fogalmam sincs. Éppen ellenőriztem a jegyeket a busz végében, amikor a baleset történt.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.11.23. 08:23:58

Okos ember lehetett. Hallottam olyat is, hogy egy pesti villamosvonalon csinálták meg azt, hogy egy játékpisztollyal bekopogtak a vezetőfülkébe, ajtó nyílik pisztolyt rászegezik a vezérre azzal, hogy a következő utcán fordulj balra. Szerencsétlen vezér meg ijedten kiabált, hogy nem tudok nincs síííínnn!!!!! Rögtön felvilágosították ,hogy szívatás volt utána meg olyan röhögőgörcsöt kapott, hogy alig tudott elindulni.

Másik idevágó vicc volt régebben, hogy vonatbaleset után kérdezgetik a túlélőket mi történt, mindenki azt mondja, vonat le a sínről be a kukoricásba. A mozdonyvezető meg mondja, hogy hát egy ruszki katona ült a síneken. De hát miért nem ütötte el? El akartam, de a katona le a sínről be a kukoricásba.

A másik poént meg Moldova is megírta, mikor azzal megy oda valaki a gép mellett álldogáló vezérhez, hogy mikor indul már ez a szemétláda?
-Majd ha megtelik szeméttel, tessék csak beszállni.

hcpetrov 2011.11.23. 09:30:36

Az Európa Expressz c. magyar filmben is volt vonateltérítés.

(Budapest-Nyugati <->Wien-Westbahnhof) meg Stohl Buci a főszerepben

ZBR 2011.11.23. 16:16:36

@hcpetrov:
És persze ott sem sikerült kijutni külföldre :D... Ál-Nickelsdorfon át közlekedtek az ál-Westbahnhofra :)

lyken 2011.11.23. 23:57:58

Jók ezek a sztorik. Bár elsőre nagyot néztem reggel, hogy Vittore felcsapott vasutasnak. :)

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: lol

nyekk 2011.11.24. 09:24:38

@hcpetrov: Nem Fót felé terelte el a vonatot...? (Részegen)

Peetee 2011.11.24. 09:43:57

Mikor történt mindez?

min 2011.11.24. 11:03:35

Aztán a bekattan egy ilyen srác és lelövi a palit?
A forgalom irányító is kényszeríthető ha tényleg egy elborult elmével találkozik a mozdonyvezető. Magára vállalja a forg irányító a mozdonyos esetleges sérülését ne adj isten halálát?
Mindig tudtuk, hogy süsük a vasutasok...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.24. 13:21:39

Ez LOOOOL
Gondolom még a gengszterváltás előttről :)

Yogi 2011.11.24. 14:50:22

Nekem egyszer volt egy hatalmas sztorim, igaz villamossal. Megyek Budapesten a Fehérvári úton és látom, hogy szemben a síneken áll egy kis Opel Corsa és balra nagy ívben akar kanyarodni, de nem tud mert a szemből jövők nem engedik el. Igen ám de megjelenik mögötte a 47 UV vasaló és finomat csenget egy picit. Erre a női sofőr el kezd integetni, hogy kerülje ki jobbról :)

KAMA3 2011.11.24. 15:12:36

@Yogi: Ilyen létezik, sajnos nem is egy. Ha nem saját szememmel/fülemmel tapasztalom, nem hiszem el. Krisztina krt, 18 villamos Horváth kert melletti része, ahol a parkolósáv mellett rögtön a villamossín van. Szőke, nagy autóval nem tud parkolni. A gépkezelőnek már akkora a feje, mint egy diszperzites vödör, erre a szőke picsa annyit mond flegmán, hogy "kerülj ki". Én a helyében rámentem volna a váltóállító rúddal.

KAMA3 2011.11.24. 15:16:22

@min: Tán küldje szembe a hathuszas moszkvai gyorssal, mert a merénylőnek az az óhaja? Szerintem a forgalomirányító ilyen helyzetben helyesen cselekedne, ha csak a mozdonyvezető sérülne/halna meg, nem pedig egy esetleg kettő egész szerelvény ártatlan utas.

kvadrillio 2011.11.24. 15:22:33

mostanában már új technikákat vezettek be a vasútvonalakon, NEM LÖVÖLDÖZNEK, HANEM..........ECCERŰEN FELSZEDIK A SÍNEKET !

driopios 2011.11.24. 15:24:28

Egy pár éve emlékszem egy fickó egy trolibuszt próbált ellopni...

driopios 2011.11.24. 15:27:45

"Ellenállást nem tanúsított, sőt félájultan vitték el a mentők"

gondolom ez csak amiatt lehetett, mert a rendőrök szállítás közben magasabbra emelték a lábát a fejénél és az egyikük csak a mentők megérkeztét követően térdelt le a hátáról. Természetesen a jegyzőkönyv szerint "egyensúlyát vesztette".

aha, persze 2011.11.24. 15:37:17

Kényszerpályás? Nem kötöttpályás?

2011.11.24. 15:57:57

látom már írták előttem, elvileg miért ne lehetne a túszul ejtett mozdonyvezető közvetítésével kényszeríteni a forgalomirányítást, hogy vigye oda a vonatot, ha vezet oda sín... olyan nehéz elképzelni?
Pl. úgy hogy addig félreállítja a szembe forgalmat.

Nem akarok rosszindulatú lenni, de sajnos nap mint nap látok vonattal, így a "süsü vasutas" mondásban van némi igazság, a rugalmasságszint nagyon alacsony, ha valami váratlan dolog merül fel - inkább megbénul fél napra az egész vonal.

Adani 2011.11.24. 16:31:13

@driopios:

Erről én is hallottam megfűszerezve azzal, hogy egy 14 éves gyerek kötötte el a Trolit az Örsön, ráadásul úgy, hogy lazán egy forgalomból kiállt buszt indított be. Fogta a kampós botot (nem tudom mi a neve, ezzel rakják rá meg húzzák le az áramszedőt a drótra), áramszedő fel a drótra majd a fülkébe be (mindezt premier plánban látta minden arra járó plusz a BKV-sok is láthatták volna, de senkinek se tűnt fel), troli beindít gázt neki, és a Ikeánál a kanyart nem tudta bevenni a szemben lévő nagy ház fala állította meg.

De emlékszünk arra is mikor a Keletit felhívta egy ember, hogy ő mozdonyvezető és nincs-e egy gép ,amit a Fradiba kell átvinni ,úgyis arra van dolgom, viszem. Mivel ilyen nincs, és már többször is próbálkozott rábólintottak, hogy oké, a hülyéje meg talpig egyenruhában (Vateráról szedte össze) oda is ment és jelentkezett szabályszerűen szolgálatra. A rendőrök is várták már, mert természetesen nem mozdonyvezető volt. Sőt állítólag vezetett is mozdonyt, mert bekéredzkedett a mozdonyba vezérek mellé. De erről ment a vita, hogy igazat mond-e. ill. tuti hogy sok dologban hazudott, mert nonszensz, amiket állított.

Snake 2011.11.25. 14:44:21

@Adani: 1997. III. 27: www.villamosok.hu/troli/ik-280-gvm/t263-82bal.jpg
(A hátfalat a vontatónak sikerült kicsit átrendezni. A "kampósbot" pedig gamó néven ismert.
süti beállítások módosítása