MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Tapasztalatok az otthon nyomtatott jeggyel

2011. november 21. - Vittore.

Megérkeztek az első beszámolók az otthon nyomtatott jegyekről. Ahogy az várható volt, még elég nyögve nyelősen megy a dolog, a kalauzok általában még tanulják, mit kell csinálniuk.

Valószínűsíthetően az angol nyelvű rendszer sem segít sokat, mert amúgy a technológia használata gyerekjáték. Mi otthon az Android operációs rendszert futtató, 30000 Ft-os alsó kategóriás okos telefonunkkal, s a Barcode Scanner nevű programmal vígan minden nehézség nélkül leolvassuk az interneten is legenerálható, igaz, nem a MÁV által használt QR-kódokat. Általában az egyik levélben olvasható zoomolást sem kell megvárni, ahogy közelítünk a QR-kódhoz, még be sem hozza a kamera tűélesre a képet, a program máris beméri a kódban lévő 3 azonosító pontot és kidobja a hordozott információt.

Íme az észrevételek:

Tegnap utaztam otthon nyomtatott e-tickettel, Fehérvár-Érd viszonylaton, pusztaszablocsi átszállással. Mindkét kalauz megoldotta, bár az egyik telefonos segítséget kért ehhez. Csak azt nem értem mire fel a korlátozás hogy személyre szabott, és csak egy járatra érvényes a jegy, ezzel (főleg ez utóbbival) nem értem miért kell nehezíteni a pályát?? (Balázs, Facebook)


Kedves Vittore!

A napokban vezették be ezt az otthon nyomtatott jegyet, a blog is írt róla, hát gondoltam, hogy kipróbálom.

Vettem egy BKSZ csatlakozó diákjegyet Érd felsőre, kemény 80 forintba került, szóval nem volt nagy utazás. Pár nap múlva utaztam is, rögtön az indulás után jött a jegyvizsgáló, aki egy nagyon szimpatikus figura volt.

Mutattam, hogy nekem ilyen jegyem van, erre mondta, hogy az nagyon jó, mert ő még sosem próbálta, szóval most végre csinálhat ilyet. Leült velem szembe, elő is vette a szép kis okostelefonját, meg hozzá a rendszer kezelési utasítását, mert azt mondta, már régen volt az oktatás.

Elég bonyolult, több oldalas leírás volt a rendszerről, de hamar sikerült kiválasztani a "Jegykezelés" opciót. Onnantól már nem ment olyan szépen a dolog, először a telefon valami "jegyátvételi kód"-ot kért, ezen a képernyőn át lehetett ugrani, viszont utána meg kidobta, hogy "working" (ugye nyilván angol nyelvű menü kell), és semmit nem akart csinálni percekig. Pedig direkt az alagút utánra hagyta a dolgokat, hogy nehogy a térerővel legyen gond. Kelenföldig nem sikerült működésbe hozni a rendszert, aztán utána végre megjelent a kamera képe, amivel a vonalkódot kellett célba venni. Mondanom sem kell, a kamera hosszú másodpercekig állítgatta a fókuszt, de csak nem akarta az igazságot. Aztán végre sikerült beolvasni, a telefon azonnal dobott is egy hibaüzenetet, hogy nincs kapcsolat a szerverrel. De ennek ellenére szépen kiírta a jegy összes adatát (név, szül. dátum, viszonylat, kedvezmény, stb.)

Ezután nagy nehezen sikerült megtalálni a leírásban, mi a következő lépés, a jegyvizsgáló és én is nagyon boldogok voltunk. A nevemet, születési dátumomat, de még a BKSZ bérletemet sem ellenőrizte le (ezt nem panaszként írom, szóval nem is szerepel dátum, vonatszám, stb.)

Közben mondott nekem pár dolgot a rendszerről. Ezen én is elgondolkoztam, de szerinte sem teljesen érthető, miért kell most már 2 készüléket magukkal hordani, ahelyett, hogy valahogy integrálták volna a kettőt. Panaszkodott arra, hogy most már az utasleadási lapokat is géppel kell írni, és fél óra eltelik, mire sikerül kitölteni egyet. De látszott, hogy nem a "rendszer ellensége", még mondta is, hogy örül ő az újításoknak, csak a kivitelezés borzalmas.

Nagyjából ezeket a tapasztalatokat akartam leírni, sajnos eléggé úgy tűnik, hogy nem lett túl jó a rendszer konstrukciója, és nagyobb forgalmú vonaton mondjuk 1-2 ilyen jegy is hosszú percekre lefoglalja a jegyvizsgálót, szóval semmiképp nem úgy tűnik, hogy minden rendben. Persze idővel majd biztos kiforr, de azért kicsit úgy érzem, túlbonyolították ezt is.

Üdv,
Bence

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr943401761

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ki tudná megmondani, hogy ha péntek reggel a buszról leszáll az utasok 5/9-ed része, akkor... 2011.11.22. 12:05:46

A tanár matematikaórán megkérdi az osztálytól:- Ki tudná megmondani, hogy ha péntek reggel a buszról leszáll az utasok 5/9-ed része, akkor hány éves vagyok én?Józsika jelentkezik:- Tanár bácsi kérem, pontosan negyvenkettő.- Hogyan számoltad ki Józsika?...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.11.21. 19:54:15

Az tényleg jó kérdés miért nem a most is magukkal cipelt nintendót vértezték fel QR kód kezeléssel. Az okosok azt mondják képes volna rá. Vagy akkor már az okostelefonra kéne átterhelni mindent, amit a nintendóval csinálnak most, az okostelefon a modernebb nem hiszem, hogy lehetetlen feladat volna.

prokki 2011.11.21. 20:57:15

@Adani: egyetértek! annyi marhaságot tud már az okostelefon, miért ne tudná pont a nintendó funkcióit átvenni?

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.21. 21:54:55

@Adani:
És egy okostelefon rendelkezik-e plombálható adómemóriával, és APEH engedéllyel?
Megfelel-e minden érvényes, hatályos jogszabálynak?
Ezek már előírások mind a fedélzeti mind az állomási jegykiadásban...

Amúgy ha megengeded:
Az általad sokadszor is (rendkívül viccesnek gondolva) nintendónak titulált eszköt típusa:

PSION WorkAbout MX2 (MJR-2 gép, illetve emlegetik MJG-ként is. (MenetJegykiadó Rendszer-2 illetve MenetJegykiadó Gép)

Így néz ki:
www.malysse-sterima.com/uploadedImages/Ziekenhuizen/Diensten/Slimplus/Psion_stor.jpg

A nintendó pedig egy játék, így néz ki:
www.hwsw.hu/kepek/hirek/2004/07/nintendods.jpg

Kérlek a továbbiakban ne keverd össze őket, emlegesd a mkészüléket MJR-ként MJG-ként vagy akár Psionként is.

Egyébirányt az említett Psion WA MX2 alkalmas lenne a COM2 porton fogadni egy vonalkód olvasót. (COM-1-en a nyomtató van.) Ellenben a legfiatalabb gépek is 7 évesek, napi gondot jelent üzemeltetésük. Mindennapos használatban vannak, gyakorlatilag 24 órában üzemelnek 7 éve. Elavultak önmagában emiatt is, illetve azért is mert 7 év alatt "kicsit" változott az elérhető technika, technológia.
Lecserélésük tervben van, és belátható időn belül előbb-utóbb megvalósul. Mindenképp hamarabb, mint ahogyan megtörténne a beszerzett vonalkódolvasók megtérülése...
Ráadásul egy olvasú plusz teher lenne a jegyvizsgálóknak, egy olyan teher, amit egy okostelefon is el tud végezni beépített kamerájával. A Psion nem alkalmas online kapcsolat létesítésére, csak offline kommunikációt tud a MÁVSYS+ rendszerrel az utánfizetési pénztárban. Így teljesen alkalmatlan lenne egy olyan ellenőrzés bevezetésére, ami most az okostelefonokkal megvalósult.

Később egy modernebb jegykiadó berendezés bevezetésével nyilván elérhető lenne új funkciók is, ez egyelőre várat magára... A Psion egyelőre ennyit tud, ezzel kell gazdálkodni, és ebből igyekeznek a legtöbbet kihozni, ami az utasoknak és a jegyvizsgálóknak is könnyíti az életét. (Pl: Igazolás nyomtatványok, vagy Utasleadási lapok MJR-el történő kiszolgáltatása.)

vanek ur 2011.11.21. 22:24:29

@Kimérős szaloncukor (Lédig): "Psion egyelőre ennyit tud, ezzel kell gazdálkodni, és ebből igyekeznek a legtöbbet kihozni, ami az utasoknak és a jegyvizsgálóknak is könnyíti az életét. (Pl: Igazolás nyomtatványok, vagy Utasleadási lapok MJR-el történő kiszolgáltatása.)"
Még tegyük hozzá, hogy ami a gépen van, az már elektronikus adat, vagyis könnyebb feldolgozni, statisztikát gyártani belőle, mint a papírra, tollal kitöltött dokumentumokból.

"És egy okostelefon rendelkezik-e plombálható adómemóriával, és APEH engedéllyel?
Megfelel-e minden érvényes, hatályos jogszabálynak?"
Ehhez is még egy kiegészítés: vajon bírnák-e az okostelefonok 7-10 évig (vagy hány évesek ezek a mostani gépek)? Szerintem nem: egy mai átlagos telefon épphogy kibírja a 2 év hűségidőt...
A fedélzeti gépek minden vasútnál ipari szabványnak megfelelő kütyük (ehhez mérten jó drágák is), viszont bírják a gyűrődést.

vanek ur 2011.11.21. 22:30:36

"Csak azt nem értem mire fel a korlátozás hogy személyre szabott, és csak egy járatra érvényes a jegy, ezzel (főleg ez utóbbival) nem értem miért kell nehezíteni a pályát?"
A másik posztban (megintallunkvazze.blog.hu/2011/11/14/jegynyomtatas_otthon_sirjunk_vagy_nevessunk) már elég jól ki lett tárgyalva. A lényeg: mindenütt van valamilyen korlátozás az otthoni nyomtatásnál. A személyhez kötés normális, van, ahol vonathoz is kötik (pl. csehek), van, ahol ha megvetted, már nem válthatod vissza. Ezek mind az esetleges csalási kísérleteket hivatottak megnehezíteni.

"a Barcode Scanner nevű programmal vígan minden nehézség nélkül leolvassuk az interneten is legenerálható, igaz, nem a MÁV által használt QR-kódokat. Általában az egyik levélben olvasható zoomolást sem kell megvárni, ahogy közelítünk a QR-kódhoz,"
A MÁVos kód elég összetettnek tűnik. Egy mozgó vonaton (esetleg egy bhv kocsi nem épp ideális fényviszonyai között) nem biztos, hogy elsőre sikerül. Ha kicsik a kódban a képpontok, a szoftver is nehezebben értelmezi a kamera képét. Rossz megvilágításban pedig az alacsony kontraszt nehezíti az olvasást.

Adani 2011.11.21. 22:44:36

@Kimérős szaloncukor (Lédig):

Láttam már PDA-t köszi, ez is kb. olyasmi. Mellesleg épp kaliberektől hallottam a nintendó elnevezést, egymás között így hívják ezt a kütyüt, kaller ismerősök rendszeresen így emlegetik, mondták is, hogy mikor bevezették ( nem volt az olyan régen), akkor bizony átkozták rendesen, időnként most is megesik ,hogy meghülyül őkelme és pl. nehezen adja ki a jegyet. Szoktak érdekes dolgokat mesélni a vasútról is és hát neki miért ne hinném el, ők nap mint nap testközelből látják ,ráadásul az ostor is majdnem mindig rájuk csattan mert ők azok, akikkel az utasoknak közvetlen kapcsolata van.

Egyébként ha jól tudom a Tigázosok is pont ilyen cuccal mászkálnak gázórákat ellenőrizni, sőt az Eonnál is használják a villanyórák adatainak kiolvasására (új digitális mérőórák). Megerősíteni nem tudom pletykálták csak

Tapogatott Kukorica 2011.11.22. 01:06:29

Mondjuk nem ertem minek elo osszekottetes valami szerverrel? Egy jegy legyen ervenyes onmagaban, joval egyszerubb es nem mellesleg olcsobb is lenne a rendszer (most gondolom fizetnek valami mobilos cegnek "parezer" forintot a kapcsolatert). Aztan ha azt sikerul zokkenomentesen mukodtetni, akkor meg lehet tovabbgondolni. Addig meg csak a lehetseges hibak szamat novelik, feleslegesen. Csomo jo megoldas letezik, egyszeruen nem ertem miert egy ilyen felemast sikerult kivalasztani :|

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.22. 01:11:19

@vanek ur:
"Még tegyük hozzá, hogy ami a gépen van, az már elektronikus adat, vagyis könnyebb feldolgozni, statisztikát gyártani belőle, mint a papírra, tollal kitöltött dokumentumokból"

Ígyvan. A gépesített utasleadásival gyakorlatilag a gép esetleges meghibásodása miatt papíron kiállított utasleadásik rögzítésére korlátozódik az adatrögzítő munkája. Nő a hatékonyság, és csökken a hibalehetőség (Pl irányítószám alapján a gép adja a települést, nem lehet eltéveszteni)

"vajon bírnák-e az okostelefonok 7-10 évig (vagy hány évesek ezek a mostani gépek)? "

Pontosan 7-10 év körül vannak a mostaniak. Az elsők 99-esek, de az a széria már selejtezve lett, nincs használatban.

@Adani:
"Láttam már PDA-t köszi, ez is kb. olyasmi."
Igen. A PDA és a Psion közötti hasonlóság hogy mindkettőben van kijelző. Ezenkívül semmi... Előbbi egy mindennapi hazsnálati eszköz, egy kis kéi kütyü utóbbi egy nehezebb ipari számítógép.

Mégegyszer átismétlésképp:

PDA:
alkupiac.hu/kepek/termekek/46900/46970_1_pocket-pc-pda-telefon.jpg

Psion:
www.malysse-sterima.com/uploadedImages/Ziekenhuizen/Diensten/Slimplus/Psion_stor.jpg

" hogy mikor bevezették ( nem volt az olyan régen), "

Annyira nem, 12 éve... Hálózati szinten 8-9.

"akkor bizony átkozták rendesen,"
Igen mert dolgozni kellett vele... Megtanulni egy újat soha nem ment gördülékenyen még akkor sem ha könnyítette az emberek mindennapi életét...

"időnként most is megesik ,hogy meghülyül őkelme és pl. nehezen adja ki a jegyet."

Ezek többsége helytelen kezelésből ered. Persze léteznek hibák, rejtélyes hibák is ami néha előjön néha eltűnik, de ez többnyire a készülékek hajlott kora miatt van... Hosszútávon tényleg nem üzemeltethetőek.

"ha jól tudom a Tigázosok is pont ilyen cuccal mászkálnak gázórákat ellenőrizni,"

Elképzelhető. Rengeteg helyen és célra alkalmazzák, pl. a MÁV-nál a gázolajkutakat is ilyennel vezérlik. Tényleg egy ipari számítógép.

Chapell 2011.11.22. 02:38:45

Sajna rossz tapasztalat van csak erről az új fajta jegyről. Pénteken utaztam haza, megláttam hogy van ilyen is, ilyen jegyet vettem. Az IC kocsiban még vagy 4 embernek volt ilyen jegye, emberenként kb 5-6 perc volt amíg le bírták olvasni. Amikor odaért hozzám a kalauz és meglátta a nyomtatott jegyet, egy életkedv-elmenős sóhajjal vette át. Kb 4 perc volt, amíg elért a kameráig, onnan pedig kb 15. alkalomra bírta leolvasni.

Fos ez a QR kód amit rányomnak, iPhone, HTC Sensation is csak 5.-6. alkalomra bírja leolvasni legjobb esetben.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.11.22. 02:43:51

Amúgy a használt okostelefonok típusa is kérdés. Jó esetben amúgy nem plusz teher. Ugyanis ez más feladatot is elláthat. Sőt.

Jó esetben ugyanis az igényeknek megfelelő készülék, szükség szerint testreszabott softwarevel, ismerheti a GSM-R szabványt is.

Azt mondani, hogy az ERTMS rendszerhez is szükséges GSM-R alapú kommunikáció kapcsán a hangátvitel is fontos. Ha cél, hogy a jegyvizsgáló tudjon több helyre jelezni (bliccelő miatt rendőrt kér, problémát lát egy kocsival jelene a vezérnek, stb) akkor nem rossz, ha ő is tud GSM-R hálózaton beszélni.

Persze nem csak az egyszerű kommunikáció (adat és szó) kapcsán kell a GSM-R, hanem ugye az ETCS kapcsán a biztber is igényelheti, az ETCS 1 kivételével. Az ETCS 1 viszont visszalépés. Ha normális biztbert akarunk akkor minimum ETCS 2 kell, azaz kell a pálya mentén a GSM-R kapcsolat (ha jól tudom folyamatosan), így a mostani térerő gondok is megoldódnak.

Ezért fontos egy olyan kütyü ami GSM-Rre képessé tehető, lehet rajta "rádiózni", telefonálni, adatokat (parancsot is) fogadni, stb. de vonalkódot is olvas, sőt szükség esetén RFID kódot is (chipes bérlet), stb.

Adómemória nem feltétlenül kell a kütyüben, szerintem elég a serveren, ha server nélkül nem tud bizonylatot nyomtatni a kütyü, stb.

A nyomtatóvezérlés, a software módosíthatósága (GSM-R miatt), stb a kérdés a legtöbb Androidos telefonnál, iPhonenál, stb. de MeeGo esetén már nem. És lehet elég stabil hardware-t rendelni.

Ha jól tudom, az Intel egyik partnere már árul egy ideje telefon belsőket OEMek számára, elsősorban a moblin / MeeGo irányra, ezeket össze lehet elég robosztusan rakni, megfelelő optikával pedig a vonaton is leolvasnák a QR kódot. Ugye RFID olvasóval, nyomtatóval egybe szerelve, nagyobb méretű tokban, nagyobb fizikai billentyűzettel (menet közben összerakva), stb. robosztus és tartós eszközt lehetne rájuk építeni.

Ja, és sok az adóhatóság által elfogadott számlázó program elfut rajtuk. (Jó, ehhez Wine is kell)

Tudom, tudom: Ennek a megoldásnak is van egy brutális hátránya. MeeGo, x86, Wine, net elérés? Pár kalauz (vagy a fia) WoWot / CS-t próbálna tenni az új Nintendóra...

poseidon 2011.11.22. 03:10:30

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Én csak azt nem értem, hogy miért nem azután vezették be ezt az 'otthon-nyomtatom-ki-a-jegyemet' rendszert, miután a lecserélték a nintendókat újabbakra? Biztos van már olyan, ami tudja ezeket az új dolgokat?!

Ez a plusz okostelefon nem valami jó ötlet (plusz töltő, plusz kábel, stb.).

Bár a 7-10 éves nintendó is elég gáz... :-(

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.11.22. 04:07:55

@poseidon: Engedelmeddel, ha belegondolsz akkor nem nehéz kitalálni miért volt ez sürgős. Ugyanis sokan várták. Az, hogy nem kell előbb kimenni az állomásra, automatát keresni, stb. az sokak számára előny. Ha ez az előny utasokat szerez vagy segít megtartani akkor fontos és sürgős bevezetni is.

Persze tény, hogy az okostelefonokat is be kellett szerezni, mint az is tény, hogy cseppet sem mindegy, hogy milyet választanak.

Adani 2011.11.22. 08:01:41

@TheElf:

Meg ugye eddig is csak a kivételezettek vehettek jegyet neten, hiszen nem volt mindenhol jegykiadó gép, 2009-ben helyezték a rendszert üzembe, és azóta egy db új jegynyomtató gépet nem raktak ki sehová.

Az okostelefon meg valóban másra is jó lehet, pl. az okostelefonokon már lassan csak sokadrangú funkcióra is, amire kitalálták a mobiltelefont anno, telefonálás. Flottakedvezmény, így akár ingyen vagy nagyon olcsón tudják egymást hívni a vasutasok, nem lenne nagy dolog egy kvázi céges telefonkönyvet fenntartani, és bármi gond van azonnal kikereshető kit kell felhívni és mi a száma. Vagyis ha jön az utas és kérdezi ,hogy miért nem haladunk akkor a kéz széttárásán kívül mást is tehetne a kaller pl. felhívhatná a következő állomást mi a csel, vagy ha mondjuk késésben van a vonat és jelzik az utasok, hogy szeretnének átszállni, akkor oda tud csörögni az állomásra, hogy vannak átszállók, várjanak még. Vagy akár a fordítottja is, hogy ha nincs átszálló utas akkor tud szólni ,hogy nem kell az utolsó vonatnak várni, nincs átszálló utas.

vanek ur 2011.11.22. 08:40:04

@Adani: Látod, mégis csak jó dolog az okostelefon. Különben is, egy fél éve te írtad valamelyik kioszkos poszthoz, hogy vehetne a MÁV okostelefont, mert bontott tégla árban lehet hozzájutni, és akkor lehetne otthon is kinyomtatni a jegyeket. Ahelyett, hogy büszkén hirdetnéd, a MÁV megfogadta egy tanácsodat, azon problémázol, hogy miért így csinálták.

vanek ur 2011.11.22. 08:42:21

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Egyetértek. Képzelem azt a jegyvizsgálót, akinek 1-2 hónapja elmutaogatták kb. 2 óra alatt, hogy higyan működik, azóta pedig most fogta életében először a kezébe a készüléket. Ennek is van trükkje, majd belejönnek.

vanek ur 2011.11.22. 08:47:08

@Tapogatott Kukorica: Mások meg pont ezt hiányolták, mondván az online ellenőrzéssel nem lenne szükség bizonyos korlátozásokra.
Az eddig elmondottak alapján egyébként van online ellenőrzés is, de a mobillefedettség hiánya miatt képes a kódból is kiolvasni minden adatot, ami az ellenőrzéshez kell.

@Chapell: "Fos ez a QR kód amit rányomnak, iPhone, HTC Sensation is csak 5.-6. alkalomra bírja leolvasni legjobb esetben."
Nem tudom, nekem a Samsung elég gyorsan vitte, kb. 10-15 másodpercet kellett csak játszanom vele. Kb. 200 karakter van a kódban, elég összetett. Ez azzal jár, hogy sok pont van benne, ami ráadásul kicsik is. Viszont ez kell ahhoz, hogy akkor is ellenőrizni tudjon, ha nincs online kapcsolat.

Adani 2011.11.22. 09:05:41

@vanek ur:

Az ötlet jó, így is meg lehet oldani ez volt az egyik ötlet, idővel pedig talán ki lehet a Psionokat is váltani, viszont ez valóban a minimál megoldás volt ,de végül is örüljünk neki ,hogy működik. Online kapcsolat pedig kell, ha meg nincs lefedettség nem egy nagy programozói feladat úgy megírni a rendszert, hogy próbálkozzon újra később, manapság már elég jó a mobilnet lefedettség max. néhány percig tartó nethihány lehet (ill. IC kocsikban ,ami le van árnyékolva alapból nehéz befogni a netet).

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.22. 09:50:46

@Chapell:
"Fos ez a QR kód amit rányomnak, iPhone, HTC Sensation is csak 5.-6. alkalomra bírja leolvasni legjobb esetben. "

Én csak egy "csóri" Androidos Samsunggal bírok, de azonnal olvassa.
Sőt próbáltuk úgy is hogy én mozgattam a készüléket, ismerős meg a papírt, szimulálva a vonat mozgását, nem mondom hogy azonnal, de 2-3 mp múlva akkor is vitte.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.22. 09:56:02

@Adani:
"már elég jó a mobilnet lefedettség max. néhány percig tartó nethihány lehet "

Ajánlok egy mobilnet teszt kötutat országunk elszőszámú (nemzetközi) vasútvonalán ahol gyakorlatilag az utazás 50%-ában nincsen hazsnálható mobilnet-térerő.
De lehetne még sorolni a vonalakat. (Győr-Veszprém is "szép" ebből a szempontból pl.)

Adani 2011.11.22. 10:51:43

@Kimérős szaloncukor (Lédig):

A Győr-veszprémen nem is lepődök meg, elvégre hatalmas fák között erdőben megy elég tekintélyes része. Porva-Csesznek körül még térerő se nagyon van tudtommal, egyszer szeretnék is eljutni ide, pont ez lehet a hely varázsa, távol mindentől, még autóval se közelíthető meg tudtommal a mh csak vonattal vagy gyalog ill. biciklivel, se internet, se számítógép, se mobil. Ideális kikapcsolódási lehetőségek egy infósnak, aki nem ritkán nap 24 órájából 25-öt is gép előtt tölt.

A 120-as vonalon a Tápiók környékén van hasonló szakasz, ott foltokban tűnik el a net meg jön vissza kapcsolgat is a telefon a 3G/EDGE/GPRS között. Pár percig nincs net, utána megint van két pillanatig, majd megint eltűnik. A másik ilyen fehér folt Szajol környékén van, a felüljárótól kb. fél percre. Ott van vagy fél perc mikor térerő sincs, ha épp beszélek valakivel mikor odaérek megszakad a kapcsolat. Nagylapos környékén van még egy hasonló.

Ez a 120-as vonal térképe, én azon járok sűrűn. Az adatok a T-mobile lefedettségéről szólnak, ugye szolgáltatónként is lehetnek eltérések.

hallari 2011.11.22. 10:59:45

Majd kiforrja magát. Már az is jó, hogy nem söpörték le az asztalról azzal, hogy ilyen úri huncutság nem kell az Észak-Balkánra. Aztán a kallereket is megtanítják angolul esetleg németül, elkezdik rendberakni a szerelvényeket és állomásokat a rendszert pedig ügyfélbarátabbá teszik és máris felzárkóztunk Európához. Ki lehet ebből a rendszerből többet is hozni, csak akarni kell (az államnak ill. szerveinek is persze). A legjobbakat.

Fanyuvo 2011.11.22. 11:45:58

Motorola DEFY-ket kaptak leolvasásra, ha jól tudom.

szekertabor · provo.blog.hu 2011.11.22. 12:30:56

Eddig abban a tévhitben éltem, hogy a MÁV azért vezetett be ilyen fapados rendszert a saját nyomtatású jegyek ellenőrzésére, mert nincsen még megoldva az online kapcsolat a központi szerverrel. A hozzászólásokból látom, hogy az okostelefon kapcsolódik a központhoz. Akkor viszont miért szólnak a jegyek konkrét vonatra és utasra? A kaller beolvassa a QR kódot, és a rendszer a továbbiakban már nem engedi még egyszer érvényesíteni, hanem kiírja, hogy hol és mikor érvényesítették. Ez lenne a normális, nem pedig a most bevezetett hülye tökölődés.

vanek ur 2011.11.22. 12:52:54

@szekertabor: Konkrét utasra azért szól, mert előfordulhat, hogy ugyanazon a vonaton többször is ellenőriznek. Ha névre szól, másnál nem lehet egy másolat ugyanabból a jegyből. A külföldi vasutakon is névre szól az otthoni jegy, ez a bevált gyakorlat.
Vonatra azért szól, mert másképp nem lehet azt megoldani, hogy utazás után ne váltsam vissza azonnal a jegyet, ha nem ellenőrizték. (A pénztári jeggyel legalább vissza kell menni valahogy a kiindulási állomásra, és személyesen leadni a jegyet.) Az igen utasbarát külföldi vasutak ezt általában úgy oldják meg, hogy az otthon nyomtatott jegyet nem lehet visszaváltani. Ez esetleg jobban tetszik?

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2011.11.22. 13:08:25

Most az komoly, hogy okostelefonnal olvass le a kódot a kaller?
Édes istenem ... évi 200 milliárdból erre futotta?

ergerberger 2011.11.22. 13:38:55

Miért nem lehet egy kibaszott szám-betű kódot (is) nyomtatni, amit a kalóz a beszkennel a csipás szemével es kis kezével bele tudja gépelni a Psionba?
Miért kell ezzel az idegenszívű QR-kóddal meg a kamerával perverzkedni? Vágom, hogy trendy meg az infós hülyegyerekeknek bizsereg tőle a prosztatája, de akkor is egy állatság erre a célra.

guy2 2011.11.22. 13:41:19

Ez jó ötlet. Egyébként a QR kód leolvasását nagyban megkönnyíti, ha bekapcsolja az ember a led-et, bár nem tudom, van-e led a máv-os leovasó-telefonban. Ha androidos, akkor szerintem könnyedén lehetne akár bluetooth-on is csatlakoztatni egy jegynyomtatót, így kiválthatóak lennének a PSION-ok.

Közbiztonság Szilárd 2011.11.22. 14:04:54

Nem nyögve nyelősen, hanem nyögvenyelősen. Tudod, átvitt értelem meg ilyenek.
Tűéles meg magyarul nem létezik. Borotvaéles igen.
(A tű ugyanis magyarul nem éles, hanem hegyes. Angolul mindkettő (éles, hegyes) sharp, innen, és valami magyarul és angolul sem tudó barom hatására terjed ez a verzió.)

ZBR 2011.11.22. 15:46:12

@zero:
Több mint 7000 kilométeren jár a vasút, úgy, hogy az utasok jelentős részét ingyen/jóárasítva viszik. Úgy mellékesen.

@guy2:
még egyszer, a egy jegynyomtatónak rendszernek meg kell felelnie a jogszabályi előírásoknak, ezért ez nem ilyen egyszerű. Azon kívűl, én személy szerint nem vagyok meggyőződve, hogy a BLuetooth kapcsolat olyan megbízható lenne. És ha bizony a nyomtatóval nem sikerül összecsatlakozni, az nem túl jó.

@ergerberger:
A Psionnak nincs online kapcsolata, ahogy már mondtad. Ha a jegyvizsgáló a vállára veszi, és azután veszik meg a neten a jegyet, a Psion nem fogja érteni. Amúgyis brutális lenne feltölteni az összes aznapra eladott jegy kódjával.
De, ettől még lenne értelme a betű-szám kombónak, ha nem tudja beolvasni az okostelefonnal, akkor lehetne ez a B megoldás.

Adani 2011.11.22. 15:57:50

@zero:

Évi 200 milliárd a vasútteljes költsége benne a van a vasutasok bére, a gázolaj meg az áram ára, ami viszi a vonatot, a papír, amire a jegyet nyomtatják stb. Ténylegesen tudom mennyibe került a dolog ,de semmi baj vele, egyszerű és működő megoldás a problémára.

Kifejtettem már, hogy tonnaszám vásárolva (nagy tétel) milyen olcsón adja akármelyik szolgáltató az alap okostelefonokat is, flottakedvezménnyel (egymást olcsón vagy akár ingyen hívhatják).

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.22. 18:45:35

@vanek ur: Én azt nem értem, hogy miért zavarja az embereket, hogy névreszóló a jegy? Eddig utazott bárki is úgy, hogy félúton leszállt, majd odaadta egy felszállónak a jegyet?

@ergerberger: Ahhoz elég hosszú kód kéne, hogy térerő nélkül is lehessen ellenőrizni a jegyet.

@guy2: Meg az se árt, ha nem vázlat üzemmódban van a nyomtató. És gondolom mindenki A4-esbe nyomtatja a jegyet, ahogy az elő van írva!

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.22. 18:59:45

@Peti817172M: Ahhoz, hogy a QR kódot számokkal és betűkkel leírjuk, 1066 karakteres kód kéne. De ha mondjuk a 256 karakteres kódtábla összes karakterét fölhasználjuk, akkor is 667 jegyű kód kéne.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.22. 19:02:17

Amúgy az az érdekes, hogy a PC-khez való vonalkódolvasó progik nem tudják leolvasni, még akkor se, ha közvetlenül képernyőmentésből/képfájlból csinálom.

Szerintem egyszerűbb lenne, ha két kisebb QR kódot nyomtatnának a jegyre, és külön-külön dolgozná fel a gép.

Adani 2011.11.22. 21:06:30

@vanek ur:

Ott az infó is, hogy 52 millióba került és 1450 okostelefont (Motorola) tartalmaz.

Azaz durván 38 ezer/telefon, ami egész korrekt ár, és számoljuk bele, hogy ki kellett fejleszteni a rendszert, integrálni a jelenlegibe, szükséges informatikai háttér is kellett hozzá, Androidos progi is stb. Így nem is vészes ennyiért.

pbence 2011.11.22. 21:21:26

@Peti817172M:
Valamit nem csinálsz jól, nekem gond nélkül sikerült leolvasni. Egyébként egy 640 karakteres kód, csak a 16-os számrendszer számjegyeivel (0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E).

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.22. 22:49:42

@pbence: Melyik szoftver?

Amúgy ha biztosítva lenne megszakadás nélkül az online kapcsolat, akkor elég lenne a CIV kódot beütni a gépbe és csá. De akár a jelenlegi rendszernél is megoldhatnák, hogy ha van térerő, akkor a CIV kód bepötyögésével is ellenőrizhető legyen a jegy.

pbence 2011.11.22. 22:55:00

@Peti817172M:
Google Chrome-hoz töltöttem le, ez a bővítmény: chrome.google.com/webstore/detail/fdbaidolhfnecgiloehbailojonjaloa
Képeket két kattintással dekódol, bár én rendesen körbevágtam a printsreent, nem tudom, hogy csak úgy felismerné-e egy nagyobb képen.

Ez a CIV-kódos dolog jó ötlet, de szerintem a MÁV-nál is gondoltak rá. Ugyanis - ahogy a levélben is írtam - az okostelefon először valamilyen kódot kér, amelyik lépést ki lehet hagyni. Valószínűleg ide be lehet ütni ezt a kódot, és akkor azzal is tud dolgozni. Csak ehhez tényleg kellene állandó kapcsolat.

pbence 2011.11.22. 22:59:01

@pbence:
Ja igen, azt elfelejtettem, hogy ez a cucc csak akkor működik, ha valahova fel van töltve a kép, szóval elég komplikált, de én kíváncsi voltam. Azt nem tudom, hogy van-e egyszerűen használható szoftver ehhez...

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.23. 01:58:20

@pbence: Nekem hibaüzenetet ad, pedig pixelre pontosan kivágtam a kódot és minden kocka 8x8 pixel. Igaz nem töltöttem fel, csak egyszerűen megnyitottam a Chrome-mal, aztán jobb gomb és dekódolás.

VJVMan 2011.11.23. 09:32:30

A kollégák persze, hogy panaszkodnak, mert minden újítás miatt panaszkodnak. Meg kell tanulni, meg kell érteni, és kis rutinnal már nem lesz semmi gond sem a telefonnal, sem a géppel írt utasleadásival.

A gond inkább az, hogy több telepállomáson is úgy van kitalálva a rendszer, hogy a vonaton, csak a vezető jegyvizsgálónál van szolgáltai telefon. Így, a jegyvizsgáló nem tudja kezelni az új internetes jegyeket. Ez pl. egy elővárosi vonatnál, két egység Flirt-nél már komoly gondot okozhat.

Az MJR gép pedig ahogy már leírták nem alkalmas QR kódok leolvasására...

Én inkább úgy fejleszteném tovább a rendszert, hogy a vonat terhelési kimutatásokat ne papíron, hanem digitálisan lehessen megcsinálni, mert az eszement dolog, hogy egy terhelő 4-5 oldal és ezt minden vonatnál meg kell csinálni. Egyszerűbb volna, egy hasonló QR kódos rendszer, csak beolvasni a kocsikat, a mozdonyt és beküldeni a központba, ami megjelenik a vasúti rendszerben.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.23. 09:34:35

@VJVMan: @vanek ur:
"Meg kell tanulni, meg kell érteni, és kis rutinnal már nem lesz semmi gond "

Örülök, hogy mások is így látják.

A kritikusok, mikor elkezdtek autót vezetni, vajon egyből hibátlanul, magas rutinnal tették?

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.23. 09:49:08

@Peti817172M:

Amit te CIV kódnak hívsz az egy CIV felirat és egy tőle független, a pénztárgépen egyedi, de minden gépen egyszer előforduló kód.
Azaz olyan mintha az autókat csak a rendszámuk számsor részével próbálnád egyedileg azonosítani.

Adani 2011.11.23. 11:39:58

@VJVMan:

Az ötlet nem rossz, sőt ez alapján lehetne akár pontos kimutatást is csinálni ,hogy melyik vonaton hányan utaznak. A kevésbé kihasznált vonatokra meg lehetne olcsóbban adni a jegyet, mintegy ösztönözve az utast, hogy ha teheti inkább azzal menjen. Ha már az otthon nyomtatott úgyis vonatra szól.

pbence 2011.11.23. 20:09:47

@Kimérős szaloncukor (Lédig):
Nem értem, milyen pénztárról beszélsz, amikor otthon nyomtatott jegyekről van szó.
Az otthon nyomtatott jegyen is van egy CIV felirat, és mellette egy 12 számjegyű kód. Ez a jegy egyedi kódja, olyasmi, mint a kioszkos átvételnél a 10 számjegyű, egyértelműen beazonosítható a rendszerben.
Az okostelefon is kiírja ezt a kódot a QR-kód beolvasása után, de valamilyen kód bevitelére is van lehetőség a QR beolvasása előtt, valószínűleg ezt lehet oda beírni.
Erre gondolok/gondolunk:
e5tv.hu/jegy.gif

pbence 2011.11.23. 20:17:14

@Peti817172M:
Az lehet a gond, hogy nincs feltöltve, mert szerintem ez a program online dolgozik, nem a gépeden van a dekódoló, hanem a szerverükön, és így nem tudja elérni a képet. Amúgy nem kell annyira nagyon pontosan kivágni, ezt pl. simán olvassa már:
e5tv.hu/qr.gif

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.23. 23:48:40

@pbence: Most már jó. A mozillás addon is dekódolja. Még ezt is:

imagerz.com/QEEQCktvAwMGBwgbRQVR

ako-ako 2011.11.25. 14:17:07

Bp-Kiskunhalas között probalkoztam otthon nyomtatott jeggyel.
- K(alauznö): kerem ajegyeket!
(mutatom az a4-es lapot)
- K (olyan kepet vag, mintha erettsegin a szovjetunio törtenetet huzta volna): - jaaaaj, neeeee, egy utasnak mar volt ma ilyen, meg is szenvedtem vele, de nem sikerült! Adjon egy szemelyit.
összehasonlitotta a születesi datumom es a nevem a nyomtatott jeggyel es visszadta.
Tehet jo esellyel meg se probaljak ellenörizni a jegy ervenyesseget.

Adani 2011.12.04. 20:40:36

Ma kipróbáltam én is az otthon kinyomtatott jegyet. A kallernéni egy pillanatra lefagyott mint a Windows mikor odaadtam az A4-es lapot. Felszálltam egyik hátsó ajtónál mentem hátrébb helyet keresni, menesztett vonat indult erre ránk szólt ,akik mentünk ,h mutassanak csak előbb jegyet. Én megálltam és odaadtam neki az otthon kinyomtatottat. Miután sikerült ismét bebootolnia (pár mp) fogta a mobiltelefont és hosszú percekig szenvedett vele, de végül sikerült leolvasnia a kódot, elkérte a személyit megkérdezte, hogy név, születési dátum. Mondtam neki ellenőrizte a személyin és a papíron lévővel és további jó utat kívánt.
süti beállítások módosítása