MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

22-es csapdája

2011. november 12. - Vittore.

Attila megtapasztalta a MÁV rugalmatlanságát, hiszen úgy járt, mint a viccbeli nyuszika, akit végül is azért vertek meg, mert nem volta rajta sapka.

Attilát persze nem verték meg, csak azon akadtak fenn a kalauzok, hogy Ő Hajdúnánás-Vásártér megállóban szállt fel, míg a bérlete Hajdúnánásig szólt csak. A következő bérletvásárlásnál viszont a pénztáros nem akarta kiadni a Vásártéri bérletet, mert Attila Hajdúnánáson lakik.. Az, hogy a Vásártér megálló Hajdúnánás része, nem tudtak túllépni.

Íme a levél:

Üdvözletem!

Szeretném megosztani veletek, hogyan szívatnak a MÁV-osok, akiknek semmi sem jó.

A probléma forrása: városomban két megállóhely is van. Diák bérletemet megvettem Hajdúnánás és Debrecen között, amit probléma nélkül használtam, míg egy kalauz meg nem akart büntetni, mert a Hajdúnánás-Vásártéri megállóban szálltam fel, nekem meg Hajdúnánástól érvényes a bérletem. Megbüntetni nem tudott, mert abban a megállóban nem lehet jegyet venni, ezért megvetette velem egy megállóra a jegyet, annak ellenére, hogy 50 km-es bérletet fizettem és még így is csak 48 km-t utaztam volna.

Tanulva az esetből, következő hónapban Hajdúnánás-Vásártér és Debrecen között akartam bérletet venni, amikor is a jegykiadó elkérte a diákigazolványomat, hogy tényleg jogosult vagyok e diák bérletre. (Kérdem én, mi van ha másnak veszem a bérletet? Vagy ha magamnak veszem, és nem vagyok diák, úgyis megbüntetnek, akkor minek tartja fel
a sort?) Amikor látta, hogy érvényes a diákigazolványom, mondta, hogy Vásártértől nem ad bérletet, mert az igazolványom szerint nem ott lakok. (Mutasson nekem valaki egy fővárosi diákigazolványt, amiben Budapest-Nyugati pályaudvar szerepel lakcímként.) Nem tudtam megértetni vele a dolgot, átmentem másik jegykiadóhoz, ott kiadták végre a bérletem.

Naivan gondoltam, most már biztonságban vagyok, amikor egy újabb kalauzzal össze nem hozott a sors, aki szintén büntetni akart, ezúttal azért, mert az áll a bérleten, amit az előző kalauz kért. Neki is feltűnt, hogy nem Hajdúnánás-Vásártéri lakos vagyok. Nem bírta
felfogni, hogy Hajdúnánás-Vásártér nem egy másik város, bizonyítsam, hogy ugyanarról a városról van szó. Erőteljes fellépésnek köszönhetően most az egyszer nem büntetett meg, de legközelebb tudnom kell igazolni. (Magyarország térkép megfelel?)

Ilyenek ezek a MÁV-osok. Áldom az Istent, amikor egy értelmessel kerülök össze, nem pedig olyannal, aki 31-én délután megkérdi, hogy erre a hónapra kérem e a bérletet.

Attila

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr863372667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Törzsgyökeres szentesi 2011.11.12. 14:34:16

Anyám borogass, ilyen ökröket..

Alensha 2011.11.12. 16:19:02

eddig ez a legjobb sztori...

laza cs 2011.11.12. 17:48:35

Szia!Amit ajánlani tudok írsz 1 kérvényt pl:a lakóhelyedhez H.Nánás-Vásártér van közelebb és ezért innen veszed igénybe a tanuló havibérletet.Ezt a kérvényt átadod a pénztárosnak.Ő díjmentesen kiállít 1 igazolás nyomtatványt amibe bele írja:H.Nánás-Vásártér-
Debrecen és így már senki nem fog veled kötekedni.

lyken 2011.11.12. 19:06:51

@laza cs: Mi a tökért kell kérvényt írni? Nem lehetne inkább azt, hogy a kalauz ismerje azokat a helyzeteket amiket le kell kezelnie?

Mivel Hajdunánás nem Tarany, Csurgó, Bolhás vagy Kaszó, így talán egy viharsarok környéki kallernak illene ismernie és nem az utast kéne szivatni keresztbe-hosszába.

tucsokeshangya 2011.11.12. 19:21:19

A szabályokat nézve, ez valóban a 22-es csapdája. A MÁV-START Zrt. szabályait nézve... Én is Startos vagyok, de már én is azon a ponton vagyok, hogy sóval behinteni, felszántani.
Szélmalom harcot folytatok néha én is a saját kenyéradómmal. Egy kollágám szavait idézve: élj úgy, hogy neked jó legyen!
Vagyis nincs más megoldás, állandó harcot folytatni, küzdeni, megoldani, hogy nekem jó legyen...

mildi 2011.11.12. 19:26:16

és még hány ilyen van az országban! pl bácsalmás-almás mh (a falu alsó vége)
máv illetékeseket cseszegetni, rendezzék végre a szüsz-ben, ill. díjszabás mellékleteként szerepeltetni az egy közig alá tartozó, de vasútföldrajzilag külön megállóként szereplő helyeket.

Kapitányság 2011.11.12. 20:01:26

És vajon Budapesten belül mi a helyzet? Pl. ha valaki Bp-n lakik és Vácra jár tanulni? A lakhelyéhez legközelebb eső állomástól válthat bérletet?

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.12. 21:11:45

@Kapitányság: Még spékeld meg azzal, hogy BB-t használ :)

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.12. 21:26:56

@Kapitányság:
Nekem volt fővizsgáló (!) aki belekötött a Zuglóig érvényes bérletembe. Elkérte hozzá a diákigazolványt. Rajta a lakcímem irányítószáma: 114X. Azt mondja: szabálytalan ebből ő nem tudja megállapítani hogy zuglói vagyok. Mondom, neki a XIV. kerület Zugló ha másból nem, a 14-esből láthatja az irányítószámon.
Szerinte ez akkor is kevés és most a jóindulatán múlik hogy nem bűntet meg.Amint tudok csináltassak igazolást.
Nem csináltattam...

Kapitányság 2011.11.12. 21:44:00

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Hát ez kész...Inkább nem is kommentálnám...

Snake 2011.11.12. 22:23:59

Nekem megvolt a Budapest Bérletes kombináció:
-Kérnék egy tanulóbérletet BP-ig és hozzá egy tanuló BB-t
-Diákigazolványt kérnék (majd diákot megnéz, jegyet nyomtat, árat mond)
-Ez sok, xy Ft-nak kéne lenni
-Nem, ennyi az.
-Namármost Kelenföldig a bérlet x Ft, a Budapest Bérlet pedig 3850.
-Csak a déliig adhatok bérletet, mert csak a lakóhely és a tanintézmény közé vehet olyat
-??? Egyrészt ha a bérletet BB-vel együtt adja ki, akkor Kelenföldig kell adnia. Meg egyébként is vehetek Kelenföldig bérlete, mert az is Budapest.
-De nem!
-Jó, akkor sztornózza a jegyet
-(morog, mert plusz munkát csináltam neki)

A másik pénztárnál szó nélkül kiadtak mindent (csak a jegyről hiányzik a BKSZ felirat, tehát ha mégis a Déliig utaznék és követni akarom a szabályokat, akkor Kelenföldön át kéne szállnom, (sőt, még valamit csinálnom is kéne, hogy új utazásnak minősüljön a következő szakasz) mert ugye 1 utazás 1 jegy...

pbence 2011.11.12. 22:52:59

Nevetséges! Szerintem mondjuk nem kell az idióta pénztárosokkal foglalkozni. Én már rájöttem, hogy érdemes elkerülni őket, és amit lehet, neten veszek meg. Tudom, ez sok esetben nem megoldás, de jobbat nagyon nem tudok - azon kívül, hogy természetesen minden ilyen esetet egy panasz kövessen.
(Azért mondjuk szerencsésnek mondhatom magamat, mert ilyen extrém esettel nem találkoztam, hogy csak azért sem akarta kiadni a jegyet/bérletet úgy, ahogy kértem.)

Emlékeim szerint az ÜSZ így szabályozza ezt: a lakhelyhez illetve a tanintézményhez legközelebb eső vasútállomás. Ezen már 5 éve is röhögtem. Nyilván az összes pénztáros, jegyvizsgáló, ellenőr rendelkezik utcaszintű Magyarország térképpel, és ezt tudja ellenőrizni. Arról nem is beszélve, hogy a legközelebbi lehet távolság alapú is, és idő alapú is. Ez az ÜSZ nagy hibája, na de mindegy.
A másik szabály, hogy ha nem állapítható meg egyértelműen a diákigazolványból a kedvezmény jogossága, akkor igazolás kell. Nyilván ez akkor áll elő, hogy ha az adott településen nincs vasútállomás, hiszen annál egyértelműbb nem is lehetne a helyzet, mint hogy a vasútállomás neve tartalmazza a település nevét. Itt viszont a kedves vasúti munkavállalók túlbuzgásáról van szó, erre nem lehet rákenni, hogy rossz a szabály. Szépen panaszt kell beküldeni, hátha egy idő után az ilyen már nem dolgozik a cégnél.

JohnHenry 2011.11.12. 23:25:51

ezt az elcseszett országot... :-D

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.12. 23:33:45

Nézzük a dolgot logikusan:

Adott egy vidéki diák, ki Bambarecsekfalván lakik, és Buapesten tanul.
Bambarecsekfalváról napi két vonat jön Budapestre. Menetidő 3 óra 48 perc.
Bambarecsekflvától 2 km-re, a Budapesttel ellentétes irányban van Majomjákos, ami egy nagy és forgalmas állomás. Innen 20 percenként megy IC Budapestre. Menetidő 1 óra 12 perc.
Majomjákos és Bambarecsekfalva teljesen egybe van épülve, de közigazgatásilag két különálló település.

Tehát a tanuló nem jogosult Majomjákostól tanulóbérletre.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.12. 23:39:57

@Snake:
"csak a jegyről hiányzik a BKSZ felirat, tehát ha mégis a Déliig utaznék és követni akarom a szabályokat, akkor Kelenföldön át kéne szállnom, (sőt, még valamit csinálnom is kéne, hogy új utazásnak minősüljön a következő szakasz) mert ugye 1 utazás 1 jegy... "

Nem.
A vasút elfogadja BKSZ csatlakozó menetjegyként a BKSZ határállomástól érvényes, ám BKSZ megjelölés nélküli menetjegyet is.
Persze elvileg BKSZ megjelöléssel kell kiadni, de főleg statisztikai célokat szolgál.

vanek ur 2011.11.13. 06:21:46

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A tanulóbérlet szabályait a 85/2007. (IV. 25.) kormányrendelet határozza meg, miszerint "a lakóhely (tartózkodási hely) és az oktatási intézmény között kedvezményes bérlettel," utazhat a diák. Továbbá "Az utazási viszonylat megállapítására a diákigazolvány, illetve a szolgáltató által kiállított igazolvány szolgál." Ugyanitt van a külön igazolás kérdése.
Az üzletszabályzat ezen annyit pontosít, hogy
"a lakóhelyhez (tartózkodási helyhez) legközelebb fekvő vagy legkedvezőbben megközelíthető vasútállomástól (megállóhelytől) a tanintézethez (gyakorlati képzés helyszínéhez) legközelebb fekvő vagy a legkedvezőbben megközelíthető vasútállomásig (megállóhelyig" válthat bérletet. Ezt viszont ember legyen a talpán, aki ellenőrizni tudja, vagyis elég értelmetlen.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.11.13. 07:51:26

Madjarország nem Japán, de a máv örök :) A vicc 1964-es :)
A dabasi Józsi bácsi nyert egy bérletet Tokióba az olimpiára. Bemegy Dabason az állomásra:
Kérek egy jegyet Tokióig.
Én csak Budapestig tudok adni.
Pesten ugyanez a kérés.
Én csak Moszkváig tudok adni.
Moszkvában ...Vlagyivosztokig kap jegyet, onnan Tokióig.
Nagyon jól érzi magát az olimpián, de végig izgul, mi lesz hazafelé.
Tokióban az állomáson odamegy a pénztárhoz:
Kérnék egy jegyet Dabasra.
A pénztáros hölgy: Alsóra, vagy felsőre?

ugyan_pityu! 2011.11.13. 08:40:40

Hálát adok az égnek, hogy soha nem kell vonattal közlekednem...
Például az ilyen mondatokban is maximum az igekötőket meg ragokat értem:

"A vasút elfogadja BKSZ csatlakozó menetjegyként a BKSZ határállomástól érvényes, ám BKSZ megjelölés nélküli menetjegyet is. "

Arentiro 2011.11.13. 09:48:12

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Én tudom a megoldást! Meg kell akadályozni, hogy autóval (vagy bármilyen más közúti közlekedési eszközzel) juthasson el Bp-re, így kénytelen lesz igénybevenni a Bambarecsekfalváról induló vonatot. Na?
Az a szomorú, hogy az ilyen "megoldásokat" a MÁV veztői 100%-ban komolyan gondolják.

hipokrita 2011.11.13. 09:50:05

Bár sosem jártam ott, egyértelműen látszik a Google Maps-on is, hogy Hajdúnánáson két megálló van. Egy olyannak, aki a Béke utcában lakik pl., az is egyértelmű, hogy melyik van közelebb. Ugyanez áll mondjuk a Szabó Dénes utca lakóira, akiknek a másik állomás esik útba.
És akkor csodálkoznak, hogy nálunk mindenki, aki teheti, menekül a vasúttól...

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.13. 14:42:52

@ugyan_pityu!:
"A vasút elfogadja BKSZ csatlakozó menetjegyként a BKSZ határállomástól érvényes, ám BKSZ megjelölés nélküli menetjegyet is. "

Nem akarlak megbántani de ez egy értelmes magyar mondat...
Azt jelenti, hogy a vasút elfogadja BKSZ csatlakozó menetjkegyként azt a jegyedet is, ami a BKSZ határállomástól érvényes, de nincs rávésve, hogy BKSZ.

ugyan_pityu! 2011.11.13. 15:59:57

@Kimérős szaloncukor (Lédig):
Oké, és mi az a bksz?
De egyáltalán nem sértesz meg ezzel, lövésem sincs a vasutas szlenghez...
: )
Mindenesetre nagyon boldog vagyok, hogy nincs közöm a Mávhoz, és remélem nem is leszek soha rászorulva, hogy velük közlekedjek. Kb kétszer-háromszor mentem az utóbbi 10 évben vonattal, és mellbevágó élmény volt, minden tekintetben. Iszonyú mocsok mindenhol (váróterem, állomás wc, vagon), tahó gyopár mávosok (jegyárustól kalauzig), és még egy kis késés is. Együtt érzek mindenkivel, aki rá van kényszerülve, hogy velük utazzon.

pityu

Reggie 2011.11.13. 16:16:02

@ugyan_pityu!: Szamodra teljesen mindegy, hogy mi az a BKSZ, mert azzal es anelkul is elfogadjak a csatlakozo menetjegyet. :)

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.13. 16:40:12

@ugyan_pityu!:
Ez nem vasutas szleng, hanem egy szolgátlatás neve...
Ez tulajdonképpen olyan mintha elszörnyűlküdnél a HDMI csatlakozós FULLHD LED tv-n.
Ha nem érdekel/nem érint mi az akkor nem kell tudnod, ha érdekel és érint is a dolog, akkor úgyis tudod, vagy utánanézel...

Én magam rendszeresen utazok vonattal és igen csekély számban találkozok bunkó vasutas dolgozóval legyen az kalauz vagy pénztáros.
Ellenben sajnos szinte nincs olyan utazásom, ahol legalább egy tahó utastárssal ne hozna össze az ég.

Amúgy statisztikailag igazolhatóan az általános szidást, sztereotípiákat olyanok szájából hallom, akik be is vallják, hogy életükben 2x ültek vonaton.
Ismerősöm is félvállról fröcsögött bunkó kalauzokról, tahó mávosokról, koszos redvás vonatokról, aztán kiderült, hogy 10 éve nem ült vonaton.
Egyszer elvittem vonatozni személyvonaton, végén ő kért elnézést tőlam, "nem gondoltam volna hogy ennyit változott".

Persze vannak hibák, van még min javítani, de ezt a félvállról fikát nehezen bírom elfogadni...

ugyan_pityu! 2011.11.13. 19:22:02

Tök igazad van, félvállról fikáztam. Nem kényszerülök naponta mávval utazni, ezért persze, hogy a véleményem nem mérvadó.
De hidd el, nem túloztam egyáltalán. Pár évente van 1-2 vonatutam, ezekből szűrődött le a véleményem.
Ahhoz tudnám hasonlítani, mintha Te egy étteremben azt tapasztalod, hogy büdös van a WC-ben, a pincér tahó, az étlap átláthatatlan a sok plusz költség meg kiegészítés és függelék miatt, aztán rendelsz, és az ígért 20 perc helyett 1,5 óra múlva kihoznak valami csoffadt kaját, ami még csak nem is ízlik.
Persze, nem maradtál éhes, de azért nem ezt vártad. Ugyanezt tapasztalod pár év múlva újra, úgyhogy magadban elkönyveled, hogy ez az étterem úgy szar ahogy van.
Na persze, ha ezt társaságban szóvá teszed, akkor meg azt kapod, hogy "Persze vannak hibák, van még min javítani, de ezt a félvállról fikát nehezen bírom elfogadni... "

Hát így vagyunk mi, a máv és én.
: )

Adani 2011.11.13. 21:17:50

Vannak ilyen fontoskodó kallerek ,akik, azt hiszik ő most a kiskakas a szemétdombon meg ugye tudja, hogy nem valami csúcsmeló amit végez és kiélvezi azt a kevés hatalmat, ami adatott neki. De hát nem kell hagyni magunkat.

A pénztáros meg ne kérdezzen, max. figyelmeztessen ,de adja ki, amit a vevő kér, elvégre az sehol sincs leírva, hogy mindenki csak magának vehet jegyet vagy bérletet.

Szép lenne ha mondjuk egy maglódi diákkal játszaná el ezt, aki maglódi nyaraló mellett lakik és ott van bérlete, hogy maglódi ott nem szállhat le. Vagy pl. Hódmezővásárhelyen is van két állomás vagy Szeged-Rókus és Szeged.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.11.14. 17:49:09

@Snake: Az érdekes, a BKSZ tudtommal Tétényligetig érvényes (nekem legalábbis mindig onnantól adják a jegyet, mikor kiegészítőt kérek).

vanek ur 2011.11.14. 19:26:22

@SomyTomy: Attól függ, merre utazol. Ha Tatabánya felé, akkor Kelenföld a határ, ha Székesfehérvár felé, akkor viszont valóban Tétényliget.

EIdk (törölt) 2011.11.27. 17:00:59

@laza cs: Írjak kérvényt azért, mert a 8 általánossal (sem?) rendelkező kalauz nem ismeri a térképet, hazáját, vagy ami rosszabb: az útvonalát, amin szolgálatot teljesít? Na ne máááá'
süti beállítások módosítása