MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Vonat helyett autóval

2011. november 07. - Vittore.

PonDrow nevű olvasónk a gyorsbeküldővel küldte el történetét. Cegléden várta a vonatot, amikor kiírták, hogy a vonat fél órát késik. Ekkor ők úgy döntöttek, hogy nem a késő vonattal, hanem a 10 perccel korábban érkező másik vonattal utaznak majd.

Ahogy eltelt újabb 20 perc, kiderült, hogy a második vonat is fél órát késik, míg az eredeti, már egy órát. PonDrow-ék ekkor ültek kocsiba, a sajátos utastájékoztatás miatt 20 perces késéssel.

Íme a levél:

Sziasztok,

a MÁV utastájékoztatás ma (2011.09.22) ismét kitett magáért. A reggel Ceglédről 5:28-kor induló vonatra kiírt 30 perces késést. Rendben, akkor a 20 perc múlva - Szolnokról, ugyanonnan, mint a másik- 5:48-as indulású vonattal megyünk. 5:45-kor közölte, hogy az 5:48-as fél órát késik, az 5:28-as késését pedig egy órásra módosította.

Amennyiben a Szolnok-Cegléd vonalon történt valami, és tudta, hogy EGYETLEN vonat sem fog időben érkezni/indulni onnan, miért nem azt közölte egyből? Így 20 perc késéssel voltunk kénytelenek autóba ülni. (Más alternatíva Cegléd-Budapest viszonylaton nincs.)


Ezt a screenshotot már a munkahelyemen készítettem az ominózus vonatokról (a képre kattintva sokkal nagyobb méretben nyílik meg).

Bónusz: Cegléden most az internetes jegykiadó automata (kioszk), csak azt jelezte, hogy rendben kiadta a jegyet, de valójában nem. A tanácstalan utasok sorban mentek a pénztároshoz, aki vetetett velük jegyet, ahelyett, hogy korrektül tájékoztatta volna őket. Így volt, aki az órás késéssel közlekedő vonatra két jegyet is vett.

Köszönjük MÁV, ismét!

PonDrow

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr853360626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vanek ur 2011.11.07. 16:50:34

„Amennyiben a Szolnok-Cegléd vonalon történt valami, és tudta, hogy EGYETLEN vonat sem fog időben érkezni/indulni onnan, miért nem azt közölte egyből?”

Mert bár a Szolnok-Cegléd vonalon tényleg történt valami, „a Budapest-Cegléd-Szolnok-Debrecen-Záhony vasútvonalon Szolnok állomásról 5 óra 00 perckor a Budapest felé közlekedő tehervonat 5. kocsija eddig tisztázatlan körülmények között kisiklott” (forrás: www.mav-start.hu/hirek/archivum.php?xquery=szolnok&mid=14e7ab5f7c3c24), az általában nem rögtön derül ki, hogy milyen következményei lesznek egy ilyennek. Mint később kiderült, Szolnokról Cegléd felé nem lehetett egyik vágányt sem használni, mégpedig órákon át. Viszont reggel fél 7-kor már a hírekben is bemondták, hogy baj van arrafelé.

Ahoj- 2011.11.07. 17:17:42

Milyen jó lesz ha majd a vonatokkal párhuzamos buszokat is megszüntetik: Kecskemét / Veszprém / Fehérvár / Eger, aztán ha valami gebasz van a MÁV-al akkor szopunk egy fél napot, és leáll az élet. A Főnökömnek meg remélem a máv tartja oda a seggét a lába elé.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.07. 19:04:53

Déliben is volt olyan, hogy már 35 perc késésben volt az IC és a táblán még mindig 15 perc szerepelt.

Pretoryan 2011.11.07. 21:49:58

@vanek ur: "Mert bár a Szolnok-Cegléd vonalon tényleg történt valami, „a Budapest-Cegléd-Szolnok-Debrecen-Záhony vasútvonalon Szolnok állomásról 5 óra 00 perckor a Budapest felé közlekedő tehervonat 5. kocsija eddig tisztázatlan körülmények között kisiklott”, az általában nem rögtön derül ki, hogy milyen következményei lesznek egy ilyennek."

1. Nem kell késések kiírásával szórakoztatni a T. közönséget, hanem a szemükbe kell vágni a tényt: Gáz van, előbb értek bringával Peste mint MÁV-val, bár

2. ezt nem biztos hogy bevállalja a MÁV. De amíg ki nem derül hogy meddig nem lehet igénybe venni a "szolgáltatást", egy kedves szőke bársonyos hang bemondhatná minden állomáson, a rádiókban és a TV-ben, néhány portálon kiíratni hogy mi a helyzet, és a T. dolgozó nép mérlegelhet! Bevállalja hogy néhány órát késik a mhelyéről vagy beimátkozza a Ladát (már akinek van ofc.) és felpöfög Pestre.

Már megint ott tartunk hogy nincs kommunikáció az utasok felé, szarnak ők ránk, hogy ezzel többszáz/ezer embernek a munkája válik veszélyessé. Ez a dühítő.

vanek ur 2011.11.07. 22:16:12

@Pretoryan: Egyfelől igazad van, kommunikálni kellene. Másfelől a ceglédiek csak az itt már sokat szídott menetirányítóktól tudhatnak meg bármit is, akik viszont a szolnoki emberktől tájékozódnak. Reményeim szerint viszont a szolnoki emberek elsősorban azzal voltak elfoglalva, hogy a kisiklott vonatot minél előbb eltakarítsák az útból, az információadás lehetett a legkisebb gondjuk.

"Nem kell késések kiírásával szórakoztatni a T. közönséget, hanem a szemükbe kell vágni a tényt: Gáz van,"
Szerinted egy olyan bemondásra, hogy "a vonatok baleset miatt bizonytalan ideig nem közlekednek" - hány felháborodott levél jönne ide a blogra is azzal, hogy "mi az, hogy nem tudják megmondani"?

Egyébként a Start honlapján már háromnegyed 6-kor fent volt a hír, a sajtó pedig újabb 3/4 óra múlva át is vette a hírt.

"Már megint ott tartunk hogy nincs kommunikáció az utasok felé, szarnak ők ránk"
Ha azok az emberek, akik információt tudtak adni, azzal voltak elfoglalva, hogy minél gyorsabban eltakarítsák az útból a kisiklott vonatot, akkor tudod mit: inkább ezzel foglalkozzanak, mint 5 percenként arra válaszoljanak, hogy mikorra végeznek.

Willy 2011.11.08. 05:35:18

@vanek ur: informatikusként sokszor megélem a fent vázolt helyzetet, hogy néhány esetben azt sem tudom mikor lesz megoldás, mert a hiba nem ismert. Azonban szerencsére sok esetben erre nekem nem is kell válaszolnom, mivel erre van az ügyfélszolgálat, aki alternatív megoldást ad és tájékoztat, elindít pótlóbuszt, még akkor is ha 10 perc múlva lesz járható sín. Ezt úgy hívják szabályozás és SLA. Egy ideje nem járok MÁV-al, 10 éve kb. Amennyi közöm van hozzá azzal nekem semmi bajom. Azonban adófizetőként mindannyiunk pénzéből eltartott közösségi közlekedés esetén, azért nincs kihasználva a rendszer, és ezzel veszteséget okoz, mivel kiszámíthatatlan az ELÉG NAGY GOND. Nem kellene elmismásolni. Nem a baleset a gond, az mindenhol van, bűnbakot sem ennél az esetnél hanem az elgondolásnál kell keresni. Ismeretségi körömben van olyan aki Bp-re kénytelen bejárni, vonattal, kb 55 km amit vonatozhat. Havi 3 alkalommal valamiért morgás van. Nem azért a 20 forintért, de ha a fal penészes, és már egy festésen átütött, nem festjük le még egyszer, hanem megkeressük mitől penészes, és akár tégláig leverjük a vakolatot. A MÁV meg ehelyett hightech kütyüket szerel a képzeletbeli falra, ami eltakarja, hogy omladozik.

nullanullahét 2011.11.08. 05:39:23

Most akkor arról szólt a post, hogy valaki a MÁV-nál nem végezte rendesen a munkáját?

Nyilván nekik is olyan megértő főnökeik vannak, mint a panaszosnak.

"Ezt a screenshotot már a munkahelyemen készítettem"

Pretoryan 2011.11.08. 06:37:36

@vanek ur: "Szerinted egy olyan bemondásra, hogy "a vonatok baleset miatt bizonytalan ideig nem közlekednek" - hány felháborodott levél jönne ide a blogra is azzal, hogy "mi az, hogy nem tudják megmondani"?
"

Kifejtem a "Gáz van" mondatot:

"Tisztelt hölgyeim és uraim itt kisiklott egy vagon ekkor, a mentesítés folyik, azonban nem tudjuk megmondani, hogy mikor fognak elindulni a vonatok, kérem a türelmüket, a helyzetről folyamatos tájékoztatást fogunk adni. A vonat pótló buszok szervezésén dolgozunk (majd mikor megérkeznek folyamatosan bemondani hol vannak a buszok)" Ezenkívül pár embert kiküldeni az utasokhoz hogy segítsenek tájékozódni!

Szerintem ennek a hatására ide dicsérő levelek potyognának.

Pretoryan 2011.11.08. 06:39:38

@nullanullahét: mert egy screenshot készítése az már munkakerülésnek számít? Vagy uram bocsá' mintegy 20mp-et töltött azzal hogy összeszedte ezeket az információkat? 2011-et írunk, az internet felhasználása nagyon sok munkakörben inkább hasznos, erről vannak hatástanulmányok is!

PonDrow 2011.11.08. 07:12:25

@nullanullahét: A munkahelyemre 5 perc késéssel érkeztem meg, autóval, ami nem történt volna meg, ha a MÁV azonnal közli, hogy mindenki keressen alternatívát, mert Szolnok felől nem tudni mikor fog vonat érkezni. Erről szól a poszt.

Az a felvetés, hogy a MÁV-nál pont azért nem tudják időben tájékoztatni az embereket, mert akiknek a TÁJÉKOZTATÁS lenne a dolga, éppen kárt mentenek... No comment. :)

@vanek ur
"Egyébként a Start honlapján már háromnegyed 6-kor fent volt a hír, a sajtó pedig újabb 3/4 óra múlva át is vette a hírt."
Vagyis 5:45-kor már lehetett tudni, hogy ez a helyzet. Az interneten. Az állomáson várakozókkal viszont - hogy hogy nem - ezt elfelejtették közölni. Ahogy azt leírtam.
Gratulálok. :)

Black Hawk 2011.11.08. 08:13:33

Nem lett volna egyszerűbb megnézni indulás előtt a vonatinfót, amelyet - a képernyőkép alapján - szemlátomást ismersz, és azonnal autóba ülni?

Plumper_ 2011.11.08. 08:16:02

nálam a vonat szóba sem jöhet. koszos, büdös, lassú, drága. telekocsival megyek vidékre, így töredék áron megúszom a vonatjegyhez képest. szedjék fel a síneket, adják el a vonatokat, számolják fel a MÁV-ot, így megszabadulunk egy hatalmas tehertől, adósságtól, nyűgtől.

Blog.hu-s nickname 2011.11.08. 08:20:26

Vanek Úr!
Ekkora marhaságot már rég olvastam.
Igen bizony, mindennek az idejét meg lehet becsülni (hacsak életében először hárít el hibát valaki), ha van már némi tapasztalat.

Azzal védekezni, hogy aki a hibaelhárításon dolgozik annak bevarrják a száját, meg m@rhaság!

Black Hawk 2011.11.08. 08:22:40

Az mondjuk tényleg gáz, hogy 50-60 kilométereket másfél / két órás időtartamokkal tud abszolválni a tisztelt Vasút, de ez más lapra tartozik. / Nem, nem késés :D /

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.11.08. 08:28:20

Nem egészen értem a problémát. Itt nem az történt, hogy az xxx számú vonatról minden vasutas tudta, hogy húsz perc késéssel fog indulni, hiszen az yyyy számú vonat szerelvénye lesz, ami meg késik negyvenet, vagy a Józsi elaludt, és később lesz mozdonyvezető, stb.

Volt Szolnokon egy esemény. Ők gyorsan megírták Ceglédnek, hogy szerintük egy kis tili-tolival húsz perc alatt legalább valami vonatot ki tudnak küldeni. Ezt Cegléd ki is írta. Majd kiderült (KIDERÜLT, nem eltitkolták az utasok elől, hanem akkor jutott a szolnokiaknak is tudomására), hogy az ötleteik nem váltak be, mégis több lesz, mint húsz perc.

Azért nehogy már a ceglédi vasutas legyen a hibás, amiért a szolnokiak nem távolbalátók, a központi startosok meg nem jós és jövendőmondó végzettségűek!

Azt pedig elég nagy betűkkel föltünteti a netes jegyeladó a fölhasználási feltételekben, hogy a kioszk hibája esetén az utas NE vegyen a pénztrban jegyet, hanem a kódjával szálljon föl a vonatra, a dolgot pedig majd később elintézik.

sh4d0w 2011.11.08. 08:35:18

@Pretoryan: "beimátkozza a Ladát (már akinek van ofc.) és felpöfög Pestre. "

Aztán a Tarlósék hajnali 3-kor bejelentik, hogy nem lehet autóval közlekedeni Büdipesten...

vanek ur 2011.11.08. 08:55:49

@Blog.hu-s nickname: "Azzal védekezni, hogy aki a hibaelhárításon dolgozik annak bevarrják a száját, meg m@rhaság!"

Nem bevarrják a száját. De ha egy hibaelhárításon dolgozol, te is inkább ezzel foglalkoznál, mint hogy 5 percenként arra válaszolj, hogy mikor javul már meg.

vanek ur 2011.11.08. 09:00:10

@PonDrow: "Az a felvetés, hogy a MÁV-nál pont azért nem tudják időben tájékoztatni az embereket, mert akiknek a TÁJÉKOZTATÁS lenne a dolga, éppen kárt mentenek... No comment. :)"

Valószínűleg az, aki leginkább fel tudja becsülni a következményeket, pont a kárelhárításon fog dolgozni. Mindenki más csak annyit tud, hogy siklás volt, és részben vagy egészben, de el van zárva a pálya. Ezzel meg nem vagy kisegítve, mert azt te is látod, hogy nem jön vonat, téged az fog érdekelni, hogy mikor jön.

"Az interneten. Az állomáson várakozókkal viszont - hogy hogy nem - ezt elfelejtették közölni."
Az állomási dolgozó munkaidejében remélhetőleg nem internet nézeget... Viszont valóban hiányzik a MÁV-nál egy olyan kommunikáció, amivel az ilyen zavarhelyzetekről azonnal minden dolgozót lehetne tájékoztatni, akiknek aztán elő lenne írva, hogy az utasokat is tájékoztassák.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2011.11.08. 09:00:17

Azért az megvan, hogy a görögöknél a vasút hasonló mint nálunk?
Német közgizdák kiszámolták, hogy az elmúlt években a görög vasútra forditott pénzből minden utas taxival is eljutott volna a célállomásra azon az áron...

Kb itt tart a magyar vasút is.

vanek ur 2011.11.08. 09:04:59

@Willy: @Pretoryan: Buszos pótlás:

Azt ugye senki nem gondolja, hogy országszerte buszok állnak készenlétben gázolajjal és sofőrrel feltöltve, hogy zavar esetén bárhonnan 10 percen belül akár egy egész vonatnyi utast is elvigyenek.
Egy ilyen készenléti szerződés súlyos milliárdokba kerülne, miközben 95%-ban ténylegesen csak készenlétről lenne szó, vagyis azért fizetnének hogy ott álljon a busz a sofőrrel.

A konkrét esetben meg szintén szeretném megkérdezni, hogy hétköznap a reggeli csúcs elején vajon honnan lehetne kb. 20 buszt szerezni ahhoz, hogy Abony és Monor között pótolják a vonatokat, és mindez mennyi időt venne igénybe.

Kerek négyszög 2011.11.08. 09:23:01

@Kőmíves Kelemen:
"Német közgizdák kiszámolták, hogy az elmúlt években a görög vasútra forditott pénzből minden utas taxival is eljutott volna a célállomásra azon az áron..."

Ezt már a magyar közgazdászok a szárnyvonalakkal kapcsolatban évekkel ezelőtt kijelentették.

De a magyar népnek kellenek a brutálisan drága szárnyvonalak, hát tessék csöndben maradni a szétrohadt állam szétrohadt vasútjával kapcsolatban. Megmaradt egy fél káposzta, és a fél kecske is. Hurrá.

Amíg érzelmi alapon mennek nálunk a gazdasági döntések (választások), addig tessék némán tűrni. Esetleg a józan ész segíthet valamit a jövőben.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.08. 09:24:47

@légycsapó: A magyar népnek azért kellenek a drága szárnyvonalak, mert nincs más!

Nézd meg, hogy Tabról mivel és hogyan lehet közlekedni, ha nem autóval.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.08. 09:27:34

"Így volt, aki az órás késéssel közlekedő vonatra két jegyet is vett."

Ez aztán az üzlet, lenyúlom a modellt :D

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.11.08. 09:29:11

@Willy: ezen az összes utasítás 0-ról való újraírása segítene, ami nagyon sokaknak érdeke lenne, viszont amíg minden öltönyös nagy embert el nem takarítanak és hoznak újakat a helyükre ez sose fog megtörténni és marad minden úgy ahogy van.

PonDrow 2011.11.08. 09:49:52

@vanek ur:
"Valószínűleg az, aki leginkább fel tudja becsülni a következményeket, pont a kárelhárításon fog dolgozni. Mindenki más csak annyit tud, hogy siklás volt, és részben vagy egészben, de el van zárva a pálya. Ezzel meg nem vagy kisegítve, mert azt te is látod, hogy nem jön vonat, téged az fog érdekelni, hogy mikor jön."

Egyrészt. Másrészt viszont az az információ is elég lett volna, hogy "NEM TUDJUK, mikor jön" (e.g.: Bizonytalan ideig a vonatközlekedés Szolnok felől szünetel) EZT ha bemondják azonnal, ahogy a tájékoztatásért is felelős kárelhárítók erre rájönnek, akkor az utasok megfelelően vannak tájékoztatva. Egyébként nem.

"Az interneten. Az állomáson várakozókkal viszont - hogy hogy nem - ezt elfelejtették közölni."
Az állomási dolgozó munkaidejében remélhetőleg nem internet nézeget... Viszont valóban hiányzik a MÁV-nál egy olyan kommunikáció, amivel az ilyen zavarhelyzetekről azonnal minden dolgozót lehetne tájékoztatni, akiknek aztán elő lenne írva, hogy az utasokat is tájékoztassák.

Mondtam én, hogy az állomási dolgozó interneten kapjon információt? :) Azt a mondatot azért írtam, mert az UTASOK csak az interneten kaphattak volna tájékoztatást az esetről (de arról még ott sem, hogy nem tudják, mikor fog elindulni a vonatközlekedés!!). Az, hogy a vasutasok egymás között ezeket az információkat milyen módon továbbítják, nem boncolgattam, még csak nem is utaltam rá. Csak te. Nyilván azért, mert vasutas vagy és mented a menthetetlent.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.08. 09:54:12

@PonDrow: Meg azért 2011-ben már akad CB rádió, telefon, anyámkínja, amik segítségével a kisiklott kocsi mellől is tudnak információt adni az ott levők.

Nettó beleszarás ez a MÁV részéről.

Metal_Storm 2011.11.08. 09:56:01

Azoknak, akik úgy gondolják, hogy a MÁV helyesen járt el, amikor nem tudta megmondani előre, hogy mennyit fog késni, holott tudták, hogy kisiklott egy vonat és ráfeküdt a másik vágányra, picit segítek. Nem vagyok MÁV szakember, csak egy szerencsétlen mezei mérnök.

Bármilyen vagonhoz minimum 40 tonnás emelőképességű útdaru kell. (a vasúti daru nehezen jöhet szóba, mert épp nincs járható vágány) Még ha 10 percre is áll a MÁV saját útdaruja, hogy elmenjen emelgetni, akkor is sok idő, míg mindent leemelnek. Ezt követően, még ha nem is sérült a vágány meg kell vizsgálni. Ez nem 2 óra...

Tehát ki lehet írni, hogy 240 percet késik... Ennyi. Nem kell agysebésznek lenni. Amit természetesen a műveleti vezető (aki irányítja a műszaki mentést) az is tisztában van, sőt kommunikál az állomásokkal is.

Kis sajtcetli Mariskának, hogy vigye az információhoz.

PonDrow 2011.11.08. 09:56:58

@vanek ur: "Nem bevarrják a száját. De ha egy hibaelhárításon dolgozol, te is inkább ezzel foglalkoznál, mint hogy 5 percenként arra válaszolj, hogy mikor javul már meg. "

Akkor mondja azt, hogy NEM TUDJA megmondani, leghamarabb 1-2-3 óra múlva tudja megbecsülni, addig nem megy itt vonat keresztül. EZT kellett volna csak közölnie a kármentőknek az információt kérő kollégáival. Majd azoknak ezt továbbadni az utasoknak. Mellesleg az összes érintett (még el nem indult) járatot törölni aznap. Ahelyett, hogy behozhatatlan késésekkel leközlekedtették őket.

savrola 2011.11.08. 10:10:29

Kisiklik a vonat, a probléma és következményei elég egyértelműek. A hír kb. 5 percen belül eljut a főbb állomásokra. Meddig tart vajon bemondani, hogy kisiklott a vonat, a közlekedés bizonytalan? Nem kell megmondani percre pontosan, hogy mikor jön a következő vonat, vagy mikorra áll helyre a közlekedés, elég annyit mondani, hogy bizonytalan ideig. (Ehhez nem kell töménytelen mennyiségű információt, kismillió helyről beszerezni.) És akkor legfeljebb előbb áll helyre, mint számítanának rá, de, ami a fontosabb, hogy az emberek - mint a posztíró is tette - a lehető leghamarabb tudnak más megoldást találni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.08. 10:14:15

@vanek ur: Milyen 5 percenként?
Beszól az állomásra, vagy az igazgatóságra, hogy gyerekek, kurva nagy gáz van, ennyi!

Pretoryan 2011.11.08. 10:31:29

@sh4d0w: hát igen ez simán megtörténhet!

@vanek ur: "Valószínűleg az, aki leginkább fel tudja becsülni a következményeket, pont a kárelhárításon fog dolgozni."

Hát nem tudom, ez munkaszervezés kérdése! Van aki dolgozik a kárelhárításon hogy mielőbb járható legyen a pálya, van aki ezeknek az embereknek a főnöke, akit el lehet érni bármikor mert koordinál és tájékoztat, ezenkívül kéne olyan ember aki az információkat az utazók elé tárja. Nálunk így van, a szakemberek dolgoznak, a főnök koordinál és irányít, a titkárnők kommunikálnak a főnökön keresztül.

"Azt ugye senki nem gondolja, hogy országszerte buszok állnak készenlétben gázolajjal és sofőrrel feltöltve, hogy zavar esetén bárhonnan 10 percen belül akár egy egész vonatnyi utast is elvigyenek."

Nem! ez csak utópia lett volna, csak nehéz a szarkazmus hajnalban és írásban :-)

Pretoryan 2011.11.08. 10:36:50

@Black Hawk: "Nem lett volna egyszerűbb megnézni indulás előtt a vonatinfót, amelyet - a képernyőkép alapján - szemlátomást ismersz, és azonnal autóba ülni?"

Gondolod hogy a dolgozó indulás előtt ránéz az internetre hogy a vonata késik-e vagy nem?! Ez erős pesszimizmusra hajazik, csak el ne érjük hogy ez a pesszimizmus ne csapjon át realitásba!

@vanek ur:
"Egyébként a Start honlapján már háromnegyed 6-kor fent volt a hír, a sajtó pedig újabb 3/4 óra múlva át is vette a hírt."

Szóval mindenki tudta a hírt csak a vonatra várakozók nem... Hát no comment!

Avatar 2011.11.08. 11:22:21

@Kőmíves Kelemen: "Azért az megvan, hogy a görögöknél a vasút hasonló mint nálunk?"

A görög vasút köszönőviszonyban sincs a magyarral a hálózat fejlettségét tekintve:
en.wikipedia.org/wiki/File:Greek_railway_network.svg
www.logsped.hu/vt_2011.gif

Na most ha a görög vasút ekkora hálózattal is pénznyelő, akkor vajon a magyar vasút mennyi támogatást képes elnyelni a szolgáltatás minőségének legcsekélyebb javulása nélkül?

VolksrodZoli 2011.11.08. 12:33:34

1: Szóval szükséges az okos netezős telefon, amiben legyen rádió is, hogy a peronon várakozók valahogy megtudják, hogy késés lesz mert az állomáson ezt semmi más módon nem lehet megoldani.
2: Akik a vagont emelik vissza a sínre, nem gondolom, hogy a forgalomirányító, vagy hasonló munkakörből szaladtak le kesztyűt húzva az irodából. Tehát van aki koszolja a kezét, van aki ezt nézi, és tartja a kapcsolatot azokkal, akiknek ezt le kéne kommunikálni.
3: Szerencsésnek érzem magam, hogy nem vonatozok, pláne nem minden nap. Ennek ellenére egy jó közlekedési forma lehetne, de a kiszámíthatatlansága borzasztó lehet még így olvasva is.

gcsabi 2011.11.08. 13:36:03

@Metal_Storm:

"Tehát ki lehet írni, hogy 240 percet késik.."
Ehhez képest 68 perc késéssel közlekedett....
Talán mégsem olyan egyszerű saccolni mint amilyennek látszik :)

lyken 2011.11.08. 20:35:05

@vanek ur: "Az állomási dolgozó munkaidejében remélhetőleg nem internet nézeget..."
A postoló vélhetően feltételezte, hogy az mavstart.hu-ra biztos forrásból került ki a hír. Feltételezte továbbá, hogy telefonon értesíteni 20 állomást, neadjisten a belső hálózaton emailt küldeni talán nem túl nagy fáradtság.
Az eccerű halandó nézetében, ha siklás van, akkor blokkolva van a pálya. Ilyenkor legrosszabb esetet venni. Mondjuk legy 6 óra, amíg jön egy daru és visszaemeli. Akkor eszerint tájékoztatni, hogy 6 órán át megáll az élet. Az, hogy 20 percenként kiírunk még 20 perc késést, valljuk be, hogy nem túl elegáns.

Pretoryan 2011.11.08. 20:59:26

@lyken: no igen, de ne feltételezzük hogy 2011-ben a MÁV-nak van email rendszere minden állomáson!...

vanek ur 2011.11.08. 21:22:15

@PonDrow: Mennyire vagy kisegítve egy olyan tájékoztatással, hogy "a vonatok bizonytalan ideig nem közlekednek"? Ez jelentheti azt is, hogy mire beizzítod a Ladát, már ott van egy vonat az állomáson, és azt is, hogy fél napig nem jön arra semmi.
Olvass vissza itt a blogon: volt olyan történet, hogy végigment a kalauz, hogy baleset miatt "bizonytalan ideig" állnak, mindenki azon hőbörgött, hogy mi az, hogy nem tudja megmondani.
Szerintem nincs jó megoldás, hiszen nincs információ arról, hogy meddig is tart elhárítani a bajt. (Ha közúton baleset miatt lezárás van, ott sem tudják megmondani, meddig tart. Az csak utólag derül ki, jó döntés volt-e visszafordulni, és kerülni egy jó nagyot.)

"Nyilván azért, mert vasutas vagy és mented a menthetetlent."
Éppenséggel nem mentegettem. De átfogalmazom, amit írtam, nehogy félreértsd:
A jó k... a...-t a MÁV-nak, hogy az elmúlt 20 évben nem voltak képesek kiépíteni egy olyan kommunikációt, amivel az ilyen zavarhelyzetekről azonnal minden dolgozót lehetne tájékoztatni, és nincs arra utasítás, hogy az utasokat is tájékoztassák.
Ehhez a felismeréshez nem kell vasutasnak lenni, elég ezt a blogot olvasni :) (A vasút pedig gyerekkorom óta érdekel, vannak vasutas ismerőseim is, de én nem ott dolgozok.)

vanek ur 2011.11.08. 21:29:58

@PonDrow: A járattörlés, meg a forgalom átszervezése sem megy a MÁVnak.
Ezt is már sokszor leírtam itt: a forgalomirányítókat rendszeresen szimulátoros gyakorlatra kellene küldeni, ahol látnák a hatásait az intézkedéseiknek.
És bár a vasúti rendszer nem túl rugalmas (külön "beosztása" van a szerelvényeknek, a mozdonyoknak, a mozdonyvezetőknek, a jegyvizsgálóknak, ami a menetrendszerű közlekedésnél még össze is passzol), ha a különböző cégek (Start, Trakció, MÁV) irányítói összedolgoznak, és van gyakorlatuk, tudnák úgy kezelni az ilyen helyzeteket, hogy az utasokat sokkal kevesebb kényelmetlenség éri.
A másik, ami hiányzik, az a havária forgatókönyv. Kellene lennie kész terveknek arra, hogy különböző zavarok, balesetek esetén hogyan kell a forgalamt irányítani. Ezek sincsenek meg. Ha meglenne, az irányítónak csak elő kellene húznia a fiókból, és aszerint dolgoznia.

vanek ur 2011.11.08. 21:37:24

@VolksrodZoli: "Ennek ellenére egy jó közlekedési forma lehetne, de a kiszámíthatatlansága borzasztó lehet még így olvasva is."
Szerintem a MÁV még a rendszeres késéseivel is kiszámíthatóbb, mint a közút. Közúton pl. nem mindegy, mikor indulsz el valahova: ugyanazon az útvonalon 20-30 perc eltérés is lehet a menetidőben. És bár balesetek vonatokkal is történnek, közúton gyakrabban találkozhatsz balesettel - jobb esetben csak egy kis dugó, rosszabb esetben útlezárás, kerülés.

lyken 2011.11.08. 21:40:54

@vanek ur: Létre kéne neked hozni egy MÁV vészhelyzeti ügyek igazgatója posztot. Viccen kívül. Jók a meglátásaid.

gcsabi 2011.11.08. 21:49:26

A konkrét esetet és a helyszínt nem ismerem, ezért általánosságban próbálom elképzelhetővé tenni.
Gyakorlatilag a személyvonat indulási idejében a bejáraton siklik egy teher. Az nyilvánvaló, hogy nem tud kijárni, de hogy mikor az nem. A menetnek első körben mondok 30 percet, mert az a minimum! Aztán a helyszínen valaki hozzáértő/forgalmász, tolatás vezető váltókezelő stb. megnézi hol is van az ominózus siklott kocsi. Közel sem biztos, hogy a siklott előtti vagy utáni vonatrész lehúzásával nem lehet a pályát szabaddá tenni. Ez egy nagyobb állomáson, ahol van ehhez ember, belefér nagyjából a 30 percbe. Ez viszont legalább 10-15 perc, mire kiderül. Ezt a forgalmi irodából vagy a menetirányból nem lehet megállapítani. Esetleg a rendes kijárati vágányút helyett más irányban ki lehet kerülni. /Ahogy olvastam itt is valami ilyesmi lehetett/
Járattam már ki IC-t egészen "érdekes" útvonalon is, ilyen helyzetben:)
Ha van "egérút" akkor a buszozást el lehet felejteni, mert tovább tart busz intézni, mint -ahogy itt is-a vonatot elindítani. Ha nincs "kerülő" akkor a pálíások és a bizberészek mondanak egy kb. időt, és lehet szervezni pótló buszt meg forduló szerelvényt.
Ehhez képest mindenki döntse el, hogy annyira túlzott volt-e az az idő amibe ez itt tellett?
Azzal nem akarok senkit szórakoztatni, hogy eközben hány helyre kell telefonon és táviratban/Email/jelentést tenni és hány emberrel egyeztetni
Az igaz, hogy lehetett volna mondani, hogy a többi reggeli vonatnál is hasonló késés várható, ha ez magától nem lesz gyanús az utasoknak.
@vanek ur:
Ezek a "vészforgatókönyvek", "tréningek" meg "szimulációk" rendre fölvetődnek. Nagyon kiváncsi lennék, hogyan gondolnád ezt? A vasúton ugyanis kvázi végtelen variáció lehetséges a helyszínek,időpontok, események /műszaki hiba, siklás, gázolás pályaelzárás baleset.../ és azok egymásra gyakorolt hatása miatt elég sok helyzetet kellene szimulálni általános megoldást kidolgozni/ami szinte lehetetlen a sok fenti változó miatt/

gcsabi 2011.11.08. 22:00:11

@gcsabi:
Amúgy a félreértések elkerülése miatt: több dossziényi "eljárási"-"intézkedési"-"rendkívüli helyzet" stb. rendelkezés létezik, mégsem lehet igazán azok alapján megoldani egy valós helyzetet. Elhihetitek, hogy-rutintól függöen, mert egy kezdő máshol sem ugyanolyan gyors mint egy tapasztaltabb nem csak a vasúton, - mindenki tudja a dolgát, csak minden időbe telik a valóságban és kissé bonyodalmasabb mint egy monitor előtt osztani az eszet.
Nem bántásként írom csak néhányan végiggondolhatják a tutti megoldásaikat!

Pretoryan 2011.11.09. 12:35:45

@gcsabi: "tuti" megoldás nem létezik, ez biztos, sőt milliónyi változó miatt nem is lehet semmit kidolgozni, ebben egyetértek. Az információ hiány az ami aggaszt, ez így általában mindig. Ott áll az ember térdig érő fagyban a pu.-n vagy a megállóban és jobb esetben nem tud semmit. Kérnénk mérlegelési lehetőséget, mint azt fent említettem. Kéne egy olyan hang ami prompt elviszi az információt az állomáson várakozóknak. Nem 10 perccel később, nem is ellőbb pont akkor mikor megkapják. Biztos lenne hőzöngés akár itt ezen a fórumon is, hogy "a bunkó vasutasok megint nem küldtek vonatot" de ha annyit kapnánk, hogy "T. utasaink kisiklott egy vonat, szakembereink vizsgálják, egyenlőre 20 percet mondanak, de ez változhat a helyzet súlyosságától, kérem maradjanak velünk! Reklám!" (az utóbbi poénként) majd 3 perc múlva ismét. Ha változik a helyzet akkor "T. utasaink a kisiklott vonat miatt le kellett zárni mindkét pályát, /* ha lehetséges */ busz utánpótlás ekkor és ekkor várható, vonatok érkezése bizonytalan, a 4-es út járható egyenlőre!" és ha javul a helyzet: "T. utasaink személy vonat érkezik a 4-es vágányra 09:12-kor, majd azt követően 10 perc múlva egy másik és jön az IC is 09:35-kor, a menetrend szerint ez érkezik be a leghamarabb BP Keletibe. Türelmüket megértésüket köszönjük, az automata jegykiadó nem működik, de Gizike és Béla beült a 4-es 5-ös pénztárba és fülig érő vigyorral várják utasainkat!"
Ennyi. Ha ezt így bemondják akkor én fogom a leghangosabban védeni a MÁV-ot és minden félkegyelműtől aki szidni meri megkérem hogy csinálja jobban a mentesítést. Ehelyett kapunk 20 perces késéseket kiírva és semmi mást. EZ A PROBLÉMA!

vanek ur 2011.11.09. 21:49:50

@gcsabi: Szimulációk: tudomásom szerint a légiforgalmi irányítóknak is rendszeresen van ilyen, pont azért, hogy a vészhelyzeteket minél jobban kezeljék. Vasúton is meg lehetne csinálni.
Van olyan játékprogram, amin már most is valós menetrendi (beleértve sebesség, távolság) adatokkal lehet egy teljes vonal forgalmát bonyolítani. Sőt, olyat is tud, hogy kétvágányú pályán kát állomás között 1-2 órán keresztül csak az egyik vágány járható, és így kell irányítani a forgalmat. Lehetne írni valami hasonlót, persze pár, az élethez jobban közelítő funkcióval (pl. vonatlemondás, stb.). Ebbe lehetne beprogramozni a rendkívüli helyzeteket, és végig lehet nézni, hogy a döntéseknek milyen hatása van akár országosan.
Forgatókönyvek: Szerintem a közös nevezőből kell kiindulni. Pl. a Bp-Cegléd-Szolnok vonalnál kell egy forgatókönyv arra, ha a Nyugati és Köki között csak az egyik vágány járható. Benne van, hogy melyik vonat megy csak Kökiig, és melyik megy be a Nyugatiba (és fordítva). Ezeket pl. a fenti szimulációkkal szépen ki lehet gyakorolni, mi jár a legkevesebb késéssel, elférnek a Kökin a vonatok, stb. Megvan az összes szükséges engedély, ha gond van, minden további nélkül lehet alkalmazni. Másik terv van, ha mindkét vágány lehal. Ugyanez tovább Köki-Monor, Monor-Cegléd, Cegléd-Szolnok, Szolnok-Szajol, Szajol-Debrecen, Debrecen-Nyíregyháza, Nyíregyháza-Záhony. Minden vonalat ugyanígy végig kell bontani. A nagyobb állomásokra, mint a budapesti pályaudvarok, Kelenföld, Debrecen, Szolnok, Győr, stb. külön terv is kell, ha a kifejezetten állomási gond van (pl. vágányok esnek ki, váltók nem állíthatók, stb.)
Szó se róla, nem kevés idő, munka és pénz, amíg ezek elkészülnek, viszont utána sok idegeskedéstől kímél meg mindenkit - utast, vasutast egyaránt.

gcsabi 2011.11.09. 22:28:23

@vanek ur:
Ilyen számítógépes szimulációs rendszer létezik és használják is./személy szerint nem érzem többnek egy költséges szórakozásnál, aminek legfeljebb az olyan tanulók oktatásában van értelme, akik a középiskolában tanulnak, de közelről nem láttak vasutat/
A fenti forgatókönyvek számát szorozzad be a MÁV-nál létező összes állomással majd még egyszer legalább 6, de inkább 12 idősávval/ az eltérő menetrendi viszonyok miatt+munkanap+hétvégi menetrendekkel újra ugyanezt/
Egy vonalra lebontani nem lehet, csak állomásokra, mert ami karakószörcsökre kidolgoznak az alsólápospusztán nem érvényes. Ezeket bonyolítsad meg egyenként 4 5 6 különböző állomásokra lebontott vágányhelyzettel/ nem mindegy, hogy egy művelet végrehajtásához mennyi szabad vágány áll rendelkezésre/ A nagyobb állomások nem elegek, mert büdöskút-alsón is ugyanúgy kieshet egy kocsi, mint Székesfehérváron.
Ez csak pár apróság ami kapásból az eszembe jutott, és olyasmiket még nem is számoltam, hogy egy adott esetben áll-e rendelkezésre tolató személyzet, segély gép, pótló szerelvény stb. és ha nem mikor mennyi időt vesz igénybe adott esetekre lebontva ezek biztosítása!
Abban igazad van, hogy ez nem kevés pénz lenne, de hátha olvassa valaki "illetékes" és néhány száz milláért egy projekt céggel megcsináltatja/persze szigorúan szabályosan lebonyolított közbeszerzéssel kiválasztott haveri céggel, akik a jól megérdemelt jutalékot a kellő helyekre visszaosztanák/
Ehhez csak néhány egyetemistát kellene szerezni, akik majd jól meginterjúvolják a gyakorlati szakembereket/mir.fszt,blokmester,pályamester,gápész.../
akik ezt mind tudják, sőt képesek az adott szituációhoz alkalmazkodva rugalmasan improvizálni. Aztán meg "hozzáértők" oktatják nekik azt amit ők már régen és sokkal jobban tudnak.
De legalább lenne még 10-20 dosszié, ami meg lehet tölteni papírokkal és lehet ...aszogatni a valódi végrehajtó szolgálatot végzőket izgága íróasztalhuszároknak. Belőlük úgy is nagy hiány van a MÁV-nál!

gcsabi 2011.11.09. 22:34:31

@Pretoryan:
Ezzel nagyrészt egyetértek. Nem igazán értem, hogy miért nem képesek egy legalább elfogadhatóan működő tájékoztatást működtetni. Leginkább BP-n és a környékén, mert talán ott van a legtöbb probléma.
Ráadásul ezen- legalább két éve -folyamatosan "tevékenykednek"!

lyken 2011.11.10. 16:51:16

@gcsabi: Sokféle szimulációban vettem már részt, kezdve a személyvédelemtől, bezárva a hobbiszintű ATC gyakorlatokig. A hangsúly minden esetben a _készség_ kifejlesztését célozta. Hogy ne az esemény bekövetkeztekor gyakorolj, hanem akkor, amikor van lehetőség a hibát kielemezni és tanulni belőle. Éles helyzetben ez nagyjából esélytelen, ugyanakkor éles helyzetben a szimuláció hiánya költségnövelő tényező.

Willy 2011.11.11. 15:52:23

@vanek ur: Hát látom nem érdekel mi az az SLA, nekem meg nincs kedvem hosszan leírni. Röviden 100Ft-ért ez jár 200Ft-ért meg ez. Azonban ha a 100Ft úgy 100Ft hogy én teszek hozzá még 50Ft-ot, de nem használják, vagy azért ennyi, mert nem bíznak benne és mivel az alternatív megoldás (autó) elvetése nem éri meg, az baj. Ha belefér, akkor legyen pótlóbusz, ha ez évi 3x van akkor pedig legyen tájékoztatás. Honnan lesz busz? Onnan hogy az állam nem akar alternatív tömegközlekedést üzemeltetni (helyes majd lesz piaci ha szar a máv és megszűnnek a buszok, eddig is voltak tömegtaxik)
A szart drágán, és nincs alternatíva kár fenntartani, de ha már kell akkor legalább azt tudjuk mi az amit a pénzünkért várhatunk (SLA). A nagyobb része a problémának nem pénzügyi, hanem szabályozási kérdés.

lyken 2011.11.11. 16:11:03

@Willy: "helyes majd lesz piaci ha szar a máv és megszűnnek a buszok, eddig is voltak tömegtaxik"

Sajnos nem lesz. Orange ways már rég letarolta volna az állami cégeket, ha nem lenne rá állami koncesszió. Valamiért az állam nem akarja, hogy olcsóbban, ugyanakkor jobb áron utazzon a polgár. Talán csak nem azért, mert megszünne az igazgató melegedő meg a pártkifizetőhely?

vanek ur 2011.11.12. 08:56:35

@Willy: @lyken: "Onnan hogy az állam nem akar alternatív tömegközlekedést üzemeltetni (helyes majd lesz piaci ha szar a máv és megszűnnek a buszok, eddig is voltak tömegtaxik)"
El kell dönteni, hogy a közösségi közlekedést hogyan értelmezzük: közszolgáltatás, vagy valami piaci alapú dolgot. Elárulom: csak az előbbiként működik. A piac ugyanis nem fog azért egy buszjáratot járatni Pusztakülsőrettenet és a közeli város között azért, hogy Mari néni naponta bejárhasson ügyet intézni. A közszolgáltatás viszont pont arról szól, hogy az eljutás lehetőségét mindenki számára biztosítsa.
Az Orangeways letarolta volna az állami cégeket, de hogyan? Kimazsolázza azokat a viszonylatokat, ahol sok utas van, és azokra indít járatot. Például indít egy Budapest-Debrecen járatot, ami ráadásul gyorsjárat (hiszen csak így versenyképes menetidőben), az autópályán megy, és csak Debrecenben áll meg. Igen ám, de a vonat, amire ráindítja, nem csak Debrecenbe visz utast, hanem még pl. Nyíregyházára, Záhonyba is, vagyis a vonatot mindenképp járatni kell. Az államnak emiatt nem érdeke, hogy alternatív, akár piaci finanszírozású tömegközlekedés legyen a mostani mellett, mert ez azt jelenti, hogy a meglévőnek a bevételei csökkennek, miközben a költségei nem. (Nem véletlen, hogy tőlünk nyugatabbra sem engedik, hogy a közösségi közlekedéssel magáncégek versenyezzenek. Viszont azt engedik, hogy területi alapon - tehát nem "mazsolázva" magáncégek pályázzanak a közszolgáltatás ellátására.)
Nem véletlenül mondogatták annak idején a párhuzamosságok megszüntetését. Sok esetben a Volánok és a MÁV egymás ellen dolgoznak. A menetrendek összehangolása, a szerepek újrafelosztása a buszosoknak és a vasútnak is nagyon fájna.

vanek ur 2011.11.12. 09:05:04

@Willy: Nagyjából tudom, mi az SLA. A vonatok buszos pótlásának jelenlegi helyzete az, hogy nincs semmilyen szerződés, ha valami miatt pótolni kell, akkor a mávnál elkezdenek telefonálgatni az ismert buszos cégekhez (nem csak a Volánhoz), tudnak-e adni buszt. Viszont mivel nincs szerződés, a buszos cégeket semmi sem kötelezi, hogy adjanak buszt, vagyis ha nincs éppen készenlétben jármű, akkor nem fognak adni. Te pedig, mint utas ebből csak annyit látsz, hogy nincs busz.
Ha viszont kötnek egy szerződést, miszerint a hívástól számítva - mondjuk - 1 órán belül 3 buszt ki kell állítani egy 60 km átmérőjű kör bármely vasútállomására, akkor a buszos cégnek ez kötelessége lesz, viszont ezért nem kevés pénzt fog elkérni, hiszen neki úgy kell terveznie a munkát, hogy ennek a kötelezettségnek eleget tudjon tenni.

lyken 2011.11.12. 18:35:38

@vanek ur: Márpedig valami kell, ami a teljesítménykényszer pályájára tereli ezt a mamutot. Lehet, hogy az orange mazsolázna. De ez a kényelemben és tisztaságban, pontosságban Debrecenbe érő utast a legkevésbé sem érdekli.

Ha az állam nem tűri a versenyt akár bezárathatja az autópályákat. Vagy az oszkar.com-ot. Nem egy helyen megtörtént már, hogy pár utas összeállt és a mávos cumi helyett telekocsizást választottak.

vanek ur 2011.11.12. 23:05:18

@lyken: "Ha az állam nem tűri a versenyt akár bezárathatja az autópályákat. Vagy az oszkar.com-ot."
A közösségi közlekedés alapvetően az egyéni közlekedéssel versenyez, és igencsak vesztésre áll. Dőreség a közösségi közlekedése _belül_ versenyt szítani, mert az rendszerszinten rosszabb hatékonysághoz vezet.
"Márpedig valami kell, ami a teljesítménykényszer pályájára tereli ezt a mamutot."
A megoldás Nyugat-Európában már létezik: egy-egy koncesszióért verseny van. A koncesszió viszont nem egy-egy vonalat, vagy pláne egy-egy viszonylatot jelent, hanem egy nagyobb egységet.
Persze azt is tegyük hozzá, hogy az elmúlt 20-30 év elmaradt fejlesztéseit is hurcolja magával a MÁV, és ez meglátszik a színvonalon is. (És ennek csak kb. 10-20%-a a lenyúlás, a vízfej, a hatékonytalanság, a többi masszív alulfinanszírozás.)

2012.03.28. 21:55:40

Megszűnt a több évtizede fennálló munkahelyem. Kénytelen voltam valami jövedelemforrást keresni. Ekkor találtam rá a KMD holding által kínált lehetőségre, amelyet szívesen ajánlok mindenkinek a következő honlapon:

kmdholding.com/hub3p3a
süti beállítások módosítása