MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Vita-téma: Kártérítést a késésekért?

2011. október 22. - Vittore.

Egyre többször vetődik fel az igény, hogy a MÁV által okozott késésekből eredő károkért járjon valamiféle kártérítés. A jelenlegi szabályozás szerint a MÁV csak a hely- és pótjegyes vonatok (pl. InterCity) késése miatt fizet kompenzációt, de ez is kimerül főleg a jegyárak visszafizetésében.

Ma Magyarországon a bruttó átlagbér 216.000 forint, s ezt a 21 nap x 8 órával leosztva megkapjuk, hogy kb. 1286 Ft a magyar bruttó átlagos órabér. Ezzel a számmal sokat lehetne játszani, mert ennek a nettója függ sok dologtól is, egy gyerektelen munkavállalónál például 141.000 forint, 840 forint/óra. De ha a munkaadót nézzük, ő a bruttó bérünk után még további adókat és járulékokat fizet az államnak, így a mi bruttónk neki 277.560 forint, 1652 forint/óra.

A fenti számokat figyelembe véve gyakorlatilag látható, hogy bármelyik órabérrel is számolunk, pénz esik ki a vasút késése miatt. A piacgazdaságban mindig meg kell fizetnie valakinek a számlát, s ezt a cégek/felek egymás között le is tudják rendezni, ha másképp nem, peres úton. A Tescoban vásárolt dinnyéért például 480 forintot fizettem, s amikor otthon kiderült, hogy belül rohadt, az e-mailben küldött panaszomra a Tesco egy 500 forintos utalvánnyal kárpótolt.

Felmerül tehát mai kérdésünk: járjon -e kártérítés a késésekért? A válasz persze egyből az lenne, hogy igen, a kieső munkabért meg kell fizetni.

A másik oldal viszont ott van, hogy a hirtelen, nagy tömegben fellépő kártérítési igények szinte 100%-os valószínűséggel padlóra küldenék az amúgy is adóssághegyekkel és finanszírozási problémákkal küzdő vasutat. Ha megint a számokat nézzük, 1 millió forint 1190 ember 1 órai késésére lenne elég (840 forint/óra), illetve 605 kieső munkaórát lehetne belőle kifizetni a munkaadónak. 1 milliárd forintból nyilván ennek az ezerszeresét. És természetesen ide lehet venni azt is, hogy naponta mennyi ember közlekedik, illetve hogy csak a teljes órákat el lehessen számolni, vagy a perceket is (ésszerű határtól).

Ha a fenti dolgokat átgondoljuk, akkor most tehetjük fel a kérdést újra: járjon -e kártérítés a késésekért, ha igen, akkor mekkora, illetve milyen úton lehessen azt behajtani?

 

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!




Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr553321433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gozos 2011.10.22. 18:07:11

Igen, legyen. Ha nem is az órabérrel arányos, de például ha egy út meg van hírdetve 60 percesre, akkor bizony minden 5 perc késésre járjon vissza az 1/12-ed része, mint késési kártérítés.

Azonban azt, ha az állam felé nem tudja bizonyítani, hogy vismaior (tőle független) esemény váltotta ki, akkor az állam se adjon erre támogatást. A pontatlan munkából eredő bérlevonások hamar munkára késztetnének egy piacgazdasági alapon működő céget.

Ja hogy a MÁV nem piacgazdasági, hanem szocreál-maradvány? Ezért kell az átalakítási bohóckodások helyett egy új, ténylegesen új alapokra épülő VASÚTvállalatot megalapítani és fokozatosan vonalról vonalra átadni neki az infrastruktúrát (felújított illetve új kocsikkal), a MÁV-ot pedig ezzel arányosan visszaépíteni, felszámolni. Szakszervezetével együtt.

Az új cégbe belépőtől pedig megkövetelni a becsületes munkát. Álmából felverve is betéve tudja, hogy azért kell dolgoznia, hogy a tisztelt utas IDŐBEN ÚTICÉLJÁHOZ ÉRJEN, mindezt tiszta és hibátlan vasúti szerelvényben, normális utastájékoztatással, stb.
Cserébe értelmes fizezés mellett rászabott, tiszta egyenruhát adni még a pályamunkásnak is. Vissza kell állítani a vasútas tisztteljes állását.

A MÁV nevű csökevényt pedig 10 év alatt vonalról-vonalra felszámolni.

lyken 2011.10.22. 19:20:05

Jelen gazdasági helyzetben nincs értelme a felvetésnek.
Reálisabban lehetne a dolgot kezelni. Minden felelős vasutas jelenlegi bérének a 30%-a legyen prémium. Felsővezetőknél ez az arány legyen mondjuk 70%. Amíg a késések nem mennek iksz százalék alá, addig nem jár senkinek egy fillér prémium sem cégen belül.

tucsokeshangya 2011.10.23. 09:57:30

A kártérítés szerintem jogos lenne, de belátható időn belül nem ez lesz.
Mivel a kártérítés sem csökkentené a rendszeressé váló késéseket, a menetidőbe kellene beépíteni a mára szinte véglegessé váló, leromlott körülmények okozta többlet időt.
De ezt nem vállalják fel, inkább becsapják önmagukat és az utasokat is. Ez senkinek nem jó.

vanek ur 2011.10.23. 18:55:10

@lyken: Ugye te még nem láttál közelről működő premizálási rendszert?
Két fontos kritérium van:
1. A prémium olyan teljesítmény után járjon, amit az ember maga végez el, vagy van közvetlen ráhatása az eredményre (pl. olyan emberek főnöke, akik a teljesítményt végzik).
2. A kitűzött célok legyenek ambiciózusak, de ne legyenek irreálisak. Vagyis: teljesíthető legyen, de az eléréséért meg kelljen dolgozni.
Ha bármelyik feltétel nem teljesül, a premizálási rendszer nem éri el a célját. Pl. egy biztonsági vezető prémiumát a minél alacsonyabb leltárhiány határozza meg, és ne az elért árréstömeg.
Félreértés ne essék: legyen mozgóbére minden vasutasnak, azonban ennek megkapása elsősorban az ő munkájának (illetve az általa irányított emberek munkájának) a minőségétől függjön. Tehát: egy pénztárakért felelős vezető prémiuma ne attól függjön, hogy mennyit késnek a vonatok, hanem attól, hogy a próbavásárlók minél nagyobb arányban találkoznak gyors, udvarias és pontos kiszolgálással.
A késések számát/arányát/időtartamát nem venném prémiumfeltételnek (pl.: elgázol egy vonat egy öngyilkost, de erre visszavezethetően 10 másik is késik. Mit és hogyan számítasz bele a prémiumfeltételbe?) Ugyanakkor a késések legfőbb okait: mozdonyok elromlása, biztosítóberendezés hiba, forgalomirányítás, stb. venném be az illetékes vezető prémiumfeltételébe: akkor jogosult a prémiumra, ha saját hatáskörében minél kevesebb hiba történik.
Egyébként azzal is egyetértek, hogy minél magasabb szintű vezetőről van szó, annál nagyobb arányt képviseljen a mozgóbér a fizetésében.
Viszont a vasúti szakszervezeteket ismerve ilyen bérrendszert soha nem fogsz tudni keresztülverni a vasúton.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.23. 19:03:01

@vanek ur:

Te se láttál még állami cégnél prémiumrendszert.

MAtáv, 1994. A hálózatos osztály vezetőjének a prémiuma a bekapcsolt új állomásoktól függött. Semmi dolga nem volt, mivel éppen hálózatrekonstrukció volt, és a meglevő telefonigények bőségesen lefedezték a prémiumfeltételeket. Sajna a külső kivitelező nem készüt el időre, de a kívánt újállomásbekapcsolás teljesült. Minden íróasztalra telepítettek 3 fővonalat (épületen belül volt a központ), ezáltal meglett a terv.

van olyan Volán vállalat, ahol a prémiumot a vezető saját maga bírálja el.

Volánnál volt rá példa, hogy nem javítottak buszt már novembertől, hogy a műszaki igazgató prémiuma meglegyen. Igaz, a reggeli csúcsban voltak helyek, ahol 5 percenkénti csuklós helyett tíz percenként jött a szóló.

Együtt sírnak, együtt nevetnek.

vanek ur 2011.10.23. 19:04:03

@tucsokeshangya: "a menetidőbe kellene beépíteni a mára szinte véglegessé váló, leromlott körülmények okozta többlet időt"
Nem egyszerű a dolog. Tavaly nyáron Tokajnál az árvíz megrongálta a pályát. Jó magyar szokás szerint ideiglenes sebességkorlátozással javították a hibát, ettől kezdve a körIC vonatok 10-15 percet késtek. Most nyáron javították ki, azóta emiatt nem volt késés. Kérdés: változtassanak-e a menetrenden egy ideiglenes - értsd: bármikor kijavítható és megszüntethető - sebességkorlázozás miatt. Kettes számú kérdés: csak a körIC-k menetrendjét módosítsák, vagy a csatlakozó vonatokét is? Ez utóbbi a Dunától Keletre a vonatok kb. harmadát jelentené, és egyáltalán nem biztos, hogy minden csatlakozás megmaradna.
A szobi vonatok menetrendjét viszont módosították (mert ott is megrongálódott az egyik sín, ezért két állomás között csak csak az egyik vágányon mehetnek a vonatok), ami annak beismerése, hogy ott sokáig nem fog történni semmi.
Sok más olyan dolog is van, ami miatt nem járható a javaslatod.

vanek ur 2011.10.23. 19:07:39

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Vasúton is hallottam ilyesmit: ülőhelykilométerhez kötötték a prémiumot, ezért az elővárosi ingavonatokból nyáron kiszedtek egy-egy kocsit (ez érthető: kicsit kevesebb diák utazik), viszont ősszel igen nehezen kerültek vissza...

Ez az, amikor rosszul határozzák meg a prémiumcélokat. Illetve amikor utas/ügyfélszempontból rosszak a prémiumcélok.

tucsokeshangya 2011.10.23. 20:33:12

@vanek ur:
Persze, hogy nem egyszerű, ma már semmi sem egyszerű, csakhogy ez van, ezzel számolni kell. A baj az, hogy a menetrendet mindig az előző évire húzzák rá, mert így egyszerűbb, nem kell gondolkodni, mert az már munka lenne...
Szerintem arról van szó, mint az állami cégek mindegyikénél: a fizetést akkor is kapják, ha a "tavalyi menetrenre húzzák rá az ideit", minek hozzá agyalni, gondolkodni, az fárasztó.
Vasutas berkekben terjedt el ez a mondás:
Csak azzal a problémával kell foglalkozni, ami magától nem oldódik meg! Ehhez nincs mit hozzáfűzni, ez minősíti egyes vasutasokat.

vanek ur 2011.10.23. 22:05:22

@tucsokeshangya: "A baj az, hogy a menetrendet mindig az előző évire húzzák rá"
A legtöbb bajt az ideiglenes (illetve annak mondott) sebességkorlátozások okozzák, ezeket nem lehet figyelembe venni a menetrend tervezésénél.

Kopi3.14 2011.10.23. 23:24:14

Mi alapon büntessük a dolgozót, ha az állam nem fizeti ki a karbantartási költségeket mind pálya, mint jármű vonatkozásban? Ha nincs pénz az államtól plusz alkatrészre, plusz vonatra, csak a már kohóért kiáltó Szilikre, MDMotokra, bécsúzlikra?
Amíg az állam mint tulaj nem teszi bele a szinten tartáshoz szükséges összeget, de megköveteli a Bivalybasznád-alsó Simagöröngyös-felső közötti vonal fenntartását heti három utasért, addig ne csodálkozzunk.

Kártérítés járna egyébként, de nincs realitása, s bezzegvasúton sem jár.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.23. 23:29:12

@Kopi3.14:

Azért szerintem a bezzegvasúton ritkábba, és kevesebbet késik a vonat.
A bezzegvasúton, ha mégis van késés, akkor tájékoztatnak, és esetleg segítenek, lásd DB ICE késik, és emiatt máshol biztosítja az átszállást.

Kopi3.14 2011.10.23. 23:56:04

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ez maximum a mesekönyvben van így, a valóság egészen más. Késések mértéke ugyanolyan a vonatok százalékában, utastájékoztatás pocsék, csatlakozást alapból nem terveznek be, pedig akár csak három percen múlna. Volt már elég tapasztalatom ICE-vel is, meg nemicevel is ahhoz hogy tudjam.

pbence 2011.10.24. 00:27:00

@vanek ur:
Déli-Kelenföld elvileg 6 perc, de 7 perc alatti időt nem nagyon fut ott a vonat. Tehát alapból 1 perc késése van az összes vonatnak. (Érdekes, hogy ellenkező irányba 7 perc a menetidő menetrend szerint is.)
Kelenföld-Budafok között elvileg 4 perc a menetidő, 5 perc alatt ez a gyakorlatban nem teljesíthető.
Ezek alapján a pusztaszabolcsi, dunaújvárosi vonatoknak alapból 2 perc késésük van. És ez az esetek többségében meg is marad.
142-esen évekig 2 perc volt a menetidő egy kb. 2 km-es távon. Ez ugye 60 km/h-s átlagsebességet feltételez. Közben az engedélyezett sebesség a vonalon 40 km/h. Kicsit nehéz lett volna ezt valaha is megoldani, szerencsére közben észrevették ezt a hülyeséget.
Zugló-Kőbánya alsó menetrend szerint 3 perc. A gyakorlatban 4. (Itt is érdekes, hogy ellenkező irányban menetrend szerint is 4 perc.)
Most hirtelen ezek jutottak az eszembe. Szó nincs olyan hibákról, amiket rövid időn belül javítani szeretnének. Ezek évek óta fennálló állapotok. Most lehet azt mondani, hogy "na de csak 1-2 percről van szó". De elég szánalmas, hogy menetrendtervezési hibák miatt késnek folyamatosan a vonatok, még akkor is, ha csak 1-2 percet. És hány ilyen lehet az országban, mikor én is csak azért tudom ezeket, mert napi szinten járok ezeken a vonalakon?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.24. 00:53:59

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Ne akard pariba állítani a DB-t a MÁV-val, mert csúnyán alulmarad a MÁV.

A müncheni S-Bahnt a DB üzemelteti. Oktoberfest napján nyugatról kelet felé szerettem volna átszelni a Stammstreckével a várost,miközben a mező is bezárt. Na akkor volt 15 perc késése az S-Bahn-nak, de amikor már két perce álltunk, a vezető hangoson tájékoztatott minket a késés várható mértékéről.

Egyébként a késést a Hackerbrücke mh-n felgyülemlett embertömeg okozta, akik elkezdték a saját vonatukat várni, de hangoson utasították az embereket, hogy szálljanak be az első vonatba,és másik állomáson szálljanak át a nekik jó vonatra.
Este 11-12 körül mindig kb 15 ezer ember akar ilyenkor egyszerre hazamenni.

Itthon a MÁV-nak sokszor egy olyan rendezvény kapcsán felmerülő utastöbblet is gondot okoz, amire pedig még üzletpolitikai kedvezményt is ad. Lásd volt fesztivál.

A DB is sokszor egy szarkupac látszatát kelti, ám a DB nyereséget is tud termelni. A DB-nél a vasúti alkalmazott kinyalja a seggemet, és nem felszívódik ha a vonat 20 percet késk.

A DB-nél a késési arány mekkora? Mekkora ez a MÁV-nál? Melyik mekkora hálózatot üzemeltet?

A Kölnből jövő vonat Hegyeshalomig csont pontos, majd Hegyeshalom és Győr között már 15 percet szed fel, a Keletibe pedig 30 perc késéssel ér be. És rendszeresen ez ment.

Kifelé Hegyeshalomig sokszor 20 perc feletti késést szedett fel a vonat, de a 20 perc alap. Majd Passauig behozta. Mindig.

Említhetném a német kalauzt,mikor meglátja a jegyemen, hova megyek, megkérdezi, tudom-e hogy tudok átszállni. Mondom nem. Erre elővesz egy könyvet,kettőt lapoz, és elmondja, hogy Frankfurtba érkezés után a bal oldalra kell menni, mellettünk a 4. vágányon lesz az én vonatom.

Teljesen más a bezzegvasút mentalitása a késéshez, az utashoz, mindenhez.

Bezzegvasút sem tökéletes, de igyekszik az lenni. A mi Szarvasunk pedig megelégedne a Balkánon levő álapotoknál egy picit jobbal. Nem akar tökéletes lenni.

Kopi3.14 2011.10.24. 01:39:48

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
A vasúti hálózat országterülethez mérten Mo-n nagyobb.
Késések mértéke: naponta odavissza utazásom során cirka ötven százalékot eléri a késő vonatok aránya. Amennyiben helyi közlekedés miatt lekésem a hazaútit, akkor ellenirányba látok ICE-t, plusz nekem megfelelőbe másik IC-t. Utóbbi rendszeresen késik tíz percet már Solingenben, végállomása Nürnberg.
Tájékoztatás. Bemondják, hogy jön a vonat, már késéssel, mikor kiírva még pontosan van, majd később megjön +5-tel, amit 30km-en +10-re alakít, esetleg +15-re. Ez teljesen megszokott.
Nincs olyan reggel Köln HBF-en, amikor ne látnék minimum öt késéssel bíró vonatot feltüntetve. Utastájékoztatás vonatfüggő, van, amikor van, máskor nincs. A vasúti alkalmazott meg nagoyn nem nyalja ki az ember seggét még ICE-n sem, normál vonalon meg pláne nem. Pont annyit nyújtanak mint a MÁV e téren is. Utastájékoztatás jellemzője, még véletlenül sem kapod meg a rendes tájékoztatást pl. Köln HBF-en, hogy melyik vágányról miképp tudsz továbbmenni csatlakozással, amennyiben a másik vágányon második vonatot is elhelyeznek. A kiírások sokszor nincsenek köszönő viszonyban sem a vonatokkal, pláne S Bahn oldalon.
Mondom én, hogy élj már benne egy kicsit, ne csak turistáskodni gyere bezzegvasutazni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.24. 07:56:08

@Kopi3.14: Veheted úgy, hogy benne élek. Hetente minimum két utazóval van személyes kontaktom.

München Stuttgart környékén.

tucsokeshangya 2011.10.24. 08:33:15

@vanek ur:
"A legtöbb bajt az ideiglenes (illetve annak mondott) sebességkorlátozások okozzák, ezeket nem lehet figyelembe venni a menetrend tervezésénél"
Már miért ne lehetne! Nézzük meg pl. az elmúlt években egy adott vonalon mennyi átlagos késést okoztak az ideiglenes lassújelek.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.10.24. 17:01:22

Az országúti fél napig tartó helyszínelések károkozása sem kutya. Jelölőfestékkel, távvezérelt helikopterrel 15 perc, addigra odaér a dózer és árokba. Azután majd békeidőben eltakarítják.
A vasúti baleseteknél dettó, sima gázolásnál rádión szelvényszám bemondva, vonat megy tovább. Két vonat között majd feltakarítják.

lyken 2011.10.24. 17:44:58

@vanek ur: Valamit félreértettél. Ez egy működő, élő, bevált rendszer egy 200 fős cégnél. De van még hasonló méretű cég, ahol ugyanez a rendszer és szintén bevált, szintén működik.
Abból amit írtál arra következtetek, hogy nem értetted meg ezen mondatomat: "Minden felelős vasutas jelenlegi bérének a 30%-a legyen prémium." Felelős, mint illetékes, felelős személy. Persze jv. vezér, stb. is lehet illetékes, de nem hinném, hogy ők azok akik hagyják a jelenlegi állóvizet ahelyett, hogy megváltoztatnák, jobbá tennék.

"Viszont a vasúti szakszervezeteket ismerve ilyen bérrendszert soha nem fogsz tudni keresztülverni a vasúton."
Talán ideje lenne megszüntetni ezen szervezetek állami finanszírozását. Még odahaza láttam az utolsó munkahelyemen szakszervezetet. Jópár kolléga volt tag. A szervezet nem volt tudtommal államilag finanszírozva, a tagok tartották el. Persze az is tény, hogy nem volt a vezetőknek Gaskó szintű fizetése.

@Kopi3.14: "ez maximum a mesekönyvben van így, a valóság egészen más."
Van AT/SK/CZ/DE/SW/FR tapasztalatom. Friss, igen bőségesen. A saját tapasztalatom ellentmond annak amit te mondasz. Innentől kezdve az a vicc jut eszembe, aminek így hangzik a csattanója: "Drágám, most kinek hiszel, nekem vagy a saját szemednek?"

Kopi3.14 2011.10.24. 22:55:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: hát, akkor szerintem annyira mégsem élsz benne. Napi szinten kéne megtapasztalnod, saját magadnak, hogy rájöjj milyen. Napi szinten utazom vele, látom eleget a hozzáállást.

@lyken: Mennyi járatból merítetted? Maradjunk DB-nél. Milyen járatokból? ICE, IC, RB, RE, S-Bahn, mely részén a birodalomnak? Merthogy napi szinten utazva én teljesen mást tapasztalok, mint a sok idelátogató honfitárs.

Kenderice 2011.10.25. 20:55:55

Kártérítést késésért???
Késés vagy vonatkimaradás esetén nemhogy kártérítést nem fizetnek, hanem a jegyet sem váltják vissza ha le akar valaki mondani az utazásról...

Kopi3.14 2011.10.26. 21:59:28

@Kenderice: ellenvetésem van, azt hiszem tavaly vagy tavalyelőtt volt, hogy vihar miatt nem lehetett Pécsről eljutni Bp. felé vonaton semeddig. A komplett vonatnyi embernek szó nélkül visszaváltották a jegyét, mégpedig ha jól emlékszem kezelési díj levonása nélkül.

Kenderice 2011.10.27. 00:09:00

@Kopi3.14:
Ez extrém esemény volt. Sima késésnél 30 percen túl, vonatkimaradás esetén 180 percen túli késői célállomásra érkezés esetén fizetik csak vissza a jegy árát.

Kopi3.14 2011.10.27. 00:16:08

@Kenderice: Bármikor mondhatod, nem késő vonatnál is, hogy mégsem utazol el, visszaváltják a jegyet. Ok, mínusz kezelési költség, de megteszik.

Kenderice 2011.10.27. 08:18:23

Nekem nem váltották vissza. Arra hivatkoztak, hogy csak a 100km feletti távolságra szóló jegyeket váltják vissza, ha késés van.