MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

A GySEV nagyon ott van

2011. október 22. - Vittore.

Átadták a villamosított Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal legutolsó, Szombathely-Szentgotthárd közötti szakaszát. A teljes beruházás mintegy ötven milliárd forintba került, s ennek köszönhetően az eddigi 60 kilométeres haladási sebesség 120 kilométeresre nőtt.

A folytatás előtt azonban egy saját történet: én személy szerint épp Szentgotthárd környékéről származom, s innen kerültem fel Budapestre. Számos alkalommal vonatoztam az 1990-es években Szengotthárd és Szombathely között, és az akkori állapotokra jellemző volt, hogy egy-egy kis piros Studentkával tehettük meg ezt a hatalmas, 54 kilométeres távolságot, 70-80 perc alatt. Még egy extra, a vonat, mint azt egyszer egy velünk utazó vasutastól megtudtam, azért zökkent, hintázott folyamatosan, mert ezen a szakaszon kispórolták a sínek összehegesztését, így minden sínpár csatlakozásakor ugrott egyet a vonat.

Ezután átvette a vonatlat a GySEV. Ekkor már Budapestről jártam haza, Szentgotthárd mellé, akkoriban még rendszeresen. Az átvétel után feltűntek a sokkal tisztább és modernebb osztrák szerelvények, az első Siemens Desiro-k és jó párszor utazhattam emeletes vonaton is.

Ezt a folyamatot koronázta meg az a felújítás, amely a mostani átadással végződött, s melynek köszönhetően a haladási sebesség megduplázásával 24 perccel rövidebb lett a menetidő.

Most erre mit lehet mondani?

Mintaszerű vasút-korszerűsítés Nyugat-Magyarországon

Jelentősen gyorsulhat a közlekedés a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonalon annak villamosítása után. Völner Pál államtitkár mintaprojektnek tartja a beruházást.

Csaknem félórával rövidült a vonatút Szombathely és Szentgotthárd között. A GYSEV ugyanis a Sopron - Szombathely szakasz után villamosította ezt a vonalat is.

A GYESEV vasúttársaság októberben vette át a MÁV-tól több nyugat-dunántúli vasútvonal működtetését. A 110 kilométeres Sopron-Szombathely-Szentgotthárd szakasz villamosítása azonban már 2006-ban megkezdődött. A közel ötvenmilliárd forintos beruházás révén lehetővé vált 60 helyett 120 kilométeres sebességgel közlekedni, így Szombathely és Szentgotthárd között 24 perccel rövidült a menetidő – mondta el az ünnepségen Dávid Ilona, a GYESEV vezérigazgatója.

„Már megvalósult a villamosvontatás, a központi forgalomirányítás, a felsővezeték távvezérlése, a biztonságról pedig a korszerű elektromos biztosító berendezés gondoskodik. Emellé autóbusz és gépkocsiparkolókat, kerékpártárolókat, modern utaskiszolgáló helyiséget építünk, a Volánnal közös utastájékoztatási rendszert, közös jegypénztárakat tervezünk” – mondta Dávid Ilona.

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár avatóbeszédében kiemelte: a személyforgalom mellett a teherforgalomban is szerepet szánnak a villamosított vasúti közlekedésnek. „Nagyon jó lenne, hogy ha a következő ciklusban jól előkészített projektek alapján, brüsszeli jóváhagyással ezen a vonalon is majd ki tudnánk alakítani egy olyan észak-déli árufolyosót, ahol a 86-os útnak a közúti teherforgalmát, például, mérsékelni lehetne” – mondta a kormányzati tisztségviselő.

Az államtitkár hozzátette: mind tervezésben, mind kivitelezésben mintaprojektnek számít a Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal villamosítása.

Forrás: Híradó.hu

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!




Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr143321398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gcsabi 2011.10.22. 10:12:40

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Kérdezzed meg a 65.5% tulajdonrész gazdáját :)

schmittpál 2011.10.22. 11:08:05

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: a máv alapvetően azért szar, mert a sínek állapota kriminális. ezért mennek lassan a vonatok, ezért vannak a késések. nem segít a tipikusan szegényebb országrészekben előforduló lopás: síncsavar, vezeték, néha még optikai kábel is (hogy ezt minek, azt nem értem). össze-vissza az állami finanszírozás évről évre, de még az ígéreteket sem tartják be – van, hogy kevesebbet, van, hogy többet kapnak az ígértnél. a gysevvel pedig a lényeg: arányaiban sokkal több pénzt kapnak, mint a máv. kb ezért:)

lyken 2011.10.22. 20:53:53

@schmittpál: A nem szegény részeken is gondok vannak. Vagy a GySEV vonalak kivételesek és onnan nem lopnak, a többire meg felvésték, hogy vidd haza? Az nem lehetséges, hogy a MÁV fő problémája, hogy inkább a vezetők prémiumára figyel, mint a pályák felújítására vagy az eszközpark fejlesztésére? Érdekes módon a vezetők és infrastruktúrájuk fejlesztésére jut energia meg pénz. Van laptop, Audi, okostelefon, stb. Nemrég jártam Leányvár állomásának forgalmi irodájában. Az állomás irányítását egy 1930-as évekből való eszköz végzi ami a szoba egyik komplett falát elfoglalja. Van pár 1950-es holmijuk is.
Mikor ausztriában kunyeráltuk be magunkat a hasonló célú irodába, erőteljesen csorgott a nyálunk. Kicsit olyan volt mint egy harcálláspont és egyértelműen páréves fejlesztés. Kis tízezres városka irodája volt. Magyarországon 21 év alatt nem sikerült elindulni tervszinten se? Csak nem a kompetencia hiányzik? Vagy az akarat?

Adani 2011.10.23. 11:13:25

@lyken:

Szajolban pl. 15 évvel a súlyos baleset után cserélték le a kőkorszaki bizt. ber-t. Most ott is már korszerű számítógépvezérlésű van.

Szép dolog a vonóvezetékes váltóállítás, az alakjelző, a tekerős csilingelős sorompó, de ezeknek nem egy fővonalon van a helyük, hanem skanzenvasúton vagy múzeumban.

A Meráfi rendszert is csak két vonalon sikerült megcsinálni, pedig az tényleg egy megtérülő dolog, behozza az árát rövid úton.

vanek ur 2011.10.23. 21:56:52

@lyken: Rengeteg terv van. De legtöbbször meg is maradnak a tervezőasztalon, miután a döntéshozók szembesülnek a költségekkel.
A MÁV belső eladósodottsága (az elmaradt fejlesztések összege, úgymint pályarekonstrukció, járműcsere, biztosítóberendezések fejlesztése, stb.) 2000 milliárd forint. Ez az elmúlt 20 évben jött össze. Ez azt is jelenti, hogy a MÁV az elmúlt 20 évben a szükséges források kb. 25-30%-át nem kapta meg. Nehogy azt hidd, hogy ez az összeg teljes egészében a felsővezetés autóflottájában, prémiumában, vagy éppen a politikai kifizetésekben leledzik. Egy része igen, de ez a kisebb része. A nagyobb része kökemény alulfinanszírozás.

Kopi3.14 2011.10.24. 02:25:14

@lyken: vagy öt éves történet, amit vezetőálláson hallottam. Békéscsaba város vasútállomásának biztosító berendezése alkalmatlan a 120a fővonal felől két vágány rendes kezelésére vasutasok szerint, ezért nincs csak egy vágányon forgalom Murony felől. Aminek egyik remek következménye, hogy rohad le a második vágány, s mire lehetne rajta forgalom, mert a városi rendszert felfejlesztik, addigra az egészet lehet megint felújítani. Vagy húsz év üresen állás után. Hogy mennyi ilyen eset létezik a cégen belül, azt el sem tudom képzelni.
Plusz európai szinten messze a legalulfinanszírozottabb vasút a magyar, miközben itt a legdrágább egy árukm, s területéhez mérten a legnagyobb vonalsűrűséggel bír.

záporjózsi 2011.10.24. 08:35:11

@Adani: Melyik után? Az 1994-es után. És mi volt 1974-ben? Pontosan ugyanolyan baleset ugyanott. Utána megállapították, hogy az SH-t azonnal cserélni kell.

@lyken: A vonóvezetékek távvezérlését is megoldották már. Ha pedig épp a teljes berendezést cserélni kell, hosszú távon a legolcsóbb az elektronikus. Leányváron a berendezést bontani fogják nemsokára (kb. 2014-15), utána asszem megállóhely lesz.

@vanek ur: Mert nem azt teszik fel kérdésként, hogy hogyan javíthatnak a vasúti közlekedésen, hanem azt, hogy hogyan újíthatják fel a vasutat. A Szolnok-Záhony szakasz alapvetően teherre való, mégis reszelik 160-ra.

záporjózsi 2011.10.24. 08:35:56

@Adani: A MERÁFI azért nem olyan jó, mint amilyennek tűnik. Legalább is ma már teljesen túlhaladott.

Adani 2011.10.24. 09:00:24

@Kopi3.14:

Ez így van és azt mondják, majd ha lesz felúíjtás akkor cserélik a bizt. ber-t és majd akkor bekötik, addig nem kötik be, vagyis ott a második vágány járható is végig ,de nem használják. A poén az, hogy még drótot is húztak fölé, de kb. két km-el az állomás előtt véget ér.

Valamikor a 90-es évek elején épült meg a második vágány ott, de azóta se sok értelme van, mert semmire se használják, ha legalább egy kitérőt betettek volna oda, ahol elfogy a drót akkor addig legalább lehetne használni azt a vágányt.

Azt is hallottam, hogy Kiskunfélegyházánál ugyanez volt a helyzet, nem tudott két vágányt kezelni a rendszer Városföldtől mégis kellett, mert hosszú állomásköz és szűk keresztmetszet volt ,így az állomás előtt becsatlakozott a második vágány a már meglévőbe. Ott aztán sikerült gatyába rázni a rendszert és most már képes kezelni mint a két vágányt.

@záporjózsi:

1994-es után 15 évvel cserélték le. Annál a balesetnél is nagy szerepet játszott az elavult rendszer meg a lavinát a forgalmász indította el mikor teljesen szükségtelenül és utasításellenesen kiadta az ukázt, hogy a teher az első vágányról álljon át a hatosra. Semmi se indokolta, maradhatott volna az elsőn is, nem volt útban, de ugye alig negyed óra volt az áthaladó vonatig, már nem szabadott volna tologatni, így pedig "hamahama" volt a jelszó, kapkodni kellett és nem volt idő ellenőrizni a váltók állását sem.

1994 után is volt ott pár majdnem baleset mikor a hátsó vágányokra fogadtak személyvonatot és az átmenőn ugyanakkor áthaladt teher vagy gyors, bemondás nélkül miközben szálltak le utasok és mentek az állomásépület felé aluljáró híján a vágányokon át.

Adani 2011.10.24. 09:05:34

Egyébként kíváncsi leszek majd arra az 5 vonalra, amit idén átvesz a Gysev, pl. a Körmend-Zalalövő, ahol most ugye nincs is személyszállítás. A Gysev meg ha átveszi vélhetően újraindítja, különben miért venné át?

záporjózsi 2011.10.24. 09:15:01

@Adani: A létszámot is elvették, a kezelő meg tapasztalatlan volt. Remélem azért az lejött, hogy az 1974-es eset után még 35 évig ugyanaz a berendezés üzemelt.

Adani 2011.10.24. 09:35:54

@záporjózsi:

Lejött hát.

És igen, a toronyban két ember helyett egy ember volt, a váltókezelőnek meg talán a második vagy harmadik önálló szolgálata volt. Meg ugye neki azt mondták, h tolatási engedély a 43-as váltó előtti biztonsági határjelzőig. Vagyis nem a váltón túl tolatnak. Így persze nem állította át. Később jött a másik engedély,h mars tovább, csak erről nem szóltak neki, váltófelvágás majd mikor ismét vágányutat állított kapkodva a 43-as váltón nem végzett próbaállítást (hiszen azt nem is állította át), ebben hozták ki bűnösnek ha elvégzi ahogy azt kell akkor ugye észreveszi, hogy nem állítható és akkor kiderült volna, hogy baj van.

lyken 2011.10.24. 15:56:32

@Adani: @vanek ur: @Kopi3.14: Köszi, érdekes dolgokat írtatok, ilyenekről eddig nem is hallottam. Azért igen meredek.

deeed 2011.10.24. 22:33:59

@Adani:
Pontosan !
Azért tessék hozzátenni azt is, hogy éppen akkoriban szigorították meg a váltófelvágásért kapható szankciókat ! Minden szakszolgálatnál, és akkor kezdődtek a leépítések, stb....

Adani 2011.10.24. 22:59:55

@deeed:

Ez is igaz, de hát azt nem hiszem ,hogy szándékosan akarták eltitkolni a szankcióktól félve. Volt ilyen, hogy megtették, de hát ugye az kb. iparvágányból kiágazó ritkán használt vakvágány váltója szintű fontosságú bírt, ahová szökőévente megy vonat, ott még el lehet titkolni mondván majd ha pár hónap múlva állítanak váltót kiderül, de egy fővonali állomás átmenő vágányán lévő váltónál? Hiszen mi értelme lett volna eltitkolni, pláne, hogy tudták ,hogy ott sűrűn közlekedik vonat és épp áthaladó vonat jön? Vagyis rögtön akkor kiderül.

Eleve az kész csoda volt ,hogy 40-es váltón kitérőirányban teljes gázzal áthaladt a mozdony és az első kocsi, csak utána tört el a sín. Ha már a mozdony siklik és megy az épületbe akkor nagyobb tragédia lett volna.

Egyébként emlékszem is erre az esetre, éppen Szolnokra mentünk akkor este, mert másnap disznóvágás volt. Épp elhagytuk Törökszentmiklóst sőt már a szajoli felüljárót is mikor jöttek szembe a szirénázó autók. Konvojban és nagyon sűrűn, úgy a harmadik mentőnél meg a második tűzoltónál már gyanakodtunk ,hogy valami nagy gáz lehet, de még nagyon sok autót láttunk Szolnokig, mentő, tűzoltó, rendőr vegyesen, de tucatszám. Alighogy megérkeztünk már mindenki a Tv-t nézte, akkor már a híradóban mondták ,hogy mi történt.

vanek ur 2011.10.25. 12:32:17

@lyken: Még egy kis kiegészítés:

"Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy Európában jó ideje zajlik a vasúti szektor újjáéledése, ami a kiemelkedően magas arányú vasúti ellátottsággal rendelkező Magyarországnak jó lehetőséget jelent. Ahhoz azonban, hogy ezzel élni tudjon az ország, kezelni kell több ezer milliárd forintnyi elmaradt fejlesztés következményét - jelezte.

A vasútvonalak állapotát jól jellemzi, hogy a 7400 kilométernyi hálózat 45 százalékán sebességkorlátozás van érvényben a biztonság érdekében. A MÁV járműállományának átlagéletkora 32 év, és csak 76,5 százaléka üzemképes."
Forrás: kapos.hu/hirek/gazdasag/2011-10-25/kozvetlen_vonatok_a_balatonra.html

lyken 2011.10.25. 19:48:27

@vanek ur: Füleket befogni, politizálok:
Ez a kormány ugyanúgy nem fog fejleszteni, mint ahogy az előző 6 kormány sem tette. Mindegyik csak addig csinált bármit, amíg a holdudvarához tartozó cég a piaci ár sokszorosáért számlázott egy kiadósat. Lásd legutóbb a Közgép féle esetet, mikor Tudodki s.k. kibocsátott egy kormányrendeletet, amiben megemelte a felújítás keretét pontosan annyira, amennyit a cég benyujtott.

vanek ur 2011.10.26. 08:42:59

@lyken: "Ez a kormány ugyanúgy nem fog fejleszteni, mint ahogy az előző 6 kormány sem tette."

És így nem is érdemes csodálkozni azon, miért ilyen lepusztult a magyar vasút.

gerakos 2011.11.01. 09:35:41

Szóval azért zökkent a vonat mert kispórolták az összehegesztést...:D:D:D:D:D:D:D:D Inkább azért mert szándékosan volt köztük hézag hagyva a hőtágulás miatt...az emberek hülyék, de azért ennyire nem
süti beállítások módosítása