Talán valami elindult? A MÁV Zrt. vezérigazgatója egy sajtótájékoztatón elmondta, hogy a MÁV visszaszervezi a felsővezetékek karbantartását vállalaton belül, ezzel évente 2 milliárd forintot takarítanak meg.
A kérdés már csak az, hogy ha ekkora a megtakarítás, akkor mi értelme volt kiszervezni? Íme az MTI híre:
Januártól visszaszervezi a felsővezeték-karbantartást a MÁV Zrt., így 2012 után éves szinten 2 milliárd forintot takarít meg a társaság.
Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón elmondta, a stratégiai fontosságú tevékenység jobb helyen van a vállalaton belül, különösen akkor, ha olcsóbban is meg lehet oldani a szolgáltatást.
A MÁV 2005 január 1-től szervezte ki a közel 7.000 kilométer felsővezeték karbantartását, s mintegy 5 milliárd forintot költött rá évente. A munkákat a Vasútvill Kft. és a BSS Kft. végzi. Szerződésük 2011 december végén jár le, s a MÁV nem él a meghosszabbítás opciós lehetőségével azért sem, mert a két cég újabb ajánlata túlságosan magas volt, s a tevékenységre fordított összeg 5,2 milliárd forintra emelkedett volna. A szerződéses ár 2011-re a duplájára nőtt.
Szarvas Ferenc elmondta, ahhoz, hogy a MÁV visszaszervezze a tevékenységet egy egyszeri, 2,5 milliárd forintos eszközberuházásra lesz szükség, de ez gyorsan megtérül.
A kalkulált megtakarítás a jelenlegi színvonal megtartására vonatkozik.
Hozzátette: a MÁV azért is vált, mert javítani akarja a szolgáltatás minőségét, s csökkenteni akarja a hibák számát is.
A MÁV-nál most 50 ember foglalkozik felsővezeték karbantartással, főleg a megbízott cégekkel való kapcsolattartással, de januártól már több mint 600-an dolgoznak ezen a területen. A karbantartási szakembereket alapvetően a két említett cégtől veszi át a MÁV.
A MÁV az állásokra pályázatot is hirdetett, de például egy alkalommal a 80 jelentkezőből csak húszan mentek át az orvosi alkalmassági vizsgán.
Szarvas Ferenc elmondta, a takarékosság azért is fontos, mert a MÁV főként állami forrásokból működik, a pénz az optimális működéshez nem elég, s ezért lényeges, hogy minél hatékonyabban üzemeljen. Ugyanakkor a vasútnak rugalmatlan a költségszerkezete, mivel a mérte és a technológia, különösen a vasútbiztonság, erős kötöttségekkel jár. Így viszonylag kicsi az a költséghányad, amire a menedzsment hatással tud lenni.
A másik gondot az jelenti, hogy a vasút körül - ágazati okok miatt - alapvetően monopolhelyzetű szállítók és szolgáltatók vannak, ami befolyásolja az árakat is. Ezért a kiszervezés sem mindig jelent jó megoldást, különösen akkor, ha nem versengő piacra történik ez. A MÁV ilyenkor ugyanis árelfogadó szerepbe kényszerül.
Szarvas Ferenc elmondta, csak olyan tevékenységet érdemes kiszervezni, amelyik esetében az ár alacsonyabb, mint korábbi költség, s a szolgáltatás színvonala sem romlik az átadással.
Forrás: MTI
Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!
|