MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Re: Logikusabb ütemezés, odafigyelés a kerékpárosokra

2011. augusztus 16. - Vittore.

Július 16-án közöltük le Laci levelét, melyet Ő még júniusban küldött a MÁV-Start Zrt. ügyfélszolgálatának, s melyben logikus változtatásokat ajánl a társaságnak, illetve felhívja a figyelmet a kerékpárosok sokszor áldatlan helyzetére.

Még július 20-án meg is kaptuk az ügyfélszolgálat válaszának másolatát, mely igen pozitív hangnemű, s mellyel úgy látszik, sikerült több problémát is orvosolni. Ha valami bajunk van a MÁV-val, akkor érdemes az ügyfélszolgálathoz fordulni, hiszen sokszor segítenek és a nem MÁV-Starthoz, hanem a testvércégekhez tartozó ügyeket is továbbítják a megfelelő helyre.

Íme a válasz, melyet a könnyebbség kedvéért kiegészítek Laci eredeti levelével:

Tisztelt MÁV-Start!

A 70-es vonal néhány sajátosságára szeretném felhívni a figyelmüket. Alapvetően nem vagyok elégedetlen a szolgáltatásaikkal, azonban néhány év utazási tapasztalat alapján megosztanék Önökkel egy-két ötletet, hogy miként lehetne csupán józan ésszel, pénz befektetése nélkül sokat javítani a szolgáltatásaik minőségén.



1. Az egyik örök téma, a menetrend betartása, különös tekintettel a 70-es vonal, Szob - Budapesti-Nyugati  viszonylaton szolgálatban lévő, 2147. sz. személyvonat közlekedtetésére. A fenti, általam napi gyakorisággal igénybevett vonat menetrend szerint 7.26 perckor indul Szobról és 8:34 perckor érkezne Budapest-Nyugati pályaudvarra. Azért csak érkezne, mert leszámítva néhány kivételes esetet, gyakorlatilag 95%-ban leginkább feleslegesen, 5 percet meghaladóan késéssel érkezik a Nyugatiba.

A probléma nem az egyébként sem jelentős 5 perc késéssel van (még ha ez a gyakorlatban inkább kb. 8-10 perces pontatlanságot is jelent), hanem hogy ez jórészt feleslegesen történik. A gond nem is ennek az egy vonatnak a késése, hanem hogy ez jelentősen befolyásolja az utána következő 2-3 vonat menetrendjét is. Jó néhány éve már, hogy - talán elsőként -ezen a vonalon bevezették az ütemes menetrendet, így egy kiszámítható, gyors és szállítási kapacitásban megfelelő szolgáltatást tudtak kínálni a Vác fele közlekedőknek.  Ez roppantul üdítő az utasok számára, azonban a menetrend és az útvonal (egy sínpár, elosztó szerepet betöltő pályaudvarok vonatfogadó képessége) sajátossága, hogy a késés is ütemes lett. Az ütemes menetrend sajnos csak addig tartható, amíg a vonatok legfeljebb 2-3 percet késnek, az ezt meghaladó késések halmozottan okozzák a menetrend összeomlását. A 2147. sz. vonat pont egy ilyen áldozata a nem túl szerencsés forgalomirányításnak és okozója a hétköznapi menetrendben egy kisebb tébolynak. Dunakeszi-Gyártelep állomás, ahol felszállok a vonatra a következő felállás szerint működne egy átlagos hétköznap, Budapest irányában:

7.53: 2217. sz. személyvonat  (Vác - Budapest-Nyugati) érkezik,
kb. 8.04: Metropol EuroNight (Berlin - Budapest-Keleti) áthalad,
8.13: 2147. sz. gyorsított személyvonat, Szob - Budapesti-Nyugati  érkezik,
8.23: 2317. sz. személyvonat, Vác - Budapest-Nyugati érkezik,
kb. 8.35: 2157. sz. zónázó, Szob - Budapest-Nyugati áthalad

A fenti álomszerű képet azonban a Metropol EuroNight állandó késése (avagy valami Nagymaros környékén fennálló forgalmi akadály, amely gyanús arányosságban áll a Metropol késével - amennyit késik a Metropol, arányosan kb. annyit késik a 2147-es is) befolyásolja.  A hétköznapok menetrendje a gyakorlatban kb. így néz ki:

kb. 7.55: a 2217. sz. személyvonat az ELVIRA szerint kb. 2-3 perces késéssel érkezik (érdekes, hogy az ezt a vonatot megelőző, csúcsforgalomban lévő menetrendben standard a kb. 2-5 perc késés, és ennél csak ritkán több),

kb. 8.12: a Metropol EuroNight, mely a 2147. sz. gyorsított személyvonat idejében halad át az állomáson. Valljuk be, nem túl logikus ötlet azért félreállítani a 2147-est kb. Nagymaros-Verőce magasságában és váratni kb. 5-6 percig, hogy utolórje a Metropol EN és megelőzze. Ahelyett, hogy hagynák a vonatot menetrend szerint haladni és a Metropolt kb. további 2 percre feltartanák, a jóval több utast szállító gyorsított személyvonat nem késne Rákospalota-Újpestig. Ráadásul ez a Metropol számára sem jelentene további késést, mivel a gyorsított személy sem áll meg Újpestig.

kb. 8.21: megérkezik a 2147. sz. gyorsított személyvonat (a Nyugatiba rendszerint ugyanannyi késéssel érkezik, kb. 8.41)

kb. 8.31: megérkezik a 2317. sz. személyvonat (Nyugatiba rendszerint ennél valamivel kevesebb késéssel érkezik, kb. 8.56)

kb. 8.40 2157. sz. zónázó kb. Istvántelek után utoléri az előtte kb. 7 percet késő 2317. sz. személyvonatot, így végül kb. 9.00 körül érkezik a Nyugatiba.

A fenti folyamattal talán elég szemléletesen írtam le, hogy a 2147. sz. gyorsított vonat késése miként borítja ütemesen a menetrendet. Laikus ember szemével nézve a fenti ötlet (ha 5 percnél többet késik a Metropol EN, akkor vagy egyáltalán nem állítják félre a 2147-est Nagymaros környékén vagy csak pl. Gödön) sokat javítana az ebben az időszakban ezekkel a vonatokkal közlekedők kiszolgálásán. Ennél már csak az valamivel a viccessebb, amikor a Metropol 15 perc késéssel érkezik (ez kb. hetente elő is fordul), mert ekkor nemcsak a fent említett 3 vonat esik áldozatául, hanem a Vác állomáson lévő csatlakozási rend miatt még további 2 vonat fog 10-15 percet késni, hangsúlyozandó: jórészt feleslegesen.

2. Vonatok összeállítása a 70-es vonalon, avagy hogyan (nem) veszik figyelembe a kerékpárral közlekedő utasok igényeit. A vonalon jellemzően kétféle típusú vonatot közlekedtet a MÁV: hernyókat (BDVmot  és BVhmot), illetve Posta BHV kocsikat, V43-as mozdonnyal. A Váctól Budapest Nyugati pályaudvarig, csúcsidőben közlekedő vonatok pedig szinte kizárólag csak az utóbbiból kerültek ki, mégpedig olyan kocsisorrendben, hogy reggel a Nyugati felé mindig a vezérlőkocsival kezdődött az összeállítás, amit kb. 5 kocsi illetve a végén a gép követett. Néhány hónappal ezelőtt azonban valamilyen okból néhány vonatnál megváltoztatták az összeállítást és most vegyes sorrendben közlekednek ezek a vonatok, ugyanazzal a járatszámmal - néha (többségében) a mozdony van a vonat elején néha pedig a vezérlőkocsi. A kisebbik része a dolognak, hogy mivel a legnagyobb forgalmú állomásoknak Vác és Nyugati között ezen a végén van a kijáratuk és mivel ezért valamivel nagyobb tömeg utazik a vonatok elején ezért a mozdonyt követő 1-2 kocsiban érezhetően nő a zsúfoltság. A nagyobbik probléma, hogy mivel ezeken a vonatokon hivatalosan a vezérlőkocsiban kialakított kerékpárszállító részben lehet a kerékpárokat szállítani, a változó összeállítású vonat nehéz helyzet elé állítja a kerékpárosokat.

Nem egyszer fordult elő, hogy azért álltunk egy állomáson, mert meg kellett várni, hogy a kerékpáros a vonat elejére vagy a végére tekerjen és szabályosan szálljon fel - persze akármelyik kocsiba is felrakhatná a biciklit, de a jegyvizsgáló ekkor joggal figyelmeztethetné a szabályok megfelelő betartására. Mivel ezen a vonalon elég nagy a kerékpáros forgalom, ráadásul a 70-es vonal néhány vonata a 100-as vonallal közös, ezért apró, de sok kellemetlenségtől kímélnék meg a bicikliseket (és az utazókat) ha konstans összeállítást használnának azonos járatszámon. Akár visszatérhetnének az eredeti összeállításra (mozdony a Budapest felé közlekedve a vonat végén, a Nyugatiban így a vezérlőkocsi lenne elől), mellyel a kerékpár nélkül utazók is nyernének a zsúfoltság csökkenése miatt, vagy megfordíthatnák végérvényesen az összeállítást. Ez is jelentéktelennek tűnő dolog, azonban a mindennapi ingázás során roppantul idegesítő tud lenni.

Remélem, hogy ezen a két javaslaton elgondolkoznak és esetleg pozitív döntést hoznak vele kapcsolatban.

(tájékoztatásul levelemet, az "Új MÁV blog" c. internetes fórum szerkesztőjének is megküldtem)

Segítségüket előre is köszönöm, tisztelettel,
xxx

 


A MÁV-Start válasza:

Tisztelt * László!                                         

Társaságunk részére, 2011. június 5-én, elektronikus úton küldött észrevételének vizsgálata lezárult, mellyel kapcsolatban az alábbiakról szeretnénk tájékoztatni:

Társaságunk lehetőségeihez mérten mindent megtesz annak érdekében, hogy Utasaink megelégedéssel vehessék igénybe szolgáltatásainkat, ennek egyik fontos eleme járataink menetrendszerűsége, ezt sajnos nem minden esetben sikerül maradéktalanul teljesítenünk.

Őszintén sajnáljuk az utazása során Önt ért kellemetlenséget, valamint a vonatkésés miatt ezúton kérjük Társaságunk nevében szíves elnézését. Időjárási okok miatt, a tavalyi évben Vác - Verőce között, a bal vágányon pályaállapot-romlás történt, ezért tavasztól a vonalon módosított menetrend szerint közlekednek a vonatok. A felújítás alatti közlekedés néhány perces késést okozhat, mindazonáltal biztosíthatjuk, hogy forgalomirányító szakembereink mindent megtesznek a vasúti közlekedés menetrendszerű lebonyolítása érdekében.

A levelében említett, 2147-es számú vonat közlekedését vizsgáltuk. A 2010/2011-es menetrendi időszak kezdetekor kiadásra került a 70-es számú vonattal kapcsolatosan egy forgalomszabályozási rendelkezés, melynek értelmében a 477-es számú Metropol EuroNight vonat késetten történő közlekedése nem okozhatja a 2147-es számú vonat késését. Társaságunk a vonatforgalom lebonyolításában illetékes MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletágát tájékoztatni fogja a levelében leírt helyzetről, és egyben kéri a forgalmi rendelkezés előírásainak betartását.

A megkeresésében említett kerékpárszállítási problémákkal kapcsolatosan szeretnénk tájékoztatni, hogy egy korábbi vágányzári menetrend következményeként fordult meg az ingaszerelvények egy részének iránya. A szerelvények telepállomása - Társaságunk rendelkezése alapján - a kocsik eredeti sorrendjének visszaállítását folyamatosan végzi. Bízunk benne, hogy levelünkkel egy időben már valamennyi szerelvény a helyes összeállítás szerint közlekedik.

Megkeresését, építő jellegű észrevételét köszönjük, és a jövőben is várjuk. Bízunk benne, hogy a későbbiekben is megtiszteli Társaságunkat bizalmával, és elégedett Utasaink között üdvözölhetjük.

Itt szeretnénk figyelmébe ajánlani hírlevél szolgáltatásunkat, amelynek segítségével elektronikus levél formájában személyre szabott információkat kaphat legújabb akcióinkról, menetrendi módosításainkról. Hírlevél szolgáltatásunkat a következő hivatkozásra kattintva érheti el: http://hirlevel.mav-start.hu/.

Üdvözlettel:
** **
ügyfélszolgálati szakértő

 

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!



Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr573157125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lyken 2011.08.16. 15:32:25

Én igazából arra lennék kiváncsi, hogy a levél hatására TÖRTÉNIK-E valami? Mert hasonló, biztató hangvételű leveleket már én is kaptam a múltban sokszor. Csak aztán nem változott semmi.
Nyilván nem az ügyfélszolgálat hibája, sajnos a többi üzletág illetékesei tojnak az utasra.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.08.16. 20:41:29

Az ingák tényleg meg lettek forgatva. Már a bak felé áll a vezérlő mindig.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.08.16. 20:43:27

PS.:
Basszus, van még hely ezen a blogon, ahol nincs reklám???
Már több reklám ömlik az arcomba, mint post-lényegi rész.
Köszönöm, kéremkapcsojjjjjaki.

Vittore. 2011.08.16. 20:45:10

@Kimérős szaloncukor (Lédig): légyszíves sorold fel, hol látsz reklámot, ami a default bloghus blogokon nincs máshol

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.16. 20:50:43

Úgy látom, a MÁV-nál történt valami. Valami jó. Bá még nagyon kevés, de jó.

Vittore. 2011.08.16. 20:52:08

@Kimérős szaloncukor (Lédig): ühhüm, ha a BónuszBrigád-féle hirdetésekre gondolsz, akkor jelentem eddig lustaságból maradtak, megoldva a probléma (a többi bloghu default)

vanek ur 2011.08.18. 09:05:54

Minden szabály csak annyit ér, amennyit betartanak belőle. A betartást nagyban segíti, ha ahhoz valamilyen érdek fűződik, pl. a nem betartásnak elkerülhetetlen negatív következménye van. Ez az, ami a MÁV csoporton belül teljesen hiányzik.

A konkrét esetben is garantáltan nem lesz személyi felelőse annak, hogy a Metropol rendszeresen megkéseti a személyvonatot, de ha mégis lenne, akkor sem lesz egy "munkavállalónk figyelmét felhívtuk a szabályszerű munkavégzésre" mondásnál súlyosabb következménye.