A tegnapi bejegyzésre nagyon sok hozzászólás érkezett, s emellett levélben egy szakember is válaszolt, akinek nagyon sok köze az ütemes menetrendhez. Mivel a nevét nem tudom, hogy kiadhatom -e, így most csak legyen annyi elég, hogy a most olvasható levélben elmagyarázza, mi is az ütemes menetrend lényege és miért van az néha, hogy kevés ember sajnos megszívja a többség igényei miatt.
Ehhez én annyit tennék hozzá, hogy köszönöm a levelet és íme, itt az ok, hogy a MÁV miért is szívatja az utasait az egymás nem beváró IC-kkel:
Az ominózus szolnoki helyzet valóban nem véletlenül alakult ki és valóban egy marginális igény esetén (Ferihegy-Békéscsaba) valóban 57 perces átszállási időt eredményez (a 117 perces átszállás az alapvető nem a MÁV hibája, leginkább a minisztérium és annak a "szakmai" háttérszerve az RKI vezetése nem támogatta a plusz vonatok közlekedtetését, ezért nincs óránkénti ütemes menetrend a Keleti és Békéscsaba között).
A rendszer alapja az itf.hu oldalon több cikkben is megtalálható ( pl. http://itf.hu/index.php?
Nos, de nézzük, hogy miért is alakult ki ez a látszólagos utasellenes menetrend? Ez - amint az a belinkelt oldalon található ütemtérképen is látható - egy komplex, egész országra kiterjedő, alaposan megtervezett ütemes menetrendi struktúra része, amiben természetesen nem lehet megoldani, hogy minden vonat, minden vonathoz csatlakozást adjon, de a legnagyobb utasforgalmú irányok esetében ez működik. Nézzük, miért is nem lehet ezt a szóvá tett csatlakozást Szolnokon megoldani!
Először is, mind a két vonat ugyanazon a síneken indul tovább Szolnokról (Szajolig), tehát néhány perccel nem lehet csak az egyiket mozdítani, ennél jelentősebb eltolásra lenne szükség, aminek igen jelentős, káros következményei lennének (lásd később). Látható Szolnokról Szajol felé az óra:34-kor induló békéscsabai IC után, 38-kor indul a nyíregyházi IC, majd 44-kor a Mezőtúr-(Békéscsaba) személyvonat, utána 50-kor a (Budapest)- Cegléd-Záhony személyvonat, majd 55-kor a Szolnok-Martfű-Szentes vonat. Amelyek mindegyikére biztosított az átszállás - sőt, a Miskolc-Nyíregyháza felől óra:20-kor érkező IC-kről is egy átszállással, rövid csatlakozási idővel el lehet jutni Békéscsabára.
Nézzük meg a csatlakozási rendszereket, amelyek a békéscsabai vonalra vannak felépítve és máris látható, hogy a Szolnok-Szajol között egymás után induló vonatokon túl, miért nem lehet később közlekedtetni a vonatokat azért, hogy csatlakozást adjunk Szolnokon (a valljuk be, marginális igényt jelentő Ferihegy-Békéscsaba irány esetében)!
Az egész (Nyugat-Európában is használt) ITF-es rendszer egyik alapja, hogy a menetrend "szimmetrikus" (hiszen az utasok jellemzően nem csak A-ból B-be szeretnének utazni, hanem "szimmetrikusan" is, visszafelé - ezért nem meglepő, hogy ha az egyik irányban 57 perces átszállás van, akkor visszafelé is 57 perces átszállás lesz, mert az egyes állomások esetén egy adott vonat érkezési és az azonos vonatnemű ellenirányú párjának indulási percadata "egészre" szimmetrikus, azaz, ha Szolnokra 37-kor érkezik egy IC, akkor - technológiai okok miatti, legfeljebb pár perces eltéréssel - 60-37=23-kor indul visszafelé egy azonos IC-járat.
Nos, tehát a békéscsabai gyorsvonatok, illetve a Romániába továbbközlekedő IC-k minden óra egészkor találkoznak Mezőtúr állomáson, ahol 4-5 perces átszállás van Szarvas, illetve Orosháza felé. Ha elmozdítjuk a békéscsabai vonatokat, akkor a szarvasi csatlakozás megszűnik, mert ott egyvágányú pálya van és a Mezőtúrra 55-kor beérkező vonat indul vissza a csatlakozás után 04-kor.
Továbbhaladva Békéscsabán egyrészt Gyula felé van csatlakozás, másrészt Orosházán és Hódmezővásárhelyen keresztül Szeged felé minden órában. (Sőt, a békéscsabai vonatok továbbközlekednek Lőkösháza felé, ahol Kétegyházán - már egyvágányú pályán - Kétegyházán találkoznak, ahol szintén szintén csatlakozást adnak a 121-es vonalra Mezőhegyes-Makó-Újszeged felé).
A Békéscsaba-Szeged egyvágányú vonalon az óránkénti ütemes közlekedésű vonatok nem csak Békéscsabán csatlakoznak 7-9 perces csatlakozási idővel a Keleti-Békéscsaba vonatokhoz, hanem a vonalon Orosházán, illetve Hódmezővásárhely-Népkert állomáson a csatlakozó mellékvonalakra, valamint a vonal túlsó végén a Nyugati-Szeged fővonalhoz is.
Ezen fővonalon is majdnem végig egy vágányon zajlik a forgalom, így itt sem lehet következmények nélkül a menetrendi szerkezethez hozzányúlni. Ezen a vonalon az óránkénti "hibrid-IC"-knek Cegléden van minden órában 7 perces csatlakozásuk (közös peronon) a Nyugati-Ferihegy felől érkező és Szolnokon át Nyíregyháza felé közlekedő IC-kre.
És ezzel újra elérkeztünk a történetünk kiinduló helyére Szolnokra, azaz látható, hogy egy utaselriasztó, "nem várnak egymásra az IC-k" eset mögött mennyi utasbarát csatlakozási rendszer van kialakítva, amelyek egymásra épülnek és jóval több utasnak jelentenek jó csatlakozási rendszert, mint amennyinek rosszat - és ennek a rendszernek a megbolygatása minden mást borítana.
A kialakult hatásokat az óránkénti Szolnok-Békéscsaba személyvonatokkal tovább lehetne csökkenteni, amennyiben ezt a minisztérium engedélyezi.
Nagyon sokszor hangsúlyozták a rendszer megalkotói, kidolgozói, hogy az ITF-es menetrend nem csodaszer: egyrészt nem tud minden marginális igényt kezelni, az egyéb problémákra (kocsik tisztasága, pályaállapotok, udvarias kiszolgálás stb.) nem nyújt megoldást a menetrendi struktúra, illetve a pályára költött pénzek célzott felhasználása szükséges, hogy ne legyen pl. a rendszer egyik alapjául szolgáló kör-IC-knek az utóbbi időben jelentős késése, de ettől eltekintve ez a rendszer egy egységes, jól átlátható rendszer, amit maximális mértékben az utasbarát kiszolgálás érdekében hoztak létre több évvel ezelőtt a megalkotói, akik egyike sincs (már) olyan döntéshozói szinten, környezetben, hogy az ezzel és egyéb más problémákkal kapcsolatban érdemi intézkedést tudjanak tenni.
Akik érdeklődnek a rendszer egésze iránt, a külföldi példákra is és a hazai adaptációra is kíváncsiak, azok a www.itf.hu oldalon több, szakmai díjakkal is kitüntetett cikkek közül is válogathatnak.
Na akkor egy kis újdonság, a blog olvasóinak. Új partnerünk ajánlataiból személyesen kiválogattam azokat a linkeket, melyek nem hitellel, gyorskölcsönnel, porszívóügynökséggel foglalkoznak, hanem mondjuk kedvezménykuponokkal, lakástakarék-pénztárral és más nem ügynöki dolgokkal. Ha téged érdekelnek ezek az ingyenes dolgok, akkor itt megtalálható a rendszeresen frissített lista. A lista alatt a kommentekben lehet véleményezni, esetleg új kedvezményt ajánlani. |
Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted! |