Végre elindult a Kelenföld és Tárnok közötti kétvágányos vasútfejlesztés, melyre a Magyar állam kötelezettséget vállalt az EU felé. A nyomvonal útjában van azonban az egyik érdi óvoda, melynek értékéről Érd város és a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. nem tud megegyezni.
Az Index hírében olvashatóak a részletek:
Óvodába ütközött a milliárdos vasútépítés
61 millió forintért nem akarja odaadni az érdi önkormányzat azt az óvodát a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-nek, amely a Budapest–Székesfehérvár vasútvonal fejlesztésének útjában van. Korábban a MÁV adott volna 111 millió forintot is a városnak, de Érd akkor 280-at kért. Megegyezés hiányában a közigazgatási hivatalnak kellett beavatkoznia, és az értékbecslő jóval lejjebb vitte a kisajátításért járó összeget. Az alpolgármester azt mondja, a végsőkig elmennek. A vasútépítőknek a hatósághoz kell fordulniuk, ha el akarják foglalni az intézményt.
Kétvágányos lesz a Kelenföld és Tárnok közötti vasútvonal. Magyarország még az EU-belépésekor vállalta, hogy a nemzetközi forgalomban is fontos szerepet játszó vonalat európai szintűre fejleszti. Az összességében 120 milliárdos értékű építkezés megkezdése hosszabb ideje húzódik, most őszre tervezik a startot. A megaberuházás azonban Érden beleütközött egy óvodába.
A Harkály óvoda udvara beleesik a vonal második vágányának nyomvonalába, ezért a MÁV, illetve a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. évekkel ezelőtt jelezte az intézményt fenntartó önkormányzatnak, hogy kivásárolnák az ingatlant. Az érdi képviselő-testület 2008-ban is tárgyalta a kivásárlással kapcsolatos ajánlatot. Az akkori jegyzőkönyv tanúsága szerint a MÁV első körben alacsony, 40 milliós javaslattal állt elő, de miután az önkormányzat világossá tette, hogy ezt nem fogadják el, tettek egy másik, 111 millió forintos ajánlatot. Az önkormányzat úgy vélte, ennél magasabb összeget is lehet kérni a beruházótól, ezért 280 milliót javasolt a vasútnak.
Az önkormányzat egyik képviselője már akkor figyelmeztette a város fideszes vezetését, ne feszítsék a húrt, mert a másik fél meggondolja magát. Segesdi János alpolgármester azzal érvelt, hogy a nyolcvanfős óvodát is az uniós szabványokat betartva kell újjáépíteni, és figyelembe kell venni a gyerekekre jutó négyzetmétertől a kiszolgáló helységek berendezéséig, az akadálymentesítésig minden követelményt, ami komoly költségekkel jár.
T. Mészáros András polgármester aláírásával a MÁV 2008 szeptemberében meg is kapta az a határozatot, amely elutasította a felkínált 111 millió forintos ajánlatot. A beruházó ezután a kisajátítási törvény előírásait követve a közigazgatási hivatalhoz fordult, amely értékbecslővel mérette fel az ingatlant. Az érdieket ekkor érte a kellemetlen meglepetés, mert a szakértő hivatalosan 58 millió forintra taksálta az óvoda és a hozzá tartozó telek forgalmi értékét.
hirdetés
Az önkormányzat bírósághoz fordult, de ott sem tudta kiharcolni, hogy az összeg jelentősen növekedjen. A jogerős ítélet 61 millió forintos árat határozott meg a beruházást koordinálását átvevő Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-nek. A NIF a pénzt el is különítette, de az önkormányzat nem hajlandó felvenni.
Segesdi János az Indexnek azt mondta, a városvezetés továbbra is azon az állásponton van, hogy a kisajátítási összeg nem elfogadható. Az alpolgármester szerint a 80 gyerek elhelyezését veszélyeztető döntésbe az önkormányzat nem nyugszik bele, és a „végsőkig elmegy”. Megfogalmazása szerint a végsőkig azt jelenti, hogy önszántukból nem adják át a területet a fejlesztőnek. A NIF, ha akar, a hatósághoz fordulhat az óvoda bezáratása érdekében, különben a beruházás meg fog akadni.
A NIF szóvivője szerint a vonatkozó törvény kimondja, kártalanításként a kisajátított ingatlan értéke, nem pedig a helyette létesítendő épület újra-előállítási költsége jár a volt tulajdonosnak. Az „üzemátszervezés” és „üzemáttelepítés” költsége pedig nem azonosítható az új épület átalakítási, építési költségeivel. Loppert Dániel szerint ezért a NIF-nek tartania kell magát az értékbecslés során meghatározott árhoz. A vasút nyomvonala sem kerülheti ki az intézményt, hiszen a második vágánynak nyilvánvalóan az első vágány nyomvonalát kell követnie.
Az óvodakisajátítás rosszkor jön az érdi önkormányzatnak. Májusban ugyanis több száz szülő és gyerek demonstrált a városvezetés iskolabezárási tervei ellen. Érden forráshiánnyal indokolták, hogy két általános iskolát összevonnak. A tiltakozások miatt végül több megszorítási tervet visszavontak. Ha bezár a 80 férőhelyes óvoda, ismét komoly problémákkal kell szembenéznie az önkormányzatnak, hiszen az évek óta húzódó vita ellenére a testület februárban még csak az új óvoda építésének „előkészítő munkái elindításáról” hozott határozatot.
Forrás: Index.hu
Na akkor egy kis újdonság, a blog olvasóinak. Új partnerünk ajánlataiból személyesen kiválogattam azokat a linkeket, melyek nem hitellel, gyorskölcsönnel, porszívóügynökséggel foglalkoznak, hanem mondjuk kedvezménykuponokkal, lakástakarék-pénztárral és más nem ügynöki dolgokkal. Ha téged érdekelnek ezek az ingyenes dolgok, akkor itt megtalálható a rendszeresen frissített lista. A lista alatt a kommentekben lehet véleményezni, esetleg új kedvezményt ajánlani. |
Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted! |