MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Európa messze van

2011. május 21. - Vittore.

Ugye nemrégiben volt szó az országimázsról és erről jutott eszébe Norbinak is egy története, melyet megosztott velünk. A szereplők: 1. MÁV kaller, 2. amerikai fiatalok, 3. MÁV tarifarendszer. Ez már így garantálja a történetet, ugye?

Még annyit tennék hozzá, hogy az Eurotrip nevű filmben volt egy jelenet, amikor Kelet-Európában utazgattak a fiatalok, és engem nagyon felháborított, hogy miket mutattak a filmben rólunk (is). Na az alábbi történetet elolvasva, már értem, miért gondolják a külföldiek ilyennek hazánkat.

Norbinak köszönet a levélért, remélem minél többen csatlakoznak a látogatók közül a levélbeküldők társaságához:

Európa messze van - még vonattal is...

Még tavaly utaztam le IC-vel Szegedre, rutinos IC-s vagyok, hetente jártam le. Mivel a helyjegyes kocsikban mindig volt külföldi, gondoltam, legalább ezekre a járatokra betesznek olyan kalauzokat, akik valamilyen európai nyelven, de legalább angolul valamilyen szinten képesek eltársalogni. Természetesen ez általában nincs így, eddig egy kalauzzal futottam össze ott, aki nem hogy magyarul, de angolul is bemondta a fontosabb állomásokat.

De akkor, aznap, a kalauz nem ilyen volt. A mellettem lévő üléseken két amerikai fiatal utazott, nálunk nyaraltak, sőt, előző este épp a KISS-koncerten voltak, de aznap délben indult a gépük vissza Kalifornia felé.

A Nyugatiból indultunk, és természetesen észrevettem már, hogy a szerelvény 2-3 szépen csillogó első vagonja azt a látszatot kelti a nyugati emberben, hogy elég a jegy, nem kell a helyjegy, most sem volt másképp.

Jött is a kalauz, már láttam, hogy csak egy sima jegyük van Ferihegyig, sejtettem, itt ebből baj lesz. És lett is volna. Először már az, hogy a kalauz csak magyarul szólt hozzájuk, kérve a helyjegyet. Mivel nem volt, azt első az volt, hogy felajánlotta, hogy - ha jól emlékszem - vagy 2500 forintért megvehetik (normál esetben egy kb. 360 ft értékű jegyről van szó).

Láttam, szegények majd minden magyar pénze át van már váltva vagy el van költve (max annyi maradt volna, hogy fejenként a 360-at kifizessék, de 5000-et semmiképp). Itt jött volna a nagy csapás, hogy le kellett volna szállniuk (ergó géplekésés, stb... és nem épp a szomszédba mentek volna, nem is beszélve egy oda irányuló járatra szóló jegy áráról).

Itt léptem én a képbe. Egyszer gyorsan elmagyaráztam nekik, hogy mi a helyzet. Feldobtam a kalauznak, mivel épp Zugló elé értük, hogy mi lenne, ha a fiú leugrana és gyorsan megvenné a helyjegyeket. Itt volt jó fej a kalauz, nem szarozott, egy percig álltunk, de a fiú megvehette lent a jegyeket, olcsón.

Kérdem én, miért nem tudta volna nekik ezt eladni a vonaton is ugyanolyan olcsón? Nem mindenki, főleg nem a külföldiek, tudják, hogy működik a magyar vasút. Tekintsünk csak ki az úgymond igazi Európába. Volt szerencsém többször is Finnországban járni, legutóbb napi szinten használhattam a vasúti hálózatot. A mi magyar mentalitásunkkal egy hazánkfia simán elutazgathatna mondjuk Helsinki elővárosi körzetében - ingyen. Mert a kalauz végigmegy, és akinek van jegye, önként odaadja, felmutatja, vagy meg is lehet nála venni. Nem zaklat senkit, nem bökdös alvó embereket, hogy milyen utasítvánnyal rendelkezik. És nem mellékesen vagy 3 nyelven beszél...

Szóval amíg tudatlanoktól esztelen méretű büntetést akarnak behajtani, és mindezt úgy, hogy nem is értik, miről van szó (és emiatt az utazásukból ki is zárhatók, annak minden további késésével), nem akarjuk azt mondani, hogy a Magyar Államvasutak európai.

És a másik, az egy fő, egy jegy elv. Ausztriában és Csehországban való utazásaim során a barátnőmmel együtt közösen vettünk menettérti jegyet, és így sokkal olcsóbb lett volna, mint ha külön, vagy akár külön oda és vissza vettük volna meg. Nem csak a jegy érvényessége fontos, hanem az is, hogy árbeli kedvezményt is kapjon az, aki többedmagával utazik, de nem csoportban (egy pár is lehet család vagy csoport, nem csak 20-30 fiatal)...

És hogy milyenek a cseh jegyárak? Mi ketten oda vissza majd 200 km-t annyiért tettünk meg, mint én egyedül egy Szeged-Budapest vonalon (a táv hasonló) teljes áron oda-vissza. Az a baj a MÁV döntéshozó vezetőségével, hogy bizonyára kocsival utaznak, nem vonattal, ha különben járnak, és nem figyelik meg, mit nyújt igazából Európa

Üdv: Norbi

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!

* * * * *

A 100 Facebook-fan összejött! De vajon mikor lesz meg a Facebook-csoportunk 200. kedvelője? Ha tetszik a blogunk, lájkolj minket itt oldalt, vagy keress fel minket a Facebookon!

*****

Szeretnéd itt látni hirdetésedet akár 1 Ft-ért? Nézz el ide a részletekért!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr822921217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mildi 2011.05.21. 16:58:34

azok vegyes ic-k, elég lett volna átmenni a nem helyjegyesbe. (az mondjuk esélyes, h a kaller szívatni akart)
a vonaton azért nem, mert a szabályok nem teszik lehetővé (nem véletlenül, ugyanis szinte senki nem venne az állomáson jegyet, annyi kalauz meg nincs, h mkit kiszolgáljon pl péntek délután), a kalauznak el kell számolnia, azzal is h miért adott ki pótdíj nélkül jegyet.
helyjegyet meg, aminek a hely előzetes lefoglalása a lényege!, végképp nem lehet és értelmetlen is a vonaton kiadni...

mildi 2011.05.21. 17:01:30

@mildi: ill lehet, de csak pótdíjjal. összezavart ez az eső :)

vanek ur 2011.05.21. 19:00:40

"A mi magyar mentalitásunkkal egy hazánkfia simán elutazgathatna mondjuk Helsinki elővárosi körzetében - ingyen. Mert a kalauz végigmegy, és akinek van jegye, önként odaadja, felmutatja, vagy meg is lehet nála venni. Nem zaklat senkit, nem bökdös alvó embereket, hogy milyen utasítvánnyal rendelkezik."

Ez itt a kulcsmondat, kérem szépen. Arrafelé eszébe nem jut az embereknek, hogy ne fizessenek egy szolgáltatásért, amit igénybe vesznek. És emiatt a jv-nek sem fordul meg a fejében, hogy valaki úgy szállna fel a vonatra, hogy nincs jegye, és nem is akart volna venni.

Messze van a magyar társadalom még ettől. Nagyon messze.

vanek ur 2011.05.21. 19:01:40

A szegedi IC-n pedig nemes egyszerűséggel át kellett volna terelni a fiatalokat 2-3 kocsival előrébb, ami már nem helyjegyes. Még csak azt se lehet mondani, hogy szabálytalan lenne.

pbence 2011.05.21. 19:34:11

@vanek ur:
Részben igazad van, de itt nem arról van szó, hogy hogy a tőlünk nyugatabbi népek esetleg úgy születnének, hogy ez már bennük van.
Én jártam nagyon sokszor a sokat emlegetett Németországban, és azt vettem észre, hogy ott is ugyanolyan emberek vannak, mint itthon. De a törvények sokkal de sokkal szigorúbbak. Így leginkább csak a kibontakozás van elfojtva.
Ott fel van címkézve minden jármű, hogy 40 euró büntetést kapsz, ha nincs jegyed. Aki ott bliccelni próbál, az megüti a bokáját, de nagyon. Aki viszont külföldi, és szerencsétlenkedik, ahhoz a szolgáltató és másképp áll hozz, és nem az lesz az első, hogy megbünteti.
Ott olyan jogszabály is előfordul, hogy nem gyújthatsz a saját kertedben tüzet, csak ha külön engedélyt kérsz a hatóságoktól. És a szomszéd akár fel is jelent, ha megteszed.
Ott torrentezni sem mernek az emberek, mert a hatóság figyeli a forgalmat. De nem azért, mert tisztességtelennek tartják.
Ott a piát és a cigit a korhatár alatt nem adják ki az üzletben. Soha, semmilyen körülmények között. De nem azért nem vesznek a fiatalok, mert nem akarnak.
Ott a jogsidat is elveszik, ha gyorsan hajtasz, nem csak pár ezer forintra büntetnek. Szóval ott sem azért olyan szabálykövetően a közlekedésben, mert az úgy helyes.
Onnan tudom ezeket, hogy voltak német cserediákjaink, és itt Magyarországon tökéletesen úgy viselkedtek, mint a magyar fiatalok. Ez csak és kizárólag azon múlik, milyen a jogszabályi környezet, és teljesen egyértelmű, hogy Magyarországon sokkal megengedőbb.
Soha nem fogod tudni ráfogni az emberekre, hogy ez a "magyar mentalitás". Ha csak ezen múlna, semmi szükség nem lenne a törvényekre.

Alensha 2011.05.21. 19:34:15

a kaller saját zsebre akart dolgozni, mert vonaton megvéve nincs 1000 Ft a helyjegy... egyébként futottam már össze olyan vonattal Pécsett, ahol a büfések csak szlovákul tudtak...

na azzal viszont nem értek egyet, hogy aki egyedül utazik, az fizessen többet, mint aki a párjával, haverjával, stb. egy ember, egy jegy, ez így igazságos.

az Eurotripben emlékeim szerint a szlovákokat ábrázolták így, de megkapta a többi nép is a sztereotip ábrázolást (drogos hollandok, náci németek), tkp. az a kategória az a film, mint a South Park, ha belegondolsz, sértő, de attól még szétröhögöd magad rajta :D

Alensha 2011.05.21. 19:36:30

@pbence: nemcsak a jogszabályi környezet, hanem általában a kultúra hatással van a benne élőkre. anyám pl. Ausztriában sose dobja el a csikket, mert "itt nem szokás", itthon meg minden gond nélkül...

pbence 2011.05.21. 19:43:17

@Alensha:
Na igen, de a kultúra is kialakult valahogy. Úgy nem fog kultúra kialakulni, hogy sopánkodunk minden nap, hogy "bezzeg a magyar mentalitás". Viszont úgy sem, hogy egy-egy ember megpróbál másképp élni. Nem, mert el lesz nyomva, mert a többségnek itt nem érdeke úgy élni, mint Németországban. Nagyban felelős az elmúlt 20 év politikája ezért. És nem szeretem, mikor ezt a dolgot egyenesen az emberekre kenik, mert ehhez irányítás kell, amit a magyarok nem kaptak meg igazán soha.

lyken 2011.05.21. 19:48:57

"gondoltam, legalább ezekre a járatokra betesznek olyan kalauzokat, akik valamilyen európai nyelven, de legalább angolul valamilyen szinten képesek eltársalogni."
Nemrég mentem EC-vel egyet oda-vissza. A kalauzok rendkívül kultúráltak voltak, de angolul egyik sem tudott.

"Először már az, hogy a kalauz csak magyarul szólt hozzájuk, kérve a helyjegyet. Mivel nem volt, azt első az volt, hogy felajánlotta, hogy - ha jól emlékszem - vagy 2500 forintért megvehetik (normál esetben egy kb. 360 ft értékű jegyről van szó)."
Kiváncsi vagyok, hogy ezt hogy akarta nekik Ferihegyig felvázolni. :D

"Kérdem én, miért nem tudta volna nekik ezt eladni a vonaton is ugyanolyan olcsón?"
Mert esetleg fegyelmit vagy kirugást kap érte. Így késett 2-3 percet a vonat, de keresett a MÁV még 500 ft-ot. Halleluja.

"Az a baj a MÁV döntéshozó vezetőségével, hogy bizonyára kocsival utaznak, nem vonattal, ha különben járnak, és nem figyelik meg, mit nyújt igazából"
Igazából minden politikusnak és BKV-MÁV vezetőnek kötelezően tömegközlekednie kellene. És nem azért, hogy ne luxuskocsival járjon, vagy hogy ezzel akkor jól meg legyen büntetve. Azért, hogy lássa, mi helyzet a valóságban. Ha ő is ott cumizik a dugóban a BKV-n, meg megéli a vonaton a fél óra késést meg a járatkimaradást, majd talán empatikusabb lesz a mindennapi problémák iránt.

nzo 2011.05.21. 20:38:48

Annyit hozzátennék, hogy azért a cseheknél sem olcsó, ha normál, semmilyen kedvezményre nem vagy jogosult.

BlahBlah 2011.05.21. 21:07:09

fejen állhat a máv az ország, az emberek stb. itt akkor se lesz jobb, csak akkor ha az összes kalajt, alkalmazottat lapátra teszik, mivel ez nem a cég miatt van így, hanem az emberi tényező...

azaz a tipikus magyar
"de hát régen így csináltuk"

csak erőszakkal lehet ezt kiverni, de akkor meg jön a lázadás, sztrájk, szakszervezeti buziságok, hogy baszogatják őket...

itt is látszik, hogy a kalaj döntése volt, tehát semmi köze nem volt a MÁVhoz, és a buszsöfőrök akik nem pecsételnek a nyugdíjjas szelvényre, és zsebre dolgoznak, a hálapénz az orvosoknak? ez mind mind emberi tényező, és jól begyakorolt lopások, ezt fejben kell rendbe tenni, nem cégszinten, mivel nem tudod ellenőrözni sem, mert az ellenőrt is lehet korrumpálni

Jofiu 2011.05.21. 21:07:48

Velemenyem szerint mar ott kezdodik a dolog, hogy olyan a ferihegyi vonatosszekottetes amilyen. Ez inkabb csak a vonatosszekottetes alibije, nem egy normalisan megcsinalt dolog. Lehet ra mutogatni, oszt ennyi.
Onbizalmuk az van kiirni, hogy 'Vasutallomas' a ferihegyi megallora. Rohejes. Kartyaval nem is lehet jegyet valtani Ferihegy 1-en. Van kartyaleolvaso, de allitolag azt a MAV jegyekre nem hasznalhatja az informacio pultos.
A mod ahogy a csomagokat cugolni kell a feluljaron, mar az gaz. Azutan felrancigalni a csomagokat a keskeny ajtokon, az a masodik. Nyugatiban lerancigalni a harmadik. Ha meg a szemelyzet hozzaallasa is rossz, azzal szepen meg is koronazzak az egeszet.
Eszembe nem jutna vonattal menni ferihegyre, persze jobban mecsinalt repteri vonatokhoz szokott emberek ezt nem feltetlenul tudjak, beugorhatnak ha nem tajekozodnak elotte.

(Amugy tajekozodhatnanak a turistak is egy kicsit jobban. Nem konnyu sokszor, de nem is lehetetlen. A regi bangkoki repter 'repteri vonat'-a is eleg mokas. Messze van ide, fura betuket is hasznalnak, megis sikerult tajekozonunk elotte es problema nelkul hasznalni. Az is egy vadregenyes kis dolog.)

roadrunner 2011.05.21. 21:10:16

Na itt most megmutatkozik a magyar mentalitas.
Mert szegeny amerikai fiatalok....
Nem kulonbek mint a magyar.
Na jo azert sok mindenben igen.
De erdekes hogy a magyar hude buszke vagyok ott van a kisebbrendusegi erzes(nagyon helyesen).
Es emiatt a kulfoldiekkel kedvesebbek az emberek.
A buntetes jogos lett volna de a kalauz rendes volt.
Ennyi.
Szabalyok szerint buntetest kellet volna adnia.
Na de persze jott a megmento es segitett.
Azt azert megneztem volna hogy magyarazza el a kaller Ferihegyig hogy mi baja van, mikor a ket utas meg volt gyozodve rola hogy minden rendben mert vett jegyet.

Azt hogy lehet bemondani milyen allomas jon?
Leforditotta angolra a varosneveket?

egy maréknyi dollár 2011.05.21. 21:13:14

Magam is úgy gondolom, hogy célszerűbb lett volna a fiatalokat átküldeni egy nem helyjegy-köteles kocsiba a hátralévő 10 percre.
Egy régesrégi vicc, történetesen rendőrökkel:Egy külföldi 5 nyelven próbálkozik segítséget kérni tőlük, de egyiket sem értik.A turista elkullog,az egyik zsaru felveti:Te, nem kéne megtanulnunk legalább egy idegen nyelvet? - Minek, ez ötöt tudott, mégsem ment vele semmire.
(Gondolom, a rendőrök zöme azóta képzettebb, most következnek a kalauzok.)

roadrunner 2011.05.21. 21:14:28

@BlahBlah:
Ez egy ilyen szar orszag, szar emberekkel es szar vezetokkel.
Ezen valtoztatni csak ugy lehetne ha a mindenkori kormanyzat ojan szabalyokat hozna amit nem lehet kikerulni.
.
Mindenki ugat de ha neki kene csinalni valamit vagy lemondani valamirol azt azert nem.
Mert nekem jar a parkolohely.
Nekem jar a nyugdij.
Nekem jar hogy ne csak az elso ajton lehessen felszallni a buszra.

Jim Raynor 2011.05.21. 21:29:16

@vanek ur:

"Arrafelé eszébe nem jut az embereknek, hogy ne fizessenek egy szolgáltatásért, amit igénybe vesznek."

igen, de azt tedd hozzá, hogy ott SZOLGÁLTATÁST is kapnak. itthon meg egy vonatút lassan egy survivor műsornak felel meg, és nem kell csodálkozni, hogy az utasok egyre kevésbé akarnak fizetni a szopatásukért....

Thrasher 2011.05.21. 21:34:47

kaliforniából magyarországra, kiss koncertre.
ilyen nincs is.

M_R 2011.05.21. 21:36:54

Ez a MÁV... mint a nevében is van: magyar.
Miért lenne más mint akármi Magyarisztánban...

Nekem Dániában volt szerencsém vonatozni: sima gyorsvonaton is a kalauz beszél angolul és németül is. Helyjegyet lehet nála is venni (pótdíjazás nélkül!). Ja és az IC-n a 2. osztály is szőnyegpadló és olyan tiszta hogy mászkálhatsz zokniban..

Itt meg... 2 hét különbséggel mentem ugyanazon IC-n és a szemetesekben még ott volt a (minimum) kéthetes szemét. A tisztaságról meg annyit hogy célszerű utazás után elmenni fürödni- minden ragad a kosztól... Ejrópa qrva messze van Budimpesttől :)

vanek ur 2011.05.21. 21:38:24

@Jim Raynor: "itthon meg egy vonatút lassan egy survivor műsornak felel meg"
Ad-e ez a kijelentés bármilyen jogi és/vagy erkölcsi alapot arra, hogy ne vedd meg a jegyet? Szerintem nem.
Lehet-e reklamálni, ha valamivel nem voltál elégedett? Igen. Ha ez a valami a szerződés részét képezi, akkor jár vissza pénz. Ha nem, akkor nem jár, de a vasút eldöntheti, hogy ad-e. (Más kérdés, hogy nem fog...)
"hogy az utasok egyre kevésbé akarnak fizetni a szopatásukért"
A fizetés nem akarás kérdése. Ha nem vagy hajlandó fizetni a szolgáltatásért, mondván a szolgáltatás minősége nem üti meg azt a szintet, amit elvársz, akkor igénybe venni se legyél hajlandó. Vagy ha mégis igénybe veszed, és elkapnak, akkor ne csodálkozz, hogy még meg is büntetnek.

savrola 2011.05.21. 21:39:35

Most nem használom a sínbohóc szót! De megvan a véleményem a kallerről is! Mibe került volna, hogy elengedi a két amcsit? Ki veszi észre? 3 megálló Ferihegyig? Amcsiba nincs ilyen, hogy még plusz jegyet kell venni. Veszel egy jegyet és csá! Honnan tudta volna a két szerencsétlen, hogy még helyjegy is kell?

vanek ur 2011.05.21. 21:41:03

@pbence: Lenne csak ilyen itthon, mindenki rendőrállamot, meg ÁVH-t kiáltana.
Csomó mindenért a mai magyar jogszabályok is büntetést szabnak ki (közterületi szemetelés, gyorshajtás, stb.), de itthon mindenki a hatóságot szídja, amiért megbüntette, mindenféle kifogásokat keres, meg a jogaival jön. Pedig csak a kötelességeit kellene betartania.

vanek ur 2011.05.21. 21:42:28

Az esethez: A vasút helyében már rég megléptem volna, hogy Ferihegy és a Nyugati között aznapra érvényes repülőjeggyel (kifelé Budapestről indulóval, befelé Budapestre érkezővel) fel lehessen szállni pótjegy nélkül is az IC-re...

bodecsabi 2011.05.21. 21:47:13

Ha ez a szituáció a leírtak alapján történt meg, akkor a kalauz csalni akart.

Egyrészt:
Az IC pótjegy a vonaton megváltva 890 Ft (=500 Ft pótdíj a vonaton történő megváltásért + 390 Forint a helybiztosítás nélküli IC pótdíj)

Másrészt: Ahogy többen leírták, a szegedi IC vonaton közlekednek helyjegy nélküli kocsik, ilyen esetben az eljárás az utasok udvarias átterelése a helyjegy nélküli részbe.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2011.05.21. 21:54:56

@savrola: Szerintem, ha valahol utazni akarok, elvárható, hogy tájékozódjak a díjszabásról. Jártam már egy-két helyen életemben vonaton, metrón, villamoson. Mindig volt jegyem, mert mielőtt felszálltam, tájékozódtam, utánanéztem, hogy milyen jegyet kell váltanom.

Annyiban viszont igazat adok, hogy a szegedi IC-k díjszabása eléggé mulatságos, még a helyzetet ismerő magyar utasként is figyelnem kell, hogy milyen jeggyel a vonat melyik részére ülök.
Szerintem ebben az esetben is az lett volna a legcélszerűbb, hogy elmondják az utasoknak, hogy a másik kocsiban utazhatnak ezzel a jeggyel is, ami nekik van, fáradjanak át oda.

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2011.05.21. 21:55:48

@pbence: "Aki viszont külföldi, és szerencsétlenkedik, ahhoz a szolgáltató és másképp áll hozz, és nem az lesz az első, hogy megbünteti."

Ez teljesen így van. Amikor először voltam Németországban, és a reptérről vonattal mentem be a városba, emlékszem, egyrészt rossz zónába vettem jegyet (ugyanis pont átsorolták Schönefeldet eggyel külsőbb zónába, de a térképeken még nem úgy szerepelt, a feliratokat meg nem vettem észre), másrészt a megvett jegyet nem is érvényesítettem a peronon, mert fogalmam sem volt róla, hogy érvényesíteni kell. Ezt az utóbbit első franciaországbeli látogatásomkor is eljátszottam, és egyik helyen sem büntettek meg, teljesen kedvesek voltak.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2011.05.21. 21:59:54

@vanek ur: Legjobb tudomásom szerint arre a vasúttársaságnak nincs lehetősége, a minisztérium jogkörébe tartozik a kérdés.

Pistie 2011.05.21. 22:01:40

Az esetek döntő többségében védeni szoktam a külföldieket, de ezúttal szerintem nem volt igazuk, és így a posztírónak sincs. Mivel ha elmegyek egy országba, akkor utána járok a rendszernek, és ha utánajártak volna akkor tudták volna, hogy az IC-re kell helyjegy. Persze lehet kedveskedni meg minden, de a szabályok nem csak ránk vonatkoznak.. Az, hogy a kalauz miért nem ajánlotta fel jó kérdés, valószínűleg nem azt tanítják nekik hogy a jegy nélkül utazókat küldjék le jegyet venni, hanem hogy büntessék meg. De ez már más kérdés! Az is másik kérdés, hogy miért olyan (szar) a rendszer, amilyen..

ZBR 2011.05.21. 22:03:08

"A mi magyar mentalitásunkkal egy hazánkfia simán elutazgathatna mondjuk Helsinki elővárosi körzetében - ingyen."
Kipróbáltad?
Ha igen, akkor azért rohadjál meg (szolgáltatás, tessék fizetni).
Ha nem, akkor meg ne legyél benne annyira biztos. Én Angliában utazom. Persze, fel tudok szállni jegy nélkül a személyzet nélküli megállóban. Persze, el tudom kerülni a fedélezeten arra a 20 percre a kallert. Csak aztán amikor leszállok, nem tudok kijutni az állomásról, hoppá.

"Itt jött volna a nagy csapás, hogy le kellett volna szállniuk (ergó géplekésés, stb... és nem épp a szomszédba mentek volna, nem is beszélve egy oda irányuló járatra szóló jegy áráról)"
Ha ilyen gyakran utaztál, akkor tudod, hogy nem az utolsó épp alkalmas vonattal kell beesni a reptérre. Én órákat ülök a reptéren, mert az angol vasútban sem bízom. 3 órával indulás előtt ott vagyok. Így még egy gázolás, siklás, tök tudja, kisebb baki is belefér. Ja, mellékesen, ha lekésném a vasút miatt a gépemet (3 óra késés), kifizettetném velük a repjegy átfoglalásának árát. Mert bizony nem kell újra megvenni, csak átfoglalni (ami ettől még lehet drága, főleg, ha átszállással mentek, ahogy a posztban is).

Konklúzió:
A kaller emberséges volt, bár választhatott volna olyan megoldást is, amivel a vonat sincs feltartva. A külföldiek tájékozatlanok voltak és ostobák. Én, ha meglátok egy vonaton csillogó és kevésbé csillogó kocsikat és tudom/sejtem, hogy másodosztályú legalapabb, basic jegyem van, akkor már csak a biztonság kedvéért is a gagyibb kocsiba szállok. Most arra a tíz percre oly mindegy... A nyugatiban a hangosbemondó is bemondja, hogy "intercity supplement is obligatory" (a kocsi oldalán meg jó esetben ott az intercity felirat, vagy ha nem, akkor az iránytáblán legalább). Megkérdezhettek volna bárkit.
A szabályokban különösebb gondot nem látok: van jegy/nincs jegy. Van jegy, de nem elég jó, akkor pótdíj. Az, hogy valaki se pénz, se jegy és CSAK ÚGY LESZÁLL, a létező leghumánusabb rendszer. Sőt. Talán túlságosan is az, épp ezért nem vesznek az emberek jegyet (lásd pbence értekezése a szabályok szigoráról).

@Jim Raynor:
"itthon meg egy vonatút lassan egy survivor műsornak felel meg, és nem kell csodálkozni, hogy az utasok egyre kevésbé akarnak fizetni a szopatásukért.... "
Köszönjük ismét mélyenszántó gondolataidat. Akkor nem kell felszállni. Főleg a reptérre menet nem, mert van BKV is, de ha az is büdös, akkor van REA, sőt ha az is, akkor takker.

@vanek ur:
Miért, Ferihegy legalább valami átalányt a reptéri illetékekből fizetne? Akar fizetni? És a kísérők? És aki vett helyjegyet és Szegedig utazna? Nem ülhet le, mert a repjegyesek ülnek? Vagy akkor repjeggyel csak állni lehet csomagokkal elzárva a folyosót meg minden?

A pbence-nek írtakat kiegészíteném annyival, hogy valóban nem csak a szabályokkal van baj, hanem azok betartatásával is.

@savrola:
Vannak próbavásárlók, kérdezz meg egy kallert, rettegnek tőlük. De lehet, hogy a főnökük vagy valami ellenőrzsére jogosult ül épp mellettük/mögöttük. Vannak a piros karaszalagosok. Meg különbenis, nem ez a megoldás, hogy nincs megfelelő jegy, se pénz, akkor csak úgy elengedem őket, menjenek dolgukra. A minimum, hogy átlapátolom őket abba a kocsiba, ahol még akár rendben is lettek volna a jegyükkel. Meg tudják emelni a hájas amerikai hátsójukat és megtenni azt a távot vonaton belül, nem?!

füles1098 2011.05.21. 22:04:10

@Jofiu:
Ferihegyen 1-en tudsz kártyával jegyet vásárolni, mert ez nekem is sikerült. A felüljárónál van lift, már ha működőképes, nekem ezt is sikerült kifognom.
De Ferihegy 2-ről ezt már nem tudom elmondani,az kész katasztrófa ami ott van. Nincs semmi tájékoztatás, de nem tudok vonatjegyet venni sem.
Nos a jegyautomaták kész röhej, nem is tudom ki volt az a nagyon okos akik a ferihegyi állomás jegyautomatait kitalálta. Nekem átszállással kellet volna jegy, mert egy kisebb városban élek, nos ez egyszerűen lehetetlen feladat azokkal a szerkentyűkkel. Azt remélem nem gondolta komolyan a MÁV vezérkara, hogy csak jegyért bemegyek Ferihegy 1-re a csomagjaimmal?
Maradt a vonaton való jegyvásárlás. Ezúttal szeretném megköszönni a kalauz hölgyek kedvességét, és szolgálatkészségüket, és a segítségüket, mert bizony 22 kg-os bőröndöt, nem könnyű feladat felbirkózni a vonatra.

Hompi 2011.05.21. 22:06:38

@lyken: Ez az utóbbi szerintem nem olyan egyszerű ám. Ha pl. a máv ill. bkv illetékes vezetőit felültetnéd a hozzájuk tartozó tömegközlekedésre, akkor:
1. sokkal lassabban tudnának közlekedni a városban/országban. Tényleg azt szeretnéd, hogy még ennél is kevesebbet dolgozzanak a pénzükért? Mert egy nap ugye nem lesz hosszabb 24 óránál.
2. idővel könnyedén atrocitásoknak lennének kitéve. az emberek egyiket-másikat teszem azt felismernék egy idő után, főleg ha köztudott, hogy köztünk utaznak. ki akarna betölteni egy pozíciót, ha az potenciálisan közvetlen baszogatással is járhat?
3. ez a feedback sajnos csalóka. szerintem Mo-on simán leadnák a drótot, hogy melyik vezető hol utazik. Ott máris minden kicsit flottul menne. És különben is, nem fog egy vezető egy fontos tárgyalásra igyekezve azzal baszakodni, hogy a kalauz tudott-e angolul vagy sem (lehet hogy még ő sem tud :))

Véleményem szerint ki kellene alakítani egy olyan rendszert, ahol a cég elvegyülő ellenőreivel lehetne a részlet információt begyűjteni pl. a következő módon:
A. Emberünk átlag júzer, aki felszáll a vonatra, szükség esetén külföldinek adja el magát, nem ért magyarul, jegy nélkül utazik. Bizonyos viselkedési formákból, próbákból bizonyos kvótát kell teljesítenie havonta.
B. Ha a kalauz vagy ellenőr vesztegetne, szabályellenesen/törvénysértően lépne fel, akkor igazolvány villan, jegyzőkönyv felvesz, munkatárs leléptet, indokolt esetben eljárást indít/feljelentést tesz.
C. Amennyiben egy vezető területén ilyen bizonyos százalékban előfordul, prémium arányosan vagy egészében ugrik.
D. Amennyiben ilyen egymást követő 3-5 félévben előfordul, vezető leléptet.

Ez tulajdonképpen egy minőség ellenőrző osztályként működhetne. Létezik vajon bármi ilyesmi a máv/bkv/egyéb hulladék társaságoknál?
Véleményem szerint ha elterjedne, hogy ilyen ellenőrök járják a bkv, vagy az ország vasútvonalait, az ellenőrökben/kalauzokban/orkokban pillanatok alatt vigyázzba állna a szar is. Meglátjuk hányan próbálkoznának be vesztegetéssel, trükközéssel, erőszakoskodással, stb.
Vélemény?

sourcerror 2011.05.21. 22:09:26

Osztálytársam, ha elkapja a Kaller, németül kezd el beszélni, és akkor általában elengedik ... Persze ez csak BKV-n működik.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2011.05.21. 22:10:01

@Hompi: Létezik ilyen. A Volánbusznál azzal lett ismert a rendszer, hogy a belső ellenőrt a buszvezetők este megvárták, és egy sötét utcán félig agyonverték.

Hompi 2011.05.21. 22:13:18

@Fradista Utazó: rosseb... :) Hát igen, ez a gyenge pontja a rendszernek ez idáig, csak gondoltam erre már más találjon ki valami jót :)
Nem tudom mit lehetne tenni. Hivatalos személy elleni erőszak nem elég?...

Jim Raynor 2011.05.21. 22:14:35

@vanek ur:

"Lehet-e reklamálni, ha valamivel nem voltál elégedett? Igen. Ha ez a valami a szerződés részét képezi, akkor jár vissza pénz"

LOL, ez az év vicce, a MÁV meg a reklamáció, ennyire ne legyél már vasutas.

"A fizetés nem akarás kérdése. Ha nem vagy hajlandó fizetni a szolgáltatásért, mondván a szolgáltatás minősége nem üti meg azt a szintet, amit elvársz, akkor igénybe venni se legyél hajlandó."

mielőtt nekem esnél, soha nem blicceltem még semmin. DE. azt ne felejtsük már el, hogy talán először szolgáltatni kellene, és csak utána tartani a markunkat, nem? mert ugye a helyzet az, hogy az utas megveszi a jegyet, csak aztán a legtöbb esetben a szolgáltatás még balkáninak sem nevezhető. na erre mondom, hogy akkor ne csodálkozunk, ha az utas legközelebb nem vesz jegyet.

az, meg, hogy "akkor ne vedd igénybe" kibaszott demagóg mávos duma. itt egy közszolgáltatásról van szó, amit biztosítani KELL. ja, hát nem tudom, mit szólnál, ha a vízművek mondjuk egy hónapra elzárná nálad a vizet, a számlát azért kiküldené, majd amikor méltatlankodnál, közölnék, hogy ja, ha nem tetszik, hát ne vedd igénybe.

Jim Raynor 2011.05.21. 22:16:20

@ZBR:

te még élsz, te tahó?

v2peti 2011.05.21. 22:23:38

Amúgy ma már azt mondhatná a kallerek főnöke, hogy 3 hónapot kapnak! Aki utána nem tud angolul kommunikálni pár alapszót, azt nem mehet többet IC-n, csak akkor, ha megtanul angolul! Ilyen egyszerű lenne. (Jó, GYSEV-es területen és az 1-es vonalon a németet is elfogadnák.)

Gáborom 2011.05.21. 22:23:39

Ahhoz, hogy a magyar vasút is európai legyen, európai vasutas bérekkel európai szintű munkavállalók kellenének, no meg európai utasok, akik nem teszik tönkre, eszik-isszák rommá, hugyozzák-szarják össze a kocsikat, olykor jegy nélkül.
Magyarország nem lőre hanem hátra felé haladt az elmúlt 20 évben, hála borzalmas, dilettáns ámde profin korrupt politikusainknak. Éppen ez az érdekük, a káosz, a buta embertömeg.
A vasút csak azért ennyire látványosan szar, mert már a rendszerváltáskor is elég szar volt, de valójában minden szar itt nálunk. És majdnem mindenki.

füles1098 2011.05.21. 22:27:20

Tájékoztatásról ne is beszéljünk, mert olyan nem létezik Magyarországon.
Ez alapján próbáljon meg szerencsétlen külföldi, nekem, hazámfiának is komoly feladat, pedig hozzá szoktam a kőkorszakhoz az 50 év alatt.

ZBR 2011.05.21. 22:35:31

@Jim Raynor:
Péklapát? Normálisan írtam, te pedig tahózol. Szíp, de legalább jellemző. Tudjuk, hogy te vagy.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2011.05.21. 22:36:36

@v2peti: Akkor elég sok vonat menne kalauz nélkül. Azért a fizetésért, amit egy vasúti jegyvizsgáló kap, nem fog senki nyelvet tanulni. Akkor inkább elmegy a Tescóba árufeltöltőnek.

BlahBlah 2011.05.21. 22:37:18

@Gáborom: a politikus is ember, nem miatta szarják össze a vonatot, és utaznak ingyen, hanem mert ez a szokás, és így van jól, vagyis sokan így gondolják...

a politika szigorításokkal tudná ezt megoldani, de így is lázadás van, mindenki lázadna, ha ezentúl egy utcai szemetelésnél is bevihetnének egy éjszakára, pedig szerintem lenne hatása.

nyújtsa fel a kezét az, aki még nem dobott el soha szemetet az utcán, és nem a kukába.

sink.for.webjunk 2011.05.21. 22:37:57

@vanek ur: Egy kis pontosítás: a Helsinki elővárosi vonalakon felszállhatsz ugyan jegy nélkül - de nem mindegy, hogy hová!
Vannak olyan kocsik, ahol vehetsz jegyet a kalauztól, ezek meg vannak jelölve és ezt az infót be is mondják minden induláskor.
De ha nem ide, hanem egy jelöletlenbe ülsz be jegy nélkül, úgy megbüntetnek, hogy csak úgy füstöl.
Ha egy ilyen jelöletlen kocsiban csak a jegyet vetetik meg veled, azt csak a kalauz jóindulatának köszönheted.
Ami különbözik: ott nem próbálnak saját zsebre sarcolni és ha megbüntetnek, akkor is udvariasan kezelnek, nem úgy, mint egy bűnözőt.

ne most 2011.05.21. 23:04:45

A cég alkalmazottai úgy viselkednek, ahogy velük a főnökeik viselkednek. Mindenhol.

Csigorin 2011.05.21. 23:07:23

mondjuk birom az ilyen "beszeljen angolul a kaller" hozzaallast...
Amerikaban nekem talan tudna a kaller magyarul?
oke hogy egy gyarmatukra jottek, de azert ennyire megse kene nyiltan.

mellesleg lehet angolul nemetul franciaul stb tudo kallerokat is szerzodtetni, hogyne. csak azoknak a bere is tobb lenne am, ergo a jegy is dragabb volna!
lehet jonni a neme meg francia kallerekkel, csak arrafele van vagy ezer euro minimalber am, annyiert nalunk is lennenek angolul tudo kallerek.

ZBR 2011.05.21. 23:24:46

@Hompi:
Mondom, vannak ilyenek. Félnek is tőlük. Próbavásárló néven emlegesd őket a kallernak, garantálom, hogy nem lesz őszinte a mosolya.

De azért ez
1. pénzbe kerül
2. sokszor az utas szívja meg. Mert a kaller beindítja a szabálybuzi üzemmódot és nincs átmászkálás a másik kocsiba, nincs leugrás jegyért....

dontals 2011.05.21. 23:28:25

Namármost ember legyen a talpán, aki a máv világában el tud igazodni. Még magyar embernek is néha kínai, ami ennél a cégnél van, mit szóljon egy szerencsétlen külföldi? És itt nem arról van szó, hogy a kaller nem beszél angolul, dehogy. Kezdve az információs és tájékoztató táblákkal, folytatva a jegyrendszeren keresztül egészen az apró variálgatásokig, amiről aztán senki nem tud. Egy külföldi honnan szopná ki, hogy a Szegedre közlekedő vonat x és y. kocsijába helyjegyet kell venni?

Cateran 2011.05.21. 23:38:37

@Csigorin:
Ideje felnoni kispajtas...Az angolt mindenhol! megertik (meg ha nem is ezt beszelik a vilagon legtobben) A magyart meg lassan meg Abszurdisztanban sem...
Szoval lehet pampogni, de jo lenne eszrevenni, hogy 2011-et irunk es nem 1789-et...

lyken 2011.05.21. 23:50:32

@Hompi: "1. sokkal lassabban tudnának közlekedni a városban/országban. Tényleg azt szeretnéd, hogy még ennél is kevesebbet dolgozzanak a pénzükért? Mert egy nap ugye nem lesz hosszabb 24 óránál."
Szerintem ma Magyarországon mások is ledolgozzák a munkaidejüket.

"2. idővel könnyedén atrocitásoknak lennének kitéve. az emberek egyiket-másikat teszem azt felismernék egy idő után, főleg ha köztudott, hogy köztünk utaznak. ki akarna betölteni egy pozíciót, ha az potenciálisan közvetlen baszogatással is járhat?"
Szerintem ez nem ellenérv, hanem éppenhogy mellette érv. Egyrészt azért próbálhatnák meg jobbá tenni, mert tapasztalják a problémákat, másrészt ha a mutyi megoldásokat alkalmazza, akkor ne csodálkozzon, ha kap a fejére.

"3. ez a feedback sajnos csalóka. szerintem Mo-on simán leadnák a drótot, hogy melyik vezető hol utazik. Ott máris minden kicsit flottul menne."
Ezt kétlem. Van kb. 5-600 politikai alkalmazott, aki döntéshozó, plusz kb 50 MÁV-os és kb ugyanennyi BKV-s a nagy vízfejből. Tudod mit? Ha csak az általuk lefedett részeken hirtelen flottul kezd el menni minden, akkor meg leszünk lepve jó sokan. De ha megvalósul, akkor máris megérte és egy kicsit jobb lett.

@Jim Raynor: "na erre mondom, hogy akkor ne csodálkozunk, ha az utas legközelebb nem vesz jegyet."
Úgy vettem észre még pár éve, hogy aki teheti az átül kocsiba. Aki nem teheti, az megpróbál poolcar jelleggel utazni. Aki pedig végképp nem teheti az marad tömegközlekedő.
A kocsiba átülünk megoldásban egyébként elsősorban az játszik be, hogy kiszámíthatatlan a vasutak közlekedése. Utána jön be az ár. Ugyanis a vonat a legtöbbször kb ugyanannyi mint egy kocsival való bejárás.

@BlahBlah: Nem dobtam még el soha szemetet. És akkor mi van? Viszont ahányszor magyarországon járok, mindig ledöbbenek, hogy mennyi paraszt pöccinti ki a kocsiból a csikkjét. És nem viszi el egyiket se a motorosrendőr. Nemértem...

@Csigorin: "ergo a jegy is dragabb volna!"
Az árakat a felelős államtitkár javaslatára a drágalátós politikusaink szokták megállapítani. Semmi köze hozzá semmi racionalitásnak. Annak se ami szerinted emelné a bérköltséget és a jegyek árát. (A karbantartás azért folyhat tovább? Vagy az is megemelné a jegyek árát?)

duncan 2011.05.21. 23:55:22

"valamilyen európai nyelven, de legalább angolul" - nyehehe :)))
Igaz, hogy az angolok olyan hülyék, hogy Isten egy szigetre száműzte őket, de attól még Európának számítanak :)

öregbuksi 2011.05.22. 00:06:26

@dontals: Erős a gyanúm, hogy ezt kiszophatja az ujjából, ha megnézi a vagon oldalára ragasztott papírt!Itt sokan érveltek azzal, hogy attól ilyenek az állapotok mert mi ilyenek vagyunk. Egy nagy túrost kedveskéim! Mi azért vagyunk ilyenek most, mert szigorúan politikai megfontolásból nem követeltek rendett és fegyelmet az elmúlt 60 évben. Kultúráltan viselkedni, csak állandó példamutatás és szigorú követelés mellett lesz hajlandó a polgár. Természetesen az árért nyújtani illik megfelelő szolgáltatást is! Vagy 40 éve kérdem a bátyám: itt is lopnak? Parazsat nem, volt a válasz / mercedes, námetország /. Sétáltunk a Lővérekben / Sopron / a dűt fejű bajor svábja a füvön parkol, csoportosan. Dolgoztam németekkel itt magyarországon, mint az állatok. Meg láttam, élek,olyan magyarok között akikről a fenntebbi elmarasztaló hsz-ek szólnak!

LEGOlas 2011.05.22. 00:40:18

Nekem úgy rémlik, hogy nincs külön feltüntetve a vagonon, hogy helyjegyes, de majd megnézem. Sok magyar is belefut ebbe, sokszor teljesen normális emberek, akik az indulás után 5 perccel kezdenek el helyet keresni a már zsúfolásig tömve lévő nem helyjegyes részen. Pedig elég lenne az ajtókra egy-egy erre figyelmeztető tacepao- A legjobban mégis az szokott bosszantani, amikor két helyjegyes vagon van és a pénztárosok csak az egyikbe adnak ki helyjegyet. Azaz az egyik vagon full tele van, a másik meg tök üres. Hogy ebben mi a logika, azt nem tudom.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.05.22. 01:13:44

@Pistie: jelen esetben azonban tevedsz. ugyanis a szegedi ic-gyors vonat egyik resze Ic a masik nem az. az hogy melyik resze ic , en meg csak magyarul hallottam bemondva.
Es en em lattam papirt rola, melyik az Ic resz , melyik nem az, meg egyltalan mi ez a hulyeseg , hogy ic meg gyors egyben megy?
Sajnos en is utazok ezzel a vonattal, mikro hazamegyek, felegyhazara ugyanis ez megy. Gaz a rendszer , na. Jelen esetben a kallernak kellett volna elnezest kerni, hogy nincs megfeleloen jelolve a kocsi. ( jahm es atablan kinn viszont cska ic-nek szoktak irni, nem pedig gyorsnak is... ember legyen a talpan aki ezen kiigazodik , es netan kulfoldi)

$pi$ 2011.05.22. 06:57:54

@vanek ur: "A mi magyar mentalitásunkkal egy hazánkfia simán elutazgathatna mondjuk Helsinki elővárosi körzetében - ingyen. Mert a kalauz végigmegy, és akinek van jegye, önként odaadja, felmutatja, vagy meg is lehet nála venni. Nem zaklat senkit, nem bökdös alvó embereket, hogy milyen utasítvánnyal rendelkezik."

A Helsinkiben lakó magyarok közül én senkit sem ismerek, aki rendszeresen bliccelt volna. A kalauzos duma meg butaság, kalauznak senki sem ad jegyet, a kalauztól veszik a jegyet azok a kevesek, akik nem vették meg előre és nincs bérletük. Ráadásul ellenőr is van, sőt a metróban például szoktak razziákat is tartani, amikor 5-6 ellenőr és ugyanennyi biztonsági őr blokkolja a kijáratot. Ha nem láttál még ellenőrt Helsinkiben a vonaton vagy a metrón, akkor egyszerűen csak nem utaztál eleget. ;)

Reisezugwagen 2011.05.22. 07:13:44

Tollnokunk rendszeresen utazott Szeged és Budapest között, tehát mint rutinos utas jól ismerte a játékszabályokat. Előre látta, hogy valami baj lesz a külföldi fiatalokkal, de nem szólt nekik, csak miután a jegyvizsgáló próbálta a munkáját elvégezni, akkor jött rá, hogy ő talán a Robin Hood. Mi is volt a baja a jegyvizsgálóval? Egyből kötélnek állt, és megkésette a vonatot csak azért, hogy a két külföldinek ne legyen rossz szájíze a magyar vendégszeretetről. Utána érdeklődött netán, hogy a jegyvizsgálót nem-e kérdezték ki a felettesei a vonatmegkésetésről? GPS van már a legtöbb mozdonyon, és azt igencsak nézik "odaföntről". Amúgy a blogg írója is utána nézhetne dolgoknak, mert a pénztárosi/jegyvizsgálói tanfolyamon alapvető vizsgaanyag az, hogy 200 szót meg kell tanulni angolul és a vizsgabiztossal egy kicsit beszélgetni kell. Persze jegyvásárlásról, utazásról. Ami ezt az IC/személy öszvér vonatot illeti, egyedülálló lehet az egész világon. tildy:)Nagyon ritkán utazok Szegedre de volt már rá alkalmam tavaly is, és a jegyvizsgáló miután megkérdeztem a Nyugatiban, nem zavart vissza pénztárakhoz pótjegyet venni, hanem udvariasan elirányított a pótjegy nélküli kocsikhoz.

visonka (6th ham) 2011.05.22. 07:15:55

jaj de ciki, amerikai srácokat szopatni. Mondjuk szerbet vagy ukránt az más.

2011.05.22. 07:21:56

Itt Németországban lehet venni helyjegyet - 5€ - de nem kötelező, ha nincs hely jegyed oda ülsz ahol hely van, vagy álsz a folyosőn.Ha jön a hely jeggy tulajdonosna akkor átadod a helyet, de az ülés felett a kijelzőn ott van, hogy a hely milyen viszonylatban foglalt, tehát el tudod dönteni, hogy leülj-e.

Sok külföldi nincs tisztában azzal, hogy helyjegy kell, ezért nem kérik.

Igaz ugyan, hogy nálunk egy jegy minden vonatra érvényes, bármikor, Némeotrszágban csak az adott vonatra, ha kedvezményes akkor nem is cserélhető át, igaz, azonban, hogy sokféle kedvezmény van (nyugdíjas nincs) Ha idejében veszed a jegyet olcsó, de ha az utólső pillanatban akár 3x is lehet. Egy Hamburg- Budapest fekvőhellyel akár 69€ lehet, München -Bp 29€ csak idejében kell megvenni, mert ez lehet akár 130 € is indulás előt.

2011.05.22. 07:29:24

@Csigorin: Érdekes, Hollandiában mindenki beszél angolul, Finnországban is, az angol olyan mit régen a latin volt, a kultureber latinul beszélt, a paraszt meg magyarul, hát ez van,

Reisezugwagen 2011.05.22. 07:30:57

Régóta terjed vasutas körökben egy vicc a japánokról. Józsi bácsi kint turistáskodik Japánban, s úgy gondolja, hogy kipróbálja milyen is az a "híres" japán precizitás. Odamegy Tokióban az első alkalmas vasúti pénztárhoz, és csak úgy flegmán benyögi az ablaknál, hogy kér egy jegyet Gödre, gondolván a pénztáros azt sem tudja mit is kér. Mire a pénztáros kiszól az ablakon: Alsó vagy Felső-Gödre tettszik kérni?

pincze 2011.05.22. 08:21:12

Legalább a repülőtérre utazó külföldiek kezébe adjanak használható jegyet a nyugatiban .

saklit 2011.05.22. 09:22:33

zuglóban 1 külföldi egy perc alatt több helyjegyet? amit a rendszer miatt sok esetben már nem is tud kiadni a pénztáros még ha akarná sem?
ha igaz, akkor nagy mák.

kpityu2 2011.05.22. 09:33:22

Az angolul tudó kalauz sokba kerül. Merthogy nem olyan könnyű akárkire lecserélni, ezért nehezebb revolverezni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 09:39:30

Hehh, érted, ZUGLÓBÓL, a szintén BP-hez tartozó FERIHEGYIG bazzeg HELYJEGY.
Szarrágás, MÁV a neved.
És ja, hát egy nemzetközi reptéren nem kell számítani külföldiekre... miért nem lep ez meg...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 09:41:19

@Csigorin: És? Azért fizetjük a kibaszott mávot adóból, és a rohadt drága jegyeiket. Ráadásul ez az igazi országimázs, nem a Kurtis Tónis film.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 09:42:18

@visonka (6th ham): Azok lehet összerakták volna a kallert :D

vanek ur 2011.05.22. 09:48:15

@ZBR: Szerintem lenne rá megoldás. Először is, ez a MÁV érdeke is. A fenti eset eredménye az, hogy az amerikai fiatalok - ha egyáltalán ide mernek jönni még egyszer - és az összes ismerősük legközelebb inkább taxiba száll... Kell tárgyalni a reptérrel, de akár anélkül is meg lehet csinálni.
ha nincs helyjegye, csak a szabad helyekre ülhet le - ez teljesen normális, máshol is csinálják így.
Kísérőknek vagy nem jár a kedvezmény, vagy csak akkor, amikor együtt van azzal, akit kísér.

Bal 2011.05.22. 09:56:54

Kicsit szagos ez a történet, vagy nem értem teljesen. A MÁV-ról szerzett emlékeim szerint zéró az esélye annak, hogy Zuglón egy magyarul nem beszélő srác helyjegyet szerezzen 1 perc alatt, amíg a vonat az állomáson áll.

vanek ur 2011.05.22. 09:57:36

@Jim Raynor: "DE. azt ne felejtsük már el, hogy talán először szolgáltatni kellene, és csak utána tartani a markunkat, nem?"

Értem. Tehát beülhetek a színházba egy előadásra, és ha a darab nem olyan, amilyenre számítottam, vagy a színészek nem játszottak jól, akkor nem kell kifizetnem a jegyárat?

"az, meg, hogy "akkor ne vedd igénybe" kibaszott demagóg mávos duma. itt egy közszolgáltatásról van szó, amit biztosítani KELL. ja, hát nem tudom, mit szólnál, ha a vízművek mondjuk egy hónapra elzárná nálad a vizet, a számlát azért kiküldené, majd amikor méltatlankodnál, közölnék, hogy ja, ha nem tetszik, hát ne vedd igénybe."

Nem azt írtam, hogy ne vedd igénybe. Ezt írtam szó szerint: Ha nem vagy hajlandó fizetni a szolgáltatásért, mondván a szolgáltatás minősége nem üti meg azt a szintet, amit elvársz, akkor igénybe venni se legyél hajlandó. Vagy ha mégis igénybe veszed, és elkapnak, akkor ne csodálkozz, hogy még meg is büntetnek.

A "vízművek elzárja a vizet" egyenértékű azzal, hogy egyáltalán nem járnak a vonatok. Tudomásom szerint ilyenkor nem kellett jegyet venni, sőt, a megváltott jegyeket visszaváltották. Ugyanakkor a vízműveknek fizetned kell akkor is, ha a vizet pl. zavarosnak, büdösnek, stb. találod, de amúgy a víz a rá vonatkozó előírásoknak (pl. káros anyagot csak az eü. határérték alatt tartalmaz) megfelel.

Akvyr 2011.05.22. 10:09:41

Beszarás, hogy ennyire nem tudnak nyelveket. Legalább a munkakörébe tartozó mondatokat megtanulhatná mindegyik kalauz öt nyelven.

Csigorin 2011.05.22. 10:40:24

@Frengi: es mennyit is keres Hollandiaban illetve Finnorszagban egy kalauz? meg ugy altalaban az emberek?
Lehet sirni hogy de a mieink nem tudnak, csak azt ne varja senki hogy kb 300 eurobol majd ugyanolyan munkaerot kap mint 1200bol.

Felreertes ne essek nem a nyelvtudas ellen vagyok, sot! En is beszelek angolul, franciaul, oroszul, meg ugy kozepszinten nemetul is. Csupan azt mondom hogy ideje lenne eszrevenni, hogy amig a munkaero nincs megfizetve az erteken, addig bizony keves penzert gagyi munkaerot fogunk kapni.

indapass90210 2011.05.22. 11:02:28

@Csigorin: сука блять, пидорас кондуктор

Csigorin 2011.05.22. 11:03:49

@Dövan: :D:D

latom az alapszavak megvannak )))

indapass90210 2011.05.22. 11:10:05

@Csigorin: szerintem a probléma ott kezdődik, hogy egyszerűen nincs annyi nyelvet beszélő ember, amennyivel minden ilyen pozíciót fel lehetne tölteni.

indapass90210 2011.05.22. 11:12:03

@Csigorin: у меня был очень хороший учитель )))

Csigorin 2011.05.22. 11:13:27

@Dövan: igen, ez is benne van, mert lehetne ilyen alapon szamtalan mas helyen ahol turista megfordulhat. Amugy lehetne valami Idegennyelvu Kozpont a MAVnal, ahova a kaller be tud szolni radion ha kulfoldi utas van, akkor nem MINDEN kallernek, csak par irodistanak kene tudni egy ket alapnyelvet, es lehetne valami szabalykonyv amiben a "Sajnalom uram de erre a vonatra helyjegy is szukseges. Ennek hianyaban ..." szabvanymondatok ott lennenek par nyelven, es kinyitja es rabok, hogy megertse a kilfeldi mit akarnak tole.

Csigorin 2011.05.22. 11:14:35

@Dövan: da, ia vizsu, jeszli dazse takije szlova tyebje naucsil )))

izvinyi no ja medlennij dlja iszkaty kirillicseszkije bukvi ))

kokoro 2011.05.22. 11:17:31

@pbence: már más is említette hogy van rá jogszabály de gyak. senki nem tartja be, pl. hogy a saját kertedben nem égetheted el a gazt mert feljelent a szomszéd de a kukába sem teheted a száraz leveleket mert az se megengedett, a törvények nagy részét "lövésüknincs" emberkék hozzák mifelénk

Aropa · www.finnisztan.blogspot.com 2011.05.22. 11:27:11

Finn vasút?
A vonat tavasszal másfél órát késik mert a 25 fokos melegben elhajlanak a sínek. A Rovaniemi - Helsinki vonat télen is késik 2-3 órát mert a -30 fokban is gikszer akadt.

Amúgy tök egyetértek a blogíróval, én is segítettem pár külföldnek nemegyszer.

Német fiatalok a Déliben Balatonra mentek volna a kanizsaival:
- Nádj Kánidzsááá?
- Micsoda? Kanizsa? Balra a tizenegyesről.
- Was?
- BAALRAA A TIZENEGYESRŐL!

indapass90210 2011.05.22. 11:31:12

@Csigorin: если хочешь, могу дать тебе русскую клавиатуру )))

Nekem a nyelvtudással (végzettséggel, tapasztalattal, stb) kapcsolatban az a tapasztalatom, hogy az alsóbb szintű vezetők nem nagyon örülnek a náluknál esetleg tehetségesebb beosztottaknak. Így aztán a közszférában, vagy oda tartozó szintén kontraszelektált vállalatoknál, a nem feltétlenül arra a pozícióra érdemes vezetőnél csak hüjébb emberek dolgozhatnak.

indapass90210 2011.05.22. 11:33:07

@Aropa: ezt finnekkel úgy kell megértetni, hogy:

BAAAAL-RAAAA AAAA TÍÍÍÍ-ZEEEEEN-EEEEE-GYEEEES-RŐŐŐŐL!

indapass90210 2011.05.22. 11:33:37

Ja, a németekkel is :D

Csigorin 2011.05.22. 11:43:49

@Dövan: szpaszibo ) bil bi rad)
tut (ja szecsasz v Tuluze) u menya tolko francuszkaja klaviatura jeszty)

Jofiu 2011.05.22. 11:53:23

@füles1098:
Majus 7-en nem tudtam kartyaval fizetni Ferihegy 1-nel a vonatjegyert. Ugy emlekeztem korabban mar sikerult, ezert rakerdeztem, az urge tagadott, o ilyesmirol nem tud, es meg hozzatette, van kartyaleolvaso de azt nem hasznalhatja vonatjegy vasarlasra.
: /
Meg jo, hogy volt eleg kp.-m.

Az a lift a feluljaronal az legjobb esetben is kiegeszito a mozgasserulteknek nem pedig mindenki szamara hasznalando. Egy lassu, kicsi, zart femkalicka. Harom ember csomagokkal max? Raadasul a semmi kozepen. Ha beragadsz, akkor jol beragadsz. Nyaron kozben meg is fosz. Es ez meg akkor lenne ilyen 'jo' ha barmok nem hugyoznak ossze. Egyszer kiprobaltam, utana inkabb a lepcson cigoltem meg eddig.
Oda nem egy ilyen lift a megoldas, nem mondanam megoldasnak. Mekkora az ateresztokepessege ennek? Kepzeld el mi lenne ha csak az erkezo utasok harmada/negyede vonatozni akarna? Biztos nem a lift lenne az ami kepes atvinni az utasokat a masik oldalra, ezt nem erre talaltak ki. Legalabb rampat raknanak, ha mar egy mozgolepcso fenntartasara nincs penz es ember. Vagy aluljaro lett volna+rampa a nagyobb szintkulonbseget igenylo feluljaro helyett. Szep, szep, hogy a feluljaro fedett, de az odavezeto ut az mar nem.
Ferihegy 1 megoldasa tipikus osszeganyoltuk es ugy csinalunk mintha minden igy lenne a legjobb tipusu dolog. Es elnevezzuk Vasutallomasnak. Jo hogy nem mar egyenesen palyaudvar.
Remelem ideiglenes megoldas, es nem olyan ideiglenes megoldas mint szokott lenni sok mas (ertsd evtizedekig ideiglenes).
Egyedul a videki utasoknak jo ez, es nekik nagyon is nagy segitseg, hogy legalabb megall a vonat. En is arra hasznalom, erre meg igy is fasza.
De belvarosba vonatozni es csomagokat rancigalni nem szaroznek vele, akkor inkabb busz+metro (mar mikor nincs Koki ujjaepites).

Jofiu 2011.05.22. 11:56:48

@Bal:
Igen, ez a reszlet nem igazan hiheto igy.

nyócker 2011.05.22. 12:01:41

@Bal:
Szerintem még magyarul tudó sem tud, mert egy leagalább perc, amíg a néni jegyet nyomtat, és visszaad. Szerintem is gázos a történet.

roadrunner 2011.05.22. 12:01:55

@Frengi:
Hey mami.
Annyi a kulonbseg hogy Magyarisztanban a helyjegy helyet nem garantal,biztosit.
Nem hogy kiirjak milyen viszonylatban foglalt.....

Jofiu 2011.05.22. 12:04:29

@ColT:
Mint mond erre egy vasutas?:
Nem helyjegy az, hanem IC potdij. Ami magaban foglalja a helybiztositas dijat is.
Kimagyarazzak ezt kerem.

Mint a neni aki a keletinel kifele menet kerte a jegyem miutan leszaltam az IC-rol. Meltatlankodott fennhangon, hogy kulon kerni kell az utasokat hogy ugyan vegyek mar elo ujra a jegyeiket, nem birjak maguktol, onkent, erre megkerdeztem mi ertelme kerni az IC utastol is kifele menet. Azt mondta nezzem meg a szabalyzatot, benne van, az egesz allomas teruleten kerhetik.
Ez aztan a logikus magyarazat mi? Benne van a szabalyzatban. Ez tokeletes magyarazat a miertekre.

hal1fan 2011.05.22. 12:07:55

Roadrunnernek

Tovább nem is olvastam a hozzászólásokat, elment a kedvem.

Fiatal barátom!

Nem akarlak kioktatni, biztos vannak/voltak szüleid, akik tették amíg bírták tennivalóikat. Akár a neveléseddel is foglalkozhattak, "ojan" sikerrel, mint azt a véleményed megszellőztetése görbetükör-szerűen bizonyítja.

Neked sok minden jár, ez vitathatatlan. De most csak a szád járt, egyebekben nem voltál otthon.

Elmondanám tehát -ha majd hazajönnek (remélem)meglátod-, hogy a nyugdíj összevetése a parkolóhellyel, mind JÁRANDÓSÁGGAL, a kettő azonos nevezőre hozása, több az egy főre jutó ostobaság maximális értékénél.

Itt némi fehér foltot gyanítok képzettségedben, de mivel fiatal vagy (nem érdem, csak állapot), ezen még lehet segíteni.

Az már nagyobb baj, hogy magyar(?) létedre így viszonyulsz saját megítélésedhez, mint írtad, hisz te is ennek a fogyó sokaságnak vagy egy alanya. Bár ebben nem vagyok teljesen biztos...

De ha mégis ennyire nem jó magyarnak lenni, akkor talán nem gucsmolni kellene tenmagad sem,-archaikusan sikerült kissé,nem baj-, hanem szájtépés helyett "ojan" irányú tevékenységet végezni, hogy az általad lefestett országkép másféle legyen.

No ez hosszabb lett a szükséges terjedelemtől, de legalább szalonképes...

vauvauvau 2011.05.22. 12:11:22

Amíg a Bp-Esztergom menetidő 90 perc, addig miről beszélünk?

Rebelde 2011.05.22. 12:29:34

a szegedi IC-nek semmi értelme úgy, hogy utána van kötve néhány helyjegy nélküli kocsi

2011.05.22. 12:48:37

Szerintem a külföldivel nem azért kell kicsit elnézőbbnek lenni, mert külföldi, hanem nem valószínű nem ismeri a nyelvünket, nem ismeri a szokásokat és nem szándékos a szabályszegése.

Ha hazamegy, ne menjen el innen rossz szájízzel.

Ha itt azt mondom, hogy magyar vagyok, és az illető volt már nálunk, ha jó érzete ott magát, sokkal kedvesebb, mint az akit átvertek, levettek - az a sérelmeit gond nélkül veri le rajtam - kicsi ez a világ higgyétek el.

átlátó 2011.05.22. 13:30:26

Egyszer még beküldöm ide azt a levelezésfolyamot ami köztem és a MÁV. képviseletét kommunikációs szempontból ellátó Melinda ls az ő főnöke András között folytattam. Mindezt egy retardált kalauz indította el Biatorbágy és Tatabánya között azzal, hogy a rendőrséget hívta az utóbbi állomásra. Pontosan azért, mert retardált. És a kommunikációs tréningen és mindenféle főiskolát végzett izék meg próbálják magyarázni a lehetetlent és a végén nem arról folyik a párbeszéd, hogy a kalauz nem érti a dolgát, hanem arról, hogy nekem milyen a szóhasználatom és annak a rendje. Szóval még nevelni is akarnak ezek. Miközben nem az a jó szar, hanem az a fasza nem jó amit munka kapcsán végeznek. Namost a tatabányai rendőrség kettő tagú járőrének a szeme csillogása is elég fakó volt ott a párbeszédnél, mondhatni nem az értelemtől ragyogott. Én elég nagy hülye vagyok, de mindig nagy tisztelettel nézem a nálam nagyobb hülyéket, továbbra is így vagyok az eset szereplőivel.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.22. 13:39:26

@átlátó:
Miért hívott rendőrt, mi volt a szituáció, ha publikus?

nemecsek ernő áruló 2011.05.22. 14:03:43

@roadrunner: "A buntetes jogos lett volna"
Egyszer ellátogathatnál külföldre, mielőtt faszságokat írkálsz. Egy határral arrébb Ausztriában, vagy Szlovéniában és onnan az egész nyugaton teljesen természetes, hogy a kalauztól vehetsz jegyet, ha többet veszel, vagy interneten, akkor komoly kedvezményeket kapsz, stb. Persze lehet hivatkozni erre, hogy milyen jó ez a komcsi módszer, hogy csak a büntetés lebeg a szemünk előtt, nem az, hogy jóhiszeműség is létezik a világon. Amíg ezt nem tanulják meg a magyarok, addig nyugaton mindig is csak az ex-szovjet kommunista blokk egyik utódállamát fogják látni bennünk - teljesen jogosan.

ZBR 2011.05.22. 14:19:27

@vanek ur:
"Kell tárgyalni a reptérrel, de akár anélkül is meg lehet csinálni."
Tehát akkor csak úgy jófejségből a MÁV fogadja el a repülőjegynek látszó tárgyakat. Aha.
- Ha én utazok fapadossal és van egy boarding passom, amit átszerkeztgetek, akkor korlátlanul lehet utazni vele? Mert a reptéren faszentosan ott van a leolvasó, de a vonaton nincs...
- A kaller honnan tudja, hogy az a repülőjegy az egy repüjegy és érvényes? Le kell rá oktatni. Az összes kallert, az összes jegytípusra. A MÁV-nak van egy kiba***ott bonyolult díjszabása, amit állambácsi kitalált. Garantálom neked, hogy oda tudok állni bármelyik kaller elé olyan jeggyel, hogy csak vakarná a fejét. És nem ő a hülye droid... De persze akkor még az összes repülőjegyet is.
- A MÁV mindezen lehetőséget azért tegye meg, hogy a gazdag turisták, akik ki is tudják fizetni nehogy véletlenül taxival menjenek... Biztos van benne logika, de kérdezem, hogy HOL?

"ha nincs helyjegye, csak a szabad helyekre ülhet le - ez teljesen normális, máshol is csinálják így."
Igen, pontosan ott, ahol nem helyjegy köteles a vonat, hanem csak helyjegy VÁLTHATÓ. Ez nem az a vonat.

"Kísérőknek vagy nem jár a kedvezmény, vagy csak akkor, amikor együtt van azzal, akit kísér."
Aha, hát így biztos könnyű elszámolni a kísérő utazásának árával. Akár a reptér felé, akár bárki felé. Ha van akkor van, nincs akkor nincs. Nagyon jó. De mindegy is, a te koncepciód szerint ez úgyis ingyen kell járjon, mert a reptér az bizony csak IC-vel közelíthető meg és alanyi jog, hogy oda ingyen lehessen menni.

azAttis 2011.05.22. 14:33:30

A büntetés teljesen jogos lett volna. A kaller nem jófej volt hanem kihúzott a becsületesen utazók zsebéből némi pénzt. Nem kell jönni ezzel a szar dumával, hogy bezzeg nyugaton. Ott is ugyanúgy megvágják a magyart ha nincs autópályamatricája vagy jegye a buszon.

Azt meg igencsak megnézném, hogy ki menne el 2-3 nyelvet beszélve kalauznak a mávhoz..

roadrunner 2011.05.22. 14:53:20

@Gerzsonka:
Kulfoldon elek 1,5 eve es mily meglepo ,nem ismetlem nem tudok venni jegyet a kalauztol.
Az allomason kell vegyek kulonben ki sem mehetek a peronra.
Ez a korekt rendszer nem az a balkan ami Magyarisztanban van.
Es ha elkurok valamit megbuntetnek es be is hajtjak.

Te meg jo lenne ha elkezdenel elni magyarorszagon.
Mi lenne ha a kalauztol is lehetne jegyet venni???
Nem sok magyar venne jegyet az allomason.
Ahogy ismerem a fajtankat.
Meg en se vennek jegyet.
Mert minek ?
Ha szerencsem van akkor ingyen utaztam.

roadrunner 2011.05.22. 15:11:23

@hal1fan:
Orulok hogy sikerult kiragadni a lenyeget a mondanivalombol, es irtal a nagy semmirol fel oldalt.

Igen, valoban rossz ly betu kerult bele abba a az ominozus szoba.
Mikor elkuldtem mar en is fogtam a fejem hogy te Jo isten.
De utolag mar nem lehet szerkeszteni.
Mondtam mar egebkent hogy utalom a nyelvtannacikat?

"de mivel fiatal vagy"
Es azt mondtam mar, hogy mennyire utalom ha valaki,aki egy ven fasz, azt hiszi tobbet tud a fiataloknal?
Foleg ha a kilencvenes evek elott csak lopni volt esze?

Nem artana korbenezni abban az igenytelen Magyarorszagon ahol elsz.
Nem hiaba tart ott ahol.
Koszonheto az ott elo embereknek.
Szoval jo nagy szemelenzos, demagog ven fasz vagy te.
Remelem szalonkepes voltam erzekeny lelkednek te minimalberes loser.

pandacsökiboborján 2011.05.22. 15:18:29

@pbence: sztem a német jogsit nem veszik el,mert az a vezető tulajdona.
amúgy megdöbbentő,hogy a magyar alkalmazottak a benzinkutakon,vasúton egyéb tömegközlekedésben,vendéglátásban mennyire nem beszélnek idegen nyelveket. Így aztán lehet komoly turizmust csinálni. De egyébként is a munkáltató nyugodtan finanszírozhatná és így megkövetelhetné az amgol nyelv alapfokú ismeretét ezeken a helyeken. Az álláam meg támogathatná és nem a Zuschlag féle mutyikat,meg kutyawellnesst.

Sanyi 2011.05.22. 15:23:34

@vanek ur: Butasag. A Helsinki palyaudvaron:
1) este 10 utan lezarjak a feljaratot az osszes vonatra es csak ha bemutatod a jegyed akkor engednek a kordonon belulre,
2) minden vonalon vannak elorevaltott kocsik es olyanok ahol lehet jegyet venni (1-2 kocsi, nem sok, hogy a kalauz el tudja latni es ne lehessen bliccelni)
3) Helsinki-Rihiimaki vonalon tobbszor lattam, hogy leult a fazon a jegyvevos kocsiban, ranezett a kalauz, o felrenezett (nem vett jegyet) es ot perc mulva meg jott az ellenor aki vegigment az egesz vonaton (kalauz 1 utan) es vegigbuntette akinek nem volt jegye, itt is, ott is. Leppevaara fele is jellemzo volt ez.

vanek ur 2011.05.22. 17:01:49

@ZBR: Hát így nem igazán lehet megcsinálni, ha az energiákat abba fecöljük, hogy megmagyarázzuk, miért is nem működhet... Szerintem meg lehetne oldani, hogy aki repülővel jön vagy megy, az a Nyugati és Ferihegy között IC pótjegy nélkül is utazhasson az IC-n.
"A MÁV mindezen lehetőséget azért tegye meg, hogy a gazdag turisták, akik ki is tudják fizetni nehogy véletlenül taxival menjenek... Biztos van benne logika, de kérdezem, hogy HOL?"
Ki mondta, hogy gazdag turisták? Ferihegy 1 a fapadosok világa, oda pont a hátizsákosok mennek leginkább. Egyébként a dolog meg egyszerű: kipróbálja a vonatot, jól megbüntetik. Legközelebb (ha még erre téved egyáltalán) kipróbálja a BKV-t, mert az is olcsó. Ha az se jön be, marad a taxi, vagy egy jószándékú ismerős egy autóval.

"De mindegy is, a te koncepciód szerint ez úgyis ingyen kell járjon, mert a reptér az bizony csak IC-vel közelíthető meg és alanyi jog, hogy oda ingyen lehessen menni."
Nem alanyi jog. De jelenleg többféle módon is ki lehet jutni a reptérre. Ferihegy 1 esetben a vasút időben és árban is elég versenyképes. kb. 10-15 percenként van vonat - ez se rossz ajánlat. Miért ne nyerjünk napi néhány 10 fizető(!) utast azzal, hogy nem vacakolunk az IC pótdíjjal, hanem nyugodtan felszállhat az első vonatra, ami jön? Ha pedig az nem az IC, akkor igazából probléma sincs. Ez egy viszonylag olcsó reklám a vasútnak, aminek a finanszírozásába akár a reptér is beszállhat, ha sikerül velük megállapodni.

Adani 2011.05.23. 11:17:34

Régi vicc, h akkor lesz jó világ ha az 5 nyelven beszélő kalauz felsegíti a munkában megfáradt c i i g á n y t a gyorsvasútra, melyen jómódú közalkalmazottak utaznak a korrupció miatt elítélt politikusokhoz.

5 nyelven beszélő kaller sincs még. Egyszer egy Temesvárra menő IC-n viszont volt egy kaller, aki minden megállót bemondott magyarul, angolul és románul is. Elég érdekes stílusban nyomta, de jót mosolygott rajta mindenki, és mindig élőszóban mondta spontán szövegekkel. mikor jött jegyet ellenőrizni meg is kérdeztük tőle, h előre kitalált szöveget nyom? Mondta,h nem spontán jön a szöveg. Pl. Gyoma előtt bemondta,h ha kinéznek az ablakon a Hármas köröst látják ,ami azt jelenti, h Gyomára érkezünk perceken belül. átszállási lehetőség Dévaványa-Szeghalom-Vésztő felé.

Az Eurotrip meg valóban egy paródia, annak pedig jó. A tipikus amcsik hülyék sztereotípia is megvan, már az elején, mikor csak Londonba kapnak jegyet Berlin helyett,h Európa akkora mint egy sétálóutca átsétálunk Berlinbe. De hát Anglia egy sziget. Akkor majd úszunk. :) Ugye az angol fociszurkolók mind huligánok is előjön, később meg ugye végig rossz oldalon mennek Párizsba. Hollandiában meg ugye szex és drog. Mike öccse meg Hitlert utánozza. Minket pont nem említenek meg benne asszem Pozsonyba mennek tévedésből, ahol leharcolt lakótelepre érkeznek és pár rongyos dollárért annyi pénz kapnak ,h szállodába mennek meg diszkóba.

Az érdekes az, h ugye elvesztik az összes iratukat még Hollandiában, de több országon átmennek.

Adani 2011.05.23. 11:27:00

@vanek ur:

Meg lehetne oldani tényleg, elvégre Ferihegyig csak két helyen áll meg az IC, és időben se sok. Állva is ki lehet bírni ha nincs jegye.

Egyébként a már említett bezzegnyugaton nem büntetnek meg módszer is működne itt is. Az nem érv, h ott senki sem akar bliccelni. Ha lehetne ott is bliccelnének. Csak ugye ott eleve több kaller van az elővárosban, ellenőrzés is van, és a kaller valóban először ad jegyet mindenkinek, jóhiszeműek, de aki első felszólításra nem vesz hanem sunnyog azt keményen büntetik. 2000 ft-os pótdíjnál még megérheti kockáztatni, 30-40 ezresnél már nem. Itt se sunnyogna senki meg bújkálna a kaller elől ha mondjuk 50 ezres bírságot is kaphat. Akár úgy is ,h vasútőröket vagy rendőröket hívnak. Ott azért is működhet így, mert ha bliccelőt fognak, aki nem akar fizetni meg igazolni magát akkor perceken belül ott a rendőr, és az sincs mint nálunk ,h a csövest meg az eszkimót elengedik mondván úgyse lehet behajtani. Ha nem tud fizetni akkor viszik közmunkára és le kell dolgoznia vagy leüli.

DePassant 2011.05.23. 12:31:05

Szerintem a hazánkba látogató külföldinek illene utánanézni, hogy vajon hogy is működik a vasút jegyrendszere. Nem nagy erőfeszítés, a wikitravel vagy a lonelyplanet oldalán is le van írva, hogy az IC-kre kell hely/pótjegy. Velem sem voltak elnézőek norvégiában amikor a rossz irányba menő vonatra szálltam fel. Megvetették velem a jegyet a következő állomásig meg vissza. Az viszont tény, hogy a jv segítőkész volt és folyékonyan beszélt angolul. Na de a jegyem sem száz forint volt...

DePassant 2011.05.23. 12:32:56

A kötelező helybiztosításhoz meg annyit, hogy amikor a balkánon utazgattunk, a legtöbb nemzetközi vonathoz azt írta a DB menetrendje, hogy helybiztosítás kötelező, aztán minden állomáson hülyének néztek minket, hogy milyen helybiztosítást akarunk, és tényleg, egyszer sem kellett.

átlátó 2011.05.23. 13:25:51

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Érdeklődtél és udvariatlanságnak számítana részemről ha nem válaszolnék.
Megpróbálom tényszerűen, röviden.
Biatorbágyról Kelenföldre utaztam volna másodmagammal, (osztrák állampolgárral és szétröhögte magát)hogy Kelenföldön átszálljunk egy RailJetre. A vonat Szombathely irányából Kelenföldre késett 40 percet, ezért gyorsan azt a megoldást választottam, hogy Tatabányán szállunk föl a RailJetre, mert éppen pár percen belül indult egy vonat Kelenföld felöl abba az irányba. A jegyünk természetesen a kelenföldi távolságra volt elegendő és tatabánya meszebb van. De nem volt idő visszamenni a Biatorbágyi pénztárba egy hoszabb jegyet venni. Tudtam, hogy 20 kilóméterig érvényesek vagyunk, - jelentős tekinetttel most arra is, hogy volt érvényes jegyünk Kelenföld Bécs viszonylatban is, igaz a RailJetre, de az útvonal ugyanaz, amelett, hogy erősen vegyük figyelembe, hogy eredendően a MÁV. miatt nem értük volna el. Folytatom. tehát Biatorbágyon fölszálltunk és szándékosan abba a kocsiba, ahol a kalauzt is találtuk. Azonnal elmondtam neki a helyzetet és kértem, hogy a 20 kilóméter után adjon nekünk jegyet, bár érvényesek vagyunk egyébként Hegyeshalomig is,- ugye Bécs arra felé van. Namost a retardált bakter, azt mondta, hogy ad jegyet, de Biatorbágytól vegyük meg. Mondtam neki, hogy két érvényes jegyem van erre az útvonalra, egy a RailJetre, egy pedig bármilyen útirányba 20 kilóméterig és a helyzet a MÁV miatt alakult ki. Ötszöri elmondás után se értette meg, ragaszkodott, hogy a teljes útvonalra váltsunk jegyet. Namost én egy elég karakán fiatalember vagyok így 58 körül is és láttam már ezt-azt életemben. Ezért mindig csodálattal adózok a nálam nagyobb hülyék iránt is, de nem engedek nekik, ha nincs igazuk, mert akkor nem fogják sose belátni, hogy nagy hülyék. Folytatom. Tehát a kalauz retardált, értetlen, pedig minden jegyet bemutattam neki, felhívtam a figyelmét, hogy a helyzet a cége miatt alakult így és a dolga a megoldás lenne. De a kocsiba vezető utat is elállta, vagyis nem engedett be leülni, hogy egyébként akkor még a 20 kilóméteren belüli vásárolt jogomat se érvényesíthessük, ismétlem, Kelenföld-Bécs viszonylatú jegyek birtokosaiként.
Ekkor, mert elállta az utat, análam kb. fél fejjel magasabb és 25 kilóval nehezebb félkegyelműt félretóltam az útból és behatoltunk a kocsiba, majd helyet is foglaltunk. (Öt évet szolgáltam katonaként és három évet vonulós tűzoltóként is,a TV-székháznál se az orromat piszkáltam, szóval nem állon vágtam, hanem félretóltam.) A retardált és félkegyelmű kalauz az utastársak figyelmét felhívta, hogy őt tettlegesség érte, - az utastársak az előtérben lejátszódó antrét nem láthatták, hallhatták - ellenben azt igen, hogy a kalauzhoz hozzáértem. A "jegyvizsgáló" pedig telefonált és Tatabányánál már a biztonságiak és egy rendőrjárőr várt.
A rendőrjárőr szeméből nem az a csillogás látszott, ami értelmes embereknél szokás,a fiatalab orrából még valami bubuc-féle ki is látszott. A jegyek sokasága és a viszonylatok ismertetése meghaladta őket, csak arra fókuszáltak, hogy hozzáértem a kaluzhoz. Miután a helyzet beforrósodott és elő is akartak állítani, a kalauz valamennyire megvilágosodott és belátta, hogy ebből még baj is lehet.Mielőtt elvittek volna, beismerte, hogy hibázott és elnézést kért, ezzel lemondva a följelentésemről. Közben utolért a RailJet, amire így fölszállhattunk. Namost a velem levő székely születésű, magyar anyanyelvű, de osztrák állampolgárságú, egyébként orálisan nem fogazó derék és kevésbeszédű asszony a behugyozásig akarta magát röhögni, erről lebeszéletm, mert a vonaton nem bírom a csajom húgyszagát se. Otthon, az más, ott bírom.
Az esetet elektronikus levélben ismertettem a MÁV. ügyfélszolgálatával, ahol elkezdték a szokásos pampogást, hogy így, meg úgy, nem mellesleg a szóhasználotomra helyezve a hangsúlyt, szóval nevelni is kezdtek. Azt hittem, hogy értelmesebbek lesznek, legalább, mint egy állomásfőnök a Svejk című regényben, - de nem. A nevelést egy Bácsi Melinda nevű kezdte, majd egy András nevű, aki a főnöke, mindketten iwiw tagok, mert szeretem tudni, hogy kikkel diskurálok. Vannak végzettségeik, de nem látszik meg rajtuk.
Egyébként meg szeretek vonatozni így kb. 2 millió km.vezetés után, mert az utakon sok az agrárjampi. Az ilyen hülyéket meg túlélem, meg szeretem a rendőröket is megmozgatni, hamár nem ott mozognak ahol kéne.

Adani 2011.05.23. 15:52:09

@DePassant:

A lényeg itt van. Nem lebasznak a vonatról meg szemétblicclőznek meg 2000 ft pótdíj és takarodj lefelé, rendőrthívok stb. hanem vehetsz jegyet oda-vissza és kész.

hal1fan 2011.05.23. 16:02:28

Roadrunnernek

Köszönöm igényesen kifejtett válaszodat. Utóbbihoz annyit kívánok hozzáfűzni, hogy aki valóban tud valamit, ért valamihez, az bizony boldogul itthon is. Más a gyerek fekvése, ha külszolgálatban lát el valaki egyféle munkakört, azért kerül külföldre. Fizetségért. Nem ottani minimálbérért. Nem koplal, hogy pár száz(?) eurót félretegyen... és adja itthon a bankot. Nem gyerekcsőszködésre, gyümölcsszedésre, takarításra, hírlapkihordásra stb. vágyik.

Nyilván szükség van ilyen "vállalkozókra" is, nincs ezzel semmi baj. További sok sikert kívánok neked... tudd elviselni valószínűleg átütő eredményességed...

vanek ur 2011.05.23. 16:04:17

@átlátó: Ha nem viszonylati volt a Biatorbágyon vett jegy (vagyis nem az volt rajta, hogy Biatorbágy-Kelenföld), akkor ki kellett volna egészítenie a jegyvizsgálónak a jegyet. Az üzletszabályzatban van is erre pont, ha időben szólsz, még pótdíjat sem kell fizetni. Eddig a pontig tehát igazad volt.

Ami nagyon nem mindegy, hogy az ember milyen stílusban ír be az ügyfélszolgálatra. Tapasztalatból mondom, hogy bármilyen céghez is fordulsz panasszal, az ügyintézést megkönnyíti, meggyorsítja, és könnyebben zárul számodra pozitívan, ha az alapvető udvariassági szabályokat betartva kommunikálunk velük. Kerülendő a szitokszavak használata, az alkalmazottak minősítése, stb. Érdemes kipróbálni, nekem eddig bevált.

átlátó 2011.05.24. 11:03:45

@vanek ur: Köszönöm Vanek úr, hogy észrevettél és a tanácsot is. :) Igen választékosan és szépen szokok ilyen helyen beszélni, mert ab ovo én vagyok aki fizet és ez nem jogosít föl az illetlen beszédre. De amikor többedszer se érti, hogy mi a stájsz, akkor autentikus szavakat is alkalmazok, mert ha a szép beszéd nem használ, akkor legalább csúnyát is mondhassak. A minden mindegy alapon, mert nem látszik a megoldásra való törekvés. Sőt még az sem, hogy az ok okozója a két fél közül ki.
Nem viszonylati jegy volt és időben szóltam, igen körültekintően a megváltott összes jegy bemutatása mellett. Többedszeri elmondás után se csillogott a szeme a jegyvizsgálónak,akkor untam meg. Mert nem tudni előre, hogy hányszor kellene még elmondani, hogy megértse az egyszerűbb dolgokat. Mondjuk ha szól, hogy még mindig nem érti, akkor megsajnálom és újra elmondom neki, hogy a cége miatt van ez a helyzet és ugye a jegyek is a kezemben voltak. De a hangja megemése és a megmerevedett álláspontja ezt nem tette lehetővé.
Az ügyfélszolgálat kommunikációs tréningeken és szedáló szereken élő munkatársai ettől még észrevehetnék magukat és ami a legszebb, ne kezdjenek el nevelni. Van akiktől nem hagyom ha az eredendő problémát se ismerik föl.

Adani 2011.05.24. 11:18:06

@vanek ur:

Valóban, de sokszor csak a hang felemelése segít, nem telefonon, ott leszarják, hanem személyesen. Pl. Tecsó vevőszolgálatán volt már több lépcsős szócsatám mire egy garin belül elromlott digitális fényképezővel kezdtek valamit. Javítani nem tudták ,mert semmiféle szervize nem volt (Trust márkájú gép), a pénzt kellett volna visszaadniuk, többszöri panaszkönybe írással, hang felemeléssel és a teljes család bevonásával (mivel csak hétköznap volt bent a illetékes én meg aktor még Kecskeméten laktam 120 km-re a bolttól) sikerült csak elérni ,h visszakapjuk a pénzt. Ehhez többször oda kellett menni emelt hangon ordítani, h csináljanak már valamit a körömreszelésen kívül, többször beírni a panaszkönyvbe stb.

Telefonos operátoroknál meg bevált recept ,ha már elegük van cérnával aktor MUTE gomb lenyom jól kidühöngi magát és immár udvariasan folytatja.

ZBR 2011.05.24. 17:17:33

@Adani:
Aki a Tescoban kézi, gyomirtó kapánál bonyolultabb eszközt vásárol, hülye.
Rólad ezt enélkül is tudtuk persze Danika :D

Adani 2011.05.24. 18:05:23

@ZBR:

Most az egyszer igazad van, de 2003-ban még ez a tapasztalat nem volt meg és vidéken nem volt még akkor szinte egyáltalán más bolt a környéken ahol azonnal meg lehetett venni pláne ennyiért. Akkor még nem nagyon volt elterjedt dolog a digit. gép.

Való igaz, aki olvasta a Tesco Titok könyvet az tudja mit nem szabad ott venni. Meg, h miért nem szabad ott enni a grillcsirkésnél meg a pizzásnál. Ráadásul a második részben konkrétan erről a Trust gépről külön fejezet volt, és pont erről, mait én tapasztaltam. Szervíz nuku (1-2 éven belül nem is árulták már), ha gariidőn túl elromlott kuka, ráadásul gagyi, és rendszeresen maguktól romlanak el ki és bekapcsolás közben. Az enyém is így adta ki a lelkét, bekapcsoltam pár mp után kikapcsolt és soha többet meg sem moccant. De végül is kitartó munkával sikerült a pénzt visszakapni tehát happy end lett a vége. 50 ezerért vettem és két év után visszaadták. Akkor már bőven nem ért annyit, és ennyi pénzért tudtam venni egy másikat, ami sokkal többet tudott. 4 évig nyúztam mire megadta magát.

vanek ur 2011.05.24. 20:43:12

@átlátó: nem tudom hogy áll az ügyed, érdemes előásni az üzletszabályzatot (MÁV-START honlapjén fent van) és szóról szóra bemásolni az ott levőket.

Neked is és @Adani -nak is: Van néhány ismerősöm, aki különböző ügyfélszolgálatokon dologzik, sőt, én is dolgoztam olyan helyen, ahol ha az ügyfélszolgálatosok elakadtak, nekem kellett egyezkednem az ügyféllel.

Először is: ha emberileg belegondolsz, neked sem esik jól, ha köszönés helyett kurvaanyázással kezdik veled a kommunikációt. Ennek megfelelően szoktak az ügyfélszolgálatosok is hozzáállni az ügyfélhez, és még csak azt se lehet mondani, hogy szándékosan. Az ilyen ügyfél esetében úgy járnak el, hogy a szabályoknak mindenben megfelel, de az ügyfélnek ebből semmi előnye sem származik.

A hatóságokkal való fenyegetőzés általában hidegen hagyja az ügyfélszolgálatosokat (mivel ők is meg vannak győződve az igazukról). Ha ismersz olyan jogszabályokat, vagy az adott cég ÁSZF-jéből vonatkozó pontokat, amik alapján szerinted igazad van, érdemes ezeket beidézni, vagy megmutatni ott helyben (ha személyes ügyfélszolgálatról van szó). A határozottság előny, de a kiabálásnak, asztalborogatásnak semmi értelme.

Adani 2011.05.24. 21:01:37

@vanek ur:

Ha a szép szó nem használ és csak le akarnak rázni akkor kell hangot felemelni és panaszkönyvet kérni. Én se anyázással kezdtem, csak miután le se szartak szép szónál muszáj volt felemelni a hangomat.

átlátó 2011.05.25. 11:51:02

@vanek ur: Kedves Vanek úr, köszönöm. Nem veled vannak időnként nézeteltéréseim és emelett majdnem mindenben egyetértünk...annyiban javítanálak ki, hogy nekem soha, de soha nem kurvaanyázással kezdődik az antrém. Még azoknál a cégegnél sem, akik nem a piacgazdaság versenyszerűségeire kényszerülnek, - hanem a monopolhelyzetben levő energiaszektorban...persze a hangomat megemelem akkor, amikor a tunyaságot és azt a mentalitást tapasztalom, amit a Bikini tánc és illemzenekar megénekelt a "Csak dolgozni ne kéne" című műdalban. Akkor bepanírozom a szolgáltaó képviselőjét, ezt nem is tagadom. Bizony akkor számolnia kell a választékos beszédmodorommal. Üdv.
süti beállítások módosítása