MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Kártyás fizetés a vonaton

2011. április 24. - Vittore

Sajnos itt van már egy ideje ez a fránya 21. század, s hát elvárná az ember, hogy ha már nagyon sok boltban fizethet a bankkártyájával, akkor a vonaton is megtehesse ezt. Az ilyen mobil kártyaleolvasó nem az ördögtől való, külföldön működik, sőt! Magyarországon hosztesz ismerőseim Budapest utcáin szaladgálnak egy kézi készülékkel, és ha a turista megveszi a városnézésre a jegyet, akkor csak lehúzzák a kártyáját a hordozható leolvasón és kész a fizetés. De lássuk Orsi levelét (még március 14-ről, bocsi!)

Szia Donát!

Fura mű-dezsavűm ma a Rákoshegy - Keleti vonalon, vonaton.

Kis problémánk volt a kallerrel: kártyával akartam fizetni a vonaton, tekintve, h a jegypénztárnál (megint) nem dolgozott senki.

De kártyával - istenbizony nem tudtam! - nem lehet. Mondtam neki, hogy az ICén lehet.
Végül kiokosított, hogy nem, és megengedte, h jegy nélkül utazzak (45 forint volt nálam) a Keletiig.

Ezt nem hiszem el - puffogok magamban - és rögtön megkérem a google-t, hogy mondja meg, tényleg nem lehet a MÁV vonatain (legalább az ÍCén) kártyával fizetni? És az első két találat: megintallunkvazze.blog.hu - utazási panaszok... ez már nem az első ilyen volt, hogy konstruktív megoldást (vagy válaszokat) kerestem, és olyan oldalakat találtam, ahol hozzám hasonlóan megszívatott emberek írnak az én esetemhez hasonlókról.

Akkor a villamosról ugrottam le jegyet venni - hogy legyen pénzük utaztatni engem. Az automata nem működött, kerestem, h milyen számot hívhatok bejelenteni. A szám le volt kopva, na de google it - csak mert kibaszott konstruktív vagyok, és segítek megoldani a problémákat - végülis honnan tudnák, ha MI nem szólunk nekik? (bocs, egy kicsit most is begurultam...) és mit kapok? panaszok, hogy igen, tényleg nem működik a 4-6 vonalán túl sok. Akkor ehhez: kívülről is rájuk fér a renoválás. A közérzetemnek legalábbis jót tenne, ha látnám rajta az infókat.

Egyébként a mávos kallerrel pozitív volt a tapasztalat  annyiban, hogy tudtunk normálisan beszélni. (megkockáztatom, hogy ezt akkor is így gondolnám, ha végülis - mert ez is, ugye, szóba került - megírta volna a 8000-es bünticsekket.)

én is úgy gondolkodok, ahogy Te: értelmes párbeszéddel legalább a kisebb problémákon, konkrét eseteken lehet segíteni.

Nem lehetett egyszerű neki, hogy komolyan vegyen, miközben két rózsaszín macifül áll ki a pulcsim kapucnijából...

De megtette. Oké, nem mondom azt, hogy nem kezelhette volna profibban a problémát, de nem volt ingerült, nem volt lekezelő, határozott volt.

Sokszor nehéz, mivel már alapból ki vagyunk akadva az egészre, rossz tapasztalatok, meg minden, de sztem az is fontos, h az utas se legyen paraszt, hanem kezelje úgy a konfliktust, ahogy azt a másiktól is elvárja.

Egy dolog piszkál már csak: tényleg nem lehet vonaton kártyával fizetni? Istenbizony, fizettem már. Vagy az gysev volt? vagy a hév??? vagy öbb? vagy csak kitalálom??

Üdvözöl, és jó blogozást kíván:
Orsi

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr772852776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.04.25. 17:03:47

Bankkártyával tényleg nem lehet fizetni a vonaton, sőt van még sok pénztár is, ahol bár a forgalom nagy, nincs leolvasó. Pl. Gödöllőn még két évvel ezelőtt nem lehetett, Mezőberényben se lehet, sőt két éve Orosházán se tudtam kártyával jegyet venni, pedig az is egy forgalmas állomás ráadásul vasúti csomópont.

2011.04.25. 22:12:55

Ez így még Rendben lenne, fizessenek jegyeket a vonaton bankkártyával. De azokat a szar balfaszokat fejbe tudnám rúgni akik a szar száz foriont alatti jegyüket bankkártyával képesek kifizetni. Még nagyobb balfaszok: 2 perc múlva indul a vonat, de a szar bankkártyámmal szeretnék fizetni és számlát is kérek. Na ezek a fullos balfaszok.

Adani 2011.04.26. 09:29:18

Van ez így néha, h sokáig tart a kártyával fizetés, de ez nem a kártyások miatt van, nem őket kell szidni. Sokszor voltam én is úgy, h a szerencsétlen pénztáros a boltban mikor odaadtam a kártyát azt se tudta mihez kezdjen vele, segítettem neki,h nem lehúzni kell, mert chipes, adja ide a másik részét mert be kell üssem kódot. Persze jöttek a szúrós tekintetek ha szemmel ölni lehetne ugyebár. De hát a kártyát ezért találták és erre való és miért ne fizethetnék vele akkor is ha csak kenyeret meg tejet veszek? Készpénzt kivenni ATM-ből pénzbe kerül, fizetni a kártyával nem. Mellesleg van már megoldás is mindenre, PayPass kártyáknak hívják másodperceken belül lehet vele fizetni csak oda kell nyomni a leolvasóhoz és kész. Pont erre való, h ilyen helyeken mint pl. buszon vagy vonaton, ahol gyorsan kell fizetni ott lehessen. A másik még az üdülési csekk, amire csúnyán szoktak nézni, mert az is sok időbe telik, mert sokszor a pénztáros i gyengén gépel és mire sikerül beírnia a sorszámot, mire ott előtte aláírom, mire dekódolja szabad szemmel, h a személyin lévő név és a csekken lévő egyezik. De erre is lesz megoldás terv szerint jövőre már kártya lesz a papír alapú csekkek helyett, vagyis csak odaadod lehúzza a masinán és kész, így bármekkora összeg fizethető vele, nem kell sakkozni a címletekkel (pl. hány embernek kell a jegyét fizetned pl. a vasúton, h megszabadulj egy 10 ezrestől)

hasutas01 2011.04.26. 21:56:52

Érdekes felvetés, hogy a vonatokon is lehessen bankkártyával fizetni. Van jó oldala is, de van rossz is.
Jó oldalként kell megemlíteni azt a kényelmet, amelyet a vonaton történő jegyvásárlással az utas kap, hiszen nem kellett automatához mennie pénz felvenni, majd beállni a pénztárhoz jegyet venni. Csak felül, és "lehúzza" a menetjegyet.
Jelenlegi helyzetben viszont a technikai háttér miatt nem engedhető meg ez a luxus. Hiszen ha látunk egy kalauzt, azt látjuk, hogy van neki egy kis táskája, amiből jobb esetben nem lóg ki semmi, de rendesen meg van tömve. Abban van az a gép, amivel a menetjegyet adja. A gép nem alkalmas átalakításra, így egy másik, hordozható terminállal kellene még őket megterhelni. Mozgó ATM-ek.
A magyar vasút sajnos még nem áll toppon teljesen a mobilitást tekintve. Egy olyan készülék beszerzése lenne a megoldás, amely alkalmas lenne a bankkártya lehúzására. Addig a megoldás pedig az, hogy minden nagyobb forgalmú állomás személypénztárát fel kell szerelni POS (bankkártya) terminállal.
Az üdülési csekk (ami nem MÁV téma) rugalmatlan. Ugyanis, igen kevés benne a kis címletű csekk (természetesen ezzel is a felhasználót szívatják, mert ebből KP-t nem adhat senhol se vissza), így a felhasználója időnként kénysezrül, pl. a vasúton igen nagy összegektől elesni.

vanek ur 2011.04.27. 12:19:01

@Vittore_átmeneti: A problémna kettős.

Egyrészt be kellene szerezni 1-2 ezer ilyen mobil kártyalehúzót, vagy egy olyan jegykiadó gépet, amiben már van mobil kártyaolvasó. Ez nem kevés pénz, és mivel közbeszerzés, nem kevés idő.

A másik gond, hogy debit kártyánál csak akkor lehet fizetni, ha a bank azt engedélyezi (mert van elég pénz a számlán), ehhez online kapcsolat kell. A mobil készlükeknél egy mobiltelefon van beépítve, ez kommunikál a bankkal. Városon belül nincs is semmi gond. De ha már próbáltál telefonálni vonaton, akkor sejtheted, hogy milyen a térerő. Igaz, itt egy 1-200 kByte méretű adatcsomag küldése és fogadása a kommunikáció, de ez sem működik mindenhol. Ahol nincs kapcsolat, ott és akkor nem lehet kártyával fizetni...

Aurum08 2011.04.27. 20:41:21

Az odáig minden szép és jó, de a drága MÁV-unk tervez valami GSM-R alapú kommunikációs rendszer bevezetését...
Sokat nem értek hozzá, olvastam róla egy hónapja.
Tényleg laikusként azt gondolom, hogyha az utastájékoztatás és miegyéb fontos kommunikáció működik majd ezen keresztül, akkor a térerő gondját is simán ki lehetne küszöbölni...
ETCS alapja a GSM-R, ki lesz építve (tudom, nem ma) de annyi szerintem minimum teljesíthető, hogy legalább egy állomásig elmenjen a jel és onnan átjátszótoronyra, aztán a mobilszolgáltató gondja...
Vagy elég a GySEV.re nézni. Azt lehet gondolni, hogy ha van Wi-Fi, akkor náluk ez nem lenne gond...

Adani 2011.04.28. 17:58:08

@vanek ur:

Való igaz, elvileg ugye mindhárom mobilszolgáltató úgy reklámozza magát, h az ország 99%-a lefedett már. Persze, aki vonatozott már pl. Szolnok-Szajol vagy Újszász-Nagykáta között az tudja,h ez kamu. Ott vannak sötét foltok ez tuti, tapasztaltam többször is. De adatátvitelnél még nagyobbak sokszor eltűnik a 3G kapcsolat és visszavált Edge-re vagy GSM-re, ami lassabb pláne az utóbbi baromira lassú. Ezzel még 200K-t is bajos leszedni, aki nem az utóbbi 4-5 évben kezdte a netezést emlékezhet a betárcsázós modemes hőskorra. Na kb. azon a szinten van. 4 jobb esetben 5KB/sec. Simán lehet egy perc az meg kártyás fizetésnél rengeteg pláne ha nem csak egy ember akar kártyával fizetni.

Én nem is találtam meg múltkor a Keletiben az ATM-et. Igaz nem vonatjegyet akartam venni pénzért csak estére kivenni egy kicsit,h ne kelljen ezért külön otthon elmenni az ATM-ig, de végül muszáj volt.

@hasutas01:

Aki meg nem akar nagy pénzektől elesni annak is sakkoznia kell ha elfogynak az 1-2 ezres címletek, pl. körbekérdezni az összes ismerőst/rokont/barátot, h ki hová tervez utazni ameddig még érvényes az ÜCS és mondjuk egyben elzarándokolni a pénztárba és megvenni előre jó sok vonatjegyet pl. Nekem is ilyen gondjaim vannak most, viszont mondta pár ismerős nemrég ,h mennek a Voltra adott tehát, h nekem adják a jegy árát én meg ÜCS-vel megveszem. De ha pl. nem vagy ilyen szerencsés akkor mehetsz ki egy múzeum/vidámpark/pályaudvar pénztárához és szóíthatsz le vadigeneket, h hová utazik az mennyibe kerül megvehetem én és adj ide nekem a pénzt én kifizetem csekkel stb.

Adani 2011.04.28. 17:58:52

@Adani:

Ezért is okos gondolat,h legyen chipkártya és akkor mindig annyit vesznek le belőle, amennyit kell és költheted szabadon.

vanek ur 2011.04.28. 22:19:15

@Tyky8: A GSM-R valóban tökéletes lenne erre (is). Először kb. 8-10 éve olvastam róla, ebből is látszik, milyen tempóban halad a projekt.
Amit most olvastam róla, az az, hogy 3000 km vasútvonal mellett tervezik a kiépítését. Csakhogy a magyarországi vasútvonalak hossza 7000 km körül van. Tehát nem lesz mindenütt GSM-R.
Félreértés ne essék: maximálisan támogatom a kártyás fizetést, jó lenne ha minden vasútállomáson és a vonatokon is lehetne így fizetni. Azonban a vonaton történő fizetésnél van egy olyan technikai korlát, ami miatt a kártyás fizetés nem biztosítható mindenütt. És bár nem a MÁV felelőssége (hanem a mobilszolgáltatóké), mégis a MÁVot fogják szidni, ha éppen ott és akkor nem tud majd az ember kártyával fizetni, ahol és amikor megvenné a jegyét a vonaton.

Aurum08 2011.04.28. 23:16:04

@vanek ur: Na én ott akadok el, hogyha a kommunikációs rendszert cserélik, és a rádió alapja más frekvencia lesz(GSM-R) akkor miért "csak" háromezer kilométer? Nem egyszerűbb (és gondolom gazdaságosabb) az új, főleg ha már csak az marad, szemben a párhuzamosan kettőnél?

RailJet-en láttam már az ülés feletti kis kijelzőkön, ha foglalt egy ülés adott szakaszra. Ez gondolom evvel a rendszerrel is működhetne nálunk vagy már működik most a sógoréknál?

Adani 2011.04.29. 09:01:39

@vanek ur:

Az lehet áthidaló megoldás, h mondjuk visszatér a kaller akkor mikor már befutott egy állomásra a vonat. Ott azért jellemzően van térerő.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.05.12. 01:21:33

@Adani: Mondjuk az ÜCS-re az is megoldás lenne, hogy ha az eladónál lennének kisebb címletek, és akkor tud ÜCS-vel visszaadni az ÜCS-ből.

Adani 2011.05.12. 07:43:17

@Peti817172M:

Vagy ha be lehetne kisebb címletre váltani mert ugyebár azt se lehet.

karosszékely 2011.05.12. 08:56:21

Úgyis hamarosan megszűnik az üdülési csekk, nem lesz ilyen gond többé.
süti beállítások módosítása