MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Internetes jegyvásárlás - Karácsonyi bedőlés

2011. január 12. - Ashi Valkoinen

Szia!

Itt a Karácsony, persze a MÁV most is meglepte a tőlük megszokott ajándékkal a hazautazó utasokat. Nem, most nem a sztrájkoló vasutasok tettek keresztbe a Tisztelt Utazóközönségnek, egészen más történt.

Csütörtökön, december 23-án reggel, mentrend szerint - ahogy szoktuk - megvásároltuk a jegyünket interneten. A vonat indulása előtt fél órával (13.40 körül) már a Keleti pályaudvaron voltunk, és hosszú, kígyózó sorra lettünk figyelmesek a MÁV Internetes jegykiadó kioszknál. Egy srác szerencsétlenkedett az automatánál, a képernyőn szép nagy piros háromszög jelent meg. Megjegyeztem nővéremnek, hogy a MÁV jegykiadó automatája, vagy épp a hálózat valószínűleg megadta magát. Gyorsan a pályaudvar oldalsó szárnyához siettünk, ahol két jegykiadó automata is volt. Az automaták ott voltak, viszont nem működtek, a kód beírása után az adatlekérésnél időzött, majd a korábban látott piros háromszög jelent meg a kijelzőjén. Egyik utastársamnak még sikerült a jegykiadása, viszont utána megmakacsolta magát a rendszer, semmit sem adott ki, a hibaüzeneten kívül. A belső automata közben teljesen lefagyott.

Az automatán található telefonszámot, kb. 5-6 perc várakoztatás után - miközben hajtogatták, hogy mennyire fontos a hívásom - felvette az ügyfélszolgálat (az automatánál még több utas várakozott telefonon az ügyfélszolgálatra), akinek - az alaphangulat (nagyon mérges voltam) és a zaj miatt - hangosabban jelentettem be, hogy a Keleti pályaudvaron található kioszkok közül egyik sem működik. Az ügyfélszolgálatos elmondta, hogy nem csak a Keletinél van ez a probléma, a Nyugatinál, és több helyen sem megy, és tudnak róla. Tudom, hogy ilyenkor fel lehet szállni jegy nélkül is a vonatra, és a jegykezelőnek kell jelezni a problémát, aki elkéri az adatainkat, utasleadási lapot ad, majd ezzel, ezt bemutatva az Ügyfélszolgálaton törlik a papíron kiszabott büntetést. Persze azért megkérdeztem a telefonos ügyfélszolgálatostól nem látva a dühtől, hogy ilyenkor akkor mi a teendő. Elmondta azt, amit már eddig is tudtam. A beléptető kapunál álló hölgy is ugyanezt az információt erősítette meg. Megkérdeztem azért még a telefonos ügyfélszolgálat munkatársától indulatosan, hogy miért nem lehet erre felkészülni?

Ezzel az eljárással már csak azért sem értek egyet, mert a szolgáltató hibája miatt a vétlen utas kerül kellemetlen helyzetbe, a vétlen utas veri költségbe magát, és az vétlen utas idejéből kell a szolgáltató hibája miatt időt szánnia a procedúra elintézésére. Nem igazán értem, hogy a megnövekedett utasforgalom miatt miért nem készülnek fel a rohamra, és a rendszer esetleges hibájára, miért nem lehet még mindig SMS-ben visszaigazolást kapni a jegyvásárlásról, miért nem elég csak a számot bemondani a jegykezelőnek, aki ellenőrizni tudná, hogy jogosan vesszük-e igénybe a szolgáltatást.

A vonatra felszállva jeleztük a jegykezelőnek a problémát, akiről csakis a legjobban tudok nyilatkozni. Emberséges volt, az utasoknak Kellemes Ünnepeket kívánva végezte a munkáját, megírta az Utasleadási lapot, a vonatról lesegítette az utasokat.

Már előre tartok attól, hogy visszautazáskor - amire a jegyet szintén előre megvettem, de a hiba miatt nem tudtam átvenni - lesz-e bármilyen probléma. Persze a MÁV a rendszer hibájáról semmilyen közleményt nem adott ki, vagy legalább is nem olvastam erről semmit sem.

A blog olvasóinak Boldog, Békés Ünnepeket kívánok!

Üdv.,

VP

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr882577896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya.bacsi 2011.01.12. 08:41:09

Az indulat jogos, a MÁV Direkt sajnos nem mindig kezeli jól a kialakult helyzetet, bár, az ügyfélszolgálatos munkát én biztos nem bírnám, pont a jogosan dühös ügyfelek hívása miatt, akik aztán rájuk zúdítják minden sérelmüket...

Hát, igen, ez egy kellemetlen szituáció, pláne akkor, ha olyan jegykezelő van a vonaton, aki potenciális bliccelőként kezeli az internetes jegy nélkül utazó utast, és esetleg jó hangosan intézi az ügyet, hogy két kocsival odébb is hallják, hogy jegy nélkül szállt fel, de ahogy olvasom a levélírónak itt szerencséje volt. Egyébként tényleg ráférne már egy kis reform az internetes jegyvásárlásra, jó volna végre, ha már SMS-ben is lehetne jegyet venni, vagy ha otthon ki lehetne nyomtatni a jegyet. Ezek nem új dolgok, máshol már elég szépen működnek.

Ákibard! Van valami híred az esetleges fejlesztésekről? Köszike :)

Adani 2011.01.12. 09:19:16

Annyit tennék hozzá, h ilyen esetben ha a kioszk rossz, akkor én a biztonság kedvéért csinálnék egy fényképet vagy egy videót róla a mobilommal, biztos, ami biztos, legyen vmi bizonyíték ha esetleg nem akarja a kaller elhinni. De ha sokan álltak sorba akkor sok ember jár így és akkor már derenghet neki valami, h ha ennyien mondják,h rossz volt akkor lehet,h tényleg.

Azért azt jó látni,h terjed a netes jegyvásárlás, mikor rákaptam még sosem kellett sorbanállni a kioszk előtt, ma már kell.

Még egy adalék a MÁV és a karácsony viszonyához. December 23 Keleti, pénztárban veszek jegyet, mert üdülési csekkel venném azt meg neten nem lehet. Persze fél Budapest ott van a sorban ,mert sokan utaznának haza az ünnepekre, de nincs sok pénztár nyitva, ezért nem halad gyorsan. Aztán jött a másik MÁV special. Maros intercity csak három kocsival abból egy első osztályú. Nekem még jutott ülőhely, mert akkor szálltam fel rá mikor beállt a vágányra. Aki később jött az végigállta az utat. Persze IC jegyet már egy órával az indulás előtt sem lehetett rá venni, ezért felkészültem a +500ft-ra is. Viszont ezt megúsztuk, mert nem jött a kaller. 2 és fél óra alatt 3 kocsin nem ért végig, el se tudom képzelni a többi kocsiban mi lehetett én a középsőben ültem.

pbence 2011.01.12. 13:15:39

@petya.bacsi:

Lehet, hogy van neki, de már nem jár ide.

Az otthoni nyomtatással még egészen biztosan jó sokat kell várni. Ahhoz teljesen más technológia kellene, a START meg jó drágán megcsinálta ezt, úgyhogy nem hinném, hogy új fejlesztésbe kezd, és kidobná az összes automatáját.

Amit könnyen meg lehetne oldani, hogy SMS-ben is megérkezzen a kód, vagy akár SMS-ben is lehessen jegyet rendelni, de mindenképp át kell venni az automatánál.

Adani 2011.01.12. 14:03:18

@pbence:

Nem lenne ez rossz így csak bővíteni kéne az automatákat, h minél több helyen legyen.

pbence 2011.01.12. 14:06:15

@Adani:

Ez igaz, múltkor én is megszívtam, ugyan az én hibám volt, mert nem néztem utána, de azt hittem, hogy Fonyódon van automata... Hát nem volt.
Tényleg kéne még az országba sok belőlük, de úgy tudom, ez sincs tervbe véve.

Adani 2011.01.12. 14:12:50

A 120-as mentén pl. legalább oda, ahol IC_k és gyorsok megállnak pl. Mezőberény, Gyoma,Mezőtúr. Ide kéne mindenképpen, mindegyik állomáson vannak utasok rendesen Gyoma és Mezőtúr pedig átszállási kapcsolat is.

pbence 2011.01.12. 14:43:33

@petya.bacsi:

Az a fő gond egyébként, hogy a bliccelőket sem kellene úgy kezelni, hogy mindenki hallja, miről van szó, velük is kulturáltan kellene bánni, ők is ugyanúgy utasok, akik éppen fizetni készülnek. Nekik a bliccelés miatti büntetés pénzben van kifejezve, nem a jegyvizsgáló általi megaláztatásban, neki semmi joga semmilyen megjegyzést tenni, hangoskodni, pofát vágni, stb.

Arról meg nyilván külön oktatásban is részesültek a jegyvizsgálók, ellenőrök, hogy mi a teendő, ha az utas azt mondja, hogy az automata hibája miatt nincs jegye.

Sajnos sok jegyvizsgáló nem képes jól kezelni a helyzetet. Mondjuk kevés jegyvizsgálót láttam, aki büntetett, mert ez inkább az ellenőrökre jellemző. De ők azok aztán a súlyos esetek. Közülük sem a piros szalagos fővizsgálók, hanem ezek a "szuperellenőrök", akik egyrészt mindenbe belekötnek, de ez talán még rendben is van, másrészt viszont ha bármi gond van, akkor azt az egész vonat hallja, és olyan hangnemben beszélnek, mintha kb. istenek lennének, meg persze okítják az embert.

pbence 2011.01.12. 14:50:16

És az utólagos problémákra is van megoldás (azt hiszem, elhangzott már itt a blogon): az utasleadásira fel lehetne írni az utas e-mail címét, amin a rendszerben regisztrálva van, és a MÁV-os semmittevők utánajárnának, hogy ahhoz az e-mail címhez tartozik-e megfelelő menetjegyvásárlás. A lapot így is meg kéne írni, de legalább nem az utasnak kéne rohangálnia a vasút hülyesége miatt. Biztonságos is, mert e-mail címmel nem lehet jegyet átvenni, nem lehet belőle visszaélés.
Persze e-mail cím helyett lehetne alkalmazni persze felhasználónevet is, nem is ez a lényeg, csak hogy a fiókot be lehessen azonosítani.

Adani 2011.01.12. 15:11:17

@pbence:
Szerencsére még nem kerültem ilyen helyzetbe, de majd ha igen ki fogom azt próbálni ,h e-mailt dobok a MÁV-Start ügyfélszolgálatára, amiben leírom ,h melyik vonattal utaztam hol nem ment az automata és a vonaton milyen sorszámú utasleadásit kaptam, majd mellékelve a képet a rossz kioszkról ill. az utasleadásiról a sroszámát megírva hátha tudnak vele mit kezdeni és akkor be se kell menni személyesen. Elvégre talán ennyi már elvárható 2011-ben.

Érdekes kérdés,h ilyen esetben utólag átvehetem a jegyemet egy másik kioszknál? Hiszen mi van ha nekem pl. költségelszámolás miatt kell? Hiszen csak úgy kapok térítést a hazautazásra ha bemutatom a vonatjegyet.

pbence 2011.01.12. 18:32:18

@Adani:

Így van, szerintem is elvárható... Mondjuk én azt is elvártam volna, hogy rendezni tudják magukban egy tavaly februári büntetésemet, amit azért kaptam, mert a jegyvizsgáló nem tudta, hogy a Budapest Bérletek hány nappal lettek meghosszabbítva a BKV sztrájk miatt. Nem gondoltam, hogy írnom kéne, végül is miért dolgoznak az irodisták? Hát kiderült, hogy semmiért, csak ülnek ott, mert decemberben (!) kijött egy fizetési felszólítás, hogy most lógok nekik 16555 forinttal. Szóval ennyit az elvárásokról.

Az nekem is érdekes, hogy át lehet-e venni a jegyet... Volt erről egy poszt egyszer, mondjuk az érdekesebb volt, mert átvétel közben keletkezett a probléma, beszorult a jegy. De hogy egy "normálisabb" esetben mi történik...

vanek ur 2011.01.12. 21:31:56

Ebből is látszik, hogy még úgy is van igény internetes jegyvásárlásra, hogy a jegyekért a kioszkoknál kell sorba állni. Úgy néz ki, aznap egy kicsit többen akartak így jegyet venni, mint amire a MÁV-nál számítottak - valószínűleg a pénztáraknál kígyózó sorok miatt.
Az otthoni nyomtatás tényleg nagyon hiányzik, de az ügy tanulsága - már ha tanulnak belőle - hogy ha bevezetik az otthoni nyomtatást, meg kell erősíteni a rendszert, mert jóval többen fogják használni.

@Adani: "Érdekes kérdés,h ilyen esetben utólag átvehetem a jegyemet egy másik kioszknál?"
Szerintem igen. Az érvényessége alatt mundenképp (mivel nem minden jegynél kell az érvényesség első napján utaznod), de lehet, hogy még utána is.

lurkó 2011.01.12. 21:50:20

Ha valakit érdekel és tudja hol lehet akkor utána nézhet a részleteknek: A MÁV-Start mostanában irt ki pályázatot menetjegy kiadó rendszer korszerüsitésre.

vanek ur 2011.01.12. 22:30:10

@lurkó: Ez nem az. Ez csak arról szól, hogy valaki leírhat sok okosságot arról, mit is lehetne csinálni, ezért a MÁV-Start sok pénzt kifizet, aztán a tanulmány szépen elsüllyed egy fiók alján, és minden más marad a régiben.

pbence 2011.01.13. 01:33:11

@vanek ur:

Épp ez az, hogy nem minden jegynél kell az érvényesség első napján utazni. Vagyis pl. egy menettérti jegynél kétszer eljátssza az illető, hogy rossz volt az automata, majd szépen átveszi, és visszafelé még egyszer felhasználja, közben meg az első két büntetést törlik az adatbázis alapján. Ezt nehéz kivédeni, mert ha azt mondják, hogy oké, ha átvetted a jegyed, akkor nem töröljük a büntetést, az teljesen igazságtalan, mert valószínűleg nem visszaélésképpen vette át. Fordítva sem jobb, mert akkor meg jegyhez nem jut az ember.

Legfeljebb az lenne egy megoldás, ha ilyenkor zárolnák az adott jegyet, és kizárólag az érvényességi idő lejárta után adnák ki. De ez sem tökéletes, mert mikortól zárolnák? Nyilván ha már beérkezett hozzájuk az igény, akkor meg már megint százszor át lehetett venni a jó kis menettérti jegyet. Esetleg azt lehetne még, hogy ilyen esetre előre megmondják, hogy ezt a jegyet már nem vehetem át, csak az ügy lezárásakor, és ha mégis megteszem, akkor nem törlik a büntetésemet.

Egyébként normális esetben át lehet venni a vásárlástól számított egy évig a jegyeket, akár érvényes, akár nem. Én tavaly augusztusban vettem át egy bentfelejtett 2009. augusztus végi, 65 forintos, 10 km-es jegyet. Pont úgy néz ki, mintha akkori lenne, csak a kiadás dátuma más :)

vanek ur 2011.01.13. 07:06:24

@pbence: Szerintem nem nagyon van kiskapu a rendszerben.
Az 1-et fizet 2-szer utazik akció csak akkor működik, ha az első utazáskor rossz volt a kioszk, és még egyszer tudok utazni az utólag átvett jeggyel. Ez elég ritka szerintem.
A büntetést tudomásom szerint csak akkor törlik, ha van bizonyíték (főleg náluk) arra, hogy nem működött a kioszk.

Adani 2011.01.13. 08:28:03

@vanek ur:

Igen, a GYIK is ezt írja,h a kallernek jelezd, kiállít róla papirost azt kell leadni neked egy állomáson (elvileg bármelyik pénztárban le lehet) és majd utánanéznek.
Azért biztos, ami biztos én továbbra is azt javaslom, h ha rossz a kioszk akkor arról ha lehetséges készüljön legalább 1-2 fotó, legyen valami bizonyíték még ha nem is a legjobb, de mégis több mint a semmi.

pbence 2011.01.14. 08:20:40

@vanek ur:

Igen, pontosan így van, akkor lehet kétszer utazni, ha első utazáskor nem tudtam átvenni, és olyan jegyem van, amit később is felhasználhatok.

Pl. bármilyen jegy 100 km fölött. Következő nap átveszem, és még leutazom. De sokkal inkább a 14 napos menettérti jegyek, azokkal még úgy is lehet trükközni, hogy mindkét irányba felhasználom duplán.
Persze ez csak akkor működik, ha sűrűn utazik az ember.

Bizonyíték meg érdekes dolog... Itt a blogon is volt szó róla, hogy volt eset, amikor ezzel probléma volt, ugyanis a kioszk nem jelzett a központba, hogy rossz, de mégsem működött.

Jelfogó 2011.01.18. 15:23:11

A poszt nem lehet igaz. Maga Ákibard is megmondta, hogy az automaták mindig hibátlanul működnek. :-P

2012.03.29. 19:25:04

Megszűnt a több évtizede fennálló munkahelyem. Kénytelen voltam valami jövedelemforrást keresni. Ekkor találtam rá a KMD holding által kínált lehetőségre, amelyet szívesen ajánlok mindenkinek a következő honlapon:

kmdholding.com/hub3p3a
süti beállítások módosítása