MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Aki egyenlőbb

2010. október 15. - Ashi Valkoinen

Üdv!

Történt, hogy ma reggel (október 11-én) becsületesen bérletet vásároltam Vác-Alsóváros megállónál Rákospalota-Újpestig.
A bérlet ára 17.600 Ft.

Nem szeretek bliccelni, így mindig érvényes bérlettel utazom. Oké, tudom, hogy sikeres ember már nem lehetek ezzel a gondolkodással.
Főként akkor, amikor a ma reggeli, 8:04-es (Vác-Alsóváros), gyorsított Szob-Bp-Nyugati vonaton a kalauzok egy "utassal" kivételt tesznek a jegyvizsgálatkor.
Az amúgy Máv-os viszonylatban tisztának nevezhető vonaton az egyik piátol és kosztól büzlő utast bérlet és jegy hiányában vállat megvonva hagytak tovább utazni.
A fickó sem érvényes jegyet, bérletet nem tudott mutatni. Nem kapott büntetést, nem szállították le.

Ilyen esetekben elgondolkodom azon, hogy miért adtam ki pár perccel korábban 17.600 Ft-ot bérletre. Ehhez hozzájön a pesti bérlet 9800 Ft-ért.
Én ennyiből utazok havonta munkába.

Szeretem, amikor a szabályok mindenkire egyformán vonatkoznak, csak éppen vannak olyanok, akikre egyformábban.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr412366607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jelfogó 2010.10.15. 08:10:52

Alsóvároson milyen bérletet adnak ki? Ha jól tudom, ott nincs gépes pénztár.

Adani 2010.10.15. 09:00:49

Ilyenkor lehet azt mondani, h majd ha látom ,h vele szemben megteszi a szükséges intézkedést akkor én is megmutatom a bérletemet. Ez inkább amúgy BKV-n divat,h a "csoportos kedvezménnyel" utazó cigókhoz oda se mer menni az ellenőr a vasággyal 40 kilós középiskolás lányt meg zaklatja mert nem írta rá a 10 perce vett bérletre a diákigazolvány számát. A maga alá szaró csövest sem rakja le a buszról.

dervis77 2010.10.15. 10:26:13

jelfogó, Van pénztár Alsóvároson, igaz nem gépesített. A Bérletre is tollal írja rá az állomásokat és a dátumot a pénztáros. A jegy meg olyan kis nyomtatott fecni. Akkora mint régen a kartondarab volt.

csak john 2010.10.15. 16:10:55

Miért nem veszel valami ti autótokat? Azok óvatosan kezelve eljárnak öt literrel. Az meg már nem lenne sokkal több mint amit most fizetsz ki a bérletekre. Cserébe sokkal gyorsabb és nem kell ilyeneket tapasztalnod. Ha meg keresel egy állandó utast, már olcsőbb is a történet. Az a nagy helyzet, hogy a tömegközlekedés nem alternatívája ma magyarországon az autózásnak.

Ákibard! 2010.10.15. 17:59:23

@csak john:
Igen és az autót ingyen kapja, a karbantartásra, műszakira, javításra, motorolajra adóra kötelezőre nem is kell költeni ugye...?
Kérlek ha így van adj nekem egy ilyen autót. Amibe csak tankolnom kell, és semmiylen költség nem merül fel vele kapcsolatban.

Nagymoli 2010.10.15. 19:41:40

Autóm karbantartással, kötelezőkkel, két személynek olcsóbb, mint a vonat. Néha pedig szívesen vonatoznék. Lassú is, drága is, na meg felénk kb dec 12-én fog menni az első. Na de vagy kevesebbe kerüljön, vagy menjen emberi menetidőt! Tisztaság, stb igényt már nem is említem..

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.15. 19:52:44

@Ákibard!: Tudtommal ezen a blogon már ki lett fejtve, hogy két személynek általában olcsóbb az autó.

Valahol a balatoni vonat posztnál.

De mégha nem is olcsóbb, csak picit drágább, akkor is rugalmasabb, sokszor gyorsabb (sokszor meg nem).

Egy vidéki tulajdonosú Suzuki adója és biztosítása napi 60-80 Ft. A motorolaj, ami kell bele az a 3 liter, az Tescoban már 2000 alatt megvan.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.15. 19:55:31

Egyébként a poszt alapproblémája megint csak visszautal a százhalombattai lomizó familiára, annak minden vonzatával.

Ákibard! 2010.10.15. 21:17:11

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Tisztávan vagyok vele, és igazad is van.
De ettől függetlenül 100-ból 98 azt mondja, hogy az ő csudaszuper autója csak 5 littyó benyát fogyaszt, a te jegyedből meg 10 littyó jönne ki.
De ha hozzáveszi a járulékos költségeket, akkor biza nem olyan jó mulattság.

Azt meg nem is mondom, hogy egy autó árából évekig elvonatozok, még akkor is ha a jegyeim árát duplán számolom, hogy teljesárú legyen...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.15. 22:03:54

@Ákibard!: Aki a 142-esen jár be, másképp éri meg a vonat kontra autó kérdést, mint aki a 70-esen vagy az 1-esen jár be.

Én annak örülnék, ha minden viszonylatban a vonat lenne a gyorsabb, az olcsóbb (Ez a ráhordójáraton is érvényes közös bérlettel megvalósítható lehetne.), és még mindezek mellett kényelmes is. A kényelem egyébként kezd alakulni.

Az autó árát úgy számolom, hogy amit megspórolok azon, hogy autóval járok (Az én esetemben -tiszta teljesítménybér- az időtényező is játszik, mert tovább tudok dolgozni /mivel gyorsabb az autó/ ezért többet is keresek), és ebből a megtakarításból tudok venni átlag 5 évente egy autót, ami utána tehermentes.

z8 2010.10.16. 01:55:04

elmúlt 1 hétben mindennap oda-vissza volt ellenőrzés váci vonalon amivel én mentem.
bár nekem mindegy, csak már unalmas kipakolni mindig a dolgokat.. előtte lévő hetekben meg kallerel se találkoztam fura fura...
jah ez mindig így van hogy te fizetsz másikat meg elengedik.

egyik ismerősöm mesélte hétvégén hogy Margit híd ra vezető úton mindenkit megbüntettek, mert volt egy "remek" helyen felrakott behajtani tilos tábla.
persze ő becsületesebb fajta a rendőrnek nem szövegelt sokat, elismerte ez van nemlátta(nem volt eddig pontja stb.)... őt megcsapták 20e re, de nem ez idegesítette hanem hogy közvetlenül előtte és mögötte lévő autóst a rendőrök rövid beszélgetéssel elengedték, látta hogy nem volt büntetés mert nem írtak semmilyen papírt.
egyenlőség?

csak john 2010.10.16. 20:18:35

@Ákibard!: Rossz a megközelítés! De ha ragaszkodsz ehhez, akkor mi az értéke annak, ha naponta egy órával többet tudsz a családoddal/barátaiddal/söröddel tölteni?

fővizsgáló 2010.10.16. 20:32:04

@csak john:
"mi az értéke annak, ha naponta egy órával többet tudsz a családoddal/barátaiddal/söröddel tölteni?"

Ha megengedeg válaszolok.Előny,hogy bizonyos esetben többet lehetsz a felsoroltakkal.DE ez már borul, ha dugó van a bevezetőn(M3)...stb.Ma sajnos elered az eső, és mindenki előveszi a 4 kerekű esernyőt. Állítólag válság van, de mégis mennyi autó szaladgál az utakon.Pedig lassan mai üzemanyagáraknál luxus lesz.Ugyanakkor csatlakozva az előttem szólóakhoz nem csak az üzemanyagár,vételár van.Biztosítás, szervíz...ezt is bele kell számolni.Örülnék, ha olyan sebességgel tudna menni a vonat, kényelmes, tiszta lenne, és versenytárs lenne az autónak.

csak john 2010.10.16. 23:35:50

@fővizsgáló: A vasúton nincsennek fennakadások? Télen befagy a váltó, nyáron deformálódnak a sinek, tavasszal és összel beáznak a biztosító berendezések.
Újra az árak. Két felnőtt lemegy a balaton északi partjára két kisgyerekkel. BKV+MÁV: 12500Ft és 4 óra irányonként. Autó: 10000Ft (autópálya matricával) és 2 óra irányonként. Egyéb problémák: 4 óra alatt elkerülhetetlen a gyerek tisztába tevése, etetése. Ezt hol lehet megoldani a vonaton? Mindez jó időzítéssel két óra alatt elkerülhető, ha meg mégis kell, akkor kényelmesen megoldható. A csomagok és a gyerekek cipelésének problémájáról még nem is beszéltünk. Az árak közötti különbségbe pedig belefér az arra az időre esedékes avulástól a kötelezőig minden. A példánál ráadásul nem egy tiautótok, hanem egy öreg, negyköbcentis, sokat zabáló, klímás és kényelmes autóról van szó. Ezek miatt hosszabb távon a vasút sajnos esélytelen. Na jó, egy Párizs-London útra én is a vonatot választanám.

gcsabi 2010.10.17. 13:14:53

@csak john:
Aki fenn tud tartani egy autót, az nem nagyon használ tömegközlekedést. A költségek viszont csak akkor versenyképesek a tömegközlekedéssel, ha az alap fenntartási költségeket nem számítod a benzin vs. jegy kalkulációba, mert azt amúgy is fizeted. De anyagi megfontolásból autót venni és fenntartani napi közlekedési alternatívaként, nem kifizetődő. Egy autó havi költsége egy pár százezerért vásárolható autónál is legalább 10.000ft-nagyon alsóhangon számolva is/kötelező, súlyadó. olajcsere, műszaki vizsgák, gumi és kopó alkatrészek cseréje, nem beszélve a nagyobb javításokról, amik sok tízezerbe fájnak és egy napi használatú kocsinál kikerülhetetlen/ És csak ezután jön a benzin költség, ami a valóságban igen messze esik az 5-6 liters fogyasztástól, hacsak nem a szomszéd faluba jársz dolgozni!
És akkor nem számoltuk a bekerülési költségét a pár év alatt nullára használt autónak, amit újra meg kell venni azért a pár százezerért!
Aki megengedheti magának az nagyrészt így is autózik a csórónak meg marad a tömegközlekedés és leginkább nem azért mert nem bírja értékelni a szeretteivel vagy a kedvteléseire fordított időt!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.17. 13:53:11

@gcsabi:
Nekem nagy autóm van, 2000 ccm, 100+ LE.

Kötelező 75 Ft/nap
Adó 50 Ft/nap

Műszaki kétévente 20000 Ft, az napi 27 Ft

Olajcsere
6,4 liter/15000 km 1,2 Ft/km, ebben a szűrők is benne vannak.

Ékszíjak, vezérlés 100000 km-enként ha mindent cserélni kell (az összes görgőt) akkor kerül 65000 Ft-ba, ez 0,65 Ft/km.
Mivel minden második-harmadik vezérműszíjcsere alkalmával ajánlott vízpumpát is cserélni, ezért még 35000 Ft/250000 km, azaz 0,15 Ft/km

Gumik. Nekem egy garnitúra 60000km-re elég, 30000 Ft-ért veszem a kintről behozott 85%-os gumikat.
0,50 Ft/km

Fix költségek:
150 Ft/nap

Km-alapú költségek:
2,50 Ft/km

Üzemanyag, az nagyban függ a a használat módjától, és sokat járok, főleg városban, 8 liter/100 km fogyasztásnál csak kedvezőbbek voltak. Jellemzően 6,0-6,2 ha vidékre megyek, 6,8,-7,2 ha városban.
És nem a lassúságomról vagyok híres.

8 liter 330 Ft-al számolva 26 Ft/km.
Vegyük észre, hogy 6,2 esetén csak 20,50 Ft/km.

Az egyéb kopóalkatrészek közül még a fék, ami tutira elkopik, de ez már nagyon használatfüggő. Azonos típusok közüli két szélsőérték egy folyton Münchenbe járó és egy taxi Audi között 100000 km volt a különbség. Általában a fékek 30 és 60 ezer között fogynak el. Ennek az ára már nagyon típusfüggő. Van amibe megvan a betét 6200 Ft-ból, van amibe csak 38000 Ft felett van. Értelemszerűen a drágább általában jobb.

Kilométerenként 1 Ft-ot vehetünk a fékre.

A maradékra (gömbfel, lengéscsillapító, stb) számoljunk 6 Ft/km összeget.

A végösszeg
26+2,5+1+6=35,50
Vegyük 40 Ft/km-nek.

Ezért cserébe független vagy a menetrendtől, sokszor gyorsabb, jellemzően kényelmesebben utazol, útközben bármikor megállhatsz nézelődni, megállhatsz vásárolni, nem kell átszállnod.

Vedd figyelembe, hogy egy 1.0-ás Suzukira ez az összeg 40 Ft/km helyett talán 25-28 Ft/km ha megvan.

A bekerülési költségét az autónak úgy nézem, hogy amikor megvettem, utána kitermeli az árát. Hozzáteszem, ez az autóm két éve van meg, és most a vételárának durván a 70%-át kitermelte.

gcsabi 2010.10.17. 19:03:29

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Vegyünk egy 50km-es napi utat, ami havijeggyel kb. 35000ft, ugyanez 7l/100km 20 munkanapra 46000ft!
Ez magában egy tizes.
Veszel 30000-ért egy eldobható autót, amit 5-év múlva kidobsz, az +500/hó-igaz akkor csak azt és annyit javíttatsz amit muszáj, legfeljebb néha nem érsz oda ahová indultál!
Egy ilyen min. 150000-et futott autó napi használatban-pláne a magyar utakon- "eszi" az alkatrészeket. Jön sorba az önindító, kipufogó, gömbcsukló, kitámasztó, csapágyak, lengéscsílapítóstb. /Sajnos tapasztalatból tudom, volt már néhány hasonló kategóriájú autóm/
Ez azért átlag évi több tízezer. Néha 10, néha 60.
Így nagyjából kijön a javíttatási számlád.
Szerintem csak akkor áll meg a tömagközlekedési használat, ha ezeket az összegeket a havi rezsihez számolod/és persze fizetni is tudod/, nem a közlekedési költségekhez. Ott alapból a benzinköltség is magasabb, mint a bérlet. Más a helyzet, ha többen tudjátok használni a családban tömegközlekedés helyett, de egy embernek sajnos túl sok ez a + 5-15 ezer havonta.
Egyébként is vonattal, busszal ,nagyrészt csak a csórók a nyugdíjasok és a diákok járnak. Aki teheti nem fizet ennyit ezért a szintű szolgáltatásért. Igazuk is van, ha megtehetik!
/bocsa nyomtam egy entert véletlenül/

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.17. 19:37:50

@gcsabi:
"Vegyünk egy 50km-es napi utat, ami havijeggyel kb. 35000ft, ugyanez 7l/100km 20 munkanapra 46000ft! "
- Ha kell BKV bérlet is, akkor már egy árban van a kettő.

"Veszel 30000-ért egy eldobható autót, amit 5-év múlva kidobsz,"
- 30ért nem 5 év, hanem 5 hét múlva kell eldobni.

"legfeljebb néha nem érsz oda ahová indultál!"
- Típusfüggő. Az enyim nem romlik el.

"Egy ilyen min. 150000-et futott autó napi használatban-pláne a magyar utakon- "eszi" az alkatrészeket. Jön sorba az ... hasonló kategóriájú autóm"
- Az enyimben most van 275000, és 190000-el vettem. Nincs baja. Az előzőt 176000-el vettem, és 490000-ig hajtottam. Szinte nem kellett hozzá nyúlni. Az az autó 5,2-t evett városban.

pbence 2010.10.17. 19:52:57

@gcsabi:

És azt se felejtsük el, hogy a havibérlet a lehető legkedvezőtlenebb konstrukció.

Hiszen ha az ember vesz egy Start Klub kártyát egy évre 34900 forintért, akkor máris csak havi 20*2*460=18400 forint a vonatozás. Így a havi költség átlagosan (magát a kártyát is beszámítva) csak 21308 forint. Lényegesen jobb.

Arról nem is beszélve, hogy van Start Klub Bónusz kártya is, ami egy évre 250000 forint, és díjmentesen lehet vele utazni 2. osztályon. Így a havi átlagos költség még kevesebb, mindössze 20833 forint. (És ezzel bárhova máshova is elutazhat, ha úgy adódik!)

Tehát anyagilag mindenképp a vonat a kedvezőbb, ezt muszáj belátni. Viszont időben és kényelemben ez egyáltalán nem biztos. Kérdés az, hogy megéri-e ezért az autó a többletköltséget. Sok esetben igen.

pbence 2010.10.17. 20:22:41

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Összességében árban akkor is a vonat a nyerő, ezt Te is beláttad a korábbi számításod alapján. (40 Ft/km + 150 Ft/nap)

Az már más kérdés, hogy ha valakinek van autója, akkor azt másra is használja, vagyis veheti úgy, mintha csak az üzemanyagot kéne bele venni. Ekkor kb. egyenlőre jön ki a MÁV+BKV-val. Nagyon kis fogyasztású autóval akár kevesebbre is!

Tehát az alapvetően eldöntendő dolog, hogy az ember amúgy is tartana fenn autót, vagy csak a munkába járásra tartja fenn.

Az is kérdés lehet bizonyos esetben, hogy a munkáltató mit térít és mit nem.

Viszont amivel teljesen egyetértek, hogy nem csak az árat kell figyelembe venni. Szinte biztos, hogy autóval bárhova hamarabb eljutsz, mint tömegközlekedéssel, van, hogy akár fele annyi idő alatt! Ez sajnos szégyen a magyar állapotokra nézve.
A kérdés már csak az, hogy ez megéri-e, vagy nem, megfizethető-e, vagy nem. Ezt mindenki döntse el maga.

Viszont tény, hogy pl. Budapest több autóst már aligha bír el. Nem folytatható az a tendencia, hogy mindenkit autóba kényszerítünk. Inkább rá kéne már állni valami európai szintű elővárosi és városi közlekedés megteremtésére.

gcsabi 2010.10.17. 20:47:54

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Bocs lemaradt 1-1 nulla, 300.000 és 5000
" - Az enyimben most van 275000, és 190000-el vettem. Nincs baja. Az előzőt 176000-el vettem, és 490000-ig hajtottam. Szinte nem kellett hozzá nyúlni. Az az autó 5,2-t evett városban."- Egyszer láttam egy ilyen autót, amiben 600.000 felett volt majdnem full eredeti alkatrészekkel. Igaz az egy 500-as merdzsó volt! Neked biztosan iszonyú szerencséd van a használt autókkal, nekem addig kb. 10 különbözőből 150.000 felett sohasem úsztam meg a sok tízezres felújításokat. Ami ezeken az utakon elmegy ennél többet anélkül, hogy néhány komolyabb alkatrészt kelljen cserélni az azért eléggé ritka! Biztosan te vagy ritka szerencsés:)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.17. 21:28:26

@gcsabi: Nullák: OK

@pbence: Tegyük hozzá, hogy a 40 egy felülértékelt szám, valamint aki Suzuki minivel jár, az megjárja akár 25-el is. Ott a napi költség is csak 70-100 Ft/nap.

Általában két utas esetén agglomerációval számolva az autó olcsóbb a vasútnál.

Általában akárhova számolva az autó gyorsabb a vasútnál, és nem azért mert háztól házig visz, hanem mert a vonat sokszor csak 60-al megy, míg az autó ennél gyorsabban.
Tudom, hogy a falvakban csak 50-el szabad menni, de a vonat ott meg megáll.

Egy indoka van annak, hogy vasútra szálljak, amikor maga a vonatozás (amit szeretek) a program. Sajnos.

z8 2010.10.18. 01:10:24

A probléma a bérlet árával van amúgy..

utaztam már svájcban vonattal, 1 vonat jegy többszöröse a mávénak, 3-4x is kb, DE nézegettem bérlet árakat és igen csak megéri ott valóban kedvezmény a havi bérlet, persze kb. igy is 2x ese a magyarhoz viszonyítva, de ez már életszínvonal/minőségi különbségre írható.
Gondolom DB és hasonló országokban is a bérlet az bérlet nem lehúzás.

pbence 2010.10.18. 01:58:41

@z8:

Igen, sajnos a teljesárú bérletek ára éppen 20-szorosa az egy útra szóló teljesárú jegyek árának.

Ugye az év 255 munkanapból áll. Mivel havibérletekkel csak 12*20, vagyis 240 napot kell fizetni, mondhatnánk azt, hogy akkor a havibérlet éves szinten 15 "ajándék"-napot ad. Csakhogy elég valószínű, hogy lesz 15 olyan nap, amikor az ember nem megy be dolgozni.

Tehát lényegében a havibérlet semmit nem nyújt azért cserébe, hogy a vasút 1 hónapra előre ekkora összeget megkap az utastól. Ezt azért illik kicsit többel viszonozni, pl. a BKV is így teszi.

Egyetlen valódi előnye a havibérletnek, hogy ha megvan, akkor nem kell rendszeresen sorba állni a pénztárnál. Viszont ha olyan megállókban száll fel az ember, ahol nincs jegykiadás, ez a probléma is megszűnik.

Másik előnye az lehet, hogy csak ez után fizet a munkáltató (?). És akkor mindjárt jobban megéri az utasnak ilyet venni. Persze akinek egyáltalán nem fizet, az vesz inkább jegyeket.

Na meg az vesz még havibérletet, aki diák, és 90% kedvezmény jár rá. (5-ször (!) akkora, mint a jegyre! Így persze, hogy megéri.)

Tényleg kéne már kezdeni valamit ezzel, mert ez egyáltalán nem utasvonzó. Jó lenne a MÁV-START-nak egy versenytárs, de valószínűleg ez csak egy álom marad...

pbence 2010.10.18. 02:25:36

@z8: És tényleg jobban működik ez valamiért külföldön.

Nemrég voltam Németországban, egy közepes méretű városban. (Ott a helyközi közlekedés nem különül el élesen a helyitől, hanem zónákra van osztva egy-egy város környezete a távolság alapján. A zónába eső városokba busszal és vonattal is ugyanannyiért lehet eljutni.)

Én a dortmundi repülőtérről ebbe a városba 5-ös díjzónába eső jeggyel utaztam, vonattal. (Abba most ne menjünk bele, mennyivel másabb ott egy vonat...) Nem volt olcsó mulatság, 6 eurót kellett fizetnem érte, pedig kb. 30-40 kilométerről volt szó. De megnéztem a díjszabást, és erre a távra a havijegy 126,4 euró. Tehát csak 21,1-szer több, mint az egyúti menetjegy! Vagyis szinte félárú kedvezmény jár a hazai képest, ha rendszeresen utazik az ember.

E123456 2010.10.18. 15:07:27

Sziasztok!

Kiváncsi lettem volna, ha rendőri intézkedés miatt állunk Gyártelepen vagy Újpesten. Én nem szerettem volna, mivel így is elaludtam és siettem. Az emberke kinek nem volt jegye és fizetni se akart,rendőr nélkül hosszú vita után is a vonaton maradt volna. Sajnos van néhány ember akinek mindegy minden alapon nem foglalkozik semmivel, mivel szerinte jobb úgyse lehet. Az ilyen embereken jobb túllépni, mint vitatkozni, vagy rendőrt hívni. Erőszakosan a vonatról leszállítani nem lehet, mert akkor a kaller kerülhet bajba. Semmilyen jogi háttere nincs a jv-nek, csak rendőrt hívni, az meg nem néhány perc. Te írtad, hogy a piától bűzlött, ha sikerül felidegesíteni, akkor még egy két pofon is elcsattan, akkor végképp nem ért volna be senki időben.

Jelfogó 2010.10.18. 15:55:04

Én most épp Németben dolgozom, itt is úgy van, ahogy írod. Sokkal korrektebb és működőképesebb a rendszer, de ugye ezen nem igazán lepődünk meg. A jelzők pláne királyak. Nem ismerem ezeket a jelzésképeket, próbálok kilogikázni, hogy mi mit jelenthet. :-)

banpepe 2010.10.19. 13:42:37

@Jelfogó: Dorogon is kézzel írja rá, már amikor nyitva van.

Giraffa 2010.10.22. 11:14:09

@pbence: "Ugye az év 255 munkanapból áll. Mivel havibérletekkel csak 12*20, vagyis 240 napot kell fizetni, mondhatnánk azt, hogy akkor a havibérlet éves szinten 15 "ajándék"-napot ad. Csakhogy elég valószínű, hogy lesz 15 olyan nap, amikor az ember nem megy be dolgozni."

Igen, ez így van, ha havibérletet veszel. Én viszont 30 napos bérletet veszek, így kb. 1 év alatt egy hónapot spóroltam a hétvégék/ünnepek/szabadságok miatt. Az ehavi bérletem is ma jár le, de elég lesz hétfőtől érvényeset vennem. December 24.-e után meg elég lesz január 3-tól, mert a két ünnep között szabadság. ;)

pbence 2010.10.22. 13:23:26

@Giraffa: Való igaz, erre nem is gondoltam.

De ebből is látszik, hogy a havibérletnél csak jobb lehetőségek vannak. Akkor ki vesz még havibérletet?

AndOr 2010.10.22. 20:19:50

@pbence: Szerintem az, akinek a munkaadója majdnem a teljes árat kifizeti. Ha nem fizeti, akkor jobb egy START-Klub kártya.

Android 2010.10.23. 10:28:20

1 nem védem a MÁV-ot 10 éve utazok rajta és a színvonal rohamosan romlik..
2 Azért vannak az autonak hátrányai nem kevés:
a) a közlekedésben résztvevők otthon idegesebbek, ez statisztika lehet hogy te nem, és könnyen veszed a dolgokat, de nem ez a jellemző.
b) bpesten a dugók ma már olyan rendszeresek hogy 8 évvel ezelötti állapothoz képest nagyjából 30%-kal több a menetidő ha nem 50-nnel (KSH-ban dolgoztam és ilyenekkel foglalkoztam tavalyig).
c) a b) pont összefügg azzal hogy túl sokan választják a minősíthetetlen tömegközlekedés helyett az autót, túl sok az egyedül utazó ember. (amúgy londonban van egy szabályozás, hogy ha legalább ketten ültök az autóban akkor használhatja az ember a buszsávot, szerintem ez nagyon jó ötlet)
d) mint az köztudott a dugóban 1,5x annyit fogyasztasz, így nő az átlagfogyasztásod, nő a környezetszennyezés
e) ha belvárosban dolgozol, akkor parkolót is fizetni kell ezt vedd hozzá az összegekhez, ha külvárosban parkolsz akkor bérletet kellene venned

3 Javaslat, járj MÁV-val, gyere be újpestig, és biciklizz, minden nap télen nyáron, hóban esőben.
a) jobban fogod magad érezni
b) kiadós tekerés után nem leszel feszült, jobban bírod a feszültségeket otthon, és a mhelyen is.
3 nem szennyezed a környezeted
c) borzasztóan gyorsan lehet vele közlekedni, én 20-as átlagot megyek bárhol bármikor nap folyamán, produkálja ezt bármilyen autós
5 a biciklis bérlet relatív olcsó, kicsit több mint 1/3-a a bkv bérletnek (én utazásra egy hónapban 20000ft-t költök, tankolni 2 havonta szoktam úgy rentábilis)

hátrány
1 szívás a csapadék és a hideg, de mindkettő ellen fel lehet öltözni.
2 szívás hogy alig van biztonságos bicikli út és közúton megpróbálnak általában elütni, ezért próbálj meg rendesen közlekedni, tartsd be a szabályokat nem vagy te bicikis futár.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.23. 12:08:46

@Android:
2 a)
Mire hazaérek lehiggadok.

2 b)
Más a stati, és másképp élem ezt én meg. Részemről a menetidők nagyon nem változtak, de az útvonalak igen.
Illetve van reggel egy másfél óra, amikor nem megyek sehova.

2 d)
Relatív és típusfüggő. Egy 2 tonnás dög, 3 literes benzinmotorral országutihoz képest akár a 3x-os mennyiséget is beveszi egy dugóban.
Egy mi autónk képes 5 helyett 6,5-el járni dugóban.

Nekem a dieselnél nincs érdemi fogyasztásnövekedés.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.23. 12:10:27

@Android:
Lemaradt:
3 c)
Ez megint relatív, mert a Kiskörúton jó a 20. Keresztúrról Nagytéténybe 20-al..... Ott én megyek 60-as átlagot.

AndOr 2010.11.03. 07:13:42

@Android: Aha, és mikor csapzottan, izzadtan, havas esőben elázva beérsz, lazán lezuhanyzol (törülköző a hátizsákban, zuhanykulcs a bizonsági őrnél), a bringás cuccot lecseréled valami "szalonképesebbre" (pechesebbek a zsebből egy nyakkendőt is elővarázsolnak), akkor érzed, hogy érdemes volt.
A kerékpározás lehetne alternatíva, de bizony megvannak a maga kellemetlenségei, amiket nem mindenki vállal(hat). :(
süti beállítások módosítása