Tiszteletem, Ashi!
Rendszeresen figyelemmel követem a Megint Állunk Vazze blogot, és bár velem a rendszeres vonatútjaim során szerencsére nagyon szélsőséges dolgok nem történnek - azért ehhez én is hozzájárulok, hiszen betartom az utazási szabályokat, bár olyan dolgok velem is megtörténtek, amelyekről volt itt már poszt, pl. a jegyvizsgáló rágyújtott az egyébként nemdohányzó vonaton -, de most úgy gondoltam, felvetek egy aktuálisnak tűnő témát. Ha elég érdekesnek találod, kérlek, tedd ki!
Szóval a téma nem más, minthogy évek óta van (és gondolom, idén is lesz) szeptember 16. és 22. között az ún. mobilitási hét, ez kevesebb mint egy hónap múlva eljön. Ebben a Máv-Start Zrt. is részt vesz egyrészt úgy, hogy a kerékpárszállítás ezen a héten ingyenes a vonatokon (már amelyiken lehet szállítani persze), másrészt pedig van egy olyan lehetőség 22-én - bár ez engem személyesen nem érint, hiszen az autó és én az két összeegyeztethetetlen fogalom -, hogy aki bemutatja a vonaton a nevére szóló forgalmi engedélyt, az a második kocsiosztályon ingyen utazhat (pót- és/vagy helyjegyet - ha olyan a vonat - azért váltania kell, de nem is ez a lényeg).
Na most a gondok ennek az egy hétnek a MÁV által megalkotott szabályaiból erednek. Úgy tudom, hogy ezek a vasút részéről biztosított üzletpolitikai kedvezmények, tehát nem arról van szó, hogy mondjuk mennyi a jegyek ára, mert azt nem a MÁV határozza meg, hanem maga a vasút alakítja ki a szabályokat, és ezen ily módon változtathat is. Két részterülete van a dolognak, az egyik az ingyenes kerékpárszállítás lehetősége, a másik a 22-ei forgalmival történő ingyenutazás. Nézzük:
1.1. Az e-ticket rendszer ezen a héten (sem) tud adni díjmentes kerékpárjegyet, tehát egy héten át az utas teendője (már aki halad a korral, és a neten vesz jegyet): átveszi a menetjegyét a kioszkban, majd beáll a jegypénztárhoz a sorba, és ha sorra kerül, az előzőleg átvett menetjegyéhez kér egy díjmentes kerékpárjegyet. De hát nem az lenne az e-ticketnek a lényege, hogy ne kelljen sorba állni? A számlaadási lehetőséget is azért biztosították, hogy aki számlát kényszerül kérni, ne kelljen neki külön sorba állni, nem? Akkor miért nem lehet beállítani azt, hogy aki ezen az egy héten vesz kerékpárjegyet a neten, az egyből díjmenteset kapjon (hiszen az e-ticket rendszerében csak adott napra lehet jegyet venni)? Ez már csak azért is rossz, hiszen aki nem tájékozódik alaposan, az megveheti a nem díjmentes kerékpárjegyét, és azt a rendszer ki is fogja neki adni! Nem arról a néhány alkalommal megtörténő kis kellemetlenségről van szó, hogy sorba kell állni, de hát miért nem lehet ezt megoldani?
1.2. Miért olyan fontos egyáltalán, hogy erre az egy hétre rendelkezni kelljen kerékpárjeggyel? Ha ez olyan szerepet IS betölt, hogy tudni lehessen, hányan veszik igénybe ezt a lehetőséget, hát biztos, hogy nem ezen az egy héten múlik az, hogy ezt megtudják. Ez nem olyan, mint mondjuk a díjmentes IC-pótjegy bizonyos napokon, amit meg kell venni, hiszen a helybiztosítás szempontjából szerepe van. Az tényleg más dolog! De itt odamegy valaki a kerékpárjával, aztán ha van hely, akkor felteszi a vonatra és vele együtt utazik, ha nincs, akkor meg nem utazik. Vagy miért nem lehet azt megoldani, hogy a jegyvizsgálók adják ki a menetjegy mellé az ingyenes kerékpárjegyet ezen az egy héten még az olyan helyen felszállt kerékpárral együtt utazó utasok részére is, ahol volt lehetőség az előzetes jegyváltásra? Akkor máris biztosítva van annak a lehetősége, hogy megtudhassák, hányan veszik igénybe. Bár ennek szerintem nincs nagy jelentősége, hiszen gondoljunk bele, hogy a regisztrációs jegy esetében is felfüggesztették a július 1-jétől eredetileg életbe lépett pótdíjazást, ha valaki nem vette meg.
2. Ha valaki bemutatja a vonaton szept. 22-én a nevére szóló forgalmit, akkor második kocsiosztályon ingyen utazhat.
2.1. Kérdezném: miért fontos, hogy az utas nevére szóljon a gépjármű forg. engedély, hiszen ha ez valakinél ott van a vonaton, akkor azzal a gépjárművel közlekedni nem lehet, tehát azon a napon nem szennyezi a környezetét (vagy legalábbis az idő alatt)?
2.2. Miért nem lehet mindenki számára biztosítani az ingyenes utazás lehetőségét ezen a napon (hiszen ezzel azoknak kedveznek, akik egész évben nap mint nap pusztítják a természeti környezetet, aki pedig környezettudatos módon él, rendszeresen együtt utazik a vonaton a kerékpárjával - jómagam még a -10 fokos hidegben is megteszem -, fizethet, hiszen nincs autója, vagyis nincs forgalmija sem)? Nem az egy-két ezer forintról van szó, amit meg lehet(ne) takarítani, hanem az elvről, hogy a környezettudatos szemléletű embereket kezelik hátrányosan.
Ennyi lett volna a felvetésem.
Ricky Ramirez