MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Új pótjegy visszatérítési rendszer - tapasztalatok

2010. június 21. - Ashi Valkoinen

1. levél

Tisztelt Cím !

A mai nap folyamán Miskolcról utaztam Budapestre. A vonat amivel jöttem ~40 percet késett (Sajó IC). A helyjegy árát a szokásos módon próbáltam vissza igényelni a pénztárnál, és ekkor ért az első meglepetés : az információhoz kell menni ezt már ott intézik. Kivártam a sorom és kaptam egy A/4-es papírt amit ki kellet töltenem (ekkor ért a második meglepetés, ugyanis azelőtt ilyen nem volt). A mezőkben meg kellett adnom a nevem, címem, bankszámla számom, tervezett és megvalósult utazás kezdetét-végét, indulási illetve cél állomást, illetve még jó pár dolgot, amiről fogalmam sem volt, hogy mi. A vonat beérkezése óta eltelt egy jó tíz perc eddig a pontig, és a lap még korántsem volt teljesen kitöltve. Az előttem lévő utastárs is hasonló problémával fordult az ügyintézőhöz. A vicc az egész történetben az, hogy a pótjegyárát nem is adják vissza rögtön. A fent említett papíron lehet választani postai utalás, banki átutalás, illetve később valamely állomáson készpénzben.
Itt szált el az agyam végleg, össze gyűrtem a papírt és mentem a dolgomra. A vonatom 40 percet késett (mint említettem) a sorban állás illetve a bürokrácia újabb 15-öt vett el az életemből.
Erre az egész elmebajra pedig, nem néztem utána, egy miniszteri rendelet kötelezi őket. Továbbá ugyanez a rendelet a belföldi vonatoknál a késést, ami után a visszatérítési igény be lehet jelenteni, 15-től 30 percre emelte.
Ha a közlekedési minisztériumnak ennyire szüksége van a 140(-540)Ft-ra, hát legyen boldog vele.
Ezeket csupán azért írtam meg, hogy a többi MÁV-ozó (utastársak) tisztában legyenek vele mibe vágnak bele egy esetleges késés után.

2. levél

 

Szia Donát!

Tegnap, 2010.06.17.-én utaztam haza Debrecenből pesti átszállással Tatabányára. Debrecenig Inter Cityvel szoktam menni, most sem tettem másként. Már Debrecenbe bemondták, hogy a vonat 20 percet késik, de gondoltam Pestig ezt behozza. Azonban tévedtem. Budapest-Nyugati Pályaudvarra 33 perc késéssel érkezett a vonat. Ugye júniustól változtak a visszatérítési szabályok, így mostantól 30 perc késés után lehet csak kártérítést kérni az eddig 15 perccel szemben, de a menetjegy árának a 25%-át is megtérítik. Aki nem tudná annak leírom, hogy eddig úgy működött a rendszer, hogy késett a vonat (IC) 15 percet, majd az állomáson odamentünk a jegypénztárhoz, ahol ott helyben a pótjegy ellenében visszafizették a pótjegy árát. Ez esetemben 540 Ft. Az új szabály értelmében – mivel 33percet késett- odamentem a pénztárhoz többedmagammal, és szerettük volna visszakapni a helyjegy árát. A pénztáros nő először éretelenül nézett, magyarázkodott, hogy új szabályok vannak és neki kéne egy igazolás arról, hogy késett a vonat, amit a kalauztól kell kérni stb. (Meg is jegyeztem neki, hogy remélem Ön se gondolja, komolyan, hogy az utasnak kell igazolni a Mávnak a saját késését és majd a vonaton utazó többszáz utas egyenként megkeresi az állomáson a kalauzt és kikéri…) Ezen a kis párbeszéden túllendülve, a kasszás hölgy elmondta, hogy egy 3 oldalas igénylőlapot kell kitölteni, majd azt beadni és majd utólag megkapjuk a visszatérítést, miután elbírálták. Természetesen ragaszkodtunk hozzá, és kikértük az igénylőlapot, ami mire a kezünkbe került „csak” 1 oldalas lett, de ránézvén hirtelen az APEH – ban éreztem magam. Nagy nehezen kitöltöttük,  bár a lap kéri a jegy sorszámát azt az információn körülbelül 4. próbálkozásra tudták megmondani, hogy melyik az a sok közül. Ismét kiálltuk a hosszú sort, hogy mindezt leadjuk, ahol a pénztáros nő közölte, hogy le kell adni a jegyket az igénylő lap mellé. Én mondtam neki, sajnos én tovább utazom Tatabányára így ez nem fog menni. Erre ő kijelentette, hogy ha azonnal vissza akarom kapni a jegy árát, azt az egész országban csak a KELETI PU. ügyfélszolgálatán tehetem meg. Ez aztán az utasbarát megoldás. Megkérdeztem, hogy az nem lehetséges – e, hogy majd Tatabányán leadom ezt a lapot a jegyekkel együtt és majd onnan felküldik a központba. Természetesen ez megoldható – szólt a válasz. Kissé kétségekkel teli, hazaindultam majd a tatabányai állomáson kezdtem elölről az egész PROCEDÚRÁT.  Az itteni pénztáros, hölgy egy igazolást kért a vonat késéséről, ő persze azt mondta, hogy a Nyugatiban kellet volna adni azt az ügyfélszolgálaton, ott meg a kalauztól kérték. Úgyhogy teljes a káosz. Ezzel az új szabályozással próbálják elérni, hogy az utasnak elmenjen a kedve a jogos kártérítés igényléséről. Az űrlapot csatolom a levél mellé, eltart egy kis ideig, mire az ember kitölti. Nekem a panasz megtétele, a lap kézhez vétele és kitöltése majd leadásának megpróbálása 1 órát vett igénybe. Olyan jó tapasztalni ismét, hogy itt „minden” az utasokért van. Én természetesen megtettem a panaszom, az internetes ügyfélszolgálaton és várom a visszajelzést.

Ezt az igénybejelentő lapot érdemes megnézni!

További sok sikert a bloghoz:

Labossa Bence

A beszkennelt bejelentő lapot pedig itt találjátok:

http://ashi.web.elte.hu/bejelento.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr692097503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Giraffa 2010.06.21. 11:23:27

A folyamat kitalálásakor maximálisan a MÁV igényeit vették figyelembe. Az utas csak felesleges nyűg. :(

Pretoryan 2010.06.21. 11:41:20

Az is gáz hogy felemelték a 15 percet 30 percre, ez elég sokat elmond a vasút színvonaláról. Amúgy az is érdekelne hogy a lap alján található mondat:
"Aláírásommal hogy, a MÁV-START ZRT az igényem elintézése céljából az általam megadott fenti személyes adataimat kezelje, szükség esetén adatfeldolgozónak átadja."
Mennyire pontos? Mert ebben a részben ha jól látom két "szokásos" kértést tesz fel egyszerre. Az is gázos hogy az "adatfeldolgozó" mint fogalom nincs letárgyalva hogy hol van. Mivel a személyes információk nem kevést pénzt érnek (főleg nagy tételben lista formátumban) ezért, ha külső adatfeldolgozó akkor már személyiségjogba ütköző. én így írtam volna a mondatot:

- Aláírásommal hogy, a MÁV-START ZRT az igényem elintézése céljából az általam megadott fenti személyes adataimat kezelje

- Aláírásommal hogy, a MÁV-START ZRT az általam megadott fenti személyes adataimat szükség esetén külső/belső adatfeldolgozónak átadja.

És két különböző helyre kéne aláírási helyet biggyeszteni!

Ennek eléggé érdemes lenne végigkérdezni a MÁV START-tól.

karolina:MÁV-val kell utaznom a Balatonra 2010.06.21. 13:19:32

Hát ez elképesztő! Én pedig csak "sima vonat" 1 órás késése után próbáltam visszatérítést kérni, eljutottam ahhoz, hogy igazolást kértem a vonat késéséről, és onnan az ügyfélszolgálatra küldtek, internetes levélírást követően--semmit nem sikerült ez ügyben előbbrejutni, csak annyit hoztak a tudomásomra, hogy csak IC vonatok késése esetén jár kártérítés... De az, hogy még IC késések esetén is ilyen bajos a dolog és ekkora utánajárást és adminisztrációt igényel,ezt nem gondoltam volna!....Nem ártana valami utasbarát megoldást találni a kártérítési igények kielégítésére, hisezn ez a mai világban elvárható lenne!

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.21. 14:00:48

Sajnos ez van, az első levélíró helyen nézett utána.
Ez minisztériumi agybaj, egy EU jogszabály alkalmazása, amit az EU kötelezővé tett.

Kivételesen nem a MÁV a hibás.
(Pedig szvsz. a MÁV-nak is jobb volt visszafizetni a pótjegyeket, aztán mindenkli menjen isten hírével, mint ilyen plusz felesleges adminisztráció miatt foglalkoztassanak plusz embereket... )

mól 2010.06.21. 14:05:38

Azért annyira nem bonyolult dolog kitölteni egy adatlapot szerintem. Más kérdés, hogy ezért miért kell sorban állni, miért nincs automatikusan kitéve olyan helyre, ahol csak el lehet venni és/vagy letölteni a netről. Az, hogy 25%-ot készpénzben visszatérítenek, szerintem elég gáláns, Nyugat-Európában a legtöbb helyen bónt adnak csak, amit későbbi utazáskor lehet felhasználni.

EvangelineS (törölt) 2010.06.21. 14:43:21

Az egész hülyeségen látszik,h azért találták ki,h te,nyomorult utas,aki jogosan kérnéd vissza a pénzed,szépen elvegyék tőle kedved.Mondhatnánk,hogy épeszű ember 500Ft-ért nem baszakodik órákat.Amiért viszont én ezt nem csinálnám meg,az nem a türelmetlenség,hanem mert majd hülye leszek egy olyan lehúzós vacak cég kezébe adni a személyes adataimat,mint a MÁV.majd pont nekik fogom megadni a címemet?persze,azért h kapjak majd 1-2 kamubehajtást.detto BKV.

lurkó 2010.06.21. 15:22:01

Azt látom már most hogy nehéz lesz felfogni: Nem a START találta ki ezt az egészet.

lurkó 2010.06.21. 15:25:42

@karolina:MÁV-val kell utaznom a Balatonra: Sőt ha jobban meggondolom mindenki utazhatna ingyen is. Az lenne igazán utasbarát.

vanek ur 2010.06.21. 16:02:17

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Igazából csak a 15-ről 30 percre történő emelés az EU jogszabály. Az adatlaptöltögetést és utólagos kifizetést a Start saját kútfőből találta ki. Az ideális megoldás az lenne, ha a pénztáros a vonat beérkezése után azonnal kapná az értesítést, és rögtön fizethetné ki az utasoknak a kártérítést. (Ehhez pedig csak nevet, címet és igazolványszámot kell megadni, hogy az APEH is lássa, a kifizetés valódi embereknek történt.)

Adani 2010.06.21. 19:18:34

Ki az, aki fejből vágja a bankszámla számát? Fel kell írni azt is, h kéznél legyen ha szükség van rá.

A bürokrácia ide is betette a lábát.

rickyramirez 2010.06.22. 00:18:01

@Adani:
Nem tudom megállni, hogy ne válaszoljak a feltett kérdésre: például én! Komoly! Volt korábban egy internetes jegykiadó kioszkkal kapcsolatos hozzászólás is, amelyben annak írója azt írta: a tízjegyű jegyátvételi kódot persze senki nem jegyzi meg. Hát nem tudom, nekem eddig azt is mindig sikerült jól megjegyeznem (úgy csinálom, hogy azért a biztonság kedvéért elmentem a mobiltelefonba, de még nem kellett előhívni), pedig az mindig más és más szám, és hidd el, nem kéthavonta egyszer veszek így jegyet, hanem általában hetente két-háromszor.
Egyébként ez legyen a legnagyobb probléma: van mobiltelefon, abba el lehet menteni a bankszámlaszámot (már ha valakinek nem megy fejből ugye...), nem kell felírni, abban rengeteg adatot lehet tárolni.

rickyramirez 2010.06.22. 00:31:08

Ez már tényleg nevetséges, hogy ilyen hosszadalmas procedúra után lehet hozzájutni az összeghez. Jogos a korábbi hozzászóló felvetése, hogy lehessen a Máv-Start oldaláról letölteni azt a nyomtatványt, illetve érthetetlen, hogy miért kell 2010-ben is minden esetben papírt használni (pazarolni), miért nem lehet a neten elintézni. Megadja ott az illető az adatait (ha ezt a módot választja), a jegy azonosítóját (ebből már tudják ellenőrizni, hogy valóban olyan jegyről van szó, amelyre jár a visszatérítés), és ha legközelebb egy vasútállomás közelében jár (nyilván az elévülési időn belül), akkor leadja a jegyet, és vagy megkapja ott az összeget, vagy pár nap múlva átutalják neki.
Azon sem csodálkoznék, hogy ha levonnának valamekkora összeget az utalás előtt, mondván, hogy ez nekik pénzbe kerül. Mondjuk 140 forint jár vissza, az utalás költsége 200 forint (csak írtam egy összeget), és küldene az illető címére a MÁV-Start egy levelet (szerencsés esetben elektronikusat, kevésbé szerencsés esetben postán, postaköltség + boríték + papír), hogy fizessen be 60 forintot az utas...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.22. 10:21:37

" a jegy azonosítóját (ebből már tudják ellenőrizni, hogy valóban olyan jegyről van szó, amelyre jár a visszatérítés"

Aha, ezt te csak hiszed, hogy ilyen egyszerű lenne.
Ne magadból indulj ki, hogy neked vagy nekem cagy adaninak ha bekarikáznál egy jpg fájlon, hogy ez a jegyed, ezt a írni azt a számot.
De millió-egy nem tudná azt beírni.

Csak példaképp:
Van egy magyar rendszer ahol GPS trackekből csinálunk térképet.
Amikor a GPS útvonaladat feltöltöd meg kell adni a tájegységet. Nagy ész nem kell hozzá, egy túrázónak minimum rendelkeznie kellene ezzel.
Ennek ellenére rengeteg "egyéb" tájegységű volt, de példának okáért volt Garmin Colorado 550 is, ami a GPS típusa és nem magyar tájegység...

De visszatérve:
A Startnál egyetlen adat (sorszám) megadásával nem lehetne azonosítani a helyet, sajnos.
A jegyalap sorszáma egyedi, de az random módon kerül kiosztása, régi tekercsek, új tekercsek, stb. A jegykiadó sorszáma sem egyedi, minden gépes pénztárban volt valamikor 1-es sorszámú jegy.

Ahhoz hogy a gépes pénztárakat egyedileg azonosítsad, kellene adni mindenképp a jegykiadó helyet, a jegykiadóhely azonosítóját, a jegykiadóhely sorszámát. Talán ebből visszakereshető lenne, de nehézkesen, mert nincs online nyilvántartás arról, hogy Sátoraljaújhelyen a 60-as pénztárban a 123456789 sorszámú jegyen egy Sátoraljaújhely-Szerencs jegy van. Ilyen nincsen sajnos.

Ezek 1980-as gépek, akkori színvonallal. Sokan gondolják, hogy pár éve lecserélték ezeket a gépeket, mert szép TFT monitor van. De nem. Otthon a 386-osodra is köthetsz TFT-t nem lesz belőle szupergép.
Sajnos ezek a jegykiadógépek elavultak, cserére szorulnak, ezt a Start is tudja, de cseréjükhöz egy teljesen új rendszer kellene.
És ebben az esetben már minden pénztárba kerülne gép. Lecserélnék a kalauzok gépeit is, mindent.
Szerencsére jól gondolkodik a Start ha megvalósul a csere (nem maholnap min 2 év, ha kiírják a tendert) akkor komoly gépeket szerelnek fel, fedélzeti ellenőrzéshez stb.)
De ez idő, és rengeteg pénz...

És a fentiekben csak a gépes pénztárak által kiadott jegyek visszakereshetőségét mondtam.
De emellett van még vagy 8 féle jegy amivel az utas utazhat!
Ott ahol Gizi néni tépi le egy tömbből a jegyet, ott aztán semmilyen online statisztika nincs a jegyekről...

Tehát szóban egyszerű ezt mondani, hogy hűű lehessen online is, de nem csak az online beadófelület hiányzik hanem a háttere is amiben visszaellenőrzik.

záporjózsi 2010.06.22. 10:51:42

@Pretoryan: Gondolom adatfeldolgozón keresztül intézi az ügyeket a Sajt. Ugyanúgy, mint a telefonosok, a gázosok és sok más szolgáltató.

@Adani: én.

Adani 2010.06.22. 12:02:13

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

Reméljük így lesz tényleg nem bonyolult dolog egy olyan rendzser, ahol minden jegynek egyedi sorszáma van. A jegykiadó helyeknek egyedi azonosító a kallerek gépeinek szintén és passz onnantól elég eggyel növelni a sorszámot a jegyeknél, az meg nem igényel komoly programozói munkát.

A nem gépi jegyeknél még lehet probléma ez igaz, de egyre kevesebb pénztár van ahol kutyanyelves letépős jegyeket adnak.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.22. 13:48:58

@Adani:
" de egyre kevesebb pénztár van ahol kutyanyelves letépős jegyeket adnak. "

Jah mert megszűnnek, de nem többszázas nagyságrendben évi 10 pénztár ide vagy oda...

polyak.zsuzsa 2010.06.22. 14:10:40

A vonat, ami viszont SOHA nem áll meg - honnan máshonnan, Kínából... a le -és felszállás azért működik.

"Mikor elindul a vonat, a szívem majdnem megszakad..." :)

greenpolis.wordpress.com/2010/06/22/%E2%80%9Ea-vonat-soha-nem-all-meg-a-le-%E2%80%93es-felszallasnal-kerjuk-vigyazzanak%E2%80%9D/

DePassant 2010.06.22. 14:40:59

Azt tudja valaki, hogy az új rendszerben a csatlakozásmulasztás miatti kártérítés hogy műxik? Pl ic-hez csatlakozó ic, de az első késik 20 percet a másiknak már csak integetni tudok, kapok vissza valami kis pénzt? vagy simán ugrott a 2. ic-re kifizetett 540Ft, és mehetek a következő gyorssal? és örüljek lyuk van a seggemen?

motymoty 2010.06.22. 15:25:41

Nagyon kemény, csak néztem nagyokat mikor odaadták a lapot. Persze nem álltam neki kitölteni. Valamint azt sem értem, hogy akkor inenntől kezdve ne vegyek retúrjegyet, mert
1. úgyis késik, vagyis le kell adnom a jegyet
2. úgyis csak IC van, mert azon a vonalon amin közlekedem, megszüntették a gyorsvonatokat.
Ezen kívül azt sem értem, hogy miért nekem kell feltüntetnem, hogy mikor indult mikor érkezett volna a vonat, a jegyen úgy is rajta van, ráadásul nekik kellene tudni.

vanek ur 2010.06.22. 22:53:22

@motymoty: Neked is és másoknak is ajánlok egy alapos olvasást. Az adatlapot a jeggyel együtt akár 1 év múlva is beadhatod. Felmarkolsz egy nap egyet, azt elfénymásolod sok példányban, otthon hazamész, és szép nyugisan kitöltöd, majd leközelebb ha vasútállomáson jársz, leadod a jegyekkel együtt.
Az egész hercehurca azért van, mert neked valamilyen módon azért igazolnod kell, hogy az adott vonaton utaztál (pl. kezelt jegy). És persze jó magyar szokás szerint túlbürokratizált az egész (adatlap 3 példányban 10 stemplivel, Gizi iktatja, Jucika kivizsgálja, főnök úr engedélyezi, Gizi újra iktatja, Bözse számfejti, Katika utalja).
Ettől függetlenül kulturáltabbnak tartanám, ha a pénztárakban meglenne ugyanúgy 1 évig visszamenőleg az összes fizetős késésről az infó, és csak egy nevet és címet kérnének a kifizetési nyugtára.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.23. 00:00:58

@vanek ur:
"Ettől függetlenül kulturáltabbnak tartanám, ha a pénztárakban meglenne ugyanúgy 1 évig visszamenőleg az összes fizetős késésről az infó, és csak egy nevet és címet kérnének a kifizetési nyugtára. "

Én kultúráltabbnak tartanám, ha már a vonat érkezésekor fűszoknyás szőke lányok hoznák elém a kifizetési bizonylatot vörös párnán szignózásra...

Azért azt vegyük figyelembe, hogy 1 évre de akár egy hétre visszamenőleg az összes pénztárban online tárolni az információt a késő vonatokról igen nehézkes főleg annak tudatában, hogy közben a pénztáros tombolaszelvényekhez hasonlóan tömbből tépkedi ki a jegyeket, miközben az állomás melletti erdőből hozott fával a kályhában fűt be...
A vasút állomásainak igen nagy százaléka a kőkorszak szintjén áll. Vegyétek figyelembe ezt az ilyen magasröptű javaslatok kitalálásakor.

vanek ur 2010.06.23. 10:40:41

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Olvastam a korábbi hozzászólásaidat más témák kapcsán is, tudom, hogy ma a MÁVnak egyetlen pénztárában sincs online késési adatbázis (és más online szolgáltatás se nagyon).
Viszont ha már fejlesztik a rendszert, ezt is bele kéne rakni. Még az se baj, ha valahol tömbből tépkedik ki a jegyeket, ha a legforgalamasabb állomásokon már megvan ez az adatbázis. Mert akkor ki-ki eldöntheti, hogy mikor és hogyan kéri vissza a pénzét.

samtelen 2010.06.23. 11:18:31

Én cirka két hete jártam meg a rendszerrel, brutálisat késett a pécsi IC de persze a nyuggereknek volt a legnagyobb a szája, akik ráértek. (Mondjuk én is, de én legalább elvoltam a sörömmel...)
Leszállás után persze, szopás volt a papírmunka de egy irattartóban (nem a pénztárcában) mindig nálam van a bankszámlaszám és az ahhoz tartozó biztosítás papírja. Tíz perc alatt megvolt, az ügyfélszolgálatos csaj a pécsi állomáson kedves volt, nem őt kell hibáztatni ezért a marhaságért.

A pénz még nem jött meg, de várom szeretetel.

motymoty 2010.06.23. 16:07:38

@vanek ur: Bocs, ennyire nem ástam bele magamat, csak konstatáltam, hogy elég erősen megcsavarták. Csak abból indultam ki, hogy volt olyan panaszkönyves eset, hogy mire megkaptam a válaszukat, hogy visszafizetik, addigra már letelt a visszafizetési határidő. Vagyis akkor elég rövid időkkel dolgoztak (persze ez alatt nem a féléves elbírálást értem, hanem, hogy nekem adtak kevés időt) s én rosszindulattúan nem feltételeztem, hogy bármit is változhattak esetleg előnyükre is, mert ez eddig sem volt jellemző.
Egyébként teljesen egyetértek, az alapos olvasás hasznos, ellenben nem időtakarékos :).

Kazimír 2010.06.24. 15:20:14

Nemrég bennem is felvetődött, hogy visszakérem a Somogy IC helyjegy árát, miután több mint 1 óra késéssel (ez egyébként elég gyakori) érkezett Somogyszobra. A gond csak az, hogy a csatlakozó vonat egyből indul Nagyatádra, nem várják meg, hogy bárki papírokkal vacakoljon. Kártérítést meg ugye csak ott lehet kérni, ahol az IC megáll. Tehát másnap utazzak vissza (persze nem ingyen) S.szobra, hogy kiélhessem grafomán hajlamaimat egy űrlapon, hogy aztán majd valamikor a homályba vesző távoli jövőben esetleg visszautaljanak nekem valami kevés pénzt? Ki van ez találva..

vanek ur 2010.06.24. 16:29:39

@Kazimír: Neked is olvasást ajánlok:
"Az átalány-kártérítésre vonatkozó igényt az utas a vasúti társaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti"

zsuzsicute 2010.07.02. 18:15:14

Én is ugyanígy jártam, a vonatom hozta a szokásos félórás kését, és a pénztárosnő a Keleti ügyfélszolgálatára küldött, ahol ki kellett töltenem a csodás kis utalványt, először én is ideges lettem, hogy ugye csak vicc az egész, hogy 400 forintért (pótjegy) szórakoznak velem. De ahányszor késik a vonatom ki fogom tölteni a rohadt lapot, dolgozzon csak a MÁV ügyfélszolgálta:) illetve ennyivel kevesebb jusson a MÁV vezetőinek, amit el tudnak lopni. Azért ha belegondoltok szép kis summa gyűlhet össze, ha egy vonaton utazik mondjuk 200 ember és nem váltja vissza 30 perces késés esetén a helyjegyet/pótjegyet...Ez Magyarország, nem elég, hogy szívsz a vonat késése miatt, de még az ügyfélszolgálaton (ahol, az ügyfél nem kiszolgálva, hanem kiszolgáltatva van) is pluszban megszívatnak.:S

szarkapeti (törölt) 2011.04.18. 20:31:40

@vanek ur:

Szervusz!

A 30 perces minimum késési határidő nem EU-s előírás, azt a magyar kormány írta elő.

Az EU-s rendelet szerint minimum 60 perc szükséges a vonat késéséből adódó kártérítés igényléséhez.

Tehát az EU-s előírások szerint:

60-119 perc: 25%,
120 perctől: 50% visszatétítésre lehetsz jogosult.

Üdvözlettel:

Szarka Péter
Ügyfélszolgálati munkatárs.

Ui.: Amennyiben segítségre lenne szükségetek, írjatok nyugodtan, ha időm és energiám engedi, válaszolok, segítek.

szarkapeti (törölt) 2011.04.18. 20:33:04

@vanek ur:

Szervusz!

A 30 perces minimum késési határidő nem EU-s előírás, azt a magyar kormány írta elő.

Az EU-s rendelet szerint minimum 60 perc szükséges a vonat késéséből adódó kártérítés igényléséhez.

Tehát az EU-s előírások szerint:

60-119 perc: 25%,
120 perctől: 50% visszatétítésre lehetsz jogosult.

Üdvözlettel:

Szarka Péter
Ügyfélszolgálati munkatárs.

Ui.: Amennyiben segítségre lenne szükségetek, írjatok nyugodtan, ha időm és energiám engedi, válaszolok, segítek.

szarkapeti (törölt) 2011.04.18. 21:00:49

@DePassant:

Szervusz!

Ha helyjegyed, pótjegyed van arra a vonatra, amelyikre átszállnál, és lekésed, az alábbi esetben kérheted annak visszatérítését, cseréjét, vagy érvényesítését a következő vonatra:

A fő szabály szerint: akkor kérheted a fentieket, ha a két vonat csatlakozónak minősül.

Két vonat akkor csatlakozó, amennyiben az átszállás közöttük lehetséges, és mindkét vonatra érvényes menetjeggyel rendelkezel.

Fontos tudni, hogy csak akkor csatlakozó két vonat, amennyiben ugyanazon az állomáson (megállóhely, stb ...) tartózkodk.

Budapesten át történő utazás esetén:
A fentieken kívűl a két vonat akkor tekinthető csatlakozónak, amennyiben a két vonat között minimum 30 perc megvan.

Példák:

Monor-Zugló és Budapest-Keleti-Győr (IC):
nem csatlakozó vonatok;

Szolnok-Budapest-Keleti (érkezne: 15:45) és Budapest-Keleti-Győr IC, (indul 16:10):
nem csatlakozó vonatok.
A 17:10-kor induló vonatot figyelembe véve, már csatlakozó vonatról beszélünk.

Üdvözlettel:

Szarka Péter
Ügyfélszolgálati munkatárs.

Ui.: Amennyiben segítségre lenne szükségetek, írjatok nyugodtan, ha időm és energiám engedi, válaszolok, segítek.

szarkapeti (törölt) 2011.04.18. 21:29:56

@motymoty:

Szervusz!

Ha netán a késett vonattól még tovább utaznál, akkor lehetőség van arra, hogy a menetjegy fénymásolatát (ahol van rá lehetőség) továbbítsuk, de készpénzben kifizetni vagy átutalást teljesíteni, csak eredeti menetjegyek leadása esetén lesz lehetőség.

Tehát cészerű az utazás végén leadni egyben az igénylőlapot és az eredeti menetjegyeket.

Amennyiben nem kívánod leadni az eredeti menetjegyeket, csak fénymasolatukat, akkor a kártérítést csak utazási bon formájában kaphatod meg, 100 Ft-ra felkerekítve. Az utazási bont postai címre küldjük ki. De amennyiben szeretnéd, kérésre valamelyik Személyes Ügyfélszolgálaton is átadásra kerülhet az igénylés feldolgozását követően.

Az idő adatok segítséget jelentenek nekünk, de pl. én a Keletiben megcsinálom azt, nem szükséges vele foglalkoznod.

@Kazimír:

A somogyszobi utazásod 2010.06.01. vagy későbbre esett?

Ha igen, akkor a vasúttársaság bármely pénztáránál, Ügyfélszolgálatánál leadhatod igényedet 1 éven belül.

Üdvözlettel:

Szarka Péter
Ügyfélszolgálati munkatárs.

Ui.: Amennyiben segítségre lenne szükségetek, írjatok nyugodtan, ha időm és energiám engedi, válaszolok, segítek.