Idézőjelben interjú, mert az internetes kommunikáció sosem lesz olyan, mint egy igazi beszélgetés. Egy mozdonyvezető jelentkezett a blog levelesládáján keresztül, hogy szívesen megosztaná tapasztalatait a blog közönségével, így készült ez a pár kérdéses interjú. A mozdonyvezetőnek (aki érthető okokból névtelen kíván maradni) itt is szeretném megköszönni, hogy őszintén, terelésektől mentesen írta meg nekünk véleményét!
Aki a MÁV-dolgozók közül úgy érezné, hogy szívesen vállalna egy ilyen interjút, név nélkül, esetleg más véleménye van a dolgokról, vagy más munkakörben dolgozik, írjon bátran a blog címére!
1. Miért lettél mozdonyvezető? Családi vagy egyéni motiváció, esetleg mindkettő miatt, vagy "csupán" ez is megélhetés?
-Nálunk ez családi hagyomány.Apám ,nagyapám is mozdonyvezető volt.Most én viszem tovább a jogart.Megmondom őszintén soha nem tudtam volna más munkát elképzelni magamnak.Ebben nőttem fel.Nyilván vannak jobb állások ,sőt biztos ,de én nem cserélném le semmire.Itt nem lógnak a nyakadba állandóan,utazol,nem a falat nézed meg a számítógépet.Ha nekem egyszer felajánlanák ,hogy felmehetek dolgozni az igazgatóságra nettó 500 000ért ,én nemet mondanék.Persze vannak benne kellemetlenségek ,mert mit tudom én pl. mikor nyáron a 40 fokban megfognak a bejáraton fél órára ,akkor nekünk is ugyanolyan rossz mint az utasoknak.Sőt a gépen még melegebb van.De ez csak egy példa volt.De ez akkor sem "csupán" megélhetés számomra.
2. Jelenleg csak munkának vagy hivatásnak is tekinted az állásod?
-Mint mondtam ,ez nem csupán egy munka.Természetesen sok olyan kolléga van akik azért jöttek ide ,mert jól van ez ,meg amíg elvégzi az egyetemet addig lesz fizetése.Én ezzel nem értek egyet ,mert sajnos olyanok elől veszik el az ilyen emberek a lehetőséget , akiknek ez tényleg gyermekkori álom.Nekem hivatás ,és nem jelenleg ,mindig is az volt.Csak a színvonal romlik egyre jobban.
3. Mint mozdonyvezető, milyennek találod a munkahelyed? Megbízható, kiszámítható, vagy éppen ennek ellenkezője? A többi vasúti dolgozóval milyen szokott lenni a hangulat?
- Ha 10 évvel ezelőtt kérdezted volna ezt ,hogy milyennek találom ,akkor azt mondom nagyon jó.De most kérdezed ,ezért azt mondom ,hogy nem is tudom milyen.Panaszra nincs okom,mert a többihez képes jónak mondható a fizetésem,van kajajegy stb...De viszont egyre több a marakodás,rengeteg az ellenőrzés,a fölösleges b*szogatás.Olyanokba kötnek bele aminek semmi értelme,csak valamibe tudjanak okoskodni.Régen ez nem így ment.10 éve azt mondtam volna , hogy megbízható,ha nem csinálok semmit,vagy nem döglök meg egy útátjáróba egy értelmes kamionos miatt aki a vöröset fehérnek véli ,és kijön elém ,akkor innen megyek nyugdíjba.De ma azt mondom ,hogy nem lehetetlen ,ha felmondanak csak úgy ,mindenféle ok nélkül.Leépítés,akármi.A kiszámíthatóságra annyit tudok mondani ,hogy egyáltalán nem az.Sajnos az a helyzet ,hogy a vasútnál az sem biztos ami megtörtént.Van egy elővezénylés ,ami egy hónapra előre szól ,most már akár ne is adnák ,mert úgysem az lesz belőle...Fejetlenség van a felvigyázók közt ,ha megkérdezel valamit ,hogy hova megy a gép akkor ha jó esetben felveszik a telefont elküld a p*csába , hogy mit tudja ő ,és lerakja.Ennyit ezekről.Tudnék még mesélni.A többi vasúti dolgozóval milyen a viszony,hangulat?Változó.Én személy szerint a mozdonyvezetők 70%-val nem vagyok semmilyen viszonyban a telephelyemen.Nagyképűek,nem tudnak semmiről beszélni ,csak hogy a havi fizetésük éhen dögölni is kevés stb.Én erre a siránkozásra nem vagyok kíváncsi.Köszönök és megyek a dolgomra.A jegyvizsgálókkal szintén így vagyok ,aki olyan azzal nem tudok mit beszélni ,de velük jobban megtalálom a közös hangot.Velük többet beszélgetek.Egyébként senkivel nincs bajom.
4. Volt-e valaha olyan helyzet, ami után úgy érezted, nem csinálnád tovább?
-Volt.Amikor először gázoltam.Volt egy pár álmatlan éjszakám miatta,és gondolkoztam a felmondásom ,de mivel akkor még nem határozatlannal voltam ,hanem két éves szerződéssel így nem mondhattam fel ,aztán telt az idő ,és feldolgoztam.Azóta ,gázoltam párszor.Van aki azt mondja meg lehet szokni ,én azt mondom nem.Ha olyan helyen megyek ahol már gázoltam ,felállok vetek egy keresztet és kampó mást nem tudok tenni.Engem megvisel minden egyes alkalommal.
5. Ha van bármilyen kellemes, esetleg kedves emléked a vasúttal kapcsolatban, oszd meg velünk pár mondatban.
-Volt biztos ,de amikor az ember itt dolgozik ,akkor annyi emlék van a fejben ,hogy nem is jut eszébe.De tuti volt.
6. Szerinted miért van ott ma a vasút, ahol van (korszerűtlen géppark, bezárt vonalak, kisebb utasszám, romló pályaállapotok)?
-Erre egy mondatban tudok válaszolni:FEJÉTŐL BŰZLIK A HAL.Odafent olyanok vannak akiknek lehet nem kéne.Vannak akik a saját zsebüket tömik (és ez nem rágalmazás ,nem neveztem meg senkit) ,meg egyszerűbb kirakni egy lassújelet nem-de?A kisebb utasszám nem a MÁV műve ,hanem hőn szeretett kormányunké ,a szegfű kapálóké.Nincsenek munkahelyek ,hova menjenek???A gépparkról nem kívánok mit mondani.Szégyen gyalázat.Régen voltak beosztott gépek ,le voltak mosva,Most széteszi a rozsda ,nincs gazdájuk ,vannak olyan mozdonyvezetők akik szándékosan rongálják a gépeket.Összefirkálják belülről,rász*rnak a légsűrítőre,letörik a menetszabályzót stb...
7. Szerinted mi az, amivel Te is tudsz azért tenni, hogy a vasút által nyújtott szolgáltatás minimálisan is, de jobb legyen?
-Őszintén mivel tehetek én a vasútért?Én betartom az utasítást,ha egy utas megkérdez valamit akkor kedvesen útbaigazítom,ha van egy kis szabadidőm a gépen akkor kisöpröm,lemosom az ablakokat.Sok mindent én nem tudok tenni.Az üléseket nem én vagdalom fel,nem én firkálom meg karcolom össze az üvegeket,nem én sz*rok a peronra ,nem én zsbelem ki az utasokat éjjel.Talán ezen a kedves utazó közönségnek is el lehet gondolkozni ,hogy nem mindenről a vasutas tehet ,hanem lehet ,hogy a panasztevő saját kis gyermeke b*szta be az ablakot hót' részegen ,csak nem tudja.De megkérek minden kedves utast:NE SZ*RJUNK ODA AHOL ESZÜNK....
8. Szerinted mi az, amin sürgősen változtatni kellene? (Itt írhatsz olyan dolgokat is, ami közvetlenül érinti a mindennapi munkád (mozdony- és személyzeti fordulók, munkaidő-beosztás), illetve olyat is, amely távolabb áll Tőled a cégekben (adminisztráció, cégvezetés, menetrendkészítés).)
-Nem akarok okoskodni ,hát kivagyok én hogy felülbíráljam ,a végzettséggel rendelkező emberek munkáját akik irányítanak minket ,és gondunkat viselik.Kezdve a fönököknél a szakszervezettel bezárólag...Biztos mindent jól csinálnak ,azért tartunk itt.....
9. Milyen járművekre van típusismereted, mit gondolsz ezekről? Ezek közül Neked, mint mozdonyvezetőnek, melyik a legkényelmesebb? Melyiket tartod a legjobb gépnek?
-V43,V63,1047,M41,M62,M44.Nekem a V43 a kedvencem ,nekem az a legjobb gép.Persze azok közül sem mindegyik.A dízeleket gyűlölöm.Az , hogy melyik a legkényelmesebb ,hát figyelj olyan gép nem nagyon van ami kényelmes , de nem is a kényelemről szól ez a dolog.
10. Mi a véleményed a MÁV (illetve Start+Trakció) újabb beszerzésű járműveiről? (Siemens Desiro, Siemens Taurus, Stadler FLIRT, Bombardier Talent)
- Semmi jó.Ezek nem mozdonyok , mi pedig elvileg mozdonyvezetők vagyunk.Nyugodtan járhatnának vele HÉV vezetők is...És persze a MÁV vezetőség úgy gondolja , hogy ha ilyeneket vezet az ember akkor nem fárad el ,és 120 km-es távolságok közt elég 10 perc pihenő.Az 1047 ami kivétel ugyebár.Az jó gép.Csendes,erős,kényelmesnek mondható ,jó vele utazni.
11. Mit gondolsz a jelenlegi magyar biztosítóberendezésről? Lehet mellette rendesen közlekedni, vagy az EU által is támogatott ETCS-t kellene beüzemelni?
-A jelenlegi magyar biztosítóberendezések teljesen jók.Amit kell enged , amit nem szabad , azt nem.Ez az ETCS dolog megint egy fölösleges pénzköltés ,egyenlőre azon járna az eszük ,hogy a vonalakat normálisan megcsinálják ,hogy ne legyen rajta 2km-enként lassújel.Aztán lehetne itt ilyenekről beszélni.Mindenesetre ,ha bevezetik az ETCS-t akkor a menetrendet el lehet felejteni ,mert mindenkinek meggyűlik vele a baja.Bonyolult a kezelése stb.