MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

100 perces késés Balatonra menet

2010. június 08. - Ashi Valkoinen

A poszt kapcsán átböngésztem az új üzletszabályzat visszatérítésekre vonatkozó részét, de csak a feláras vonatokkal kapcsoaltban találtam érdemi információt. A sima vonatok késése után továbbra sem jár kártérítés, vagy elsiklottam felette?


 

A tegnapi, június 7-i vonatos utazásommal kapcsolatban irom le "élményemet". A helyzet kiindulópontja az, hogy a Balaton északi partjára régóta nehezebb lett a közlekedés azzal hogy Székesfehérváron át kell szállni (többnyire egy déli partra haladó gyorsvonatról) és külön kell tájékozodni a csatlakozás helyéről gyerekekkel és csomagokkal rohangászva, amelyre sokszor csak 5-6 perc áll rendelkezésre. Ehhez hozzáadódnak a késések és váratlan helyzetek, amelyek gyakran elöfordulnak, bár a tegnapi, általam átélt 100 perces késés, -amely egy kivételesen "nem átszállós", hanem direkt járattal történt-, talán ritkábban szerencsére. Ez esetben a mozdony robbant le Érd közelében, de kb. 1 óra állás után sikerült tájékozódni erről....
Ez alapján is az ember többször meggondolja mikor látogassa meg a nyaralóját, de a másik nyilvánvaló ok az, hogy 2 gyermek után járó 33%-os kedvezménnyel és a gyerekek félárú jegyével együtt egy 4 tagu család hétvégi kiruccanása a Balaton innenső részére (Kenese) potom 10 ezer forintba kerül!
Hasznos lenne az, - mert ugy tudom ez nincs a gyakorlatban - hogy pl. jelentős, 1 órát  meghaladó késések esetében a menetjegyek árát rutinosan visszatérítenék. Én ugy tudom hogy ennek komoly kritériumai vannak, komoly utánajárást igényel és egy "egyszerü" másodosztályi utazésra nem is vonatkozik. Mért nem? Pedig, ilyen jegyárak mellett ez a minimum ami elvárható lenne ha azutazás kényelme nem mindig biztosított...

Üdvözlettel,
Mária

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr862065669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.08. 14:42:58

"A sima vonatok késése után továbbra sem jár kártérítés, vagy elsiklottam felette?"

Nem jár csak a feláras vonatokra, ahogy eddig is.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.08. 14:44:48

" Én ugy tudom hogy ennek komoly kritériumai vannak, komoly utánajárást igényel és egy "egyszerü" másodosztályi utazésra nem is vonatkozik. Mért nem? Pedig, ilyen jegyárak mellett ez a minimum ami elvárható lenne ha azutazás kényelme nem mindig biztosított..."

Ennek pedig köze nincs a valósához.

eml 2010.06.08. 16:38:03

Nézzük máshonnan!

Miért romlott el a mozdony?

Miért csak egy óra múlva derült ez ki?

Mikor érkezett segédgép?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.08. 17:23:13

@eml:

"Miért romlott el a mozdony?"

Mert 45 éves hulladékok, nulla fenntartással, mert semmire nincs pénz, amire kellene, hogy legyen... Már 30 évet se kellett volna a sziliknek megélnie,nemhogy a 40.-et. Ennek ellnére a Magyar vasút villamos vonatatójármű állományának törzse a V43-as... A 25+25 traxx már 4-5 éve "jön" és egy ideig még nem is jönnek, de azok is csak tűzoltásra lesznek alkalmasak...
Emberfeletti dolgoz ezeket az elavult gépeket üzemeltetni főleg iylen alkatrészellátással... A gány és buher teljesen természetes dolog, sajnos...

"Miért csak egy óra múlva derült ez ki?"

Szerintem amint megállt, és nem moccant többé, rögtön kiderült, hogy meghalt a gép nem?

"Mikor érkezett segédgép? "

Passz.

_Totty_ 2010.06.08. 17:59:58

az utast nem érdekli hogy hány éves a gép, nem érdekli hogy milyen alkatrészk vanak, semmi hasonló dolog, csak az hogy ha már kifizet 10 ezer forintot, akkor jusson is el oda ahova akar belátható időn belül, az északi partra igyis szrintem az 50es éekbn gyorsabban lehetteljutni mint ma.... fővárosi vidáparkba is felháborodsz szerintem ha befizeted közel 4 zres belépöt és akkor látod h hopp a a hullámvasút nem müködik mer már 40 éves, hopp a doodemre várni kell 30percet mer csak mdinen 5. kocsival elhet meni mer a többi akatrésznek kell.... ha kifizetsz valamit akkor igenis elvárod hogy megkapd érte azt amiért fizettél, ha ez nem vagy részben teljesül akkor kéred vissza pénzed ( egy rézét)....

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.08. 18:40:04

@_Totty_:
"ha ez nem vagy részben teljesül akkor kéred vissza pénzed ( egy rézét).... "

Lényegében igen, aztán vagy visszaadják vagy azt mondják, hogy szorri-szorri de hát izé, technika ördöge sajnos őket is megviccelte, meg ki volt írva csak biztos nem láttad, de a jövőben is remélik, hogy a vendégeik között leszel majd...

vanek ur 2010.06.08. 19:26:19

A vicc az, hogy elnézve az M7 péntek és vasárnap délutáni forgalmát (ha jó az idő), lenne mit keresnie a vasútnak. A dugók miatt a menetidő szinte ugyanannyi lenne, csakhogy...

Csakhogy nem elég az állandó késés, kevés kocsit tesznek a vonatra, így a zsúfoltság hatalmas, az egész útból csak kényelmetlen tortúra lesz.

Egy 10 kocsis vonaton elfér 800 ember (ülve!), ami 160-250 autót jelent. Ha óránként menne a vonat az északi és a déli partra is ilyenkor, óránként 300-500 autót lehetne leszedni autópályáról és a Balaton körüli utakról.

Ehhez persze szolgáltatási színvonal kellene (normális kocsik, jobb menetidő).

chachi 2010.06.08. 19:27:09

SegéLYgépet sem olyan egyszerű pár perc alatt keríteni.Amikor még sokkal nagyobb teherforgalom volt,egyszerűen kifogtak egy közelben haladó tehervonatot,és levették annak a gépjét.
Ma már teherforgalom és beállítható tartalék gép is alig van.

vanek ur 2010.06.08. 19:31:50

@_Totty_: Pedig nem ártana, ha érdekelné, merthogy az ő pénze duplán benne van (menetjegy + az állami támogatás).

Az elmúlt 20-30 évben az állami vezetők nem érezték fontosnak a vasutat, ami egyébként alapesetben sem olcsó móka. De elmulasztották a fejlesztéseket, sőt, sok esetben a szintentartást is, így most feljavítani a dolgokat még drágább. (Arról ne is beszéljünk, hogy hogyan lopták szét a céget.)

Van egy pár dolog, amit lehetett tudni már 20-30 éve is. Pl. hogy egy mozdony vagy kocsi élettartama kb. 30 év, utána újat kell venni (illetve a kocsit az alváz és a kasztni meghagyásával újra is lehet építeni). Döntött bárki is ilyen beszerzések mellett az elmúlt években? Nem nagyon. De ugyanez van a teljes infrastruktúránál.

A vasút jelenlegi állapotáért nem csak a vasút vezetői felelősek.

rickyramirez 2010.06.08. 20:07:39

Még az olyan (Magyarországnál boldogabb) országokban - ahol nem az volt az elmúlt évtizedekben, hogy százmilliárdok mentek autópályaépítésre, viszont a vasútnál még sokszor a szükséges szintentartás sem történt meg - is előfordulhat olyan, hogy elháríthatatlan műszaki akadály. Olyan nincs, hogy biztosan semmi nem romlik el. Magyarországra pedig ez fokozottan igaz, ismerve a vasúti járművek elaggott állapotát. Szóval nem arról van szó, hogy örülni kell az ilyennek, de azért kár itt előjönni azzal, hogy jaj, ennyit meg annyit kifizettünk, és nem értünk időben az úti célunkhoz. Kellene egy kis megértést tanúsítani. Mellesleg miniszteri rendelet szabályozza az árakat, szóval az utasnak az országgyűlési képviselőjéhez kellene fordulnia (vagy a volt képviselőihez az elmúlt húsz évből), hogy egyrészt miért került a vasút ilyen helyzetbe ebben az országban, másrészt pedig hogy miért ilyen magasak az árak.
Nekem is volt egy ilyen esetem egy-két éve, hogy Mosonmagyaróváron egy osztrák mozdony, amely az ER-vonatot továbbította, elromlott. Na most az történt, hogy példás gyorsasággal lekapcsolták a szerelvény elejéről, rátettek egy dízelt (amely az állomáson tartózkodott), és az egész kb. tíz percet vett igénybe. Csak! Viszont elszomorító volt, hogy nagyon sok utas türelmetlen volt, elkezdett méltatlankodni, hogy mi van, miért nem indulunk már? Ugyazaz az eset.

rickyramirez 2010.06.08. 20:22:54

@vanek ur:
Az vitathatatlan megállapítás, hogy a vasút jelenlegi állapotáért nem csak a vasút vezetői felelősek. Az elmúlt húsz év elhibázott gazdaságpolitikája a felelős elsősorban, és azok, akik a döntéseket meghozták. Azok pedig, akik a jelenlegi alulfinanszírozás mellett megpróbálnak mindent megtenni, hogy a vasút normálisan működjön, sokszor óriási erőfeszítéseket téve, megérdemelnek minden elismerést.
Azzal azonban vitatkozni lehet, hogy az emberek (vagy legalábbis számottevő részük) automatikusan átülne vonatra az autó helyett, ha az gyors, pontos, kényelmes, stb... lenne. Nem tudni, hogy hányan tennének így, de azt a tényt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ma ebben az országban milliók vannak, akiknek az autó szinte hozzánőtt a fenekéhez. Egyszerűen nem tudnak másként gondolkodni, mint hogy azzal megyünk. Akkor sem, ha az üzemanyagár a csillagos magasságokban van. A benzin és a gázolaj a legárrugalmatlanabb termékek egyike a lakosság körében. Akkor sem lenne kevesebb "otó" az utakon, ha hirtelen 400 Ft lenne egy liter benzin vagy gázolaj. Elveszik máshonnan, de akkor is azzal mennek.
Egyszerűen a tömeg gondolkodása ilyen: tudják, hogy óriási dugó lesz, de akkor sem indulnak el előbb egy-két órával, vagy akkor sem választanak alternatív útvonalat. Vannak, akik igen, de ez mindig is kisebbség lesz. 800 emberre a 160-as autószám az szerintem kissé kevés, inkább 400 felettit mondanék, és tényleg elgondolkodtató, hogy ha ebben a 400-nál több "otóban" ülő emberke a vonatot választaná, akkor hosszú távon milyen óriási környezeti terheléstől lehetne az országot megkímélni. De ez csak álom.

Michael Collins 2010.06.08. 20:28:54

Tök jó, kimderáltátok, amikor piszláltam vörösbe esett....-t. Éljen a cenzúra, rendőr postás vasutas, hülye hülyébb leghülyébb!

Adani 2010.06.08. 21:07:17

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

Valahogy úgy, megaztán vidámparkból több is van, és ők is tudják, h ha nem tetszik neked akkor mehetsz máshová is és az nekik nem jó ezért ott igyekeznek az ügyfél kedvében járni ha már egyszer őket választotta, érdekük ,h visszatérjen.

Vasútból meg csak egy van és ha nincs kocsid akkor nem tudsz mást választani.

Az utast meg valóban csak az érdekli ,h ha fizet érte nem is keveset akkor jusson el oda, ahová menni akar.

Mellesleg a Szilik ahhoz képest, h tényleg nem mai darabok jól tartják magukat, de valóban kell velük kezdeni valamit, felújítani vagy modernizálni. Az a 60 Flirt azért csak segített valamit, nem? Abból is sztem kellene még bevásárolni, a Taurusok se rosszak, az is elvinne pár fürdős vonatot a Balcsira Szili helyett.

A Gyula 2010.06.08. 21:17:00

@Michael Collins: Az eszedbe se jut, hogy ezeket túlszárnyalod és te vagy a legesleghülyébb? Véleményem szerint igen.

A Gyula 2010.06.08. 21:18:36

@Adani: Az alap olyan kocsik lennének gyorsvonatba mint a Corvinus IC HZ fülkés kocsijai.

Michael Collins 2010.06.08. 21:28:49

@A Gyula: Itt általában sikerül megmagyarázni néhány benfenteenk, hogy miért az utazó a hülye és a MÁV tökéletes! Szerintem csak hónapok kérdése és bebuknak a MÁV vezetői is!

eml 2010.06.08. 21:33:06

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
"Szerintem amint megállt, és nem moccant többé, rögtön kiderült, hogy meghalt a gép nem? "

Az utasok számára miért tartott ezt egy óra hosszát, mire valaki lekommunnikálta?

A Gyula 2010.06.08. 21:33:41

@Michael Collins: "miért az utazó a hülye" - ha ebben a munkakörben dolgoznál nem kellene sokat magyarázni magadtól is rájönnél. Annó én is azt hittem a kalauzok ostobák stbstb van is köztük pár, de akinek az IQ szintje, intelligenciája, logikus gondolkozása, neveltetése átlagos ahhoz képest minden utazó ostobább vagy ostobábbnak tetetik magukat. Vasút területére lépve funkcionális analfabétákká változnak, a földrajzi ismeretek alapvető hiányosságai és a logikus gondolkozás hiánya miatt.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.06.08. 22:04:56

Egyébként van közvetlen vonat az északi partra. Jelenleg 3 gyors és 2 személy, 19-étől 4 gyors és 5 személy.

vanek ur 2010.06.08. 22:34:55

@rickyramirez: "Azzal azonban vitatkozni lehet, hogy az emberek (vagy legalábbis számottevő részük) automatikusan átülne vonatra az autó helyett, ha az gyors, pontos, kényelmes, stb... lenne."

Mindenképp ez az első lépés. Ha ez nincs meg, csak azok ülnek vonatra, akiknek muszáj. Ha ez megvan, akkor második lépésben lehetne választani a gazdasági racionalitás és a környezettudatosság között. Az utóbbi legalább 1 generáció, tehát hagyjuk.

A gazdasági racionalitásnak lenne értelme. Sokan csak a benzint és az autópályadíjat számolják (esetleg a parkolást), semmi többet. Pedig azt az autót meg kell venni és fenn kell tartani. Elhibázott az a gondolkodásmód, hogy "úgyis megvan a kocsi, menjünk vele minél többet, akkor éri meg". Szervizbe pl. (ahol elég komoly összegeket hagyhatunk), nem a kocsi életkora, hanem a megtett kilométerek alapján kell vinni a kocsit. Arról nem is beszélve, hogy az autó értéke a kortól _és_ a beletett kilométerektől egyaránt függ (ezért tekerik vissza az órát a kereskedők).

Másik oldalon viszont tényleg nem ártana csökkenteni a jegyárakat. Minden áremelés után tömegével menekültek az emberek a vasúttól, egy árcsökkentés sokakat újra megfontolásra késztethet. Alacsonyabb árszinten több utassal több lenne az összbevétel, miközben a költség alig nőne. (Mert ne felejtsük el: a vasút az egyik leginkább költségrugalmatlan iparág.)

(Ui.: a benzin és gázolaj árrugalmatlansága sokkal inkább a közúti szállításra, valamint a számtalan céges autóra vezethető vissza. Hol érdekli a usert, hogy mennyit megy, ha a benzint nem is ő fizeti?)

Adani 2010.06.08. 23:04:02

@vanek ur:

Viszont ha már megvan az autó akkor az állandó költségei ugyanúgy megvannak ( kötelező biztosítás, teljesítményadó stb.) akkor is ha nem használod tehát azt kár számolni, mert ha van kocsid ezek megvannak, ha nincs akkor meg úgyis rákényszerülsz a vonatra.

Viszont a változó költségekkel kell számolni, a szervízdíj és a karbantartás pedig ilyenek a benzin és a parkolás mellett. A vasutat viszotn fejleszteni kell, mert az lenne a cél ,h olyan is elgondolkodjon a vasúti utazás mellett, akinek amúgy van kocsija. Olcsóbb jegyár és nagyobb komfort mellett ( és persze gyorsabb sebesség) elgondolkodna egy autómániás is, h muszáj nekem autóval menni pl. Bp-re ügyet intézni hiszen Bp-n belül is órákig kavargok a városban, elpöfögtetve sok benzint, aztán még fizetni kell a parkolásért, meg dugóba kerülök stb. mikor van egy jó vasúti közlekedés vonattal a belvárosig mehetek, onnan pedig csatlakozó tömegközlekedéssel eljutok ahová kell majd vissza. Esetleg a kettő kombinációja, egy ideig kocsival pl. a város széléig ott (őrzött) P+R parkolóban leteheti a kocsit ingyen vagy vonaljegy ( vonatjegy) felmutatásával ingyen és a belvárosba már tömegközlekedve menne, majd ha végzett a P+R parkolóban ül újra autóba. Ehhez kellene több P+R parkoló, és jobb elővárosi közlekedés. És nem csak Bp-n kell minőségi elővárosi közlekedés hanem más nagyvárosoknál is pl. Szeged, Miskolc, Kecskemét. Másképp nem fog senki tömegközlekedni, akinek nem muszáj.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.09. 08:22:18

@Adani:
"Viszont ha már megvan az autó akkor az állandó költségei ugyanúgy megvannak ( kötelező biztosítás, teljesítményadó stb.) akkor is ha nem használod tehát azt kár számolni, mert ha van kocsid ezek megvannak, ha nincs akkor meg úgyis rákényszerülsz a vonatra."

Ekkora marhaságot is ritkán mondtál...
Akkor ha van egy lakásom amin van egy állandó hitel, egy általány közműszámla, csak a villany után fizetek pontos leolvasás alapján akkor verjem a mellem mennyire jó, lényegében havi 8000-ért, a villanyszámla díjáért van egy lakásom, a többit nem kell számolni mert az állandó költség? Na ne már...

Adani 2010.06.09. 10:03:59

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

Más az ha már megvan és azt nézed hol tudsz spórolni és más ha nincs még és venni akarsz.

Vagyis ha nincs autód (nekem pl. nincs, de jogosítványom van) és tömegközlekedsz ha utazni akarsz, akkor más a helyzet, mert esetleg fontolóra veheted, h vegyél egy kocsit. De ugye akkor már úgy kell számolni ,h ok kocsit megveszem akár használtan, lesz majd egy fix költség havonta a fenntartásra meg változó költség, ami függ a használattól. Ezeket éves szinten összeadva kijöhet, h megéri a kocsi vagy sem, nekem azért nincs most még mert nem érzem szükségét, de ha sokat utaznék vélhetően megérné.

De ha olyat akarsz vonatra csábítani, akinek már van több éve kocsija akkor neki hiába mondod, h az autó sokba kerül meg a fenntartása is, hiszen már megvan neki és fizeti akkor is fogja ha nem használja mert spórol. Ezen nem tud csak ha eladja. Egy 4 tagú családnál pl. már majdnem létszükséglet az autó egyszer kiszámoltam, 100 km-es út autó nélkül min. duplája nem is beszélve arról, h nem komfortos pláne ha rokonlátogatás után vagyunk és sok csomagot hozunk viszünk (pl. disznótori kóstolót:).

Adani 2010.06.09. 10:05:58

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

A lakásod akkor már megvan és lakni pedig kell valahol tehát lennie is kell. De ha elkezdesz számolni ,h spórolni kéne vmiért és hol lehet akkor csak a villanyszámlán tudsz, a többi állandó költség. Amúgy nálunk is ez van, a villany és a víz óra alapján megy a távhő és a gáz általány azon nem tudunk spórolni.

eml 2010.06.09. 10:30:47

@Adani: @Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

Balatoni nyaraló háztól-házig 123-138 km, attól függ, merre megyek. Vegyük 150 km-nek, mert azzal könnyebb számolni.

Legfrissebb mérések szerint (múlt hét) az autóm 150-es tempónál 7 liter/100 km alatt fogyaszt (6,82), ezt a számolásnál 7-nek vesszük. Járulékos költség (Javítások km-re lebontva) használattól, típustól függően átlag 8-12 Ft/ km, vegyünk 10-et)

Oda vissza 300 km, az 21 liter gázolaj, ez jelenlkeg 320 Ft/liter árral számolva 21x320=6720, hozzáadjuk a km-költséget, ami 300x10= 3000 Ft, azaz egy oda vissza út teljes költsége 9720 Ft. Ez azt jelenti, hogy péntek délután 2-kor indulok, 4-kor már túl vagyok az első sörön.

Az állandó költségek napi 150 Ft, ha biztosítást és az adót napra lebontom. Éves autópálya matrica napi ára 120 Ft/nap.

Ezért a pénzért átszállás nélkül, klimatizálva, kényelmesen érek oda.

Ha vonattal mennénk, akkor előszőr is ki kellene jutni a Délibe, aminek az idővonzata 1 óra otthonról, költségoldala 250 Ft/fő (agglomerációs jegy, BKV-t nem számoljuk külön, azt feltételezzük, hogy oda van bérlet).
A Déliből elmegy a vonat Székesfehérvárra, ahol vagy át kell szállni, vagy nem (északi part). Fehérvártól tovább Balatonfüredre, majd onnan még busszal.

Átszállás nélkül személyvonat van 14:41-kor, amit nem valószínű hogy elérnénk. 15:06-kor induló gyors csont nélkül meg lenne, erről át lehet szállni Fehérváron a személyre.
Így érkeznék meg Füredre 17:43-ra. Ott a buszcsatlakozásra várni kell háromnegyed órát. Este hétre lennék a nyaralóban.

A vonatjegy 2480 Ft/fő, a balatoni busz is legyen 200 Ft/fő (nem tudom mennyi)

Mindent összeadva:
2 db buszjegy a Délibe (a gyereknek bérlete van Bp-n a buszokra) 500Ft
2 db egész és egy gyerekjegy Bp-Balatonfüred 2480+2480+1240= 6200 Ft
3 db buszjegy Balatonfüreden, ezt vegyük hármunkra 500 Ft-nak, már rég nem annyi, mivel 6 éve volt ennyi.
Visszafele ugyanez mégegyszer.
Összesen vonattal: 14400 Ft

A vasúti modellnél a járulékos közlekedési költségeket aláterveztem, az autónál picit fölé.
Az autónál azért kell bizonyos költségeket napra lebontani, mert azokat a dolgokat (pályadíj, biztosítás stb) máskor is használom.

Azt tegyük hozzá, hogy az autóm 5 méteres darab, tehát nem Suzuki Swift, motorja 2000 köbcenti, 100+ LE-s.
Léteznek az enyimnél alacsonyabb fenntartású, alacsonyabb üzemeltetési költségű, és alacsonyabb fogyasztású autók is.
Én spórolok utanként 5000 Ft-ot egy hétvégén, ha csak a nyári hétvégéket számolom, akkor azon a 12 darabon megspórolok 60000 Ft-ot azzal, hogy autóval megyek.

Ha valami nagyon-nagy gebasz lenne útközben (egyszer már volt helikopteres baleset, azaz mentőhelikopter landolt a pályán), akkor is az esti RTL híradót 18:30-kor már a nyaralóban néztem.

Ha máshol is ilyen jó ütemben spórolok azzal hogy autóval járok, akkor 5 év alatt megspórolok annyit, hogy tudjak venni egy másikat (Sose veszek új autót, mindig 4-8 év közöttit veszek, azokkal kevesebb a gond mint egy újjal). Ha keveset járok, akkor Suzukit, de utána annak az üzemeltetésével megint egy nagy gép árát tudom összespórolni.

Ashi Valkoinen 2010.06.09. 10:42:17

@Michael Collins: Azért lettél kimoderálva, mert az indokolatlan, öncélú személyeskedést sem vörösbe esettől, sem tőled, sem mástól nem tűröm. Intézzétek el levélben vagy bárhol máshol, de ne a posztok kommentjei között.

Pretoryan 2010.06.09. 13:25:16

@rickyramirez:
"Szóval nem arról van szó, hogy örülni kell az ilyennek, de azért kár itt előjönni azzal, hogy jaj, ennyit meg annyit kifizettünk, és nem értünk időben az úti célunkhoz. Kellene egy kis megértést tanúsítani."

NEM, és NEM! 2010-et írunk nem 1950-et, a szolgáltatások korában az utas szempontjából teljesen lényegtelen hogy most az állam szabályoz, felügyel, ad pénzt a javításra, fenntartásra.
Utasnak az a kötelessége hogy befizesse az útra elkért pénzt és az erről készült nyugtát a kalauznak felmutassa.
A MÁV kötelessége, hogy az utast menetrendnek megfelelően eljuttassa a célállomásra. Ha ez bármilyen okból nem sikerül akkor elsősorban tájékoztassa az utasokat, a következőkről:
- miért nem megy a szerelvény
- mikor indul újra (persze kb. elég)
- milyen lehetőségeik vannak a visszaváltásra
ez lenne a minimum!
Azonban ha lehajtjuk a fejünket és megadóan éljük tovább az életünket, akkor ez válik megszokottá, és ennél csak lejjebb fog esni a színvonal. Ezért kell ez a blog, ezért kell hogy legyen egy publikum ahol meg tudjuk osztani a problémáinkat, amíg él a remény hogy ezt a MÁV vezetők elolvassák, és netán tesznek intézkedéseket addig igenis mindenki írja meg a baját.

pocokpocok 2010.06.09. 17:08:52

@eml: hm..hol mégy te 150-el?:)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.06.09. 20:01:37

Tudnám miért van mindenki kiakadva, amikor egy konkrét "Miért?" kezdetű kérdésre Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző kolléga megadja a konkrét választ. Kérdeztétek, hogy miért, hát azért bmeg. :) Azt senki nem vitatja szerintem, hogy az SBB szolgáltatásaihoz, vagy az autózáshoz mérve a MÁV szolgáltatási színvonala kritikán aluli szemét. Ár-érték arányát tekintve még siralmasabb. Az utast természetesen nem érdekli, hogy miért szar, ő csak annyit vesz észre, hogy késik a vonat, meg koszos, büdös. Most tartok a 6. félévnél a BME Közlekkarán, akit részletesen érdekel a teljes magyar vasúti közlekedés nagybetűs MIÉRTje, annak tudom ajánlani, bár egy közlekedésmérnök diploma is csak annyit ad, hogy tudod hogy elvileg hogy kéne lenni. Aztán próbáld meg adaptálni Magyarisztánra. :)Sajnos Mónika show szinten ezt nem lehet levezetni az egészet, maximum részeit, például, hogy miért állt ott 2 órát a vonat? Mert 2 órányira volt a legközelebbi szabad mozdony, például. Csak utána ne legyen még egy "miért", hogy miért van 2 órányira. :)

eml 2010.06.09. 22:46:10

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Ebbe a 2 órába nem az a legszörnyűbb, hogy a két óra két óra.
Az a két óra hány kilométer? Az adja az egésznek a sava borsát.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.06.10. 08:06:48

@eml: Tulajdonképpen mindegy hány km, a km nem kerül pénzbe. (Vagy legalábbis az állandó költségekhez viszonyítva egy mozdony futásköltsége elenyésző) Azért 2 óra, mert az optimális az lenne, ha nem lenne szabad mozdony soha sem, és egyik sem rohadna le. Na ilyen még azért a bezzegországokban sincs. Arra kell gondolni, hogy egy mozdony ára az olyan milliárd forint körül mozog. Nem az 1 milliárd a drága, hanem az, hogy ha nem termeli hasznot (vissza a saját vételárát) hanem áll az állomáson hátha kell. Megvettük, de csak a pénz megy a karbantartására, hasznot nem hoz. Nyilván kell valami ésszerű időbeni korlátot adni a tartalékmozdony szerzésnek, akár úgy, hogy a Start több mozdonyos céggel is szerződést köt, hogy, ha van épp mozdonyuk, és lerohad az ablakos vonat, akkor eléfogják. Szóval ezt a korlátot percben kell meghatározni nem km-ben. Az hogy ha alacsony az eljutási sebesség akkor emiatt több tartalékmozdony kell az más dolog. Ez nyilván többe kerül (a nem dolgozó mozdonyok miatt) pénz meg mint tudjuk nincs sajnos...

Adani 2010.06.10. 09:32:45

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Magánvasúttársaságokkal lehetne tárgyalni ezügyben, h ha kell akkor segélygépként bérbeadják a mozdonyukat. Ha nem is gyakran, de megtörténik, nemrég a 135-ös vonalon történt ilyen, lerohadt egy Csörgő, de volt Szegeden egy magánvasúti tehervonatot hozó magánvasúti mozdony és meg tudtak állapodni ,h elmegy és behúzza Szegedre a ledöglött szerelvényt. Lehetne így alkudozni sztem a magánvasúti társaságokkal pl. alacsonyabb PHD-t kell fizetniük cserébe bármikor vihetnék a mozdonyt ha segélyezni kell, a magánvasutak teherszállítást végeznek a sóder meg nem fog reklamálni ha késve ér oda vagy kint hagyják az állomáson félreállítva víz és világítás nélkül.

eml 2010.06.10. 10:33:27

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
HAmburg környékén, esetleg Berlin és München környékén is a két óra alatt hoznak mozdonyt 200-300 km messziről is.

Az ominózus balatoni vonathoz honnan jött mozdony? Székesfehérvárról vagy Budapestről? Max 40 km.
Erre gondoltam.

karolina:MÁV-val kell utaznom a Balatonra 2010.06.10. 13:16:42

@Peti817172M: Ha kisebb állomásra mész, akkor csak 2 db direkt vonat van: a 6.51-es és a 14.41-es. Persze ez is valami és már ennek is örül az ember..... Egyébként a Balaton északi partra tényleg elég nehézkes a közlekedés. A székesfehérvári átszállásoknál az ember nem tudja melyik vágányhoz kell rohanni csomagokkal, gyerekkel, babakocsival, stb...ráadásul a löszfal csuszása miatt sokszor Csajágnál ujra át kellett buszra szállni (2x átszállás). A menetjegy ára viszont az utobbi idöben szépen megemelkedett és már nem kis terhelés egy 3-4 tagu 1-2 gyerekes családnak egy hétvégi kiruccanás. Ellenben a kifizetett pénzért az ember elvárja hogy a szolgáltatás megfelelö legyen és 1 orát meghaladó késések esetén -akkor is ha nem IC-vel utazom- automatikusan téritsék vissza a jegyek árát. (Egyébként van egy északi-partra járó ismerősőm akinek sikerült visszakapni a jegy árát ilyen esetben és nem IC-vel utazott, csak rámenős volt!). Ennek utána kellene menni és tudatositani kellene hogy ez jár az utasnak akár IC-vel utazik akár sima vonattal, hiszen, ha a legtöbb utas csak ugy elmegy emellett mintha mise történt volna (mint ahogy ezt teszik), akkor a MÁV nem fog semmit tenni hogy a kényelmetlenségeket, a vonatkéséseket megelözze, csak bemondják azt, hogy "A késésért szives türelmüket és elnézésüket kérjük". Pár perc késést még elnéz az ember, de ha több mint egy óra, akkor mért legyen türelmes?

karolina:MÁV-val kell utaznom a Balatonra 2010.06.10. 13:22:17

@Pretoryan: A MÁV kötelessége, hogy az utast menetrendnek megfelelően eljuttassa a célállomásra. Ha ez bármilyen okból nem sikerül akkor elsősorban tájékoztassa az utasokat, a következőkről:
- miért nem megy a szerelvény
- mikor indul újra (persze kb. elég)
- milyen lehetőségeik vannak a visszaváltásra
ez lenne a minimum!

Teljesen egyetértek!Az ember a pénzéért elvárja a megfelelő szolgáltatást. Ha kellemetlenség éri, akkor legyen lehetőség a kártérítésre! Reméljük az ilyen és hasonló fórumok hozzásegítik az illetékeseket ahhoz hogy az utasok érdekeit tartsák fontosnak és próbáljanak mindent megtenni azért hogy a lehetőségükhöz megfelelően biztosítsák a megfelelő szinvonalat aminek megkérik az árát! Az utas partner legyen, a panaszokat hallgassák meg és próbálják meg megoldani!

rickyramirez 2010.06.10. 13:28:44

@Pretoryan:
Én arról írtam, hogy ami elromolhat, az el is romlik. Németorszgában, Svájcban vagy Norvégiában is vannak ilyen esetek. Egy mozdony rengeteg alkatrészből áll, és sajnos még a megfelelő karbantartás mellett sem lehet teljes mértékben garantálni a hibamentes működést (lásd a korábban leírt saját történetemet, ahol bizony Európa mintakispolgárainak mozdonya vált működésképtelenné). Tehát én nem azt sugalltam, hogy hagyjuk magunkat, ha nem szolgáltatói szemlélettel találkozunk, hanem azt, hogy az utas próbáljon meg ilyen esetekben egy kicsit a dolgok mögé nézni, és ne egyből olyat mondani, hogy na, ezek után többször is meggondolom, hogy mikor megyek vonattal. Kérem, menjen mással, elég sokan meg is teszik! Nyilván azért nem tudott a jv. sem megfelelő tájékoztatást adni, mert őt sem tájékoztatták. Azért az nem úgy van, hogy két perc alatt kerítünk egy új vontatójárművet, és még ha ez is történik (lásd az én osztrák mozdonyos esetemet, amikor tényleg nagyon gyorsan intézkedtek), sokan akkor is morgolódnak.
Tehát igenis legyünk tisztában a valósággal, a minket körülvevő világgal, és a körülmények ismeretében ítélkezzünk. Jelen esetben pedig a körülmények azt jelentik, hogy a vasutat elsorvasztották, alulfinanszírozták, és ez szoros összefüggésben van a szolgáltatási színvonallal. Akik ezen a vonaton utaztak, pechjük volt. Nem kell neki örülni, nem erről van szó.
A jegyár visszatérítése pedig nem hely- ill. pótjegyköteles vonatoknál ilyen esetekben nem lehetséges, ezt is csak a saját elgondolása alapján vetette fel az utas.

karolina:MÁV-val kell utaznom a Balatonra 2010.06.10. 14:15:03

@rickyramirez: Hát igen, igaz, müszaki hiba elöfordul, meg pénz sincs a karbantartásra, persze, ez általános probléma, de az utasnak sincs és mivel kénytelen vonattal utazni, ki kell fizetnie a jegyárat ami mostanáig már elég magas ahhoz, hogy ilyen esetekben jogos legyen a kárpotlás igénye! Egy átlagos embernek már drága-föleg ha több tagu család utazik 1-2 gyerekkel (3 gyerek esetében már elég jelentős a kedvezmény szerencsére). Ezért lenne ez elvárható, hogy ne csak az IC utazásoknál kárpótolják az embert! Vagypedig csökkentség az utazás költségét és akkor vszleg több ember fogja igénybevenni-feltehetőleg...

eml 2010.06.10. 20:02:30

@pocokpocok: Nem! Nem végig. Múlt szombaton a törökbálint lehajtó és a 71-es út lehajtója között végig. Közben kétszer lassultam 130 alá.

Hazafele nem kellett lassítani. Akarattya Törökbálint 35 perc.

Ezzel az idővel a vasút sajnos nálam versenyképtelen. Pedig a nyarqalóból jobban szeretek a strandra busszal járni, és úgy is szoktam.