MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Menetjegy visszaváltás, kezelési költség

2010. június 02. - Ashi Valkoinen

Olvasónk panaszában nem arról ír, hogy valaki valamilyen feladatot nem szabályszerűen végzett volna el, csupán arról, hogy vannak olyan dolgok, amelyeket újra kellene gondolni. Ilyene a menetjegyek árának visszatérítésére vonatkozó szabály is, ha az utas lemond az utazásról.


Tisztelt Blogger!
 
Egy történetet szeretnék megosztani Önnel, ami pünkösd hétfőn történt velünk...
 
A 3 napos hétvégére való tekintettel rokonlátogatáson voltunk Békéscsabán. Mivel már az ünnepet követő kedden dolgozni mentünk, így hétfőn indultunk haza, de mivel rövid volt a hétvége így nem akartunk menni korai vonattal, eszerint a 17:18-s szerelvénnyel szándékoztunk utunkat hazafelé elkezdeni.
Miután a hangos beszélő tájékoztatott a vonat érkezésének helyéről és időpontjáról (mivel Lökösházáról jött a szerelvény) várakozásunkat a kijelölt peronon folytattuk. A vonat a kiírásnak megfelelően érkezett a kijelölt pályára. Eddig ügye minden úgy zajlik, mint az általános (normális) esetekben.
Ám a mozdony mögé, (az ünnep végére való tekintettel) a kismillió ember utaztatására mindösszesen 4db vagon volt csatlakoztatva, melyből az első kocsi 1. osztályú volt, így a nagy többségnek a fennmaradó 3 db másod osztályú (nem üres!) kocsival kellett volna beérnie.
A hosszú útra való tekintettel, barátnőmmel sógorom javaslatára a tömegközlekedéstől eltekintettünk - véleményem szerint a menetjegyet nem azért váltom, hogy órákat álljak a célállomásig-, s a jegy visszaváltás szándékával felkerestük a menetjegypénztárt (Békéscsaba).
A hölgy késéggel állt rendelkezésünkre, s tájékoztatott, hogy kezelési költségként 900 Ft-t számolnak fel (a két jegy összesen 4500 Ft volt, mivel mindketten 26 éven aluliak vagyunk).
Természetesen meglepve fogadott bennünket a hír, de akadékoskodás nélkül átvettük a kifizetési bizonylatot. Persze a következő dolgom az volt, hogy az utazási feltételek között tájékozódjak az esett hátteréről. A MÁV honlapján meglepve értesültem, hogy ilyen esetek ellenére is a MÁV a menetjegyek akár 20% (!) is felszámolhatja kezelési költségként...
 
Megtisztelve érzem magam, hogy történetemet megoszthattam Önnel,
 
Minden jót kívánok,
 
Üdvözlettel: S.I.
 
Budapest, 2010. június 02.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr492051180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.02. 17:11:04

Aha. Értem. Vagyis nem.
Mi a gond?
Ez nem MÁV specifikus dolog, akárhova nézek, onnantól, hogy megveszel valamit és kifizetted már nem ér annyit.
Ha veszel egy repjegyet 20000-ért azt soha többet nem fogod tudni eladni 20e-ért de még visszaváltani sem. Az élet minden más területén kezelési költséget számolnak fel, ami az összértékhez képest jelentős.
Részben azzal a céllal, hogy ha megvetted a jegyed, utazzál ne lehessen csak úgy megvenni-visszaváltani.

pbence 2010.06.02. 17:17:09

Személyszállítási Üzletszabályzat, III. rész, 1.1.5:
"Az utazásról való lemondás esetén a vasúti társaság kezelési költésg levonása nélkül abban az esetben téríti vissza - a már teljesített szolgáltatástól függően - a menetdíjat vagy a menetdíj-különbözetet és/vagy felárat, ha az utazásról lemondó utas a vonat jegyvizsgálójával, vagy a felszállási állomás ügyeletes alkalmazottjával igazoltatja, hogy az igénybe venni kívánt vonat vagy kocsi
[...]
d) zsúfoltsága miatt menetjegyének megfelelő ülőhelyhez nem jutott,
[...]"
Az idézet a jelenlegi üzletszabályzatból van, de már a korábbiakban is volt ilyen rendelkezés.

Az igazoltatás kérdése érdekes: a jegyvizsgálót megkeresni érdekes egy indulásra váró vonatnál, időhúzás, késést okoz. Az ügyeletes alkalmazott pedig nem is biztos, hogy tudja, hogy a vonat zsúfolt volt (ugye tudjuk, milyen a cégen belül az információáramlás). Az egy másik kérdés, hogy ezek a személyes egyáltalán elismerik-e a tényt, miszerint a vonat zsúfolt volt. Hiszen tudjuk, hogy a MÁV Startnál minden tökéletesen működik, nincseken zsúfolt vonatok, azt a szolgáltatást kapjuk, amit elvárunk.

Mindent összevetve teljesen jogtalan volt, hogy ebben az esetben kezelési költséget számoltak fel. A helyes eljárás az lett volna, ha már minden dolgozó tud az esetről, és gond nélkül visszafizetnek mindent, miközben bocsánatot kérne. De hát ezt nyilván nem várhatjuk el egy olyan cégtől, amelyik egy 3-napos hétvége utolsó napjának délutánján 4-kocsis gyorsvonatot küld bárhová is.

pbence 2010.06.02. 17:19:54

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Igazad van, de ebben az esetben nem teljesült az utas által elvárt szolgáltatás, és a teljes visszatérítésre az Üzletszabályzat is lehetőséget ad. (Lásd az előző kommentemet.)

VJV Man 2010.06.02. 18:26:56

@pbence: Szerintem nem jól értelmezed a szabályzatot. Ha jól olvasom, akkor nem egy IC vonatról van szó.
A vasút csak a helyjegyes vonatokon garantálja azt, hogy az utasnak jut üllőhely. A többi vonatnál csak azt garantálja, hogy elviszi A-ból, B-be. Ha az utasnak állni kell, azt maga döntheti el, hogy akar-e állni. Ha nem akar, akkor vissza váltja a jegyet és a kezelési költség levonása után megkapja a maradék összeget.

Azon lehet vitatkozni, hogy ez így jó, vagy rossz, de ez a szabály. Már ha jól tudom. Ha nem, valaki javítson.

pbence 2010.06.02. 18:56:57

@VJV Man: Az idézet a SZÜSZ III. fejezetéből van, címe: "A vasúti személyszállítási szerződés teljesítésével kapcsolatos felelősségi szabályok, az utazástól történő elállás szabályai". Ezen belül az 1. cím ("A vasúti társaság felelőssége a vasúti személyszállítási szerődés teljesítéséért") 1.1 pontjának ("Felelősség eltérő minőségű szolgáltatás esetén") egyik alpontjáról van szó, konkrétan az 1.1.5-ről.
Én semmilyen utalást nem látok arra nézve, hogy ez csak bizonyos vonattípusról szólna, és a korábbi Üzletszabályzatokban is hasonlóan volt ez a szabály. (Persze ezt bizonyítani nem tudom, mert a MÁV Start honlapján már nem elérhető.)

Egyébként a d) pontot idéztem csak, még az alábbi esetekben érvényes a rendelkezés:
"a) 10 percet meghaladó késéssel indult volna,
b) fűtés nélkül közlekedett,
c) világítás nélkül közlekedett,
[...]
e) a menetjegyen feltüntetett szolgáltatásnak megfelelő ülőhelyen nélkül közlekedett."

(forrás: www.mav-start.hu/res/mav_start_szusz_100601_tol.pdf, 49. oldaltól)

Szóval ezeket vegye figyelembe mindenki, amikor lemond az utazásról, és álljon ki az igazáért!

pbence 2010.06.02. 19:02:04

Egyébként nagyon "korrekt" a MÁV Start: az Üzletszabályzatból (PDF dokumentum) nem lehet szöveget másolni sem CTRL+C-re, sem jobb gombbal, le van tiltva ez a lehetőség. Így aztán könnyen lehet hivatkozni az szabályzatukra, gépelhet be az ember oldalakat...

pbence 2010.06.02. 19:41:08

@chachi: Mi az enyhe képzavar?

Nagyon kérlek, hogy tényleg ne terheld ezzel a blogmotort, mert így semmi értelme. Majd ha leírod, hogy mire gondoltál, és nem ideböfögsz valamit, akkor van miről beszélni.

A továbbiakban nem válaszolok ilyenekre, ez volt az utolsó, még egyszer elnézést mindenkitől.

chachi 2010.06.02. 19:51:21

@pbence:
Köszönjük szépen.

siófoki35 2010.06.02. 20:10:24

@pbence: "b) fűtés nélkül közlekedett"

Akkor nyáron mindig kezelési költség nélkül lehet visszaváltani? :D

pbence 2010.06.02. 20:19:59

@siófoki35: Hát ja, ez érdekes, de tényleg így van leírva, semmi feltétel, hogy télnek kéne lennie :D
Persze a c) pont is érdekes nappal...

hcpetrov 2010.06.02. 21:49:36

www.mav-start.hu/hirek/hir.php?mid=14c03a74b8aa7d

Olvassátok el! Erről miért nincs tájékoztatás szélesebb körben?

chachi 2010.06.02. 21:55:44

@hcpetrov:
Abszolút jogos a kérdés.

chachi 2010.06.02. 22:04:00

Még szerencse,hogy hétvégén megvettem pár darab open jegyet.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.02. 22:06:03

@hcpetrov:
Hát, a hangosbemondóban minden vonatcsoport előtt van közlemény a változásokról, állomáson utastájékoztató lapok vannak kitéve, fent van a weboldalukon, pénztáraknál ki van írva.
Szerintem elég széles kör, igaz emiatt nem szakították meg az esti TV híradót, ott nem lett beolvasva ;-))

chachi 2010.06.02. 22:12:27

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Ugye ezt azért te sem gondolod komolyan,hogy ez így rendben van?

Killyourself 2010.06.02. 22:14:44

Hát ha ez az 1.1.5 pont tényleg így van, akkor ezen a vonalon bármely vasárnap vissza lehetne váltani a jegyet. Ha annyi pénzem lenne, ahányszor végigálltam az utat, nem volt fűtés, világítás és legalább 10 (bárcsak csak annyit késne) késett, akkor bizony nagyon gazdag lennék.

Killyourself 2010.06.02. 22:15:58

Ja, egyébként én ezen a hétvégén direkt egy nappal korábban - azaz vasárnap - utaztam BP-re ezen a vonalon gondolván, hogy majd hétfőn nincs kedvem végigállni. De sokan gondolkodtak így, és vasárnap is álltak páran.

pbence 2010.06.02. 22:20:25

@Killyourself: Gazdag lennél, ha akkor is járna visszatérítés, ha leutaztad az adott távot. De jelenleg sajnos nem jár sem késésért, sem semmiért még részben sem visszatérítés, kivéve persze a pótjegyes vonatokat.

pbence 2010.06.02. 22:24:44

@chachi: Miért, hogyan lehetne még terjeszteni a hírt?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.02. 22:34:29

@chachi:
Kíváncsian várom én is milyen csatornákról hiányolod még a tájékoztatást...

chachi 2010.06.02. 22:34:30

@pbence:
Egy mondat lett volna az egész,a közszolgálati médiákban minimum,hogy jún.1.-től változtak egyes szabályok a vasúti közlekedéssel kapcsolatban.
De még erre sem volt képes a START.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.02. 22:40:27

@chachi:
Ezt te sem gondoltad komolyan...
Ha ez így működne, akkor 2 naponta erről szólna a fél híradó, hogy melyik közszolgáltatónak hogyan változott meg az üzletszabályzata...

Egy szolgáltató cég és ügyfele közötti szerződés változásáról miért kellene országos médiumokban tudósítani??
Akit érint (potenciális ügyfeleket) azokat tájékoztatják a szükséges helyeken.

chachi 2010.06.02. 22:42:06

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Mi az,hogy még?
Mert honnan kaptak az emberek erről tájékoztatást?
Ne ámítsuk már egymást,hogy ez így OK.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.02. 22:49:47

@chachi:
Ha változik a Gázművek üzletszabályzata és az elszámolással kapcsolatos rendszer hogy kapsz tájékoztatást?
A számlalevél mellékleteként (mert ott lép kapcolatba velet általában a gázművek) illetve az ügyfélszolgálati irodáiban ki van függesztve a változás. Plusz a honlapjukon.

A vasúton a pénztárnál kapsz tájékoztatást mert általában ott lépnek veled kapcsolatba, emellett az állomáson mert ott van még értelemszerűen személyes kapcsolat. Emellett a szolgáltató oldalán is ott a változás.
Aki akarja megkapja az információt. Ne fárassz, hogy ezt képtelen vagy megérteni...

Vagy mutasd meg kérlek, hogy mikor olvasták be a hírekbe a gázművek ÜSZ változását...???

chachi 2010.06.02. 22:58:53

Hcpetrov 21.49.36.-kor vetette fel,hogy miért nincs erről szélesebb körben tájékoztatás.
Én ezzel egyetértettem.

vanek ur 2010.06.02. 23:20:31

@hcpetrov: @chachi: A dolog úgy működik, hogy a MÁV-START kiad egy sajtóközleményt, hogy változik az üzletszabályzat. Ezt átveszi az MTI, és bekerül a hírek közé. Onnan pedig minden médium átveheti, ha akarja, vagyis ha elég érdekesnek találja ahhoz, hogy közölje. Ha senki sem találja elég érdekesnek, akkor nem lesz benne sem az újságban, sem a rádióban, sem a tévében.

Egy esetben jelenik meg garantáltan: ha drága pénzen hirdetési időt vásárolnak. Tavaly ősszel volt országos balhé, hogy a MÁV-START 100 millió Ft-os keretre írt ki közbeszerzést marketingkommunikációs költés céljából. (A balhé oka az volt, hogy miért költ ilyen sok pénzt reklámra a vasút. Egyébként ennyi pénzből jó, ha 2-3 országos kampányra futja.)

chachi 2010.06.02. 22:53:45 Teljesen jó a párhuzam: a lakossági gáz is közszolgáltatás útján jut el hozzád (vagy ha így jobban tetszik: egyetemes szolgáltatás), de a villany és a víz is. A MÁV-START által végzett vasúti személyszállítás is közszolgáltatás.

Killyourself 2010.06.02. 23:32:57

@pbence: ha tudnál olvasni....ez egy mondás, biztosan hallottad már. Tudom - és írtam is - hogy csak visszaváltáskor nem vonnak le kezelési költséget. Csak annyit akartam kifejezni, hogy ezen a vonalon minden vasárnap teljesíteni lehet legalább egy feltételt, hogy ne vonják le ezt a költséget. És ezzel a szerintem jól ismert mondással próbáltam hangsúlyozni.

pbence 2010.06.02. 23:58:16

@Killyourself: Bocs, valamiért párhuzamot véltem felfedezni a két logikai egység között, de most már értem, mire gondoltál. Valószínűleg azért történt ez, mert igazságtalannak tartom, hogy csak lemondás esetén jár vissza pénz. Kinek áll módjában csak úgy lemondani egy utazásról? Nem sok mindenkinek. Én személy szerint a lajosmizsei vonalon utazom nap mint nap, és itt elég egy sima hétköznap reggel: a vonaton csak állóhely van, minden nap késik, sokszor nincs fűtés, a világítással mostanában viszont már nincs gond. Csinálhat az ember bármit, 2 éve levelezek velük, és mindig csak magyarázkodnak. (Persze örülhetek, mert kb. 45 percet utazom csak, délután meg többnyire nincs gond. )

pbence 2010.06.03. 00:03:26

Viszont az Üzletszabályzat-módosítás közzétételével szerintem semmi gond nincs. Eleve nem tartalmaz olyan újítást, ami a mindennapi utazások során nagy jelentőséggel bírna. És valóban, ahogy Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző is leírta, aki utazik, vagyis ügyfele a MÁV Startnak, az tudni fog mindenről.

Killyourself 2010.06.03. 00:31:30

@pbence: Ja:)
Nekem a kedvencem az volt, amikor már a Keletiből kb 30 perces késéssel indult egy IC. (kalauz szerint a vezér késése miatt) És ezt a késést tartották, sőt kicsit rá is raktak, aztán próbáltam visszakérni a pótjegy árát, és nem sikerült, mert már előre meg volt hirdetve a késés, és én ennek tudatában lemondhattam volna az utazásról. Na, én ezen a szabályon változtatnék....attól mert 5 perccel indulás előtt (de szerintem már rég indulás után) bemondták, hogy késve indul, nem igazán vagyok kisegítve, hogy lemondjak az utazásról, főleg, hogy utolsó vonatról volt szó. Nem azon a 300 forinton múlik, de ilyen szabályt...
Persze, ha valaki hozzáértő értelmesen megindokolja, akkor örömmel elfogadom, hiszen nem értek hozzá.

pbence 2010.06.04. 13:44:34

@Killyourself: Talán ez volt a MÁV egyik legundorítóbb szabálya, de ha jól tudom, mostanra már ez is kikerült az üzletszabályzatukból, és csak az érkezési késés számít mindenféle trükk nélkül.
Amúgy már csak azért is volt pofátlanság ez a szabály, mert ennyi erővel minden IC-re bemondhattak volna mondjuk 20 perc késést, és akkor senkinek semmit nem kellett volna visszafizetni. Ha meg a vonat mégsem késik ilyen esetben, akkor senki nem fog panaszkodni...

adört 2010.06.04. 19:08:50

Mivel úgy látom, Adani még nem jelent meg elmondani (egy-két legendával fűszerezve), hogy mi is a helyzet pontosan ezzel a vonattal, ezért most leírom én: valóban az van, hogy bejön a szerelvény Lőkösházáról 4 kocsival, de ha a kedves levélíró kicsit várt volna (és nem hallgat nagyokos sógorára), akkor azt is láthatta volna, hogy ehhez még hozzákapcsolják a 16:53-kor Gyuláról érkezett vonat 3 vagy 4 kocsiját (az Elvirán is meg lehet nézni, Gyula-Keleti pu. viszonylatban, bármelyik vasárnapi napon, 16:40-kor indul Gyuláról). Tehát lett volna még ülőhely, ha nem is bőven, általában Békéscsabán még mindenki le tud ülni, a következő állomáson (Mezőberény) már nem mindig biztos, de ha sok embernek nem jut ülőhely, akkor gyakran meg szokták engedni, hogy az 1. osztályt is használhassák az utasok (2. osztályú jeggyel).

DePassant 2010.06.06. 19:46:48

OFF
Egy kérdés a hozzáértőkhöz: Üdülési csekkel vásárolt menetjegy visszaváltható-é? Nem találtam erre vonatkozó korlátozást a szüsz-ban, de ugyanakkor gondolom nem ok nélkül vésik rá kiadáskor, hogy "ÜCS". Szóval lehet vagy sem? (Nyilván kezelési költség mellett)

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.06. 20:59:42

@DePassant:
Nem lehet visszaváltani, csak más jegyre cserélni.
Pont azt akadályozzák meg, hogy az ÜCS-et pénzzé tegyed menetjegyvisszaváltással. (Persze gondolom nem ez a célo, de van aki próbálkozik. )
süti beállítások módosítása