MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Késő vonat, lezárt kocsik...

2010. május 07. - Ashi Valkoinen

Hozzáértőket kérdezném: ha egy jegyvizsgáló van a vonaton, akkor a vonat legfeljebb milyen hosszú lehet? Egyébként szokásosnak mondható történet, biztber kábelt ellopják, 15-ös cammogás a térközben, késések. Bár számomra nem egészen világos, hogy miért az a jegyvizsgáló legnagyobb baja, hogy leugrálnak az utasok, ha lassít a vonat. Ha pedig azért vannak lezárva a kocsik, mert 9-et nem tud egyedül végigjárni / belátni, akkor miért nem ellenőrzi a jegyeket?


Kedves http://megintallunkvazze.blog.hu/!

Az én kalandom a mávval. Gondoltam megosztom mással is, a saját élményemet!

Nem is tudom, hogy hogy kezdjem. Szombaton indultunk a ballagásra. Tatabányáról Sopronba.  Mivel nincs saját autóm, ezért mi vonattal mentünk. Reggel az apukám ki vitt minket hajnalok hajnalán a vonat indulása előtt vagy fél órával. Én tuti nem mentem volna ilyen korán, de mindegy. Ott várunk, hogy jöjjön a vonat, amikor meg kellett volna érkeznie, bemondták, hogy harminc percet késik. Peronszéli pletykaszinten terjedt el, hogy kábel lopás miatt, erről is van egy külön véleményem. Remek godnoltam, legalább nem érünk oda a ballagásra. A férjem tanácsára, elmentünk Komáromig személyvonattal, és ott vártuk ki a harminc percet. Ki volt írva a hármas vágányra, ott vártunk. Jön a vonat, ekkor bemondják, hogy nem oda, hanem a négyes vágányra jön. Na ekkor kezdett eldurrani az agyam. Ja és az is hozzátartozik, hogy közvetlen gyorsvonattal mentünk Sopronba, ami azt jelenti az első három kocsi megy odáig. Átrohanunk a másik oldalra, fel akarunk szállni az első vagonba, amkor egy rossz kinézetű gyerek elkezd velünk rikácsolni, egy vonatkulccsal a kezében, hogy nem szállhatunk oda fel, mert le van zárva az első három kocsi(általában, ennyi megy Sopronba). Nem foglalkoztam vele, felszálltam. Elindul a vonat, erre jön egy lila fejű ellenőr nő, hogy mit gondolunk mi, amikor ránkszóltak, hogy zárva van. Nagyon dühös voltam, és megkérdeztem a csajtól, hogy mi a fenéért zárják le az első három kocsit. Mire azt felelte, hogy azért, mert kilenc vagonra ő van egyedül, és nem képes ennyi helyet végigjárni, és odafigyelni az emberekre, hogy lassításkor nem szállnak-e le. Morogva hátrább mentünk, mittudomén mennyit, erre még hátrébb zavar, hogy ez nem három kocsi. Hátrább mentünk, ott meg alig volt hely. Kicsit tartottam is tőle, hogy Sopronig állnunk kell,  és azt nagyon nem akartam. (Miközben az első három kocsi tök üres) Győrig aggódtunk, hogy talán ezt a kocsit leakasztják, és mehetünk Szombathelyre. A férjem megkértem, hogy keresse meg már ezt a "kedves" kalauzt, és kérdezze meg, hogy az a kocsi amiben mi ülünk, elmegy-e Sopronig. A hölgyike az elsőosztályú kocsiban beszélgetett. Persze, megmagyarázza, hogy nem tud kilenc kocsira vigyázni, de nem a jegyeket ellenőrzi, hanem beszélget, ja és persze nem is ellenőrizta a jegyünket. Amikor lekapcsolták a vagonokat, és hirtelen gyesev lettünk, rögtön lett két egész ellenőrünk fele annyi kocsira. Szóval igen dühös voltam. És késtünk egy egész órát, amellett, hogy zaklattak minket. Nekünk a két gyerekkel oda-vissza 12000 Ft-t kellett fizetnünk, ők meg minket nagy ívben szarnak le. Nem tudom, hogy mit csináljak, de tudom, hogy bárhová fordulnék, semmit sem érnék el. Utálom a mávot. Az az egy szerencséjük, hogy hazafelé a tervezettek szerint érkeztünk haza.

Sziasztok!
Panka

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr531981021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyizga (törölt) 2010.05.07. 14:10:44

Ha fel tudtál szállni, akkor nem volt lezárva és kész. Nem kell tudnod olvasni/magyarul ahhoz, hogy igénybe tudd venni a "szolgáltatást", amennyiben volt érvényes menetjegyed... :)

Ha tényleg azért volt lezárva, mert a jegyvizsgáló nem győzi a sok kocsit és önhatalmúlag lezárta... no comment...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.07. 14:48:37

@Manyizga:
"Ha tényleg azért volt lezárva, mert a jegyvizsgáló nem győzi a sok kocsit és önhatalmúlag lezárta... no comment... "

Ez nem nókomment kérdése, hanem szabály. NKH-nál lehet reklamálni ha nem értesz egyet vele.

Gondolom a másik jegyvizsgáló a gépen utazott, ha biztber zavar volt, akkor kötelező ott tartózkodnia figyelőként.

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2010.05.07. 15:15:26

Ha jól tudom, minden megkezdett 3 kocsira kell egy kalauz, de ezt már elég régen nem tartják be. 9 kocsit egy emberre rábízni szintén gáz, Vörösbe esett pedig már említette, hogy biztberhibánál a másik kaller fenn volt a mozdonyon, kiegészítő figyelőszemélyzetnek.

@Ashi:
"Bár számomra nem egészen világos, hogy miért az a jegyvizsgáló legnagyobb baja, hogy leugrálnak az utasok, ha lassít a vonat." Azért, mert baleset és életveszélyes. Várja meg az utas, amíg a vonat megáll. Elég rosszul lépni, földetérni, rossz irányba mozdulni és olyat esik a tisztelt utas, mint az ólajtó... rosszabb esetben a kerekek alá. Az a látvány és tortúra pedig senkinek sem hiányzik, még ha nem is veszik elő a kalauzt.

A lezárt kocsikról meg... ha le van zárva, akkor le van zárva... volt már párszor, hogy csak hozzácsaptak a vonatomhoz pár kocsit amibe nem lehetett beszállni, mert el kellett vinni a délibe, és ha már úgyis megy arra vonat, akkor minek két külön mozdony.

Pretoryan 2010.05.07. 15:43:11

Hát nem tudom mennyire bújt a kaller a szabály mögé, és mennyire tartják ezt a szabályt be a vasutasok. Tudom személy vonat de a bp-vác-szob vonalon 4-8 kocsinyi utasra 1-1 kalauz jut jobb esetben 2, de ez a maximum (kivéve a szökőévenkénti ellenőr csapatot). Ilyenkor a kaller nem zárja le a kocsikat (kivéve ha műszaki hibásokat tesznek be aminek nem nyílik az ajtaja, vagy a biciklitárolós kocsi aminek elég magas a meghibásodási százaléka).
Az meg hogy a kalauz vigyáz az utasokra hogy le ne lépjenek lassításkor kissé visszás, ebből az apropóból minden ajtóhoz kéne 1 kalauz hogy visszatartsa az embereket.
És hát ugye, a kaller akinek rettenetesen sok munkája nem tette lehetővé hogy az első három kocsit átvizsgálja, az első osztályon beszélgetett... Hát a MÁV az MÁV! :-( (tudom MÁV-Start)

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.07. 16:03:12

@Pretoryan:
Külön szabály vonatkozik az önműködő ajtóval rendelkező és a ahgymányos szerelvényekre.
Vác-Szob felé önműködő ajtós szerelványek járnak, ott nem szabálytalan az egy jv.

A Gyula 2010.05.07. 20:30:39

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Bp. - Győr - Sopron / Szombathely fele közlekedő gyorsokon is központi ajtózárásos szerelvények (halberstadti) járnak, úgyhogy itt se szabálytalan az 1 vjv.

Nomurka 2010.05.07. 22:16:46

Nem tudom ti hogy vagytok vele, én elég sokat vonatoztam már, de soha nem állt mellettem kalauz, hogy lesegítsen. És vigyázzon arra, hogy nehogy menetközben leszálljak, vagy leesek. Soha!! Egyébként biztos benne van a munkaköri leírásába, mert azt magyarázta, hogy őt vinnék börtönbe, ha ez megtörténne.

eml 2010.05.07. 23:41:18

6:3 még mindig jobb mint a 3:6

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.08. 07:15:36

@Nomurka:
Mellettem sem állt még soha, mert nem vagyok béna, le tudok szállni egyedül, és nem vagyok retardált sem, anyukám megtanított, hogy a mozgó vonatról veszélyes leszállni, meg kell várni, amíg megáll a peron mellett.
Mindezek miatt eddig nem is nagyon ígényeltem még a segítségét.

Mindettől függetlenül rendszersen látom, hogy időseknek, nagycsomaggal közlekedőknek, bringásoknak odasietnek segíteni. Jajj, tudom túl széles a látóköröm, ezeket nem kellene észrevenni :D

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.08. 07:18:52

@A Gyula:
Azért a halbert központi ajtózárásosnak elfogadni komoly hiba az illetékes részéről...
Lehet, hogy az volt valamikor a németeknél, de nálunk mág táv-ajtózárással is csak arra futja sokszor, hogy az automatika behúzza, de nem eléggé, nem akad be a retesz, aztán menetközben kivágódik...
EZért is "mániám" hogy ha halberen kimegyek az előtérbe, első feladat hogy meghúzom a 2-2 ajtót, mielőtt kirepül... Rengetegszer van csak behajtva. De a kedves utasok is sokszor megelégszenek azzal, hogy belökik, pedig szerintem az még rosszabb mintha nyitva hagyná. Ha nyitva hagyja legalább látod, hogy nyitva van, ha csak behajtja azt nem feltétlen veszed észre.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.08. 07:24:59

@Nomurka:
Amúgy az utasok rettentően birkák tudnak lenni.
Egyszer mentünk Pestre, Komáromban az átjáró utáni váltókörzeten felvette az éberségi a vöröset, befékezett. A peron végétól minimum 300 méterre álltunk meg. Fékoldás, kinéz, a birkák elkezdtek leszállni a váltókörzetbe a SÍNEK KÖZEPÉRE!!! Ott, ahol a másik vágányon 160-nal jött az EC. De nem számít, vonat megállt, leszállunk, akárhol is vagyunk.
Utána végig kürtölve, lépésben elkezdtünk előrehúzni a peron mellé, közben a mozgó vonatról ugráltak tovább lefelé, mert miért ne...
Az indulás láttán elkezdtek rohanni felénk a peronon állók, hogy majd biztosan otthagyjuk őket, ők is mentek ész nélkül a sínekre...
Közben a hangos kiabálta, hogy a gyorsvonat nem indul, csak átáll a peron mellé...

Ezért birkák az utasok...

A Gyula 2010.05.08. 08:17:06

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Halberstadti kocsikkal nekem távajtózárás tekintetében nem nagyon voltak még gondjaim. A halberstadti kocsikhoz képest távajtózárás tekintetében a GYSEV Ap 10-33, 10-67, Bp 20-33, 20-67 IC kocsijai sokkal kritikán aluliabbak és sokszor nem is kompatibilis az UIC kábel a MÁV 10-71-es, 20-70-es sorozatú kocsikkal.

A Gyula 2010.05.08. 08:23:22

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Ezért birkák az utasok... többek között.
Állsz a vonat mellett. Melletted az iránytábla, feletted a kijelző, közben kiabálja a hangos ezt a vonatot és megkérdezi, hogy ez megy-e oda...? Vélemény? :D

Én 16 éves korom 1995 óta utazok rendszeresen vonattal, soha az életben meg nem kérdeztem egyetlen egy kalauzt, kocsivizsgálót, mozdonyvezetőt, hogy melyik vonattal kellene eljutnom, ha oda akarok jutni ahova szeretnék, pedig akkor még nem tartott ott az utastájékoztatás mint most. Akkor max. volt egy kijelző a vonat végén, egy-egy iránytábla a vonat végállomásával és kész, nem úgy mint most, hogy lassan már a személyvonatok minden állomása, megállóhelye fel van tüntetve az iránytáblákon. Bár az is igaz, anno bennünket megtanítottak olvasni, meg logikusabban gondolkozni.

zozoli10 (törölt) 2010.05.08. 21:32:03

fél éve voltam Nyíregyházán és Debrecenben városnézőben. Nyíregyházáról jöttem haza egy gyorsvonattal első osztályon utaztam. Nyíregyháza-Debrecen szakaszon jött a kaller. OK..aztán Debrecen-Püspökladány szakaszon is jött egy másik én meg nem foglalkoztam vele mivel már látták az arcképesemet erre a kaller hogy ő egy másik és szeretné megnézni! JÓÓÓÓ kissé elaludtam és valahol Fegyvernek környékén benyit egy harmadik kaller kérte a menetjegyet itt kicsit bepipultam és mondom hogy már ketten látták! Ceglédig néhány mozdonyvezető ment hazafelé már a napnak vége én még 1 megállót menetem a gyorssal Ferihegyig! Cegléd után megláttam még egy kallert és ő is a jegyemet kérte! Meg se lepődtem ezen ...ez azért durva 4 ellenőr. De mivel ingázok a 100a vonalon volt már olyan is hogy egyszerre 6 kallert láttam a vonaton és abból egy sem jött ellenőrizni! erről ennyit!

VJV Man 2010.05.08. 23:18:53

@zozoli10: Ha utazol és kérik a jegyed, akkor szépen felmutatod.

Ha személyzet csere van a vonaton és minden egyes jegyet végig nézek, mert én nem tudom, hogy az előző kollega mit kezelt és mit nem...
Ezen kár felháborodni... Pláne ha arcképessel rohangálsz.

(egyébként az utazóközönség legalja az arcképessel utazók nagy része. Beül az első osztályra (2.o arcképessel), és még neki áll feljebb. Nem képes elővenni a papírt, hanem azt hiszi, csak bemondásra működik. Felteszi a lábát az ülésre, szemetel, és úgy beszél a jv-vel, mintha ezer éve ismernék egymást...)

Ja! Ma jókedvű utasokkal utaztam és ott csattant el a poén, a Lehet Más a Pótdíj...
(nem, nem olyanok voltak, hanem normális emberek)
Szét röhögtem az agyam...

Michael Collins 2010.05.09. 16:40:31

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: A kommented első mondata után nekem ez jutott eszembe: Rendőr, postás vasutas, hülye, hülyébb, leghülyébb! Mintha nem egy szolgáltatást nyújtó cégnél dolgoznátok!

vasutassrác 2010.05.09. 17:25:00

@A Gyula: Kb. 5 éve a Keletiben egy jv-hez mentem oda:
"Jó napot! Ez milyen vonat?"
"Személyvonat."
Na, azóta nem kérdezősködöm... Hülye kérdésre hülye válasz! :)

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.09. 19:04:15

@vasutassrác:
Nem volt hülye sem a kérdés sem a válasz.
Ezt a kérdést így teszi fel az, aki arra kíváncsi, hogy személy gyors vagy zónázó-e az a vonat... :)

Michael Collins 2010.05.10. 07:26:24

Kiváncsian várom, hogy a nagy vasúti szakértők, hogyan magyarázzák meg ebben a sztoriban, hogy a MÁV nem tehet semmiről és ők voltak a segítőkész jó fiúk!

homar.blog.hu/?token=adc3c147e7a265f24a973d46b0af9181

Pretoryan 2010.05.10. 09:47:54

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: "Az indulás láttán elkezdtek rohanni felénk a peronon állók, hogy majd biztosan otthagyjuk őket, ők is mentek ész nélkül a sínekre..."

Nna ezért igazán nem lehet az utasokat hibáztatni. A MÁV-tól simán kinézek egy ilyen trükköt hogy minden 8. szökőév 122. napján az állomástól 300 méterre áll csak meg a vonat, és erre van szabály!... :-)

@A Gyula: "Állsz a vonat mellett. Melletted az iránytábla, feletted a kijelző, közben kiabálja a hangos ezt a vonatot és megkérdezi, hogy ez megy-e oda...? Vélemény?"

Egen erre van egy személyes példám, úgy 4 évvel ezelőtt történt, hogy meghibásodott vonat helyett Vác (dunakeszin át) felé egy másikat indítottak, ami Veresegyház - Vác felé volt kiírva! A hangos is azt mondta, a kijelzőn is az állt (egy idő után) hogy Dunakeszi Göd irány, sajnos Veresegyház felé mentünk. A legrosszabb hogy nagyjából a 2. voltam újpest után akit ellenőriztek és meg akartak büntetni, de kiderült hogy az egész kocsi dunakeszi irányába akart eljutni. Ha nem bringával lettem volna akkor elég sokat szívok szerencsére Fótról tudok egy jó utat hazafelé. Úgyhogy egyáltalán nem csodálkozom hogy kérdeznek az emberek egy kalauztól a kiírás ellenére.

VJV Man 2010.05.10. 10:18:09

@Michael Collins: Szerintem ez nem vasutas téma.

VJV Man 2010.05.10. 10:22:41

Az információ adás tényleg egy fura dolog.
Jön az utas:
-Elnézés ez a vonat megáll X állomáson.
-Meg persze.

Felszáll, kezdődik a menetjegy ellenőrzés.
Adja a jegyet amin y állomás van.
-Elnézést, ez a jegy nem jó, mert y állomáson nem állunk meg.
-De hát ön mondta, hogy megállunk.
-Nem. Én azt mondtam, hogy x állomáson megállunk. Addig viszont sehol máshol.
-Hát ezt nem hiszem el. Akkor most mit csináljak, bla, bla...

Az utasok jelentős része nem is azt kérdezi, hogy ahova utazik ott meg áll e a vonat.
A legtöbb kolléga minden kérdésre vissza kérdez, hogy meddig szeretne utazni.

Michael Collins 2010.05.10. 10:39:42

@VJV Man: Az nem vasutas téma, hogy leszállítják az utasokat a vonatról,, nem informálják őket és a szarban hagyják?

A Gyula 2010.05.10. 16:17:21

@VJV Man: És persze köszönni luxus, mielőtt kérdezne, az esetek 90%-ában.

A Gyula 2010.05.10. 16:18:54

@Michael Collins: Az utas is szart az egészbe mikor nem vett jegyet és a vonaton se hajlandó erre. Az az ember, akinek nincs menetjegye vagy utazásra jogosító igazolványa az nem tekintendő utasnak, így maga tehet sorsának ilyetén alakulásáról.

VJV Man 2010.05.10. 18:10:08

@Michael Collins: Nekem a linkre valami panelos biztonsági szolgálatot ad ad ki...

VJV Man 2010.05.10. 21:17:16

@Khian: Köszi.
Érdekes poszt, vagy lehet csak én nem értem...
Mi az, hogy a kalauzok leszálltak Martonban?
Akkor hogy ment tovább a vonat?

charlie 2010.05.11. 11:30:18

@A Gyula: csakhogy azok már jó ideje nem működnek...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.11. 12:35:17

@Michael Collins:
Elég szomorú, ha te nem ugyanezt gondolod egy olyan emberről (?????) aki saját és mások testi épségét veszélyeztetve egy forgalom és üzemveszélyes helyen kezdi meg a leszállást!!!
Ahol a másik vágányon meg nem álló intercity érkezik 160-nal!!
Ez nem ember nem kedvesutas hanem birka barom.
És ha te ezt nem fogod fel, te vagy a következő birka.

Vagy szimplán nem tudod értelmezni a mondatokat nem fogod fel amit írtam, ezen viszont sajnos én nem tudok segíteni...

Jah és nem vagyok vasutas mindezt egyszerű mezei bérletes utasként mondom.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.11. 12:38:17

@A Gyula:
Akapból nem feltétlen van összerakva az UIC, nem feltétlen van felkapcsolva a kisautomata... :-S
Ha össze is van rakva nem biztos hogy viszi a jelet, vagy ha viszi akkor is végig-e..?

Volt már hogy egy táv ajtózárás után reteszelt mind, örökre... Csak a kisautomata lehúzásával lehetett megoldani...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.11. 12:40:33

@Pretoryan:
Remélem csak viccnek szántad, mert annak is rossz volt... :-((((((((((((

Ha nem a peron mellett áll a vonat, nem jó leszállni...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.11. 12:42:07

@VJV Man:
Nem értem én sem, szerintem a kedvesutas egy kicsit belezavarodott ebbe a történetbe...

Bár a homáron, ahol szarrá szokták fikázni a történeteket, ott is azt feszegetik, hogy a többi vonatal mi volt mindeközben...? 2 vonatnak minimum kellett mennie arra azidő alatt... Kicsit ferde ez a történet.

A Gyula 2010.05.11. 20:15:47

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

Bocs, ha most alább néhol kissé pongyolán fogalmazok, a műszaki megnevezésekben annyira nem vagyok otthon, amiket leírok azok saját tapasztalások, általában bevált megoldások.

"Akapból nem feltétlen van összerakva az UIC, nem feltétlen van felkapcsolva a kisautomata... :-S"

A szerelvény át- és felvételénél ezeket is ellenőrizni kellene. Én szoktam, mert a halberstadti kocsiknak ez az egyetlen előnye van a hagyományos kocsikhoz képest. UIC kábel általában átviszi a jeleket, még a Zágráb-Corvinus IC-nél is HZ kocsikból a halberstadti kocsiba és fordítva. Az esetek 99%-ban csak annyi a "hiba", hogy kissé ki van rázódva a másik kocsi dugaljából.

"Volt már hogy egy táv ajtózárás után reteszelt mind, örökre... Csak a kisautomata lehúzásával lehetett megoldani..."

Erre nem ez a megoldás. Szakaszkulccsal, ahol rázárnak és nem ugrik vissza a helyére amit a kulccsal elfordítasz, akkor olyan hatást vált ki a szerelvényben mintha folyamatosan rázárnál az ajtókra. Az, ha visszaugrik a helyére a kisautomata lehúzása feleslegessé válik.